فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و یکم شماره 3 (پاییز 1389)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و یکم شماره 3 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/07/20
  • تعداد عناوین: 13
|
  • عبدالغفار اونق، امیر توکمه چی، مسعود ادیب حسامی، سمیرا ابراهیم زاده صفحه 206
    پیش زمینه و هدف
    بره موم ماده ای شبیه موم و از فرآورده های فرعی زنبور عسل بوده که خواص پزشکی آن اثبات شده است. هدف از بررسی حاضر مقایسه تاثیر عصاره الکلی بره موم جمع آوری شده از کندوهای زنبور عسل آذربایجان غربی علیه قارچ های درماتوفیت و غیر درماتوفیت می باشد.
    مواد و روش کار
    در این بررسی خواص ضدقارچی عصاره الکلی بره موم به طور مقایسه ای علیه قارچ های درماتوفیتی میکروسپوروم کنیس، میکروسپوروم ژیپسئوم، میکروسپوروم نانوم، تریکوفایتون روبروم، تریکوفایتون منتاگروفیتس و اپیدرموفایتون فلوکوزوم و نیز قارچ های غیر درماتوفیتی آسپرژیلوس نایجر، کاندیدا آلبیکنس و ساکارومایسس سرویسیه در حضور داروی استاندارد نیستاتین مطالعه شد. در این مطالعه ترکیب شیمیایی عصاره الکلی بره موم به کمک کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنجی (GC-MS) مورد تجزیه قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل نشان می دهد حداقل غلظت مهارکنندگی عصاره الکلی بره موم علیه درماتوفیت ها از g/mlμ 5/62 تا 500 و در مورد قارچ های غیردرماتوفیتی از g/mlμ 5/62 تا 125 متغیر بود. مقایسه تاثیر عصاره علیه قارچ های مورد مطالعه هیچ گونه اختلاف آماری معنی داری را در سطح 95درصد نشان نداد. در تجزیه شیمیایی عصاره 26 ترکیب آلی مختلف شناسایی شد و فلاونوئیدها نسبت به سایر ترکیبات بیشترین ماده آلی آن را تشکیل دادند.
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به خواص ضدقارچی مناسب عصاره الکلی بره موم، می توان نتیجه گیری نمود که این ماده طبیعی قادر است استفاده های زیادی در صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی داشته باشد. اما جهت کسب نتیجه بهتر نیاز به انجام مطالعات آزمایشگاهی و میدانی بیشتری وجود دارد.
    کلیدواژگان: عصاره الکلی بره موم، مهار کنندگی رشد، درماتوفیت، غیردرماتوفیت، GC، MS
  • منصور بیرامی، احمد اسمعلی صفحه 215
    پیش زمینه و هدف
    محققان بر این باورند که بین شخصیت و رفتارهای پرخطر جنسی تعامل وجود دارد. هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه عوامل و صفات شخصیتی در دانشجویان دارای رفتار پرخطر جنسی با دانشجویان بدون رفتار پرخطر جنسی است یافتن این مساله که آیا تفاوت هایی در صفات شخصیتی دانشجویان دارای رفتار پرخطر جنسی و دانشجویان بدون رفتار پرخطر جنسی وجود دارد و این که در صورت وجود تفاوت،کدام یک از صفات نقش تعیین کننده دارند، عواملی است که این پژوهش به قصد دستیابی به آن ها صورت گرفت.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه تمام مراجعین (واجد شرایط) به مرکز مشاوره ایدز جمعیت هلال احمر تبریز، طی شش ماه که دارای روابط جنسی پرخطر هستند با یک گروه از دانشجویان عادی که از نظر ویژگی های جمعیت شناختی با آن ها همسان سازی شدند انتخاب گردیدند. داده ها به کمک پرسش نامه در دو بخش اطلاعات دموگرافیکی، پرسش نامه مدل پنج عاملی شخصیت، جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون T-Hotelling استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که دانشجویان دارای رفتار پرخطر جنسی در عوامل نوروتیسم، دلپذیر بودن، انعطاف پذیری و با وجدان بودن با گروه دانشجویان بدون رفتار پرخطر جنسی تفاوت معنی داری داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس نتایج پژوهش ساختار شخصیتی ویژه ای وجود دارد که افراد را به مشکلاتی از قبیل رفتار جنسی پرخطر و به تبع آن آلودگی به بیماری ایدز آسیب پذیر کرده و در این میان نوع شدت یافته این خصایص در افراد دارای رفتار پرخطر جنسی وجود دارد.
    کلیدواژگان: رفتار جنسی پرخطر، صفات شخصیتی، سندرم نقص ایمنی اکتسابی
  • ملیحه کشوری، رحیم تقوی، بهنام شکیبا صفحه 221
    پیش زمینه و هدف
    شب ادراری یکی از علایم شایع بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) است. بهبود شب ادراری در بسیاری از این بیماران با تجویز a بلوکرها و مهار کننده های 5a ردوکتاز دیده می شود ولی در تعدادی شب ادراری همچنان ادامه دارد. در این مطالعه به بررسی اثر وازوپرسین خوراکی در درمان اینگونه شب ادراری در کوتاه مدت و طولانی مدت می پردازیم.
    مواد و روش کار
    23 مرد بالغ که دچار BPH و شب ادراری آزار دهنده (2 ≤ بار ادرار کردن در شب) بودند با دسموپرسین خوراکی هنگام خواب درمان شدند. بیماران با عفونت فعال ادراری، سابقه انفارکتوس میوکارد، نارسایی احتقانی قلب، آنژین و هیپوناترمی از مطالعه خارج شدند. به بیماران طی یک دوره تیتراسیون دوز 3 هفته ای، قرص های دسموپرسین (به مقدار 1/0، 2/0 یا 4/0 میلی گرم) تجویز شد و بعد از یک هفته قطع دارو، دوز مؤثر دارو برای یکسال ادامه یافت. پاسخ مثبت بالینی بعد از 6 تا 8 هفته و سپس یکسال بررسی شد.
    یافته ها
    همه بیماران با چنین مداخله دارویی بهبود داشتند. حملات شب ادراری از متوسط 36/0 ± 4 در شب قبل از درمان به 28/0 ± 17/1 بعد از آن کاهش یافت (P<0.0001). در کوتاه مدت هیپوناترمی دیده نشد اما در ارزیابی در طی یک سال از شروع درمان در یک بیمار به علت هیپوناترمی دارو قطع شد.
    بحث و نتیجه گیری
    قرص های خوراکی دسموپرسین در بیماران BPH با شب ادراری آزار دهنده مؤثر بوده و می توان آن را همراه با سایر درمان های طبی بکار برد.
    کلیدواژگان: دسموپرسین، بزرگی خوش خیم پروستات، شب ادراری
  • اصغر توفیقی، محمدرضا ذوالفقاری، سهیلا نجفی الیاس آباد، آرزو عاصمی صفحه 228
    پیش زمینه و هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرین شدت متوسط و کوتاه مدت هوازی به همراه مصرف مکمل ویتامین C+E بر روی CRP، IL-6 و F2 ایزوپروستان پلاسما در زنان چاق غیرفعال بود.
    مواد و روش کار
    تعداد 40 زن چاق انتخاب و به طور تصادفی در 4 گروه 10 نفری ورزش، ورزش ویتامین، ویتامین و کنترل قرار گرفتند. نمونه های خونی و ادرار آزمودنی ها قبل از شروع دوره در وضعیت ناشتا جمع آوری و مقادیر CRP، IL-6 و F2 ایزوپروستان اندازه گیری شد. برنامه ی تمرینی با شدت MHR 70-60درصد به مدت 1 ماه، 90 دقیقه و 3 تا 5 جلسه در هفته اجرا شد. آزمودنی های گروه ویتامین و ویتامین ورزش هر روز و به مدت 29 روز ویتامین E و ویتامین C و آزمودنی های گروه ورزش و کنترل نیز در همین مدت دارونما مصرف کردند. پس از پایان دوره ی تمرینی از آزمودنی ها مقادیر خونی و نمونه ادرار گرفته شد.
    یافته ها
    اثر متقابل تمرین مکمل بر میانگین تغییرات CRP و F2 ایزوپروستان معنی دار است و مداخله ی توامان تمرین ویتامین اثر هم افزایی بر کاهش میانگین این متغیر ها دارد (05/0 p< (. با این حال علی رغم معنی دار بودن اثر تمرین و مکمل بر میانگین تغییرات IL-6؛ اثر متقابل تمرین مکمل بر کاهش این شاخص التهابی معنی دار نبود (05/0 P>).
    بحث و نتیجه گیری
    انجام ورزش شدت متوسط و کوتاه مدت هوازی به همراه مصرف مکمل ویتامین C+E با کاهش توده ی چربی و مهار روندهای بالادست تولید عوامل التهابی؛ موجب کاهش استرس اکسیداتیو در زنان چاق غیرفعال می شود.
    کلیدواژگان: تمرین کوتاه مدت هوازی، CRP، زنان چاق غیرفعال
  • خسرو حضرتی تپه، حبیب محمد زاده، شهلا خشاوه، براتعلی رضا پور صفحه 237
    پیش زمینه و هدف
    بررسی منظم و مستمر آلودگی های انگلی روده ای در کشور های در حال توسعه برای برنامه ریزی مناسب جهت مبارزه و کنترل آن ها ضروری است.
    مواد و روش کار
    405 نفر دانش آموز 14-7 ساله مدارس ابتدائی پایه اول تا چهارم مدارس منطقه باراندوز چای ارومیه به روش خوشه ایو تصادفی ساده انتخاب و نمونه های مدفوع و چسب اسکاج آن ها در دو نوبت جمع آوری و در آزمایشگاه انگل شناسی دانشکده پزشکی ارومیه نمونه های مدفوع با روش های گسترش مرطوب و رسوبی فرمالین - اتر و نمونه های چسب اسکاچ به صورت مستقیم در زیر میکروسکوپ مورد آزمایش قرار گرفتند.
    یافته ها
    از 405 نفر دانش آموز مورد مطالعه، 172 نفر(5/42درصد) آلوده به انگل های روده ای بودند که 150 نفر (35درصد) آلوده به تک یاخته ها و44 نفر (9/10درصد) آلوده به کرم های روده ای بودند. از نظر شیوع تک یاخته های روده ای، به ترتیب، ژیاردیا لامبلیا در 83 مورد (5/20درصد)، آنتامبا کلی در 59 مورد (6/14درصد)، بلاستوسیستیس هومینیس در 54 مورد (3/13درصد) و یدآمبا بوتچلی در 10 مورد (5/2درصد) تشخیص داده شد. 43 نفر (6/10درصد) آلوده به کرم انتروبیوس ورمیکولاریس و یک نفر (2/0درصد) آلوده به کرم هیمنولپیس نانا بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به شیوع نسبتا بالای عفونت های انگلی روده ای در منطقه مورد بررسی، ارتقاء سطح آگاهی های دانش آموزان، والدین و مربیان درخصوص نحوه رعایت اصول بهداشت فردی و نیز بهسازی محیط زیست ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: شیوع، انگل های روده ای، مدارس ابتدایی، ارومیه
  • حسین زارع، شیرین تاراج صفحه 243
    پیش زمینه و هدف
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکرد حافظه اپیزودیک (حوادث خاص) و حافظه کوتاه مدت در افراد مبتلا به صرع و افراد سالم صورت گرفته است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه علی - مقایسه ای بر روی 15 نفر افراد مبتلا به صرع و 15 فرد سالم، که از لحاظ متغیرهای سن، هوش و سطح تحصیلات همتا شده بودند صورت پذیرفت. ابزار سنجش حافظه کوتاه مدت، آزمون کلمات (W.L.T) و حافظه اپیزودیک، کارت های حاوی تصاویر (V.L.T) بود که در دو مرحله یادآوری آزاد و بازشناسی مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS بوسیله آزمون های آماری تی و تحلیل واریانس (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند، تفاوت معنی داری در کارکرد حافظه کوتاه مدت و حافظه اپیزودیک در افراد مبتلا به صرع و افراد سالم وجود دارد (001/0 P<).
    بحث و نتیجه گیری
    میزان کارکرد حافظه کوتاه مدت در افراد مصروع پایین تر و میزان کارکرد حافظه اپیزودیک در این افراد، بالاتر از میزان کارکرد این دو حافظه در افراد سالم است.
    کلیدواژگان: صرع، حافظه اپیزودیک، حافظه کوتاه مدت
  • سپیده طلوعی، منیژه نریمانی، محسن طحانی، سید حسین حجازی صفحه 248
    پیش زمینه و هدف
    لیشمانیوز بیماری عفونی است که در حال حاضر متجاوز از 12 میلیون نفر در جهان به آن آلوده هستند. شکل جلدی آن به عنوان یک مشکل مهم بهداشتی می باشد. تا کنون درمان رضایت بخشی در مورد شکل جلدی بیماری گزارش نشده است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه اثر درمانی پماد سنتی سالک تحت کد H.H.1125 در درمان ضایعات جلدی ناشی از Leishmania major در مدل حیوانی مورد بررسی قرار گرفت. سه گروه صفر، شاهد و آزمون از موش های Balb/c و C57BL/6 شامل 10 سر موش در هر گروه که از طریق تزریق 106×2 پروماستیگوت انگل L.major (MRHO/IR/75/ER) به قاعده دم آلوده شده بودند، جهت انجام مطالعه در نظر گرفته شد. موش ها به مدت 30 روز و روزی 2بار با داروی H.H.1125 تحت درمان قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل بر روی موش های Balb/c نشان داد که در پایان دوره درمانی 80 درصد موش ها در گروه آزمون کاملا بهبود یافته بودند ولی در دو گروه دیگر نشانه ای از التیام دیده نشد (P<0.05). موش های نژاد C57BL/6 تظاهر بیماری را به صورت ندول نشان دادند. در پایان دوره درمان در گروه آزمون 100درصد این موش ها بهبود یافتند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده از اثرات پماد سنتی در مدل حیوانی به نظر می رسد این دارو می تواند ماده موثری در درمان ضایعات ناشی از لیشمانیوز پوستی به حساب آید.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، درمان
  • زهره علیزاده، نگین مولازاده، محمدعلی سیف ربیعی صفحه 255
    پیش زمینه و هدف
    تحریک تخمدانی و لقاح آزمایشگاهی جهت انجام تحقیقات در زمینه مطالعات تولید مثل به طور گسترده در موش های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد. نژادهای مختلف موش به علت تفاوت های ژنتیکی پاسخ متفاوتی به این فن ها می دهند. در این مطالعه پاسخ دو نژاد موش به تحریک تخمدانی مورد بررسی قرار می گیرد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه پایه، موش های ماده نژادهای Balb-c و NMRI با PMSG و hCG تحریک شدند. تخمک های به دست آمده شمارش و از نظر ظاهری بررسی شده سپس با اسپرم های نر لقاح داده شدند. در ادامه جنین های دو سلولی شمارش شده و توسط آزمون های آماری مقایسه شدند.
    یافته ها
    پاسخ به تحریک تخمدانی بین نژادها متفاوت بود و تعداد اووسیت های طبیعی به ازای هر موش ماده از 20-0 برای نژاد Balb-c و 60-0 برای نژاد NMRI شمارش شد. تعداد اووسیت های بدست آمده(PV< 0.00) و تعداد تخمک های لیز شده(PV<0.05) تفاوت آماری معنی داری را بین دو نژاد نشان دادند. سایر موارد شامل تعداد اووسیت های فراگمنته، اووسیت های گرانولر و جنین های دو سلولی تفاوت آماری معنی داری را نشان ندادند.
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه تاثیر نژاد موش را در پاسخ به تحریک تخمدانی و لقاح آزمایشگاهی نشان داد. بدین معنی که نژاد NMRI نسبت به نژاد Balb-c بهتر به تحریک تخمدانی و لقاح آزمایشگاهی پاسخ داده است.
    کلیدواژگان: تحریک تخمدانی، لقاح آزمایشگاهی، نژاد موش
  • علیرضا ماهوری، ابراهیم حسنی، حیدر نوروزی نیا، مهدی امیری کار صفحه 260
    پیش زمینه و هدف
    ایست قلبی ریوی یکی از شایع ترین شرایط اورژانسی بوده و عواقب مهم و خطرناکی برای قربانی به همراه دارد.با این حال در اغلب مواقع می توان با کسب مهارت ها و مانورهای ساده از مورتالیتی بالا جلوگیری کرد. ما برای بررسی میزان آگاهی دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی در مورد احیای قلبی ریوی پایه و پیشرفته این مطالعه را ترتیب دادیم.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه مقطعی سوالاتی در مورد احیای قلبی ریوی پایه و پیشرفته برای 61 دانشجوی پزشکی مقطع کارورزی آماده گردید. میزان معلومات در مورد احیای قلبی ریوی استاندارد با استفاده از تست های چند گزینه ای بررسی شد. 20 سوال در مورد اصول احیای پایه و 20 سوال دیگر در مورد احیای قلبی ریوی پیشرفته طراحی شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS15 آنالیز گردید.
    یافته ها
    نتایج حاکی از ضعف شدید آگاهی در مورد احیای قلبی ریوی در دانشجویان پزشکی بود.میانگین نمره در مورد اصول احیای پایه و پیشرفته به ترتیب 9/6± 2/9و 8/3±2/9و از 20 بود. میزان آگاهی در مورد اصول احیای پایه به صورت معنی داری بیشتر از آگاهی در مورد احیای پیشرفته بود (016/0=P).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج ما نشان داد که معلومات دانشجویان پزشکی در مورد احیای قلبی ریوی کافی نیست. اضافه کردن دوره احیای قلبی ریوی در برنامه آموزشی دانشجویان پزشکی دوره کارورزی آگاهی آنان را در مورد این مانور عملی و نجات بخش زندگی افزایش خواهد داد.
    کلیدواژگان: احیاء قلبی ریوی، اصول احیای پایه، اقدامات پیشرفته احیا
  • فریده مرادی مقدم، حسن سعادت نیا، حسین اربابی صفحه 266
    پیش زمینه و هدف
    دیس پپسی مزمن با عفونت هلیکوباکترپیلوری و اختلالات حرکتی همراه است. این که آیا درمان عفونت باعث بهبود علایم بالینی می شود، مورد سوال است. در این مطالعه اثر چهار رژیم مختلف ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری در بهبود علایم بالینی بیماران، بررسی شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه بالینی مداخله گر، از خرداد 86 تا خرداد 87 روی 160 بیمار با دیس پپسی مزمن انجام شد. 65 بیمار از مطالعه خارج شدند. در هر بیمار نمره علایم بالینی (GIS score) مشخص گردید. افراد با تست اوره آز سریع مثبت، تحت درمان ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری با یکی از چهار رژیم سه دارویی برای 7 یا 10 روز و چهار دارویی برای 1 یا 3 روز قرار گرفتند. موفقیت درمان با تست اوره آز تنفسی کنترل شد و در هر گروه پاسخ بالینی به درمان ثبت شد.
    یافته ها
    از 95 بیمار 5/10درصد رژیم چهار دارویی را برای یک روز، 1/22درصد برای سه روز، 1/42درصد رژیم سه دارویی را برای هفت روز و 3/25درصد برای ده روز دریافت کردند. میزان ریشه کنی در رژیم هفت و ده روزه به ترتیب 70درصد و 2/79درصد بود درحالیکه در رژیم های یک و سه روزه به ترتیب 30درصد و 9/61درصد بود(041/0=P). میانگین بهبود نمره GIS بعد از درمان قابل توجه بود(03/0=P).
    بحث و نتیجه گیری
    گرچه بهبود نمره GIS در رژیم های مختلف درمانی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر نداشت، ولی در تمام بیماران نسبت به قبل از درمان بهبودی قابل ملاحظه بود و در بیمارانی که ریشه کنی در آن ها با موفقیت همراه بود بهترین نتیجه حاصل شد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر، دیس پپسی، ریشه کنی، سه دارویی، چهار دارویی
  • داود ملکی صفحه 273
    پیش زمینه و هدف
    سرطان پستان، بعد از پوست، شایع ترین سرطان خانم ها است و راه پیشگیری قطعی ندارد.تشخیص زود رس،با ماموگرافی،انتخاب روش های درمانی، موفقیت درمان و طول عمر را زیاد می کند. سرطان پستان در ایران سومین سرطان شایع به شمار می رود. هدف این مطالعه بررسی و تعیین مرحله بیماری و سن بیماران در موقع مراجعه می باشد.
    مواد و روش کار
    مشخصات بیمارانی که با سرطان پستان به درمانگاه خون وانکولوژی مراجعه داشتند، براساس پرسش نامه ی تنظیمی از پرونده، پرسش مستقیم از بیماران مراجعه کننده برای پیگیری و یا پرسش تلفنی جمع آوری و آنالیز شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 118 بیمار، 3مرد و 115 زن در محدوده سنی 21تا 76سال، با میانگین سنی 49/49 و میانه سنی 48 سال بررسی شدند. بیشترین بیماران (35درصد) در گروه سنی 40تا49 بودند. 21درصد مرحله پیشرفته بیماری، 5/47درصد گرفتاری لنفندهای زیر بغل، 11درصد عدم گرفتاری لنفندهای زیر بغل و20درصد وضعیت نامشخص گرفتاری لنفند های زیر بغل داشتند. سن شروع قاعدگی در 28درصد موارد زیر14، در90درصد زیر16 و در 10درصد بالای16سال بود. اولین زایمان های ترم 100درصد موارد زیر 35 سال، 95درصد زیر 30سال، 81درصد زیر 25 سال و 43درصد زیر20سال رخ داده است. 9درصد از بیماران خانم زایمان نکرده اند. هشت بیمار (77/6درصد) سابقه فامیلی سرطان پستان داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد در این منطقه تشخیص و درمان سرطان پستان در سنین پایین و در مراحل پیشرفته صورت می گیرد. به نظر می رسد افزایش آگاهی خانم ها و ایجاد تسهیلات برای تشخیص زودتر بیماری به خصوص با روش معاینه بالینی دوره ای پستان نیاز هست.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، مرد، غربالگری
  • حمید نوشاد، حکیمه خوشبوی صفحه 278
    پیش زمینه و هدف
    در درمان نفروپاتی دیابتیک، درمان ترکیبی با بلوک کننده های سیستم رنین – آنژیوتانسین - آلدوسترون (RAAS) شامل یک بلوک کننده آنزیم مبدل(ACEI) و یک بلوک کننده آنژیوتانسینARB) (متداول می باشد. بلوک همزمان سمپاتیک توسط بتا بلوکر می تواند باعث مهار بیشتر آن شود.لذا این مطالعه اثر بخشی مهار سه گانه (ACEI+ARB+بتابلوکر) و دوگانه (ACEI+ARB) RAAS را در درمان نفروپاتی دیابتی مقایسه کرده است.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه مداخله ای تجربی، 103 بیمار دیابتی بدون نارسایی مرحله نهایی کلیوی در بیمارستان سینا تبریز طی مدت یک سال بررسی شدند. این بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه A تحت بلوک سه گانه RAAS توسط ACEI+ARB+بتابلوکر و گروه B تحت بلوک دوگانه توسط ACEI+ARB (و دارونما) قرار گرفتند. متغیرها شامل فشار خون، آلبومین ادرار، BUN، کراتینین، سدیم، پتاسیم و HbA1C سرم و GFR بودند که به صورت پایه و در پایان هر ماه جهت مقایسه در دو گروه اندازه گیری شدند.
    یافته ها
    دو گروه از نظر سن، جنسیت، مدت دیابت، متوسط کراتینین، GFR، فشار خون، متوسط پروتئینوری و HbA1C همسان بودند. فشارخون، آلبومینوری، BUN و کراتینین به طور معنی داری در گروه A نسبت به گروه B بیشتر کاهش یافت. GFR در گروه A در مقایسه با گروه B به طور معنی داری افزایش بیشتری داشت. هیپرکالمی نیز در گروه A به طور معنی داری بیشتر دیده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    بلوک سه گانه RAAS در جلوگیری از نفروپاتی دیابتی موثرتر از بلوک دوگانه است؛ انتخاب بیماران بایستی به دقت صورت گیرد، زیرا شیوع هیپرکالمی در پی بلوک سه گانه RAAS با این رژیم درمانی بالاتر است.
    کلیدواژگان: نفروپاتی دیابتی، پروتئینوری، سیستم رنین - آنژیوتانسین، آلدوسترون
  • حمید نوشاد، سمیه نظری خانمیری صفحه 286
    پیش زمینه و هدف
    خارش اورمیک در بیماران نارسایی مزمن کلیوی که تحت درمان جایگزینی هستندشایع است. گاباپنتین درد نوروپاتیک را تسکین می دهد و در درمان خارش اورمیک نیز موثر می باشد. هدف از مطالعه فعلی مقایسه تاثیر گاباپنتین و آنتی هیستامین در درمان خارش اورمیک و اختلالات سایکولوژیک ناشی از آن می باشد.
    مواد و روش کار
    در یک کارآزمایی تصادفی دو سوکور، 40 بیمار دچار خارش اورمیک به دو گروه تقسیم و در بیمارستان سینا تبریز در 12ماه بررسی شدند. دو گروه از نظر یافته های سرمی شامل کلسیم، فسفر، PTH و هموگلوبین همسان بودند. در یک گروه گاباپنتین (گروه G) و در گروه دیگر هیدروکسی زین (گروه A) به مدت چهار هفته تجویز شد. مقیاس آنالوگ دیداری (VAS) جهت تعیین شدت خارش پیش و پس از درمان استفاده شد. پرسش نامه HRQOL جهت تعیین کیفیت زندگی بکار رفت.
    یافته ها
    11 مرد و 9 زن با سن متوسط 4/12±2/46 سال در گروه G و 9 زن و 11 مرد با سن متوسط 4/12±6/45 سال وارد مطالعه شدند(880/0p=). کاهش شدت خارش به طور معنی داری در گروه G بیشتر بود. تمامی پارامترهای کیفیت زندگی به طور معنی داری در گروه G در مقایسه با گروه A بهبودی ببشتری داشت. خارش در گروه G در 10درصد و در گروه A در 80درصد بیماران باقی ماند (001/0>p). عوارض در گروه G در 35درصد و در گروه A در 50درصد موارد ثبت شد (337/0=p).
    بحث و نتیجه گیری
    گاباپنتین در درمان خارش اورمیک واختلالات سایکولوژیک ناشی از آن موثرتر از آنتی هیستامین بوده و عوارض عمده ای ندارد.
    کلیدواژگان: گاباپنتین، آنتی هیستامین، خارش اورمیک
|
  • Dr Abdolghafar Ownagh, Dr Amir Tukmechi *, Masoud Adibhesam, Samira Ebrahimzadeh Page 206
    Background and Aims
    Propolis (bee glue) is a resinous secretory product obtained from honeybees (Apis mellifera carnica). The purpose of this study was to evaluate the effects of ethanol extract of propolis (EEP) collected from West Azarbaijan apiaries against dermatophytes and non dermatophitic fungi.
    Material and Methods
    In this study antifungal activity of propolis on Microsporum canis, Microsporum gypseum, Microsporum nanum, Trichophyton rubrum, Trichophyton mentagrophytes, Epidermophyton floccosum, Candida albicans, Aspergillus nijer, and saccaromyces serevisiae were compared with that of nystatin as standard antifungal drug. Two susceptibility testing techniques (Micro-broth dilution method and Agar-well diffusion method) were used to evaluate antifungal activity of EEP against these micro-organisms. Moreover, the chemical composition of propolis was determined by the method of Gas Chromatography-Mass Spectrometry (GC-MS).
    Results
    The ethanol extract of propolis has an inhibitory effect on all tested fungi and the MIC of propolis was 62.5-500 µg/ml and 62.5-125 µg/ml for dermatophytes and non-dermatophytes, respectively. Twenty-six compounds were identified by gas chromatography–mass spectrometry analysis. The Chemical composition of EEP included considerable amount of flavonoids.
    Conclusion
    According to the results obtained from the present work, it was concluded that EEP has a suitable application in pharmacy, cosmetics, health and food industry. These antifungal properties would warrant further studies on the clinical applications of propolis.
  • Dr Mansoor Bayrami *, Ahmad Esmaili Page 215
    Background and Aims
    Researchers believe that there is an interaction between personality and sexually high risk behaviors. The purpose of this research was to study the personality trait in high risk sexual behaviors of students. This study aimed to answer the questions about the availability of a relation between personality traits and high risk sexual behaviors and kind of these scales.
    Materials and Methods
    In this study, all students who referred to AIDS counseling center in Red Crescent community during 6 months that had sexually high risk behavior were selected and matched with one group of normal students in demographic characteristics. The data were collected in two parts: demographic data and five factor model personality inventory. Hotelling T test was applied in data analysis.
    Results
    The findings showed that the sexual high risk group students had significant differences in neuroticism, flexibility, openness, and conscientiousness.
    Conclusion
    It is concluded that there is a special personality structures in vulnerable students that are involved in sexually high risk behavior and a sever pattern of these traits are seen in sexually high risk behavior subjects
  • Dr Malihe Keshvari, Dr Rahim Taghavi *, Dr Behnam Shakiba Page 221
    Background and Aims
    Nocturia is a common symptom of benign prostatic hyperplasia (BPH). It may be treated with a blockers and 5 a reductase inhibitors, but in some patients, nocturia remains. In this study we assessed the short term and long term effects of oral desmopressin in patients with nocturia due to BPH.
    Materials and Methods
    Twenty three adult men with BPH and bothering nocturia (≥2voids / night) were treated with oral desmopressin at bedtime. Exclusion criteria included active urinary tract infection, history of myocardial infarction, congestive heart failure, angina and hyponatremia. Patients received desmopressin tablets (0.1, 0.2, or 0.4 mg) during a three week dose titration period and after one week washout period the effective drug dose continued for 1 year. Clinical responses in patients were evaluated after 6 to 8 weeks and 1 year.
    Results
    All patients improved with this treatment. Nocturia episodes decreased from a mean of 4±0.36 episodes/ night before treatment to1.17 ± 0.28 episodes/ night after treatment (P< 0.0001). Hyponatremia did not occur in short term but in long term follow up, hyponatremia occurred in one patient.
    Conclusion
    Oral desmopressin tablets provide an effective and well tolerated treatment for nocturia due to BPH.
  • Dr Asghar Tofighi *, Dr Mohammad Reza Zolfaghari, Soheila Najafi Eliasabad, Arezoo Assemi Page 228
    Background and Aims
    This research was carried out for evaluation of the effects of combined aerobic exercise with vitamin C+E supplementation on plasma levels of CRP, IL-6 and F2 – Isoprostane concentrations in obese sedentary women.
    Materials and Methods
    This study included 40 sedentary and healthy obese women that were selected randomly and were divided into four groups of 10 subjects as follows: aerobic training group (G1), 10 vitamin supplementation group (G2), combined (exercise with vitamin) group (G3), and control (G4) group. Pre and post protocol blood and urine samples were collected and the rate of CRP, IL-6 and F2 – Isoprostane concentrations were measured. Exercise programs within the range of 60-70% of your maximum heart rate were performed for 90 minutes 3 to 5 sessions a week. The subjects of vitamin group and combined group received vitamin E, and C for 29 days; and the subjects of exercise and control groups took placebo during the same period. After the training course blood and urine samples were taken from the subjects.
    Results
    Interaction effects of exercise and vitamin supplementation had significant impact on reduction of CRP and F2– Isoprostane means (p<0.05). Despite the significant effect exercise and supplementation on mean changes in IL-6, this interaction was not a major factor in restricting upstream inflammation signals (p>0.05)
    Conclusion
    Based on research results, aerobic exercise plus vitamin C+E supplementation by reducing body fat percent and restricting upstream inflammation signals decreased cardiovascular risk factors and oxidative stress in obese sedentary women.
  • Khosro Hazrati Tappeh *, Habib Mohammadzadeh, Shahla Khashaveh, Baratali Rezapour Page 237
    Background and Aims
    It is essential to inspect intestinal parasitic infections in developing countries regularly for designing control measures.
    Materials and Methods
    Duplicate stool specimens and scotch tape slides from 405 primary school attending students of Barandooz Chay region of Urmia were collected and examined for presence of intestinal parasites by wet mount and formalin – ether (stool specimens) and Graham (scotch tapes) methods in Parasitology Laboratory of Urmia Faculty of Medicine
    Results
    Overall intestinal parasitic prevalence was 42.5%. The prevalence of Giardia lamblia, Entamoeba coli, Blastocystis hominis, Iodamoeba butschlii, E. vermicularis and Hymenolepis nana was 20.5%, 14.6%, 13.3%, 2.5%, 10.6% and 0.2% respectively. No statistic relation was proved between these infections and having tap water facility at home or family population (except for E. vermicularis) but there was a distinct relation between parents’ education level and family population.
    Conclusion
    According to relatively high prevalence of parasitic infections in the study field, it is necessary to increase hygienic and educational measures.
  • Dr Hossein Zare *, Shirin Taraj Page 243
    Background and Aims
    The Current investigation aimed to present episodic memory function and short-term memory in people with epilepsy and healthy subjects.
    Materials and Methods
    This descriptive comparative study was conducted on 15 epileptic and 15 healthy people. Both groups were homogeneous on age, intelligence, sex, and education level. M emory assessment tools were a number of subtests, including the Word List Test (WLT) for short-term memory, and verbal learning test for episodic memory. The data were analyzed with T and ANOVA Test.
    Results
    There was a significant differences between short term memory and episodic memory function in people with epilepsy and healthy ones (P<0.001).
    Conclusion
    Short-term memory function in people with epilepsy was lower and episodic memory function was higher in these patients compared with healthy individuals.
  • Sepide Tolouei, Manije Narimani, Dr Mohsen Tahani, Dr Seyed Hossein Hejazi * Page 248
    Background and Aims
    Leishmaniasis is an infectious disease that more than 12 million people suffer from it currently. Cutaneous leishmaniasis (CL) is still an important public health problem in many parts of the world. No satisfactory treatment of the CL has been reported yet.
    Materials and Methods
    The therapeutic effect of an indigenous ointment under code of H.H.1125 was evaluated in Balb/c and C57BL/6 mice model that experimentally infected with L.major. The mice were infected with 2×106 L.major promastigotes (MRHO/IR/75/ER) at the base of the tail and then divided into three groups. The mice were treated twice a day for 30 days.
    Results
    The findings indicated that 80% of Balb/c mice in the test group were cured but there were no sign of healing in two other groups (P<0.05). In C57BL/6 the sign of infection appeared as a nodule and at the end of therapeutic period 100% of the mice were healed.
    Conclusion
    These results suggest that H.H.1125 is suitable for clinical studies and may represent an alternative formulation for topical treatment of CL.
  • Dr Zohre Alizadeh *, Negin Molazadeh, Dr Mohammad Ali Seif Rabiea Page 255
    Background and Aims
    Superovulation and in vitro fertilization are widely used in laboratory mice. Different strains of mice have inherent genetic differences that cause them to respond differently to these technologies. In this study, we investigated the effects of superovulation on two different mouse strains.
    Materials and Methods
    In this basic study, two strains of female mice, Balb/C and NMRI, were superovulated using PMSG and hCG. The resulting oocytes were counted and characterized morphologically and then fertilized in vitro. The following day, two-cell embryos were counted and the results were analyzed statistically.
    Results
    The response to the superovulation treatment varied among strains and ranged from 0 - 20 (Balb/c) to 0 - 60 (NMARI) normal oocytes per female. The number of oocyte (p<0.00) and dead oocyte (p<0.05) showed significant differences between two strains. The other items including fragmented and granular oocytes, and two-cell embryo didnt show significant differences.
    Conclusion
    This study showed the effect of mouse strain response to superovulation. NMARI strain showed a better response to superovulation and in vitro fertilization than Bab/c.
  • Dr Alireza Mahoori, Dr Ebrahim Hassani *, Dr Heidar Noroozinia, Dr Mehdi Amiri Kar Page 260
    Background and Aims
    Cardiac arrest is the most common emergency with grave consequences but the high mortality can be easily prevented most of the times by some very simple maneuvers and skills. This condition can be easily managed by knowledge and practice of resuscitation skills. This study was performed to evaluate the knowledge of undergraduate medical students on Basic Life Support (BLS) and Advanced Life Support (ACLS).
    Materials and Methods
    A cross sectional study was conducted using responses to a questionnaire regarding BLS and ACLS by 61 medical students. The knowledge about standardized cardiopulmonary resuscitation (CPR) was evaluated using a written multiple choice test, 20 questions about BLS and 20 questions about ACLS. The results were analyzed with SPSS version 15.
    Results
    The findings showed a severe lack of information about CPR in this group of medical students. The average scores of the BLS and ACLS tests among the students were 9.68±2.96 points from 20 questions and 8.36 ±2.98 points respectively. Their awareness about BLS was significantly higher than ACLS (p=0.016).
    Conclusion
    Our results showed that medical students ’ knowledge about CPR was not sufficient. Inclusion of this course in the undergraduate curriculum will increase the awareness and application of this valuable life saving maneuver.
  • Dr Faride Moradimoghaddam, Dr Hassan Saadatnia, Dr Hossein Arbabi * Page 266
    Background and Aims
    Chronic dyspepsia is associated with Helicobacter pylori infection and motility disorder. Whether curing the infection actually improves the symptoms or no, remains highly controversial. In this study, we compared four regimes for eradication of H. pylori and its results on improvement of gastrointestinal symptom.
    Materials and Methods
    This was a clinical trial which was performed on 160 volunteers from May 2007 to May 2008. Sixty five of them were excluded from our study. Using GIS score, each patient was given a score. In patients with positive Rapid Urease Test, we started the H. Pylori treatment by four regimes (triple therapy for 7 or 10 days, quadruple therapy for 1 or 3 days). The success of the treatment was confirmed by UBT test. In each group the response to treatment was recorded.
    Results
    Among 95 cases in this stud y, 10.5 % of the patients received quadruple therapy for one day, 22.1% for 3 days, 42.1% received triple therapy for 7 days, and 25.3% for 10 days. The eradication of H. Pylori was confirmed in 64.3% of the cases by UBT (after 6 weeks). The rate of eradication in 7 and 10 day regimes were 70% and 79.2% and in one and three days regimes were 30% and 61.9% respectively (P=0.041%). The mean GIS recovery score before and after treatment was significant (p=0.03).
    Conclusion
    Although GIS score improvement didnt differ significantly in different therapeutic regimes, the best symptom improvement was recorded for patients with successful eradication.
  • Dr Davood Maleki * Page 273
    Background and Aims
    Breast cancer after skin cancer is the most common type of cancer in women and is not preventable, but early detection through mammography improves treatment options, success, and survival. Breast cancer is the third most common malignant neoplasm in Iran (10% of all cancers). The aim of this study was to determine the age of patients and the stage of breast cancer at the time of diagnosis.
    Materials and Methods
    This study examined the demographic characteristics and clinical presentation of all cases in the Hematology and Oncology Clinic of Imam hospital in Urmia. A questionnaire was used to collect data from patient's medical files and phone call contact and then analyzed.
    Results
    There were 118 patients, three men and 115 women (21-76 years of age). The mean and median ages at diagnosis were 49.49 and 48 years of age, respectively. Most of the patients (35.5%) were diagnosed between 40 and 49 years of age. There were 21% locally advanced or metastatic; 47.5% axillary lymph node involvement, 11% no axillary lymph node involvement and 20% unknown axillary lymph nodes status. First menstruation has been occurred in 90% under age 16 yr and in 28% before age 14. First full term pregnancy of 100% was before age 35, 95% before age 30 and 81% before age 25 and 9% have had no pregnancy. 6.77% had family history of breast cancer.
    Conclusion
    In this region, breast cancer is diagnosed in earlier years of age and advanced stages. It is necessary to increase public awareness about breast cancer by women, and facilitate early detection of diseases especially by periodic clinical breast examinations.
  • Dr Hamid Noshad *, Hakime Khoshbooy Page 278
    Background and Aims
    According to the clinical guidelines on chronic kidney disease with hypertension, combination therapy with multiple renin–angiotensin–aldosterone system (RAAS) blockers have been recommended as standard first-line therapy. To date, dual and triple blockade of the RAAS has been evaluated. The aim of this study was comparing three (ACEI+ARB+ ß blocker) and two (ACEI+ARB) directional inhibitions of RAAS in treatment of diabetic nephropathy.
    Materials and Methods
    In an experimental interventional study, 103 diabetic patients without ESRD were recruited in Tabriz Sina Hospital during a one-year period. The patients were randomized in two groups: group A received triple blockade of RAAS with ACEI+ARB+ß blocker, and group B received dual blockade with ACEI+ARB (and placebo). Basal and post treatment parameters including blood pressure, urine albumin, serum BUN, Cr, Na, K, HbA1C, and GFR were compared.
    Results
    Both study groups were matched for age, sex and duration of diabetes mellitus. Decrease of blood pressure, albuminuria, BUN, and Cr was more significant in group A compared with group B. The GFR rose more significantly in group A compared with group B. The frequency of hyperkalemia was significantly higher in group A.
    Conclusion
    Triple blockade of RAAS is more efficient that dual blockade in prevention of diabetic nephropathy; however, meticulous selection of patients should be considered because of higher risk of hyperkalemia.
  • Dr Hamid Noshad *, Somaye Nazari Khanmiri Page 286
    Background and Aims
    Uremic pruritus is commonly experienced by patients suffering from advanced chronic renal failure who already are on renal replacement therapy. Gabapentin may be effective in treatment of uremic pruritus. This study aims at comparing gabapentin and antihistamine in treatment of uremic pruritus and its psychogenic problems.Methods & Materials: In a double-blind randomized clinical trial, 40 patients with uremic pruritus were randomized in two 20-patient groups in Tabriz Sina Hospital during a 12-month period. Both groups were matched for laboratory serum findings including Ca, P, PTH and Hb. One group received gabapentin (group G) and the other group received hydroxyzine (group A) for 4 weeks. Visual analogue scale (VAS) was used for determining the severity of pruritus at baseline and after intervention. HRQOL questionnaire was used for determining the quality of life.
    Results
    There were 11 males and 9 females with the mean age of 46.2±12.4 years in group G and 9 females and 11 males, with a mean age of 45.6±12.4 years in group A (p=0.880). Decrease of pruritus severity was more significant in group G. All domains of quality of life were significantly improved better in patients receiving gabapentin compared with group A. Pruritus remained in 10% of patients in group G and in 80% of patients in group A (p<0.001). Complications were documented in 35% of patients in group G vs. 50% in group A (p=0.337).
    Conclusion
    Gabapentin is more effective than antihistamine in treating uremic pruritus and its psychogenic problems with no significant side effects.