فهرست مطالب

Iranian Journal of War and Public Health
Volume:2 Issue: 8, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بتول موسوی، سیما کربلایی اسماعیلی، زهره گنج پرور، علی خاجی، محمدرضا سروش، رضا امینی صفحه 1
    مقدمه
    حدود 40000 نفر از ایرانیان در طول 8 جنگ عراق - ایران به اسارت گرفته شدند. وضعیت محیط فیزیکی و شرایط نا مطلوب زندان ها و طول مدت اسارت با بروز مشکلات فیزیکی و روانی در اسیران جنگی همراه بوده است. هدف از انجام این مطالعه تعیین و الویت بندی مشکلات سلامت آزادگان بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع کیفی(Qualitative study) و به صورت مصاحبه گروهی (Focus group discussion) انجام شد. ده نفر از آزادگانی که سابقه اسارت داشته و با مشکلات سلامت آشنایی بیشتری داشتند و دارای تحصیلات در رشته پزشکی و روانشناسی بودند انتخاب شدند. این بررسی در هفت جلسه برگزار شد. اعضای گروه مشکلات مهم پیش روی آزادگان در زمینه سلامت را به صورت بارش افکار بیان کردند. سپس مشکلات بیان شده دسته بندی و خلاصه شدند. اعضای گروه به لیست مشکلات بر اساس شاخص های الویت بندی بین 1 تا 10 امتیاز دادند. جهت تعیین مهمترین مشکل سلامت آزادگان، امتیازات داده شده به هر مشکل توسط شرکت کنندگان در تمامی فرم ها با هم جمع شده و بالاترین امتیاز به منزله مهمترین مشکل سلامت آزادگان درنظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد گروه مورد مطالعه 45.5سال با طیف سنی 41 تا 57 بود. کمترین مدت اسارت 30 ماه و بیشترین مدت اسارت 100 ماه بود. مهمترین مشکلات سلامت آزادگان که از بالاترین امتیاز برخوردار بودند به ترتیب شامل: اختلال افسردگی پس از سانحه، پوسیدگی دندان، افسردگی، اضطراب و بیماری های استخوان و مفاصل بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که مشکلات روانپزشکی و دهان و دندان از مهمترین مشکلات سلامت از نظر گروه شرکت کننده در مطالعه بوده است. به منظور تایید یافته های این پژوهش ضروری است مطالعه ای کمی با حجم نمونه بالا طراحی و اجرا شود تا نوع و شدت مشکلات سلامت آزادگان به طور دقیق بررسی و در صورت نیاز برنامه ریزی های لازم اتخاذ شود.
    کلیدواژگان: آزادگان، مشکلات سلامت، بحث متمرکز گروهی (Focus group discussion)
  • حدابخش احمدی، وحید نجاتی صفحه 8
    مقدمه و هدف
    بررسی شیوع بیماری های مزمن در جانبازان اعصاب و روان می تواند راهگشای برنامه ریزی سلامت در این گروه باشد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع بیماری مزمن در جانبازان اعصاب و روان کشور و ارتباط بین عوامل جمعیت شناختی با آن می باشد.
    روش
    این مطالعه مقطعی در 970 جانباز اعصاب و روان کشور که در سال 1388 در طرح پایش سلامت جانبازان شرکت کردند، انجام شده است. نحوه تکمیل ابزار به صورت مراجعه پزشک به منزل جانباز و انجام معاینه و مصاحبه بالینی بود.
    نتایج
    یافته ها نشان می دهد 7/46 درصد از جانبازان اعصاب و روان حداقل به یک بیماری مزمن مبتلا هستند. در بین بیماری های مزمن، بیماری های تنفسی با 2/18 درصد و قلبی عروقی با 7/14 درصد شایع ترین بیماری و پس از آن بیماری های سیستم ادراری و دیابت با 9/8 و 5/7 درصد در درجات سوم و چهارم شیوع هستند.
    بحث: شیوع بیماری های قلبی عروقی، تنفسی، ادراری و دیابت در جانبازان اعصاب و روان بالاتر از میانگین جامعه است. اثر کنترل سیستم عصبی بر سایر اندام ها می تواند توجیه گر این یافته باشد.
    کلیدواژگان: همه گیر شناسی، جانبازان اعصاب و روان، بیماری مزمن
  • خدابخش احمدی، وحید نجاتی صفحه 13
    مقدمه و هدف
    بررسی کیفیت زندگی جانبازان اعصاب و روان می تواند راهبردهای برنامه ریزی درمانی و خدماتی در این گروه را تعیین نماید. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت زندگی جانبازان اعصاب و روان استان اصفهان و اثر متغیرهای جمعیت شناختی بر آن می باشد.
    روش
    این مطالعه مقطعی در 345 جانباز اعصاب و روان استان اصفهان که در سال 1388 در طرح پایش سلامت جانبازان شرکت کردند، انجام شده است. ابزار مورد استفاده پرسش نامه 36 سوالی کیفیت زندگی بود. نحوه تکمیل ابزار به صورت مراجعه پزشک به منزل جانباز و انجام معاینه و مصاحبه بالینی بود.
    نتایج
    از میان ابعاد کیفیت زندگی فقط فعالیت فیزیکی وضعیت متوسط دارد و سایر ابعاد به ویژه ابعاد روانی کیفیت زندگی بسیار پائین می باشند. سن، تاهل و اشتغال بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی تاثیر گذار است.
    بحث: افزایش سن جانبازان تهدیدی برای افت کیفیت زندگی آنان است. مداخلات جدی برای ارتقاء کیفیت زندگی جانبازان اعصاب و روان باید صورت گیرد. بازنشستگی پیش از موعد جانبازان اعصاب و روان کیفیت زندگی آنان را تهدید می کند.
    کلیدواژگان: جانبازان اعصاب و روان، کیفیت زندگی، اصفهان
  • محمد محبوبی، شهناز اجاقی، محمد قیاسی، ابوالحسن اجاقی صفحه 18
    زمینه وهدف
    سلامت مولفه ای آشنا برای سیاستگذاران در همه کشورها می باشد. خدمات سلامت به شیوه های مختلف و با کمیت و کیفیت متفاوت ارائه می شود. در این میان نقش بیمه ها و پوشش آنها برای افراد جامعه مساله مهمتری است که سلامت در لوای آن می تواند پیشرفت یا تنزل داشته باشد. تاثیر بیمه های مکمل و ارائه خدمات درمانی به قشرهای آسیب پذیر از جمله جانبازان شیمیایی و بررسی نیازهای واقعی آنان و تقاضاهای تحمیلی از سوی ارائه دهندگان خدمت مساله ای غیرقابل چشم پوشی می باشد.این مطالعه به منظور بررسی تاثیر بیمه های مکمل بر تقاضاهای القایی جانبازان شیمیایی 25% و بالاتر شهرستان گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر به روش توصیفی – مقطعی در نیمه اول سال 1387 انجام گردیده است. داده ها با استفاده از پرسش نامه ای دو بخشی و مصاحبه با یکایک افراد جانباز (300 نفر)، پزشکان عمومی (8 نفر)، پزشکان متخصص (12 نفر) گردآوری گردیده اند و روایی آن با استفاده از نظرات متخصصان و پزشکان عمومی غیرطرف قرارداد، کارشناسان خبره بیمه و در نهایت اساتید دانشگاه مورد تایید قرار گرفته و سپس داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و توسط نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردیده اند.
    نتیجه
    گروه مورد مطالعه شامل 190 زن و 110 مرد به ترتیب با میانگین سنی به ترتیب 50 و 48 بوده است. کلیه خدمات اولیه افراد مورد مطالعه رایگان و توسط 3 بیمارستان منطقه ای عمومی، 2 آزمایشگاه و 3 داروخانه خصوصی ارائه شده بود و 100% افراد جهت انجام درمانهای تخصصی دارای پوشش بیمه های مکمل بوده اند. 60% افراد جانباز علت مراجعه خود را به پزشک متخصص فقط جهت اطمینان از سلامتی خود عنوان کرده و خود درخواست چک آپ، سی تی اسکن و... نموده بودند. طبق اظهارات 80% پزشکان متخصص و 48% پزشکان عمومی مورد مطالعه در مصاحبه، بیماران خود راسا درخواست نوع و مقدار دارو را از پرشک دارند. طبق اظهارات داروسازان طرف قرارداد در مصاحبه، 85% داروهای تجویزی از منطق درمانی خاصی برخوردار نیستند. طبق اظهارات 44% از بیماران، بیشتر پزشکان عمومی داروهای گران را در دفترچه نوشته و آن را از بیمار طلب می کنند و طبق نظر 38% نیز پزشکان عمومی طرف قرارداد با درمانهای متفاوت و پیشنهاد مراجعه مکرر به آنها، این بیماران را حساس نموده و آنها نیز مجبورند تا حصول سلامتی طبق نظر پرشک، بارها مراجعه نمایند.
    بحث: رایگان بودن خدمات ارائه شده در بعضی از افراد این نگرش را ایجاد نموده که تا پزشک، دارو و امکانات رایگان وجود دارد، حداکثر استفاده را ببرند. در این میان برخی از پزشکان ممکن است جهت کسب درآمد و سود ناشی از بیمه ها، خواسته یا ناخواسته تفاضاهایی را به بیمار القاء کنند که واقعیت نداشته است. البته این روش کسب درآمد از روش های نامحسوس بین پزشکان و بیماران می باشد. با تغییر نگرش بیماران و نظارت بیشتر روی پزشکان طرف قرارداد و استفاده صحیح از بیمه های مکمل و با بررسی مستمر تقاضا و نیاز جانبازان و علت مراجعات مکرر آنها می توان تقاضاهای القایی به بیماران را تا حدود زیادی کاهش داد.
    کلیدواژگان: بیمه های مکمل، تقاضاهای القایی، گیلانغرب، جانبازان شیمیایی
  • علی گرجی، مرضیه قراخانی، سوده رازقی جهرمی، هما صادقیان، سقراط فقیه زاده، هادی کاظمی، جلیل عرب خردمند، پیرحسین کولیوند، لیلا بیان صفحه 23
    زمینه
    بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مقاوم به درمان شانس بیشتری برای تداخل داروئی دارند. مجروحین جنگی یکی از گروه هایی هستند که بیشتر مستعد ابتلاء به بیماری های مزمن مقاوم به درمان می باشند.
    هدف
    تعیین تداخلات دارویی در مجروحین جنگی مراجعه کننده به کلینیک های چند تخصصی مرکز تحقیقات علوم اعصاب
    روش ها
    این بررسی روی مجروحین جنگی مراجعه کننده به کلینیک های چند تخصصی مرکز علوم اعصاب شفا، شامل بخش های تشنج، درد، آسیب نخاعی و سردرد انجام شد. این افراد از بین کسانی که در جنگ ایران و عراق (1368-1359) دچار مصدومیت شده بودند انتخاب شدند.
    نتایج
    تعداد تداخلات دارویی در مجروحین جنگی مورد بررسی با توجه به ترکیب تداخلات داروئی از 1 تا 40 تداخل بوده است. این بررسی بر روی 150 بیمار انجام شد. از این تعداد تداخلات داروئی با شدت های متفاوت در 148 بیمار مشاهده شد. در مجموع 1239 مورد تداخل داروئی مشخص گردید که از این بین بیشترین تداخلات داروئی مربوط به داروهای ضد افسردگی (52% کل تداخلات) بود. این مطالعه نشانگر میزان بالای تداخل داروئی در مجروحین جنگی می باشد.
    بحث: نتایج حاصله نشان می دهد که نزدیک به تمامی مجروحین جنگی با بیماری های مزمن مراجعه کننده به کلینیک های فوق تخصصی دچار تداخلات دارویی بودند. این بررسی لزوم ایجاد راهکاری برای بررسی تداخلات دارویی در مجروحین جنگی و پیشگیری از آن را آشکار تر می سازد.
    کلیدواژگان: تداخلات داروئی، بیماری های مزمن مقاوم به درمان، مجروحین جنگی
  • سهیل نجفی مهری، خانم شادی پشندی، حسین محمودی، عباس عبادی، مصطفی قانعی صفحه 29
    مقدمه
    خستگی یکی از علائم تضعیف کننده در بیماران مبتلا به اختلالات مزمن تنفسی است و به صورت گسترده ای بسیاری از جنبه های زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. وجود اختلالات مزمن تنفسی در جانبازان شیمیایی زمینه ساز طراحی این مطالعه با هدف اندازه گیری خستگی در جانبازان شیمیایی مبتلا به اختلالات تنفسی ارتباط سنجی آن با تغییرات پارامترهای اسپیرومتری بود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی - مقطعی، تعداد 140 جانباز شیمیایی مراجعه کننده به درمانگاه متد بیمارستان بقیه الله عج و یک مطب فوق تخصصی بیماری های ریه بصورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. پس از اندازه گیری و ثبت پارامتر های اسپیرومتری با استفاده از نسخه ترجمه شده پرسشنامه چند بعدی خستگی (Multidimensional Fatigue Inventory-20=MFI-20) میزان خستگی اندازه گیری شد. بر اساس پارامتر های اسپیرومتری طبقه بندی جانبازان از نظر شدت بیماری تنفسی انجام و میزان خستگی در حیطه های مختلف با توجه به طبقات شدت بیماری مورد تجیه وتحلیل فرار گرفت.تجزیه و تحلیل داده های توسط نرم افزار SPSS 18 و با استفاده از آزمون تی مستقل و آنالیزواریانس یک طرفه انجام شد.
    یافته ها
    میانگین شاخص های اسپیرومتری FEV1 برابر با 22 ± 56 و FEV1/FVC برابر با 10 ± 60 بود. نمره کل خستگی در جانبازان شیمیایی 4/15 ± 6/81 بود. بعد خستگی جسمی بیشترین میزان 8/2 ± 3/17 و بعد کاهش انگیزه کمترین میزان 5/4 ± 1/14 را به خود اختصاص دادند. بر اساس ازمون همبستگی پیرسون مابن میزان شاخص های اسپیرومتری و نمره هر یک از ابعاد پرسشنامه خستگی یک ارتباط معکوس و معنی دار (01/0 > P) وجود داشت.
    نتیجه گیری
    جانبازان شیمیایی پدیده خستگی را بیش از حد متوسط در زندگی روزمره خود تجربه می کنند و ارتباط مستقیم با شدت تغییرات پارامتر های اسپیرومتری ایشان دارد. در طراحی اقدامات مراقبتی درمانی و برنامه های حمایت اجتماعی ضروری است به پدیده خستگی در جانبازان توجه خاص نمود.
    کلیدواژگان: خستگی، جانبازان شیمیایی، اختلالات تنفسی، MFI، 20
  • کامران آزما، حمید صدیق صفحه 36
    زمینه
    قطع اندامهای تحتانی در هر سطحی، فرد را مستعد بروز یکسری آسیب ها و عوارض ثانویه در دستگاه عضلانی – اسکلتی می کند که بسته به سطح قطع، هم عضو باقیمانده اندامهای تحتانی و هم اندامهای فوقانی را درگیر می کند. از طرفی بسته به اینکه فرد از وسایل کمکی استفاده می کند یا نه، شیوع این عوارض متغیر می باشد.
    هدف
    چون تحمل وزن انسان از طریق اندام های تحتانی صورت می گیرد و وجود اندامهای تحتانی برای حرکت و عملکرد کلی بدن ضروری است، لذا با افزایش شیوع عوارض ناشی از قطع اندام، کارآیی این افراد نیز کاهش می یابد، پس اطلاعات مربوط به شیوع عوارض، توانایی پیشگیری را افزایش می دهد و کارآیی و استقلال را بالا می برد. نوع مطالعه ما از نوع مقطعی (Cross Sectional) و نمونه گیری از نوع ساده (Convenient) می باشددر این مطالعه 335 نفر شرکت کردند که 327 نفر مرد و 8 نفر زن بودند. 97% از این جانبازان، درصد جانبازی 70% داشتند. میانگین سنی آنها (6.3 SD=)42 بود. این جانبازان از 26 استان دعوت شده بودند وعوارضی نظیر درد در اندامهی فوقانی و باقیمانده اندام تحتانی تادونیتها وانحرافات ستون فقرات مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتیجه
    بررسی های ما نشان داد که که درد زانو (چپ8.1% و راست7.5%)، شایع ترین علت درد مفصلی در اندام های تحتانی و درد شانه (9% راست و9.6% چپ)، شایع ترین علت درد مفصلی در اندام های فوقانی جانبازان دو پا قطع می باشد و بیشتر جانبازان (5/52 درصد) درد مهره های لومبوساکرال دارند شایع ترین تاندونیت ها در اندام های فوقانی به ترتیب تاندونیت عضله بای سپس (راست4.8% و چپ4.2%) و تاندونیت خارجی آرنج (راست3.3% و چپ3.3%) و بورسیت ایسکیال (3% راست و3.3% چپ)، شایع ترین بورسیت اندام تحتانی در جانبازان دوپا قطع می باشد بحث : اطلاعات مربوط به شیوع عوارض، توانایی پیشگیری را افزایش می دهد و کارآیی و استقلال را بالا می برد همچنین با اطلاع دقیق از این عوارض عوامل ارتوپدی فنی با دید بهتر و علمی تر به نقایص کارخود پی برده و تلاش خود را جهت ارتقای فنی و عملکردی محصولاتشان افزایش می دهند.
    کلیدواژگان: دو پا قطع، جانباز
  • غلامرضا کرمی، خدابخش احمدی، مهدی مالکی، محمداسماعیل علیپور صفحه 40
    سابقه و هدف
    اعتیاد بعنوان معضل قرن جدید شناخته می شود که خود دارای پیامدهای ویرانگری در عرصه جامعه و خانواده است این پدیده شوم خود ریشه درعوامل زیادی دارد که یکی از این علل جنگ و پیامد های آن است. به دنبال تلاشهایی که به منظور رهایی معتادین از دام اعتیاد صورت گرفته است، پژوهشگران با پدیده جدیدی به نام عود مواجه شدند که اعتیاد را در جرگه بیماری های مزمن قرار داد. در این مطالعه برآنیم تا پدیده اعتیاد و عود آن را در جانبازان معتاد مراجعه کننده به بیمارستان های طرف قرار داد بنیاد جانبازان در سال 1388 مورد بررسی قرار دهیم.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و به روش پرسشنامه ای می باشد، جامعه پژوهش از جامعه جانباز با حداقل سابقه یک بار عود، مراجعه کننده به بیمارستان طرف قرارداد بنیاد جانبازان انتخاب شده است. حجم نمونه مطالعه 122 نفر بوده که به روش تصادفی و آسان انتخاب شد. اطلاعات با روش آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از دیدگاه معتادین جانباز اصلی ترین عامل گرایش به اعتیاد فشارهای روانی حاصل از جنگ بود، همین عامل مهم ترین علت عود اعتیاد پس از ترک نیز می باشد، موثرترین فاکتور برای مراجعه مجدد برای انجام ترک نیز فشارهای خانوادگی و احساس شرمساری می باشد.
    نتیجه
    هر چند نبایستی از کنارتاثیرعوامل بیرونی جامعه انتخابی در گرایش و عود اعتیاد به راحتی گذشت ولی به طور آشکار در این پژوهش دیده شد عوامل وفاکتورهای درون گروهی دارای تاثیر بسزایی می باشند، لذا بایستی راهکارهای مقتضی نیز بر اساس این عوامل تاثیرگذار داخلی، در نظر گرفته شوند.
    کلیدواژگان: عود اعتیاد، جانبازان
|
  • Batool Mousavi *, Sima Karbalaeiesmaeili, Zohreh Ganjparvar, Ali Khaji, Mohammad Reza Soroush, Reza Amini Page 1
    Introduction
    during Iran-Iraq war about 40000 veterans and civilians were captured by Iraqis government. The purpose of this survey was to evaluate the most important health problems and issues in the prisoners of war after about 20 years of returning.
    Methods
    This qualitative study was based on focus-group discussion in Iranian prisoners of war after returning. 10 prisoners of war who were physician, dentist or psychologist invited to participate in seven meetings to understand the types and consequences of the prisoner’s reentry health problems. Then the problems were categorized and 20 problems were listed. In order to prioritize the problems each returned prisoner handicapped the problems from 1-10. The highest scores considered as the most important problems.
    Results
    The mean age of the cases was 45.5 with the age range of 41-57 years. Duration of capturing was between 30-100 months. The most important health problems in order of importance were PTSD, dental diseases, depression, anxiety and musculoskeletal problems respectively.
    Conclusion
    The results the finding emphasizes the need of further surveys to find out the prevalence of health problems in Iranian prisoners of war.
  • Dr Khodabakhsh Ahmadi *, Dr Vahid Nejati Page 8
    Background and
    Purpose
    Evaluation of epidemiology of chronic disease in psychiatric veterans can use as guidance for programming of their health. The purpose of current study is evaluation of chronic disease in psychiatric veterans of Iran.
    Method
    In this cross sectional study we evaluate 970 psychiatric veterans in 2008 that were participated in veteran’s health monitoring project. We complete questioner in their home with examination and clinical interview.
    Results
    Findings show that 46.7% of psychiatric veterans have at least one chronic disease. Respiratory disease with 18.2% was the most common disease. Prevalence other chronic disease were 14.7% for cardiovascular disease, 8.9% for diabetes and 7.5% for urinary system disease.
    Discussion
    In psychiatric veterans prevalence of cardiovascular, respiratory, urinary and diabetic disease is more than general population. Control of nervous system on other organs can be considered as causal factor of these findings.
  • Dr Khodabakhsh Ahmadi *, Dr Vahid Nejati Page 13
    Background and
    Purpose
    Evaluation of quality of life of psychiatric veterans can use as guidance for programming of their health. The purpose of current study is evaluation of quality of life in psychiatric veterans of Isfehan.
    Method
    In this cross sectional study we evaluate 345 psychiatric veterans of Isfehan in 2008 that were participated in veteran’s health monitoring project. We complete SF36 questionnaire in their home with face to face interview.
    Results
    Findings show that in dimensions of quality of life only physical activity is proper and other dimensions is very low. Age, marriage and occupation was related to quality of life.
    Discussion
    Aging and early retirement of psychiatric veterans are common treat for their quality of life. Seriously intervention should be designed for promotion of quality of life in psychiatric veterans
  • Mohammad Mahbobi *, Shahnaz Ojaghi, Mohammad Ghiasi, Abolhasan Afkar Page 18
    Background &
    Purpose
    All policy makers make an attention to health in all countries. Health services are provided with different ways and in different quality and quantity. Among this, the role of insurances and their coverage is more important issue that according to it, health could improve or not. The affect of complementary health insurances and providing health services for vulnerable people such as chemically ventures and survey their real demands and supplier induced demands (SID) is necessary.
    Objective
    This research is done for a survey of the complementary health insurances’ affects on chemically ventures in Nesardireh village in Kermanshah province.
    Methods
    This is a descriptive and cross sectional research that is done at the beginning of 2008. Data were collected with 2 parts questionnaire and conversations with all the chemically ventures (300 persons), general physicians (8 persons), and specialist physicians (12 persons) and its validity were examined with the opinion of related experts. Finally data were analyzed with methods of descriptive statistics and using Spss software.
    Results
    The population insists of 190 women and 110 men with the average of 50 and 48 years old. All the primary services are free for them and were provided by 3 districted general hospitals, 2 laboratory and 3 private pharmacies and 100% population had complementary health insurances for professional treatments. 60% chemically ventures said that they have visited specialist physicians for assuring from their health and themselves requested doctors check up, CT scan and. ... 80% of specialist physicians and 48% of general physicians were told that patients themselves request kind and amount of drugs. Pharmacists that have contraction said that 85% prescribed drugs don’t have logic treatment. 44% of patient said that the most of GPs prescribe expensive drugs and also 38% said that, GPs that have contraction with insurances make patients sensitive and enforce them to visit them again.
    Conclusion
    providing charge services free of makes some people to think that whenever physicians, drugs and facilities are free, they could have optimal use. Some of physicians may induce demand for larger income and profit that this demand is not necessary. With changing patient attitudes and more supervision on contracted physicians and correct use of complementary health insurances and also with continues survey of demands and chemically ventures’ needs and the cause of their duplicated visit can reduce ISD.
  • Ali Gorji *, Marzieh Gharakhani, Soodeh Razeghi Jahromi, Homa Sadeghian, Soghrat Faghihzadeh, Hadi Kazemi, Jalil Arabkheradmand, Pirhossein Koulivand, Leila Bayan Page 23
    Introduction
    Drug interaction is one of the most important problems in the treatment of patients suffering from different chronic intractable diseases. The war-injured veterans are one of the groups that are more prone to chronic refractory diseases. Materials: The investigation was conducted on war-injured veterans referred to a multi-disciplinary clinic in Tehran. These veterans were injured during Iraq-Iran war (1980-1988). This multi-disciplinary clinic treats patients with chronic pain, refractory epilepsy, chronic headache, and spinal cord injury.
    Result
    The number of drug interaction in war-injured veterans under investigation was between 1 to 40. A study on drug interactions was performed in 150 war-injured veterans. Drug interactions were observed in 148 patients with different intensity. The total number of drug interactions was 1239 in these patients. The most common type of drug interactions were observed in the patients who received different anti-depression drugs (52%).
    Conclusion
    The present study showed that the most war-injured veterans suffering from intractable diseases affected by drug interaction. The results of this study suggest the necessity and importance of devising some guidelines to prevent, or at least decrease drug interaction in the war-injured veterans.
  • Dr Soheil Najafi Mehri, Mrs Shadi Pashandi *, Dr Hosein Mahmoodi, Dr Abbas Ebadi, Dr Mostafa Ghanei Page 29
    Introduction
    Fatigue as a usual symptom in respiratory chronic symptom can affect the some dimensions daily living aspects of patient. The aim of this study was fatigue measurement and correlation determination between fatigue and spirometery parameters in war chemical victims who suffer from respiratory disorders.
    Methods
    According to a descriptive cross sectional design and purposeful sampling the number of 140 victims selected. After Spirometery parameters measurement, the fatigue was estimated by using of Persian version of Multidimensional Fatigue Inventory -20 (MFI-20). According to spirometery parameters severity, the sample was classified. The fatigue score in total and each dimensions analyzed for presence of correlation between fatigue and spirometery parameters values.
    Results
    The average of physical fatigue dimension was 17.3±2.8. It was higher average score in comparison to other dimensions; meanwhile, the score of mental fatigue dimension (14.1±4.5) was the lower score of dimensions. Correlation coefficients between the MFI-20 dimensions and spirometry's parameters, there was a positive significant relation between dimensions of fatigue and spirometery parameters (p<.01).
    Conclusion
    There is experience of fatigue more than medium level in daily living of chemical war victims, which has positive correlation with severity of respiratory disease status. In daily care and treatment program of them, it is necessary to have attention to fatigue state of chemical war victims
  • Dr Kamran Azma *, Dr Hamid Seddigh Page 36
    Background
    Bilateral lower limb amputation in any level causes outbreak of some injuries and secondary side-effects in musculoskeletal system and depending on the level of dissection it involves lower limb stump including the upper limbs. Furthermore, the incidence of these side-effects varies depending on using any accessory equipment.
    Purpose
    While lower extremities carry all the weight of body and consequently, the presence of lower limbs is crucial for movement and the general performance of body, the increase in the incidence of side-effects originated from amputation lowers the abilities of the person. Therefore, the information about the incidence of side-effects increases the ability of prevention and subsequently, Functional Independence Measure. Method & materials :Our study is a Cross Sectional type and the sampling was based on the convenient method. In this study, 335 people including 327 men and 8 women were chosen and 97% of them had more than 70% of disability. The average age was 42 6/3. They were invited from 26 provinces and several side-effects such as pain in upper limbs and lower stump, spinal deformity and tendinitis were evaluated. R
    Results
    The investigations showed that knee pain (left: 8.1%, right: 7.5%) were the most incident pain in lower limb and shoulder pain (left: 9.6%, right: 9%) were the most incident juncture pain in upper limbs in disabled people with both lower limb amputation. Moreover, most of the disabled (52.5%) suffered from pain in lumbosacral vertebra. The most incident tendinitis in upper limbs were biceps tendinitis (right: 4.8%, left: 4.2%) and lateral epicondylitis (right: 3.3%, left: 3.3%) respectively and Ischial bursitis (right: 3%, left: 3.3%) was the most incident bursa in lower limbs.
    Conclusion
    The information about the incidence of side-effects increases the ability of prevention and elevates Functional Independence Measure. In addition, the technical orthopedist will have better and more scientific view of their drawbacks and problems by employing the accurate knowledge they have about these side-effects and will try for improve technical and functional performance of their products.
  • Gholamreza Karami Page 40
    Objectives According to the noticeable prevalence of substance abuse in veterans of Iran-Iraq War in addition to failures of quit programs, we aimed at determining the etiologies of addiction relapse and possible solutions in these people. Methods Between April 2009 and July 2009 all 122 opiate-dependent veterans with at least one relapse who were under detoxification protocols from Psychiatric institutions affiliated to Iranian Foundation of Martyrs and Veterans Affair in Tehran and Isfahan were considered for the study. They were asked to complete a questionnaire regarding their addiction including substance and its method of administration, onset and duration, daily cost, date and number of attempts to detoxification as well as their socioeconomic status. An informed consent was obtained from each patient. Collected data were analyzed using SPSS 18® software. Results 122 patients were enrolled to the study who were all men with mean age 42.9(±4.2) years. Opium and Heroin were being used by 77% and 13.9% of patients, respectively. No significant difference was found between parameters of socioeconomic status and numbers of Relapse. Moreover, neither administration method nor substance of addiction was significantly different from socioeconomic status of the society. Interestingly, rehabilitation period was significantly longer in opium users than in heroin users (14.18 vs. 10.62 months, p=0.002) whereas detoxification attempts were significantly more in heroin users than opium users (4.41 vs. 3.17 times, p=0.000). And last but not least, main etiologies of relapse were found to be war memories flashback and related PTSD (30.7%), mental dependency (23%), pain (20.5%), unplanned leisure time (12.3%) and family pressures (6.6%). Conclusion Main etiologies of detoxification failure were demonstrated to be due to PTSD and mental pressures. Therefore, these factors much be noticed by the government so that proper facilities can be provided. Greater sample sized study may elucidate more reliable and thorough results.