فهرست مطالب

بوم شناسی گیاهان زراعی - سال دوم شماره 4 (پیاپی 5، زمستان 1385)

نشریه بوم شناسی گیاهان زراعی
سال دوم شماره 4 (پیاپی 5، زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مهدی اسماعیلی، حمیدرضا مبصر، محمد تقی کربلایی، مهرداد عبدی، مهران باخدا صفحه 1

    به منظور بررسی رفتار با بقایای محصول اصلی و اثر اردک و آزولا بر خصوصیات علف های هرز، عملکرد کمی و شاخص برداشت رتون برنج، آزمایشی به صورت اسپلیت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا گردید. به طوری که سه نوع رفتار با بقایای گیاهی (کف بر، برداشت رایج منطقه و تکنیک خوابانیدن نواری) به عنوان عامل اصلی وتیمارهای آزولا و اردک (هریک دردوسطح حضور و عدم حضور) عامل فرعی را تشکیل می دادند. نتایج نشان داد که حداقل و حداکثر جمعیت علف های هرز به ترتیب در ارتفاع برداشت رایج منطقه و تکنیک خوابانیدن نواری حاصل شده و درحضور اردک وآزولا از خصوصیات علف های هرز (تعداد، متوسط ارتفاع و میانگین وزن خشک مخلوط) کاسته شد. در این مطالعه علف های هرز سوروف، تیرکمان آبی و اویارسلام بیشترین خسارت را به محصول رتون وارد نمودند. حداکثر عملکرد دانه و شاخص برداشت در تیمار رفتار با بقایای گیاهی، در تکنیک خوابانیدن نواری به واسطه فزونی تعداد کل پنجه تولیدی، تعداد خوشه در مترمربع و تعداد کل خوشه چه درخوشه به دست آمد. حضوراردک نیز به سبب افزایش تعداد کل پنجه تولیدی، تعداد خوشه در مترمربع و وزن هزاردانه، عملکرد دانه را افزایش داد. در این تحقیق، حداکثر شاخص برداشت برای تکنیک خوابانیدن نواری، با حضور اردک و آزولا به دست آمد.

    کلیدواژگان: رتون برنج، رفتار با بقایای گیاهی، اردک و آزولا، علف های هرز، عملکرد کمی و شاخص برداشت
  • سلیمان جمشیدی، احمد غفاری صفحه 13
    بیماری سیاهک پنهان سورگوم جارویی ناشی از قارچ Sporisorium sorghi Link جزو شایع ترین بیماری هایی است که همه ساله به صورت اندمیک در مزارع سورگوم جارویی منطقه میانه و زنجان مشاهده و خسارات عمده ای را به این محصول وارد می کند. جهت ارزیابی تاثیر چند قارچکش رایج بر کاهش یا ریشه کنی مایه آلودگی بذرزاد قارچ عامل بیماری، دو آزمایش با بذور دارای آلودگی طبیعی و نیز با آلوده نمودن مصنوعی آن ها، به میزان 10 گرم تلیوسپور به ازای هر کیلوگرم بذر در مزرعه اجرا گردید. بذرها با آغشته نمودن به تلیوسپورهای قارچ در آلودگی مصنوعی و بدون آغشته نمودن به آن و با فرض آلودگی طبیعی، پس از تیمار با دز 5/1 در هزار از قارچکش های کاربوکسین- تیرام، بنومیل، مانکوزب، مانب و پروپیکونازول کاشته شدند. تعداد گیاهان مبتلا و سالم در هنگام برداشت، شمارش و داده های به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین تیمارها اختلاف معنی داری وجود دارد. در آزمایش آلودگی مصنوعی تمامی تیمارها با تیمار شاهد اختلاف معنی داری داشتند، درحالی که در آلودگی طبیعی تیمار کاربوکسین- تیرام با شاهد اختلاف معنی داری نشان نداد. در هر دو آزمایش قارچکش های پروپیکونازول، مانب و مانکوزب بیشترین و کاربوکسین تیرام کمترین تاثیر را در کنترل بیماری از خود نشان دادند. تاثیر مانب و مانکوزب اختلاف معنی داری با پروپیکونازول در هر دو آزمایش نداشت. توصیه کاربرد بنومیل نیز براساس نتایج حاصل از آلودگی طبیعی در صورت در دسترس بودن قارچکش های پروپیکونازول، مانکوزب و مانب مناسب به نظر نمی رسد.
    کلیدواژگان: سورگوم جارویی، سیاهک پنهان، Sporisorium sorghi، کنترل شیمیایی
  • یعقوب راعی، عزیز جوانشیر، کاظم قاسمی گلعذانی صفحه 19
    یکی از روش های مناسب برای حرکت در راستای کشاورزی پایدار و حفاظت محیط زیست، انجام کشت مخلوط می باشد. بر این اساس، آزمایشی در سال 1382 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اجرا شد که در آن دو گیاه سورگوم و شبدر برسیم به صورت مخلوط کشت گردیدند. الگوی کاشت روش سری های جایگزینی بود. این آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با پنج تیمار، شامل کشت خالص سورگوم (T1)، کشت خالص شبدر برسیم (T5)، 75% سورگوم +25% شبدر برسیم (T2)، 50% سورگوم + 50% شبدر برسیم (T3) و 25% سورگوم +75% شبدر برسیم (T4) در چهار تکرار اجرا گردید. بر اساس نتایج به دست آمده تیمارهای اول تا پنجم در سه چین به ترتیب از حداکثر 225/12 تن در هکتار تا حداقل بیوماس تولیدی (909/3 تن درهکتار) را دارا بودند. همچنین بررسی عملکرد علوفه به تفکیک چین ها نشان داد که چین دوم دارای حداکثر بیوماس بوده و چین های اول و سوم به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند. محاسبه نسبت برابری زمین (LER) نشان داد که تیمار دوم (14/1) بیشترین مقدار را نسبت به سایر ترکیبات مخلوط داراست. ترکیبات مربوط به تیمارهای سوم و چهارم، LER را در حدود یک نشان دادند. ارزیابی قدرت رقابتی دو گونه نشان داد که سورگوم دارای اثر رقابتی شدیدتری بر روی شبدر برسیم است، به طوری که هر بوته سورگوم قادر بود اثرات رقابتی معادل 3/3 بوته شبدر برسیم داشته باشد.
    کلیدواژگان: بیوماس، رقابت، سورگوم، شبدر برسیم، کشت مخلوط
  • آرش روزبهانی، محمد آرمین صفحه 27

    به منظور بررسی اثر زمان محلول پاشی کود کامل بر عملکرد و اجزای عملکرد دو رقم سیب زمینی، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در سال 1382 در منطقه آبسرد دماوند انجام شد. در این آزمایش ارقام جدید سیب زمینی آگریا و آژاکس و تیمارهای محلول پاشی شامل بدون محلول پاشی (شاهد)، محلول پاشی در زمان سبز شدن کامل، محلول پاشی در ابتدای غده بندی و محلول پاشی در ابتدای غده بندی و پر شدن غده ها به ترتیب به عنوان سطوح فاکتورهای B، A درنظر گرفته شدند. نتایج نشان داد که اثر رقم بر تمام صفات به جز وزن غده در بوته و عملکرد غده در هکتار، از نظر آماری در سطح 1 درصد معنی دار نبود. نتایج مقایسه میانگین ها نشان داد که رقم آگریا با متوسط وزن غده در بوته معادل 3/574 گرم و عملکرد محصول 61/30 تن در هکتار نسبت به رقم آژاکس برتر بود. اثر تیمار محلول پاشی بر کلیه صفات معنی داربود. محلول پاشی در مرحله ابتدای غده بندی و پر شدن غده ها بیشترین تاثیر را در مقایسه با تیمار شاهد (بدون محلول پاشی) که کمترین تاثیر را بر کلیه ی صفات دارا بود، داشت. در این مطالعه رقم آگریا و زمان محلول پاشی در مرحله ابتدای غده بندی و پر شدن غده ها نسبت به سایرین برتر بودند. در نهایت توصیه می شود برای این منطقه و مناطق مشابه، ارقام برتر مانند آگریا کشت شوند و برای بهره وری بیشتر و استفاده بیشتر از کودهای شیمیایی و افزایش عملکرد کمی و کیفی، محلول پاشی کودهای کامل در دو مرحله ابتدای غده بندی و پر شدن غده ها انجام شود.

    کلیدواژگان: سیب زمینی، کود کامل، محلول پاشی، رقم، آگریا، آژاکس، عملکرد
  • اژدر عنابی میلانی صفحه 37
    امروزه با افزایش روزافزون جمعیت و نیاز به غذا و محدودیت منابع آب، افزایش عملکرد در واحد حجم آب مصرفی اهمیت یافته است. برای تعیین نیاز آبی محصول گندم و اثر متقابل آن با نیتروژن روی کارایی مصرف آب، تحقیقی به صورت طرح فاکتوریل با طرح پایه ی بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار از سال 79- 1376 در دشت تبریز به اجراء درآمد. آبیاری ها از تیمار I1 تا I4 به ترتیب زمانی که نسبت عمق آب آبیاری به تبخیر انباشته از تشت کلاس A به 4/0، 6/0، 8/0 و 1 می رسید، انجام گرفت. نیتروژن به مقدار 140 کیلوگرم در هکتار در تیمارهای N1 تا N3 به ترتیب از منابع کودی سولفات آمونیم، اوره و نیترات آمونیم مصرف گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که اختلاف عملکرد بیولوژیک و دانه بین تیمار I1 و بقیه ی تیمارها از نظر آماری معنی دار بود، ولی بین تیمارهای دیگر اختلاف معنی داری وجود نداشت. تیمار I1 با 89/1 کیلوگرم بر متر مکعب بیشترین و تیمار I4 با 09/1 کیلوگرم بر متر مکعب، کمترین کارایی مصرف آب را به خود اختصاص دادند. متوسط سه ساله ی حجم کل آب مصرف شده در طول دوره ی رشد (آبیاری و بارندگی) از تیمار I1 تا I4 به ترتیب برابر 4556، 5776، 6685 و 7713 مترمکعب در هکتار اندازه گیری شد. از نظر وزن هزاردانه، شاخص برداشت و درصد پروتئین دانه ها، اختلاف بین تیمارهای آبیاری معنی دار نبود. تاثیر تیمارهای کودی تنها بر وزن هزاردانه معنی دار بوده و بر دیگر اجزای عملکرد تاثیر معنی داری نداشتند. منبع کودی نیترات آمونیم با 91/41 گرم بیشترین و اوره با 03/41 گرم کمترین وزن هزاردانه را داشتند.
    کلیدواژگان: پروتئین، تبخیر، تشت تبخیر کلاس A، شاخص برداشت، عمق آبیاری، نیاز آبی، وزن هزار دانه
  • امیر قنبری، منوچهر فربودی، علی فرامرزی، سلیمان جمشیدی، شقایق شمس پور صفحه 51
    به منظور بررسی مقادیر مختلف کود سولفات پتاسیم و تاثیر آن بر کمیت و کیفیت ارقام سیب زمینی آگریا و ساتینا، طی فصل زراعی سال 1383 در مزرعه آموزشی- پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه آزمایشی در قالب طرح فاکتوریل بر پایه بلوک های کامل تصادفی با 24 تیمار و 3 تکرار اجرا گردید. کرت های آزمایشی شامل تیمارکودی اول:NP (عرف زارع)، تیمارکودی دوم: تیمار اول + 50 کیلوگرم سولفات پتاسیم در هکتار، تیمارکودی سوم: تیمار اول + 100 کیلوگرم سولفات پتاسیم در هکتار و تیمارکودی چهارم: تیمار اول + 150 کیلوگرم سولفات پتاسیم در هکتار بودند. کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت مطابق استانداردهای توصیه شده به اجرا درآمد. در طول انجام آزمایش و پس از پایان کار، خصوصیات شاخص های کیفی و کمی محصول ثبت و اندازه گیری شد. در این رابطه شاخص هایی نظیر «تعداد نهایی ساقه های اصلی و جانبی، ارتفاع بوته، تعداد غده، وزن خشک غده، وزن تر غده، وزن خشک بوته، وزن تر بوته، میزان ازت غده و میزان پروتئین غده» اندازه گیری و محاسبه گردید. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزارهای MSTATC، SAS، Excel مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه واریانس اثر اصلی ژنوتیپ، تیمار کودی و همچنین اثرات متقابل کود × ژنوتیپ بر شاخص های رشد و عملکرد در سطح 01/0 معنی دار گردید. ولی میزان کودپذیری ارقام آگریا و ساتینا متفاوت بوده و برای هر رقم یک تیمار کودی مشخصی مناسب است و نمی توان یک تیمار کودی معینی را به همه ارقام نسبت داد. از میان تیمارهای کودی برای هر دو رقم، مناسب ترین مقدار کود پیشنهادی، افزایش مقدار 150 کیلوگرم سولفات پتاسیم در هکتار می باشد ولی در مجموع در منطقه میانه رقم آگریا از نظر عملکرد ماده ی تر و خشک و سایر شاخص ها نسبت به رقم ساتینا برتری نشان می دهد.
    کلیدواژگان: سیب زمینی، سولفات پتاسیم، شاخص عملکرد، ارقام ساتینا و آگریا
  • پیام نجفی صفحه 63
    برآورد دقیق تبخیر– تعرق، یکی از فاکتورهای اساسی در طراحی سیستم های آبیاری و ساختمان های ذخیره و انتقال آب است. روش های متعددی برای محاسبه تبخیر– تعرق گیاه مرجع ارایه شده است. بسیاری از روش ها به داده های متعدد هواشناسی نیازمند می باشد اما برخی از این داده ها در دسترس نیستند و به فرض دسترسی، از دقت کافی برخوردار نیستند. بنابر این روش های مبتنی بر حداقل داده های اقلیمی گسترش یافتند که روش های هارگریوز- سامانی و جنسن- هیز از جمله هستند. در این تحقیق، دو روش مذکور هر کدام در چهار حالت متقاوت، بر پایه داده های لایسیمتری گیاه مرجع یونجه واقع در محل ایستگاه تحقیقات کشاورزی و هواشناسی کبوترآباد اصفهان مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج این تحقیق حاکی از دقت این دو روش برای ارزیابی تبخیر-تعرق گیاه مرجع یونجه، در صورتی استفاده از معادله پیشنهاد شده توسط سامانی و پسرکلی (1986) برای تشعشع برون زمینی، می باشد. در این حالت، دقت ارزیابی تبخیر و تعرق افزایش یافته و به حدود 15 درصد می رسد. حالت های اخیر دارای ضریب همبستگی بالایی نسبت سایر روش ها بود و در نتیجه با اصلاح خطی روابط اصلی بر مبنای داده های لایسیمتری منطقه، متوسط خطای نسبی تا حدود 9 درصد کاهش می یابد. در نهایت بررسی های این تحقیق نشان داد که روابط ارایه شده آلن (1996) و سامانی- پسرکلی (1986) برای ارزیابی ضریب رابطه هارگریوز- سامانی اختلاف قابل توجهی با یکدیگر ندارند.
    کلیدواژگان: تبخیر، تعرق، گیاه مرجع یونجه، هارگریوز، سامانی، جنسن، هیز، تشعشع برون زمینی
  • داود هاشم آبادی، شهرام صداقت حور صفحه 75
    کاملیای زینتی درختچه ای کند رشد و همیشه سبز است که به خاطر گل های زیبای آن پرورش داده می شود. این گیاه برای کاشت در فضای سبز وگل بریدنی مورد استفاده قرار می گیرد. راحت ترین و ارزان ترین روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه است ولی قلمه های این گیاه به راحتی ریشه دار نشده و نیاز به تیمار های خاصی از جمله استفاده از اکسین دارند. بدین منظور این آزمایش در قالب فاکتوریل بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با دو فاکتور (چهار سطح تنظیم کننده رشدIBA و چهار سطح تنظیم کننده رشدNAA) در سه تکرار انجام و صفاتی از قبیل درصد ریشه زایی، درصد ماده خشک ریشه، طول ریشه، طول بلندترین ریشه و تعداد ریشه مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده اختلاف معنی دار تیمارهای آزمایشی را در سطح احتمال یک درصد نشان داد. از بین تیمار ها بهترین تیمار که منجر به تولید تعداد ریشه های مطلوب شد، تیمار 4000 میلی گرم در لیتر IBA و تیماری که بزرگترین ریشه ها را تولید کرده بود تیمار4000 میلی گرم در لیترIBA +2000 میلی گرم در لیترNAA بود. از بین مقادیر IBA، تیمار 4000 میلی گرم در لیتر بیشترین درصد ریشه زایی را به همراه داشت، حال آن که اثر دو جانبه 2000 میلی گرم در لیتر IBA + 2000 میلی گرم در لیتر NAA مؤثرترین تیمار بوده است.
    کلیدواژگان: کاملیا، ریشه زایی، ایندول بوتیریک اسید، نفتالین استیک اسید
  • مهرداد یارنیا صفحه 83
    به دلیل اهمیت و گستردگی شوری آب و خاک و افزایش قابل ملاحظه این گونه اراضی، همچنین نیاز روزافزون کشور به علوفه و پتانسیل تولید بالای سورگوم علوفه ای، پژوهشی جهت ارزیابی تاثیر سطوح مختلف کربنات کلسیم بر تولید علوفه ارقام سورگوم در شرایط آبیاری با آب شور در گلخانه، تحت شرایط گلدانی و سیستم هیدروپونیک انجام شد. آزمایش با استفاده از طرح فاکتوریل در پایه ی طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار انجام شد. تیمارهای آزمایش شامل 2 رقم سورگوم علوفه ای به نام های KFS3 و Jumbo و پنج سطح شوری آب آبیاری شامل صفر (شاهد)، 50، 100، 150و200 میلی مولار NaCl و 4 سطح کربنات کلسیم شامل صفر (شاهد)، 50، 100 و 150 کیلوگرم در هکتار بود. با افزایش میزان شوری، صفات اندازه گیری شده شامل ارتفاع بوته، سطح برگ، وزن خشک برگ، ساقه، ریشه و اندام هوایی، بیوماس، نسبت وزن خشک اندام هوایی به ریشه، نسبت وزن برگ و نسبت وزن برگ به ساقه کاهش نشان داده ولی با افزایش میزان کربنات کلسیم در هر سطح شوری، میزان ارتفاع بوته، سطح برگ، نسبت وزن اندام هوایی به ریشه، نسبت وزن برگ به وزن ساقه در هر دو رقم افزایش معنی داری نشان داد. همچنین ارقام مورد مطالعه با استفاده از کربنات کلسیم توانستند وزن خشک اندام های هوایی و بیوماس بیشتری تولید نمایند. میزان افزایش تمام صفات به غیر از ارتفاع بوته و سطح برگ در رقم KFS3 بیشتر از رقم Jumbo بود. رقم KFS3 نسبت به رقم Jumbo از توان بهره برداری بیشتری از کلسیم در شرایط بدون شوری برخوردار بود. میزان افزایش عملکرد علوفه در شرایط شور با مصرف کربنات کلسیم نسبت به شرایط بدون مصرف کربنات کلسیم حداقل 8/71% در رقم KFS3 و حداکثر 1/112% در رقم Jumbo بود، بدین ترتیب مصرف کربنات کلسیم می تواند در بالا بردن تولید علوفه در شرایط شور مؤثر واقع شود.
    کلیدواژگان: شوری آب و خاک، کربنات کلسیم، ارقام سورگوم علوفه ای
|
  • Esmaillim., H. Mobsser, M. T. Karbalai, M. Abdi, M. Bakhoda Page 1

    In order to study behavior of plant residue, Azolla and Duck on weed control, yield and harvest index of native Tarom variety, a field experiment was conducted ratooning crop was also used factorial split into Randomized Complete Block Design (RCBD) with three replications. At ratoon crop, treatments consisted were three types of behavior with plant residue (cutting at base, common regional harvest and lockœlodging technology) main factor and Azolla at two levels (with and without), Duck also at two levels (with and without) have established subœfactor. Results form ratoon cropping also showed that the smallest number of weeds was obtained at treatment with plant residue at common regional harvest height, but at the same ratio was added to average height and mixed weeds dry weight. At treatment, Duck and Azolla with these factors caused decreasing the number, mean of weed height and mean weed dry weight. About yield, the treatment with plat residue at lockœlodging technology was the most yield. At Azolla treatment without this factor because of affecting on total number of tiller, percent of fertile tillers, number of panicle per square meter and the number of total spikelet per spike, the yield was increased. At Duck treatment also with this factor for the reason of increasing the number of total tiller per hill, number of panicle per square meter, thousand grain weight induced grain yield raising.The most yield was obtained by interaction of three [treatments] with Duck and Azolla and with per forming lockœ lodging technology.

  • Raeiy., A. Javanshirk., Ghasemi-Golozani Page 19
    One of the most important methods of sustainable agriculture and environmental conservation is intercropping. On this basis, a field study was carried out at research station of agricultural faculty, Tabriz University in 2003. The row-intercropping was used as a cropping pattern. Cultural pattern was replacement series. Treatments were arrangedwithin Randomized Complete Block Design with threereplications. Treatments comprised of pure stand of sorghum (T1), %75 sorghum+%25 Egyptian clover (T2), %50 sorghum+%50 Egyptian clover (T3), %25 sorghum+%75 Egyptian clover (T4), and pure stand of Egyptian clover. The results showed that pure stands of sorghum (12/225 t/ha) and Egyptian clover (3/309t/ha) had the highest and the lowest forage yields On during season growth within three harvests. Among harvests, the second harvest had higher yield than other harvests. T2 had the greater LER (1.14) than other intercropping combinations. It was concluded that sorghum had more competitive effects on Egyptian clover, as Competitive effects of a plant sorghum was equal to 3.3 plants of Egyptian clover.
  • Roozbahania., M. Armin Page 27

    This study was carried out in 2003 in Damavand region to evaluate the effect of foliar application of complete fertilizer on yield and yield component of two potato‘s cultivars on a factorial in a randomized complete blocks design with four replications. In this experiment, two cultivars (Agria and Ajax) and four times of complete fertilizer foliar application (no application, complete emergence, tuber formation and tuber formation and tuber filling) were used.The results showed that there wasn‘t a significant difference between cultivars except for weight of tubers per plant and total yield, which Agric was superior to Ajax. the results showed that there was a significant difference between foliar application at tuber formation and tuber-filling treatment with another treatment and foliar application at tuber formation and tuber-filling produced higher yield. Finally it is recommended that for this region and other similar regions the superior cultivars like Agria to be planted and apply foliar application of complete fertilizer during tuber formation and tuber filling in order to increase the yield of potato.

  • Annabi-Milani, A Page 37
    Nowadays increase of population and need for food and limitation of water resources have caused that the worth of this vital liquid to be cleared up more than ever. A field experiment was conducted at Tabriz plain during 1997-2000 to determination the water requirement of wheat and interaction between applied water and sources of N fertilizer on water use efficiency (WUE). The experiment was carried out in factorial randomized complete block design with 4 irrigation levels (I1 to I4) based on Irrigation Depth per Cumulative Pan Evaporation (ID: CPE) ratios of 0.4, 0.6, 0.8 and 1.0 in combination with 3 sources of N (N1 to N3) comprising ammonium sulfate, urea and ammonium nitrate and with 4 replications. Results indicated that there was significant difference between I1 and other treatments on both biomass and grain yield, but there was no difference between I2, I3 and I4. WUE was different between treatments -3 -3 significantly. Treatment I1 producing 1.89 kgmand treatment I4 with 1.09 kgmhad maximum and minimum WUE respectively. Mean consumed water in 3 years (irrigation plus rainfall) for I1 to I4 was calculated to be 4556, 5776, 6685 and 7713 m3ha-1 respectively. There were no significant differences between treatments in 1000 kernel weight, harvest index (HI) and protein content of seeds. Sources of N had no significant effect on WUE and yield component except 1000 kernel weight. Interaction of irrigation levels and N sources concerning yield components and WUE was not significant.
  • Ghanbaria., M. Farboodi, A. Faramarzi, S. Jamshidi, Sh. Shamspour Page 51
    In order to survey of various amounts of potassium sulfate fertilizer and its effects on quantity and quality of potato Agria and Satina cultivars, an experiment was conducted in the educational-researching farm of Islamic Azad University œ Miyaneh branch in 2004 growing season. The experiment design was factorial based on randomized complete block with 24 treatments and 3 replications. The experimental st st plots were including 1treatment i.e. NP (conventional application), the 1treatment + 50 kg/ha of K2So4 and 1st treatment + 100 kg/ha of K2So4, 1st treatment + 150 kg/ha of K2So4. The cultivation, husbandry and harvesting stages were conducted according to recommended standard methods. During this experiment and after harvesting, quantitative and qualitative indexes were recorded and measured. The indexes such as final number of the main and lateral stems (FS), plant height (H), number of tuber (NT), dry weight of tuber (DWT), wet weight of tuber (WWT), dry plant weight (DPW), wet plant weight (WPW), tuber nitrogen (TN) and Tuber protein (TP) were measured. Data were analyzed by Excel, MSTATC and SAS. According to ANOVA table of the main effect of genotype, fertilizer treatment and also interaction between fertilizer * genotype on growth indexes and yield in the 0.01 probability were significant, but the Aria and Satina was different in fertilizer responding and a certain fertilizer treatment for each cultivar is needed and we cant consider the same fertilizer treatment for all of cultivars. th st The most suitable fertilizer treatment for both cultivars was the 4treatment (1treatment + 150 kg/ha K2So4) in Miyaneh region condition, but totally Agria had advantages in dry and wet weight and other indexes than Satina.
  • Najafi, P Page 63
    Estimating rate of actual evapotranspiration is very important for designing of the irrigation systems, storage construction and water conveyance structures. Many methods have been developed for estimating reference crop evapotranspiration. Amount of these methods are need different climatic parameters but providing all of the data those are necessary for ET0 is not always available and if have been provided, these data may be is not completely correct. Therefore some methods have developed to estimating ET0 with minimum data such as Hargreaves-Samani and Jensen-Haise methods. In this research, eight cases of these methods have been compared. These comparisons were made on the basis alfalfa lysimeter data from Kabotarabud, Isfahan. The results show that through of these cases, which were used Samani-Pessarakly equation for calculating Extraterrestrial Radiation, were estimating ET0 better than the others with 15 Percent Average Maximum Absolute Relative Error (MARE). In addition, these above mention cases were had higher correlation coefficient as compare to other cases, so with improved the main equations with linear regression, MARE were decreased until 9 Percent. Finally, as compared the two methods of calculating the HargreavesœSamani coefficient, Kt, the results showed that there was no considerable different between Allen's equation and Samani-Pessarakly's equation.
  • Hashemabadid., Sh. Sedaghathoor Page 75
    Camellia (Camellia japonica L.) is slow growing and evergreen shrub that has planted for landscaping and beautiful cut flowers. Cutting is the easiest and cheapest method for camellia propagation but camellia cuttings is hardœrooting and needed to specialtreatments.Inthisexperiment,auxinusingtreatmentsarestudied.The experiment conducted in factorial experiment based on complete randomized block design with two factors (four IBA levels and four NAA levels) in three replication and studied rooting percent, root dry weight, root length, tallest root length and root numbers. Obtained results show in significant differents (P<0.01). Among treatments, 4000 mg.l-1 IBA produced most root number and 4000mg.lIBA+2000mg.lNAA produdced tallest roots. Among IBA levels, 4000mg.lproduced most root percent, while 2000mg.lIBA +2000mg.l-1 NAA was most effective treatment.
  • Yarnia, M Page 83
    Saline water and soil area‘s extent every year and forage need is going up. Forage sorghum has a high potential for yield and Ca2+ has an important role in plant tolerance to salinity. For determining Ca2+ level effects on sorghum tolerance to salinity in different growth stages, an experiment was conducted in glass house. Two forage sorghum cultivars (KFS3 and Jumbo) were evaluated in five water salinity levels (0, 50, 100, 150 and 200 mM NaCl) and four levels of CaCO3 (0, 50, 100 and 150 kg/ha) in perlite filled pots in 3 replicates. Increasing salinity decreased plant height, leaf area, leaf, stem, shoot and root dry weight, biomass, shoot/root ratio, leaf ratio and leaf/stem ratio, but increasing CaCO3 applying increased plant height, leaf area, shoot/root ratio, leaf/stem ratio in all salinity levels in cultivars. Applying CaCO3 helped cultivars to improve shoot dry weight and biomass. Increasing rate in all attributes except plant height and leaf area in KFS3 was higher than Jumbo. KFS3 has higher potential than Jumbo to revenue Ca+ in non-saline condition. Forage yield increase in saline condition and applying CaCO3 in comparison without applying CaCO3 in KFS3 was 72% and in Jumbo was 112%, respectively. This showed that applying CaCO3 could improve forage yield in saline condition.