فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی مازندران - پیاپی 76 (خرداد و تیر 1389)

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 76 (خرداد و تیر 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمود محمدیان، پروین سپهر صفحه 1
    سابقه و هدف
    گرما نوعی انرژی است که در طی فرآیندهای صنعتی در بسیاری از محیط های کاری تولید می شود و کارگرانی که به نحوی در مواجهه با گرما هستند ممکن است در معرض تنش های ناشی از آن قرار گیرند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر ایجاد اتاقک خنک بر کاهش میانگین دمای تابشی و شاخص تنش گرمایی برای کارگران در مواجهه با گرما در قسمت کوره بود.
    مواد و روش ها
    برای تعیین میزان تنش گرمایی در محیط کار کوره، میانگین دمای تابشی و شاخص تنش گرمایی در محیط کار تعیین گردید. سپس یک اتاقک خنک مناسب برای محیط طراحی و ساخته شد. برای مطالعه تاثیر اتاقک خنک بر کنترل تنش گرمایی در محیط کار، بطور همزمان میانگین دمای تابشی و شاخص تنش گرمایی در داخل و خارج اتاقک اندازه گیری و مقایسه شد.
    یافته ها
    میانگین دمای تابشی (◦c 8/43) در موضع کاری کارگران زیاد و شاخص تنش گرمایی (◦c 5/29) بیش از حد آستانه مجاز توصیه شده بود. با استفاده از عایق های دو جداره یک اتاقک خنک طراحی و ساخته شد. اندازه گیری میانگین گرما در داخل و خارج اتاقک نشان داد که اختلاف معنی داری بین میانگین تنش گرمایی در داخل و خارج اتاقک وجود دارد (◦c 8/22 در برابر ◦c 6/29). همچنین میانگین دمای تابشی بطور معنی داری در داخل اتاقک کمتر از خارج اتاقک بود (◦c 6/28 در برابر ◦c 8/43).
    استنتاج
    کارگران شاغل در قسمت کوره در معرض تنش های گرمایی هستند و طراحی اتاقک مناسب یک روش کنترل مهندسی مناسب و قابل انجام برای کاهش تنش گرمایی در محیط کار مورد مطالعه است. این روش می تواند برای کنترل چنین محیط های کاری که کارگران آن ها در معرض تنش های گرمایی ناشی از گرمای تابشی و جابجایی هستند مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تنش گرمایی، اتاقک خنک، کوره
  • سید عبدالله عمادی، عالیه زمانی، ابراهیم نصیری*، محمد خادملو، امان محمد تاتار صفحه 8
    سابقه و هدف

    لوله گذاری داخل تراشه با لوله های کاف دار جهت بیماران بیشتر از 8 سال، جهت حفظ مطمئن راه هوایی در طی بیهوشی عمومی، ضرورت دارد. تنظیم فشار کاف برای پیشگیری از عوارش مختلف اهمیت زیادی دارد. هدف از این مطالعه تعیین میزان فشار داخل کاف لوله های تراشه ای سوپا در ابتدای بیهوشی بود.

    مواد و روش ها

    در یک مطالعه توصیفی، 500 بیمار بیش از 10 سال که جهت جراحی و بیهوشی عمومی نیاز به لوله گذاری تراشه کافدار داشتند به روش نمونه گیری آسان، مورد مطالعه قرار گرفتند. کاف لوله تراشه بعد از لوله گذاری توسط بیهوشی دهنده با هوا پر شد. 10 دقیقه بعد از لوله گذاری تراشه، فشار کاف بوسیله دستگاه مانومتر اندازه گیری و ثبت گردید. داده های مذکور به همراه اطلاعات دموگرافیک بیهوش دهنده ای که کاف را پر نموده است ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    میانگین فشار کاف در این مطالعه 31±92 سانتی متر آب بوده و بیش از 95 درصد موارد، فشار کاف به صورت over inflate بوده است. تفاوت معنی داری بین تجربه بیهوش دهندگان و یا سطح تحصیلات آنها در میانگین فشار داخل کاف و پر کردن کاف وجود نداشت(05/0>p).

    استنتاج

    روش معمول پر کردن کاف لوله تراشه در ابتدای بیهوشی مناسب نبوده و over inflation ایجاد می کند و لذا تغییر این روش توصیه می گردد.

    کلیدواژگان: لوله گذاری تراشه، فشار کاف لوله، بیهوشی عمومی
  • معصومه کاظمی، هدایت صحرایی، مهناز آذرنیا، حسین بهادران صفحه 14
    سابقه و هدف
    مطالعات قبلی نشان داده است که مصرف مورفین در طی بارداری می تواند موجب تاخیر در نمو جفت و جنین و در نتیجه ایجاد نقایص جنینی گردد. این پژوهش به بررسی اثر مصرف مورفین توسط مادر باردار بر تکوین سلول های اپاندیمی شبکه کروئید دستگاه عصبی مرکزی در موش های بزرگ آزمایشگاهی نژاد ویستار پرداخته است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق از موش های بزرگ آزمایشگاهی نژاد ویستار با محدوده وزنی 170-200 گرم استفاده شد. گروه های آزمایش پس از بارداری، مورفین را با دوز mg/ml 05/0 در آب آشامیدنی دریافت نمودند. گروه کنترل آب آشامیدنی دریافت می کردند. در روز14و17 بارداری موش های باردار با کلروفرم کشته شده و جنین ها به همراه رحم طی عمل جراحی از بدن حیوان خارج و به منظور فیکس شدن به مدت سی روز در محلول فرم آلدئید 10 درصد قرار گرفتند. سپس جنین های فیکس شده مراحل پردازش بافتی را طی کرده و پس از برش گیری و رنگ آمیزی با روش هماتوکسیلین-ائوزین از نظر تکوین سلول های اپاندیمی شبکه کروئید دستگاه عصبی مرکزی جنین مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفتند. برای تعیین تفاوت آماری در دوگروه از نرم افزار موتیک استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد سطح شبکه کروئید و همچنین تعداد سلول های اپاندیما در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار نشان داد(05/0p<).
    استنتاج
    در مجموع، مصرف مورفین خوراکی می تواند از تکوین و عملکرد طبیعی سلول های شبکه کروئید جلوگیری کند. این آسیب ممکن است منشاء نقص عملکرد و تکوین سلول های شبکه کروئید در نوزادانی باشد که از مادران معتاد به دنیا آمده اند.
    کلیدواژگان: سلول های اپاندیمی، شبکه کروئید، مورفین، موش صحرایی
  • ابراهیم نصیری، آریا سلیمانی، رضا علی محمدپور، ربابه دنیوی، هدایت جعفری صفحه 23
    سابقه و هدف
    استفاده از داروهای مختلف برای کنترل تحریکات قلبی- عروقی ناشی از لارنگوسکپی و لوله گذاری تراشه در بیماران مختلف هنوز مورد بحث و مطالعه می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه رمی فنتانیل با فنتانیل بر تغییرات فشارخون سیستول، دیاستول و فشار متوسط شریانی و تعداد نبض در بیماران کاندید جراحی عروق کرونر بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 64 بیمار کاندید جراحی عروق کرونر، در سه گروه رمی فنتانیل نیم میکروگرم برای هرکیلو وزن، فنتانیل 8 میکروگرم برای هر کیلو وزن و روش معمول (فنتانیل دوز پایین یا سو فنتانیل) انجام گرفت. روش نمونه گیری به صورت مستمر بوده و به طور تصادفی درهر یک از این گروه ها قرار گرفتند. متغیرهای همودینامیک در مراحل قبل از بیهوشی، بلافاصله بعد از بیهوشی و دقایق 1، 3، 5، 10 و بعد از انسزیون جراحی به روش مستقیم اندازه گیری و ثبت شد و p کمتر از 5 درصد معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    فشارخون سیستول، دیاستول و تعداد ضربان قلب در مراحل قبل از بیهوشی در بین گروه ها تفاوت نداشت ولی بعد از القای بیهوشی در گروه رمی فنتانیل کاهش بیشتری در متغیرهای مذکور ایجاد شد و تغییرات همودینامیک در مراحل بعد از لوله گذاری تراشه در هر سه روش کنترل گردید که اختلاف بین فشارخون سیستول و دیاستول تا سه دقیقه بعد از لوله گذاری تراشه معنی دار بود (به ترتیب با 05/0 p= و 03/0 p=).
    استنتاج
    رمی فنتانیل و فنتانیل و روش روتین قادر به مهار تحریکات قلبی- عروقی ناشی از لارنگوسکپی و لوله گذاری تراشه در جراحی عروق کرونری می شوند. ولی رمی فنتانیل بیش از دو داروی دیگر، حداکثر تا سه دقیقه بعد از لوله گذاری موثر بود.
    کلیدواژگان: رمی فنتانیل، فنتانیل، لوله گذاری تراشه، سوفنتانیل، جراحی عروق کرونری
  • مهران ضرغامی، مژگان محمودی، سید محمد مهدی دانشپور صفحه 32
    سابقه و هدف
    آثار انگشتان دست و سامانه اعصاب دارای منشا مشترک و بنیان ژنتیکی است. بنابراین هدف این مطالعه بررسی رابطه احتمالی خطوط انگشتان دست با اختلالات ژنتیکی شایع و ناتوان کننده دو قطبی نوع یک و روان گسیختگی بود.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مورد- شاهدی اثر انگشتان دست 100 بیمار مبتلا به روان گسیختگی و 100 بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک 100 و 100 فرد بدون سابقه اختلال روانی در خود و بستگان درجه یک ثبت گردید و به صورت بی خبر از تشخیص کدگذاری شد.
    یافته ها
    در بیماران دو قطبی اثر انگشت نوع گردبادی به طور با اهمیتی بیشتر (03/0p<) و در بیماران مبتلا به روان گسیختگی اثر انگشت نوع کمانی به طور با اهمیتی کمتر (002/0p<) از گروه شاهد سالم بود. بیماران دو قطبی فقط در دو انگشت نشانه و میانه چپ (به ترتیبp کوچکتر از 02/0و 01/0) و بیماران مبتلا به روان گسیختگی در انگشت شست راست، حلقه راست و چپ (به ترتیبp کوچکتر از 04/0، 04/0و 02/0) با گروه شاهد تفاوت داشتند. بیماران مبتلا به روان گسیختگی با مبتلایان به اختلال دو قطبی تفاوت مهمی نداشتند.
    استنتاج
    داشتن اثر انگشت نوع گردبادی در دو انگشت نشانه و میانه چپ و کمتر بودن اثر انگشت نوع کمانی در انگشت شست راست، حلقه راست و چپ به ترتیب مرتبط با اختلال دوقطبی نوع یک و روان گسیختگی هستند. اما نمی توان مبتلایان به روان گسیختگی را بر اساس اثر انگشت ها از مبتلایان به اختلال دو قطبی تفکیک کرد.
    کلیدواژگان: اثر انگشت، اسکیزوفرنیا، اختلال دوقطبی نوع یک
  • فریده موحد، زهرا یار احمدی، فاطمه سمیعی راد، صغری خانی صفحه 42
    سابقه و هدف
    پیشگویی زود هنگام عفونت و تشخیص به موقع پارگی زودرس کیسه آب، نقشی اساسی در درمان عوارض این بیماری دارد. در مواقعی که پارگی جزئی و آبریزش خفیف است، تشخیص مشکل و حتی غیر ممکن می باشد. بنابراین در این مطالعه ارزش تشخیصی لاکتات دهیدروژناز و کراتینین مایع مهبلی در تشخیص پارگی زودرس کیسه آمنیون بررسی گردید.
    مواد و روش ها
    در زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه مراقبیتهای پیش از بارداری بیمارستان آموزشی کوثر قزوین، اسپکولوم گذاشته شد و آبریزش واضح بررسی گردید، همچنین نمونه ای از ترشحات دهانه رحم روی لام جهت آزمایش فرن کشیده شد و سپس از مایع (ترشحات واژن) موجود در فورنیکس خلفی واژن، آسپیره شده و جهت تعیین کراتینین و لاکتات دهیدروژناز به آزمایشگاه فرستاده شد.
    یافته ها
    در مجموع 223 زن باردار وارد مطالعه گردیدند که میانگین سنی 5/5±4/25 سال داشتند. میانگین سن حاملگی2/3±6/37 هفته بود. آبریزش واضح در 3/32 درصد از مادران یافت شد، در حالی که تست فرن در 1/25 درصد موارد مثبت گردید. با رسم منحنی RÔÇ برای تست لاکتات دهیدروژناز واژینال با احتساب روش تایید آبریزش واضح توسط پزشک بعنوان تست استاندارد طلایی و نقطه برش 180 واحد بر لیتر برای کاکتات دهیدروژناز واژینال جهت تشخیص PRÔM مثبت، حساسیت 85 درصد، ویژگی 80 درصد، ارزش اخباری مثبت 3/66 درصد، ارزش اخباری منفی 6/91 درصد و صحت (Âccuracy) 81 درصد جهت این تست بدست آمد. شاخص های فوق در مورد تست کراتینین با نقطه برش 9/0 میلی گرم بر دسی لیتر جهت کراتینین واژینال، به ترتیب برابر 72 درصد، 35 درصد، 7/34 درصد، 6/72 درصد و 47 درصد بود.
    استنتاج
    تست کاکتات دهیدروژناز مایع واژینال با نقطه برش 180واحد بر لیتر و در نظرگرفتن تست تایید آبریزش واضح توسط پزشک بعنوان تست استاندارد طلایی برای تشخیص پارگی زودرس کیسه آب از ارزش تشخیصی مطلوبی برخوردار است.
    کلیدواژگان: پرده های جنینی، پارگی زودرس پرده ها، لاکتات دهیدروژناز، کراتینین
  • فاطمه شیخ مونسی، محسن شهسواری، عاطفه جعفرزاده، محمد خادملو صفحه 54
    سابقه و هدف
    مطالعات و تئوری های متعددی ارتباط بین خلاقیت و سایکوپاتولوژی را مطرح کرده اند، از طرفی بین بهره هوشی و خلاقیت پیوندهایی وجود دارد. مطالعه حاضر به منظور پاسخگویی به این سوال طرح شده که آیا خلاقیت و بهره هوشی در بیماران دو قطبی و فرزندان آنها با جمعیت عمومی متفاوت است.
    مواد و روش ها
    بیست بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی (در هنگام فروکش علائم) و 20 نفر از فرزندان سالم آنان با 20 نفر از افراد بدون سابقه بیماری روانی و 20 نفر از فرزندانشان از نظر سن، جنس، وضعیت اجتماعی و اقتصادی سطح تحصیلات همسان سازی شدند، همه شرکت کنندگان در مطالعه براساس آزمون هوشی وکسلر بزرگسان و پرسشنامه خلاقیت رند سیپ توسط روان شناس بالینی ارزیابی شدند
    یافته ها
    افراد مبتلا به اختلال دو قطبی بهره هوشی کلامی، عملی و کلی کمتری نسبت به فرزندان خودشان و گروه شاهد و فرزندان گروه شاهد داشتند(05/0>p). اما بین بهره هوشی فرزندان بیماران دو قطبی با گروه شاهد هیچ تفاوت مهمی از نظر آماری مشاهده نشد. خلاقیت در بین چهارگروه متفاوت نبود.
    استنتاج
    در بیماران دوقطبی، نقائص چشمگیر و پایداری ایجاد می شود و پایین بودن نمرات بهره هوشی در بیماران دو قطبی می تواند به این افت شناختی مرتبط باشد.
    کلیدواژگان: بهره هوشی، خلاقیت، اختلال دو قطبی
  • زهرا قدسی، لیلا امینی صفحه 61
    سابقه و هدف
    امروزه بیش از 153 میلیون زن در سراسر دنیا از ÏÜD به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. از مزایای این روش طولانی الاثر بودن، تاثیر بالا در پیشگیری و هزینه کم آن می باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دو نوع ÏÜD، TÇu380Â و (300 +، 300) Çu-Safe از نظر عوارض جانبی و تداوم استفاده در 6 ماه اول استفاده از روش در درمانگاه های تامین اجتماعی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی بود. با استفاده از روش نمونه گیری مستمر 250 نفر از زنان خواهان استفاده از ÏÜD انتخاب شده و به طور تصادفی در یکی از دو گروه ÏÜD قرار گرفتند و از نظر عوارض جانبی و تداوم استفاده در فواصل 3،2،1 و6 ماه بعد کنترل شدند. ابزار گردآوری داده ها برگه ثبت اطلاعاتی بود که روائی و پایائی آن توسط اساتید صاحبنظر و مطالعه اولیه تایید شده بود.
    یافته ها
    بیشترین موارد خونریزی در هر دو گروه در اولین ماه بعد از جایگذاری ÏÜD روی داد. در حالی که در ماه های اول، دوم و ششم خونریزی به طور معنی داری در گروه Çu-Safe کمتر بود(05/0p<). در تمام نوبت های مراجعه درد و عفونت به طور معنی داری در گروه Çu-Safe کمتر از TÇu380Â بود(05/0p<). تداوم استفاده از روش در ماه سوم کارگذاری به طور معنی داری در استفاده کنندگان Çu-Safe بیشتر بود(05/0p<). در مورد دفع خودبخودی و حاملگی ناخواسته هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.
    استنتاج
    با توجه به یافته های این پژوهش، از آنجا که عوارضی چون خونریزی، درد، عفونت و دفع خودبخودی در ÏÜD نوع Çu-Safe کمتر می باشد، استفاده از این نوع ÏÜD توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: عوارض جانبی، ÏÜD، پیشگیری از بارداری
  • کبری علیگلبندی، آزیتا بالاغفاری، حسن صیامیان، محمد واحدی، سیده شهربانو رشیدا صفحه 69
    سابقه و هدف
    هسته اصلی نظام اطلاعات سلامت در بیمارستان در گرو مدارک پزشکی است. به عنوان یک ابزار ارتباطی بین مراقبت کنندگان سلامت، مدارک پزشکی با مستندسازی خوب، برای مراقبت بالینی خوب ضروری است. از آنجایی که دیابت شایع ترین بیماری غدد درون ریز است و در کشور ما نیز شیوع بسیار بالایی دارد، لذا ثبت دقیق اطلاعات بیماران دیابتی و تاثیر آن در درمان فعلی و آتی، محققان را برآن داشت تا مطالعه ای را با هدف تعیین وضعیت مستندسازی پرونده های بیماران دیابتی در مراکز آموزشی درمانی ساری در سال 1385 به انجام رسانند.
    مواد و روش ها
    این تحقیق، یک مطالعه توصیفی از نوع داده های موجود می باشد. جامعه پژوهش کل پرونده های بیماران دیابتی بستری شده در دو مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) ساری و بوعلی سینا ساری در سال 1385 انتخاب گردید و کل پرونده های سال 85 (270 پرونده) جهت مطالعه در نظر گرفته شد. داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS نسخه هفدهم مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که از تعداد 270 پرونده دیابتی، 92/5 درصد دیابت ملیتوس نوع یک (وابسته به انسولین)، 19/5 درصد دیابت ملیتوس نوع دو(غیروابسته به انسولین)، 52/18 درصد دیابت ملیتوس بارداری بودند و در 37/70 درصد نوع دیابت نامعلوم بود. از نظر جنسیت 44/74درصد از بیماران زن، 56/25 درصد مرد و 07/84 درصد متاهل بودند.
    استنتاج
    علی رغم تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر در زمینه تقویت ثبت اطلاعات بیماران بستری و آموزش پزشکان در زمینه تشخیص نویسی صحیح مبتنی بر نیازهای طبقه بندی بین المللی بیماری ها، هنوز مشکلات زیادی در ثبت داده های ضروری و اساسی وجود دارد. لذا محققین، استفاده از فرم های تخصصی دیابت، طراحی و تائید شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در مراکز آموزشی درمانی پیشنهاد می دهند.
    کلیدواژگان: مستندسازی، دیابت، ثبت اطلاعات
  • وحید خوری، سروش امین الشریعه نجفی، فاطمه علیزاده، منا پورابوک، محسن نایب پور، شیما چنگیزی، عارف صالحی، فخری بداغ آب صفحه 77
    سابقه و هدف
    مطالعات گذشته بیانگر اثرات مستقیم وغیرمستقیم استاتین ها در تاثیر بر روی آریتمی های فوق بطنی و بطنی بوده است. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر سیمواستاتین در خواص وابسته به سرعت گره و مشخص نمودن اثرات سیمواستاتین در ارتباط با دیگر خواص پایه هدایتی و تحریک ناپذیری گرهی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از مدل گره دهلیزی- بطنی جدا شده پرفیوز 8 خرگوش استفاده شد. تحریک ناپذیری گرهی (موثر و کارکردی) و پروتکل های وابسته به سرعت (ریکاوری و خستگی، تسهیل) جهت ارزیابی خواص الکتروفیزیولوژیک گره دهلیزی- بطنی استفاده شدند. پروتکل های تحریکی در طی فاز کنترل و همچنین در حضور غلظت های مختلف سیمواستاتین به کاربرده شدند.
    یافته ها
    سیمواستاتین در غلظت های 5/0 تا 10 میکرومولار در لیتر دوره تحریک ناپذیری کارکردی و موثر گره را به صورت معنی داری طولانی کرد و سبب افزایش زمان ونکباخ گردید. آستانه آریتمی توسط سیمواستاتین در غلظت های بالا (3 و 10 میکرو مولار) افزایش پیدا کرد. غلظت های مختلف سیمواستاتین سبب افزایش خستگی شد که تنها در غلظت 30 میکرو مولار معنی دار بود.
    استنتاج
    سیمواستاتین ازطریق افزایش آستانه آریتمی و طولانی شدن دوره تحریک ناپذیری کارکردی و موثر پتانسیل اثرات ضد آریتمی های چرخشی گره ای را دارد.
    کلیدواژگان: گره دهلیزی، بطنی، سیمواستاتین، آریتمی فوق بطنی
  • محسن صابر مقدم رنجبر، سید محمد علوی نیا صفحه 88
    سابقه و هدف
    بخش عمده ای از مصدومین، بیماران دچار صدمه نافذ چشم هستند و ناشتا نبودن اغلب آنها، احتمال آسپیراسیون ریوی را در پی دارد. از آنجائی که جایگزین مطمئنی برای لوله گذاری نای و استفاده ازسوکسینیل کولین که بتواند احتمال آسپیراسیون ریوی را به حد اقل برساند و دارویی که بتواند شلی عضلانی کامل با زمان شروع ارکوتاه را ایجاد نماید معرفی نشده است، همیشه نگرانی از افزایش فشار داخل چشم وخارج شدن زجاجیه به هنگام القاء بیهوشی وجود دارد. هدف این مطالعه این است که مشخص نماید آیا استفاده از پروپوفول به عنوان خواب آور به تنهایی و بدون کاربرد پیش داروئی دیگری می تواند مانع افزایش فشارچشم بعد از تزریق سوکسینیل کولین و لوله گذاری نای بشود
    مواد و روش ها
    در این مطالعه ابتدا تعداد 46 مورد از بیماران که در طبقه بندی 1و2 انجمن بیهوشی آمریکا (Ï،ÏÏ ÂSÂPS) قرار داشتند، انتخاب شدند. قبل از القاء بیهوشی فشارچشم بیماران با استفاده از تونومتر شیوتز اندازه گیری شد. سپس با استفاده از پروپوفول و سوکسینیل کولین القاء بیهوشی و لوله گذاری نای صورت گرفت. بلافاصله و دو دقیقه بعد از لوله گذاری نای، فشارچشم به روش قبلی اندازه گیری شد. تجزیه وتحلیل متغیرها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و SÂS-9.1 انجام و از آزمون اندازه گیری های مکرروضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
    یافته ها
    از تعداد 33 مورد 4/39 درصد زن و 6/60 درصد مرد و میانگین سنی آنها 8/54 سال بود. میانگین فشارچشم قبل ازالقاء 12، بلافاصله بعد از لوله گذاری 69/10 و دو دقیقه بعد ازلوله گذاری 93/9 میلی متر جیوه بود. در آزمون اندازه گیری های مکرراین میانگین ها تفاوت معنی دار آماری را نشان دادند (05/0p<).
    استنتاج
    یافته ها نشان داد در بیمارانی که به روش القاء سریع با استفاده از پروپوفول بیهوش شده اند بدنبال تزریق سوکسینیل کولین و لوله گذاری نای نه تنها افزایش فشارچشم بوجود نمی آید، بلکه شاهدکاهش قابل توجه آن نیزخواهیم بود.
    کلیدواژگان: سوکسینیل کولین، فشار داخل چشم، پروپوفول، القاء سریع
  • صادق خداویسی، طاهره شکوهی، علی زارعی محمودآبادی صفحه 95
    مایستوما عفونت گرانولوماتوز مزمن بافت جلدی و زیر جلدی است که در اثر اکتینو مایست ها (اکتینومایستوما) و قارچ ها (یومایستوما) ایجاد می گردد. عوامل مسببه بیماری ارگانیسم اگزوژن خاک دوست می باشند که در پی تروما به زیر جلد وارد می شوند. بیماری مایستوما در ایران نادر و به صورت تک گیر (اسپورادیک) است. در این مطالعه مروری90 مورد گزارش شده در سال های 1351 الی 1388 مشخص گردید. مبتلایان به مایستوما در ایران اکثرا مرد(3/66 درصد)، در محدوده سنی 31 تا 50 سال (1/55 درصد) و کشاورز (4/44 درصد) بوده اند. در ایران، پا بیشترین محل درگیری (8/73 درصد) و پس از آن ساق و بازو (هر کدام 8/4 درصد)، بیشترین عوامل اکتینومایستوما: اکتینومادور امادوره (5/23 درصد) نوکاردیا آستروئیدس (6/20 درصد)، نوکاردیا کاویه (2/13 درصد) و بیشترین عوامل یومایستوما سودآلشریا بوئیدی (3/10 درصد) بوده است. بیشترین موارد بیماری از سه استان های شمالی کشور(36 درصد) گزارش شده که در این میان استان مازندران با 4/59 درصد بیشترین موارد را به خود اختصاص داده است و 27 درصد موارد از استان های جنوبی گزارش شده است. شایع ترین عامل گزارش شده در شمال کشور اکتینومادورا مادوره (8/47 درصد) بوده که 8/68 درصد موارد مایستومای گزارش شده ناشی از این ارگانیسم از این منطقه بوده است.
    کلیدواژگان: یومایستوما، اکتینومایستوما، مایستوما
|
  • Mahmoud Mohammadyan, Parvin Se Page 1
    Background and
    Purpose
    Heat is a common type of energy that is produced during industrial processes in many work places. Workers who are working in hot areas may be exposed to heat stress. The aim of this study is to evaluate the effect of a designed cool spot on reduction of Mean Radiation Temperature (MRT) and Wet Bulb Glob Temperature index (WBGT) on a group of furnace workers.
    Materials And Methods
    First، MRT and WBGT indices were measured to evaluate heat stress in a furnace workplace. Then a suitable cool spot was designed and constructed using a double layer insulator. Finally MRT and WBGT were measured and then compared between inside and outside cool spot simultaneously to ascertain the effect of cool spot on control of heat stress.
    Results
    We found that mean MRT (43. 8 ◦c) and mean WBGT index (29. 5 ◦c) were both higher than threshold limit value (28 ◦c) recommended by ÂÇGÏH in workers'' position. There was a significant difference between inside and outside cool spot in mean WBGT (22. 8 vs. 29. 6 ◦c) and mean MRT (28. 6 vs. 43. 8 ◦c). Çonclusion: Furnace workers who are exposed to radiation and convection heat may suffer from heat stress and we found that a cool spot in workplace is a suitable and feasible method to reduce heat stress.
  • Seyed Abdollah Emadi, Aliyeh Zamani, Ebrahim Nasiri, Mohammad Khademlo, Aman Mohammad Tatar Page 8

    Background and

    Purpose

    The cuff of tracheal tube is important and secures the airway during anaesthesia. This study evaluates the effect of endotracheal tube cuff pressure after tracheal intubation during general anesthesia.

    Materials And Methods

    This is a descriptive observational study that recruits 500 ÂSÂ physical status Ï and ÏÏ patients undergoing elective surgery under general anaesthesia. The tracheal cuff pressure was asessed using manometer instrument 10 min after tracheal intubation.

    Results

    Ït has been observed that at a mean intracuff pressure of 92 ±131 cm H20 more than 95% of patients were over-inflated. There was no significant association between the cuff pressure and how experienced were the anaesthesiologists (p<0. 05). Çonclusion: Routine method to inflate the tracheal tube cuff is not suitable during induction of anesthesia، because it results in over-inflation.

  • Masoomeh Kazemi, Hedayat Sahraei, Mahnaz Azarnia, Hossein Bahadoran Page 14
    Background and
    Purpose
    Previous studies have shown that morphine consumption during pregnancy could delay placental and embryonic development or could cause abnormal function of nervous system. The present study evaluates the effect of oral morphine consumption on choroid plexus ependym cells of central nervous system development in Wistar rats.
    Materials And Methods
    Wistar rats (170-200g) were used in this study. The experimental groups received 0. 05 mg/ml of morphine by tap water while after pregnancy، the control group received water only. Ôn 14th and 17th days of pregnancy، the pregnant animals were anaesthetized by chloroform and the embryos were removed surgically. Then، embryos were fixed in formalin 10% for 4 weeks. Ëmbryonic tissues were harvested، processed، sectioned and stained using hematoxylin and eosin (H&Ë). Çhoroid plexus cells of central nervous system of embryos were studied using light microscope and MÔTÏÇ software.
    Results
    Ôur results show an increase in the choroid plexus area and number of the ependym cells among experimental group in comparison with controls. Çonclusion: Taken together، oral morphine consumption can inhibit choroid plexus cells to develop and function naturally. This defect may postpone the function and development of choroid plexus cells.
  • Ebrahim Nasiri, Aria Soliamani, Reza Ali Mohammadpour, Robabeh Donyavi, Hedayat Jafari Page 23
    Background and
    Purpose
    Ït has been found that the use of different drugs for laryngoscopy preparation and tracheal intubation results in controversy. The aim of this study is to compare the haemodynamic effects of remifentanil with fentanyl for tracheal intubation in patients undergoing coronary artery bypass grafting (ÇÂBG).
    Materials And Methods
    This is a randomized and double-blind study. We recruited 64 patients undergoing coronary artery bypass surgery. Subjects received in 3 separate groups: remifentanil، 5 microgram/kg، Fentanyl، 8 microgram/kg، and routine medication respectively. Systolic and diastolic blood pressure، heart rate and mean arterial pressure were measured during، before and after tracheal intubation and immediately، 1، 3، 5، 10، minutes after intubation. Patients were monitored for haemodynamic changes using electrocardiography.
    Results
    Sixty four patients were enrolled in the study. Twenty four patients age at 66 ± 5. 7 (60-84) years، received remifentanil، 23 patients with mean age of 65. 7 ± 6 (60-80) years made up the routin group، and 17 patients with mean age of 65 ± 4. 8 (61-76) years received fentanyl. Blood pressure and heart rate decreased after induction of anaesthesia in all groups. SBP and DBP significantly decreased in remifentanil group in comparison with other groups (p= 0. 01، 0. 03) Ït was pssoble to control hemodynamic response to tracheal intubation in all groups، although it was better in remifentanil group than other groups. Çonclusion: Âlthough the incidence of hypotension was higher، 0. 5 microgram/kg of Remifentanil 8 microgram/kg of fentanyl and routine method (sufentanil) were all effective to attenuate patients’ blood pressure in response to tracheal intubation up to 3 minutes after intubation.
  • Mehran Zarghami, Mozhgan Mahmoudi, Seyed Mohammad Mehdi Daneshpour Page 32
    Background and
    Purpose
    Dermatoglyphic patterns and nervous system share a common stem and genetic basis. Âccordingly the aim of this study was to investigate the relationship between schizophrenia and bipolar disorder، and dermatoglyphic patterns.
    Materials And Methods
    The fingerprint patterns of 100 patients with bipolar Ï disorder (BÏD)، 100 patients with schizophrenia (SÇH) and 100 healthy controls (Çontrol Group: ÇG) were analyzed and compared in this case-control study blindly.
    Results
    The frequency of whorl pattern was higher in BÏD group than in ÇG group (P<0. 03). The frequency of arches in SÇH group was less prevalent than that in ÇG (P<0. 002). Dermatoglyphic analysis showed only significant differences in the 2nd and 3rd finger of the left hand between BÏD and ÇG (P<0. 02 and P<01 respectively). The difference was also significant in the 1st and 4th finger of the right hand as well as in the 4th finger of the left hand between SÇH and ÇG (P<0. 04، P<04، and P<02 respectively). Dermatoglyphic pattern of the BÏD and SÇH patients was not significantly different. Çonclusion: Higher whorl pattern in the 2nd and 3rd finger of the left hand and lower arches in the 1st and 4thfinger of the right hand as well as in the 4th finger of the left hand may be associated with BÏD and SÇH respectively. There is no significant difference between dermatoglyphic pattern of BÏD and SÇH for clinical use.
  • Farideh Movahed, Zahra Yarahmadi, Fatemeh Samei Rad, Soghra Khani Page 42
    Background and
    Purpose
    Premature rupture of membrane (PRÔM) is a common and challenging issue in obstetrics. Ëarly diagnosis of PRÔM and the consequent infection has a pivotal role in proper management of patients. The detection of PRÔM is easier in a case with visible vaginal fluid، but is difficult when trivial amount of vaginal fluid presents. Ïn this study، we aimed to assess the diagnostic value of LDH and creatinine in vaginal fluid for detecting PRÔM.
    Materials And Methods
    Pregnant women were recruited in the third trimester (28-42 weeks) when attending prenatal care unit at Kowsar Ëducational hospital، Ghazvin، Ïran during 2008. Ünder sterile condition، vaginal fluid was collected using speculum. Fern test was performed and adequate vaginal fluid was aspirated from posterior fornix to measure LDH and creatinine.
    Results
    223 pregnant women with mean age of 25. 4±5. 5 (16-43) years were recruited into this study. The mean of gestational age was 37. 6±3. 2 weeks. Visible vaginal fluid was detected in 72 (32. 3%) while Fern test was positive in 56 (25. 1%). Visible vaginal fluid detected by a specialist is considered as a gold standard test. Üsing RÔÇ curve analysis from SPSS، we have found that a cutoff point of >180 Ü/L for vaginal fluid LDH level is a reasonabl diagnostic value for PRÔM at sensitivity of 85%، specificity of 80%، PPV of 66. 3%، NPV of 91. 6% and an accuracy of 81%. The same analysis on vaginal creatinine using a cutoff point of >0. 9 mg/dl showed diagnostic value with sensitivity of 72%، specificity of 35%، PPV of 34. 7%، NPV of 72. 6% and accuracy of 47%. Çonclusion: Vaginal fluid LDH at a cutoff point of >180 Ü/L is clinically a useful diagnostic test for detection of PRÔM.
  • Fatemeh Sheykhmounesi, Mohsen Shahsavari, Atefeh Jafarzadeh, Mohammad Khademlo Page 54
    Background and
    Purpose
    There are several studies that hypothesize presence of a connection between psychopathological status and creativity. Ïn this study we compare the creativity and intelligence quotient in bipolar parents and their offspring (all euthymic) with healthy control group and their offspring.
    Materials And Methods
    Twenty patients with bipolar disorder and twenty of their offspring (all euthymic) matched for sex، age، socioeconomic and educational levels together with twenty normal control subjects and twenty of their offspring were recruited. Âll participants completed creativity randsyp questionnaire (an objective measure of creativity) and Wechsler adult intelligence scale test sheets. Mean scores on these instruments were compared across groups.
    Results
    Bipolar parents showed significant decrease on Wechsler adult intelligence scale (p<0. 05) compared with healthy control parents. Total intelligence quotient scores of bipolar offspring and healthy offspring of healthy controls showed significant difference. Çonclusion: We found that bipolar disorder patients and healthy control subjects had similar creativity on creativity randsyp questionnaire. Ïn Çontrast to some studies، we did not find high creativity in bipolar offspring، of course there was important limitation in our study: all case and control groups had low socioeconomic and low education and might have it caused these results. Ïntelligence quotient scores were lower in bipolar parents than healthy control subjects. We also conclude that bipolar disorder maybe associated with significant and persistent cognitive impairment. Ïntelligence quotient may also be affected at least in some recovered bipolar patients.
  • Zahra Ghodsi, Leila Amini Page 61
    Background and
    Purpose
    Nowadays over 153 million women use ÏÜD worldwide as contraception. Long-term durability، high efficacy، and cost effectiveness are advantages of this method. This study compares the side effects and continuation rate of TÇu380Â and ÇuSafe (300، +300) ÏÜDs during a 6-month period in Taamine Ëjtemaee clinics، Hamadan، Ïran.
    Materials And Methods
    This was a description study. By using a continued method، 250 candidates applied for ÏÜD were randomly placed in two groups of ÏÜD. The side effects and continuation rate were recorded in the following 1،2،3،6 months. Statistical analysis was performed using Students` t-test، fisher and chi-squared test where appropriate. The method for data collection was using some information record whose reliability and validity had been approved by the authorities in the field and after data collection they were analyzed statistically.
    Results
    Vaginal bleeding was the most common consequence during the first month of implantation in both groups، however in months 1، 2، and 6 vaginal bleeding was significantly less prevalent in Çu safe group. Ât all intervals Çu safe users were complained for pain and infection significantly less than that in the TÇu380Â group. The continuation rate was significantly higher in the 3rd month for Çu safe users. No other major differences in spontaneous expulsion and contraceptive failure were found between the study groups. Çonclusion: Âccording to our findings، the side effects included bleeding; pain، infection and spontaneous expulsion were less incident in Çu safe users than TÇu380Â. Therefore، the use of Çu safe ÏÜD is recommended.
  • Kobra Aligolbandi, Azita Bala Ghafari, Hasan Siamian, Mohammad Vahedi, Seyedeh Shahrbanoo Rashida Page 69
    Background and
    Purpose
    The core of the health information system in the hospitals lies within medical records. Ït is a means of communication between the care providers. Good medical record documentation is essential for effective clinical care. This study is designed to evaluate the condition of documentation of the data for diabetic patients and its effect on treatment in educational hospitals of Mazandaran Üniversity of Medical Sciences through the years 2006 and 2007.
    Materials And Methods
    This is a descriptive study and the subjects recruited were medical records of diabetic patients from Ïmam Khomeini and Bou Âli educational hospitals in Sari Çity، Ïran 2006-2007. The collected data were analyzed using SPSS software version 17.
    Results
    Ôf total 270 diabetic records، 16 records (5. 92%) belonged to Ïnsulin-dependent diabetes mellitus (ÏDDM)، 14 records (5. 19%) to non-insulin-dependent diabetes mellitus (NÏDDM)، 50 records (18. 52%) to gestational diabetes and 190 records (70. 37%) to unidentified type of diabetes. 201 patients (74. 44%) were women and 69 (25. 56%) were men and of 227 patients 84. 7% were married. Çonclusion: Despite of efforts made in recent years in context of improving the documents of admitted patients and contrary to all practical training that physicians received on the basis of basic requirements for international classification of diseases (ÏÇD)، still، there are major problems in record of main data. We conclude that more attention must be paid by medical administrators، physicians and medical record staffs to this matter. We suggest health authorities must reform the system of recording and more training courses must be funded to improve involving staffs’ awareness.
  • Vahid Khori, Soroosh Aminosharihe Najafi, Fatemeh Alizadeh, Mona Pourabouk Page 77
  • Mohsen Sabermoghadam Ranjbar, Seyed Mohammad Alavinia Page 88
    Background and
    Purpose
    Penetrating eye injury is one of the most frequent trauma admitted in ophtalmological emergency rooms. The major concern when treating such a trauma is increased intra-ocular pressure and vitreous loss as a side effect of Succinylcholine and endotracheal intubation with no appropriate substitute drug available yet. This study is aimed to determine whether the use of Propofol can prevent the increase intra-ocular pressure caused by succinylcholine injection and endotracheal intubation.
    Materials And Methods
    46 cases were selected and classified on the basis of Âmerican Society of Ânesthesiologists’ Physical Status Ï، ÏÏ (ÂSÂPS Ï، ÏÏ). Before induction of anaesthesia، intra-ocular pressure was measured for each individual case using Schiotz tonometer. Then، anaesthesia was carried out using Propofol (mean: 3mg/kg) and succinylcholine (mean: 1. 2mg/kg) while endo-tracheal tube being placed in the trachea. Ïntra-ocular pressure was measured using the same method immediately and 2 minutes after intubation. Repeated measurements test and correlation co-efficient was used to compare the mean difference and correlation between measurements. SPSS version 16 and SÂS-9. 1 were used to conduct all statistical analysis.
    Results
    33 patients، of them 13 female cases (39. 4%) and 20 male (60. 6%) cases have shown a mean intar-ocular pressure of 12 mmHg prior to induction. Âfter intubation، their immediate and two minutes intar-ocular pressure were 10. 69 and 9. 93 mmHg respectively. Çonclusion: Ôur study shows not only the intra-ocular pressure is not raised but also it is decreased by rapid induction of Propofol followed by injection of succinylcholine and endotracheal intubation.
  • Sadegh Khodavaisy, Tahereh Shokohi, Ali Zarei Mahmoudabadi Page 95
    Mycetomas are chronic granulomatous fungal diseases that involve cutaneous and subcutaneous tissues. Mycetomas are caused by fungi (Ëumycetoma) or fungus-like bacteria (Âctinomycetoma). The exogenous causative agents are geophilic organisms which introduced by traumas. We review 90 cases of mycetoma in Ïran from 1972 to 2009. There are rare reports of Mycetomas from Ïran with most cases (66. 3%) being male (male to female ratio of ~ 2:1). Ït has been found that the highest incidence of Mycetoma is between the ages of 31 and 50 years (60%) while most of the patients were farmers (44. 4%). Ïn Ïran، foot is the most common site of affection (73. 8%) followed by leg and arm (4. 8% each). The most common agents causing actinomycetoma are Âctinomadura madurae (23. 5%)، Nocardia asteroids (20. 6%)، Nocardia caviae (13. 2%)، and the most frequent causative agents of eumycetoma is Pseudoallescheria boydii (10. 3%). The majority of reported cases are Northern (36%) and Southern (27%) provinces of Ïran. Mazandaran has the highest prevalence (59. 4%) among the Northern provinces The most common prevalent agents in Northern Ïran is Âctinomadura madurae (47. 8%) that caused 68. 8 % of Mycetoma in Northern Ïran