فهرست مطالب

فیض - سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 55، پاییز 1389)

مجله فیض
سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 55، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/07/15
  • تعداد عناوین: 12
|
  • هاشم حقدوست یزدی، محمدرضا اسماعیلی، محمدرضا صوفی آبادی، حسن اژدری زرمهری، مهیار جان احمدی صفحه 182
    سابقه و هدف
    اسپایک های کلسیمی نقش مهمی در کنترل فعالیت خود به خودی نورون ها ایفا می نمایند. سلول های پروکنژ مخچه به صورت خود به خودی اسپایک های کلسیمی شلیک می نمایند. در این تحقیق، نقش کانال های پتاسیمی در شلیک این اسپایک ها مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی برش های مغزی از مخچه موش های صحرایی جوان تهیه گردید و سلول های پورکنژ با استفاده از میکروسکوپ upright مشاهده شدند. ثبت های داخل سلولی با استفاده از میکروپیپت های شیشه ای و آمپلی فایر Axoclamp 2B از این سلول ها به عمل آمد. با استفاده از مهار کننده های کانال های پتاسیمی مختلف و آنالیز دقیق اسپایک های کلسیمی ثبت شده در حضور این مهار کننده ها، نقش کانال های پتاسیمی مختلف در تنظیم ویژگی های این اسپایک ها مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    کاربرد مهار کننده های عمومی 4- آمینوپیریدین و تترااتیل آمونیوم سبب افزایش دامنه، مدت زمان و دامنه هیپرپولاریزاسیون متعاقب (AHP) اسپایک های کلسیمی شده و آن ها را از حالت تک قله ای به شکل چند قله ای تبدیل نمود. مهار کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم با کنداکتانس پایین، مدت زمان این اسپایک ها را افزایش داد، ولی بردامنه AHP اثری نداشت. مهار کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم با کنداکتانس بالا علاوه بر افزایش مدت زمان اسپایک های کلسیمی، دامنه AHP آنها را نیز کاهش داد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان می دهند ویژگی های اسپایک های کلسیمی در سلول های پورکنژ مخچه به میزان زیادی تحت کنترل کانال های پتاسیمی مختلف از جمله انواع وابسته به کلسیم می باشد.
    کلیدواژگان: سلول های پورکنژ مخچه، اسپایک های کلسیمی چند قله ای، هیپرپولاریزاسیون متعاقب، کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم
  • بهرام عمواوغلی تبریزی، داریوش مهاجری صفحه 190
    سابقه و هدف
    یکی از عوارض دیابت شیرین آسیب کبدی است. هدف از این مطالعه ارزیابی اثر حفاظتی پودر زردچوبه خوراکی بر آسیب پیش رس کبدی در موش های صحرایی دیابتی شده با آلوکسان می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی 80 سر موش صحرایی نر ویستار به طور تصادفی در 4 گروه شامل سالم شاهد، سالم تیمار شده با زردچوبه، دیابتی و دیابتی تیمار شده با زردچوبه توزیع گردیدند. به رژیم غذایی موش های گروه های تیمار با زردچوبه، پودر زردچوبه به میزان 2 درصد افزوده شد. در پایان دوره آزمایش، فاکتورهای بیوشیمیایی شاخص عملکرد کبد در خون شامل آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز، آسپارتات آمینوترانسفراز و آلکالین فسفاتاز و آلبومین، پروتئین تام و بیلیروبین تام و همچنین ماحصل پراکسیداسیون لیپیدی (مالوندیآلدئید)، فعالیت سوپراکسید دسموتاز، کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون ردوکتاز در هموژنات بافت کبد مورد سنجش قرار گرفت.
    نتایج
    در موش های دیابتی شده با آلوکسان، پودر زردچوبه به طور معنی داری میزان آنزیم های شاخص آسیب کبد و بیلیروبین تام را کاهش و سطوح آلبومین و پروتئین تام سرم را افزایش داد. همچنین، پودر زردچوبه به طور معنی داری میزان پراکسیداسیون لیپیدی را در موشهای دیابتی کاهش و سطوح آنزیم های آنتیاکسیدان را در آنها افزایش داد. نتایج هیستوپاتولوژی نیز با یافته های بیوشیمیایی در توافق بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد پودر گیاه زردچوبه مانع از بروز آسیب زود هنگام کبد در موش های صحرایی دیابتی میگردد. بنابراین، مصرف پودر زردچوبه می تواند پس از انجام کارآزمایی های شاهد دار اتفاقی، در پیشگیری از آسب پیش رس دیابتی توصیه گردد.
    کلیدواژگان: زردچوبه، دیابت، آسیب کبدی، موش صحرایی
  • علیرضا معززانه، سیدعلی کشاورز، علی اکبر صبور یراقی، محمود جلالی، عباس رحیمی صفحه 200
    سابقه و هدف
    مطالعات مختلفی در رابطه با اثر مکمل ال– آرژینین بر عملکرد فیزیکی ورزشکاران و نیز سطح اسید لاکتیک خون افراد انجام شده است، اما نتایج این مطالعات ضد و نقیض بوده اند. هدف از این مطالعه تعیین اثر مکمل ال– آرژینین بر سطح اسید لاکتیک خون و VO2 max در آستانه بی هوازی در ورزشکاران است.
    مواد و روش ها
    30 مرد ورزشکار سالم رشته تربیت بدنی دانشگاه شاهد، در یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور به دو گروه دریافت کننده مکمل ال- آرژینین (5 گرم در روز) و یا دارونما تقسیم شده و به مدت سه هفته مکمل یا دارونما دریافت کردند. افراد حاضر در مطالعه، آزمون ورزشی را قبل و بعد از دریافت مکمل یا دارونما انجام دادند. آزمون به کار رفته در این مطالعه آزمون ورزشی کانکانی بود که بر روی نوار متحرک (ترد میل) تا آستانه بی هوازی انجام شد. در هر مرحله آزمون، نمونه های خون ناشتا از نوک انگشت قبل از آزمون، در پایان آزمون و سی دقیقه پس از آزمون ورزشی گرفته شد.
    نتایج
    در گروه دریافت کننده مکمل ال- آرژینین کاهش معنی داری در غلظت اسید لاکتیک خون در مقایسه با گروه دارو نما وجود داشت (01/0=P). در مقایسه بین گروهی تفاوت معنی داری در شاخص VO2 max در آستانه بی هوازی مشاهده نشد (05/0
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان می دهد که مکمل ال- آرژینین سبب کاهش تولید لاکتات می شود و ممکن است اثرات سودمندی در خستگی عضلانی داشته باشد.
    کلیدواژگان: اسید لاکتیک، VO2 max، آستانه بی هوازی، آرژینین
  • مسعود سهیلی کاشانی، محمود سلامی، مصطفی رضایی طاویرانی، سید علیرضا طلایی زواره صفحه 209
    سابقه و هدف
    آلزایمر نوعی بیماری مغزی است که در آن نورون ها تخریب شده و فرد دچار نقصان حافظه می شود. تحقیقات زیادی اثر فعالیت های ذهنی و بدنی بر پیشگیری، بهبود و یا درمان آلزایمر را اثبات نموده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر آموزش در ماز آبی موریس بر بهبود یادگیری موش های صحرایی آلزایمری است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از 20 سر موش صحرایی نر بالغ استفاده شد که در 2 گروه آلزایمری و شاهد قرار گرفتند. در مرحله اول یادگیری حیوانات طی 5 روز و در هر روز 4 بار در ماز آبی موریس مورد آزمایش قرار گرفت. مدت زمان سپری شده و مسافت طی شده برای یافتن سکوی پنهان به عنوان ملاک یادگیری در نظر گرفته شدند. از آزمایش پروب برای ارزیابی به خاطر آوری حافظه حیوانات، استفاده شد. بعد از 20 روز مجددا مراحل ذکر شده برای حیوانات تکرار گردید و نتایج هر دو مرحله بین دو گروه مقایسه گردید.
    نتایج
    نتایج حاصل از مرحله اول یادگیری نشان می دهد که گروه شاهد نسبت به گروه آلزایمری در مدت زمان کمتری سکو را پیدا کرده است؛ از سوی دیگر در دومین مرحله از آزمایشات اختلاف معنی داری بین دو گروه مورد آزمایش مشاهده نگردید. همچنین از نظر به خاطر آوری حافظه تفاوت قابل توجهی بین دو گروه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    آموزش در ماز آبی موریس سبب بهبود روند یادگیری فضایی در موش های صحرایی آلزایمری می شود.
    کلیدواژگان: بیماری آلزایمر، یادگیری ماز، موش صحرایی
  • مریم خمبی شوشتری، احمد علی معاضدی، غلامعلی پرهام صفحه 217
    سابقه و هدف
    اسید فولیک یک ویتامین B محلول در آب است که برای تداوم سنتز، همانند سازی و ترمیم DNA و نیز سنتز پروتئین ها ضروری است. شواهد تجربی بیان می کنند، کمبود فولات و به دنبال آن افزایش سطح هموسیستئین، نورون های دوپامینرژیک جسم سیاه را به سموم خارجی حساس کرده و خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می دهد. در این مطالعه، اثرات مقادیر مختلف اسید فولیک بر فعالیت حرکتی موش های صحرایی نر بالغ با استفاده از دستگاه روتارود مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی حیوانات به چهار گروه تقسیم شدند. گروه های آزمایش، اسید فولیک با مقادیر (15،10،5 mg/kg) را روزانه به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند و گروه شاهد نیز سالین (حلال) را به همان حجم دریافت کرد؛ سپس همه ی گروه ها توسط دستگاه روتارود مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از آزمون ANOVA مورد مقایسه قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج به دست آمده نشان داد که دریافت اسید فولیک با مقدار 5 mg/kg/day به مدت یک هفته به طور معنی داری (05/0>P) تعادل حرکتی در موش های صحرایی را بهبود می بخشد.
    نتیجه گیری
    در مجموع می توان گفت که اسید فولیک باعث بهبود فعالیت حرکتی در موش های صحرایی نر بالغ می شود.
    کلیدواژگان: اسید فولیک، آزمون روتارود، فعالیت حرکتی، موش صحرایی
  • علی انیسیان، سعیده ولی الهی صفحه 223
    سابقه و هدف
    افزایش روز افزون استفاده از انرژی الکتریکی در جوامع مدرن باعث شده است که مردم به طور بی سابقه ای در معرض میادین الکترومغناطیسی با فرکانس بسیار کم قرار گیرند. از آنجا که اطلاعات کمی در مورد تاثیرات این نوع انرژی بر بافت های زنده بدن در دست است، هدف از مطالعه حاضر، مشخص کردن اثرات میدان الکترو مغناطیسی 50 هرتز بر بافت های تمایز نیافته جنینی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی از بافت پیوندی تمایز نیافته (مزانشیمی) جنین موش استفاده شد. بافت هااز جنین های موش 10 روزه جدا شده و در دو گروه 10 تایی مورد و شاهد قرار داده شدند. در گروه مورد بافت تمایز نیافته جنین موش در محیط کشت نوترینت آگار و در معرض تابش الکترومغناطیسی 50 هرتز به مدت 8 ساعت قرار گرفت، در حالی که گروه شاهد در معرض تابش قرار نگرفت. پس از اعمال روندهای بافت شناسی روی بافتها از آن ها برش های 5 میکرونی تهیه شده و به روش هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی گردیدند.
    نتایج
    در بافت هایی که در معرض میدان الکترومغناطیسی قرار گرفته بودند، نشانه هایی از تبدیل بافت تمایز نیافته به بافت غضروفی و از دست رفتن بافت پوششی روی آن مشاهده شد. در مقایسه، موارد شاهد فاقد بافت غضروفی بوده و بافت پوششی روی آن ها سالم باقی مانده بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد میدان الکترومغناطیسی می تواند بدون وجود محرک های دیگر محیطی، از قبیل گرما، باعث القای تمایز در بافت تمایز نیافته جنینی گردند.
    کلیدواژگان: میدان الکترومغاطیسی، تمایز، غضروف
  • مهرداد حسین پور، عبدالحسین داوودآبادی، ناصر گلستانی صفحه 229
    سابقه و هدف
    استفاده از مش های مصنوعی در ترمیم فتق های دیافراگماتیک بزرگ، چسبندگی احشاء به این پروتزها و عوارض بعد از آن را به دنبال دارد. هدف از انجام این مطالعه استفاده از امنتوم جهت پوشاندن مش پروپیلن در ترمیم فتق دیافراگمی و بررسی اثر آن در کاهش چسبندگی احشاء به محل ترمیم است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی 20 سر خرگوش نر سفید نیوزلندی 6 ماهه به دو گروه مساوی 10 تایی تقسیم شدند. در گروه اول پس از لاپاروتومی، در روی دیافراگم یک نقص به ابعاد 1 1 سانتی متر ایجاد شده و محل نقیصه با مش پروپلین استریل و نخ نایلون 0/3 ترمیم شد. در گروه دوم امنتوم در روی محل نقص ترمیم شده با مش، به جدار دیافراگم فیکس شد. 30 روز بعد مجددا در هر دو گروه جراحی صورت گرفت و میزان چسبندگی احشاء به محل در هر دو گروه بر اساس مقیاس مازوجی مقایسه شد. در نهایت داده ها با آزمون فیشر دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    از 10 خرگوشی که دیافراگم آنها با مش پروپیلن به تنهایی ترمیم شده بود، 9 خرگوش (90 درصد) دارای چسبندگی احشا به محل ترمیم بودند. از نظر شدت چسبندگی در این گروه یک خرگوش با درجه 0، سه خرگوش با درجه I، چهار خرگوش با درجه II و دو خرگوش با شدت چسبندگی درجه III بودند. از 10 خرگوشی که دیافراگم آنها با استفاده از مش پروپیلن به همراه امنتوپکسی ترمیم شده بود، 4 خرگوش (40 درصد) دارای چسبندگی احشا به محل ترمیم بودند که درجه چسبندگی آنها I بود و سایرین هیچ گونه چسبندگی نداشتند (015/0=P).
    نتیجه گیری
    استفاده از امنتوپکسی در ترمیم فتق دیافراگماتیک چسبنگی احشاء به مش پروپیلن را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: مش پروپیلن، نقص دیافراگم، امنتوپکسی
  • محمود صفاری، مسعود جوکار، غلامرضا شجری، احمد پیروزمند، سید غلامعباس موسوی صفحه 234
    سابقه و هدف
    با توجه به افزایش مقاومت دارویی استافیلوکوکوس اورئوس و اهمیت وانکومایسین به عنوان داروی انتخابی، این مطالعه با هدف تعیین حداقل غلظت مهارکننده از رشد وانکومایسین، الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی، تعیین سویه های تولیدکننده آنزیم بتالاکتاماز و همچنین فاکتورهای خطر در شیوع استافیلوکوکوس اورئوس های مقاوم به متی سیلین در نمونه های بالینی بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1388 انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی بر روی 150 نمونه استافیلوکوکوس اورئوس جداشده از نمونه های بالینی بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1388 صورت گرفت. سویه ها با روش استاندارد نظیر تست کاتالاز، تست لوله ای کواگولاز، رشد بر روی محیط مانیتول سالت آگار و تست DNAase تعیین هویت شدند. آزمون حساسیت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن بر روی 9 آنتی بیوتیک انجام شد و حداقل غلظت مهار کننده از رشد وانکومایسین با روش میکرودایلوشن براث تعیین گردیده و تولید آنزیم بتالاکتاماز با روش اسیدومتری انجام پذیرفت.
    نتایج
    از 150 نمونه حاوی سویه استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از بیماران بستری، محدوده MIC وانکومایسین بین lm/gμ 4 تا 5/0 بود. بیشترین درصدMIC (66 درصد) وانکومایسین، lm/gμ 2 بود و کلیه ایزوله ها نسبت به وانکومایسین حساس بودند. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 8/25±3/31 بود. بیشترین میزان مقاومت مربوط به پنی سیلین (3/93 درصد) و کمترین میزان مقاومت مربوط به وانکومایسین (بدون هیچ گونه مقاومت) تعیین گردید. 62 درصد از ایزوله ها، مقاوم به متی سیلین بودند. 87 درصد ایزوله ها دارای آنزیم بتا لاکتاماز بوده و فاکتورهای خطر در شیوع استافیلوکوکوس های مقاوم به متی سیلین، افزایش سن (001/0=P) و مصرف قبلی آنتی بیوتیک (0001/0>P) بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که وانکومایسین آنتی بیوتیک انتخابی جهت درمان بیماری های استافیلوکوکوس اورئوس در بیمارستان شهید بهشتی کاشان است جهت جلوگیری از گسترش سویه های مقاوم به وانکومایسین، اهمیت دادن به نتایج آزمایشگاه و آنتی بیوگرام و اضافه کردن تست MIC علاوه بر تست دیسک دیفیوژن در آزمایشگاه ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد، وانکومایسین، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • بهروز کلیدری، محسن خالقیان، محسن اربابی، سید غلامعباس موسوی صفحه 242
    سابقه و هدف
    ابتلا به چاقی مرضی باعث بروز عوارض زیادی در بیماران می شود که تسریع در درمان آنها می تواند منجر به کاهش این عوارض شود. یکی از روش های درمان این افراد جراحی محدود کننده به نام گاستریک باندینگ می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی روی 30 بیمار که BMI بیشتر از 35 داشته، به بیماری زمینه ای همراه با آن مبتلا بوده و در نهایت کاندید جراحی گاستریک باندینگ شده بودند، صورت گرفت. BMI و بیماری های زمینه ای همراه، قبل و بعد از عمل و عوارض زودرس و دیررس بعد از عمل تعیین شده و در فرم اطلاعاتی مربوط ثبت گردید.
    نتایج
    از 30 بیمار مورد مطالعه، 27 نفر (90 درصد) زن و 3 نفر (10 درصد) مرد بودند. با گذشت یک ماه 7/6 درصد افراد مبتلا به عوارض زودرس و پس از آن 7/26 درصد افراد مبتلا به عوارض دیررس شدند. هیچ مورد مرگ و میر در افراد مطالعه دیده نشد. میانگین وزن اولیه بیماران 2/22± 3/123 کیلوگرم و BMI اولیه آنها 1/7± 9/46 کیلوگرم بر متر مربع بود. بعد از گذشت یک سال، BMI افراد 6/6± 8/16 کاهش یافت و به 1/5±5/31 کیلوگرم بر متر مربع رسید (01/0=P).
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه جراحی گاستریک باندینگ باعث کاهش وزن، BMI و بهبود بیماری های زمینه ای در مبتلایان به چاقی مرضی شده و عوارض محدودی دارد، این روش جراحی جهت درمان چاقی مرضی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: چاقی مرضی، گاستریک باندینگ، شاخص توده بدنی
  • زیبا مسیبی، امیر حسین موحدیان، مرضیه حیدر زاده، مریم حجتی *، سید غلامعباس موسوی صفحه 249
    سابقه و هدف

    کاوازاکی یک بیماری حاد تب دار همراه با عوارض قلبی عروقی است و درگیری قلبی مهمترین تظاهر آن است. با توجه به این که این بیماری در کشورهای آسیائی رو به افزایش است، این مطالعه با هدف بررسی یافته های بالینی و پاراکلینیکی بیماری کاوازاکی در کودکان بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی مقطعی پرونده کلیه کودکان مبتلا به کاوازاکی (69 نفر) که طی سال های 87-1377 به بیمارستان شهید کاشان مراجعه کرده بودند، مطالعه شده و کلیه افراد جهت انجام اکوکاردیوگرافی مجدد دعوت شدند. نتایج به صورت آمار توصیفی بر اساس جداول طراحی شده ارائه گردید.

    نتایج

    از 69 بیمار کاوازاکی، 44 نفر (8/63درصد) مذکر و 25 نفر (2/36 درصد) مونث بودند. 37 درصد از موارد بستری در فصل بهار بودند. 100 درصد کودکان مبتلا به کاوازاکی دارای تب بودند و 9/89 درصد مبتلایان دارای ESR بالا بودند. 6/24 درصد دارای LDH بالا بوده و آلبومین در 2/71 درصد بیماران پایین تر از محدوده نرمال بود. به ترتیب 2/51 و 40 درصد بیماران دارای ALT وAST افزایش یافته بوده و 8/18 درصد کودکان دارای کاوازاکی ناکامل بودند. دو مورد عوارض قلبی در بیماران مشاهده شد که در هر دو مورد آلبومین سرم پایین بود. روند صعودی در مورد بروز بیماری از سال 1381 تا سال 1387 مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    با توجه به روند صعودی بروز کاوازاکی در طی سال های اخیر، توجه به علائم بیماری به خصوص در موارد ناکامل با هدف تجویز زود هنگام IVIG و پیش گیری از عوارض و همچنین سنجش سطح سرمی آلبومین از اهمیت بالایی برخوردار است.

    کلیدواژگان: کاوازاکی، عوارض قلبی، کودکان
  • زهرا سوکی، خدیجه شریفی*، زهرا تقربی، حسین اکبری، الهه مصداقی نیا صفحه 256
    سابقه و هدف

    شیوع افسردگی در نوجوانان10 تا 70 درصد می باشد و عوامل خطر ساز متعددی از جمله عدم ارضای نیازها برای این اختلال مطرح است؛ لذا برآن شدیم تا شیوع افسردگی و همبستگی آن با میزان ارضاء نیازهای روانی اجتماعی دانش آموزان دختر توسط والدین ایشان را در شهر کاشان بررسی نماییم.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مقطعی توصیفی روی 762 دانش آموز دختر شهر کاشان در سال 1385 انجام شد. نمونه گیری به صورت خوشه ای-تصادفی از کلیه مدارس روزانه دولتی و غیرانتفاعی انجام گردید. تست افسردگی بک، پرسشنامه ارضاء نیازهای روانی اجتماعی و ویژگی های دموگرافیک توسط واحدهای پژوهش تکمیل شد. داده ها پس از استخراج توسط آزمون های آنالیز واریانس، مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون آنالیز شدند.

    نتایج

    یافته های مطالعه حاضر نشان داد 5/53 درصد از نمونه های پژوهش افسرده بودند. میزان نامطلوب ارضاء نیازهای روانی-اجتماعی نوجوانان توسط والدین 8/27 درصد بوده است و رابطه آماری معنی دار بین افسردگی با ارضاء نیازهای روانی اجتماعی نوجوان توسط والدین (01/0=P) و تحصیلات پدر (05/0=P) مشاهده شد. همچنین، رابطه آماری معنی دار بین افسردگی دانش آموز با سن دانش آموز، سن و شغل والدین، تحصیلات مادر و سال تحصیلی مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد توجه والدین به ارضاء نیازهای روانی اجتماعی نوجوان دختر سبب کاهش افسردگی در آنان می شود و بهتر است در برنامه های آموزشی انجمن اولیاء و مربیان مدارس به آن پرداخته شود.

    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی، نوجوانی، افسردگی
  • مجتبی آدینه، احمد طالبیان، ابراهیم کوچکی صفحه 264
    سابقه و هدف
    سندروم آنسفالوپاتی میتوکندریال همراه با اسیدوز لاکتیک و حملات شبیه سکته مغزی، اختلالی در چندین ارگان بدن به ویژه در سیستم عصبی مرکزی (آنسفالوپاتی) و در عضلات (میوپاتی) است که با وراثت مادری و در نتیجه جهش در ژنوم میتوکندری ایجاد می شود. دوره هایی از علایم مانند سردرد، تشنج، اختلالات بینایی، ناشنوایی پیش رونده و اختلالات شناختی در بیماران (اغلب تا 40 سالگی) ایجاد می شود.
    معرفی بیمار: بیمار دختر 12 ساله ای بود که با شکایت بی حالی، تشنج تونیک و کلونیک، کاهش قدرت بینایی و ضعف یک طرفه در اندام فوقانی و تحتانی سمت چپ، مراجعه کرد. اولین سابقه وی از تشنج، سردرد و استفراغ های مکرر 5 ماه قبل بود که در بررسی ها حوادث عروقی مغز مطرح شد. به دنبال انجام مطالعات تشخیصی برای این بیمار و در بررسی های ژنتیکی، موتاسیون در ژن A3243G که تشخیص قطعی بیماری می باشد، مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    عامل قطعی تشخیصی این بیماری بررسی ژنتیکی است و علی رغم اینکه مبتلایان به این سندروم به تدریج دچار اختلالات شناختی و رفتاری می شوند، تنها درمان این بیماران گروهی از اقدامات حمایتی و مصرف انواع ویتامین ها و کوآنزیم ها می باشد.
    کلیدواژگان: آنسفالومیوپاتی میتوکندریال، اسیدوز لاکتیک، سکته مغزی
|
  • Hashem Haghdoost-Yazdi, Mohammad Reza Esmaeili, Mohammad Reza Sophiabadi, Hasan Azhdari-Zarmehri, Mahyar Janahmadi Page 182
    Background
    Calcium spikes play important roles in the control of neuronal spontaneous activity. Cerebellar Purkinje neurons fire spontaneous calcium spikes. In this study, the role of potassium channels in the regulation of these spikes was studied.
    Materials and Methods
    Brain slices from the cerebellum of young rats were prepared and the Purkinje cells were visualized using an upright microscope. Using borosilicate micropipettes and Axoclamp 2B amplifier, intracellular recordings were taken from the cells. The role of different K+ channels in the regulation of calcium spikes configuration was determined using different K+ channels blockers and precise analysis of the recorded calcium spikes in the presence of blockers.
    Results
    Application of wide-range 4-aminophyridine and tetraethylammonium blockers increased duration and amplitude of afterhyperpolarization (AHP) of the calcium spikes and converted them from one-peak spike to two- or multiple-peaks spikes. Blockade of small conductance calcium dependent potassium channels increased duration of the spikes but had no effect on the AHP amplitude Blockade of large conductance calcium dependent potassium channels increased duration of the calcium spikes and decreased the AHP amplitude.
    Conclusion
    Our results showed that properties of the calcium spikes in the cerebellar Purkinje neurons were largely controlled by different potassium channels, including calcium dependent types.
  • Bahram Amouoghli Tabrizi, Darush Mohajeri Page 190
    Background
    Hepatic insufficiency is one of the most important consequences of the diabetes mellitus. A wide variety of herbs has been described for the treatment of diabetes mellitus. The aim of present study was to assess the protective effect of turmeric powder on early hepatic injuries in alloxan-induced diabetic rats.
    Materials And Methods
    Eighty male Wistar rats were randomly assigned into 4 equal groups. Turmeric powder was added to the food regimen of turmeric treatment groups. At the end of experiment, levels of functional liver markers (AST, ALT and SALP), TB, Alb and TP were assessed in the serum. Product of lipid peroxidation (MDA), superoxide dismutase (SOD) activity, catalase (CAT), glutathione peroxidase (GPX) and glutathione reductase (GR) were also assayed in liver hemogenates. Finally, the biochemical findings were matched with histopathological verification.
    Results
    In the diabetic rats, turmeric powder significantly decreased the levels of serum biomarkers of hepathic injury, TB, and elevated the levels of Alb and TP. Furthermore, turmeric powder significantly decreased the lipid peroxidation and elevated the levels of antioxidant enzymes in the rats.
    Conclusion
    It seems that turmeric powder has protective effect on early diabetic hepatopathy in experimentally induced diabetic rats.
  • Alireza Muazzezzaneh, Sayyed Ali Keshavarz, Ali Akbar Sabour Yaraghi, Mahmood Djalali, Abbas Rahimi Page 200
    Background
    Many studies have focused on the effect of L-arginine supplementation on physical performance and blood lactate level, however, the obtained results are contradictory. The aim of present study was to determine the effect of L-arginine supplementation on blood lactate level and VO2 max at anaerobic threshold among the athletes in Tehran-Iran.
    Materials and Methods
    Thirty healthy male athletes (age: 22.66±1.46) were randomly divided into two groups based on a blind placebo-controlled trial. Subjects performed the exercise test before and after the intake of L-arginine (5 g/day) or placebo for a period of 3 weeks. The exercise tests were carried out on treadmill until the anaerobic threshold (according to Conconi protocol) was reached. In each trial, three blood samples (before, at the end and 30 minutes after the completion of exercise) were obtained.
    Results
    Blood lactate level was significantly decreased in the L-arginine group compared to the placebo one. There was no significant difference between the two groups in VO2 max at anaerobic threshold. Only in the L-arginine group, VO2 max at anaerobic threshold was significantly increased. In addition, there was no significant difference in VO2 max at anaerobic threshold for the placebo group.
    Conclusion
    Oral supplementation of L-arginine decreases blood lactate level and may have beneficial effects on muscular fatigue. L-arginine not effectively had no influence on VO2 max at anaerobic threshold. Thus, it can be concluded that the dosage used is unable to increase the VO2 max at anaerobic threshold.
  • Masoud Soheili Kashani, Mahmood Salami, Mostafa Rezaei- Tavirani, Sayyed Alireza Talaei Zavareh Page 209
    Background
    Alzheimer is a Progressive dementia disease along with destruction of brain neurons and severe deficiency of memory. The present work was designed to assess the effect of the maze training in improvement of learning behavior of the Alzheimeric rats.
    Materials And Methods
    This experimental study was carried out on 20 Wistar male rats randomly divided in 2 groups. One group that receiving a dose of beta-amyloid intraventriculrly characterized as alzheimeric rats (ALZ). In the control group (CO) the animals were injected saline at the same volume. To assess spatial learning of the animals in the first phase of the experiment they were introduced to the Morris water maze to locate on fixed hidden platform during 4 trials/day for 5 days. Probe test was applied to evaluate the memory retrieval. In the second phase the same procedure was repeated after 20 days. The measured parameters were the time elapsed and distance passed in during the maze searching.
    Results
    Our findings indicated that in the first phase of experiment, the time elapsed and distance passed for the CO group were decreased compared to the ALZ group. In the second phase, however, significant variation was observable between the two tested groups. There was no significant difference between the performance of the CO and ALZ groups in probe trial testing.
    Conclusion
    It seems that the behavioral training positively influenced the maze learning in the ALZ subjects so that however both groups behaved similarly in the second phase of the experiment.
  • Maryam Khombi Shooshtari, Mohammad Ali Moazedi, Gholam Ali Parham Page 217
    Background
    Folic acid (folate) which is a water-soluble vitamin-B is essential for the life-sustaining processes of DNA synthesis, replication, repair, and also protein synthesis. Experimental evidence suggests that folate deficiency and its consequent elevated homocysteine level sensitize dopaminergic neurons to environmental toxin, whereby folate deficiency may influence risk of Parkinson disease. Accordingly, in this study, the effects of different doses of folic acid on motor activity of rat were studied using rotarod apparatus.
    Materials And Methods
    Animals were divided into four groups and were injected intraperitonealy a single dose of folic acid or vehicle/day for one week. The there test groups received 5, 10 and 15 mg/kg/day folic acid and the sham group received saline. Then, all groups were introduced to the rotarod test.
    Results
    The results showed that 5 mg/kg/day of folic acid significantly improves motor coordination (P<0.05).
    Conclusion
    Overally, the present results indicate that low-dose folic acid improves motor performance of the rats.
  • Ali Anissian, Saeedeh Valiollahi Page 223
    Background
    Electricity expenditure in modern societies is extremely spreading out world wide. Since scant information is available about the side effects of this type of energy on body tissues, the aim of present study was to assess the possible effects of electromagnetic field (EMF) on undifferentiated tissues.
    Materials And Methods
    The undifferentiated tissues obtained from 10-day fetal mesenchymal cells of mouse were divided into two groups, each included 10. The tissues were exposed to the EMF (50 Hz, 80 G) for 8 hours. After a 24 hour incubation, the samples were fixed, processed, sectioned (5 µm thickness) and stained with hematoxiline and eosin method. Then, they were studied using light microscopy.
    Results
    Our findings indicated that while the undifferentiated tissues were converted to cartilage in the EMF exposed group they left unchanged in the control group.
    Conclusion
    The EMF may induce the differentiation of tissues in undifferentiated cells.
  • Mehrdad Hosseinpour, Abdolhosain Davood-Abadi, Naser Golestani Page 229
    Background
    The use of synthetic mesh for the repair of major congenital diaphragmatic hernia may cause visceral adhesion to prosthesis and ongoing complications. In present study the use of propylen mesh for the repair of diaphragmatic hernia and its role in eliminating of visceral adhesion to repair site is evaluated.
    Materials and Methods
    This experimental study was carried out on 20 adult New Zealand rabbits (age: 6 months) assigned randomly into two equal groups. In one group, after laparatomy a defect (size: 1×1 cm) was created on the diaphragm. The suture was then repaired by sterile propylen mesh and nylon suture (thickness: 3/0 - 4/0). In another group, omentum was fixed on the mesh using a nylon suture (thickness: 3/0). After 30 days the two groups were operated and the visceral adhesion to repair site was compared using Mazuji scale.
    Results
    Nine (90%) out of 10 rabbits with propylen mesh repair had visceral adhesion to the repair site. On classifying the grade of adhesion among the cases, one, three, four and two rabbits were assigned the “0”, “I”, “II”, and “III” grades, respectively. On the other hand, 4 (40%) out of 10 rabbits, in which the diaphragm was repaired by propylen mesh and omentopexy method, visceral adhesion (grade “I”) was seen to the site of repair. The rest of animals displayed no such adhesion.
    Conclusions
    Omentopexy reduces the visceral adhesion to propylen mesh.
  • Mahmood Saffari, Masoud Jokar, Gholam Reza Shajary, Ahmad Piroozmand, Sayyed Gholam Abbas Mousavi Page 234
    Background
    Considering the increased antimicrobial resistance to Staphylococcus aureus and also the importance of vancomycin as a treatment, the aim of this work was to determine the minimum inhibitory concentration (MIC) of vancomycin, the pattern of antibiotic susceptibility, removing the isolates producing beta-lactamase enzyme and determining the risk factors for prevalence of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) isolated from clinical samples in Shahid Beheshti Hospital of Kashan-Iran.
    Materials And Methods
    This descriptive study was carried out on 150 Staphylococcus aureus isolates. The sample strains were identified using gram staining, catalase test, tube coagulase test, growth on manitol salt agar medium and the DNAase test. The antibiotic sensitivity test was determined by disk diffusion method on nine antibiotics. MIC of vancomycin was determined using Broth Microdilution Method. The production of beta-lactamase enzyme was performed using acidometry method.
    Results
    Among the 150 Staphylococcus aureus isolates, MIC value was 0.5-4 µg/mL. The highest MIC of vancomycin was 2 µg/mL. All of isolates were sensitive to vancomycin. Mean age of patients was 31.3+25.8. Penicillin and vancomycin revealed the highest and the lowest resistant rate, respectively (93℅ and 0℅). Resistance to methicillin was 62%. Eighty-seven percent of the isolates produced enzyme beta lactamase. Risk factors for prevalence of methicillin resistant Staphylococcus aureus were high age and previous antibiotic therapy.
    Conclusion
    Considerining the vancomycin as the selective antibiotic, on following the preventive guideline, preparing the antibiogram and adding MIC test are recommended.
  • Behroz Kalidari, Mohsen Khaleghian, Mohsen Arbabi, Sayyed Gholam Abbas Mousavi Page 242
    Background
    Patients with morbid obesity have different signs. The overall morbidity rate among the patients with 50% over-weigh is twice. Many types of operations are invented to overcome the problem, one of which is gastric banding with mesh.
    Materials And Methods
    Thirty patients treated with gastric banding with mesh were identified for this study. A prosthetic mesh was used to create a small upper gastric pouch. All patients were checked 1 and 6 months post operation. Moreover, 14 patients were followed 12 mouths after the operation.
    Results
    Ninety percent of the patients were female and the rest were male. The average age of 43.3% of the patients was between 30-40 years and 60% of them have one or more co-morbid disease in the beginning of the study. Early and late complication was seen in 6.7% and 26.7% of the patients, respectively. The morbidity rate was 0%. The mean primary weight was 123±22/2 kg with a BMI of 46.9±7.1. After 1 mouth the mean weight excess was 10±4/6 kg, the mean BMI 43±7.3 (P<0.0001), and the mean BMI excess 3/9±1/8. In the end of the study the mean BMI was 31.5±5.1 and the mean BMI excess 16/8±6/6.
    Conclusion
    This study shows that the acceptable rate of BMI excess is 1, 6 and 12 mouths after the gastric banding. Moreover, 6 months post operation many of the complications of obesity were improved. Considering the limited and reversible complications of the procedure, gastric banding with mesh can be used as a useful treatment of very obese patients.
  • Ziba Mosaiebi, Amir Hosain Movahedian, Marzieh Heidarzadeh, Maryam Hojati, Sayyed Gholam Abbas Mousavi Page 249
    Background

    Kawazaki is an acute febrile vasculitis accompanied by cardiovascular complications. This study was conducted for the evaluation of clinical and paraclinical findings of Kawasaki disease among the children admitted in Kashan Shahid Beheshti Hospital.

    Materials And Methods

    This cross-sectional study was carried out on 69 children diagnosed as Kawasaki. Medical documents of all cases were reviewed during the years 1998-2008 and all of the registered patients were invited to perform echocardiographic and cardiologic studies.

    Results

    Sixty-nine out of 44 Kawasaki patients (63.8%) were male and the remaining 25 (36.2%) were female. 37% of cases were admitted in spring. All patients had fever, 89.9% elevated ESR and 24.6% elevated LDH. Among the 71.20% of cases albumin was lower than the normal range and 51.2% and 40% had elevated ALT and AST, respectively. 18.8% of Kawasaki patients had unqualified Kawasaki. Among the 2 cases with cardiac complication the serum albumin was lower than the normal. An ascending trend for the incidence of Kawasaki was seen since1998 till 2008.

    Conclusion

    Considering the rising incidence of Kawasaki in recent years, paying careful attention to the disease signs, specially unqualified cases of Kawasaki in terms of on-time prescribing of Intravenous Immunoglobulin (IVIG), prevention of complications and also the evaluation of serum albumin level seems very important.

  • Zahra Sooky, Khadigeh Sharifi, Zahra Tagharrobi, Hosain Akbari, Elaheh Mesdaghinia Page 256
    Background

    The prevalence of depression among teenagers is %10-%70. Among the different risk factors, insufficient satisfaction of psychosocial needs is notable. Hence, the present study was carried out for evaluating the prevalence of depression among this age group and also determining its correlation with psychosocial need satisfaction (PSNS) by their parents.

    Materials and Methods

    This descriptive cross-sectional study was performed on 762 female high school students in Kashan province during the year 2006. Sampling was done using random clustering method from different grades among the public and private schools. The Beck depression test, PSNS questionnaire as well as the relevant demographic data were collected. Data was analyzed using ANOVA, Chi-square and Pearson correlation coefficient tests.

    Results

    The prevalence of depression in our study was %53.5. The frequency of undesired PSNS by parents was %27.8. While there was a significant correlation between depression and PSNS of teenagers met by parents (P=0.01) or also father's education (P=0.05), but no significant correlation was seen between depression and the student’s age, parent’s age, job, mother’s education and also the years of parent education.

    Conclusions

    Inclusion of regular meetings in psychosocial health program by parents is recommended for relief of depression.

  • Mojtaba Adine, Ahmad Talebian, Abrahim Koochaki Page 264
    Background
    Mitochondrial myopathy, encephalopathy, lactic acidosis and stroke-like episodes (MELAS) is a progressive maternally inherited multi-organ disorder caused by a mutation in a mitochondrial gene. In this disorder recurrent migraine headache, seizure, cerebral insults causing hemiparesis, hemianopia, progressive hearing loss and cognitive problems may occur.
    Case Presentation
    The patient is a 12-year girl manifested with malaise, tonic-clonic convulsion and unilateral weakness in left upper and lower extremities. Her problem was begun with seizure, headache and recurrent vomiting, 5 months before the admission. On clinical examination cerebrovascular events was diagnosed. On broader diagnostic studies, also a genetic mutation in A3243G gene, as a definite characteristic for the establishment of the disease, was detected by muscle biopsy.
    Conclusion
    Patients suffering from the syndrome gradually display delayed motor and cognitive development. Therapeutic management of the disease consists of administration of multi-vitamins and coenzyme supplementations, and lowering the serum lactate level using dichloroacetate.