فهرست مطالب

بوم شناسی گیاهان زراعی - سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، تابستان 1385)

نشریه بوم شناسی گیاهان زراعی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 3، تابستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/05/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بابک اسدی صفحه 1
    به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف پروتئین جیره استاندارد توصیه شده توسط انجمن تحقیقات ملی آنتی بیوتیک ویرجینیامایسین در تغذیه جوجه های گوشتی، آزمایشی در قالب یک طرح کاملا تصادفی به صورت فاکتوریل با دو سطح صفر و 25 قسمت در میلیون آنتی بیوتیک و دو سطح جیره استاندارد و10% پروتئین بالاتر از توصیه استاندارد با 3 تکرار و 25 قطعه جوجه گوشتی نژاد آرین برای هر تکرار به مدت 35 روز از سن 7 روزگی انجام گرفت. صفات مورد اندازه گیری شامل وزن بدن و ضریب تبدیل غذایی به طور هفتگی و گروهی از شاخص های مورد نظر در طول دوره پرورش بودند. در پایان هفته ششم از هر قفس دو قطعه جوجه به طور تصادفی انتخاب و پس از توزین و ذبح درصد لاشه و ضریب تبدیل غذایی اندازه گیری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل از این آزمایش نشان می دهد که در سن 6 هفتگی اثر ویرجینیامایسین در مورد هر دو نوع جیره باعث افزایش معنی داری در وزن بدن گردیده همچنین جیره ای که مطابق با شرایط تنش گرمایی تنظیم شده و همراه آنتی بیوتیک نیز بوده به طور معنی داری نسبت به بقیه جیره ها وزن بدن بالاتری را باعث گردیده است. در مورد ضریب تبدیل غذایی نیز در 6 هفتگی اضافه کردن ویرجینیامایسین به جیره ای که مطابق با شرایط تنش گرمایی تنظیم شده یعنی جیره استاندارد همراه با 10 درصد پروتئین بیشتر نسبت به عدم مصرف ویرجینیامایسین در آن جیره به طور معنی داری ضریب تبدیل غذایی را بهبود بخشیده است. یعنی به طور کلی جیره استاندارد همراه با 10 درصد پروتئین بیشتر و همراه با ویرجینیامایسین بهترین ضریب تبدیل غذایی را باعث شده است.
    کلیدواژگان: جوجه گوشتی، وزن بدن، ضریب تبدیل غذایی، ویرجینیامایسین، تنش گرمایی
  • ابراهیم بحرینی، جواد پوررضا، محمد کاظم دستغیب بهشتی، لطف الله برنایی صفحه 11
    به منظور مطالعه اثر استفاده از اوره در جیره غذایی جوجه های گوشتی آزمایشی برای مقایسه هفت جیره آزمایشی که در آنها اوره جایگزین بخشی از کنجاله سویا شد به اجرا درآمد. در قالب طرح کاملا تصادفی 420 قطعه جوجه یکروزه گوشتی نژاد آرین به 21 گروه و هر گروه به 15 قطعه جوجه تقسیم شدند و هر یک از جیره های آزمایشی با سه تکرار به شرح ذیل مصرف گردید. گروه اول: این جوجه ها طی هفته های دوم و سوم از جیره حاوی اوره استفاده نمودند و بقیه دوره از جیره های معمولی استفاده نمودند. گروه دوم: این جوجه ها طی هفته های چهارم تا هفتم از جیره حاوی اوره استفاده نمودند و بقیه دوره از جیره های معمولی استفاده نمودند. گروه سوم: این جوجه ها گروه شاهد بودند که کل دوره را از جیره های معمولی بدون اوره استفاده نمودند. جوجه ها در طی مدت آزمایش از سه جیره آغازین، رشد و پایانی که دارای انرژی و پروتئین یکسان بودند به مدت 49 روز تغذیه شدند. تیمارهای مورد آزمایش شامل سطوح 203/0، 406/0 و 609/0 درصد اوره از جیره و مقایسه با شاهد(جیره بدون اوره) بود. نتایج بدست آمده نشان داد که سطوح مختلف اوره بر وزن زنده طیور، وزن لاشه طیور، وزن چربی حفره بطنی و ضریب تبدیل غذایی تاثیری نداشت و تحت شرایط این آزمایش استفاده از اوره به عنوان جایگزین کنجاله سویا در سطوح 203/0، 406/0 و 609/0 درصد جیره هیچگونه تاثیر منفی بر صفات مورد بررسی در این آزمایش ندارد.
    کلیدواژگان: جوجه های گوشتی، اوره، جیره، کنجاله سویا
  • مجید گودرزی، داود مدیری، علیرضا صفامهر صفحه 23
    در این تحقیق به منظور مطالعه اثر زئولیت طبیعی (کلینوپتیلولیت) بر کاهش اثرات آفلاتوکسین در رشد و عملکرد جوجه های گوشتی، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با استفاده از 3 سطح کلینوپتیلولیت (0، 3 و 5 درصد جیره) و 3 سطح آفلاتوکسین (0، 1 و 2 قسمت در میلیون) انجام گرفت. طول دوره آزمایش 49 روز بود که طی آن مصرف خوراک روزانه، افزایش وزن روزانه، ضریب تبدیل و درصد تلفات اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که بالاترین میانگین وزن زنده، وزن لاشه و افزایش وزن روزانه مربوط به جیره 7 (سطح 0 آفلاتوکسین و 5 درصد زئولیت) و کمترین مقدار صفات مذکور مربوط به جیره 3 (سطح 2 قسمت در میلیون آفلاتوکسین و صفر درصد زئولیت) بود. در مورد وزن کبد، ضریب تبدیل و درصد تلفات بالاترین مقدار مربوط به جیره 3 و کمترین مقدار مربوط به جیره 7 بود. بیشترین مقدار مصرف خوراک روزانه مربوط به جیره 4 (سطح صفر آفلاتوکسین و 3 درصد زئولیت) و کمترین مقدار آن مربوط به جیره 3 بود. در کل نتایج این آزمایش نشان داد که وجود آفلاتوکسین در سطوح بالاتر از 1 قسمت در میلیون در جیره جوجه های گوشتی منجر به کاهش عملکرد و ضریب تبدیل آنها خواهد شد. استفاده از کلینوپتیلولیت در جیره می تواند اثرات زیان آور آفلاتوکسین را کاهش دهد و در شرایط این آزمایش سطح 5 درصد آن نتایج بهتری را از خود نشان داد.
    کلیدواژگان: زئولیت، آفلاتوکسین، جوجه های گوشتی، ضریب تبدیل، کلینوپتیلولییت
  • محمد باقر خورشیدی بنام، فرخ رحیم زاده خویی، محمد جواد میرهادی، قربان نورمحمدی صفحه 39
    سه رقم مارفونا، آگریا و دراگا از سیب زمینی در یک طرح استریپ بلوک در قالب بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار مورد بررسی قرار گرفتند. تیمار تنش خشکی در کرت های افقی در 4 سطح (1، 3، 5 و7 بار آبیاری) و رقم ها در کرت های عمودی قرار داده شدند. پس از عملیات خاک ورزی و کوددهی، غده های بذری در فواصل 75×25 سانتی متری در 9 ردیف 5 متری کاشته و بلافاصله آبیاری شدند. بعد از ظهور بوته ها، آبیاری تا زمان 50% گلدهی برای تمام تیمارها ادامه و سپس تا اتمام گلدهی تیمارهای تنش خشکی اعمال گردید. بعد از آن نیز آبیاری به طور یکسان برای کلیه تیمارها اعمال شد. نمونه برداری هر دو هفته یکبار برای تعیین وزن خشک ریشه انجام شد. نتایج نشان داد که با اعمال تنش خشکی از میزان وزن خشک ریشه نسبت به تیمار شاهد کاسته می شود. در تیمارهای دیگر تنش خشکی اختلافات موجود در آخر دوره رشد با یک بازیافت به حداقل رسید. در نهایت با وجود کاهش عملکرد در اثر تنش خشکی نسبت به شاهد، وزن خشک ریشه تولیدی در شدت های مختلف تنش خشکی اختلاف معنی دار با هم نشان ندادند. از دلایل بالاتر بودن عملکرد آگریا نسبت به دراگا در تنش های متوسط و شدید می توان به این امر اشاره نمود که رقم آگریا در هر سه شدت تنش توانسته است وزن خشک ریشه بیشتری نسبت به دراگا تولید نماید و در نتیجه مدت زمان بیشتری ریشه فعال و در حال جذب مواد غذایی و آب داشته و عملکرد آن نیز بالاتر می باشد. همچنین به نظر می رسد که در اواخر دوره رشد ریشه های جدید تشکیل نمی شوند و نیز ریشه های بالغ با ارسال مواد خشک خود به غده ها نکروزه شده و می میرند. اما به دنبال اعمال تنش خشکی، ریشه های جوان با ماده خشک کمتر نسبت به ریشه های قدیمی تر تولید می شوند.
    کلیدواژگان: ارقام سیب زمینی، تنش آب، دوره تنش، وزن خشک ریشه، عملکرد
  • ناصر نظری صفحه 51
    در این بررسی کانی شناسی خاک های دشت رجئین در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر توپوگرافی های مختلف، به عنوان یک عامل خاکساز در شرایط آب و هوایی نیمه خشک بر روی مواد مادری آهکی مورد بررسی قرار گرفت. این دشت به مساحت 42000 هکتار در فاصله 35 کیلومتری جنوب شرقی میانه قرار دارد. ارتفاع متوسط دشت 1290 متر از سطح دریا بوده و میانگین بارندگی و دمای سالیانه آن به ترتیب 4/305 میلی متر و 9/12 درجه سانتی گراد می باشد. سه واحد فیزیوگرافی شامل جلگه های مرتفع، دشت های آبرفتی دامنه ای و دشت های آبرفتی رودخانه ای در منطقه تشخیص داده شد. در هر واحد فیزیوگرافی تعداد 9 پروفیل شاهد انتخاب گردید. خاک های موجود در منطقه مطابق سیستم جامع رده بندی آمریکایی خاک و سیستم فائو تا سطح خانواده طبقه بندی شدند. جهت جداسازی رس از نمونه های خاک از روش های جکسون، کیتریک و هوپ استفاده شد. برای خروج ملات های موجود خاکدانه ها از جمله کربنات ها، گچ و املاح محلول از روش مهرا و جکسون استفاده شد. منحنی های پراش پرتو ایکس رس های موجود به وسیله دستگاه D5000 Siemens با لامپ مس در طول موج 524/1 آنگستروم تهیه شد. کانی شناسی بخش رس خاک های منطقه مورد مطالعه به وسیله پراش پرتو ایکس نشان داد که کانی های موجود در نمونه ها از نظر نوع، کم و بیش یکسان بوده ولی میزان آنها در فیزیوگرافی های مختلف متفاوت می باشد. وجود مقادیر بالای کلریت نشان دهنده جوان بودن خاک های منطقه و منشاء توارثی این کانی می باشد.
    کلیدواژگان: کانی شناسی، رده بندی، توپوگرافی، فیزیوگرافی مواد مادری آهکی، نیمرخ خاک
  • محمد صادق صبوری، سید جمال فرج الله حسینی، امیرحسین چیذری، علیرضا ایرانبخش صفحه 65
    در این پژوهش به اولویت بندی خواسته های کشاورزان در خصوص آموزش موارد بازاریابی از دید کشاورزان و کارشناسان کشاورزی، شناسایی و اولویت بندی مشکلات بازاریابی خربزه، روش های مورد نیاز برای فراگیری بازاریابی و امکان ایفای نقش ترویج در بازاریابی از دیدگاه دو گروه پرداخته شده است. متغیرهای مستقل این تحقیق شامل ویژگی های شخصی، شرکت در کلاس های آموزشی-ترویجی، بازارگردانی، بازارشناسی، بازارگرایی و بهبود کیفیت محصول و متغیرهای وابسته نیز مشتمل بر انتخاب بازار فروش توسط کشاورز، نظر کشاورزان در خصوص امکان کمک کارشناسان ترویجی در امر بازاریابی محصول، تنوع بازار فروش و امکان ایفای نقش ترویج در بازار گردانی، بازارگرایی، بازارشناسی و بهبود کیفیت محصول بود. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب تصادفی و فرمول کوکران در مجموع 140 نفر برای جمع آوری اطلاعات از میان کشاورزان انتخاب شدند. 30 نفر از کارشناسان شهرستان گرمسار نیز از طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین سطح تحصیلات با انتخاب بازار فروش، نظر کشاورز در خصوص امکان کمک کارشناسان در بازاریابی محصول و میزان تنوع بازار فروش و نیز شرکت در دوره های آموزشی ترویجی با شغل اصلی و نظر کشاورز در خصوص امکان کمک کارشناسان رابطه معنی داری وجود دارد. بین امکان بهبود کیفیت محصول، بازارگرایی و بازارشناسی و امکان ایفای نقش ترویج نیز رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد ولی در رابطه با بازارگردانی چنین امری مشاهده نشد. در مقایسه مشکلات بازاریابی، امکان ایفای نقش ترویج در بازاریابی و چگونگی انجام روش های آموزشی ترویجی مورد نیاز در بازاریابی بین دو گروه کارشناسان و کشاورز تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: ترویج و آموزش کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی، خربزه و گرمسار
  • مهدی طاهرخانی، احمد گلچین صفحه 77
    کلزا از مهم ترین محصولات روغنی است که طی سالیان اخیر کشت آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کلزا غالبا به عنوان گیاهی با نیاز بالای نیتروژن مورد توجه است. آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 83-1382 در مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان به اجرا در آمد. پنج سطح کودی شامل صفر، 60، 120، 180 و 240 کیلوگرم نیتروژن خالص در هکتار از چهار منبع کودی مختلف شامل اوره با پوشش گوگردی، اوره معمولی، نیترات آمونیم و سولفات آمونیم مورد استفاده قرار گرفت. رقم مورد استفاده کلزا SLM046 بود. نتایج به دست آمده نشان داد که بیشترین عملکرد دانه و روغن از بالاترین سطح کودی و با استفاده از کود اوره معمولی حاصل شده است، اما سطح کودی 120 کیلو گرم با میانگین 63/49 درصد بیشترین درصد روغن دانه را به خود اختصاص داد و با افزایش سطوح کودی از میزان آن در دانه کاسته شد. با افزایش سطوح نیتروژن میزان گلوکوزینولات کنجاله بطور معنی داری کاهش یافت. بیشترین تعداد غلاف در بوته از بالاترین سطح کودی نیتروژن بدست آمد. بالاترین درصد پروتئین در دانه به میزان 67/19 درصد از بالاترین سطح نیتروژن بدست آمد. حداکثر فسفر تجمع یافته در برگ از تیمار 60 کیلو گرم در هکتار نیتروژن بدست آمد و با افزایش سطح کودی از مقدار آن کاسته شد. همچنین نتایج نشان داد که با افزایش استعمال کود نیتروژنه مقدار تجمع یا جذب پتاسیم در گیاه افزایش می یابد به طوری که بالاترین میزان پتاسیم تجمع یافته از سطح کودی 240 کیلوگرم در هکتار نیتروژن خالص بود. بالا بودن ضریب همبستگی عملکرد دانه با عملکرد روغن و به دنبال آن عملکرد بیولوژیکی نشان داد که اساس انتخاب منابع کودی و مقادیر نیتروژن می تواند عملکرد روغن باشد.
    کلیدواژگان: کلزا، سطوح ازت، علمکرد روغن، گلوکوزینولات، پتاسیم، فسفر
  • امید طیاری، ابوالفضل شمسایی صفحه 86
    سدهای زیرزمینی در بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک دنیا برای توسعه منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از هدر رفتن آب در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند. روش اجرای طرح شبیه سیستم آب بندی پی سدهای سطحی است. در این تحقیق از یک مدل فیزیکی سد زیرزمینی به ابعاد 3/1×85/0×4 متر و مدل عددی MODFLOW برای شبیه سازی جریان در مخزن سد و تعیین ارتفاع آب بر روی سد زیرزمینی استفاده شده است. برای واسنجی و صحت سنجی مدل عددی، از اعداد اندازه گیری شده توسط مدل فیزیکی استفاده به عمل آمده است. 206 آزمایش در شرایط مختلف به وسیله مدل فیزیکی و 4300 اجرا به وسیله مدل عددی شبیه سازی شده سد زیرزمینی انجام شد. متوسط خطای نتایج آزمایش های مدل های فیزیکی و عددی 3/1% بود. این شرایط نشان دهنده تطبیق مناسب مدل عددی با شرایط فیزیکی است. نتایج نشان می دهد که مهمترین پارامترها در تعیین ارتفاع آب بر روی سدهای زیرزمینی به ترتیب اهمیت، دبی، ارتفاع سد، سطح ایستابی اولیه، ضریب هدایت هیدرولیکی لایه آبدار، ضخامت سد و شیب کف لایه آبدار می باشند. برای محاسبه ارتفاع آب بر روی سد زیرزمینی (H) می توان از رابطه H=S*F استفاده نمود. S، ضریب مربوط به عوامل دبی، ضریب هدایت هیدرولیکی لایه آبدار، ضخامت سد و شیب کف لایه آبدار می باشد و از رابطه S=ST.Sq.Sk.Ss بدست می آید. F تابعی از نسبت ارتفاع سد (Hdam) به سطح ایستابی اولیه (H0) می باشد و از رابطه 3791/0- (Hdam/H0) 0632/2 F= محاسبه می شود.
    کلیدواژگان: سد زیرزمینی، مدل فیزیکی، مدل عددی، واسنجی، صحت سنجی
|
  • Asadi, B Page 1
    A total of 00 day-old chicks in a completely randomized design using a factorial arrangement with 4 treatments were used to study the effects of different levels of nutrients and Virginiamycin on the body weight and feed conversion of broilers. Test diets were formulated to provide 00 or 0 percent of protein recommended by NRC and was fed either with or without 5 ppm of Virginiamycin to pens of 5 chicks. Weekly body weight and feed conversion were measured and at the end of the trial, two chicks of each pen were selected, killed and dressing percentage and feed conversion were determined. Data from this experiment showed that the 6 weeks age birds, which received Virginiamycin, at two diets, were significantly (p < 0.0) heavier. Addition of 5ppm Virginiamycin also improved (p < 0.0) body weight in diet of NRC + 0% CP. Addition of 5 ppm Virginiamycin significantly (p < 0.0) improved feed conversion rate at the diet of NRC + 0% CP.
  • E. Bahraini, J. Pourreza, M. K. Dastghab Beheshti, L. Bornaee Page 11
    In order to study the effect of urea in broilers diet, an experiment was conducted to compare seven dietary treatments in which urea was substituted for a part of soybean meal. In a completely randomized design, 40 -old broiler chicken (Arian) were divided into groups (replicates). Each replication contained 5 birds and each ditary treatment was assingned to three groups as follow. First group: The birds were given urea during the two and three weeks and during the other weeks they consumed conventional diet. Second group: the bird fed the diet containing urea during the forth and seventh weeks and they were feed conventional diet during the other periods. Third group: The birds were control group which were feed with conventional diet without urea during all the exprimental period. The used diets were isocaloric and isonitrogenous and urea was used at levels of 0.0, 0.406 and 0.609%. The results indicated, using urea in the diets of broiler at mentioned levels had no any significant adverse effect or broiler performance including body weight gain/feed intake, feed conversion ratio decresing percentage and abdominal fat.
  • Goodarzi M., D. Modiri, A. Safamehr Page 23
    In order to study of effects of clinoptilolite on broilers performance with diet contain aflatoxin, an experiment carried out as factorial (completely randomizd desing) with three levels of clinoptilolite(0, and 5%) and three levels of aflatoxin(0, and ppm). The result showed that the live weight, carcass weight and daily weight gain was higest (58, 5 and 5.8 respectivley) for broilers fed ration 7 (contain 5 percentage clinoptilolite and 0 ppm aflatoxin) and were lowest for ration contain 0% clinoptilolite and ppm aflatoxin (5, 5 and 7.5 respectivley).The liver weight, feed conversion ration and mortality percentage were higer for ration (45.8 gr,. and 5.9% respectivley) and were lower for ration 7 (40.08 gr,. 78 and 6.85% respectivley) than the other ration. The highest feed intake related to diet 4 contain three percentage clinoptilolite and 0 ppm Aflatoxin (96.65gr) and the lowest feed intake related to diet (84.7gr). In general the results showed that aflatoxin in level of higher than ppm resulted in reducing of broiler performance and incrasing feed conversion ratio. The used of clinoptilolite in diet can reduce effects of aflatoxin and in condition of this experiment the level of 5% clinoptilolite was better.
  • Khorshidi M. B., F. R. Khoii, M. J. Mirhadi, G. Nur Mohamadi, A. Baybordy Page 39
    Drought effect on root dry weight of three potato cultivars (Marfona, Agria, and Draga) were evaluated in a strip block design with three replicates. Stress treatments (four levels) were arranged in horizontal and cultivars in vertical plots. After cultivation practices and fertilizer applying, seed tubers were sown in 5*75 cm in nine 5-meter rows and irrigated immediately. Irrigation treatments were equal for all treatment until stress began. After 50% flowering until the end of flowering, stress treatments were applied. Root dry weights were measured every other week. ANOVA showed that any stress might decrease root dry weights as compared with the control. In stress levels, differences in root dry weights recovered in the end of growth season. In spite of yield decrease, there were no differences in root dry weights at stress levels. Some of reasons of Agria's higher yield than Draga in mild and severe drought may be its high root dry weights, so it had longer active roots and adsorbed more water and minerals from soil than Draga. It seems that there was no new root formation in the end of season period and matured roots remobilized dry matter to tubers, but in case of drought, new roots with less dry matter produced.
  • Nazari. N Page 51
    In this study, mineralogical characteristics of Rajain’s plain soils located in East Azerbaijan province affected by various topography as a soil forming factor under semiarid condition with calcareous parent materials has been studied. The studied area with 4000 ha is located in 5th km of southeastern of Mianeh. The average plain elevation is 90 m above mean sea level and the mean annual precipitation and temperature are 05.4 mm and. 9º C respectively. Three physiographic units including including plateaus, piedmont alluvial plains and river alluvial plains were identified. In each physiographical unit, nine profiles were selected as control. According to the comperhensive soil classification system, USDA and FAO system, soils were classified up to family level. Jackson, Kitric and Hope Methods have been used for clay separation from the soil samples. Also, Mahra and Jackson Method has been used for mortar removing in aggregates including carbonates and gypsum soluble salts. The X-ray curves provided by simens5000 X-ray diffractometer with Fe-filtered copper Ka radiation cupper in. 54 Ao length wave. the mineralogy was determined by X-ray diffraction with a and. X-ray diffractograms of clay fraction of representative soils showed that similar minerals were present, but differed in relative abundance. The relatively high amount of chlorite reveals that the soils are in young stage of development.
  • Sabouri , S. J. Farajollah Hoseini, A. H. Chizari, A. R. Iranbakhsh Page 65
    In order to increase the ability of farmers in the process of marketing and to improve the status of marketing, In order to increase the ability of farmers in the process of marketing and to improve the status of marketing; extension should indentify its role in marketing. The purpose of this study was to identify role of extension in marketing the prsian melon in Garmsar as perceived by extension specialists and farmers. In this study educational needs of farmers in regard to marketing was identified and prioritized. The sample was 40 farmers and 0 experts and they were selected using by cluster random sampling method. The research design included an applied research and to questionnaires. The data was analyzed by using man whitney and cruskal wallis methods the independent variables were education, age, main occupation, attending in extension and education classes, identifying market, market management and improving the quality of products. The dependent variables were market selection by farmers; farmer’s opinion on role of extension in marketing, different markets for agricaltural products and probability of role of experts in marketing agricultural products. The results of the study showed a positive relationship between education and market selection and between different markets and farmers;Opinion in regard to role of extension in marketing agricultural products. In addition it was found out that there was positive relationship between attending the extension classes and probability of role of extension specialists in marketing agricultural products. In regard of marketing problems; farmers; opinion in regard to role of extension in marketing agricultural products and ways of using extension education methods in marketing; it was found out that there was no difference between farmers and experts opinion.
  • Taherkhani. M., A. Golchin Page 77
    Canola is an oilseed crop that is getting more attention as a source of vegetable oil in our country. Canola requires high rates of nitrogen and is regarded as a nitrogen-demanding crop. In order to study the effects of different rates of nitrogen on yield and seed quality of winter rapeseed Var. SLM046 and its potassium & phosphorus uptake an experiment was conducted in Zanjan Agricultural Research Center in 00. The experiment was carried out in three replications using a factorial experiment in randomized complete block design. Five rates of N (0, 60, 0, 80 and 40 kg/ha) from four different sources (Sulfur coated urea, Urea, Ammonium nitrate and Ammonium sulphate, were used in this experiment. The effect of nitrogen on the canola yield components can be seen in the increased number of the seedpods per plant, which is the main factor in improving the yield of canola seeds. The level of glucose inolate in canola is considered as an important canola quality index, which seems to be affected by the level of nitrogen supplements. The highest seed yield was obtained from the application of 40 kg N/ha, the highest oil content in the seeds was obtained with applications of 0 kg N/ha and the highest oil yield was also obtained with highest level of nitrogen, so it shows that rapeseed has high nitrogen requirment. The canola seed meals content of glucose inolate decreased significantly with increasing nitrogen rates. The largest number of seedpods per plant was obtained with 40kg N/ha. The highest protein content (9/6%) was obtaind from highest level of nitrogen. Most accumulation of phosphorus in the leaves of plant was occurred in 60 kg N/ha and it decreased significantly with increasing nitrogen. Potassium uptake increased with increasing nitrogen rates. There was a great correlation between oil yield and grain yield (r=0/99**). According to these results, selection of fertilizers and level of nitrogen should be evaluated by oil yield character.
  • Tayario., A. Shamsaei Page 86
    Underground dams have been considered for ground water resources development and prevention of ground water losses all around the world especially in arid and semi-arid regions. A physical model with dimensions of (4x0.85x.m) accompanied by a numerical model, MODFLOW, were used to simulate the flow in the reservoir of ground water dams and thus the head of water over the crest was determined. Numerical model was calibrated based upon more than 00 data, which are carried out on the physical model in different conditions. Studies clarified that the most important factors which control the height of water on underground dams are: discharge, the height of dam, initial level of water table, hydraulic conductivity of the aquifer,dam thickness and finally bed rock slope. Also a formula for estimating the height of water on underground dam (H) was derived form: H=S*F in which S is a factor reflects the condition of discharge, hydraulic conductivity, dam thickness and bed rock slope and can be computed by the equation of S=ST.Sq.Sk.Ss and F is a power product of dam height (Hdam) to initial water table level (H0) ratio and were calculated from formula F=.06(Hdam/H0)-0.7900.