فهرست مطالب

Modern Care Journal
Volume:2 Issue: 1, 2005

  • تاریخ انتشار: 1384/06/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • آسیب های اجتماعی حرفه پرستاری و نوع نگرش پرستاران به محیط کار در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
    اقدس اصغری*، طوبی کاظمی، احمد نصیری صفحه 1
    زمینه و هدف
    امروزه پرستار جهت انجام نقش هماهنگ کننده، وظایف چهارگانه ای را انجام می دهد: مراقبت های فیزیکی، حمایت عاطفی از بیمار و ایجاد ارتباط میان بیمار و پزشک و بیمار با پرسنل بیمارستان. با توجه به نقش اساسی پرستار در انجام این وظایف، پژوهش حاضر با هدف تعیین مشکلات و آسیب های اجتماعی ناشی از حرفه پرستاری (خانوادگی، سازمانی و ارتباطی) و چگونگی نگرش نسبت به محیط کار در بیمارستانهای شهر بیرجند صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در آبان و آذر ماه 1383 انجام شد. ابتدا پرسشنامه ای نگرشی تهیه شد و پس از بررسی پایایی و روایی، پرسشنامه نهایی طراحی گردید و در اختیار 160 نفر از پرسنل پرستاری بیمارستانهای بیرجند قرار گرفت. تعداد 120 نفر از پرستاران (زیر دیپلم، دیپلم، کارشناس) شاغل در این بیمارستانها این پرسشنامه را تکمیل نموده و ارسال کردند. سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی آنالیز داده ها صورت گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل نشان می دهد که حدود 64/3% از افراد مورد پژوهش نسبت به محیط کار نگرش منفی، 2/86% نگرش مثبت و 28/8% نیز نگرش حد وسط داشته اند. شیفتهای فشرده و ساعات کار زیاد، خستگی مفرط جسمی و روانی ناشی از کار، انتقال تنشها به محیط خانواده، برخورد با همراهان بیمار، و چگونگی ارتباط با پزشکان از اهم مشکلاتی بوده اند که پاسخگویان به آنها اشاره کرده اند.
    نتیجه گیری
    از آنجائیکه کیفیت زندگی شغلی خود تعیین کننده رضایت پرسنل، نگرش به محیط کار و بهره وری کاری آنهاست بنظر می رسد انجام برنامه های ارتقای کیفیت زندگی شغلی پرستاری از ضروریات است.
    کلیدواژگان: پرستاری، آسیب های اجتماعی، نگرش به محیط کار، رضایت شغلی
  • بررسی افسردگی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری آذربایجان غربی
    حسین حبیب زاده *، حسین متعارفی، علی حسن پور دهکردی صفحه 2
    زمینه و هدف
    اختلال افسردگی بعنوان یکی از اختلالات شایع روان پزشکی و یکی از معضلات مهم و نگران کننده سلامت جوامع و از عوامل تهدید کننده وضعیت اقتصادی کشورها در قرن بیست و یک مورد توجه بسیاری از صاحب نظران و سیاست گذاران امور بهداشتی و پزشکی ممالک و سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. هدف از این مطالعه تعیین میزان افسردگی در دانشجویان پرستاری استان آذربایجان غربی و ارتباط مشخصات فردی دانشجویان پرستاری با شدت افسردگی بود.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی می باشد. تعداد 300 نفر از دانشجویان پرستاری که دارای کلیه مشخصات واحدهای مورد پژوهش بودند انتخاب گردیدند. در این پژوهش نمونه گیری بصورت غیر تصادفی (به روش آسان یا در دسترس) بود. روش گردآوری داده ها فرم پرسشنامه بود که از دو بخش مشخصات فردی و سیاهه افسردگی گلدبرگ تشکیل شده بود اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفته و از روش های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون تی، کای دو و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده گردید.
    یافته ها
    شیوع افسردگی در بین واحدهای مورد پژوهش 58/15% می باشد که از این میزان 12/22% افسردگی مرزی، 24/08% افسردگی متوسط و به همان میزان افسردگی شدید و 7/77% افسردگی خیلی شدید داشته اند. بین متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات با شدت افسردگی ارتباط معنی داری مشاهده نشد ولی بین وضعیت رفاهی خانواده و شدت افسردگی رابطه معنی داری وجود داشت (0/04=P).
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این تحقیق به ما هشدار می دهد که حدود یک دوم دانشجویان آسیب پذیر هستند و بایستی اقدامات درمانی مناسب به منظور رهایی از افسردگی انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: افسردگی، مشخصات فردی
  • ارتباط رضایت شغلی با نحوه اجرای طرح کارانه ازدیدگاه پرستاران بیمارستان های منتخب شهر تهران
    محمد حداد عبدل آبادی*، عباس عبادی، شهین طاقی صفحه 3
    زمینه و هدف
    یکی از راه های موثر ایجاد انگیزه در کارکنان، اعطای پاداش های مادی است که در قالب نظام ها و روش های مختلف صورت می پذیرد. شناخته ترین و موثرترین روش اعطای پاداش های مادی، روش پرداخت مبتنی بر عملکرد می باشد در این روش کارکنان به تناسب میزان عملکردشان (که از طریق مقیاس های متفاوت اندازه گیری می شود) از سطوح مختلف پاداش های مادی بهره مند می شوند و میزان دریافتی کارکنان به طور مستقیم با سطح عملکرد آنان در ارتباط است. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه پرستاران در مورد ارتباط رضایت شغلی با نحوه اجرای طرح کارانه انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی – مقطعی تعداد 255 پرستار و 52 مدیر پرستاری با مدرک فوق دیپلم تا فوق لیسانس و حداقل یک سال سابقه کار بالینی در بیمارستان های منتخب شهر تهران تحت بررسی قرار گرفتند. متغیرهای مورد بررسی در رضایت شغلی، شامل افزایش علاقه به کار در پرستاران، تمایل به ادامه فعالیت، افزایش روحیه در پرستاران وقت شناسی و حضور به موقع در محل کار بود. جهت گردآوری داده ها پرسشنامه ویژه پرستاران و مدیران تنظیم گردید که اعتبار عملی ابزار از روش اعتبار محتوی پس از مطالعه کتب و مقالات و تایید صاحب نظران پرستاری و اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران تعیین و اعتماد ابزار با استفاده از آزمون مجدد مشخص گردید. توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که 52/5% پرستاران و 44/2% مدیران پرستاری معتقد بودند که اجرای طرح کارانه به شیوه فعلی بر رضایت شغلی پرستاران تاثیری ندارد و همچنین 56/1% پرستاران و 49/2% مدیران پرستاری اعتقاد به عدم تاثیر کارانه بر ایجاد علاقه به کار در پرستاران بودند و 87/4% پرستاران و 73/1% مدیران پرستاری معتقد بودند که پرستاران از میزان پرداخت کارانه ناراضی هستند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اجرای طرح کارانه به شیوه فعلی بر رضایت شغلی پرستاران تاثیر قابل توجهی نداشته است و در یک نگاه فقط باعث ابقاء آنان درسازمان می شود و اکثریت واحدهای مورد پژوهش از شیوه محاسبه کارانه ناراضی بودند. لذا پیشنهاد می گردد تا مسئولان طراحی کارانه در این طرح تجدید نظری با استفاده از نظرات خود پرستاران داشته باشند.
    کلیدواژگان: پرستار، مدیر پرستاری، طرح کارانه، رضایت شغلی
  • بررسی دو روش ثبت اطلاعات بیمارستانی (HIS و سنتی) در ارائه مراقبت به بیماران بیمارستانهای شهرستان شهر کرد- سال 1384
    علی حسن پور دهکردی* صفحه 4
    زمینه و هدف
    عصر حاضر را باید تلفیقی از ارتباطات و اطلاعات دانست. امروزه با در اختیار داشتن فناوری اطلاعاتی و ارتباطی مختلف و پیشرفته امکان برقراری سریع ارتباط و تبادل سریع اطلاعات بیش از پیش امکان پذیر شده است. بکارگیری علوم کامپیوتر در حرفه های علوم پزشکی از جمله پرستاری بدلیل حساسیت بالا و سهولت در اقدامات و تسهیل در مراقبت و... از جایگاه خاصی برخوردار است بنابراین پرستاران به منظور اجرای بهتر مسئولیتها و فعالیتهای استاندارد حرفه ای باید با فن آوری اطلاعات آشنایی داشته باشند. این مطالعه به منظور بررسی دو روش HIS و سنتی در ارائه مراقبت به بیماران در بیمارستانهای شهرستان شهر کرد صورت گرفته است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است در این تحقیق نمونه پژوهش 150 نفر از پرسنل پرستاری که در بیمارستان هاجر و آیت الله کاشانی بودند که به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. پس از تعیین روش نمونه گیری، با مراجعه به محیط های پژوهش، پرسشنامه این واحدهای پژوهش توزیع و بعد از تکمیل جمع آوری شد. جهت دست یابی به اهداف از آمار توصیفی و استنباطی، جهت تعیین ارتباط آماری از آزمون کای دو و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش بیانگر آن بود که در بیمارستان هاجر (روش HIS) اکثریت واحدهای پژوهش را زنان (89%) در محدوده سنی 39-30 سال (49%)، سابقه کاری کمتر از 10 سال (65%) و پرستار (70%) بودند. 82% نمونه ها آموزش کامپیوتر گذرانده بودند و 25% دارای کامپیوتر شخصی بودند. در بیمارستان آیت الله کاشانی اکثریت واحدهای پژوهش را زنان (52%) در محدوده سنی 39-30 سال (38%)، سابقه کار بین 20-10 سال (51%) و پرستار (52%) بودند. 88% نمونه ها آموزش کامپیوتر گذرانده بودند و 20% آنها دارای کامپیوتر شخصی بودند. در روش HIS نسبت به روش سنتی رضایت مندی بیماران بیشتر (0/05>P)، خطاهای انسانی کمتر (0/05>P)، انگیزه شغلی پرسنل پرستاری بیشتر (0/05>P) و صرفه جویی در وقت بیشتر (0/05>P) بوده است ولی بین روش HIS و سنتی در ارتباط با افزایش سطح مراقبت از بیماران ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه روش HIS باعث افزایش رضایت مندی بیماران، کاهش خطاهای انسانی، افزایش انگیزه شغلی پرسنل و صرفه جویی در وقت، شده بنابراین باید امکاناتی فراهم شود که همه بیمارستانها مجهز به سیستم HIS شوند.
    کلیدواژگان: HIS، پرسنل پرستاری، روش سنتی
  • مقایسه ویژگی های اجتماعی، شخصیتی و خانوادگی نوجوانان بزهکار پسر مازندران با گروه شاهد
    مهرداد کلاته جاری*، احمد خسروی، داود عودی صفحه 5
    زمینه و هدف
    دوره ی نوجوانی یکی از بحرانی ترین دوران زندگی فرد بوده و نوجوان از مرز کودکی گذشته و وارد مرحله نوینی از زندگی می گردد. ورود به این مرحله نوجوان را با مشکلات فراوانی دست به گریبان می سازد. این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای برخی ویژگی های زیستی – اجتماعی و ارتباط آن با الگوهای شخصیتی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان مازندران در سال 1383 انجام گردید.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه مورد – شاهدی می باشد. جامعه پژوهش شامل 30 نوجوان پسر 18-15 سال بزهکار استان مازندران مقیم مرکز اصلاح کانون و تربیت شهر نکا و 30 نوجوان پسر 18-15 سال مشغول به تحصیل در دبیرستانهای منتخب استان مازندران بود که بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش بود که به روش خود ایفا طی یک مرحله تکمیل گردید. پرسشنامه اول مربوط به مشخصات فردی و پرسشنامه دوم مقیاس 71 عاملی MMPI بود و پرسشنامه سوم، معیار آیزینیک شامل 57 سوال بود که در آن مقیاس، برون گرایی، درون گرایی، نوروتیک و روان پرشی مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری 11/5 SPSS تجزیه و تحلیل شده است.
    یافته ها
    دامنه سنی نوجوان پسر بزهکار 18-15 سال می باشد و سرقت (54/2 %)، درگیری (25%)، قاچاق (0/8%) و رابطه نامشروع (4/2%) جزء شایع ترین موارد بزهکاری در گروه مورد می باشند. از بین متغیرهای خانوادگی ازدواج مجدد و بیکار بودن، سابقه مصرف مواد مخدر توسط پدر با بزهکاری فرزند رابطه آماری معنی داری را نشان می دهد (0/05< P). سابقه فرار از منزل در نوجوانان خطر بزهکاری را 1/8 برابر افزایش می دهد (0/05 < P). سابقه مصرف مواد مخدر در نوجوانان با نسبت شانس 6 (42/24-1/03:CI 0/95) معنی دار شد. شخصیت میان گرا و نوروتیک با (6/7 %) و (16/7 %) در گروه مورد و در گروه شاهد (36/6%) و (26/6%) بیشترین درصد فراوانی را دارا می باشد. اختلال پارانوئید (16/7%) و اضطراب (36/7 %) در گروه مورد و اضطراب (16/7 %) و اختلال پارانوئید (36/7 %) جزء شایع ترین اختلالات مشاهده شده در نوجوانان بزهکار می باشند.
    نتیجه گیری
    طبق نتایج این تحقیق بیشترین نوع بزهکاری به ترتیب اهمیت عبارتند از: سرقت، درگیری، قاچاق، رابطه نامشروع. بزهکاران از نظر اجتماعی نه تنها سلامت افراد جامعه را بلکه دارایی و مالکیت آنها همچنین نظم و مقررات جامعه را مورد تهدید قرار می دهند.
    کلیدواژگان: ویژگی های زیستی - اجتماعی، الگوهای شخصیتی، نوجوانان بزهکار
  • بررسی آگاهی و عملکرد پرسنل پرستاری بیمارستان ولیعصر (عج) در مورد عفونتهای بیمارستانی
    نرجس کاظمی*، طیبه امیر آبادی، کبری شفیعی، کبری کاروان مقدم، مینا چوبینی، یعقوبی، یونسی، خزاعی، ابراری، جوکار صفحه 6
    زمینه و هدف
    عفونتهای بیمارستانی بدون تردید یکی از مهم ترین معضلات تمام بیمارستانها بوده و سبب اتلاف وقت، هزینه و انرژی شده و افزایش مرگ و میر می گردد. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی و عملکرد پرسنل کادر پرستاری بیمارستان ولیعصر (عج) شهر بیرجند نسبت به عفونتهای بیمارستانی طراحی و اجرا گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی کلیه پرسنل کادر پرستاری بیمارستان ولیعصر (عج) شامل پرستاران و بهیاران انجام شد. پرسشنامه ای خود ساخته بر اساس اهداف طرح شامل اطلاعات دموگرافیک، 30 سوال آگاهی و 30 سوال عملکردی در بین نمونه مورد مطالعه در ابتدای هر شیفت تقسیم و ضمن تاکید بر اهداف طرح و عدم مشورت با دیگران در تکمیل پرسشنامه در پایان هر شیفت جمع آوری گردید. داده ها پس از جمع آوری در نرم افزار SPSS وارد و ضمن ارائه آمار توصیفی بوسیله آزمونهای T-Test آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 0/05= α آنالیز گردید.
    یافته ها
    از تعداد 142 نفر از کادر پرستاری بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند 9/9% مرد و 90/1% زن، 39/6% بهیار و 70/4% پرستار بودند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 7/5 + 32/4 سال و میانگین سابقه کار آنها 0/9 ± 9/7 سال برآورد گردید. 2/2% افراد مورد مطالعه در مورد عفونتهای بیمارستانی آگاهی ضعیف، 62/7% آگاهی متوسط و 35/1% آگاهی خوب داشتند. از نظر عملکرد نیز 0/8% عملکرد ضعیف، 34/7% عملکرد متوسط و 64/5% عملکرد خوب داشتند. بین میزان آگاهی و عملکرد با جنس ارتباط معنی داری مشاهده نگردید ولی اختلاف معنی داری بین میزان آگاهی و عملکرد پرستاران و بهیاران مشاهده گردید. همچنین با افزایش سن و سابقه کار میزان آگاهی افراد کاهش یافته ولی عملکرد افزایش یافته است.
    نتیجه گیری
    اکثر افراد مورد مطالعه از میزان آگاهی و عملکرد قابل قبولی برخوردار بودند ولی با توجه به اهمیت عفونتهای بیمارستانی و آگاهی و عملکرد پرسنل در این مورد لازم است با ارائه برنامه های آموزشی و نظارتی تلاش نمود تا ضمن ارتقاء سطح آگاهی پرسنل، عملکرد آنها را نیز تقویت نمود.
    کلیدواژگان: عفونت بیمارستانی، آگاهی، عملکرد
  • شیوع زخم بستر در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
    فرح مادر شاهیان*، محسن حسن آبادی، خلیل حسین زاده، سمیه خزایی، مرضیه هلال بیرجندی صفحه 7
    زمینه و هدف
    زخم بستر از شایع ترین مشکلات در مراکز درمانی و مراقبتی می باشد که میزان شیوع آن را بین 3/5 % تا 11% گزارش نموده اند حتی در بیمارانی که مراقبتهای پیشگیری کننده را دریافت نمی نمایند تا 32% نیز گزارش شده است. هزینه درمان آن بین 1575 تا 5850 یورو برای هر زخم تخمین زده شده است. با توجه به گستردگی مشکل و اهمیت ارزیابی پوست درتمام افراد بستری و مشخص نمودن بیماران در معرض خطر، این مطالعه با هدف کلی تعیین شیوع زخم فشاری در افراد بستری شده در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تمام افرادی که بیش از 5 روز در بخش های بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بستری می شدند (بجز بخش اطفال و سوختگی) مورد بررسی قرار گرفتند ابزار جمع آوری داده ها عبارت بودند از: 1- پرسشنامه ای شامل 2 قسمت الف: اطلاعات دموگرافیک ب: اطلاعات مربوط سابقه قبلی بیماری و بیماری های فعلی، وضعیت تغذیه، حرکت، استحمام، وجود وسایل کاهش دهنده حرکت، وضعیت پوشش تخت و... 2- معاینه فیزیکی پوست و محلهای ایجاد زخم فشاری 3- مقیاس مرحله بندی زخم (نورتون). روش انجام مطالعه بدین صورت بود که پس از مراجعه به بخشهای بیمارستان جهت کلیه افرادی که بیش از 5 روز بستری بودند در صورت رضایت ابتدا پرسشنامه تکمیل می شد و سپس مناطق تحت فشار در سطح بدن بیماران مورد بررسی قرار می گرفت و در صورت وجود زخم فشاری، مرحله آن تعیین می شد. در طی بستری تمام بیماران، هر 24 ساعت ویزیت می شدند. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از تعداد 549 نفر افراد بستری شده واجد شرایط 46/8% زن و 53% مرد بودند که تعداد 44 نفر (8%) از کل نمونه ها به زخم بستر مبتلا شده بودند (4/55% زن و 3/45% مرد). میانگین سنی زنان مبتلا 16/5 ± 65/12 سال و مردان 17/2± 62/3 سال بود. 30/4% از نمونه ها در گروه سنی 80-71 مبتلا به زخم فشاری شده بودند. میانگین روزهای بستری این افراد 8/98 روز بوده، بعد از اولین ویزیت بیشترین فراوانی زخم بر اساس مرحله آن 52/2% مرحله یک بود. بیشترین ناحیه ایجاد زخم در 50% از نمونه ها ساکرال بود، در 56/8% نمونه ها زخم فشاری با هیچ بیماری دیگری همراه نبوده ولی در 22/7% با پر فشاری خون همراه بوده. تشخیص بیماری فعلی آنان در 27/3% بیماری های اعصاب از قبیل: تومورهای مغزی، CVA، پاراستزی پاها و... بود و 15/9% مشکلات قلبی از قبیل: ایسکمی، MI، و... داشتند.
    نتیجه گیری
    نظر به افزایش روز افزون بیماری هایی از قبیل دیابت، چاقی، و... که استعداد ابتلا به زخم بستر را افزایش می دهند، هزینه های درمانی و مشکلات حاصل از زخم برای مبتلایان، برنامه ریزی هایی جهت آموزش و پیشگیری برای تمام افراد بستری بخصوص با خطر بالا ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد.
    کلیدواژگان: زخم فشاری، شیوع، بیماران بستری
  • کاربرد مراقبتهای سلامتی سیار وارائه مدل پیشنهادی جهت اورژانس پیش بیمارستانی
    غلامحسین محمودی راد*، دکترمحمد مهدی سپهری صفحه 8
    زمینه و هدف
    ارتباطات از راه دور و تکنولوژی ارتباطات باعث ایجاد مراقبت های بالینی از فواصل مختلف شده است. از این تکنولوژی در حیطه های کنترل و پیشگیری بیماری ها، پیشبرد اهداف سلامتی و تغییر شیوه زندگی استفاده شده است. بیمارستانها و سایر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی از این تکنولوژی برای کنترل از راه دور علائم حیاتی بیماران استفاده نموده اند. در این مقاله به بررسی تحقیقات و پروژه های جدید در ارتباط با بکارگیری مراقبتهای سلامتی سیار و امنیت اطلاعات در مراقبت از راه دور پرداخته ایم. بحث: از این تکنولوژی در حیطه های متفاوتی از مراقبت های سلامتی مانند مراقبت پرستاری در منزل، مراقبت و کنترل بیماران مزمن از قبیل مبتلایان به دیابت، بیماری های قلبی تنفسی، مراقبت های اورژانسی و پایش بیماران از راه دور استفاده شده است. اطمینان از امنیت اطلاعات باعث پذیرش بهتر این شیوه ارائه مراقبت از جانب کاربران شده و شامل سه حیطه محرمانه بودن اطلاعات، صحت اطلاعات و در دسترس بودن می باشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به پژوهش ها و پروژه های کاربردی انجام شده اجرای مراقبت های بهداشتی سیار، عملی، به صرفه، دارای کارایی بالا و قابل پذیرش از جانب بیماران می باشد. با توجه به نتایج مفید بکارگیری این تکنولوژی در سایر نقاط دنیا مدلی را بر اساس شرایط ایران پیشنهاد دادیم که می تواند زمینه ای برای تحقیقات سایرین بوده تا در صورت مقرون به صرفه بودن و کاربردی بودن، توسعه داده شده و در محیط واقعی مورد آزمایش قرار گیرد.
    کلیدواژگان: موبایل، مراقبت سلامتی سیار، پزشکی راه دور
  • رضایت بیماران از خدمات پرستاری، پزشکی و رفاهی بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند
    غلام حسین محمودی راد*، مرضیه مقرب، یدالله واقعی، هاشم هوشیار صفحه 9
    زمینه و هدف
    با توسعه روز افزون کیفیت گرایی و مشتری محوری در بخش بهداشت و درمان کشور، از طریق بازخورد مداوم انتظارات بیماران و بهبود مستمر نحوه ارائه خدمات، شاهد ایجاد اصلاحاتی در کیفیت مراقبتها و تعیین نقاط ضعف و قوت خواهیم بود، لذا پژوهش حاضر با هدف کلی: تعیین سطح رضایت بیماران بستری در بخشهای درمانی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند از برخی خدمات پرستاری، پزشکی و رفاهی ارائه شده انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی – مقطعی 82 نفر از بیماران بستری در بخش های درمانی بیمارستان ولیعصر که بیش از دو روز در زمان پژوهش بستری بودند به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه شامل 4 بخش بود که مشخصات فردی و سطح رضایت افراد مورد پژوهش از خدمات پرستاری، پزشکی و رفاهی را با استفاده از مقیاس 5 گزینه ای لیکرت می سنجید و سطح رضایت بیماران به صورت کاملا راضی، رضایت خوب و نسبتا راضی، رضایت ضعیف و ناراضی رتبه بندی گردید. جهت تعیین ارتباط بین رضایت از هر نوع از خدمات فوق با مشخصات فردی بیماران از آزمونهای ناپارامتری من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد.
    یافته ها
    اکثریت بیماران زن (57/3 %)، بیسواد و کم سواد (76/9 %) با میانگین سنی 44/51 سال بودند. در مجموع رضایت بیماران از خدمات پرستاری با میانگین 2/94 در سطح خوب، پزشکی با میانگین 2/66 در سطح خوب و از خدمات رفاهی با میانگین 3/40 در سطح کاملا راضی تعیین شد. بین رضایت از خدمات پرستاری و پزشکی با وضعیت تاهل و سطح تحصیلات و بین رضایت از خدمات رفاهی با محل سکونت و میزان تحصیلات ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    میزان رضایت بیماران بستری در زمینه های مختلف در این مرکز در حد خوب تا عالی بود که حاکی از تلاش کارکنان بیمارستان می باشد. با بررسی های دوره ای و آموزش مرتب پرسنل بیمارستان، خصوصا چگونگی ارتباط با بیمار و صرف وقت بیشتر با وی توسط پزشک و پرستار می توان در جهت ارتقاء بیشتر کیفیت خدمات به رفع نواقص احتمالی و تقویت نقاط قوت دست یافت.
    کلیدواژگان: رضایت، بیمار، بیمارستان
  • رعایت منشور حقوق بیمار از نظر بیماران بستری در بخشهای داخلی و جراحی بیمارستانهای آموزشی بیرجند
    مرضیه مقرب*، فرح مادرشاهیان، غلامحسین محمودی راد صفحه 10
    زمینه و هدف
    در سالهای اخیر موارد قصور حرفه ای که در آن پزشکان و پرستاران بعنوان خوانده تلقی شده اند بطور قابل توجهی افزایش یافته که ناشی از افزایش هزینه ها و توجه بیش از پیش بیماران به حقوق خود در بیمارستانها می باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین رعایت منشور حقوق بیمار از دیدگاه بیماران بستری در بخشهای جنرال بیمارستانهای آموزشی بیرجند انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 250 بیمار بستری در بخشهای دو بیمارستان ولیعصر (عج) و امام رضا (ع) بیرجند از طریق نمونه گیری تصادفی آسان شامل کلیه بیماران ترخیصی هر روز در طول مدت اجرای پژوهش (3 ماه) که بیش از یک روز بستری بودند انتخاب شدند. دو ساعت قبل از ترک بخش توسط پرسشنامه مدون که با مطالعه پایلوت روایی و پایایی آن تایید گردید مورد مصاحبه قرار گرفتند. سوالات مربوط به رعایت هر ماده منشور با مقیاس سه گزینه ای لیکرت (کاملا، نسبتا و کم) سنجیده شده و امتیازات پس از رتبه بندی با استفاده از تست های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    اکثریت بیماران در محدوده سنی 21 تا 30 سال، متاهل، بیسواد، خانه دار ساکن شهر بوده و 41/6% سابقه بستری قبلی داشتند. مقادیر رعایت منشور که بیشترین فراوانی را داشتند به ترتیب در مورد ماده اول (76%) رعایت در حد زیاد، ماده پنجم (40%) رعایت متوسط و ماده چهارم (45%) در حد کم بوده از کل مواد منشور نیز 3/6% بیماران در حد کم، 56/4% متوسط و 40% معتقد بودند که در حد زیاد منشور حقوق بیمار در مورد آنان رعایت شده است. میزان رعایت هر یک از مفاد منشور حقوق بیمار در اصل مقاله ذکر شده است بین رعایت منشور حقوق بیمار با متغیرهای سن، جنس و سابقه بستری قبلی ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    اجرا و تحقق منشور حقوق بیمار نیاز به فعالیت همه جانبه و منسجم پرسنل بهداشتی – درمانی دارد. هم چنین تصویب قوانین و آیین نامه های دقیق، ضمانت اجرایی مناسب، افزایش آگاهی پرسنل درمانی از حدود حمایت قانون نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: منشور حقوق بیمار، بستری، بیمارستان آموزشی
  • امنیت حرفه ای پرستاری در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی از دیدگاه پرستاران
    مهدی صفری *، فاطمه اسکندری صفحه 11
    زمینه و هدف
    امنیت شغلی کارکنانی که درگیر خدمت رسانی و مراقبت هستند موضوع بسیار مهمی است و مراقبت دهندگان نیز دارای نیازهای متفاوتی نظیر نیاز فیزیکی، روانی، اجتماعی، محیطی و اقتصادی می باشند. نیاز به امنیت روحی، جسمی، احترام اجتماعی و استقلال حرفه ای جهت ارائه مراقبت در اولویت نیازها می باشد توجه به مخاطرات حرفه ای پرستاری لازمه سالم بودن و سالم ماندن نیروی کاری مفید برای خدمت به بیماران است. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه پرسنل پرستاری در مورد مخاطرات شغلی پرستاران انجام شده است.
    روش بررسی
    در این زمینه مطالعه مقدماتی با هدف بررسی مخاطرات شغلی پرستاران در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی بر روی 93 نفر از پرستاران با روش نمونه گیری در دسترس در یکی از مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در آبان ماه 1382 انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای در برگیرنده مواردی از آسیب شناسی امنیت، تعلق اجتماعی، مسائل اقتصادی و حرفه ای پرستاران بود.
    یافته ها
    اکثریت افراد مورد مطالعه (81/8%) زن بودند. سن بیشتر آنها (40/9%) بین سنین 30 تا 37 بود. اکثریت (45/4%) سابقه کار پرستاری بیش از 10 سال را داشتند. در زمینه امنیت حرفه ای نتایج حاکی از آن بود که 54/6% افراد احساس عدم امنیت شغلی می کردند و فقط 4/5% اظهار می داشتند که در محیط کار احساس امنیت و آرامش دارند. در حیطه امنیت فیزیکی و جسمی اکثریت افراد (72/2%) از وضعیت موجود احساس ناراحتی می کردند. از نظر امنیت روانی اجتماعی بیشتر افراد (36/6%) احساس ناراحتی توام با نارضایتی و سرخوردگی می کردند و در زمینه مشکلات اقتصادی خانواده فقط 9% مشکل خاصی را ذکر نکردند.
    نتیجه گیری
    آسیب پذیری حرفه ای در شغل پرستاری متاثر از عناصر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و خانواده بسیار بالاست و نیاز به تامل دارد و لازم است مخاطرات حرفه ای در پرستاری مورد توجه قرار گرفته و برای به حداقل رساندن آنها برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: مخاطرات حرفه ای، پرستاری، جسمی، روانی، اجتماعی
  • خلاصه انگلیسی
    صفحه 12
|
  • Social pathology of nursing and nursing views about own work environments in Birjand hospital
    Asghari A.*, Kazemi T., Nasiri A Page 1
    Background
    Nursing staffs have important role in health and treatment in medical system. In order to increase the quality of nursing care, we need to be aware of the problems of nursing and social pathology of nursing.
    Materials And Methods
    in the this descriptive study, we used a questionnaires about demographic information and attitude about work environment. After determining its scientific validity and reliability, the questionnaires were distributed among the nurseto be completed. After completion, the date was statistically analyzed.
    Results
    64.3% of nurses had negative attitude about work condition, 2.86% positive attitude and 28.8% had moderate level of attitude. The main problems of nursing were compact shift, emotional and working exhaustion, nurse-physician relationship.
    Conclusions
    Improvement in nurse’s work environ must in hospital have important role on job satisfaction and improvement in their works.
    Keywords: Nurse, Job satisfaction. Social pathology
  • Risk factors of depression among nursing students in West Azarbaijan province
    Habibzadeh H.*, Motearefi H., Hassanpoor Dehkordi A Page 2
    Introduction
    depressive disorder is a common psychological disorder and one of the health disaster in society in the point of view W.H.O in 21’th century.
    Objective
    Determination of depression prevalence among Nursing student’s and correlation of demographic variable with depression violet.
    Material And Method
    this research is a descriptive Analytic study (cross-sectional) study 300 Nursing students were studied with non-randomized method. Datagathering instrument is questionnaire that consist 18 questions about demographicdata and depression violet after collecting the data were analyzed with SPSS underwindows software.
    Results
    the finding indicated that 50.15 percent of samples had degree of depression. %12.22 was borderline depression, %2.08 was mid depression and in the same ratio sever depression and finally %7.77 was more sever depression. The results alsoshowed that there were not statistically difference between variable of age, Gender,Marriage, education level and depression violet. (P=0.07, P=0.25, P=0.37) butbetween family well faring and depression significant difference (P=0.04) wasobserved.
    Conclusion
    we conclude that one half of samples had degree some of depression and health organization and Academic institute must attention to Nursing student’spsychological aspect and support them.
    Keywords: Depression. Nursing students, Demographic
  • Nurse's attitude toward fee-for-service and professional satisfaction
    Hddad Abdol Abadi M.*, Ebadi A., Taghi Sh Page 3
    Introduction and goal: Pay reward is one of the effective methods to create motivation among staff and is done within a context of different systems and methods forpayment. The most effective and established pay reward is called “payment based onperformance” in this method the individual will receive different Levels of rewardsbased on the levels of performance that measured through different scales. Theamount of money that these individuals will receive is directly related to theirperformance level. This study was conducted to evaluate nurses’ attitude toward feefor-service and professional satisfaction.
    Material And Method
    In a descriptive cross-sectional study, 255 nurses and 52 nursing managers holding associate degree certificate and higher MSc with at least one-year clinical experience in hospitals are studied in Tehran city. Variables of job satisfaction included increased positive tendency to employment and continues in nursing, on time working. The questionnaire was used for collecting data. The validation of these tools wasdetermined based on content Validity, after studying textbooks and articles and uponratification by nursing specialists and by members of faculty of Tehran universitiesand reliability of these tools were determined by test-retest. Explanation and analysisof data was carried out by using SPSS statistical software and by employingdescriptive and analytic statistical methods.
    Result
    The result showed that 52/5% of nurses and 44/2% of nursing managers believed that current implementation of fee- for- service scheme had no effect on job satisfaction, 51/1% of nurses and 49/2% nursing managers believed had no effect feefor- service on increase working interesting in nurses.
    Discussion
    This study showed that implementation of fee-for- service scheme with current method had not effect on job satisfaction of nurses in viewpoint optimismonly that causes reinstated at organization and most of the case study units weredissatisfied with current calculation of fee for nurses. Thus it is proposed that thedesigners of fee-for-service scheme should reconsider of this scheme by nursingideas.
    Keywords: Nurse, Nursing manager, Fee, far, service, Job satisfaction
  • Study of two (HIS and Traditional) methods in caring for patients at Shahrekord hospitals in 2005
    Hasan Poor Dehkordi A.* Page 4
    Background
    The present time should be considered as an intermixture ofinformation and communication. Today with access to modern information and communication technology and advancement of rapid communication, quick exchange of information has become possible more than in previous times. Utilization of computer sciences in medical professions including nursing due to high sensitivity and ease of action and of care…has a special position. Therefore nurses must, in order to better perform their duties and standard professional activities, become familiar with informationtechnology.
    Objective
    Present research performs to compare of patient care with traditional and his method at Shahrekord hospitals.
    Materials And Methods
    In this descriptive- analytic reaserch, 150 samples amongst nursing staff of two hospitals namely Hajar and Ayatollah kashani were selected by convenience sampling. Questionnaire was used as data gathering tool. Questionnairesof this research were distributed and gathered after completion. To achieve objectives,descriptive and inference statistics were used. To determine statistical relation 2 andSPSS software was used.
    Results
    at Hajar hospital majority of samples were women in 30-39 years old (49%), 65% had less than 10 years record of service and were nurses(70%).82 % ofindividuals had passed computer courses and 25% had P.C.S At Ayatollah kashani hospital majority (52%) of women were in the age group of 30- 39 (38%) with BA past service record of 10-20 years (51%) and nursing profession (52%).88% of samples had passed computer courses and 20% had P.S.C Findings showed that between the His method and traditional methods with satisfaction of patients (P<0.05) decrease of human errors (p<0.05) increased job time sparing, and increased productivity there was a significant statistical relationship.
    Conclusion
    However, between HIS method, increased satisfaction of patients, decrease human errors, increased job time sparing, and increased productivity, facilities should be provided that all hospitals become equipped with HIS system.
    Keywords: HIS (Health Information System), Nurses, traditional methods
  • study case- observative some biological and social characteristics with personality patterns in criminal and non-criminal Mazandaran province teenagers in year 1383
    Kalate Jary M.*, Khosravi A., Aliabadi F. Page 5
    Background And Aim
    Adolescence period is one of the criminal periods in every one's life and the teenager pass the childhood and enter into a new level of life. Entering into this level, the teenager will face plenty of problems. This research has been done with goal of comparing some sociobiology characters and its relation with the criminal teenager characteristic pattern with control group in Mazandaran province in 1383.
    Material And Method
    This research is a case control 30 study. Participants include 15-18 years old male teenager who were criminal in mazandaran province and stayed in correctional center in Neca and other thirty 15-18 years old male teenager who were students in some selective high school in mazandaran province. Which selected by randomize sampling. The instrument for gathering data was a three part self-report questionnaire. The first part, gathered demographic data, second part was 71 items MMPI scale and in the third questionnaires, the eysenk criteria includes of 57 questions consist of introversion. extroversion, neurotic and psychological has been evaluated. Data has been analyzed by software: SPSS 11.5
    Results
    Findings shows the age of male criminal teenager was 15-18 years old and the prevalent crimes were rubbery (54%), quarrelling (25%), smuggling (0/8%) and unlawful relation. In the family variables pattern re- marriage and unemployment of the father and narcotic abuse by father had significant relationship with criminal. Pervious record of running from home 1.8% increase the criminal risk and also narcotic abuse in teenager has been increased criminal. Finding shows neurotic and medial characteristics have the most frequency in case and control group. Examining the MMPI test shows paranoid pisorder and anxiety are the most prevalent disorders.
    Conclusion
    This study showed that the most prevalent criminal relatively was: rubbery, quarrelling, smuggling. unlawful relations. Criminal, in a social view not only treats the health of the people but also they make some crisis in society.
    Keywords: Socia, biological, Characteristics individual pattern, Misdemeanant teenager
  • Knowledge, and practice of nurses about nosocomial infection in Vali - Asr hospital of Birjand (1383)
    Kazemi N.*, Amirabadi T., Shafiee K., Karvan Moghadam K., Choobinee M., Yaghoobi H., Yoonosi Z., Khazaee A., Abrari, Jookar H Page 6
    Introduction and
    Aim
    Nosocomial infection is one of the most problems in allhospitals, waste time and energy and at last cause dead. This study conducted to etermine knowledge and practice of nurses about nosocomial infection in Vali- Asr ospital of Birjand.
    Method
    This descriptive- analytic study was done in Vali- Asr hospital and consists of all degree of nursing staff. Instrument was a questionnaire with tree parts:demographic data, 30 questions for knowledge, 30 questions for practice and staffscompleted them during shift. Data were analyzed with T-Test, one way on Nova andPearson correlation by SPSS.
    Result
    Finding showed that 142 samples participant in this study 9.9% male and 90.1% female, 29.6%, 70.4% nurse mean age of samples were 32.4 ± 7.5 years. Mean record of service 9.7 ±0.9 years. 2.2% of them had poor, 62.7% moderate and 35.1% good knowledge. 0.8% had poor practice, 34.7%moderate and 64.5% good practice.There wasnt significant relationship between sex and knowledge and practice, butsignificant relationship between knowledge and practice with degree of education.
    Conclusion
    Most of samples had acceptable knowledge and practice. Educational rogram can improve and reinforce their knowledge and practice.
    Keywords: knowledge, practice, nosocomial infection
  • Incidence of pressure ulcer in educational hospitals of Birjand medical university
    F. Madarshahian.*, H. Hasan Abadi, Kh Hossein Zadeh, S. Khazai, M. Helal Birjandi Page 7
    Background And Aim
    Pressure ulcer is one of the most common problems in careing and treatmental centers. Its incidence reported 3/5% to 11% and 32% iri patients which. did not receive preventive measures. Expense for treatment estimate between 1575 to 5850 uro for each ulcer. With attention to expanding and importance of skin evaluation in all bedridden patients and recognizing at risk patients, this study conducted to determined incidence of pressure ulcer in more than 5 days bedridden patients in educational hospitals of Birjand Medical Cnhersity.
    Materials And Method
    In this descriptive study all patients \vhich bedridden for more than 5 days in wards of educational hospitals of Birjand Medical University (except pediatric and psychiatric wards) March - July 2004 assess for pressure ulcer. Instruments for gathering data were 1: questionnaire which has two parts A) demographic data and B) questions about post medical history, present illness, nutritional status, movement, bathing, restricted instmmem, bed sheets and.... 2: physical examination of skin and pressure points. 3: scale for staging pressure ulcer to four stages. For gathering data in all wards each patients which stay more than 5 days, after giving consent were assessed. First questionnaire. was completed.,. then pressure. ulcer sires were examined and if ulcer present, determined its stage. All patients assessed every other day till discharge. Data were analyzed with SPSS soft ware.
    Result
    From 549 patients which have study 46/8% were women and 53/2% men. 44 samples (8%) had pressure ulcer during study (4.55% women and 3/45% men) mean age of affected women was 65/12 years ± 16/5 and men 62/3 years ±17/2. 30/4% of samples were in 71-80 years old group. mean days of bedridden was 8/98 days. After the first visit the most frequency of ulcer according to stage was 52/2% first stage, 29/5% second stage, 9% third stage. The most region of ulcer was 50% sacral. 56/8% have not any other disease but in 22/7% accompanying by hypertension. Present illnesses in 27/3% were neurologic probkms such as brain tumor, CVA, leg paresthesia.. ... and 15/9% had cardiologic problems such as ischimia, MI and. ...
    Conclusion
    According to increasing problems such as diabetes mellitus, obesity and. .. which increasing disposed of pressure ulcer. expense of treatment and problem of ulcer for affected person, planning for prevention and education for all bedridden patients specially with high risk is unavoidable nessecity.
    Keywords: Incidence, Pressure ulcer, Bedridden patients
  • Application of mobile health and proposed model for pre hospital emergency
    Mahmoodi Rad Gh*, Sepehri M Page 8
    Background
    Telecommunication and information technology provide clinical care at distance. This technology was recently developed to support the life style, home care, health promotion and prevention disease. In this paper we assessed researches about mobile health application, and suggested a model for pre hospital emergency in Iran.Method & material: Mobile health and telemedicine entering the field of nursing care, home care, management of chronic disease, telemonitoring and emergency situation.
    Finding
    security and confidentiality of information is an important cause foracceptance mobile health care. The tree big areas of security are confidentiality,integrity and availability.
    Conclusion
    in attention to result of researches, mobile health is practical feasible, acceptable for patient, cause of quality of care and decrease of treatment costs, and considering useful applying of this technology in many health center of the world, wesuggested a model according to Iran condition which can be a base for otherresearches.
    Keywords: Mobile health, Care, Telemedicine
  • Patient satisfaction of some services in Birjand Vali- Asr hospital 1382
    Mahmoodi Rad Gh*, Mogharrab M., Vaghei Y., Hooshyar H Page 9
    Introduction
    In attention to development of quality service and client entering in healthy care services through continues feed back of patients and continuesimprovement of services we can determine weakness and strange portion and amend quality care. So this study conducted to determine level of patient satisfaction who admitted in Birjand Vali-Asr hospital of nursing, medical and convenience services.Method &material: This is a cross sectional descriptive study. 82 people who hospitalized more than two days selected through random sampling and were interviewed. Instrument for gathering data was questionnaire that consists four parts,demographic, satisfaction level of nursing care, physician care, and hoteling assessed with Likert scale with five choices (excellent =4 good=3 middle=2 weak=1 no idea=0). Than average of score classified as fallowed (3.20 -4= complete satisfaction, 2.40- 3.19= good satisfaction, 1.60 – 2.39= middle satisfaction, 0.8 – 1.59=weak satisfaction less than 0.79= none satisfied). Data were analyzed with non-parametricaltests (Choriscal-Valis and Manvitny).
    Result
    finding showed most of the patients were female (57.3%), illiterate or non educated (76.9%) and mean age was 44.5 years old. Satisfaction of all nursing care (2.94) and medical care (2.66) were in good level and hoteling (3.40) was excellent level. There were significant association between satisfaction of nursing care and medical care with education and marital status. There was significant association between satisfactions of hoteling with education and dwelling.
    Conclusion
    satisfaction level of patients about various services in this center wasgood to excellent that indicated struggle of worker in this hospital. Continues periodic evaluation and instruction hospital personnel especially communication quality with patient and more time spending by physicians and nurses can be increased quality of services and eliminate probably defect and reach good services.
    Keywords: Patient satisfaction, Hospital services, Nursing
  • Observing of patints, rights as viewed by hospitalized patients in educational hospitals of Birjand
    Moharrab M.*, Madarshahyan F., Mahmoudirad Page 10
    Introducation and
    Aim
    In recent years, cases of professional neglect, in whichphysicains and nurses have been taken as defendants, have increased considerably. Itis caused by rise in costs and more attention of patients to their own rights in hospitals. Therefore, the present study was conducted to determine the obsevance of the patient’s right as viewed by hospitalized patients in educational hospitals of birjand.
    Method
    In this descripive-analyzied study 250 hospitalized patients in two hospitals of Birjand, ValiAsr and ImamReza, were selected by randomize sampling includingpatients hospitalized for more than three days and discharged during the period of thestudy (three months). Two hours before discharging, the ten-article chartere of patient’s right was read for the patients and then they were interviewed and complited questionnaire. The questions about the obsevance of each single article of the charterwere measured by likert three-point scale (high, moderate and low) and the score,after rating, were analyzied by using descriptive statistics tests.
    Results
    most of patients were between 21 and 30 years old, married, illiteratehousewives and resident in urban areas. 41.6% of them have previous hospitalization record observance of the charter at the rate of high, moderate and low that had themost frequence were as follows: for article one (76%), for article 5(40%) and for article 4(45%). For all the articles of the charter, 36% of the patients belived that rate of observance was low, 56.4% moderate, and 40% high. The rates of observance of each article of patient’s rights are presented in the main context of the pater. There was a significant relationship between observance of the charter of patient’s rights andvariables of age, gender and previous hospitalization record.
    Conclusion
    Implementing and ansuring the charter of patient’s rights require comprehensive and integrated activities of personnel, In addition, approving exact laws and regulations, proper sanction, promoting health worker’s knowledge about extent of law support must be regarded too.
    Keywords: charter of patient's rights, hospitalized, patients, educational
  • Nurse's attitude toward professional security in physical, social and psychological dimension
    M: Safari*, F.Eskandari Page 11
    Background And Aim
    Professional security is very important matter and staffs have different physical, psychological, social-environmental and economical needs. Appropriate social placement and professional independence are priorities. Attention to professional hazards in nursing is necessary for staff health in order to giving service to patients. The purpose of present study is determining nurse's attitude toward professional security in physical, social and psychological dimensions.
    Material And Method
    This cross sectional descriptive study was performed on 93 nurses in Tehran educational hospitals by convenience sampling. Questionnaires consist of questions about social¬ economical and professional security.
    Result
    81.8 percent of study population were women, and most of them were between range of 30 – 37 years old 45.4% had more than 10 years record of service. 54% of them havent professional security and only 4.5 percent feel security in their professional environment. 72.2% belived that their physical security was very low. Regarding psychosocial security 63.6% were dissatisfied.
    Conclusion
    Professional vulnerability associated with nursing is due to socio-cultural, economic and familial factors and needs anention and planning to decrease them.
    Keywords: Professional security, Nursing, Physical, Psycho, social