فهرست مطالب

بوم شناسی گیاهان زراعی - سال سوم شماره 3 (پیاپی 8، پاییز 1386)

نشریه بوم شناسی گیاهان زراعی
سال سوم شماره 3 (پیاپی 8، پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/29
  • تعداد عناوین: 9
|
  • ابراهیم خلیل وند بهروزیار، مهرداد یارنیا، صمد دربندی، هوشنگ آلیاری صفحه 1
    به منظور بررسی اثرات تنش کمبود آب بر برخی از صفات مورفولوژیک دو رقم آفتابگردان در تراکم های مختلف، آزمایشی به صورت اسپیلت فاکتوریل با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در شرایط آب و هوایی تبریز در سال 1384 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به اجرا در آمد. تیمارهای آزمایشی عبارت بودند از دو رقم رکورد (دیر رس) و آذرگل(متوسط رس)، چهار سطح تنش کمبود آب مشتمل بر شاهد، 75 درصد رطوبت قابل دسترس، 50 درصد رطوبت قابل دسترس و 25 درصد رطوبت قابل دسترس و سه سطح تراکم شامل 80، 90 و 100 هزار بوته در هکتار. تنش ها بر اساس سطوح مختلف رطوبت قابل دسترس، و تراکم بر روی ردیف ها نیز با فاصله ثابت 60 سانتی متر از یکدیگر به ترتیب 16، 18و 20 سانتی متر اعمال گردید. نتایج نشان داد که اعمال تنش کمبود آب، باعث کاهش معنی داری در صفات ارتفاع و قطر ساقه، قطر و وزن خشک طبق و وزن خشک اندام های هوایی در بوته و در واحد سطح گردید. اثرات تراکم با اثرات تنش کمبود آب در صفات فوق هم پوشانی داشت، ولی با این وجود، بیشترین وزن خشک اندام های هوایی در واحد سطح در تراکم 90 هزار بوته در هکتار در شرایط شاهد، و کم ترین آن در تراکم 80 هزار بوته در هکتار و در شرایط تنش 25 درصد رطوبت قابل دسترس حاصل گردید. هیبرید آذرگل بیشترین قطر ساقه و قطر طبق و رقم رکورد بیشترین ارتفاع ساقه را در سطوح مختلف تنش کمبود آب نشان داد. صفات ارتفاع و قطر ساقه، قطر و وزن خشک طبق و وزن خشک اندام های هوایی در بوته و واحد سطح با عملکرد دانه و روغن در تک بوته و واحد سطح همبستگی مثبت و معنی داری داشت.
    کلیدواژگان: آذرگل، رکورد، آفتابگردان، تراکم، تنش کمبود آب
  • جابر داودی، ناصر حقوقی راد، شهرام شاهرخی خانقاه صفحه 15
    کنه ها انگل های اجباری و خون خوار مهره داران، به ویژه پستانداران می باشند. این تحقیق به منظور تعیین گونه های کنه ی سطح بدن گاوها و میزان تغییرات آلودگی بر حسب سن، جنس و فصل از فروردین ماه تا اواخر اسفند ماه سال 1385 در استان آذربایجان غربی انجام گرفت. در طی این مدت در 21 شهر تابعه ی این استان در مجموع از 1800 راس گاو نر و ماده با سنین مختلف، نمونه برداری به عمل آمد. برای جمع آوری کنه ها ابتدا پنبه ی آغشته به الکل به مدت چند ثانیه روی کنه ها نگه داشته شد و سپس کنه ها با پنس برداشته شده و در مخلوطی از یک قسمت گلیسیرین و نه قسمت الکل قرار داده شدند. بر اساس نتایج به دست آمده، تعداد 183 راس (16/10%) از گاوها آلوده به کنه بودند. بالاترین میزان آلودگی به کنه در خرداد ماه و کم ترین میزان آن مربوط به بهمن ماه بود. از تعداد 703 کنه ی بالغ و نوچه ی شناسایی شده به ترتیب 7 گونه کنه ی هیالوما آناتولیکم آناتولیکم (78/49%)، ریپی سفالوس بورسا (91/18%)، هیالوما آناتولیکم اکساواتوم (95/11%)، ریپی سفالوس سانگوینوس (37/13%)، درماسنتور مارژیناتوس (55/4%)، بوفیلوس آنولاتوس (71/0%) و ریپی سفالوس تورانیکوس (71/0%) بیشترین شدت آلودگی را داشتند. از نظر آلودگی قسمت های مختلف بدن گاوها به کنه، به ترتیب کشاله ران (26/50%)، پرینه (1/30%)، روی پستان (87/15%) و روی بیضه (7/3%) بیشترین فراوانی آلودگی به کنه را نشان دادند.
    کلیدواژگان: کنه، گاو، تغییرات فصلی جمعیت، آذربایجان غربی
  • مراد درخشان، حمید محمدی، محمدحسن شیرزادی جهرمی صفحه 23

    به منظور تعیین الگوی بهینه ی کشت محصولات کشاورزی و باغی در شهرستان نی ریز، از الگوهای برنامه ریزی خطی متعارف و دو الگوی ریسکی موتاد و تارگت موتاد استفاده شد. داده های این تحقیق با استفاده از پرسش نامه و مصاحبه ی حضوری از کشاورزان شهرستان نیریز به وسیله ی روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای در سال 1384 به دست آمد و در مجموع 68 پرسش نامه از بهره برداران نمونه تکمیل شد. نتایج نشان داد که در الگوی موتاد، با افزایش سطح درآمد انتظاری، میزان حداقل شده ی ریسک یا تابع هدف افزایش می یابد و الگوی کشت به سمت جایگزین کردن محصولات با درآمد ناخالص بالاتر به جای محصولات با درآمد ناخالص پایین تر حرکت می کند. با افزایش درآمد انتظاری، پرتقال، نارنگی و لیمو که دارای درآمد ناخالص بالاتر هستند، وارد برنامه می شوند و سطح زیر کشت سیب، پنبه و هندوانه کاهش می یابد و در واقع الگوی کشت به سمت جایگزینی محصولات با درآمد ناخالص بالاتر حرکت می کند. هم چنین نتایج الگوی تارگت موتاد نشان داد که سطح زیر کشت پنبه و هندوانه کاهش یافته و به سمت محصولات با درآمد بالاتر رفته است و این نشان می دهد که تولید محصولات مذکور توام با خطر است. هم چنین سطح زیر کشت پرتقال که یک محصول درآمدزا است، افزایش یافته و سطح زیر کشت نارنگی نیز افزایش یافته است. نتیجه مهم دیگری که می توان گرفت این است که در بالاترین ریسک درآمدی ممکن، نتایج ارایه شده از سوی هر سه الگوی بهینه ی فوق با هم برابر است.

    کلیدواژگان: بهره برداری تلفیقی، ریسک تولید، برنامه ریزی خطی، الگوی موتاد، الگوی تارگت موتاد و نی ریز
  • کوروش صیامی، سعید وزان، سلیمان جمشیدی، رحیم علیمحمدی صفحه 37
    کاربرد گیاهان محرک و تله یکی از روش های زراعی و بیولوژیکی برای کاهش بانک بذر گل جالیز در خاک می باشد. برای ارزیابی واکنش بذور گل جالیز مصری به ترشحات ریشه ی 17 گیاه زراعی، در گلدان ها، 10 – 15 میلی گرم از بذور گل جالیز با بستر کاشت مخلوط شده و گیاهان زراعی مورد آزمایش در آن کاشته شدند. بعد از 40 روز گیاهان کف بر شده و گیاهچه های گوجه فرنگی 7 برگی جایگزین آن ها گردید. در نهایت وزن تر و خشک و تعداد ساقه های هوایی گل جالیز پس از کف بر شدن و پس از برداشت گوجه فرنگی و نیز وزن تر و خشک گوجه فرنگی مورد محاسبه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمایش در گلخانه به صورت طرح کرت های کاملا تصادفی با چهار تکرار انجام شد. در این آزمایش شبدر برسیم به عنوان گیاه محرک قوی و آفتابگردان و فلفل به عنوان گیاهان محرک ضعیف تشخیص داده شدند. هم چنین کتان و سورگوم جارویی به عنوان گیاهان تله ی قوی و پنبه، لوبیا چیتی، نخود، عدس، باقلا گیاهان تله ی ضعیف بودند. سایر محصولات نظیر گندم، جو، ذرت، چغندرقند، کنجد و سویا به عنوان میزبان و به عنوان گیاه محرک و تله شناخته نشدند.
    کلیدواژگان: گل جالیز مصری، گیاه تله، گیاه محرک، کنترل زراعی، کنترل بیولوژیکی
  • طرلان فرهوش، جلیل شجاع، شهرام گلزارادبی، جابر داودی صفحه 45
    آمیخته گری بین گوسفندان پشمی ایرانی و نژادهای پشمی خارجی می تواند یکی از راه های دستیابی به یک ترکیب ژنتیکی با تولید پشم مرغوب تر باشد. این پژوهش به منظور مقایسه ی خصوصیات پشم تولیدی آمیخته های حاصل از تلاقی گوسفندان قزل و مغانی با نژاد آرخامرینو به عنوان پایه پدری، با خصوصیات پشم والدین آن ها انجام گرفت. برای این منظور تعداد 22 راس گوسفند آرخامرینو با 25 راس گوسفند قزل و 16 راس گوسفند مغانی در طی سه سال متوالی 1378 الی 1380 تلاقی داده شدند و از ناحیه ی میانی بدن آمیخته ها در سن 15- 9 ماهگی نمونه پشم اخذ شد. صفات مورد بررسی قطر الیاف، ضریب تغییرات قطر، طول استاپل، درصد الیاف کمپ و درصد الیاف مدولایی بودند. نتایج نشان داد که گوسفندان آرخامرینو دارای بالاترین کیفیت الیاف تولیدی در بین پنج ترکیب ژنتیکی بودند. آمیخته ها الیافی ظریف تر از والدین بومی خود تولید کردند. گوسفندان مغانی دارای بالاترین ضریب تغییرات قطر بودند و الیاف غیر یکنواخت تری تولید کردند. آمیخته ها طول استاپلی مشابه با والدین بومی خود داشتند و مقدار طول استاپل در آن ها بیشتر از والد آرخامرینو بود. درصد الیاف کمپ در آمیخته ها کاهش چشم گیری نسبت به والدین بومی داشت و درصد الیاف مدولایی در آمیخته ی آرخامرینو با مغانی نسبت به گوسفند مغانی به طور معنی داری بسیار کم تر شده بود. در بررسی کلی، کیفیت الیاف تولید شده در آمیخته ها نسبت به والدین بومی بهبود یافت.
    کلیدواژگان: پشم، گوسفند، آمیخته گری، آرخامرینو، قزل، مغانی
  • ابراهیم لازمی، علی فرامرزی، رحیم علیمحمدی صفحه 54
    این آزمایش به منظور بررسی اثرات تاریخ کاشت روی عملکرد و اجزای عملکرد چهار رقم کنجد شامل رقم محلی ورامین، مغان -17، کرج -1 و محلی بهبهان، در مزرعه ی تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه در سال زراعی 1384 انجام شد. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار اجرا گردید. در این بررسی وزن خشک اندام های هوایی، خصوصیات مرفولوژیکی بوته، تعداد کپسول در بوته، تعداد دانه در کپسول، درصد پروتئین، درصد روغن، شاخص برداشت و عملکرد مورد ارزیابی قرار گرفتند. طبق نتایج حاصل از این آزمایش، بین تاریخ های کاشت از نظر اغلب صفات مورد ارزیابی به غیر از تعداد کپسول در بوته و تعداد دانه در کپسول اختلاف معنی داری وجود داشت، هم چنین بین ارقام مورد کشت از نظر صفات مورد ارزیابی از جمله تعداد کپسول در بوته، درصد پروتئین، درصد روغن، عملکرد بیولوژیک و عملکرد دانه اختلاف معنی داری از نظر آماری مشاهده گردید. در این آزمایش اثر متقابل تاریخ کاشت و رقم روی صفات عملکرد بیولوژیک، وزن هزاردانه و تعداد دانه در کپسول از نظر آماری معنی داری بود. بیشترین مقدار عملکرد مربوط به رقم کرج – 1به میزان 1625و کم ترین آن مربوط به رقم محلی بهبهان به میزان 745 کیلوگرم در هکتار به دست آمد.
    کلیدواژگان: کنجد، ارقام، تاریخ کاشت، اجزای عملکرد، عملکرد
  • شاهین مردانی نژاد، منصوره وزیرپور صفحه 69
    در این تحقیق به منظور مقایسه تحمل تنش شوری ژنوتیپ های بومی برنج، تغییرات درصد جوانه زنی، مقدار پرولین و کلروفیل توده های بومی نوگران و سرخه، ارقام معرفی شده از این توده ها شامل زاینده رود و سازندگی و لاین های خالص شده از این توده ها شامل لاین های 97-67 و 47-67 در واکنش به غلظت های0 تا 10 دسی زیمنس بر متر کلرید سدیم در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار بررسی شد. طبق نتایج حاصل از این آزمایش، با افزایش غلظت کلرید سدیم در محیط، درصد جوانه زنی بذر، وزن خشک ریشه چه و کلئوپتیل و مقدار کلروفیل کلیه ی ژنوتیپ های بومی برنج کاهش یافت. مقایسه ی میانگین درصد جوانه زنی نشان داد که ژنوتیپ های 47-67، نوگران، سرخه و 97-67 نسبت به سایر ژنوتیپ ها در این صفت برتری دارند. در مورد وزن خشک ریشه چه،کلئوپتیل و مقدار کلروفیل، ژنوتیپ 47-67 نسبت به سایر ژنوتیپ ها عملکرد بهتری داشت. نتایج بررسی مقدار پرولین نشان داد که مقدار این اسید آمینه در کلیه ی ژنوتیپ ها با افزایش مقدار کلرید سدیم محیط به طور معنی دار افزایش می یابد و بیشترین مقدار پرولین برگ و ریشه در ژنوتیپ سرخه مشاهده شد. با توجه به شوری نسبی خاک منطقه ی مورد بررسی، کشت ژنوتیپ 47-67 نسبت به سایر ژنوتیپ ها توصیه می شود. هم چنین به دلیل آسیب پذیری شدید کلروپلاست های ژنوتیپ 97-67 در غلظت های بالای تیمار به کار رفته و حساسیت به بیماری در چنین شرایطی، این ژنوتیپ برای کشت توصیه نمی شود.
    کلیدواژگان: ژنوتیپ بومی برنج، تنش شوری، پرولین، کلروفیل، قوه ی نامیه
  • سید محمدرضا موسوی، صدیقه فاطمی، رسول زارع، حمیدرضا زمانی زاده صفحه 81
    مبارزه بیولوژیکی یکی از بی خطرترین روش های کاهش جمعیت آفات و بیماری های گیاهی است و کوشش های فراوانی جهت معرفی این عوامل علیه نماتودها صورت گرفته است. یکی از امیدبخش ترین عوامل کنترل کننده، قارچPochonia chlamydosporia var. chlamydosporia می باشد که توان بالایی در کاهش جمعیت نماتودهای مولد غده و سیستی دارد. طی سال های 1383 تا 1385 تعداد 128 نمونه از خاک های آلوده به نماتود سیستی چغندرقند و 18 نمونه خاک آلوده به نماتود مولد غده از شهرستان های مختلف استان فارس جمع آوری گردید. جهت جداسازی قارچ، از یک محیط انتخابی بر پایه CMA و محیط میگو- آگار استفاده شد. آزمون بیماری زایی روی 13 جدایه ی مربوط به ایران و جهان انجام گرفت و تعداد تخم های آلوده ی نابالغ، آلوده ی بالغ، تخم های خالی، تخم های سالم نابالغ و تخم های سالم بالغ ثبت گردید. تمام جدایه ها توانایی کلنیزه کردن تخم نماتود Meloidogyne javanica را داشتند که درصد پارازیته کردن تخم بین 85/39% تا 17/90% متغیر بود. بر اساس تجزیه و تحلیل آماری، بین جدایه ها از نظر توانایی پارازیته کردن تخم نماتود در سطح یک درصد اختلاف معنی دار وجود داشت که با آزمون توکی در سه گروه آماری قرار گرفتند. تعداد 10 جدایه نیز توانایی اندکی در پارازیته کردن تخم های بالغ داشتند و بین درصد کل تخم های آلوده و لاروهای تفریخ شده نیز رابطه پایداری مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: نماتود مولد غده، قارچ، بیماری زایی، کنترل بیولوژیکی
  • علی نوبخت، علیرضا صفامهر، یوسف میهمان نواز صفحه 93
    این آزمایش جهت بررسی امکان استفاده از سطوح مختلف سبوس برنج روی عملکرد مرغ های تخم گذار انجام گرفت. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با تعداد 256 قطعه مرغ تخم گذار در 4 تیمار و 4 تکرار و با سطوح صفر (شاهد)، 5، 5/7 و 10 درصد سبوس برنج به مدت 8 هفته انجام شد. میزان تولید تخم مرغ و نیز وزن متوسط تخم مرغ ها به طور روزانه از طریق توزین و تولید توده ی تخم مرغ و نیز خوراک مصرفی به صورت هفتگی اندازه گیری شد. ضخامت پوسته ی تخم مرغ ها با استفاده از میکرومتر با دقت 001/0 میلی متر در وسط تخم مرغ و در سه نقطه اندازه گیری شد و معدل آن ها به عنوان ضخامت نهایی پوسته در نظر گرفته شد. این کار برای 4 عدد تخم مرغ انجام شده و میانگین آن ها به عنوان ضخامت نهایی پوسته ی تخم مرغ برای هر یک از واحدهای آزمایشی در نظر گرفته شد. نتایج حاصله نشان داد که افزودن سبوس برنج تا 5/7 درصد به جیره های غذایی مرغ های تخم گذار، تاثیر معنی داری روی عملکرد آن ها ندارد، ولی افزودن10 درصدی آن موجب کاهش معنی دار درصد تولید تخم مرغ، تولید توده ای و نیز افزایش ضریب تبدیل مواد غذایی می گردد. لذا می توان از سبوس برنج تا سطح 5/7 درصد در جیره غذایی مرغ های تخم گذار بدون داشتن هیچ گونه اثر نامطلوبی در عملکرد استفاده کرد.
    کلیدواژگان: عملکرد، مرغ تخم گذار، سبوس برنج، تخم مرغ
|
  • E. Khalilvand Behrouzyar, M. Yarnia, S. Darbandi, H. Alyari Page 1
    Effect of drought stress on some morphological characteristics of two sunflower (Helianthus annuus) hybrids at different planting densities was investigated. The experiment was conducted as split factorial based on randomized complete block design whit three replicates at research farm of Islamic Azad university of Tabriz in 006. Treatments was Record and Azarhghol sunflower hybrids, three levels of the drought stress including 75%, 50%, 5% available moisture, and three levels of planting density including 80, 90 and 00 thousand plants ha-. Between row spacing was 60 cm with in row spacing of 6, 8 and 0 cm, respectively for the three planting densities. The results indicated that exertion of the drought stress lead to a significant decline in plant height and diameter, sunflower head diameter and dry weight, and biomass weight per plant and per hectare (p<0.0). In addition, effect of the drought stress was thoroughly overlapped by density in the above characteristics. However, the 00% available moisture (control) in 80 thousand and 5% available moisture in 90 thousand plants ha- had the most and least dry weight of biomass, respectively. Azarghol hybrid had the highest plant and sunflower head diameter, while Record showed the most plant height at different drought stress levels. Height and diameter of plant and the sunflower head, dry weight of head and biomass showed significant and positive correlation with oil and seed yield per plant and hectare.
  • J. Davoodi, N. Hoghughi Rad, S. Shahrokhi Page 15
    Ticks are obligatory ectoparasites of animals especially mammalians. Tick species living on cow skin, their population variations and infection rate of cows according to age, gender and season were studied from March 006 to February 007 in Azarbayejan e qarbi province, Iran. Tick specimens were collected from 800 male and female cows of different ages in cities of the province and data were analyzed by SPSS software. As a result, 8 cows (%0.6) have been infected by ticks. The highest and lowest infection rates were observed in late May and February, respectively. Results of data analysis showed that there were significant differences between numbers of ticks isolated in different seasons. From 70 adult and larvae of identified ticks, Hyalomma anatolicum anatolicum (%49.78), Rhipicephalus bursa (%8.9), Hyalomma anatolicum excavatum (%.95), Rhipicephalus sanguineous (%.7), Dermacentor marginatus (%4.55), Boaphilus anulatus (%0.7) and Rhipicephalus thuranicus (%0.7) had highest abundance, respectively. Ticks on the cow body surface were observed on inguinal region (%50.6), perineum (%0.), breasts (%5.87) and testis (%.7).
  • M. Derakhshan, H. Mohammadi, M. H. Shirzadi Jahromi Page 23

    In order to develop a risk-including optimal cropping pattern of agricultural and horticultural crops in Neyriz, conventional linear programming and risk programming approaches including MOTAD and TMOTAD were applied. The data set was obtained throughout the Neyrizian farmers randomly. The results showed that in MOTAD model, the minimized risk or objective function increased by rising expected income, leading to replacement of low income bearing crops with high ones. Orange and tangerine due to high income bearing condition were preferred to apple, cotton and watermelon in higher levels of expected income. In fact, the pattern was leaded toward high income crops. The results of TMOTAD model revealed a reduced cropping area for cotton and watermelon, replacing with high income crops indicating the effect of risky condition on mentioned crops. The cropping area of orange and tangerine were increased as a high income bearing. Another considerable finding was that the results of the above three model were the same at highest income risk.

  • K. Siami, S. Vazan, S. Jamshidi, R. Alimohammadi Page 37
    Application of catch and trap plants is a cultural and biological methods for Orobanche soil seed bank reduction. Catch crop is a host crop that is sacrificed before broomrape emergence and trap crop is a false host that stimulates the broomrape to germinate but does not allow it to attach and attack. For evaluation of Orobanche aegyptiaca seed reaction to root exudates of 7 crops, 0-5 mg of broomrape seeds were mixed with cultivation bed and the crop seeds were sown in the pots, in a completely rondomized design with four replications. After 40 days, the plants picked up from the crown and 7 leaf tomato seedlings were replaced. Dry and fresh weight of Orobanche and tomato aerial parts and fruits and Orobanche stem numbers were recorded at the end of trial. Results revealed that, Berseem clover was the strong catch crop and sunflower and pepper were weak ones. Flax and broomcorn were also strong trap crops and cotton, pinto bean, lens, broad bean and pea were weak ones. Other crops including wheat, barley, maize, sugar beet, sesame, and soybean were not considered as a host or trap and catch crops.
  • T. Farahvash, J. Shoja, S. Gholzar Adabi, J. Davoodi Page 45
    Crossbreeding of indigenous breeds of sheep with exotic fine wool breeds is one of the methods in achieving rapid improvement in wool quality. This study was conducted to compare the wool characteristics of Arkhamerino×Ghezel (ARG) and Arkhamerino×Moghani (ARM) half-breds with their parents. Arkhamerino (AR), 5 Ghezel (G) and 6 Moghani (M) sheep were crossed during 999-00 and samples were collected from right body midside of 9-5 month-old half-breds. Fiber diameter (FD), Variability of fiber diameter (CVf), staple length (SL), kemp (KP) and Modullated fibers (MP) were assessed in samples. AR sheep produced significantly higher quality wool (P<0.0). Also both half-breds significantly produced finer wool than their Iranian parents (P<0.0). M sheep had significant higher CVf (P<0.0). The SL of half-breds was similar to their Iranian parents and they had higher SL than AR parent (P<0.0). KP of both half-breds dramatically decreased in comparison to native sheep and ARM had lower MP than M sheep (P<0.0). In conclusions, wool quality of half-breds was better than Iranian native parents.
  • E. Lazemi, A. Faramarzi, R. Alimohammadi Page 54
    This study was conducted to investigate the effect of two planting date on yield and yield components of four sesame cultivars including Mahalli Varamin, Moghan-7, Karaj– and Mahalli Behbahan at resarch farm of Islamic Azad university, Miyaneh branch during summer 005. Experiment was conducted as factorial based on randomized complete block design with replications. In this study, dry weight of various organs, capsule numbers of each plant, number of seeds in a capsule, protein and oil percentage, and yield was evaluated. Results revealed significant difference between planting dates in most of evaluated traits, except grain yield. There was significant difference between planted cultivars in most evaluated traits, except number of capsules, protein percentage, dry weight and grain yield. The difference of the interaction between planting date and cultivars on studied traits such as number of seeds in a capsule, weight of 000 seeds and harvest index (HI) were also significant. The results showed that karaj- and Mahally behbahan cultivars had maximum (65 kg/ha) and minimum (745kg/ha) yield, respectively.
  • S. Mardani Nezhad, M. Vazirpour Page 69
    Changes of seed germination percentage and proline and chlorophyll amounts of Nogoran and Sorkheh and their known cultivars including, Zayandehrud, Sazandegi, and purred lines of 67-47 and 67-97 in reaction to 0-0 dsm/m sodium chloride concentrations were investigated to compare salinity tolerance of local rice genotypes. Experiment was done in a randomized complete block design with three replications. Analysis of variance and comparison of means were also done with Duncan multiple range test at % probability level. Increasing of sodium chloride's concentration in environment decreased seed germination percentage, radicle and coleoptile dry weight and chlorophyll amount of local rice genotypes at % probability level. Results of comparison of seed germination percentage means showed better performance of 67-47, Nogoran, Sorkheh and 67-97 than other genotypes. However, dry weight of radicle and coleoptile and amount of chlorophyll were seen in higher rate in genotype 67-47. Amount of proline amino acid in all genotype was increased with increasing of sodium chloride concentration. The highest amount of root and leaf proline was belonged to Sorkheh. Cultivation of genotype 67-47 was recommended in attention to relative salinity of soil in studied region and planting of 67-97 was not recommended duo to sensitivity of it’s chloroplasts to high sodium chloride concentrations.
  • R., Moosavi, S. Fatemi, R. Zare, H. R. Zamanizadeh Page 81
    Biological control is a safe tool for plant pest and disease management and numerous efforts have been done to introduce biological control agents for nematodes controlling. Pochonia chlamydosporia var. chlamydosporia is one of promising biological control agents with high potential to reduce root-knot nematode (RKN) and cyst nematode populations. In this experiment, 8 and 8 soil samples were collected during 004 to 006 from fields infected by cyst nematodes and RKN in Fars province of Iran, respectively. Media for selective isolation were prepared on the basis of CMA and Shrimp-Agar. Pathogenicity test was done on isolates of P. chlamydosporia var. chlamydosporia obtained from CBS collection and Iran. Then the numbers of infected immatures, matures, empty and uninfected eggs were recorded. The mycelium of all tested isolates penetrated in eggs of M. javanica in a range of 9.85% to 90.7%. There was a significant difference in the ability of isolates in parasitizing eggs (P<0.000). Mentioned isolates were placed in different groups using Tukey test. 0 isolates could invade mature eggs in a low range and there was no consistent correlation between the percent of infected eggs and hatched juveniles.
  • A. Nobakht, A. Safamehr, Y. Mihmannavaz Page 93
    This study was conducted to evaluate the effect of different levels of rice bran on performance of laying hens. Experiment was done on two hundred and fifty six laying hens in a completely randomized design with four treatments and four replications during 8 weeks. Egg production mean and egg weight were weighted daily. Egg mass production and used diet weight were also weighted weekly. Treatments were the levels of rice bran Inclusion including, 0, 5, 7.5 and 0 percent. Result showed that performance of laying hens was not significantly affected by inclusion of rice bran up to 7.5 percent, whereas egg production, egg mass and feed conversion were negatively affected by 0 percent of rice bran. Egg quality was not significantly affected by inclusion of different levels of rice bran in laying hens diet. It was concluded that, rice bran can be used as an alternative feedstuff in diet at inclusion levels up to 7.5 percent without negative effect on laying hens performance and egg quality.