فهرست مطالب

بوم شناسی گیاهان زراعی - سال سوم شماره 2 (پیاپی 7، تابستان 1386)

نشریه بوم شناسی گیاهان زراعی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 7، تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/05/16
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علیرضا باقری، حسین حیدری شریف آباد صفحه 1
    در بیشتر مناطق ایران رشد و عملکرد غلات به دلیل خشکی کاهش پیدا می کند. یکی از گیاهان مناسب برای چنین شرایطی گیاه جو معمولی و بدون پوشینه است. چهار ژنوتیپ جو بدون پوشینه (UH3، U46M، EHM81-12 و CM67) در ایستگاه تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید به مدت دو سال (1384 و 1383) در دو آزمایش جداگانه برای بررسی میزان تحمل آن ها به خشکی مورد بررسی قرار گرفتند در آزمایش تنش خشکی چهار تیمار شامل آبیاری پس از رسیدن پتانسیل آب خاک به bar5/0-(شاهد)، آبیاری پس پتانسیل 5/1- بار، 3- و 5- بار به کار برده شدند. تیمارهای آزمایش به صورت اسپلیت پلات با طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اعمال شدند. تیمارهای خشکی در کرت های اصلی و ارقام در کرت های فرعی قرار گرفتند. فاکتورهای مورد اندازه گیری عبارت بودند از عملکرد، اجزای عملکرد و محتوی یونی ساقه. نتایج آزمایش نشان داد که تعداد دانه و سنبله درگیاه کاهش معنی داری در شرایط تنش داشتند و وزن دانه و حساسیت کمتری داشت. عملکرد دانه و بیولوژیک نیز در شرایط تنش کاهش نشان دادند و دربین ژنوتیپ ها رقم UH3 کمترین و رقم GM67 بیشترین مقدار عملکرد دانه و بیولوژیک را نشان دادند. تفاوت مقدار عملکرد بیولوژیک به تعداد پنجه و سنبله در گیاه و کاهش سطح برگ و ارتفاع مرتبط بود. کاهش عملکرد دانه به تعداد سنبله کمتر در گیاه و تعداد دانه در سنبله کمتر ربط داشت. پروتئین دانه در شرایط تنش خشکی افزایش یافت. تنش، میزان سدیم و کلر برگ را افزایش داد ولی مقدار NO3، NH4، Ca،P، K وMg کاهش یافت. درکل رقمUH3 کمترین و رقم CM67 بیشترین مقدار عملکرد را داشتند.
    کلیدواژگان: تنش خشکی، عملکرد، جو بدون پوشینه، ژنوتیپ
  • فردین بوستانی، حمید محمدی صفحه 17
    هدف اصلی این مطالعه تدوین الگوی بهینه بهره برداران چغندرکار اقلید (استان فارس) و هم چنین بررسی اهمیت چغندرقند در الگوی کشت آن ها بود. با توجه به اثرگذاری مساله ی ریسک بر تصمیم تولیدکنندگان، دو منشا ریسک قیمت و عملکرد نیز در تدوین الگو دخالت داده شدند. هم چنین با استفاده از قابلیت تکنیک برنامه-ریزی چند هدفی، مساله ی کاهش استفاده از آب نیز به سایر اهداف اضافه شد. یافته ها نشان داد که تفاوت بازدهی الگوی فعلی با الگوی بهینه تنها 7 درصد است، اما از نظر ترکیب محصول میان آن ها تفاوت وجود دارد. به این ترتیب که در الگوی فعلی 8/3 هکتار از سطح زیرکشت بهره بردار نماینده با 8/6 هکتار به چغندرقند اختصاص دارد در حالی که در الگوی بهینه این مقدار به 2/0 هکتار کاهش می یابد. به طور کلی در الگوهای ارایه شده، ترکیب محصول از چغندرقند و گندم به نفع لوبیا تغییر می یابد. این تغییر افزون بر هدف تامین بازدهی فعلی بهرهججبرداران، هدف کاهش مصرف آب تا 33 درصد سطح مصرف فعلی را نیز تامین می کند. یافته ها نشان داد که بهره برداران در تدوین الگوی کشت خود عمدتا به ریسک قیمت توجه دارند. هم چنین مشخص گردید که ناکارایی چغندرقند در استفاده از نهاده ی محدود کننده ی آب باعث کاهش اولویت آن در الگوی کشت گردیده است.
    کلیدواژگان: چغندرقند، الگوی کشت بهینه، آب، ریسک، استان فارس
  • علیرضا پورحاجی صفحه 29
    کرم سیب Cydia pomonella L.، آفت کلیدی باغات سیب می باشد که هر سال چندین بار سموم مختلف علیه این آفت به کار گرفته می شود. به منظور دست یابی به یک حشره کش جدید و مؤثر روی این آفت و جایگزین کردن آن به جای سموم کم اثر، آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 6 تیمار در چهار تکرار انجام گرفت. در این آزمایش کارایی سه دز 400،500 و600 پی پی ام حشره کش جدید کالیپسو او- دی به همراه فرمولاسیون اس- سی کالیپسو با دز 300 پی پی ام وسم آزینفوس متیل ای- سی با دز 2000 پی پی ام (به عنوان تیمار استاندارد) در مقایسه با تیمار شاهد (بدون سم پاشی) مورد ارزیابی قرار گرفت. آماربرداری یک روز قبل و 3، 7، 14 و 25 روز بعد از هر نوبت سم پاشی از میوه های ریخته شده هر کرت انجام گرفت و در بیست و پنجمین روز آخرین سم پاشی ضمن جمع آوری و شمارش میوه های پای درختان هر کرت و شمارش تعداد میوه های سالم و کرموی روی هر درخت، آماربرداری کامل گردید. درصد تاثیر تیمارهای مختلف نسبت به شاهد بر اساس تعداد کل میوه های سالم و آلوده ریزش کرده و روی درخت به وسیله فرمول اشنایدر- اورلی محاسبه گردید. نتایج نشان داد که بین تیمارهای سم پاشی شده و شاهد از لحاظ درصد میوه سالم وبین تیمارهای سم پاشی شده از لحاظ درصد تاثیر در سطح احتمال 1% اختلاف معنی دار وجود دارد. مقایسه میانگین داده ها در سطح احتمال 1% نشان داد که از لحاظ درصد میوه های سالم و درصد تاثیر، تمام دزهای کالیپسو او- دی و کالیپسو اس- سی در یک سطح (به ترتیب a، ab) آزینفوس متیل در سطح b و شاهد در سطح c قرار گرفت. نتایج نشان داد که هر دو فرمولاسیون سم کالیپسو با تمام دزهای مورد آزمایش بیشتر از سم استاندار منطقه (آزینفوس متیل) در کاهش میزان آلودگی مؤثرند، در نتیجه این سم می تواند با این دزها جایگزین سموم متداول منطقه شود.
    کلیدواژگان: کالیپسو، آزینفوس متیل، کرم سیب، آذربایجان شرقی
  • داریوش تقوی، جلیل اجلی، علیرضا ولدیانی، ایرج فتاحی صفحه 41
    هدف اصلی مدیریت اکوسیستم های کشاورزی رساندن جریان انرژی و مواد مصرفی انسان به حداکثر است. این بررسی به منظور ارزیابی کارایی انرژی محصول زراعی جو دیم در استان آذربایجان غربی، با روش عملیات میدانی و تکمیل پرسشنامه توسط کشاورزان جوکار و استفاده از داده های موجود در سازمان جهاد کشاورزی استان انجام گرفت. در این مطالعه کلیه داده ها اعم از نهاده و ستاده با روش های علمی موجود به میزان های معادل انرژی تبدیل و سپس کارایی انرژی (نسبت انرژی تولیدی به مصرفی) محاسبه گردید. میزان انرژی عوامل و نهاده های به کار برده شده در این مزارع 79/5923 هزار کیلوکالری در هکتار و میزان انرژی تولیدی (ستاده)، محصول زراعی جو 16/7644 هزار کیلوکالری در هکتار برآورد گردید. میزان کارایی انرژی (نسبت ستاده به نهاده) برای این محصول 22/1 به دست آمد. داده ها نشان می دهد که بیشترین انرژی مصرفی در کشت این محصول در استان آذربایجان غربی مربوط به مصرف کودهای شیمیایی و انرژی مصرفی ماشین آلات است که با مدیریت صحیح می توان مصرف نهاده ها را کاهش و کارایی را افزایش داد.
    کلیدواژگان: کارایی انرژی، نهاده، ستاده، جو دیم، آذربایجان غربی
  • علی رشادصدقی، مسعود زابلستانی صفحه 51
    با توجه به این که تراکتور دارای تایرهای لاستیکی معمولی، به علت لغزش و فرورفتگی تایر در خاک قادر به اجرای عملیات زراعی در زمین های بسیار مرطوب نمی باشد. به منظور حل این مشکل و در نتیجه افزایش بازده کششی تراکتور و بالا بردن ظرفیت مزرعه ای در عملیات مختلف زراعی کشت برنج، دو نوع چرخ آهنی تراکتور ساخته شد. یکی از این چرخ ها، نوعی وسیله کمک کششی است که روی چرخ عقب تراکتور نصب شده و به هنگام حمل و نقل درجاده، پره های آن قابلیت بازوبسته شدن به صورت لولایی روی لاستیک چرخ را دارد. نوع دیگر یک چرخ آهنی کامل با دندانه هایی در محیط آن به نام چرخ آهنی باتلاقی بوده که جایگزین چرخ عقب تراکتور شده و قابلیت حرکت در داخل زمین های خاک ورزی شده در شرایط اشباع و باتلاقی را دارد. در این آزمایش، چرخ آهنی با پره های تاشو (وسیله کمک کششی)، از نظر تاثیر برمیزان لغزش چرخ ها و ظرفیت مزرعه ای در سرعت های مختلف تراکتور، در عملیات خاک ورزی اولیه ودر خاک بسیار مرطوب با چرخ لاستیکی بدون وسیله کمک کششی مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل آماری از آزمون کرت های خردشده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار استفاده گردید. چرخ آهنی نوع دوم (چرخ باتلاقی) به طور مجزا در عملیات ماله زنی از نظر ظرفیت مزرعه ای و کارایی آن در سرعت های مختلف تراکتور، مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که استفاده از وسیله کمک کششی آهنی در شرایط خاک بسیارمرطوب کاهش معنی داری در لغزش چرخ ها ایجاد کرده و امکان عمل خاک ورزی با سرعت های بالاتر را در این شرایط فراهم نموده، در نتیجه ظرفیت مزرعه ای را تا حد زیادی افزایش می دهد. هم چنین با استفاده از چرخ آهنی باتلاقی می توان سرعت تراکتور و ظرفیت مزرعه ای را در عملیات زراعی از قبیل تسطیح با ماله، بذرپاشی و سم پاشی که همگی در زمین خاک ورزی شده در شرایط اشباع انجام می شوند، به صورت قابل توجهی افزایش داد.
    کلیدواژگان: تهیه زمین درکشت برنج، چرخ آهنی تراکتور، لغزش چرخ، ظرفیت مزرعه ای، مکانیزاسیون
  • رضا شاهدی، حمید محمدی، مجید رحیمی، سیامک پیش بین صفحه 63
    سردخانه های گوشت استان فارس شامل سردخانه های لار، شیراز، مرودشت و کازرون محصول خود را از شهرستان های اقلید، شیراز، تهران، کازرون و مرودشت تامین و آن را در شهرهای لار، جهرم، مرودشت، شیراز، فسا، کازرون و داراب توزیع می کنند. یکی از نکات قابل توجه در خصوص سردخانه ها، محل استقرار آن ها یا به عبارت دیگرموقعیت آن ها نسبت به مراکز تولید که سردخانه ها از آن تغذیه می شوند و هم چنین مراکز مصرف که محصول نگهداری شده به آن جا منتقل می گردد، می باشد. در صورت مشخص بودن محل های استقرار می توان از میان مراکز تولید و مصرف متعدد به الگویی دست یافت که کم ترین هزینه را در بر داشته باشد. در این تحقیق برای تدوین الگوی بهینه برای شبکه ی انتقال گوشت میان مراکز تولید، نگهداری و مصرف در استان فارس، داده ها از طریق تکمیل پرسش نامه از سردخانه ها جمع آوری گردید و الگوی بهینه با استفاده از نرم افزار 10Lingo برآورد شد. نتایج نشان داد که در الگوی فعلی، مجموع هزینه های انتقال محصول در هر دو شبکه برابر با 1181 میلیون ریال است، در حالی که در الگوی بهینه این رقم به 1/940 میلیون ریال کاهش می یابد. به این ترتیب در الگوی بهینه نسبت به الگوی فعلی هزینه های انتقال محصول 4/20 درصد کاهش می یابد. مسیرهای انتقال کازرون به شیراز، کازرون به لار و کازرون به فسا در الگوی بهینه از اولویت لازم جهت قرار گرفتن در شبکه انتقال حداقل کننده ی هزینه قرار نگرفتند، لذا دو الگوی تقریبا بهینه با انحراف (افزایش هزینه) 5 درصد ارایه گردید. الگوهای تقریبا بهینه از تغییر شبکه انتقال محصول از مراکز تولید تا سردخانه ها حاصل گردید. الگوی تقریبا بهینه ی اول از تغییر در شبکه حمل محصول به سردخانه های کازرون و لار به دست آمد. الگوی تقریبا بهینه ی دوم نیز از طریق ایجاد تغییر در مسیر حمل محصول به سردخانه های شیراز و کازرون حاصل شد.
    کلیدواژگان: گوشت، سردخانه، حمل و نقل، الگوی بهینه، استان فارس
  • مهدی طاهرخانی، قربان نورمحمدی، محمد جواد میرهادی، رحیم علیمحمدی صفحه 79
    در این تحقیق تاثیر سه نوع کود بیولوژیک، شامل ریزوبین سوپر پلاس، سوپر نیترو پلاس و ازتوباکتر به همراه یک تیمار کودی(شرایط زارع) با مصرف 75 کیلو گرم نیتروژن از منبع کود اوره و شاهد (بدون مصرف کود و عدم تلقیح) بر عملکرد و اجزای عملکرد سه رقم مختلف لوبیا شامل لوبیای قرمز ناز، لوبیای چیتی رقمCOS16 و لوبیای سفید کشاورز، طی آزمایش فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در سال 1385 در منطقه خرمدره (استان زنجان) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان داد که میان مایه های تلقیح بذر لوبیا، اختلاف معنی داری از نظر صفاتی چون عملکرد دانه، عملکرد کل ماده خشک اندام هوایی، نیتروژن اندام های هوایی، تعداد و وزن گره (در زمان 50 درصد گل دهی)، درصد نیتروژن و پروتئین دانه وجود دارد. تلقیح نمودن بذور مختلف لوبیا باعث افزایش عملکرد دانه، عملکرد کل ماده خشک اندام هوایی، نیتروژن اندام های هوایی، تعداد و وزن گره، درصد نیتروژن و پروتئین دانه در مقایسه با تیمار شاهد شد، اما در مقایسه با کاربرد 75 کیلوگرم نیتروژن خالص، افزایش تنها در تعداد و وزن گره (در زمان 50 درصد گل دهی) مشاهده شد. به طوری که تاثیر تیمار ریزوبین سوپر پلاس در عملکرد دانه، عملکرد کل ماده خشک اندام هوایی و درصد نیتروژن و پروتئین دانه مشابه با آن بود و سایر تیمارها نیز اثر کمتری نسبت به آن داشتند. در این آزمایش مشخص گردید ریزوبین سوپر پلاس مؤثرتر و کارآمدتر از سایر مواد بیولوژیک بوده و این مواد به تنهایی قادر به جایگزینی کامل برای کودهای نیتروژنه نبوده و لازم است با کاهش درصدی از کودهای نیتروژنی، این مواد را به عنوان مکملی برای دسترسی به عملکرد مطلوب و کاهش آلایندگی محیط زیست به کار برد.
    کلیدواژگان: تثبیت بیولوژیکی نیتروژن، لوبیا، ریزوبین سوپر پلاس، عملکرد و درصد پروتئین
  • مجید طوسی مجرد، محمدرضا قنادها، محمد صالحی صفحه 89
    این تحقیق به منظور ارزیابی تنوع ژنتیکی ژنوتیپ های تجاری گندم بهاره از نظر پتانسیل حرکت مجدد اسیمیلات ها به دانه در دو شرایط نرمال و تنش خشکی، در دو آزمایش جداگانه در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار انجام شد. در یک آزمایش آبیاری بر اساس شرایط آب و هوایی و نیاز ظاهری گیاه تا پایان دوره رشد صورت گرفت. در حالی که در آزمایش دیگر پس از انجام آبیاری در مرحله سنبله دهی، با عدم آبیاری در دوره پر شدن دانه، ژنوتیپ های مورد مطالعه در شرایط تنش خشکی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تفاوت ژنوتیپ ها از نظرمقدار ماده ی خشک انتقال یافته از پدانکل و میان گره دوم در هر دو شرایط محیطی نرمال و تنش خشکی معنی دار نبود، در حالی که تفاوت ژنوتیپ ها از نظر مقدار ماده ی خشک انتقال یافته از بقیه ی بخش های گیاه معنی دار گردید. تنوع ژنتیکی ژنوتیپ ها از نظر سهم حرکت مجدد ماده ی خشک در کلیه ی اندام ها معنی دار نبود. در شرایط نرمال، کارایی حرکت مجدد ماده ی خشک از پدانکل و میان گره دوم بدون اختلاف معنی دار و در مورد بقیه گیاه در سطح 5% معنی دار بود. در شرایط تنش خشکی بر عکس، کارایی حرکت مجدد ماده ی خشک پدانکل و میان گره دوم در سطح 5% دارای اختلاف معنی دار و در مورد بقیه گیاه بدون اختلاف معنی دار می باشد. با توجه به عدم همبستگی صفات وابسته به فرایند حرکت مجدد با عملکرد دانه، اگر چه این فرایند به عنوان یک منبع پشتیبانی کننده ی وزن دانه گندم ارزیابی می شود، اما با توجه به سهم نسبتا اندک این فرایند در وزن دانه به نظر نمی رسد که در ژنوتیپ های نیمه پاکوتاه، انتخاب بر اساس صفات وابسته به این فرایند منجر به دست یابی ژنوتیپ هایی با عملکرد بالا گردد
    کلیدواژگان: آسیمیلات ها، تنوع ژنتیکی، گندم نان، شرایط نرمال و تنش خشکی
  • اصغر فرج نیا، محمدباقر خورشیدی بنام صفحه 103
    این تحقیق به منظور مقایسه ی تاثیر روش های کاربرد کودهای شیمیایی حاوی عناصر ریزمغذی بر عملکرد دانه، کاه، میزان پروتئین و غلظت عناصر غذایی در دانه گندم در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با پنج تیمار روش کاربرد کود شامل: مصرف خاکی، محلول پاشی، آغشته نمودن بذر، مصرف خاکی به علاوه محلول پاشی و آغشته نمودن به علاوه محلول پاشی، در سه تکرار در ایستگاه تیکمه داش آذربایجان شرقی اجرا شد. پس از آماده سازی زمین و تهیه ی کرت ها، کودهای اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم براساس آزمون خاک و توصیه کودی منطقه از منابع اوره، سوپر فسفات تریپل و سولفات پتاسیم به صورت یکسان در تمام کرت ها اعمال گردید. در روش مصرف خاکی، سولفات روی، سولفات منگنز، سولفات مس، سکوسترین آهن و اسید بوریک هر کدام به ترتیب به میزان 40، 30، 20، 10 و 20 کیلوگرم در هکتار، قبل از کاشت در سطح کرت پخش و با خاک مخلوط شدند. در روش محلول پاشی، عناصر ریزمغذی هر کدام با غلظت دو در هزار به همراه نیم درصد اوره در سه مرحله ی ساقه رفتن، خوشه رفتن و یک هفته بعد از گل دهی به صورت محلول پاشی اعمال گردید. در روش آغشته نمودن بذر، یک لیتر محلول 30 درصد از کودهای مذکور تهیه و بر روی 10 کیلوگرم بذر گندم پاشیده و به دقت مخلوط شدند. در روش توام مصرف خاکی به علاوه محلول پاشی تلفیق دو روش مذکور و در روش آغشته نمودن بذر به علاوه محلول پاشی، تلفیق دو روش مربوطه اجرا شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که تاثیر تیمارهای فوق بر عملکرد دانه گندم در سطح 1 درصد و بر غلظت روی در دانه ی گندم در سطح 5 درصد معنی دار شد. بر اساس گروه بندی به عمل آمده، روش مصرف خاکی+ محلول پاشی از سایر روش ها بهتر بود، در صورتی که سه تیمار شامل روش های محلول پاشی، آغشته نمودن بذر + محلول پاشی و مصرف خاکی+ محلول پاشی، پروتئین دانه گندم را بیشتر افزایش دادند. از نظر تاثیر تیمارها بر وزن هزاردانه نیز روش آغشته نمودن بذر نسبت به سایر تیمارها ارجحیت داشت اما هیچ یک از روش ها اثر معنی داری روی عملکرد کاه گندم نداشتند. بنابراین روش مصرف خاکی توام با محلول پاشی عناصر ریزمغذی، به دلیل افزایش قابل ملاحظه در عملکرد دانه و نیز بالا بردن میزان پروتئین و غلظت عناصر در دانه گندم در مقایسه با سایر روش ها در زراعت گندم ارجحیت دارد.
    کلیدواژگان: گندم، روش های مصرف، کود، عناصر ریزمغذی، عملکرد دانه، میزان پروتئین
|
  • A. Bagheri, H. Heidari Sharif Abad Page 1
    Drought cause yield loses in cereals in most regions Iran. Barley and hull-less barley are the most suitable cereal crops for such situation. Four hull-less barley genotypes (UH, U46M, EHM8- and CM67) were grown in research station of Eqlid azad university in two different experiments for drought stress study in, 005- 006. In drought based study, four irrigation methods including irrigating after the reaching soil water potential to -0.5, bar (control),. 5 bar, - and -5 bar were used.The experimental design was split plot based on randomized complete block design with three replications in which the drought treatments were arranged in main plots and genotypes in subplots.The determined parameters were yield, it's components and ion content in shoots.The results revealed that the number of spike and grain per plot were reduced significantly by stress and grain weight was less sensitive to that.The biological and grain yields were decreased by stress. Among the genotypes, UH and CM67 had the lowest and highest grain and biological yield, respectively. The biological yield differences was related to low plant height, leaves and area tillers and the grain yield differences were caused by reduction in ear per plant and grain per ear.The grain protein content was influenced by drought stress. Drought stress decreased ion content except Na and Cl. The LAR value was first decreased by stress treatments but showed an increase at high stress levels. In general, UH genotype showed lowest yield and yield components, stress tolerance index, photosynthesis, growth and ion content and CM67 was vise versa
  • F. Boostani, H. Mohammadi Page 17
    The main objective of this study was to develop an optimal cropping pattern for sugar beet growers of Eqlid district (Fars province) and to investigate its importance in cropping pattern. Regarding the effect of risk on producer's decision, two sources of risk including price and yield risks was considered. Beside the other objectives, reduced water use was also dealt with applying multi objective Programming framework. The results showed that the income difference of current and optimal cropping pattern is only 7 percent. However, they are different in crop combination, so that, in current pattern. 8 hectare out of 6.8 hectare of representative growers belongs to sugar beet, while in the case of optimal pattern, it reduces to 0. hectares. In general, in developed cropping patterns, sugar beet-wheat dominated production combination changes in favor of been. The change meets the goal of reduced water use up to percent in addition to providing the current gross margin. The results revealed that farmers mainly consider price risk, to a great extent, in cropping pattern. It was also determined that inefficiency of sugar beet in using water as a restricting input has been resulted in reduced priority of sugar beet in cropping pattern.
  • A. Pourhaji Page 29
    Codling moth is one of the most important pests of apple trees and this crop is treated by different pesticides several times each year. In this research, effect of different doses of Calypso (40 0D) () and calypso (480 SC) with 00 ppm dose on codling moth was studied in comparison to Azinphos methyl () and untreated trees. Trial was carried out on one of the apple orchards in Azarbayejan-e-sharqi province in completely randomized block design (CRBD) with 6 treatments and 4 replicates. Falled fruits were sampled one day before and, 7, 4 and 5 days after spraying in plots. After 5th day of late spraying, number of infested and uninfested fruits on trees and falled fruits were counted in plots. Effect percent of different treatments was calculated by Schneided-Orelli formulae. In the basis of percent of uninfested fruits and effect percent aspects, there were significant difference between treatments (p<0.0) and in comparison of means, all calypso OD and SC doses settled in level A and AB groups, Azinphos methyl in level B and control in level C groups. Results showed that all doses of two formulations of calypso in comparison to Azinphos methiyl had good effect in declining of codling moth population and application of this new insecticide could be recommended instead of Azinphos methyl and other common insecticides used to control of codling moth.
  • D. Taghavi, J. Ajali, A. L. Valadyani, I. Fatahi Page 41
    The main goal of management of agricultural ecosystems is to maximize the energy flew and human’s artificial inputs. This investigation was conducted in order to evaluation of economical efficiency and crop energy of dry farming barley in Azarbayejan-e-Sharqi province. Information and data were obtained from barley farmers and Jihad-e- Agriculture organization of the province. In this study, routine scientific methods were used to change input and output data to their equal quantities and then energy efficiency (ratio of produced energy to consumed energy) was calculated. The rate of inputs engaged in these fields was 59.79 kcal/ha and the rate of produced energy was computed 7644.6 kcal / ha. The rate of energy efficiency (the ratio of out put / input) was. for this crop. Results revealed that most used energy in barley cultivation belonged to fertilizers and machinery energy, so consumption of the energy can be reduced and the energy efficiency can be increased for correct management.
  • A. Reshadsedghi, M. Zabolestani Page 51
    It is obvious that a tractor with ordinary rubber tyres performs poorly in wetland operations due to slip and sinkage. To overcome this problem and consequently to increase tractive efficiency and field capacity of tractor in different farm operations in rice cultivation, two types of tractor steel lugged wheel were manufactured.One of them was a folding type cage wheel which could be attached on each tractor rear wheel, and could provide facility for road transportation.The other one was a steel wheel with several teeth around it, named swampy steel wheel, that can be replaced each tractor rear wheel and could move in puddled soils.In this study, for folding type cage wheel evaluation, travel reduction and field capacity of tractor were measured with and without cage wheels by various tractor speeds in primary tillage operation and data analyzed as split plot based on randomized complete block design with three replications. Second type of steel wheel was evaluated from view point of capability of land leveling operation with different tractor speeds. separately. Results showed that,. Folding type cage wheels had significant effect on slip reduction in wet soil, thus, it increased travel speed and field capacity in tillage operation and.. using the second type steel lugged wheel increased tractor speed and field capacity of field operations such as land leveling, seed broadcasting and spraying in puddled soils.
  • R. Shahedi, H. Mohammadi, M. Rahimi, S. Pishbin Page 63
    Meat cold storages of Fars province including Lar, Shiraz, Marvdasht, and Kazeroun are supported by Eqlid, Shiraz, Tehran, Kazeroun, and Marvdasht districts and their commodities is distributed in Lar, Jahrom, Marvdasht, Shiraz, Fasa, Kazeroun, and Darab lingo 0 software were used to obtain optimal pattern of meat transportation network. In current pattern, the total cost of transportation through two transporting networks equals to 8 million rials, while in optimal solution it reduced to 940. million rials, i.e., using the optimal solution can result in a saving of 0.4 percent. Transportation paths to Kazeroun to Shiraz, Kazeroun to Lar, and Kazeroun to Fasa couldn’t get a priority to contribute to transportation, thus two nearly optimal solutions, considering a 5% deviation (incrementin cost) from optimal point, were developed. Nearly optimal solutions were obtained by some changes occurred in transportation path from production to storage points. The first nearly optimal solution was obtained by change in the transportation paths of Kazeroun and Lar storages and the second one was obtained by change in the transportation path to Shiraz and Kazeroun storages.
  • M. Taherkhani, G. Noormohammadi, M. J. Mirhadi, R. Alimohammadi Page 79
    The ability of nitrogen fixation in three cultivars of common bean (Phaseolus vulgaris L.) with three types of inoculants which contain different strains of Rhizobium phaseoli was evaluated in Khoramdareh, Zanjan province, Iran in 006. Treatments were an investigation with three types of biological fertilizers including: Rhizobean super plus, Super nitro plus and Azetobacter, with two treatments: N75 (use of 75 kg nitrogen/ha) and control (without seed inoculation and fertilizer) and three bean cultivars including: COS6 (spotted bean), Keshavarze (white) and Naz (red bean). The experiment was conducted as factorial in randomized complete block design with three replications. The results showed significant differences in seed yield, nitrogen percent per plant, seed protein percentage, number and weight of nodules (48 day after emergence), seed and dry matter yield among seeds inoculated and non-inoculated. Rhizobean and N75 caused the most seed yield, total dry matter and nitrogen and protein percentage. Results showed that Rhizobean super plus was more effective on common bean, as compared with Super nitro plus and Azotobacter. This investigation showed that for achievement satisfying yield and sustainable agriculture, all of industrial biofertilizers should be used as complementary materials with mineral fertilizers.
  • M.Tousi Mojarrad, M. R. Ghannadha, M. Salehi  Page 89
    Genetice diversity of bread wheat genotypes in view point of assimilate remotion potential to seed in two normal and drought stress conditions, was evaluated in 00. two experiment were conducted as RCBD design with four replications and eight genotypes. In one experiment, irrigation was done all growing season based on climate condition and plant need of plant. While, in other experiment irrigation was don only in spiklet stage and filling seed stage suffered drought stree condition. Result showed that there were no significant difference in dry matter transmission from peduncle and second medeian node in all genotypes in two normal and stress conditions. While all genotypes showed significant difference in dry matter transmission from other parts of plant. In normal condition, there was no significant difference in remotion of dry matter from peduncle and second medeian node, but in other parts of plant there was significant difference at 5% confidence level. otherwise in drought stree condition, there was significant difference in remotion of dry matter from peduncle and second medeian node in 5% confidence level. And in other parts of plant, there was no significant difference. Remotion dependent characteristics did not correlate with seed yield. Thus, though this process act as a support source of seed weight, due to their low contribution to seed weight, it dose not seem that Nariety selection based on mentioned characteristics result in high yield genotypes in semidwarf wheat genotypes
  • A. Farajniya, M. B. Khourshidi Benam Page 103
    To comparison of micronutrient application methods effect on grain and straw yield, and protein and elements concentration, a RCBD design with 5 treatments (soil apply, leaf spraying, seed treatment, soil applying+leaf spraying and seed treatment+leaf spraying) in replications was conducted at Tikmedash research station, Miyaneh, Iran. Regarding Verthic Haploxrepts soil analysis results, N, P, and K was applied from urea, Triple super phosphate and potassium sulfate bases respectively. Half of urea was dressed at seed elongation and heading stages. In soil applying method, MgSO4, ZnSO4, MnSO4, CuSO4, EDDHA and HBO was applied as 50, 40, 0, 0, 0, and 0 kg/ha, respectively. In leaf spraying method, micronutrient manures such as ZnSO4, MnSO4, CuSO4, FeSO4 and HBO in 0.00 concentration+0.05% urea was applied in stem elongation, heading and a week after anthesis stages. In seed treatment method a stock solution in 0% concentration of all above mentioned nutrients was prepared and sprayed on 0 kg wheat seeds, and then the seeds were sown. In soil application+leaf spraying method the and methods in leaf spraying and the and methods in seed treatment was used. During growth stages 5 irrigation was applied by sprinklers. Statistical analysis showed that the soil application+leaf spraying method increased grain and straw, protein contents and seed elements concentrations significantly, and so could be recommended. in wheat cultivation.