فهرست مطالب

بوم شناسی گیاهان زراعی - سال سوم شماره 4 (پیاپی 9، زمستان 1386)

نشریه بوم شناسی گیاهان زراعی
سال سوم شماره 4 (پیاپی 9، زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • رستم آقازاده، قربانعلی نعمت زاده، نادعلی باباییان جلودار صفحه 1

    به منظور تعیین تنوع ژنتیکی بخشی از ژرم پلاسم برنج کشور، تعداد 56 ژنوتیپ شامل ارقام و لاین های برنج، در مزرعه آزمایشی معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور (آمل) کشت گردید. در این آزمایش 15 صفت زراعی اندازه گیری شد. محاسبات آماری شامل: تجزیه واریانس برای هر صفت، گروه بندی ارقام با استفاده از تجزیه خوشه ای، محاسبه میانگین، انحراف معیار، دامنه تغییرات و ضریب تغییرات انجام گرفت. برای کلیه صفات، ضرایب همبستگی دو به دوی صفات و محاسبه فرمول عملکرد با توجه به نقش سایر صفات به وسیله رگرسیون گام به گام صورت گرفت. در بین صفات ارزیابی شده، عملکرد در واحد سطح (متر مربع) با صفاتی مانند وزن صد دانه، طول بذر و نسبت طول به عرض همبستگی مثبت و معنی دار داشت، اما همبستگی صفات عرض بذر و قطر ساقه با عملکرد معنی دار ولی منفی بود. معادله رگرسیونی برآورد عملکرد با توجه به نقش سایر صفات، ارزش و اهمیت صفت وزن صد دانه را به عنوان معیار مناسب برای گزینش ارقام و لاین های با عملکرد بالا مشخص ساخت. تجزیه واریانس صفات نشان داد که اختلاف بین ژنوتیپ ها در همه صفات معنی دار است. تجزیه خوشه ایبا استفاده از روش وارد، ارقام را به 4 دسته گروه بندی کرد و نشان داد که بین ارقام تنوع مطلوبی وجود دارد.

    کلیدواژگان: برنج، تنوع ژنتیکی، تجزیه خوشه ای، رگرسیون گام به گام
  • یعقوب حجتی، روح انگیز نادری، علی فرامرزی، جعفر قلی پور صفحه 13
    سیکاس گیاهی با قدمت طولانی بوده و با داشتن برگ های شانه ای زیبا، امروزه از گیاهان زینتی پر طرفدار در علم باغبانی و طراحی محیط به شمار می رود، از آن جا که تنها شیوه تکثیر تجاری این گیاه از طریق بذر بوده و بذرهای آن به دلیل داشتن چندین ساز وکار خفتگی نظیر پوسته سخت و مواد بازدارنده، جوانه زنی کند و نا منظمی دارند. بنابراین تعیین ترکیب تیماری مناسب جهت تسریع دوره پس رسی و یا کاهش مدت زمان جوانه زنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا به این منظور آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی طی سال های 84-83 انجام گرفت. بذرهای تازه برداشت شده سیکاس از رامسر تهیه و بعد از تست شناورسازی و اطمینان از قوه نامیه آن ها در معرض دو تیمار دمایی 5 و22 درجه سانتی گراد به مدت 24 هفته قرار گرفتند. بعد از اتمام تیمارهای دما، بذرها تحت تیمارهای جیبرلیک اسید 200 و 100 میلی گرم در لیتردر مدت زمان 0، 24، 48 و72 ساعت به همراه تیمار اسید سولفوریک 15مولار با مدت زمان 0، 15، 30 و 45 دقیقه قرار گرفتند. بعد از اعمال تیمارها، بذرها در عمق 5/1 سانتی متری از ماسه ی شسته شده کشت شدند و در دمای 20/28 درجه سانتی گراد (شب/ روز) در زیر مه افشان قرار داده شدند و میزان قوه نامیه بذرها و جوانه زنی آن ها از روز دوم تا روز نودم ثبت شد. نتایج نشان داد که92 درصد از بذرهایی که در دمای 5 درجه سانتی گراد نگهداری شده بودند قوه نامیه خود را حفظ نمودند، در صورتی که بذرهای تحت دمای22 درجه سانتی گراد تنها 42 درصد زیوایی داشتند. تیمارجیبرلیک اسید و سولفوریک اسید تاثیر قابل توجهی بر جوانه زنی بذرها نشان دادند، به طوری که با افزایش غلظت این دو ماده و مدت زمان تیمار، میزان جوانه زنی و سرعت جوانه زنی افزایش یافت و بالاترین میزان جوانه زنی را تیمار جیبرلیک اسید با 200 میلی گرم در لیتر و مدت 48 ساعت نشان داد و در تیمار سولفوریک اسید بالاترین درصد جوانه زنی در مدت زمان 30 دقیقه مشاهده شد. درکل بالاترین درصد جوانه زنی، در بذور انبار شده در دمای 5 درجه سانتی گراد که در معرض تیمار جیبرلیک اسید 200 میلی گرم در لیتر به مدت 48 و تیمار سولفوریک اسید به مدت 30 دقیقه قرار گرفته بودند، مشاهده شد.
    کلیدواژگان: بذر سیکاس، جیبرلیک اسید، جوانه زنی، سولفوریک اسید، دما
  • علیرضا خلیل زاده صفحه 23
    جمع آوری و شناسایی فون حشرات در هر منطقه از تحقیقات اساسی در رشته حشره شناسی کشاورزی و دفع آفات نباتی به شمار می آید. در بررسی هایی که در طی سال های 1384 -1382 برای جمع آوری حشرات از سطح مزارع یونجه ی شهرستان آذرشهر با استفاده از تور حشره گیری و آسپراتور به عمل آمد، مجموعا 13 گونه متعلق به 6 خانواده (Alydidae، Nabidae، Rhopalidae، Lygaeidae، Miridae، Pentatomidae) از ناجور بالان جمع آوری و شناسایی شدند. در این میان گونه های Nabis pseudoferus، Nabis capsiformis به عنوان شکارگر و بقیه گونه ها گیاه خوار می باشند و در بین خانواده ها، خانواده Miridae بیشترین فراوانی را داشتند و در بین گونه ها،گونه هایAdelphocoris lineolatus، lygus regulipennis، lygus pratennsis، Stenodema turanicum بیشترین فراوانی را داشتند و گونه Nabis capsiformis برای فون آذربایجان جدید می باشد. لیست گونه های جمع آوری شده از ناجوربالان به شرح زیر می باشد که گونه های جدید برای فون شهرستان آذرشهر با علامت (*) و برای فون آذربایجان شرقی با علامت (* *) مشخص شده اند:Alydidae: Nabidae:*Comptopus lateralis *Nabis pseudoferusLygaeidae: *،**Nabis capsiformis*Emblethis spp Pentatomidae:Miridae: *Carpocoris coreanus*Exolygus pratensis *Carpocoris fuscispinus*Exolygus regulipennis *Dolycoris baccarum*Adelphocoris lineolatus Rhopalidae:*Stenodema turanicum *Corizus hyoscyami*Deraeocoris pallens
    کلیدواژگان: فون، ناجور بالان، شکار گر، گیاه خوار، آذرشهر، یونجه
  • سهراب رسولی، ناصر حقوقی راد، جابر داودی، حامد اهری صفحه 33
    این تحقیق به منظور تعیین گونه های کنه ی سطح بدن گوسفند در منطقه ی آذربایجان غربی و میزان توزیع آلودگی بر حسب سن و جنس در قسمت های مختلف بدن آنها، میزان تغییرات فصلی آلودگی و میزان شیوع آن در حیوانات مذکور انجام پذیرفت. این بررسی از اول فروردین تا اواخر اسفند ماه سال 1385 انجام گردید. در طی این مدت از 21 شهر تابعه استان آذربایجان غربی و در مجموع از تعداد 1800 راس گوسفند نر و ماده، نمونه گیری صورت پذیرفت. داده ها با استفاده از نرم افزارspss آنالیز گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که 44/13 درصد گوسفندها (243راس) آلوده به کنه بودند. بالاترین میزان آلودگی در گوسفندان مربوط به خرداد ماه و در شهر میاندوآب و کم ترین میزان آلودگی مربوط به بهمن ماه و در شهرستان شاهین دژ بوده است. در آنالیز آماری، اختلاف معنی داری، بین تعداد کنه های جداسازی شده در ماه های مختلف و فصول سال مشاهده گردید. از1200 کنه ی بالغ و نوچه ی شناسایی شده در روی گوسفندان، به ترتیب هیالوما آناتولیکم آناتولیکم (7/36%)، ریپی سفالوس بورسا با فراوانی (83/34%)، درماسنتور مارژیناتوس (75/12%)، هیالوما آناتولیکم اکسکاواتوم (41/8%)، بوافیلوس آنولاتوس (33/3%)، همافیزالیس پونکتاتا (8/2%)، همافیزالیس سولکاتا (1%)، ریپیسفالوس- سانگوینوس (83/0%) بیشترین فراوانی را داشتند و از 251 کنه بالغ و نوچه شناسایی شده، فراوانی آلودگی به کنه در قسمت های مختلف بدن گوسفندان به ترتیب در زیر دمبه (46%)، کشاله ران (22%)، سر و گردن (15%)، روی پستان(12%) و روی بیضه (5%) بوده که آنالیز آماری اختلاف معنی دار تعداد کنه های جداسازی شده در قسمت های مختلف بدن گوسفندان را نشان داد.
    کلیدواژگان: فون، گوسفند، کنه، آذربایجان غربی، تغییرات فصلی جمعیت
  • شهرام شاهرخی خانقاه، حبیب الله خدابنده، کورش صیامی صفحه 39
    در منطقه میانه شته ها مهمترین آفات سورگوم جارویی بوده و کشاورزان بدون توجه به وجود و فعالیت حشرات مفید، برای حفظ محصول بارها از آفت کش های شیمیایی استفاده می کنند. در این تحقیق با توجه به اهمیت شناسایی دشمنان طبیعی بومی در برنامه های مدیریت تلفیقی آفات، پارازیتوئید های شته های سورگوم جارویی جمع آوری و شناسایی شده و تغییرات جمعیت آن ها در مقایسه با شته های میزبان مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور ضمن بررسی کلنی شته ها، شته های مومیایی حاوی شفیره ی پارازیتوئیدها جمع آوری شدند. شته های زنده و غیر پارازیته نیز به مدت10 روز روی بوته های سورگوم جارویی پرورش داده شدند تا درصدی از آن ها نیز که پارازیته هستند، مومیایی و سپس جمع آوری شوند. نتایج نشان داد که در مزارع سورگوم جارویی منطقه میانه دو گونه از شته ها شامل شته ی معمولی گندم و شته برگ ذرت فعالیت دارند. پارازیتوئیدها روی هر دو گونه شته ی مذکور فعالیت داشته و متعلق به جنس Aphelinus از خانوادهAphelinidae بودند. نتایج نشان داد که جمعیت پارازیتوئید با افزایش جمعیت شته، افزایش و با کاهش آن، کاهش یافت و همبستگی مثبت معنی داری بین آن ها مشاهده گردید. همبستگی معنی دار مثبت جمعیت پارازیتوئیدها با جمعیت میزبان ناشی از تخصص میزبانی بوده و می تواند به عنوان یکی از معیارهای کارایی خوب دشمنان طبیعی به شمار آید.
    کلیدواژگان: شته، پارازیتویید، تغییرات جمعیت، سورگوم جارویی، میانه
  • وحید شقاقی، شهرام شاهرخی خانقاه، علی فرامرزی، محسن بهشتیان صفحه 45
    به منظور بررسی اثر تناوب زراعی مبتنی بر کشت گندم بر بانک بذر علف های هرز در منطقه میانه، نمونه برداری از خاک مزرعه آموزشی تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه و مزارع اطراف آن با اطلاع از تناوب های زراعی اجرا شده به صورت میدانی انجام شد. تیمارهای تناوب عبارت بودند از گندم با ذرت، گندم با آفتابگردان، گندم با پیاز، گندم با سورگوم، و کشت ممتد گندم به عنوان تیمار شاهد در نظر گرفته شد. آزمایش در قالب طرف فاکتوریل در پایه کرت های کاملا تصادفی در 25 تکرار برای هر تیمار تناوب در دو عمق 10-0 و 20-10 سانتی متری خاک اجرا گردید. برای مطالعه ی بانک بذر علف های هرز از روش شستشوی نمونه با کیسه های پارچه ای استفاده شد. در این تحقیق در مجموع 14314 بذر متعلق به 35 گونه از علف های هرز جمع آوری و شناسایی شد که علف هرز تاج خروس ریشه قرمز در میان 21 گونه علف هرز رایج در مزارع گندم بیشترین تعداد بذور علف هرز را به خود اختصاص داد. بر اساس نتایج به دست آمده، تولید بذر6 علف هرز شاه تره، دم روباهی زرد، پیزر، اویارسلام، کنف وحشی و خرفه در تمامی تناوب های اعمال شده بسیار کم تر از کشت ممتد گندم بود. در صورتی که هیچ کدام از تیمارها نتوانستند بانک بذر برخی از علف های هرز مانند تاج خروس ریشه قرمز، اویارسلام، قیاق و خرفه را نسبت به تیمار شاهد کاهش دهند. به طورکلی، تناوب های زراعی گندم با ذرت، گندم با سورگوم و گندم با پیاز نسبت به کشت ممتد گندم (شاهد) و تناوب گندم با آفتابگردان، باعث کاهش معنی دار بانک بذر علف های هرز زراعت گندم شدند که در این میان تناوب گندم با سورگوم بهتر از بقیه بود. هم چنین دو عمق مورد بررسی از نظر بانک بذر کل پنج تیمار تناوبی با همدیگر تفاوت معنی دار نشان ندادند.
    کلیدواژگان: تناوب زراعی، بانک بذر علف های هرز، عمق شخم، کیسه های پارچه ای
  • منوچهر فربودی صفحه 59
    بررسی نحوه ی تغییرات فسفر قابل جذب خاک از نظر جذب سطحی این عنصر به وسیله اجزای کلوییدی و کانی های خاک حایز اهمیت است و می تواند به طور مؤثری در امر توصیه کودی فسفر و آزمون فسفر خاک مفید باشد. ماهیت جذب فسفر بر سطوح کانی ها از طریق روش ها و معادلات مختلفی قابل بررسی است که تناسب استفاده از هر معادله بستگی به نوع خاک و هدف تحقیق دارد. ولی اصول کلی تهیه همدماهای جذب مبتنی بربه تعادل در آوردن خاک با محلول های الکترولیت (CaCl2)یک صدم مولار، حاوی غلظت های متفاوت فسفر در دما و زمان ثابت است. در این تحقیق نمونه های سه سری خاک منطقه کرج حاوی7، 14و21 درصد آهک پس از نرم شدن و عبور از الک mm 1، با غلظت های صفر،5/12، 25، 5/37،50، 5/62 و 125 میکروگرم در میلی لیتر فسفر از منبع KH2PO4 داخل الکترولیت کلرید کلسیم در دمای ثابت 25درجه سانتی گراد به تعادل در آمد. غلظت فسفر محلول تعادلی اندازه گیری شد و پارامترهای شکل خطی دو معادله ی فروندلیچ و لانگمیور تعیین شد. هر دو معادله ضریب همبستگی معنی داری داشتند و جهت بررسی قدرت جذب خاک ها مناسب به نظر می رسند. تفسیر نتایج با استفاده از معادله لانگمیور نشان داد که در خاک های کرج، کردامیر و آدران جذب حداکثر (b) به ترتیب 2/75، 2/74، 3/65 گرم در میکروگرم و انرژی جذب آن ها (k) به ترتیب 3، 5/3 و 4/20 می باشد. نمودارهای سری کرج تا غلظت تعادلی 75/0 میکروگرم در میلی لیتر برای سری کرج خطی بود. این کمیت برای خاک کردامیر و آدران به ترتیب 73/0 و 29/0 قسمت در میلیون محاسبه شد و ضرایب همبستگی میان شاخص های جذب فسفرخاک ها و غلظت های فسفردر سطح یک درصد معنی دار گردید. غلظت بحرانی 3/0 میکروگرم در میلی لیتر (مناسب برای تولید بهینه اغلب محصولات زراعی و باغی) برای سه سری خاک کرج، کردامیر و آدران به ترتیب با افزودن 6/32، 8/34 و 9/68 میکروگرم در هر گرم خاک برآورد شد. افزایش انرژی جذب (k) در خاک سری آدران نسبت به دو خاک دیگر ممکن است به مقدار بیشتر آهک آن مرتبط باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که می بایستی طیف وسیعی از خصوصیات میزالوژیکی را در نظر گرفته و نسبت به تعیین معادلات همبستگی میان این خصوصیات و ضرایب معادلات اقدام نمود.
    کلیدواژگان: فسفر، جذب سطحی، کانی های خاک، همدمای جذب، توصیه کود
  • امیر عباس موسوی میرکلایی، محمد زمان نوری، مرتضی سام دلیری، هایده مهرایی صفحه 69
    به منظور بررسی تاثیر اسید جیبرلیک بر روی صفات مورفولوژیک لاین های والدینی برنج هیبرید، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در مزرعه ای به مساحت 3 هکتار در حومه شهرستان آمل در بهار سال 1385 انجام شد. در این تحقیق لاین نر عقیم IR58025A به همراه لاین نگهدارنده نر عقیمی IR58025B با نسبت های 6:2 و 8:2 جهت تولید و تکثیر کشت شدند. در زمان گل دهی، تیمارهای قطع برگ پرچم و هورمون پاشی با GA3 با غلظت های مختلف اعمال شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که بین کرت های مختلف و دو والد A و B تفاوت معنی داری وجود داشت. مقایسه میانگین صفات نشان داد که قطع برگ پرچم تاثیر معنی داری بر روی ارتفاع بوته ها گذاشته است و نقش مهمی در پر شدن دانه دارد. هم چنین میزان هورمون 150 گرم در هکتار نسبت به 60 گرم در پر شدن دانه ها تاثیر معنی داری داشت که این امر نقش دز بالاتر هورمون در پر شدن دانه ها را اثبات می کند هم چنین از این نظر بین نسبت های کشت 6:2 و 8:2 تفاوتی مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: برنج هیبرید، اسید جیبرلیک، لاین های والدینی و لاین نر عقیم
  • علی نوبخت، محمود شیوازاد، محمد چمنی، علیرضا صفامهر صفحه 79
    این آزمایش جهت ارزیابی اثرات سطوح مختلف توازن الکترولیت های جیره (سدیم+ پتاسیم کلر) بر عملکرد و کیفیت پوسته تخم مرغ مرغ های تخم گذار در شرایط تنش گرمایی و حرارتی خنثی در مرحله اول تخم گذاری در دو سالن جداگانه و در هر سالن با تعداد 256 قطعه مرغ تخم گذار سویه های- لاینW- 36 ازسن 24 تا 34 هفتگی در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تیمار و چهار تکرار انجام گرفت. جیره های مورد استفاده دارای سطوح الکترولیتی 0، 120، 240 و 360 میلی اکی والان در کیلوگرم بودند که با استفاده از مقادیر مختلف نمک طعام، بی کربنات سدیم، بی کربنات پتاسیم و کلرید آمونیوم فرموله گردیدند. عملکرد مرغ ها در شرایط تنش گرمایی و حرارتی خنثی تحت تاثیر سطوح توازن الکترولیتی جیره های غذایی قرار نگرفت. در رابطه با کیفیت پوسته تخم مرغ در شرایط تنش گرمایی، وزن پوسته و وزن واحد سطح آن و در شرایط حرارتی خنثی، وزن مخصوص، وزن پوسته، ضخامت پوسته، درصد خاکستر پوسته و وزن واحد سطح به طور معنی داری تحت تاثیر سطوح مختلف توازن الکترولیتی جیره های غذایی قرار گرفتند (05/0>P). با افزایش سطوح الکترولیتی جیره ها از 120 تا 360 میلی اکی والان در کیلوگرم، صفات مربوط به کیفیت پوسته در اغلب موارد بهبود یافتند. بنابراین افزایش توازن الکترولیتی جیره ها به 360 میلی اکی والان در کیلوگرم در شرایط تنش گرمایی و حرارتی خنثی در مرحله اول تخم گذاری می تواند باعث بهبود کیفیت پوسته تخم مرغ گردد.
    کلیدواژگان: توازن الکترولیت، تنش گرمایی، مرغ تخم گذار، پوسته ی تخم مرغ
|
  • R. Aghazadeh, G. Nematzadeh, N. A. Babaeian Jelodar Page 1

    In order to determine the genetic diversity of rice germplasms, 56 genotypes were planted in the experimental field of center of rice institute in Amol, Iran. In this experiment, 5 characters were evaluated. Statistical measurements including: variance analysis of each character, variety classification through cluster analysis and standard deviation were carried out. Binary correlation coefficients of characters and yield estimation for all characters were also carried out through step by step regression. Among evaluated characters, yield per surface unit (m) had significant correlation with characters such as weight of one hundred seeds, length of seeds and property of length to width of seeds. Correlation of seed width with yield was also significant but negative. Regression equivalent of yield estimating regarding to role of other characters distinguished the value and importance of weight of one hundred seeds as appropriate norm for selection high yield varieties and lines. Variance analysis for characters showed that the difference between genotypes is significant. Cluster analysis using Ward method classified varieties into four groups and showed that there was desirable diversity among varieties.

  • Y. Hojjati, R. Naderi, A. Faramarzi, J. Gholipour Page 13
    Cycas revolute is one of the most primitive living seed plants of subtropical landscapes. There is substantial demand for ornamental leaf trade due to their attractive shape and long shelf life. Seeds of most commonly cultivated Cycas species is now available. Fast and uniform seed germination is essential because of relatively rapid loss of seed viability of Cycas duo to delayed seed germination. Some dormancy mechanisms contribute to delayed seed germination including: inhibitors, thick and very hard sclerotesta, and immature embryo at the time of seed abscission. An experiment was conducted as a factorial in compeletely randomized design in order to study the effect of growth regulators and temperature storage on embryo development and germination of Cycas seeds. Seeds were stored at 5 and ˚C for 4 weeks and subsequently were treated with HSO4 (5M) for 0, 5, 0 and 45 minutes followed by 00 and 00 ppm of GA for 0, 4,48 and 7 hours. Seeds then were planted in trays filled with coarse and were placed in greenhouse with 8 /0˚C (day/night) under mist system. The results indicated that 9 % of seeds survived at 5˚C, but only 4% of stored seeds at ˚C were alive after 4 weeks. Gibberellic acid and Sulfuric acid treatments had showed considerable effect on seed germination and their higher concentrations and longer exposure time increased germination rate and speed. Seed treatment with 00 mg/lit. Gibberellic acid for 48 hours and Sulfuric acid (5 M) for 0 minutes resulted in optimal germination rate of stored seeds at 5˚C for 4 weeks.
  • A. Khalilzadeh Page 23
    Collection and identification of insect fauna in agricultural areas is regarded as a fundamental research in plant protection and agricultural entomology. In this study, Heteroptera fauna of alfalfa fields in Azarshahr region of Azarbayejan e sharqi province of Iran was studied by means of sweep net and aspirator during 00–005. A total of species belonging to 6 families (Alydidae, Lygaeidae, Nabidae, Miridae, Rhopalidae, Pentatomidae) of Heteroptera were collected and identified. The species Nabis pseudoferus, and Nabis capsiformis were identified as predators and other species were phytophagous. Miridae had the most frequency among families and Lygus pratensis, Lygus regulipennis, Adelphocoris Lineolatus, and stenodema turanicam had the most frequent species. Nabis capsiformis was reported for first time from Azarbayejan e sharqi province. New species for Azarshahr region and Azarbayejan e sharqi province marked by one (*) and tow (**) asterisks respectively. Collected families and species were as follow:Alydidae: Nabidae:*Comptopus lateralis *Nabis pseudoferusLygaeidae: *,**Nabis capsiformis*Emblethis spp Pentatomidae:Miridae: *Carpocoris coreanus*Exolygus pratensis *Carpocoris fuscispinus*Exolygus regulipennis *Dolycoris baccarum*Adelphocoris lineolatus Rhopalidae:*Stenodema turanicum *Corizus hyoscyami*Deraeocoris pallens
  • S. Rasoli, N. Hogogi Rad, J. Davoodi, H. Ahari Page 33
    An investigation was conducted in order to determine the tick species of sheep body surface and their seasonal population variations in Azarbayejan-e-qarbi province from March 006 to April 007. Sampling was done from overally 800 sheep of both sexes, from cities and their suburbs of the province. Collected data were analyzed using SPSS computer software. The results revealed that 4 (.44%) sheep was infested by hard ticks. The highest percentage of the sheep tick infestation was observed in Miandoab area during June 006, while lowest percentage was in shahindegh area during February 006. There was a significant difference (p<0.005) in the tick population of sheep during the seasons and months of the year. Out of 00 ticks were collected on sheep and were identified as: Hyalomma anatolicum anatolium (6.7%), Rhipicephalus bursa (4.8%), Dermacentor marginatus (.75%), H. a. excavatum (8.4%), Boophilus annulatus (.%), Haemaphysalis punctata (.8%), Hae. sulkata (%) and Rhipicephalus sanguinus (0.8%). The difference of tick site preference was significantly noticeable. Distribution of ticks over different parts of sheep body surface according to their frequency were as follow respectively: under the tail (fat) (46%), groin (%), head and meck (5%), on the breasts (%).
  • S. Shahrokhi, H. Khodabandeh, K. Siami Page 39
    Aphids are the most injurious pests of broom corn in Miyaneh region, Iran. Chemicals are used in different times for plant protection by farmers, regardless to natural enemy activity. Identification of native natural enemies is essential in integrated pest management programs. In this research, broom corn aphid parasitoids were collected and identified and their population fluctuations were also studied in comparison to their aphid hosts. For this purpose, aphid colonies were sampled and mummies were collected. Live aphids were also reared on broom corn seedlings for 0 days to select parasitized aphids from unparasitized ones. Results revealed that, there were two aphid species in broom corn fields of Miyaneh region, including Schizaphis graminum and Rhopalosiphum maidis. Parasitoids were collected on both mentioned aphids and were belong to genus Aphelinus, family Aphelinidae. High parasitoid population was seen when aphid population was high, and vise versa. Significant positive correlation of aphid and parasitoid populations was duo to host specificity and might be a criterion of effective natural enemies.
  • V. Shaghagi, S. Shahrokhi, A. Faramarzi, M. Beheshtian Page 45
    Effect of wheat based crop rotations including wheat and corn, wheat and sunshade, wheat and onion and wheat and sorghum rotations on weed seed bank of wheat farms was investigated in around of research field of Islamic Azad university, Miyaneh branch. Soil samples were collected at 0-0 and 0-0 centimeter soil depth using Uger in September 005. Experiment was carried out with five treatments as factorial in a completely randomized design with 5 replications and continuous cultivation of wheat was considered as control. Leaching with cloth bags method was used to study of seed weed bank in different treatments. In this research, 44 weed seeds belonging to 5 species were collected and identified. The results of variance analysis revealed that Cyperus fuscus L. seeds in control and wheat and corn treatments, and Amaranthus retroflexus in wheat and sunshade, wheat and onion and wheat and sorghum rotations were more frequent. Seeds of A. blitoides, A. retroflexus, Avena fatua L., Fumaria spp. and Cuscuta spp. were also seen in all treatments. However A. retroflexus, C. fuscus, A.blitoides and Fumaria spp. were the most frequent of common weeds of wheat farms, respectively. Seed production of Fumaria spp., Setaria verticillata, Schoenoplectus mucronatus L., C. fuscus, Hibiscus trionum L. and Portulaca oleracea L., in all rotation treatments was much less than control. However the mentioned treatments had not significant effect on seed numbers of some weeds such as A. blitoides, C. fuscus, Sorghum halopens and P. oleracea. In continuous cultivation of wheat (control), seeds of two mentioned Amaranthus species, S. halopens, Polygonum hyracanicum, P. paulum, S. verticillata, Hyosyamus spp. and Marribium vulgare L. were significantly less than those of wheat and sunshade treatment. Also seeds of Euphorbia spp., Cuscuta spp. and P. paulum, in comparison to wheat and onion, Sisymbrium loesselii L., in comparison to wheat and corn and Aleopecurus myosuroides Hudson, in comparison to wheat and sorghum treatments were significantly more than control. In the other word, some weeds were better controlled by continuous cultivation of wheat. Rotations of wheat and sorghum, wheat and onion and wheat and corn caused significant reduction in seed bank of 5 collected weed species. However, total numbers of collected weed seeds at two studied soil depths had no significant differences.
  • M. Farboodi Page 59
    The variability of phosphorus concentration in soil solution as adsorption point of view by different minerals could be use for phosphorus recommendation. Identity of phosphorus adsorption on mineral surfaces could be studied by different equations, which their suitability depends on the soil characteristics and the aim of research. But the main concept is based on to equilibrate the soils with electrolyte solution containing different phosphorus concentration in a distinct time and temperature. In this study, three calcareous soil samples (with 7, 4 and percentages CaCO), fine grinded (
  • A. A. Moosavi Mirkalaei, M. Z. Noori, M. Sam Daliri, H. Mehrai Page 69
    A factorial experiment based on completely randomized design was carried out to study the effect of Gibberellic acid on morphological qualities of hybrid rice parental lines in spring 006. The study was done in a three hectares field in Amol. In this investigation, the male sterile line, IR5805A, accompanied by the male sterile line restoring, IR5805B, were planted in the proportion of 6: and 8:. At blossom, flag leaf cut and GA hormone spraying with different viscosities were used as treatments. The results of variance analysis showed significant differences among different plots, and the two A and B parents. Comparison of means showed that flag leaf cut had a significant effect on the height of bushes and an important role in seed filling. Also with regards to seed filling, 50gm hormone per hectare was significantly more influential than 60 gm. This result proved the role of higher doses of hormone in seed filling. No differences were observed between planting proportions of 6: and 8
  • A. Nobakht, M. Shivazad, M. Chamani, A. Safamehr Page 79
    This study was conducted to evaluate the effects of different dietary electrolyte balance on performance and egg quality in early period of egg production under heat stress and thermo neutral condition. This experiment was done on hens that were in early of egg production period. Number of 56 Hy- line W-6 laying hens from 4 to 4 weeks of age were placed in two separated experimental room under heat stress and thermo neutral condition. Each experiment was carried out in a completely randomized design. Diets were formulated with inclusions of NaCl, NaHCO, KHCO and NH4Cl to give different dietary electrolyte balances (DEB) as 0, 0, 40 and 60 mEq/kg and were fed to laying hens for 0 weeks. Results of these experiments showed that performance of laying hens were not significantly affected by diets of various DEB in both heat stress and thermo neutral conditions. Eggshell quality were significantly affected by DEB (p<0.05). Under heat stress, eggshell weight and egg weight/surfaces and under thermo neutral condition, egg specific gravity, eggshell weight, eggshell thickness, eggshell ash and egg weight/surfaces were significantly affected by DEB and improved by increasing dietary electrolyte balance from 0 to 60 mEq/kg in many cases. In conclusion, increasing DEB to 60 mEq/kg in early period of egg production in heat stress and thermo neutral condition can improve eggshell quality.