فهرست مطالب
نشریه مطالعات ملی
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 42، تابستان 1389)
- 204 صفحه، بهای روی جلد: 18,000ريال
- تاریخ انتشار: 1389/07/10
- تعداد عناوین: 8
-
- مقالات
-
صفحه 3
پوشاک مردم جامعه با استفاده از مجموعه علایم مادی، نظام ارتباطی فرهنگی ویژهای را در میان آنان برقرار میکند. گاهی ارزشهای نمادین موجود در جامعههای گوناگون در قالب لباس افراد، نمایان میگردد و نقش مهم و برجستهای در پاسداری از هویت اجتماعی و فرهنگی آنها و دوام بخشیدن بدان در طول زندگی تاریخی نسلها ایفا میکند. شاید در آغاز شکلگیری اجتماعهای بشری، پوشاک صرفا جنبه حفاظتی داشته و برای مصون نگهداشتن بدن در برابر عوامل طبیعی و اقلیمی به کار میرفته است؛ ولی بعدها با گسترش باورهای دینی و فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی، کارکرد اجتماعی و فرهنگی، و عقاید دینی، کارکرد اجتماعی و فرهنگی و نمادین پوشاک، برجستهتر شد و لباس، بیش از هر چیزی نشان دهنده هویت انسانی، اجتماعی و قومی انسانها گشت. اعضای هر جامعه از راه نشانههای نمادین جامههایی که بر تن دارند، میان خود، نظام ارتباطی فرهنگی ویژهای برقرار مینمایند. برای درک عملکرد اجتماعی و فرهنگی پوشاک در هویت بخشی به اعضای جامعه باید با توجیه و تبیین چگونگی ارزش پوشاک در هویت اجتماعی و فرهنگی فرد و جمع در جامعههای گوناگون آشنا باشیم. در این مقاله در صدد بررسی ارزشهای ملی و فردی پوشاک هستیم و میکوشیم مصداقهای آگاهی ایرانیان از این مقوله را در گستره تاریخ، کند و کاو نماییم؛ همچنین میزان اهمیت پوشاک در بحث هویت را تحلیل میکنیم و بدین پرسش، پاسخ میگوییم که آیا عوامل تاثیرگذار بر شکلگیری لباس، همان عناصری هستند که بهصورت مستقیم در شکلگیری هویت، موثر واقع میگردند و آنچه شکلدهنده هویت فردی، قومی و ملی جامعه میباشد در شکلگیری پوشاک نیز نقش مستقیم دارد یا خیر.
کلیدواژگان: هویت، نشانه شناسی، فرهنگ دین، پوشاک، رنگ، مد -
صفحه 31
برای ایجاد و تقویت ملی در نسل آینده یک کشور، نهاد آموزش و پرورش، ابزارهای سهگانه فضای آموزشی، معلم و کتابهای درسی را دراختیار دارد. از آنجا که کتابهای درسی بهصورت متمرکز تدوین شده و به طور یکسان در سراسر کشور استفاده میشوند، بررسی آنها با رویکرد هویت دینی ملی، از چگونگی تاثیر احتمالی آنها بر هویتیابی گروه سنی مخاطب، حکایت دارد. در سالهای اخیر، بررسی کتابهای درسی از دیدگاه هویت ملی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و شانزده پژوهش در این حوزه انجام شده است، در مقاله حاضر، این مطالعهها با هدف به دست دادن تصویری کلی از کتابهای درسی با رویکرد یاد شده و با روش فراتحلیل، بررسی شده است. پژوهشها براساس دوره تاریخی، گویههای مورد نظر و تعداد تحلیل گردیدهاند. یافتهها نشان میدهد که در دورههای زمانی گوناگون با توجه به سیاستهای کلان جامعه، تدوینکنندگان کتابهای درسی به یکی از دو بعد دینی و یا ملی هویت ملی ایرانیان توجه نمودهاند و بعد دیگر، کمتر مورد توجهشان قرار گرفته است. با توجه به ویژگی هویت ملی ایران، توجه مناسب به هر دو بعد برای ایجاد هویتی منسجم در دانشآموزان ضروری میباشد.
کلیدواژگان: کتاب های درسی، آموزش و پروش، هویت ملی، هویت دینی، ایران -
صفحه 55
در این مقاله به مطالعه سیاست زبانی کمپانی هند شرقی درباره زبان فارسی بین سالهای 1780 تا 1838 براساس منابع تاریخی پرداختهایم. در این مقطع زمانی، فارسی زبان تثبیت شده در محاکم قضایی، اداری و آفرینشهای ادبی بود و بیشتر دانش استعماری مورد نیاز بریتانیا بر پایه مطالعه و بررسی منابع فارسی شکل میگرفت. در پژوهش حاضر این نظریه را که دانش استعماری به موجب روندی از گفتگو بین استعمارگران و محیط ادبی/فکری بومی حاصل شده، به بحث میگذاریم. منشیان فارسینویس هندی ازجمله کسانی بودند که مهارتهای لازم را در علم فارسی و همچنین دانشهایی بهویژه تاریخنگاری داشتند که استفاده از آن زمینههای مورد نیاز شکلدهی نظریههای انگلیسیها درباره تاریخ و تمدن هند را فراهم آورد. علاوه بر اینها بحثهای گوناگون میان تصمیمگیرندههای سیاستهای استعماری اعم از شرقگرایان و انگلیسیگرایان در باب موضوع انتخاب یا جایگزینی زبان رسمی واحد را مطالعه میکنیم که در نهایت به جایگزینی زبانهای بومی بخوانید انگلیسی به منزله زبان رسمی محاکم قضایی و اداری به سال 1837 منتهی شده است. با این همه زبان فارسی توانست همچنان به مثابه زبان خلاقیتهای ادبی و مهمتر از همه به منزله بخشی از زندگی فرهنگی مردم هند به حیات خود ادامه دهد. اگرچه از رسمیت افتادن زبان فارسی، ضربه محکمی بر پیکر آن بود، علت اصلی افول زبان فارسی را باید در فضای تدریجی رشد و نمو زبانهای بومی در دورههای آتی جست؛ نه در تقابل آن با زبان انگلیسی. در این مقاله کوشیدهایم نگاهی به غنای تاریخی زبان و ادبیات فارسی در هند و در بافت موقعیت استعماری، بهویژه در دورههای آغازین آن بیندازیم و ردپای این روند تاریخی را که به موجب آن، زبانی که در آغاز یکی از زبانهای قدیمی هند به شمار میرفت، بعدها از جانب انگلیسیها زبانی بیگانه نامیده شد و لغو آن در دستور کار استعمار قرار گرفت دنبال نماییم.
کلیدواژگان: زبان فارسی، کمپانی هند شرقی، سایست زبانی، دانش استعماری -
صفحه 81
امروزه گستره کاربرد زبان انگلیسی تا بدانجاست که زبانی جهانی و یا میانجی جهانی در حوزههای تجارت، رسانههای گروهی، علم و فناوری قلمداد میگردد و پژوهشهای بسیاری درباره تاثیرهای بالقوه این زبان بر دیگر زبانها انجام میشود. در این راستا در پژوهش حاضر با الگوگیری از چهارچوبهای نظری بیکر و اوکز به ارزیابی نگرشهای زبانی فارسیزبانان به زبان فارسی به منزله زبان ملی، و زبان انگلیسی به مثابه زبانی جهانی میپردازیم. پرسشهای اصلی این پژوهش به شرح ذیل است:- نگرش فارسیزبانان به زبان انگلیسی به منزله زبانی جهانی چگونه است؟ - نگرش فارسیزبانان به زبان فارسی به مثابه زبان ملی چگونه است؟ - رابطه بین نگرش فارسیزبانان به زبانهای فارسی و انگلیسی چگونه است؟ - رابطه بین نگرش فارسیزبانان به زبان فارسی و انگلیسی، و هویت صنفی آنها چگونه است؟ بدینمنظور، چهار گروه مختلف از فارسیزبانان ساکن شهر تهران که در مجموع 820 نفر بودند، نگرشسنجی شدهاند و دادههای به دست آمده، با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گشته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که نگاه فارسیزبانان به زبانهای فارسی و انگلیسی، مثبت است و رابطهای مستقیم میان نگرش این افراد به این دو زبان وجود دارد؛ به عبارت دیگر هرچه نگرش افراد به زبان انگلیسی منفیتر باشد، نگاهشان به زبان فارسی نیز منفیتر است؛ البته در هر دو حالت، رابطه ضعیف است. در نهایت، سنجش رابطه هویت صنفی و نگرش نشان میدهد افرادی که بهصورت مستقیم یا مسایل مربوط به برنامهریزی زبانی و سیاستهای آن درگیرند، در مقایسه با دیگر گروهها از زبان آگاهی بیشتری برخوردارند.
کلیدواژگان: نگرش، جهانی شدن، زبان جهانی، فرهنگ جهانی -
صفحه 105
در عصر حاضر، فرایند جهانیشدن، انسانها را به سوی یکپارچگی، وحدت و شهروندی جهانی دعوت مینماید و ضرورت پرداختن به هویت ملی و بنیانهای آن آشکارتر میباشد. یکی از آبشخورهای هویت ایرانی، زبان و ادبیات فارسی است. در تاریخ افتخارآمیز ایران، همواره هویت و همبستگی مردم از راه زبان فارسی حفظ شده است و شاعران معاصر نیز از شعر پارسی بهعنوان ابزاری در جهت حفظ هویت ملی بهره بردهاند. یکی از مسایلی که شاعران معاصر با هدف تقویت هویت ملی بدان توجه نمودهاند، بهرهگیری از عناصر قومی، فرهنگی، تاریخی و... مشترک میان ساکنان ایرانزمین است. در این راستا بزرگداشت اسطورههای قومی و ملی، ستایش عظمت باستانی ایرانیان و تاکید بر شاخصههای مهم فرهنگی، دارای اهمیت فراوان میباشد. ازجمله شاعران معاصر که به هویت ملی توجه نمودهاند، میتوان محمدرضا شفیعی کدکنی را نام برد. وی باستانگرایی را که یکی از روشهای برجستهسازی زبان است، بهعنوان ابزاری در جهت دستیابی به هویت ملی به کار برده است. شفیعی در شعر خود به نمادها و شخصیتهای اسطورهای، آیینهای باستانی، تاریخ و فرهنگ گذشته، و جغرافیای ایران قدیم که از عناصر فرهنگ و هویت ملی بهشمار میآیند، توجه بسیار نمودهاند و علاوه بر اینها، شفیعی در شعرش به شخصیتهای بزرگ عرفانی و ادبی گذشته فارسی نیز پرداخته است. این امر نشانگر توجه ویژه وی به این بعد از هویت ملی ایرانیان میباشد. بدینسان کاربرد باستانگرایی در سخن شاعران معاصر را میتوان رویکردی به هویت ملی انگاشت.
کلیدواژگان: شعر معاصر، هویت ملی، آشنایی زدایی، هنجارگریزی، باستان گرایی -
صفحه 127
گذر از خان و خانواره، یکی از بنمایههای بنیادین در شاهنامه فردوسی و حماسههای ملی پس از آن است. واکاوی حماسههای ملی پس از شاهنامه نشان میدهد که گذر از خان به بیشتر این منظومهها راه یافته و تقریبا به یکی از مهمترین بنمایههای آنها تبدیل شده است؛ از همینرو، ضروری است پژوهشی درباره این موضوع، صورت گیرد تا چگونگی این خانها و علتهای حضورشان در حماسههای ملی پس از شاهنامه روشن گردد. در پژوهش حاضر، شکل و محتوای خانها را در حماسههایی مانند شاهنامه فردوسی، فرامرزنامه، جهانگیرنامه، شهریارنامه، بهمننامه، کوشنامه و... بررسی میکنیم و پس از مقایسه آنها با یکدیگر در حد امکان، بنمایههای اساطیری و زمینههای اجتماعی آنها را واکاوی مینماییم. در این جستار، روش پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی میباشد و محتوای خانهای مطرح شده در آثار حماسی پس از شاهنامه، با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گشته است. یافتههای مقاله، نشان میدهد که هرچند بیشتر خانها به گونهای پیرو شاهنامهاند، در بسیاری از آنها نوآوریهایی وجود دارد و در بیشترشان پهلوانی ایرانی که اغلب از خاندان رستم است، برای حل مشکلی که کشوری همسایه و متحد با ایران با آن روبهرو شده، بدان سرزمین میرود و با موفقیت به وطن بازمیگردد؛ همچنین میتوان از رهگذر این خانها ویژگیها و اوضاع اجتماعی و فرهنگی جامعه راویان، باورها و احساسات آنها درباره مسایل گوناگون را دریافت.
کلیدواژگان: پهلوان، حماسه های ملی، خان، خان واره، خاندان رستم -
صفحه 153
پژوهشگران پسااستعماری کوشیدهاند با نقد و تحلیل گفتمان شرقشناسی، نشان دهند که بازنمایی غرب از شرق، یک سویه، خودمحورانه و به سود غرب است و چهره شرق در این شناختها منفی، غیرواقعی، مخدوش و برساخته غرب میباشد. در این میان، ایرانشناسی نیز به منزله یکی از شاخههای بنیادین شرقشناسی به چالش کشیده شده است. از آنجا که یافتههای ایرانشناسی غربی، پایه و مایه ایرانشناسی امروز و پژوهشهای درون ایران بهشمار میآید، بجاست که جایگاه و ارتباط آن با الگوهای شرقشناسی، بررسی و تفسیر گردد. در پژوهش حاضر با بررسی نقادانه سفرنامههای دوران قاجار که از زیربناییترین سرچشمههای ایرانشناسیاند، کوشیدهایم روشها و عناصر بازنمایی شده فرهنگ ایران را با الگوهای شرقشناسی، بسنجیم و نسبت و جایگاه ایرانشناسی و چگونگی پیروی آن از شرقشناسی را دریابیم. بررسی سفرنامهها نشان میدهد که بسیاری از روشها و الگوهای گفتمان شرقشناسی در سفرنامههای اروپاییان دوره قاجار به کار نرفته و در نتیجه ایرانشناسی این دوران از الگوهای شرقشناسی پیروی نکرده است.
کلیدواژگان: ایران شناسی، بازنمایی، پسا استعمار، سفرنامه، شرق شناسی، فرهنگ مردم، گفتمان - معرفی ونقد
-
صفحه 183
کتاب ملتها و ملیگرایی مجموعه مقالاتی است که «جرارد دلانتی» و «کریشن کومار» گردآوری نمودهاند و در سال 2006 م انتشارات سیج آن را منتشر کرده است. این کتاب در 592 صفحه و هر صفحه به شکل دو ستون تنظیم شده و شامل معرفی نویسندگان، مقدمه ویراستاران یعنی جرارد دلانتی و کریشن کومار، مقالات (45 مقاله) و سرانجام فهرست اعلام میباشد.
-
Page 3
Clothing forms a kind of a communication network between people through the usage of signs and symbols. Sometimes the symbolic values of the societies find their way into clothing and apparel. These values play a big role in maintaining the cultural elements of people. The basic role of clothing might have been for protection reasons only but later on, according to the development of social and cultural activities, it found a new symbolic role. The dress mostly is a representative of social identity of its wearer. To understand the sociological role of clothing, in making part of the identity of the people, one must understand its values. Also should be aware of the fact that, same as language differences, clothing also is a way to identify various cultures from each other; therefore it is as vital for a culture, as the linguistic aspects. Local customs of each area can play the same role, therefore as changing people's language has vast impacts on vanishing their identity, changing the clothing can have same impact on identity aspects. In this Paper, we will investigate the national, regional and personal values of clothing; and will also provide examples of Iranian people's awareness about this issue in the history. Studying the impacts of clothing on identity is another important issue that we will try to address and also we will try to find the answer to the question that are the effective parameters on identity, the same parameters that have direct impact on clothing or not.
Keywords: Identity, Clothing, Semiotics, Culture, Religion, Color, Fashion -
Page 31
For strengthen the national identity in the next generation of a country, the institution of education has the triple instruments of educating space, teachers and text books. As the text books are compiled centrally and used similarly thought of the country, survey of them with the national and religion identity approach could show the quality of their possible effect on the process of identity shaping of the addressee age group. During the recent years, researchers take the attention to text book with the approach of national identity, and 16 studies, surveyed text books form this approach. The present article with the objective of to drown a general picture of text books from mentioned approach and with applying the Meta analysis methodology, have been survey the existed studied. These studies has been classified and interpreted on the base of historical periods, indicators, and numbers. Result shows that the compiler of the text books were compiled books in different time period, on the base of consideration of the society's mega policies (major policies) which either emphasized on national identity and or religion identity and therefore the other aspect of Iranian national identity were ignored. While considering special characteristic of Iranian national identity, in order to build a strength Iranian national identity in young students, it is very essential attention to both aspect of national and religion identity.
Keywords: Text books, historical period, national identity, religion identity -
Page 55
This article is an academic exploration, based on primary historical sources, of the language policy of the British East India Company in India from the 1780s to the 1830s. Persian was a well established language of court, administration and literary creation in India at this time, and much of British colonial knowledge of India was based on their exploration of Persian sources. This article argues that colonial knowledge is created as a process of dialogue between colonizers and the local literati. Indian 'Munshis', or scribes, were the ones who were well versed in Persian and the knowledge - specifically historiography - that they produced became the basis for the British to base their theories about India. The article explores the various debates among colonial policy makers - the 'Orientalists' and 'Anglicists' - over the issue of an official language for India that finally resulted in the replacement of Persian with English as the official language of court and administration in 1837. Persian continued, however, to be a language of literary creation and very much a part of the cultural life of people in India. The decline of Persian came, it is argued, not in its battle with English, but in the space that it conceded to vernacular languages in a slightly later period. Urdu, for example, was a language that had the capacity to provide a specific marker of identity for Muslims in India, and its popularity was at the expense of Persian. This article attempts to look at the rich history of the Persian language and literature in India in the context of a colonial situation. It traces the process by which a language that was widely considered to be one of the 'classical' languages of India was termed a 'foreign' language by the British and replaced with a language that suited their colonial agenda more.
Keywords: Persian Language, East India Company, Language Policy, Colonial Knowledge -
Page 81
English is so widely spoken that it has often been referred to as a world language, the lingua franca of the modern era for access to business, the media, science and technology. The potential forces English could have on the world languages are so overwhelming that different researches have been sought out so as to predict the effects thereof.As for this, the present study, which is based on Baker’s (1992) and Oakes’s (2001) theoretical frameworks, aimed at investigating the attitudes of Persian speakers towards Persian, as their national language, and English, as an international language. The questions addressed in this paper are as follows: - What is the attitude of Persian speakers towards English as an international language? - What is the attitude of Persian speakers toward Persian as their national language? - How is the relationship between the speakers’ attitude towards English and their attitude towards Persian? The survey was carried out by distributing the devised questionnaire among 820 participants selected randomly from among four different groups of Persian speakers in Tehran.Finally, the findings of the study revealed that the attitude of Persian speakers is positive towards both Persian and English. The findings also pointed out that there is a direct relation between the speakers' attitude towards Persian and English; hence, the more positive the speakers' attitude towards English is, the more positive their attitude towards Persian will be. Conversely, the more negative the speakers' attitude towards English is, the more negatively they will think of Persian.
Keywords: Linguistic attitude, Globalization, Global language, Global culture -
Page 105
In this era that globalization invites humans toward accretion and unification as well as global citizenship, necessity of attention to national identity and it’s base has been cleared. Iranian identity has resources and feedback that one of them is Farsi language and literature. In Iran honorific history, it is always preserved identity and solidarity by Farsi language. Contemporary poets have enjoyed from Farsi poems as a means for protecting and preserving national identity. One of the problem that contemporary poets have attended to it in order to reinforce national identity is to use Iran’s common ethnic, cultural and historic elements. In this regard, it has noted acknowledgement and celebration from ethnic and national myths and emphasis on important cultural indexes Among poets who attend to national identity are Mohammad-Reza Shafiee Kodkani; he has used Archaism-that is an eminent way of language- to achieve national identity. In Shafiee’s poems has been more attention to mythic symbols and personalities, ancient customs, past history and culture and old Iran’s geography that are accounted culture elements and national identity. Additionally, it is noted to academic and theosophic personalities of past Farsi that this case shows his particular attention to this dimension of our national identity. Thus, function and operation of archaism for contemporary poets can be considered as an event for national identity.
Keywords: Contemporary poem, National Identity, Defamiliarization, Deviation, Archaism -
Page 127
Khan is a fundamental basis in Ferdousi's Shahnameh and subsequent national epics. Investigation into subsequent national epics, demonstrate that khans and difficulty chronology of them has come in to sight in these collections and has become of the most important basis of these works. In this line, it is essential to probe in to this issue to show the how and cause of existence of these khans. In this survey we study quality and subject matter of some epic works like: Ferdousi's Shahnameh, Faraznameh, Jahangirnameh, Shahriarnameh, Bahmannameh, Kowshnameh etc. After comparing we examine thoroughly the mythical and social domain. The method of this research is qualitative and the subject matter is analyzed by khan content. Although most of khans follow Shahnameh's, this research indicates that most of them deal whit innovation and are Iranian protagonists. And they are frequently from Rostam's dynasty. Whenever Iran allied nations get into a scrape with their enemies, they immediately come to the rescue of them romping home to victory. By these khans we can perceive the social and cultural condition of the narrator society, their beliefs and emotions about various issues.
Keywords: Protagonist, National epics, Khan, Difficulty chronology, Rostam's dynasty -
Page 153
The post-colonialism research through criticize and analysis of orientalism discours that endeavore to indicate west representation of orient, have been self centered and outhoritarian and in these recognition, the image of orient has been negative, unrealistic, manipulated and prefabricated. Iranology, as a major fundamental branch of orientalism, has been challenged too. Since western Iranian studies are the foundation of contemporary Iranology, it is relevant to investigate and interpret the western Iranology with Orientalism patterns. This research, through critical interpretation of Travel Accounts of Qajar’s era, have attempted to compare the represented methods and elements of Iran culture with Orientalism patterns. It is essential that we explore the extent of persuit of Iranology from Orientalism discourse. Based on the information we have achieved through the Travel Accounts, indicate that most of Orientalism discourse patterns and methods have not been applied in the Europian Travel Accounts in Qajar’s era. As a result Iranology has not followed Orientalism patterns in Qajar’s era.
Keywords: Discourse, Folklore, Iranology, Orientalism, Post-Colonialism, Representation, Travel Account -
Page 183