فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی کردستان - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، بهار 1380)

مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، بهار 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/03/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • کامبیز یزدان پناه صفحه 1
    مقدمه
    هیپرلیپیدمی یکی از عوامل خطر اصلی شناخته شده بیماری های عروق کرونر (Coronary Artery Disease) می باشد. با توجه به اهمیت هیپرلیپیدمی و لزوم درمان طولانی مدت آن، استفاده از دارویی که بتواند ضمن استفاده طولانی مدت عوارض کمتری داشته باشد، اهمیت پیدا می کند. این مطالعه به منظور شناخت کارائی عصاره شوید در درمان هیپرلیپیدمی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    جامعه آماری شامل کلیه بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی بود که در طول سال 78 به درمانگاه تخصصی داخلی مراجعه نموده و سطح خونی تری گلیسرید (TG) در آنها بیشتر از mg/dl 250 و یا لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) بیشتر از mg/dl 160 بود. افراد مورد مطالعه 45 بیمار مبتلا به هیپرلیپیدمی بودند که بطور تصادفی به دو گروه مداخله و مقایسه تقسیم شدند. نوع مطالعه، کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور بود و سطح چربی های خون قبل از مداخله و یکماه پس از مصرف عصاره شوید تعیین گردید و جهت آنالیز نتایج از آزمون آماری T.Test استفاده شد.
    نتایج
    بر اساس نتایج این مطالعه عصاره شوید باعث کاهش معنی دار سطح تری گلیسرید خون در گروه مداخله شد (01/0P=) در حالیکه کاهش کلسترول LDL معنی دار نبود. همچنین علیرغم افزایش HDL، رابطه معنی داری بین سطح لیپو پروتئین پرچگالی (HDL) قبل و بعد از مداخله وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داده است که عصاره شوید می تواند بعنوان یکی از داروهای مفید و مؤثر در درمان هیپرلیپیدمی مطرح شود. البته در این زمینه به انجام مطالعات بیشتر و گسترده تر بصورتMulticenter نیاز می باشد.
    کلیدواژگان: هیپرلیپیدمی، عصاره شوید، لیپوپروتئین ها
  • حشمت الله صوفی مجیدپور صفحه 5
    مقدمه
    سنگ شکنی برون اندامی (ESWL) Extra corporal shock wave lithotripsy، انقلاب و تحول بزرگی در درمان سنگهای ادراری ایجاد نموده است و با توجه به شیوع زیاد سنگهای ادراری، میتواند بعنوان یک روش مؤثر و مطمئن در درمان تعداد زیادی از بیماران بکار رود. این مطالعه با هدف تعیین میزان موفقیت و عوارض سنگ شکنی برون اندامی با دستگاه Sonolith 3000 در بیمارستان توحید سنندج در فاصله سالهای 78-1373 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی (Cross Sectional) جامعه آماری شامل کلیه بیمارانی بود که از ابتدای سال 1373 لغایت پایان سال 1378 تحت عمل سنگ شکنی برون اندامی قرار گرفتند.
    نتایج
    بر اساس نتایج این مطالعه تعداد 3595 مورد سنگ شکنی بر روی 2460 بیمار مبتلا به سنگ سیستم ادراری در طول مدت 5 سال انجام شد. متوسط دفعات سنگ شکنی برای هر بیمار 46/1 بود. 9/64 درصد بیماران یک بار، 3/24 درصد دوبار، 6/10 درصد سه بار و 2/0 درصد چهار بار تحت عمل سنگ شکنی قرار گرفتند. 2/70 درصد بیماران را مردان و 8/29 درصد آنها را زنان تشکیل میدادند و میانگین سنی آنها 62/39 سال با انحراف معیار 86/12 سال بود. میزان عاری شدن بیمار از سنگ بطور کلی 3/89 درصد بود. 5/56 درصد بیماران بطور کامل از سنگ عاری شدند و در 8/32 درصد قطعات باقیمانده پس از عمل وجود داشت که بدون نیاز به درمان اضافی دفع شدند. در 7/10 درصد (262 مورد)سنگ شکنی ناموفق بود. در مورد بیمارانی که سنگ منفرد داشته، محل سنگ آنها در لگنچه بود و همچنین قطر سنگ مساوی و یا کمتر از mm20 بود، میزان موفقیت برابر با 4/95 درصد بود. تعداد 1558 نفر از بیماران مورد مطالعه (3/63 درصد) این سه شرط را با هم داشتند. عوارض ایجاد شده در بیماران مورد مطالعه عبارت بودند از: خیابان سنگی 9/8 درصد، ضایعات پوستی 3/13 درصد، اوروسپسیس 18 درصد، درد مقاوم به درمان 1/1 درصد، در ضمن تقریبا تمامی بیماران دچار هماچوری گذرا پس از عمل شدند که در هیچ مورد به درمان خاصی نیاز نشد. بطور کلی یکصد نفر از بیماران (06/4 درصد) بدلیل درمان عوارض سنگ شکنی برون اندامی در بیمارستان بستری شدند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه، ESWL یک روش مطمئن و بی خطر برای درمان بیش از 90 درصد سنگهای ادراری است.
    کلیدواژگان: سنگ شکنی برون اندامی، عوارض، سنگهای ادراری
  • شهرزاد پاک کار تدبیری، عزت الله رحیمی صفحه 10
    مقدمه
    عمل سزارین یکی از شایعترین اعمال جراحی است که موارد آن در حال افزایش است با توجه به اهمیت مراقبت از مادر در ساعات اولیه پس از تولد و لزوم آموزش در جهت برقراری ارتباط با نوزاد و شروع شیردهی، کاهش درد پس از سزارین از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بصورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور (Double Blind RCT) انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل 53 مادر مراجعه کننده جهت سزارین الکتیو بود که همگی آنها زایمان اول را تجربه می نمودند و سابقه عمل جراحی نداشتند. این بیماران بطور کاملا تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. به یگ گروه از آنها جهت کاهش درد پس از عمل مورفین (25 نفر) و به گروه دیگر پیروکسیکام (28 نفر) بصورت تزریقی داده شد. سپس داده های بدست آمده در یک برگ چک لیست ثبت گردید و به کمک آزمون آماری کای دو و فیشر تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    بر اساس یافته های مطالعه 17 درصد کل بیماران درد شدید پس از عمل، 8/35 درصد درد متوسط و 2/47 درصد درد خفیف داشتند. نتایج مطالعه در مورد مقایسه اثر مورفین و پیروکسیکام در کاهش درد پس از سزارین تفاوت معنی داری را نشان نداد. در حالیکه گروه مورفین پس از عمل بیشتر از گروه پیروکسیکام دچار گیجی و منگی شده بودند. همچنین ارتباط بین نوع داروی مصرفی و وضعیت خواب در افراد مورد مطالعه معنی دار بود و گروه پیروکسیکام در 24 ساعت پس از عمل خواب بهتری داشتند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد استفاده از پیروکسیکام و دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی علاوه بر کنترل درد پس از عمل عوارض کمتری نیز دارد. بنابراین می تواند جانشین مناسبی برای مورفین باشد.
    کلیدواژگان: مورفین، پیروکسیکام، درد، سزارین
  • احمد قاضی زاده صفحه 14
    مقدمه
    ادغام خدمات بهداشت روانی در مراقبتهای بهداشتی اولیه (PHC) در کشور، ایجاب می‎کند که جنبه های اقتصادی این برنامه مورد توجه قرار گیرد. این پژوهش با هدف بررسی اثرات اقتصادی برنامه ادغام در درمان بیماران افسرده در استان کردستان صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    57 بیمار افسرده شناسایی شده در جمعیتی که در سال 1372 تحت پوشش برنامه بهداشت روانی ادغام شده در PHC بوده اند (گروه مورد)، با 60 بیمار افسرده در جمعیتی که تحت پوشش این برنامه نبوده اند (گروه شاهد) مورد مقایسه قرار گرفته اند. این دو روش درمان به عنوان متغیرهای مستقل، در ارتباط با متغیرهای وابسته، هزینه، منفعت (تبعات اقتصادی افزایش ساعات کار بیمار و کاهش مراقبت خانواده از بیمار)، مراجعات سرپایی و روز بستری، با استفاده از تکنیک تحلیل هزینه - منفعت Cost-Benefit analysis)) مورد مطالعه قرار گرفته‎اند. روش جمع آوری اطلاعات تکمیل پرسشنامه از طریق مصاحبه با خانواده های بیماران و بررسی پرونده ها بوده است.
    نتایج
    یافته های تحقیق نشان داد که میانگین مراجعات سرپایی در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد است (001/0 P<). متوسط هزینه سالانه هر بیمار درگروه مورد بیشتر از گروه شاهد و میانگین منفعت در گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بوده است (000/0=p).
    نتیجه گیری
    در تحلیل نتایج حاصل در این پژوهش بعد اثر بخشی برنامه ادغام بهداشت روانی در PHC به صورت افزایش مراجعات سرپایی بیماران افسرده، کاهش هزینه و افزایش منفعت تجلی یافته است.
    کلیدواژگان: هزینه، منفعت، درمان، بیماران افسرده، مراقبتهای بهداشتی اولیه
  • ایرج محمدفام صفحه 18
    مقدمه
    درحرکت شتابان صنعتی شدن عدم توجه جدی به اصول ایمنی صنعتی باعث بالا رفتن نرخ حوادث شغلی در محیط های کاری شده است. این مطالعه به منظور بررسی حوادث شغلی درکارخانه آلومینیوم سازی اراک در سال 1378 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق حاضر یک مطالعه از نوع توصیفی بود. جامعه مورد مطالعه کلیه کارگران شاغل در کارخانه آلومینیوم سازی ایران در اراک (3945 نفر) در سال 1378 بود. بررسی ها بر روی 650 مورد حادثه یعنی کل حوادث رخ داده در سال 1378 انجام گرفت. جمع آوری داده ها بوسیله بررسی اسناد، مشاهده و مصاحبه انجام شد. عوامل مربوط شامل سن، سابقه کار، شغل، وضعیت تاهل، عضو حادثه دیده، محل وقوع حادثه، نوع حادثه، ساعت و شیفت وقوع حادثه مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج مطالعه نشان میدهد نرخ بروز حادثه معادل 48/16 به ازای هر 100 نفر است. میانگین سنی و سابقه کار افراد حادثه دیده بترتیب برابر 05/33 و 27/6 سال است. بیشترین اعضای آسیب دیده پاها (7/31درصد) و دستها (7/23درصد) بود. از نظر ساعات وقوع حادثه بیشترین حوادث در ساعت 10 صبح رخ داده است (9/10درصد). بیشترین جراحات وارده از نوع ضرب دیدگی (6/30درصد)، شکستگی (9/22درصد) و سوختگی (4/19درصد) است.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش، به منظور کاهش نرخ فراوانی و شدت حوادث پیشنهاد می شود که در کارخانه مورد مطالعه نسبت به برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزش ایمنی بر اساس فلسفه ایمنی مبتنی بر رفتار، اصلاح شرایط ناایمن و استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب اقدام شود.
    کلیدواژگان: حادثه شغلی، آلومینیوم، کارگر، کارخانه
  • محمد زاهد احمدزاده صفحه 27
    مقدمه
    بیش از 350 میلیون نفر (5درصد) مردم جهان و 300 هزار نفر از مردم ایران یعنی (5/6-4/1 درصد) و 45 هزار نفر از مردم استان کردستان (3 درصد) HbsAg مثبت هستند. کادر درمانی به علت تماس بیشتر با بیماران و وسایل آلوده در معرض خطر بیشتری هستند. جهت بررسی شیوع HbsAg در کادر شاغل بیمارستان امام خمینی سقز مطالعه حاضر در سال 79-1378 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی تعداد نمونه های مورد پژوهش 270 نفر بودند، ابزار گردآوری داده ها تکمیل پرسشنامه جهت ثبت آزمایش HBsAg به روش الیزا، مشخصات فردی و سابقه واکسیناسیون، دریافت خون و فرورفتن وسایل نوک تیز آلوده به بدن بود.
    نتایج
    شیوع HBsAg در این بررسی 6/2 درصد بود، تمام موارد مثبت آنتی ژن سطحی در گروه مذکر، متاهل و واکسینه نشده قرار داشتند، در گروه های سنی جوانتر (30-20) ساله و سابقه خدمت کمتر (10-1) سال موارد مثبت HBsAg 2/14 درصد بود. 8/42 درصد موارد مثبت در رده شغلی خدمات سابقه خدمت داشتند. هیچکدام از موارد مثبت سابقه دریافت خون نداشتند، 1/57 درصد موارد مثبت و 38 درصد موارد منفی سابقه فرورفتن وسایل نوک تیز آلوده به بدن را داشتند. تمامی افراد خانواده نمونه های HBsAg مثبت در آزمایشات بعمل آمده آنتی ژن منفی بودند. نشانی از وجود ارتباط بین سابقه دریافت خون و نوع تاهل با مثبت شدن HBsAg یافت نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان دهنده این است که شیوع HBsAg در این بررسی با آمار کشوری و استان کردستان مطابقت دارد. نتایج نشان دهنده آسیب پذیری بیشتر رده شغلی خدمات در این بررسی می باشد و همچنین تاکیدی بر تاثیر مثبت واکسیناسیون هپاتیت B در پیشگیری از بیماری می باشد، جهت به حداقل رساندن شیوع هپاتیت B در بین مردم بخصوص کادر درمانی انجام آزمایشات اجباری شاخص های هپاتیت B از جمله HBsAg، واکسیناسیون کامل هپاتیت B و آموزش مستمر در مواجهه با بیماری های منتقله از راه خون پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: کارکنان درمانی، HBsAg، شیوع
  • رامبد حاجی‎پور، ربابه شیخ‎الاسلام، گیتی عباسی، علیرضا مهدوی، پروین میرمیران، فریدون عزیزی صفحه 28
    مقدمه
    مشکل کمبود ید و اختلالات ناشی از آن در نقاط مختلف دنیا وجود داشته، این اختلالات در ایران نیز شناخته شده و برنامه کنترل و پیشگیری از بروز این اختلالات از جمله تولید و توزیع نمک یددار از سال 1368 به مرحله اجرا در آمده است. به منظور پایش برنامه کشوری مبارزه با کمبود ید در سال 1375 این بررسی در دانش آموزان 8 تا 10 ساله استان کردستان انجام شد.
    مواد و روش ها
    طی یک بررسی توصیفی- مقطعی از طریق معاینه بالینی بر طبق معیارهای WHO، اندازه گیری هایT4، T3، TSH سرم به روش رادیوایمیونواسی و جذب T3 (T3RU) و نمونه ادرار برای اندازه گیری ید ادرار به روش هضم، 1400 دختر و پسر 10-8 ساله در استان کردستان مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    میانگین T4، T3، TSH سرم به ترتیب μg/dl 0/2 ±11، ng/dl 88 +±171 و μIu/ml8/0 ±0/2 بود. تفاوتی بین آنها در دو جنس و بین دانش آموزان شهری و روستایی وجود نداشت. 14 نفر T4 بالاتر از μg/dl 5/12داشتند، میانه دفع ادراری ید در جمعیت مورد مطالعه μg/dl 28 بوده که در 89 درصد موارد بیشتر از μg/dl 10 بود. ید ادرار کمتر از μg/dl 5 در 4 درصد موارد وجود داشت. درصد کلی گواتر در استان 66 درصد بوده که به ترتیب در دختران و پسران 70 درصد و 63 درصد بود.
    نتیجه گیری
    یافته های این بررسی نشان می دهد که 7 سال پس از شروع یدرسانی و 2 سال پس از آنکه بیش از نیمی از جمعیت استان از نمک یددار استفاده کرده اند، ید ادرار در گروه سنی 8 تا 10 ساله استان به حد مطلوب سازمان جهانی بهداشت رسیده است. اما با توجه به اینکه هنوز 66 درصد از جمعیت مورد مطالعه مبتلا به گواتر هستند، این استان از نظر گواتر در سال 1375 هیپرآندمیک محسوب می شود.
    کلیدواژگان: گواتر، اختلالات ناشی از کمبود ید، غلظت ید ادراری
  • جعفر مبلغی، دکترحسیم امامی صفحه 33
    مقدمه
    علل خونریزی های تحتانی گوارشی در جوامع مختلف و در سنین مختلف متفاوت است. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی نسبی علل خونریزی تحتانی دستگاه گوارش در بیماران بستری شده در بیمارستان بعثت سنندج طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع توصیفی است. جمعیت مورد مطالعه کلیه بیماران مبتلا به خونریزی گوارشی تحتانی بودند که در سال 1378 در بخشهای داخلی و جراحی بیمارستان بعثت بستری شده بودند. تعداد بیماران 112 نفر بودند که در محدوده سنی 81-1 سال قرار داشتند. اطلاعات لازم از پرونده های بیماران استخراج شد.
    نتایج
    نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان داد که 76 نفر (9/67 درصد) مذکر و 36 نفر(1/32 درصد) مؤنث، 63 نفر(3/56 درصد) ساکن شهر و 49 نفر(8/43 درصد) ساکن روستا بودند. از بین بیماران فقط 1 نفر (9/0 درصد) بدون تشخیص از بیمارستان ترخیص شده بود. بیشترین تعداد بیماران در گروه سنی کمتر از 55 سال با 86 نفر(8/76 درصد) بودند 9 نفر (1/8 درصد) در گروه سنی کمتر از 25 سال که در بین گروه های سنی مختلف کمترین فراوانی را داشت، قرار داشتند. در جمعیت مورد مطالعه 23 نفر(5/20 درصد) دارای بیماری دیگری همراه با خونریزی تحتانی گوارش بودند. بیشترین شکایت بیماران حین مراجعه دفع خون روشن از طریق رکتوم بود. این شکایت در 29 نفر (9/25 درصد) افراد مراجعه کننده وجود داشت (به تنهایی). اما دفع خون از طریق رکتوم در 103 نفر (7/92 درصد) افراد مورد مطالعه یکی از شکایات بیماران بود (حداقل یکی از شکایات بیماران در حین مراجعه دفع خون روشن بوده است). 7 نفر (3/6 درصد) بدون خونریزی واضح مراجعه کرده بودند و شکایت اصلی 5 نفر از آنها ضعف و بیحالی و کاهش وزن و تغییرات اجابت مزاج بود و 2 نفر بقیه نیز (8/1 درصد) با شکایت دفع مدفوع سیاهرنگ (ملنا) و دردشکم مراجعه کرده بودند.
    در کل بیماران 58 نفر (8/51 درصد) هموروئید داشته اند که شامل درجات مختلف هموروئید بود ولی در 68 نفر (7/60 درصد) یکی از تشخیص ها هموروئید بود. 10 نفر (9/8 درصد) فقط شکاف مقعد داشتند ولی در 15 نفر (6/13 درصد) یکی از تشخیص ها شکاف مقعد بود. پولیپ ها به تنهایی در 11 نفر (10 درصد) علت خونریزی گوارشی تحتانی گزارش شده بودند ولی در 12 نفر (7/10 درصد) پولیپ یکی از تشخیصهای این نوع خونریزی گزارش شده بود. کانسر کولون و رکتوم به تنهایی در 13 نفر(6/11 درصد) گزارش شده بود و در یک نفر (9/0 درصد) علاوه بر کانسر، هموروئید نیز گزارش شده بود. کولیت (التهابی و عفونی) در 6 نفر (4/5 درصد) علت خونریزی تحتانی گزارش شده بود. در 2 نفر (8/1 درصد) نیز پرولاپس رکتوم علت خونریزی گوارشی ذکر شده بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان میدهد که فراوانی نسبی علل خونریزی های تحتانی گوارشی از جمله کانسرهای کولون و رکتوم در این مطالعه با سایر مطالعات مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: خونریزی تحتانی دستگاه گوارش، کانسر، کولون، رکتوم، هموروئید
|
  • Yazdanpanah, K. Page 1
    Introduction
    Hyperlipdemia is one of the main known risk factors for coronary artery disease.Regarding the undesirable consequences of hyperlipidemia and it`s long-time treatment, it make important using drugs with lesser complications during the long period of treatment. This study was aimed to evaluate effectiveness of dill juice in treatment of hyperlipidemia.
    Materials and Methods
    The statistical population included all patients with hyperlipidemia had referred to internal medicine clinics in 1999. They include 45 cases with serum triglyceride of >250 mg/dl or serum low density lipoprotein (LDL) of > 160 mg/dl. The study was a double- blind randomized clinical trial. The patients were divided into two groups of cases and controls. Serum lipids of both groups were measured before and one month after interferencing. Data was analyzed by t.test.
    Results
    Dill juice significantly decreased serum triglycerid in case group (p=0.01) while decreaseing in serum LDL was not statistically significant. There was also no significant association between serum high density lipoprotein (HDL) before and after interferencing despite some increasing in serum HDL.
    Conclusion
    Regarding the results of the study, dill juice can be a useful drug for treatment of hyperlipidemia. However more and extended multicenteric studies should be performed to confirm this results.
  • Soofimajidpourh. Page 5
    Introduction
    Extracorporal shock wave lithotripsy (ESWL) has caused a great revolusion in effective treatment of many patients with urinary stones. This study was aimed to determine success rate and complications of ESWL by Sonolith 3000 in Tohid hospital of Sanandaj during 1994-1999.
    Results
    Total number of 3595 lithotripsy performed in 2460 patients with urinary stone during the 5 years. Mean times of lithotripsy for every patient was 1.46. Times of lithotripsy was once, twice, thrice and four times in 64.9%, 24.3%, 10.6% and 0.2% of patients, respectively. Seventy point two percent of the patients were male and 29.8% of them were female. Mean age of the patients was 39.62 years (SD=12.85). Total disappearance rate of urinary stone following lithotripsy was 89.3%. In 56.5% of the patients the stone completely disappeared while in 32.8% of them small particles of stone remainded in urinary system that were spontaneously expeled. Failure rate of lithotripsy was 10.7%(262 patients). Success rate of lithotripsy for single pelvic stones with diameter of 20 mm or less was 95.4%. Complications included stone street (8.9%), skin complications (13.3%), urosepsis (18%) and resistant pain (1.1%). All of patients had transient post-lithotripsy hematuria that didn`t require any management. One hundred of patients (4.06%) were admitted in hospital for post-lithotripsy complications.
    Conclusion
    Regarding our study, ESWL is a safe and successful pocedure for treatment of urinary stones in more than 90% of the patients.
  • Pakartadbiri, Sh. , Rahimie. Page 10
    Introduction
    Cesarean is one of the most prevalent and increasing surgical procedure. Regarding the importance of mother`s care during the first hours after delivery for communicating with neonate and starting breast feeding, it has great importance to decrease post cesarean pain.
    Materials and Methods
    This was a double blind randomized clinical trial. The studied population included 53 mothers reffered for elective cesarean section. All of them had first pregnancy and had not history of surgery. The subjects were divided in two randomized groups. For decreasing pain following cesarean morphine was adminstrated to one group (25 cases) and piroxicam to other group (28 cases) intravenously. Data was registered in a check list and was analyzed by χ2 test.
    Results
    Seventeen patients had severe pain, 35.8% had intermediate pain and 47.2% had slight pain following cesarean. There was no significant difference between morphine and piroxicam for decreasing post-cesarean pain. The patients in morphine group had more dizziness and confusion. There was also a significant association between the used drug and sleep state. The patients in piroxicam group had better sleep during first 24 hours after cesarean.
    Conclusion
    Regarding our study, it seems that piroxicam and other nonsteroidal antiinflammatory drugs can control post cesarean pain with lesser complications. So, they can be a good substitute of morphine.
  • Ghazizadeha. Page 14
    Introduction
    Insersion of mental health services into primary health care (PHC) in our country neccesssitates to attent economical aspects of this program. This study was aimed to evaluate economical effects of the insersion program in treatment of depressed patients in Kurdistan province.
    Materials and Methods
    Fifty seven depressed patients from population under the coverage of mental health program that had been inserted in PHC (case group) were compared with 60 depressed patients who had not been inserted in PHC (control group) These two methods of treatment as independent variables were evaluated with dependent variables including cost, benefit (economic consequences of increasing working hours and decreasing patient`s care by their family), outpatient referrals and days of admission by cost-benefit analysis. Data was collected by questionaire, interview with the patient`s family and studing the patient`s files.
    Results
    Mean of referral times was more in case group as compared with control group (P<0.001). Mean of yearly cost of every patient in case group was more than control group and mean of benefit in case group was more than control group (P=0.000).
    Conclusion
    Analysis of results of this study reveals insersion of mental health program into PHC has caused to be increased outpatient referrals of depressed patients, decreased cost and increased benefits.
  • Mohamadfami. Page 18
    Introduction
    Rapid progression of industrialization and low attention to safety roles have caused increasing occupational accidents. This study was aimed to evaluate occupational accidents in Iranian Aluminum Company in 1999.
    Materials and Methods
    This was a cross-sectional study. The studied population include all workers (3945 persons) of Iranian Aluminum Company in Arak during year 1999. Data was collected by studing worker`s files, observation and interview. The related factors including age, years of service, occupation, marriage, injuried organ, place of accident, type of accident, hour and period of accident were evaluated.
    Results
    The accident rate in our study was 16.48 in 100 workers. Mean age and mean of years of service were 33.05 and 6.27 years, respectively. The most common injuried organs were feet (31.7%) and hands (23.7%). The most common time of accident was 10 A.M (10.9%). The most common injuries were traumatic injuries (30.6%), fractures (22.9%) and burns (19.4%).
    Conclusion
    Regarding the research`s results, it is recommended to perform safety educational programs, correct high risk conditions and use personal safety equipments for decreasing frequency and severity of the accidents.
  • Ahmadzadeh, M.Z. Page 27
    Introduction
    More than 350 milions people (5%) of world`s population, 300 thousands (1.4 to 6.5%) of Iranian population and 45 thousands (3%) of Kurdistan`s population are HBsAg positive. Health employees have greater risk to be contaminated with HBsAg because they are in direct contact with patients and contaminated objects. This study was performed to determine prevalence of HBsAg in employees of Imam Khomeini hospital of Saghez in 1999-2000.
    Materials and Methods
    This was a descriptive study. Sample size was 270 persons. Data was collected by a questionaire including result of HBsAg test (performed by ELISA method), personal identifications, history of vaccination, blood transfusion and needle stick.
    Results
    Prervalence of HBsAg in our study was 2.6%. All of the positive HBsAg were married males that were not vaccinated. In younger age group (20-30 years old) and subjects with less than 1-10 years of service, pervalence of HBsAg was 14.2%. Fourty two point eight percent of HBsAg positives were servants. None of HBsAg positives had history of blood transfusion. History of needle stick was positive in 57.1% of HBsAg positives and in 38% of HBsAg negatives. All of family members of HBsAg positive persons were HBsAg negative. There was no significant association between history of blood transfusion or marriage with positivity of HBsAg.
    Conclusion
    Results of this study demonstrate that prevalence of HBsAg in our sample agrees with the country`s and the province`s prevalence rates. It also shows that servants have greater risk to contaminate with HBsAg and confirms the positive role of vaccination in prevention of hepatitis B. It is recommended to test persons for hepatitis B virus (including serum HbsAg), perform hepatitis B vaccination and educate people about blood transmitted diseases to decrease prevalence of hepatitis B.
  • Hajipourr. Shaikholeslamr. Abassig. Mahdavia. Mirmiranp. Azizif. Page 28
    Introduction
    Iodine deficiency disorders (IDD) is a worldwide health problem. Many parts of the Islamic Republic of Iran had been known as areas of endemic goiter. IDD was accepted as a priority health problem in the country, and a National IDD council was formed in 1989. This study was performed to evaluate the national IDD council program, in rural and urban areas of Kurdistan province in 1996.
    Materials And Methods
    One thousand four hundred schoolchildren, aged 8 to 10 years including 50% girls and 50% boys, were selected through random sampling. Grading of goiter was performed according to WHO`s classification. Serum T3, T4 and TSH were measured by RIA and uninary iodine by digestion method.
    Results
    The mean of serum T4,T3 and TSH were: 11+ 2.0 μg/dl, 171 +88 ng/dl and 2.0 + 0.8 μIu/ml, respectively. There were no differences between males and females and schoolchildren of rural or urban areas. Fourteen persons had serum T4 more than 12.5 μg/dl. The mean urinary iodine was 28 μg/dl in entire population; 89% had urinary iodine more than 10 μg/dl. Only 4% had urinary iodine less than 5 μg/dl. Total prevalence of gioter was 66% (70% in girls and 63% in boys).
    Conclusion
    Based on the available data, seven years after distribution of iodized salt and 2 years after using iodized salt by more than 50% of pupulation, uninary iodine of schoolchildren of Kurdistan province dose not show iodine deficiency. However gioter is still hyperendemic in Kurdistan province.
  • Mobaleghij. , Emamih. Page 33
    Introduction
    Lower gastrointestinal (GI) tract bleeding has different ethiologies in different populations and in different ages. This study was aimed to demonstrate relative frequency of causes of lower GI bleeding in patients admitted in Besat hospital of Sanandaj.
    Materials and Methods
    This was a descriptive study. The subjects included all patients with lower GI bleeding that were admitted in Besat hospital in 1999. They were 112 patients with age range from 1 to 81 years. Data was collected from the patient`s files.
    Results
    Seventy six patients (67.9%)were male and 36 patients (32.1%) were female. Sixty three patients (56.3%) were town resident and 49 patients (43.8%) were village resident. Ethiology of lower GI bleeding was not diagnosed only in 1 patient (0.9%). Most of the patients had less than 55 years-old-age (76.8%). Nine patients had less than 25 years-old age that was the least freqnency (8.1%) among the age groups.Twenty three patients(20.5%) had another disease associated with lower GI bleeding. The most prevalent chief complaint of the patient was discharge of clear blood from rectum that was present in 29 patients (25.9%)alone. Rectal bleeding was at least one of the patients` complaints in 103 cases (92.7%). Seven patients(6.3%) had no clear rectal bleeding and in five of them the chief complaints were weakness,weight loss and defecation changes. Two of them (1.8%) had melena and abdominal Pain. Fifty eight patients(51.8%) had hemorrhoid in different grades.Hemorrhoid was one of the associated diseases in 68 patients (60.7%). Ten patients(8.9%) had only anal fissure while it was an associated disease in 15 patients (13.6%).Polyps was the cause of lower GI bleeding in 11 patients (10%) while it was an associated disease in 12 patients (10.7%).Colorectal cancer was the cause of lower GI bleeding in 13 patients(11.6%). One patient(0.9%) had both colorectal cancer and hemorrhoid. Inflammatory and infectious colitis were the causes of lower GI bleeding in 6 patients(5.4%).In 2 patients(1.8%) rectal prolapse was the cause of lower GI bleeding.
    Conclusion
    Relative freqnency of causes of lower GI bleeding including colorectal cancer in our study are the same as other researchs.