فهرست مطالب

صرع و سلامتی - پیاپی 29 (1389)

فصلنامه صرع و سلامتی
پیاپی 29 (1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/07/20
  • تعداد عناوین: 24
|
  • صرع و زندگی
  • صفحه 4
    آنچه درخصوص ورزش و سایر فعالیت های جسمانی توصیه می شود رعایت تعادل بین ایمنی بیماری صرع و توانایی لذت بردن از حد کامل فعالیت ها است. زیرا صرع به طریق گوناگون بر روی هر شخص تاثیر گذاشته و برخورد با افراد باید به صورت متفاوت باشد. نوع و فراوانی تشنج، نوع دارو و عوارض مضر، توانایی کودکان به دنبال آموزش ها و مسئولیت کاری، سرپرستی و نظارت بر فعالیت ها، همه و همه باید در نظر گرفته شود.
  • درمان در صرع
  • صفحه 6
    اولین نوشته ها از گیاهخواری از هند و یونان باستان گزارش شد. گیاهخواری شامل مصرف میوه جات، سبزیجات، غلات و حبوبات با یا بدون لبنیات و تخم مرغ است.
    رژیم vegan شکلی از گیاهخواری است که تمام فرآورده های گوشتی همچنین تخم مرغ و عسل را از رژیم غذایی حذف می کنند. Lacto-ovo vegetorianism شامل مصرف تخم مرغ و لبنیات است.
    انجمن تغذیه آمریکا و کانادا بیان کرد که فواید رژیم های گیاهخواری شامل کاهش سطح چربی اشباع شده و کلسترول و وجود آنتی اکسیدان هایی مثل VitE و VitC است. همچنین گیاهخواران فشارخون پایین، بروز کم تر بیماری قلبی، هیپرتانسیون، دیابت تیپ دو، بیماری کلیوی، استئوپروز و دمانس مثل آلزایمر را دارند.
  • صفحه 7
    حملات صرع در واقع چندین اختلال عملی در مغز است که با بروز تشنج های عودکننده مشخص می شود. صرع یک نشانه است و بیماری نیست. تاثیر صرع بر فرد مبتلا گستره ای متغیر از حرکات تشنجی شدید و اختلالات هوشیاری تا یک احساس خفیف یا قطع شدن کوتاه مدت تفکر طبیعی است یا حتی یک احساس و رفتار که به سختی مورد توجه دیگران قرار گیرد. طبق بررسی های انجام شده با توجه به جمعیت کشور تقریبا نیم تا یک درصد مبتلا به صرع در کشور وجود دارد و در بیش از 75 درصد قبل از سن 20 سالگی این اختلال به وقوع می پیوندد. درک نادرستی از صرع در جامعه وجود دارد. باید به عموم مردم در مورد صرع آموزش داد تا این مشکل به عنوان مایه ننگ در نظرگرفته نشود و بدین ترتیب افراد بیشتری تشخیص داده شده، صرع را بپذیرند و به آن اذعان نمایند. هدف از این پژوهش بررسی افق های تازه در تشخیص و درمان صرع است. از این طریق به افزایش سطح آگاهی های مبتلایان رسیده و افراد درگیر، خوب زندگی کردن با صرع را یاد گرفته و بر مشکلات خود غلبه می کنند.
  • دانستنی های کودکان
  • صفحه 8
    مدرسه در زندگی کودکان نقش حساس و مهمی دارد و بدیهی است اطلاعات درست و علمی اولیای مدرسه راجع به صرع در عکس العمل آنها در زمان حمله می تواند کمک مؤثری باشد. ابتدا باید سطح اطلاعات اولیای مدرسه را راجع به این اختلال ارزیابی کرد. اگر اطلاعات در سطح قابل قبول نیست، بهتر است از پایه نکات اصلی را به طور کلی در مورد اختلال صرع توضیح و آموزش داد و سپس راجع به مشکل خاص دانش آموز مبتلا خانواده بیمار باید اطلاعات ذیل را در اختیار مدرسه بگذارند یا به عبارتی مدرسه باید این اطلاعات را از والدین برای هر دانش آموز مبتلا به صرع بداند.
  • صفحه 9
    پاسخ افراد هر خانواده ای در مقابل تشنج کودک متفاوت است. واکنش ها شامل گیجی، گناه، ترس، حس از دست دادن، عدم کفایت، هیجان، ناباوری، ضربه، خجالت و شرمندگی از احساسات معمول خانواده ها در این شرایط است. وجود یک فرد تشنجی در خانواده استرس زیادی به خانواده تحمیل می کند. قرار ملاقات با پزشک، آزمایش های تشخیصی، داروها و اثرات جانبی آنها، دوره درمانی ناآشنا و غیرقابل پیش بینی بودن تشنج از عواملی هستند که اغلب باعث استرس می شوند. هر فرد خانواده ممکن است به صورت مختلفی بر احساساتش غلبه کند که این براساس تجربه قبلی آنها از تشنج است.
  • صرع و قوانین حقوقی
  • صفحه 12
    انحلال ازدواج عبارت از انقطاع و از میان رفتن رابطه زناشویی است که می تواند علل مختلفی داشته باشد، ماده 1120 قانون مدنی ایران در این باره می گوید. «عقد نکاح به فسخ یا به طلاق و یا به بذل مدت در عقد انقطاع منحل می شود.» می توان بیان داشت که این ماده به طور کامل موارد انحلال ازدواج را ذکر کرده است و به هرحال علل انحلال ازدواج دائم فوت و فسخ ازدواج و طلاق است. ما در این مقاله بر این تلاشیم تا با مساله فسخ ازدواج بیشتر آشنا شویم.
  • آیا می دانید؟
  • صفحه 15
    محققان می گویند آن دسته از افرادی که میزان زیادی از دی ان آدر کروموزوم 16 خود را از دست می دهند در معرض خطر بالای ابتلا به صرع قرار دارند. ارین هینزن یکی از استادان مرکز متغیرهای ژنتیک در دانشگاه دوک می گوید: ما متوجه شدیم که چنین تغییرات ژنتیکی و کمبود دی ان آدر کروموزوم 16 یکی از عوامل خطر ابتلا به صرع است که 300 هزار مورد آن در سراسر دنیا مشاهده شده است. محققان در تحقیقات دی ان آ3 هزار و 800 نفر از افراد مبتلا به صرع را با دی ان آهزار و 300 فرد سالم مورد مقایسه قرار دادند و متوجه کمبود در کروموزوم های 23 نفر از افرادی که مبتلا به صرع بودند، شدند. در حالی که چنین کمبودی در افراد سالم مشاهده نشده بود. محققان همچنین متوجه شدند که کمبود دی ان ای در افراد مبتلا به صرع شامل 7 ژن می شود. این به آن معناست که میزان پروتئین تولید شده توسط این ژن ها در بدن این افراد کاهش یافته است.
  • پژوهش های تازه
  • صفحه 17
    بیماران مبتلا به صرع نیمرخ روانی خاصی داشته و بافت روان شناختی و هیجانی ویژه ای را تجربه می کنند. برخی بررسی ها وقوع همزمان اختلالات صرع و آسیب های روانی را گزارش کرده اند. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه پروفایل روانی MMPI بیماران صرع پارشیل پیچیده و گرندمال و مقایسه آن با گروه کنترل است.
  • صفحه 18
    آیا می دانید که امروزه در جهان از هر دو ازدواج یکی از هم می پاشد؟ و از بین بقیه زوج هایی که با هم زندگی می کنند، تنها نیمی از آنان احساس خوشبختی می کنند؟ آیا علت آن را می دانید؟ آری، مشکلات عمده افراد این است که با مهارت های زندگی و روش های مناسب حل تعارض آشنا نیستند، بنابراین نمی توانند مشکلات بین فردی خود را حل کنند.
  • صرع را فراموش کن