فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال ششم شماره 4 (پیاپی 25، زمستان 1382)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال ششم شماره 4 (پیاپی 25، زمستان 1382)

  • 64 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • پروین رستمی، شیما چهریی، ژیلا بزادی صفحات 1-10
    مقدمه

    استرس واکنش طبیعی موجود زنده در مقابل اثر محرک های داخلی و خارجی است که در ضمن آن هورمون های استرس زا از طریق سیستم های قلبی-عروقی، مولد انرژی، ایمن سازی و... ترشح می شود. از جمله عوامل استرس زا فعالیت های عضلانی، بی هوشی، جراحی، روزه داری، محرومیت از آب و... را می توان نام برد. در این تحقیق بر آن شدیم تا استرس محرومیت از آب قبل از تولد را بر سطوح هورمونی و هسته دو شکلی جنسی هیپوتالاموس در موش نر نژاد ویستار بررسی نماییم.

    روش کار

    طی یک مطالعه تجربی موش های نر و ماده نژاد ویستار بالغ با وزن حدود 180 گرم از انستیتو پاستور ایران تهیه و آمیزش داده شده و موش های ماده پس از بارداری با دو گروه کنترل و تجربی تفکیک شدند. در هر دو گروه شرایط آزمایشگاهی مشابه بود. دمای محیط نگهداری 2±20 سانتی گراد، فتوپریود 11:13 (روشنایی: تاریکی) و غذای مخصوص به اندازه کافی در اختیار آن ها قرار داده شد. نمونه های کنترل برای تمام مدت شبانه روز آب کافی در اختیار داشتند ولی نمونه های تجربی از آغاز هفته سوم بارداری تا پایان این هفته تنها بین ساعات 18 تا 19 به آب دسترسی داشتند. چهل و دو روز پس از تولد نمونه ها جهت تهیه خون تحت بی هوشی خفیف قرار گرفتند. سپس به روش متداول روز تهیه بافت مغز انجام شد.

    نتایج

    میانگین سطوح تستوسترون در گروه تجربی به میزان معناداری کم تر از گروه کنترل بود (p<0/001)، در حالیکه میانگین پروژسترون در گروه تجربی افزایش معناداری را در مقایسه با کنترل نشان داد (P<0/001). اختلاف آماری معناداری در میزان استرادیول سرم در گروه تجربی و کنترل وجود نداشت. استرس محرومیت از آب قبل از تولد سبب کاهش تراکم و تعداد کلی نرون های تشکیل دهنده هسته های MPO و Sch نسبت به نمونه کنترل شد.

    نتیجه گیری

    استرس محرومیت از آب قبل از تولد با تاثیر بر هسته های MPO و Sch و مهار نسبی آن ها کاهشی را در ترشح هورمون تستوسترون ایجاد می کند که سبب بروز برخی رفتارهای جنسی غیر معمول و مشابه رفتار جنسی ماده در نرهای تجربی پس از تولد و بلوغ می گردد.

    کلیدواژگان: استرس، محرومیت از آب، هسته دو شکلی جنسی
  • هادی حسن خانی، عیسی محمدی، فرهاد معظمی، منیژه مختاری دیزجی، محمد مهدی نقی زاده صفحات 11-18
    مقدمه

    هیپوترمی بعد از عمل جراحی با افزایش فشار خون شریانی، ضربان قلب و غلظت کاتکولامین پلاسما همراه است. این عامل به طور فیزیولوژیک استرس زا بوده و خطرات زیادی را برای بیمار به دنبال دارد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر میزان دمای سرم تزریقی بر اوضاع همودینامیک بیمار طی عمل جراحی، لرز بعد از عمل و زمان ریکاوری حین اعمال جراحی ارتوپدی بود.

    روش کار

    این تحقیق از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود. در این بررسی ضربان قلب، فشار خون شریانی، دمای پوستی و ازوفاژیال طی اعمال جراحی ارتوپدی در 60 بیمار داوطلب که به طور تصادفی به دو گروه براساس دمای سرم تزریقی تقسیم شده بودند، اندازه گیری شد. در یک گروه سرم با استفاده از یک گرم کننده سرم حین تزریق گرم شد و به بیمار تزریق می گردید (گروه نورموترم). در گروه دیگر، سرم در دمای محیط تزریق می شد (گروه هیپوترم). بعد از عمل هم زمان ریکاوری وشدت لرز بیماران ثبت گردید.

    نتایج

    میانگین دمای ازوفاژیال و پوستی حین عمل، میانگین فشار خون شریانی بعد از عمل در گروه هیپوترم در مقایسه با گروه نورموترم به ترتیب کاهش و افزایش معناداری را نشان داد. میزان بروز لرز و زمان ریکاوری به طور معناداری در گروه نورموترم پایین تر بودند.

    نتیجه گیری

    گرم نمودن سرم تزریقی طی عمل جراحی جهت کاهش میزان تغییرات فشار خون شریانی، دمای بدن، میزان بروز لرز و زمان ریکاوری ضروری است.

    کلیدواژگان: اعمال جراحی ارتوپدی، دمای سرم تزریقی، وضعیت همودینامیک، لرز بعد از عمل، زمان ریکاوری
  • منصور صفایی، محمد مهاجرامیری، وحید گوهریان صفحات 19-22
    مقدمه

    دو روش درمانی برش وریدی سرپایی (AP) و خارج کردن (ST) در درمان واریس وریدی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مطالعه شاخص هایی که به نظر می رسد در این دو روش با یکدیگر متفاوت باشند ارزیابی گردیدند.

    روش کار

    طی یک مطالعه مقطعی تحلیلی، 43 بیمار که جهت عمل ورید واریسی مراجعه کرده و با بهره گیری از یکی از روش هایST و یا AP جراحی شده بودند، بررسی گردیدند. شاخص های سن، جنسیت، نوع عمل، عوارض بعد از عمل، مدت بستری و طول مدت زمان عمل در تمامی بیماران ثبت گردید.

    نتایج

    تعداد 19 و 24 بیمار به ترتیب تحت اعمال جراحی AP وST قرار گرفتند. از نظر جنسیت تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد . میانگین طول بستری و مدت عمل در گروهST به طور معناداری طولانی تر از گروه PA بود. از نظر هماتوم، پاراستزی و شدت درد، تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده گردید.

    نتیجه گیری

    مدت زمان عمل، هماتوم، پاراستزی و شدت درد در دو روش AP نسبت به ST کم تر می باشد و از این رو می توان از روش AP در درمان واریس های وریدی بیش تر کمک گرفت.

    کلیدواژگان: برش وریدی سرپایی، عمل جراحی خارج کردن، واریس وریدی
  • علی قضاوی، افسانه زرگنج فرد، قاسم مسیبی، بهاره قاسمی، شیما غزالی صفحات 23-31
    مقدمه

    پره اکلامپسی حالت ویژه ای از بارداری است که با افزایش فشار خون، دفع پروتئین از ادرار و ادم منتشر مشخص می شود. این حالت معمولا در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد و یکی از متداول ترین عوامل مرگ و میر و ایجاد بیماری در مادران سراسر دنیا است. در ایران مطالعه ای در مورد اتیولوژی و پاتوژنز ایمونولوژیک پره اکلامپسی انجام نشده است.

    روش کار

    این پژوهش از نوع مقطعی تحلیلی بود. در این تحقیق میزان C3 و C4 کمپلمان وIgA ، IgG و IgM در 20 خانم مبتلا به پره اکلامپسی، 20 خانم باردار طبیعی و 20 خانم غیرباردار که از نظر سن، نمایه توده بدن، تعداد زایمان و سن بارداری همسان شده بودند، اندازه گیری شد. پس از گرفتن رضایت نامه کتبی آگاهانه، از افراد مورد مطالعه، نمونه خون گرفته شد. سرم جمع آوری شده جهت بررسی شاخص های ایمونولوژیک توسط روش انتشار ایمنی شعاعی منفرد مانسینی آنالیز شد.

    نتایج

    میزان C4 در خانم های مبتلا به پره اکلامپسی شدید به طور معنا داری نسبت به خانم های مبتلا به پره اکلامپسی خفیف و بارداری های طبیعی کاهش یافته بود، در حالی که میزان C3 تفاوتی در بین گروه ها نشان نداد. میانگین غظلت IgG در خانم های غیرباردار نسبت به خانم های مبتلا به پره اکلامپسی و باردارهای طبیعی افزایش معناداری داشت. کاهش معناداری نیز در میانگین غلظت IgA خانم های باردار طبیعی در مقایسه باخانم های غیر باردار وجود داشت. تفاوت معناداری بین میانگین غلظت IgM بین گروه های مختلف مورد مطالعه مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش نشان دهنده تغییراتی در عوامل ایمونولوژیک خانم های مبتلا به پره اکلامپسی می باشد که احتمالا در پاتوژنز این بیماری در خانم های ایرانی نقش دارد.

    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، خانم های باردار طبیعی، خانم های غیر باردار، کمپلمان، ایمونوگلوبولین
  • بابک عشرتی، کورش هولاکویی نایینی، جعفر حسن زاده، مهرداد برهانی، فرشاد پورملک صفحات 32-39
    مقدمه

    رشد طبیعی کودکان نشان دهنده سلامت آنها است؛ بدین ترتیب در هر کودک زیر 5 سال، پایش رشد در اکثر مراکز ارایه خدمات بهداشتی درمانی به عنوان وسیله ای برای غربالگری بیماری های احتمالی کودکان استفاده می شود. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر دفعات مراقبت در طی سال اول زندگی براندازه دور سر و بروز FTT صورت گرفت.

    روش کار

    مطالعه حاضر به صورت یک مطالعه هم گروهی تاریخی انجام شد که طی آن کلیه کودکان متولد سال های 79 و 1380 تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی ابوذر دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی وجود رابطه بین متغیر های تحت مطالعه از مدل های رگرسیون خطی، لجستیک و کاکس استفاده شد.

    نتایج

    بر اساس نتایج مدل رگرسیون خطی، بین تعداد مراقبت و اندازه دور سر رابطه معنا داری به دست نیامد. با استفاده از مدل لجستیک بین بروز FTT و کل مراقبت های انجام شده قبل از بروز FTT رابطه معنا داری وجود داشت. در مدل کاکس نیز در کودکان مبتلا به FTT تعداد مراقبت انجام شده قبل از بروز FTT با زمان وقوع آن دارای ارتباط معنا داری مشاهده گردید.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش به نظر می رسد که انجام مراقبت ها در شاخص تن سنجی دور سر نقش نداشته است، ولی در جلو گیری از ایجاد افت رشد در کودکان FTTدر معرض خطر دارای نقش پیشگیری کننده می باشد.

    کلیدواژگان: مراقبت بهداشتی، پایش رشد، اندازه دور سر
  • عباس علی محرابیان، سید محمد همایونی، علیرضا نصرالهی، همایون زجاجی، یونس حماسی صفحات 40-45
    مقدمه

    زخم پپتیک ضایعه ای در مخاط معده یا دوازدهه است که در پاتوژنز آن اسید و پپسین نقش اصلی را دارند. هلیکوباکتر پیلوری نقش مهمی پاتوژنز زخم پپتیک در افراد طبیعی دارا می باشد. زخم پپتیک در بیماری های مزمن از جمله نارسایی مزمن کلیه شایع تر بوده که علت آن نامشخص است.

    روش کار

    طی یک بررسی مقطعی توصیفی شیوع زخم پپتیک در 98 بیمار مبتلا به نارسایی مزمن کلیه مورد بررسی قرار گرفت و ارتباط آن با هلیکوباکتر پیلوری ارزیابی شد. در این پژوهش بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهدای تجریش تهران در طی 18 ماه با داشتن سطح کراتینین بالاتر یا مساوی 2 میلی گرم در دسی لیتر حداقل طی سه ماه گذشته به عنوان نارسایی مزمن کلیه در نظر گرفته شدند. افرادی که دارای شرایط استرس زای شدید بودند و یا تحت درمان داروهای ضد التهابی غیر استروییدی یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و ضد هلیکوباکتر پیلوری قرار داشتند، از مطالعه کنار گذاشته شدند. بیماران توسط فوق تخصص گوارش آندوسکوپی شده و از نظر شواهد زخم پپتیک بررسی گردیدند.

    نتایج

    تعداد 98 بیمار با میانگین سنی 56 سال در این مطالعه شرکت کردند که 52 درصد آنها علایم گوارشی داشتند. از این تعداد 19 نفر (19 درصد) زخم پپتیک داشتند که 5 مورد آن هلیکوباکتر پیلوری مثبت بود. تعداد 45 نفر (46 درصد) از کل بیماران دارای هلیکوباکتر پیلوری منفی بودند.

    نتیجه گیری

    شیوع هلیکوباکتر پیلوری و زخم پپتیک در نارسایی مزمن کلیه در این تحقیق با شیوع آنها در جامعه همخوانی داشت. همچنین تفاوت شیوع زخم پپتیک در مردان (23 درصد) نسبت به جامعه (12 درصد) بیش تر بود.

    کلیدواژگان: زخن پپتیک، نارسایی مزمن کلیه، هلیکوباکتر پیلوری
  • کامران مشفقی، سیدنادر دادگر، محمد رفیعی صفحات 46-50
    مقدمه

    حدود 6 درصد از موارد تازه تشخیص داده شده سرطان در آمریکا مربوط به بیماری های لنفوپرولیفراتیو و لوکمی بوده و 9 درصد علت مرگ و میر افراد مبتلا به سرطان نیز مربوط به این دو گروه بیماری است. بهره گیری از آزمون های ساده، ارزان قیمت، در دسترس و دقیق در معاینه بالینی اشخاص مشکوک به این بیماری ها موجب تشخیص سریع تر و درمان مناسب تر می شود. این امر در نهایت باعث بهبود کیفیت زندگی و یا کاهش مرگ و میر افراد مبتلا می گردد.

    روش کار

    این بررسی یک مطالعه مقطعی توصیفی بود که به مدت یکسال و به صورت رو به جلو انجام پذیرفت. طی این پژوهش 42 بیمار با تشخیص تازه لنفوپرولیفراتیو و 21 بیمار با تشخیص لوکمی حاد مورد بررسی قرار گرفتند. سطح لاکتات دهید روژناژ 7 (LCH)، سرعت رسوب گلبول های قرمز (ESR)و آلکالات فسفاتاز (ALP) در کلیه بیماران ارزیابی گردید. در معاینه بالینی بیماران نیز به بزرگی کبد، بزرگی غدد لنفاوی و طحال توجه خاصی شد.

    نتایج

    بر اساس یافته های این تحقیق مشخص گردید که بهترین آزمایش ها در افتراق و نفی کردن لوکمی حاد از لنفوپرولیفراتیو، به ترتیب تعیین سطح ESR و LDH می باشند. حساس ترین و اختصاصی ترین آزمون ها نیز در افتراق دو بیماری فوق به ترتیب تعیین سطح LDH و بررسی بزرگی کبد بودند. همچنین مشخص گردید کهLDH بهترین آزمون غربالگری در افتراق لوکمی ها از لنفوپرولیفراتیو ها می باشد.

    نتیجه گیری

    در خواست آزمایش های ساده ای نظیر ESR ،LDH و ALP و همچنین توجه بیش تر به نشانه هایی چون بزرگی طحال و کبد و بزرگی غدد لنفاوی محیطی در هر بیمار با شک به تشخیص بیماری های لنفوپرولیفراتیو و لوکمی حاد باعث تسهیل در تفکیک این دو گروه بیماری از یکدیگر می شود.

    کلیدواژگان: لوکمی، بیماری لنفوپرولیفراتیو، علامت بالینی، یافته آزمایشگاهی
  • محبوبه نادری نسب، پریسا فاتح منش، بهار شهنوازی صفحات 51-55
    مقدمه

    در دهه 1950 وانکومایسین به عنوان یک آنتی بیوتیک مفید جهت درمان عفونت های حاصل از سوش های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین معرفی گردید پس از گذشت سه دهه از مصرف وانکومایسین، استافیلوکوک های کوآگولاز منفی مقاوم به آن گزارش شد. در این مطالعه به بررسی مقاومت استافیلوکوک ها نسبت به این آنتی بیوتیک پرداخته شد.

    روش کار

    در این بررسی به مدت 6 ماه 50 نمونه استافیلوکوکوس اوریوس جدا شده از بیماران سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) و به همان تعداد باکتری جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان قایم (عج) مورد آزمایش قرار گرفتند. تمام استافیلوکوک های انتخاب شده جهت آزمایش نسبت به متی سیلین مقاوم بودند و حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد (MIC) آنها نسبت به وانکومایسین اندازه گیری شد.

    نتایج

    از 50 باکتری جدا شده از بیماران سوختگی بیمارستان امام رضا (ع)، 4 مورد در برابر وانکومایسین دارای MIC معادل 12/5 میکروگرم در میلی لیتر بودند. در باکتری های جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان قایم (عج)، 1 مورد دارای MIC معادل 12/5 میکروگرم در میلی لیتر بود.

    نتیجه گیری

    با توجه به گسترش مقاومت نسبت به وانکومایسین پیشنهاد می گردد سعی شود که در بخش های بیمارستانی از جایگزین شدن این گونه باکتری های مقاوم ممانعت به عمل آورده شود.

    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، وانکومایسین، مشهد
|
  • Shima Chehreie *, Parvin Rostami, Jhla Bezady Pages 1-10
    Introduction

    stress in the natural reflection of living creatures against internal and external motivations while stress hormones are secretion through cardiovascular, every production, and security systems. Some stress producing factors are muscular activities, anesthetics, surgery, starvation, water deprivation, etc. Thus, we studied effect of prenatal water deprivation stress on hormone level and sexual dimorphic nucleus in male rats.

    Materials and methods

    In an experimental design, adult female and male Wistar rats (180 gr) acquired from Pastor institute and were coupled. Pregnant rats were divided randomly into control and experimental groups. Both groups were maintained under a controlled temperature (20±2°C) and photoperiod (13:11h, light: dark) conditions. Controlled group had food and water available ad lib, but experimental group had access to food and were deprived of water from the beginning of third week of pregnancy to the end of week. At 42 days at birth, male rats were slight anesthetic in order to prepare the blood and morphometric evaluations.

    Results

    Plasma testosterone average level in experimental group was less than controlled groups (p<0.001), while in the comparison between experimental and controlled groups, progesterone indicates significant increment (p<0.001). There is no statistically significant regarding Estradiol level between both groups. Historical study indicated that the decreased size and number of neurons of MPO and Sch nuclei were significant in experimental compared to controlled ones.

    Conclusion

    Prenatal water deprivation through affecting MPO and Sch nuclei, approximate inhibition of nuclei and decrease in secretion of Testosterone cause the emergence unusual sexual behavior and similar female sexual behaviors in male experimental rats in the postnatal and maturity.

    Keywords: Prenatal, Sexual Dimorphic, Nucleus, Stress, Water Deprivation
  • Hadi Hasankhani *, Eisa Mohammadi, Farhad Moazami, Manijheh Mokhtari, Mohammad Mahdi Naghizadeh Pages 11-18
    Introduction

    Postoperative hypothermia is physiologically stressful by elevating blood pressure, heart rate and plasma catecholamine concentration. This study conducted to evaluate the effects of intravenous fluids temperature on perioperative hemodynamic situation.

    Materials and Methods

    This was a randomized clinical trial study Perioperative pulse rate, blood pressure, intraoperative esophageal and skin temperature were measured in 60 volunteer patients undergoing orthopedic surgeries subjects randomly divided into two groups according to intraoperative IV fluids management. In 30 patients (hypothermia group) all IV fluids infused were at room temperature. In the other 30 patients (normothermia group) all IV fluids were warmed using and dry IV fluid warmer.

    Results

    The core and skin temperature of hypothermia and normothermia group decreased significantly from induction of anesthesia toward end of surgery but its reduction was more in hypothermia group (P<0.005). Postoperative mean arterial blood pressure increased significantly more in hypothermia group versus normothermia group (P<0.005). Shivering was observed in 21 of 30 hypothermia and 11 of 30 normothermia group (p<0.005) and recovery time was significantly lower in normothermia group (36±5 vs. 26±3 min, P<0.005).

    Conclusion

    Infusion of warm fluids helps to reduce the variation of postoperative mean arterial blood pressure, core and skin temperature, occurrence of shivering and recovery time.

    Keywords: Hemodynamic, Situation, Intravenous, Fluids, Temperature, Orthopedic, Surgery, Recovery, Shivering
  • Mansour Safaei *, Mohammad Mohajer Amiri, Vahid Goharian Pages 19-22
    Introduction

    The two therapeutical methods, ambulatory phelebectomy and stripping, used in the treatment of venous varices seem to have different duration of admission and complications. In this study the variables which seemed to be different between these two approaches have been compared with each other.

    Materials and methods

    In an analytic cross-sectional investigation, 43 patients were operated for venous varices with stripping and ambulatory phlebectomy were studied. Gender, age, type of operation, post- operative complications (hematoma, pain and paresthesia), duration of admission and the duration of operation were recorded for all subjects.

    Results

    Out of 43 patients, 19 were operated by ambulatory phlebectomy and the other by stripping methods. There was no meaningful difference in the groups with respect to the sex. There was a meaningful difference between both groups with respect to hemetoma (5.3% versus 0%).The average duration of admission and operation in the stripping was virtually more than the ambulatory phlebectomy.

    Discussion

    The duration of operation, hematoma, pain and paresthesia was proportionally more in the stripping procedure than the ambulatory phlebectomy. Thus, ambulatory phlebectomy can be more helpful in the treatment of venous of limbs.

    Keywords: Ambulatory, Phlebectomy, Stripping, Venous Varice
  • Ali Ghazavi *, Afsaneh Zarganjfar, Ghasem Mosayebi, Bahareh Ghasemi, Shima Ghazali Pages 23-31
    Introduction

    Preclampsia is a pregnancy-specific condition characterized by hypertention, proteinuria and generalized edema. The condition usually occurs in the third trimester and word wide is one of the most common causes of maternal mortality and morbidity. No study concerning the immunological etiology and pathogenesis of preclampsia has been done in Iran. The aim of this study was to evaluate the role of some immunological factors involved in the pathogenesis of preclampsia.

    Materials and methods

    This research was a clinical trial study. We measured C3, C4, IgG, IgA and IgM levels in 20 women with preclampsia, 20 normal pregnant women and 20 non-pregnant women matched for age, BMI, parity and gestational age. Seven patients had developed severe and thirteen mild preclampsia. After written informed consent was obtained, blood samples of subject group. Collected serum collected was analyzed for immunological parameters by the single radial immunodiffusion (SRID) method of Mancini.

    Results

    C4 level was significantly decreased in women with severe preclampsia than in women with mild preclampsia and normal pregnancies, whereas C3 level did not differ between groups. IgG concentration was significantly higher in non-pregnant women than in women with preclampsia and normal pregnancies. There was a significant decrease in IgA concentration in normal pregnant women compared with non-pregnant women. There was a not significant difference between the IgM concentrations of both groups.

    Conclusion

    Our data show several changes in immunological factors in preclampsia which may contribute to the pathogenesis of the disorder in Iranian women.

    Keywords: Complement, Immunoglobulin, Non-Pregnant Women, Normal Pregnant Women, Preclampsia
  • Babak Eshrati *, Kourosh Holakouei Naeini, Jafar Hassanzadeh, Mehrdad Borhani, Farshad Pour Malek Pages 32-39
    Introduction

    Normal growth of children is an index of their health. So growth monitoring is a routine service provided in most health care systems. This study has been performed in order to assess the effectiveness of growth monitoring regarding incidence of failure to thrive (FTT) and head circumference.

    Materials and methods

    There was a historical cohort study in which the children who were 12 -14 months old at the time of study under the coverage of health service of Aboozar health center, Tehran medical university, were evaluated. We used linear, logistic and Cox modeling for detecting statistical association of the distinguished variables.

    Results

    There was no significant association between number of growth monitoring visits and the size of head circumference (linear model). In addition to, there was a significant association between the number of growth monitoring visits and incidence of FTT (logistic model).

    Conclusion

    According to our data, it seems that growth monitoring has a preventing role in growth of failure to thrive children.

    Keywords: Growth Monitoring, Head Circumference, Health Care, Failure to Thrive
  • Ali Reza Mehrabian *, Mohammad Homayouni, Ali Reza Nasr Elahi, Homayon Zojaji, Younes Hemasi Pages 40-45
    Introduction

    Peptic ulcer is a mucosal lesion of stomach or deodenum in which acid and pepsin play major pathogenic roles. In general population, Helicobacter pylori (HP) plays an important role in peptic ulcer. Peptic ulcer is more common in chronic renal failure (CRF) but its etiology is unknown.

    Materials and methods

    In a descriptive cross-sectional study, the prevalence of peptic ulcer in CRF patients was studied and its relationship with HP was evaluated. All patients were visited in Tajrish shohada hospital, Tehran. CRF was defined as a serum ceratinin concentration equal or more than 2 mg/dl at least for 3 months. Patients who stressful conditions, or were recieved immunosuppressive or NASID drugs, or drugs for eradication of HP were excluded. Upper GI endoscopy was performed for all patients by gastroentrologists to find out peptic ulcer. Biopsy was taken for HP identification by rapid ureas test.

    Results

    The mean age of participants was 56 year and 51% of them had GI symptoms. Nineteen of 98 patients with CRF (19%) had peptic ulcer. That 5 of them were positive HP. HP was identified in 45 (46%) of patients.

    Conclusion

    This study showed that HP is not more prevalent in CRF patients compared to general population. Additionally, peptic ulcer was more common in male patients with CRF than non-CRF subjects.

    Keywords: Chronic Renal, Failure Helicobacterpylori, Peptic Ulcer
  • Kamran Moshfeghi *, Nader Dadgar, Mohammad Rafiee Pages 46-50
    Introduction

    Nearly, 6% of recently diagnosed cancer in the United States was upon to lymphoproliferate and leukemia and 9% of fatality in cancerous people was upon to these two illnesses. Using some simple, cheap and in-hand tests and special consideration to clinical inspections in suspected subjects provide a faster diagnostic and suitable treatment. It may ultimately promote the quality of life and decline the fatality among patients.

    Materials and methods

    This was a cross-sectional investigation which carried out during a 1.5 years in the form of forward direction. Forty-two lymphoproliferate (28 lymphoblast and 14 Hotchkin) and 21 acute lymphoblastic leukemia (10 acute lymphoblast leukemia and 11 miloid acute leukemia) subjects were evaluated. ESR, LDH and ALP levels were measured in all patients. In clinical examinations, oversizing of lymph nodes, spleen and liver were exactly considered.

    Results

    According to our results the best tests to rule in and rule out acute leukemia from lymphoprolifeatives were ESR and LDH, respectively. Additionally, The most sensitive and specific evaluations to rule out these two diseases were LDH and oversizing of liver inspection. It was also determined that LDH is the best screening test to rule out leukemia from lymphoproliferate.

    Conclusion

    Using of simple examinations such as ALP, LDH, ESR and more consideration to oversized spleen, liver and lymph nodes in each suspected patients, we could easily differentiate lymphoproliferate and acute leukemia from each other.

    Keywords: Acute Leukemia, Laboratory Findings, Clinical Findings, Lymphoproliferate
  • Mahboobeh Naderi Nasab *, Parisa Fateh Manesh, Bahar Shahnavazi Pages 51-55
    Introduction

    In the 1950s vancomycin was introduced as an effective antibiotic for curing infections caused by methicillin resistant Staphylococcus aureus. Three decade after using vancomycin, resistant coagulase negative staphylococcus to this antibiotic was reported. In this study, we evaluate the Staphylococcus aurous resistant to vancomycin.

    Materials and methods

    During this invesitigatin which lasted for 6 months, 50 Staphylococcus aurous samples were taken from burn wards of each of two Imam-Reza and Gaem hospitals, Mashhad. All selected samples were resistant to methicillin and their MIC to vancomycin was determined.

    Results

    Of 50 separated bacteria from Imam-Reza and Gaem hospitals subjects, 4 patients had MIC equal to 12.5 mg/ml. In isolated samples from Gaem hospital, one case has MIC equal to 12.5 mg/ml.

    Conclusion

    With respect to expanding the resistant toward vancomycin, thus it is recommended to inhibit the resistance of this organism in the wards.

    Keywords: Mashhad, Staphylococcus Aureus, Vancomycin