فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال ششم شماره 2 (پیاپی 23، تابستان 1382)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال ششم شماره 2 (پیاپی 23، تابستان 1382)

  • 50 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1382/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شهلا انشاییه، امیرحسین سیادت، علی اصیلیان، محمدعلی نیل فروش زاده، فریبا ایرجی، سیدمحسن خاتمی پور، رضوان فصیح صفحات 1-6
    مقدمه

    ریزش موی مردانه بیماری بسیار شایعی می‌باشد. بر طبق بعضی از مطالعات تا 96% مردان دچار درجاتی از این نوع آلوپسی می‌شوند. در این مقاله اثر داروی گیاهی مشتمل بر گزنه دوپایه، بابونه اروپایی، آویشن، دم اسب و رازیانه با اثر مینوکسیدیل موضعی 2% در درمان آلوپسی مردانه مقایسه شده است.

    روش کار

    در این مطالعه 82 بیمار مبتلا به آلوپسی مردانه طی یک مطالعه آینده ‌نگر و دوسوکور مورد بررسی قرار گرفتند. پس از تکمیل دوره درمان 6 ماهه، کد داروها باز شد و نتایج مورد بررسی آماری قرار گرفت.

    نتایج

    بر طبق نتایج حاصل شده، داروی گیاهی در 45% افراد و مینوکسیدیل در 35% افراد سبب رویش مجدد مو شده بود که از لحاظ آماری معنی‌دار نبود.

    نتیجه‌گیری

    طبق یافته‌های این پژوهش می‌توان از این داروی گیاهی به عنوان جایگزین محلول مینوکسیدیل و یا درمان کمکی با مینوکسیدیل در درمان آلوپسی مردانه استفاده نمود.

    کلیدواژگان: داروی گیاهی، محلول مینوکسیدیل، آلوپسی مردانه
  • نغمه جعفری نیا، ابوالحسن فراز، شهرزاد آخوندزاده، زهرا قهقایی صفحات 7-13
    مقدمه

    سوء تغذیه پروتئین انرژی، جزء شایع ترین علل سوء تغذیه می باشد و بیش از همه در شیرخواران و کودکان زیر 5 سال روی می دهد. با توجه به نتایج زیان بار سوء تغذیه، شناسایی و بررسی وضعیت سوء تغذیه و عوامل موثر بر آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از اندازه های تن سنجی، با استفاده از طبقه بندی های رایج در ارزیابی رشد کودک یکی از مهم ترین معیارها برای ارزیابی رشد کودکان می باشد.

    روش کار

    این بررسی، یک مطالعه تحلیلی-مقطعی بود. نمونه گیری به صورت سرشماری انجام گرفت و طی آن، کلیه 811 کودکی که در تاریخ شروع نمونه گیری در 9 روستای اصلی و 17 روستای قمر شهرستان اراک زیر 5 سال سن داشتند، مورد معاینه تن سنجی (قد و وزن) قرار گرفتند. برای هر کودک چک لیستی بر اساس بررسی پرونده های بهداشتی، معاینات بالینی و مصاحبه حضوری با مادران تهیه شد. اطلاعات به دست آمده از طریق نرم افزار EPI 6 ارزیابی و میزان سوء تغذیه و ارتباط آماری آن با سن و جنس کودک، رتبه تولد، وزن زمان تولد، زمان شروع غذای کمکی، وضعیت واکسیناسیون، سابقه بستری در بیمارستان، سطح تحصیلات والدین، تعداد دفعات ابتلا به عفونت های تنفسی، فاصله از زایمان قبلی مادر و مشکلات زمینه ای، در هنگام بارداری بررسی گردید.

    نتایج

    در بررسی انجام شده هیچ یک از کودکان مبتلا به کواشیورکور یا ماراسمیک کواشیورکور نبودند. 7/39 درصد کودکان مبتلا به کمبود تغذیه و 1/1 درصد مبتلا به ماراسموس بوده اند. درصد ابتلا به سوء تغذیه بر اساس طبقه بندی ولکام 7/5 درصد، واترلواستانتینگ 33/55 درصد، واترلوواستینگ 25/5 درصد و گومز 30/94 درصد بوده است. در این مطالعه بین سوء تغذیه و مشکلات مادر در طی بارداری، سابقه بستری در بیمارستان، تحصیلات و سن والدین، سن و رتبه تولد و تعداد فرزندان خانواده، ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت. در حالیکه ارتباط آماری بین سوء تغذیه و وزن زمان تولد، روند رشد، شروع غذای کمکی، مدت تغذیه با شیر مادر و میزان ابتلا به عفونت های تنفسی معنی دار بود (P<0/05).

    نتیجه گیری

    با توجه به این که بیش ترین موارد سوء تغذیه شدید در طبقه بندی واترلواستانتینگ که وضع تغذیه گذشته را نشان می دهد، وجود دارد و در کل طبقه بندی های تغذیه ای بیش ترین موارد سوء تغذیه را نوع خفیف بوده است و نیز ارتباط سوء تغذیه با شروع زمان کمکی و مدت تغذیه با شیر مادر و...، لزوم برنامه ریزی جهت پیشگیری از عوارض بعدی و جلوگیری از هزینه های درمانی از طریق افزایش سطح آگاهی خانواده ها ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: سوء تغذیه، سوء تغذیه پروتئین انرژی، کودکان
  • مریم حیدری ورنوسفادرانی، کیوان قسامی صفحات 14-17
    مقدمه

    میگرن یکی از بیماری های شایع جهان است که شیوع آن در زنان و مردان به ترتیب 20-15% و 6% می‌باشد. حملات ناشی از میگرن می‌تواند از ضعیف تا بسیار شدید متغیر باشد و حتی باعث از کارافتادگی فرد میگرنی و عوارض خطرناک پایدار ناشی از آن مانند فلج نواحی مختلف بدن شود؛ بنابراین لازم است تحقیقات بیش تری در زمینه تشخیص و درمان‌های دارویی با موفقیت بهتر که از شروع حملات ناشی از میگرن جلوگیری می‌کنند صورت پذیرد.

    روش‌کار

    این مطالعه به صورت آزمایش کنترل شده تصادفی طی مدت شش ماه انجام شد. بیماران مورد مطالعه از طریق شرح حال، معاینه کامل، الکتروآنسفالوگرام، اسکن توموگرافی کامپیوتری، آزمایش خون و کارکرد کلیه و کبد و شروع درمان پیشگیری از حملات میگرن مورد ارزیابی قرار گرفتند. پاسخ‌های درمانی موفقیت‌آمیز جهت کنترل حملات میگرن با استفاده از داروهای پیشگیری‌کننده سدیم و الپرات و پروپرانولول با داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج

    از بین 126 بیمار مورد (31/8% آقا و 68/2% خانم)، 65/1% الکتروآنسفالوگرام طبیعی و 34/9% الکتروآنسفالوگرام غیرطبیعی داشتند. بیماران استفاده‌کننده از سدیم و الپرات با الکتروآنسفالوگرام طبیعی و غیر طبیعی به ترتیب میزان بهبودی 35% و 95/6% نشان دادند و بیماران استفاده‌کننده از پروپرانولول به همراه آمی‌تریپتیلین و یا نورتریپتیلین با الکتروآنسفالوگرام طبیعی و غیرطبیعی به ترتیب میزان 61/9% و 28/6% داشتند. این نتایج از نظر آماری معنی‌دار بودند (P<0/01). اثرات متقابل دارو با جنس و جنس با نوع الکتروآنسفالوگرام از از نظر آماری معنی‌دار نبودند (P>0/05). شایع‌ترین عارضه با درمان سدیم و الپرات، سرگیجه و شایع‌ترین عارضه با درمان پروپرانولول به همراه آمی‌تریپتیلین و یا نورتریپتیلین، احساس خستگی بود.

    نتیجه‌گیری

    نتایج این پژوهش نشان داد که بهترین درمان پیشگیری از حملات سردرد برای افراد میگرنی با الکتروآنسفالوگرام غیر طبیعی، قرص سدیم و الپرات و برای افراد میگرنی با الکتروآنسفالوگرام طبیعی، قرص پروپرانولول به همراه آمی‌تریپتیلین و یا نورتریپتیلین می‌باشد.

    کلیدواژگان: الکتروآنسفالوگرام، سدیم و الپرات، میگرن، پروپرانولول
  • عبدالرحمان دزفولیان، فرزانه دهقانی، محمدرضا پنجه شاهین، سید ضیاالدین تابعی، حیات مبینی صفحات 18-21
    مقدمه

    قهوه یک گیاه ادرار آور است که سبب گشادی عروق و کاهش رادیکال‌های آزاد اکسیژن می‌شود. شواهدی در دست است که نشان می‌دهد قهوه بر روی کلیه اثر می‌گذارد. مصرف کم قهوه باعث کاهش اوره و کراتینین و زیاده‌روی در مصرف آن، سبب سخت‌شدن گلومرول‌ها می‌شود. در این بررسی تاثیر عصاره آبی دانه قهوه بر روی کلیه موش صحرایی توسط روش‌های استریولوژی محاسبه گردید.

    روش کار

    طی یک مطالعه تجربی، تعداد 48 موش صحرایی از نژاد اسپراگو-داولی با وزن حدود 250-230 گرم انتخاب و به صورت تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند. به گروه کنترل آب و به گروه‌های آزمایش، عصاره آبی دانه قهوه با غلظت‌های 0/5، 0/25 و 0/25 گرم بر کیلوگرم روزی دو بار خورانیده شد. بعد از مدت 48 ساعت حیوانات تحت بیهوشی عمیق بر اثر تشریح شدند و کلیه راست آنها برداشته شد. پس از انجام مراحل آماده‌سازی بافتی اسلایدهایی به ضخامت 5 میکرون تهیه شدند و با هماتوکسیلین-ایوزین رنگ‌آمیزی گردیدند. از هر کلیه حدود 17-15 گلوکرول انتخاب شدند و معدل حجمی آنها بر طبق اصل کاوالیه و روش شمارش نقطه‌ای محاسبه گردید.

    نتایج

    غلظت کم قهوه (0/25 گرم بر کیلوگرم) سبب افزایش معدل حجمی گلومرول‌ها می‌شود. ولی غلظت‌های زیاد این عصاره موجب کاهش حجم گلومرول‌ها می‌گردد. این نتایج در گروه‌های آزمایش اختلاف معنی‌داری را با گروه کنترل نشان دادند (P<0/05).

    نتیجه‌گیری

    به نظر می‌رسد که زیاده‌روی در مصرف قهوه سبب کاهش حجم گلومرول‌ها می‌شود و کاهش معدل حجمی گلومرول‌ها سبب سخت شدن گلومرول‌ها و کم شدن میزان پالایش گلومرولی می‌گردد، اما دست یابی به مکانیسم اصلی این نتایج نیازمند آزمایشات بیش تر مثل اوره و کراتینین سرم است.

    کلیدواژگان: استریولوژی، قهوه، گلومرول، معدل حجمی
  • علی اکبر رضایی آشتیانی، محمدعلی هادی صفحات 22-27
    مقدمه

    در کشورهای در حال توسعه تعداد زیادی از موضوعات را می‌توان در برنامه تحقیقات قرار داد اما با عنایت به اعتبارات بسیار کم تحقیقات در این کشورها، تعیین و اولویت‌بندی مشکلات بهداشتی به منظور تعیین حیطه پژوهش و عناوین تحقیقاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    روش کار

    در این مطالعه که از نوع توصیفی و مقطعی بود، پرسشنامه‌ای مشتمل بر 100 سوال طراحی شد و در تمام شهرستان‌ها از هر یک از گروه‌های کارشناسی نظر به یک نفر به وسیله این پرسشنامه خود ایفایی گرفته شد. سپس به همین تعداد از بین مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهرها به روش نمونه‌گیری منظم افرادی تعیین شدند و نظرات آنها نیز به وسیله همان پرسشنامه اخذ گردید. در نهایت 665 پرسشنامه کامل به دست آمد که 363 مورد مربوط به کارکنان بهداشتی و 302 مورد مربوط به مردم بود. پرسشنامه‌ها پس از کد گذاری وارد رایانه شدند و با بهره‌گیری از نرم‌افزار EPI 6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج

    یافته‌های این تحقیق نشان داد که همه شهرستان‌های استان مرکزی از نظر بهداشتی دارای مشکلات تقریبا مشابهی می‌باشند لیکن میزان مشارکت مردم در کارها سطح آگاهی‌های بهداشتی آنها را تغییر داده است. همچنین مشکلات از دیدگاه مردم و کارشناسان تا حدودی متفاوت است؛ مردم مشکلات را به صورت کلی بیان نموده بودند در صورتی که کارشناسان با ریزبینی بیش تری به مشکلات نظر داشتند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش ضروری است که تحقیقات کاربردی بر اساس محورهای بهداشتی تعیین شده هدایت شوند.

    کلیدواژگان: اولویت بندی مشکلات بهداشتی، مشکلات بهداشتی، حوزه معاونت بهداشتی اراک
  • اکرم رنجبر، پروین پاسالار، علیرضا صدیقی، محمد عبدالهی، جمیله دانش نیا صفحات 28-31
    مقدمه

    در حیات هوازی تولید رادیکال‌های آزاد و گونه‌های فعال اکسیژن امری اجتناب‌ناپذیر است. هر گونه عدم تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد و سیستم دفاع آنتی ‌اکسیدانی بدن را استرس اکسیداتیو گویند. پاراکوات مهم‌ترین علف‌کش بی‌پیریدیلی است که به طور گسترده‌ای در سراسر جهان استفاده می‌شود و یکی از مکانیسم‌های سمیت آن احتمالا ایجاد استرس اکسیداتیو است. هدف ما از این مطالعه، ارزیابی استرس اکسیداتیو در نمونه‌های خون کارگرانی بود که در کارخانجات تولید آفت‌کش در بخش تولید پاراکوات مشغول به کار بردند.

    روش کار

    طی یک مطالعه تحلیلی میزان پراکسیداسیون لیپیدی با روش تیوباربیتوریک اسید، قدرت آنتی‌اکسیدان‌های تام سرم با روش ارزیابی توانایی پلاسما در احیای یون‌های فریک به فرو و همچنین میزان گروه‌های تیول در خون افراد در تماس با پاراکوات و گروه کنترل اندازه‌گیری شد.

    نتایج

    استرس اکسیداتیو در افراد مورد مطالعه به صورت افزایش معنی‌دار میزان پراکسیداسیون لیپیدی (P<0/001), کاهش معنی‌دار قدرت آنتی‌اکسیدان‌های تام سرم (P<0/001) و کاهش معنی‌دار گروه‌های تیول (P<0/001) در مقایسه با گروه کنترل آشکار شد.

    نتیجه‌گیری

    تماس مزمن کارگران در کارخانجات تولید آفت‌کش پاراکوات منجر به ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شود؛ بنابراین شاید در آینده بتوان با مصرف آنتی‌اکسیدان‌های غذایی و آنتی‌اکسیدانی مکمل تا حدی از استرس اکسیداتیو جلوگیری نمود.

    کلیدواژگان: پراکسیداسیون لیپیدی، پاراکوات، استرس اکسیداتیو، آفت کش
  • رضا قاسمی خواه، عبدالحسین دلیمی اصل، بیژن هاشمی ملایری صفحات 32-38
    مقدمه

    با توجه به اهمیت کیست هیداتیک و عوارض پاتوفیزیولوژیک آن بر بدن در مطالعه حاضر سعی شده است تا با استفاده از ولتاژ کم جریان الکتریکی مستقیم، روشی با ویژگی و کارآیی قابل قبول در شرایط آزمایشگاه به منظور از بین بردن پروتواسکولکس‌های کیست هیداتیک ارایه گردد.

    روش کار

    این مطالعه از نوع مداخله ای تجربی بود. پس از جداسازی بیش از 200 عدد کیست هیداتیک از اندام های آلوده دام های کشتار شده، پروتواسکولکس های آنها تخلیه گردید. سپس تعداد معینی از پروتواسکولکس ها به ظرف مخصوص الکترولیز منتقل شد و آزمایش هایی به طور جداگانه در چهار بافر مایع هیداتیک, RPMI, سرم فیزیولوژی و بافر تریس با اعمال دانسیته‌های مختلف جریان الکتریکی در زمان‌های مختلف انجام گرفت. در مرحله بعد به کمک میکروسکوپ نوری درصد زنده بودن آنها از طریق بررسی حرکت سلول‌های شعله‌ای و رنگ‌آمیزی حیاتی با ایوزین 0/1 درصد تعیین و ثبت گردید.

    نتایج

    نتایج حاصل نشان داد که بقاء پروتواسکولکس‌ها با افزایش دانسیته جریان الکتریکی و مدت زمان القای جریان رابطه معکوس دارد. در این رابطه در مایع کیست هیداتیک، اولین دانسیته جریان موثر 42/96 میلی آمپر بر سانتی‌مترمربع و به مدت یک دقیقه بود که منجر به بیش ترین بقای پروتواسکولکس‌ها به میزان 86/3 درصد شد و در دانسیته جریان 63/5 میلی آمپر بر سانتی‌مترمربع به مدت یک دقیقه بقای پروتواسکولکس‌ها به صفر درصد رسید. نتایج مشابهی نیز در سه بافر دیگر حاصل شد.

    نتیجه‌گیری

    جریان الکتریسته با ولتاژ کم می‌تواند به عنوان یک راهکار مناسب در از بین بردن پروتواسکولکس‌های کیست هیداتیک اندام‌های آلوده بیماران در حین جراحی، بدون آسیب به بافت میزبان و جلوگیری از عود مجدد بیماری در نظر گرفته شود.

    کلیدواژگان: پروتواسکولکس، جریان الکتریسیته، کیست هیداتیک
  • منیژه کهبازی صفحات 39-41
    مقدمه

    کودکان در هر کشوری به دلیل نقشی که در آینده ایفا خواهند نمود از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. در کشور ما نیز کودکان درصد بالایی از جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند. در کشورهای جهان سوم اکثر کودکان به دلیل فقرهای مادی و فرهنگی دچار سوء تغذیه می‌باشند که نتیجه آن اختلال در رشد جسمانی و روانی آنها می‌باشد. در این میان با توجه به اثرات شناخته شده روی در متابولیسم و رشد انسان، این مطالعه جهت بررسی بیش تر اثرات روی در افزایش وزن صدک وزنی کودکان صورت پذیرفت.

    روش کار

    طی یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور، 70 کودک (21 پسر و 49 دختر) 9 تا 36 ماهه که فاقد هیچ گونه بیماری زمینه‌ای بودند، به شیوه نمونه‌گیری تصادفی انتخاب گردیدند. این کودکان به دو گروه مساوی تقسیم شدند که برای یک گروه به مدت 3 ماه روزانه 3 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن کودک شربت سولفات روی 0/6 درصد (گروه مورد) و برای گروه دیگر روزانه همین مقدار دارونما (گروه شاهد) در مدت زمان مشابه تجویز گردید. سپس میزان افزایش صدک وزنی کودکان طی سه نوبت به فواصل یک ماهه ارزیابی شد.

    یافته‌ها

    نتایج این پژوهش نشان داد که در گروه مورد در طی سه ماه بررسی، میانگین میزان صعود صدک وزنی 4/5 درصد و در گروه شاهد در همین مدت زمان، 3/7 درصد بود. افزایش صدک وزنی در گروه شاهد و مورد توسط آزمونی تی مقایسه شدند که از نظر آماری اختلاف معنی‌داری بین افزایش وزن کودکان در بین دو گروه مشاهده نشد.

    نتیجه‌گیری

    این تحقیق نشان داد که مکمل روی تاثیر ملاحظه‌ای در افزایش وزن و صدک‌های وزنی کودکان دارای اختلال رشد ندارد.

    کلیدواژگان: مکمل روی، اختلال رشد، صدک وزنی، کودکان
|
  • Shahla Enshaieh *, Amir Hossein Siadat, Ali Asilian, Mohammad Ali Nilforoush-Zadeh, Fariba Iraji, Mohsen Khatami-Pour, Rezvan Fasih Pages 1-6
    Introduction

    Androgenetic alopecia is a very common disease. According to some reports, up to 96% of people have some form of this disease. In this paper we compared the effect of an herbal drug composed of the urticadioica, chamomilla, thymus vulgaris, equisetum arvense and foeniculum vulgare with 2% Minoxidil solution in the treatment of androgenetic alopecia.

    Materials and Methods

    We evaluated 82 patients suffering from androgenetic alopecia in a double blind prospective study. We counted terminal and vellous hair in 1 square centimeter of the predetermined area of scalp before and after treatment. After 6 months of treatment, the results were evaluated

    Results

    According to our findings, herbal drug and Minoxidil were effective in regrowthing the hair (45% vs. 35% respectively) and there were no meaningful differences between efficiacies of these two drugs

    Conclusion

    Herbal drug can be used as an adjunct or as an alternative to Minoxidil for treatment of the androgenetic alopecia.

    Keywords: Androgenetic Alopecia, Herbal Drug, Minoxidil
  • Naghmeh Jafari-Nia *, Abolhassan Faraz, Shahrzad Akhond-Zadeh, Zahra Gahgaei Pages 7-13
    Introduction

    The protein-energy malnutrition is the most prevalent cause of malnutrition and always occures in infants and children under 5 years old. According to the harmful effects of malnutrition, such as high mortality, inability of learning and decrease of mental and physical ability, reconnoite and study of malnutrition qualification is very important.

    Material and Methods

    This analytic cross-sectional study was carried out on 811 children under 5 years old who were living in rural zone of Arak. Based on health files, clinical inspections and interview with mothers a checklist was fulfilled for every child. Data were analysed by EPI6 software

    Results

    In this study, none of the children had stricken with Kwashiorkor or Marasmic-Kwashiorkor. Undernourished were seen in 7.39% and Marasmus were also seen in 1.1% of subjects. The prevalence of malnutrition was 7.5% in Wellcome, 33.55% in Waterlow-Stunting, 23.05% in Waterlow-Wasting and 30.94% in Gomez classification. There was statistically correlation between malnutrition and respiratory infection rate, milstones, birthweight, maturity and begning of helpfood (P<0.05).

    Conclusion

    Considering the results, the most rate of malnutrition in each classification was mild. It is suggested that increasing of familial awareness is an important factor for preventing from next damages and additional treatment costs.

    Keywords: Children, Gomez, Malnutrition, Waterlow, Wellcome
  • Maryam Heydari *, Keyvan Ghassami Pages 14-17
    Introduction

    Migraine is one of the widespread discases in the word, being 15-20 percent prevalent in women, and 6 percent in men. The attacks resulting from the migraine usually range from minor to major, and even may make the patient unable to work. Its dangerous and permanenet effects may also led to paralysis of different parts of the body. Therefore, it is necessary to do more investigations concerning diagnosis and drug treatments which can prevent the migraine attacks better.

    Materials and Methods

    The study was a randomized controlled trial which lasted for six months. The patients have been studied through different ways including case history, checkup. electroencephalogram (EEG), computed tomography scanning, blood sampling, kidney and liver function and starting time of the treatment. Successful treatment responses to control migrainc attacks using the prophylactic drugs. Valproate Sodium and Propranolol with tricyclic antidepression drugs, i.e., Amitriptyline and/or Nortriptyline were studied.

    Results

    Of 126 patients studied (31.8% were men and 68.2% women), 65.1% had normal EEG and 34.9% had abnormal EEG. The patients using Valproate Sodium with normal and abnormal EEG had successful treatment responses equal to 35% and 95.6%, respectively. Additionally, other patients using Propranolol with tricyclic antidepressant Amitriptyline and/or Nortriptyline with normal and abnormal EEGs had successful treatment responses equal to 61.9% and 28.6%, respectively. Statistically, the results were significantly different. However, there were not significant differences between interactive effects of the drugs in sexes, and sexes in EEG types. The most prevalent side effects due to Valproate Sodium and Propranolol with tricyclic antidepressant drugs, i.e., Amitriptyline and/or Nortiptyline were vertigo and exhaustation, respectively.

    Conclusion

    This study revealed that the best treatment to prevent migraine attacks was using Valproate Sodium tablets in patients with abnormal EEGs, and using Propranolol tablets along with Amitriptyline and/or Nortriptyline for those who had normal EEG.

    Keywords: Electroencephalogram, Migraine, Propranolol, Valproate Sodium
  • Abdolrahman Dezfoulian *, Farzaneh Dehghani, Mohammad Reza Panjeh-Shahin, Ziaodin Tabei, Hayat Mombini Pages 18-21
    Introduction

    Coffee is a diuretic plant, cause vascular expansion and reduce free radical oxygen. There is evidence that show its effects on kidney. Low dose of coffee reduces blood urea and cratinine but its overdose may lead to glomeruloschelrosis. In this study, the effect of high dose of coffee on rat kidney was evaluated by stereological method.

    Materials and Methods

    In an experimental study, 48 Sprgue-Dawley rats 230-250 gr were selected and divided randomly into 4 groups. The control group was fed with only tap water and the experimental groups were fed with different doses of aqueous extracts of coffee (0.25, 0.5, 0.125 gr/kg) twice daily. After 48 hours, the animals were deeply anesthetized and right kidneys were removed. The Sum slides were prepared and stained with Hematoxyline. Eosin. From each kidney, 15-17 glomeruli were selected and means of glumerular volume were estimated, according to Cavalieri principle and point counting methods.

    Results

    Our findings revealed that low dose of coffee extraction were led to increase in glomerular volume, but higher doses decreased these volumes. These results were significantly different form control group (p<0.05).

    Conclusion

    It seems that decrease in glomerular volume leads glomeruloschlorosis and reduction of glomerular filtration rate. However, there should be more investigation such as urea and cratinine measurement to calrify the exact mechanisms.

    Keywords: Coffee, Glomerule, Mean Volume, Stereology
  • Ali Akbar Rezaei-Ashtiani *, Mohammad Ali Hadi Pages 22-27
    Introduction

    In developing countries there are various researchable health subjects. However due to low budjet of research programmes in these countries, priority setting of research designs have a special importance.

    Materials and Methods

    In a descriptive cross-sectional study, a questionnaire consisting of 100 questions was designed. 363 health personl and 302 non-health specialists participated in this study. Questionnaire was coded and analysed by EPI 6 software.

    Results

    Our results demonstrated that all of the cities of Markazi province had a similar problems, but the amount of people contributions in health activities has altered their health awareness. Furthermore, health problems in view of people and specialists is different. People stated health problems as a global difficulties while specialists had a detailed viewpoints.

    Conclusion

    This study showed that it is necessary to guide practical researches based on determined health priorities.

    Keywords: Arak Health Center, Health Problems, Priority Setting
  • Akram Ranjbar *, Parvin Pasalar, Ali Reza Sedighi, Mohammad Abdollahi, Jamileh Danesh-Nia Pages 28-31
    Introduction

    Production of free radicals and reactive oxygen species is an integral part of aerobic metabolism. Disturbance of the balance between the production of free radicals and antioxidant system against them produces oxidative stress. Paraquat toxicity is induction of oxidative stress. However, the aim of our study was to evaluate oxidative stress in blood samples of workers in a pesticide factory formulating paraquat.

    Materials and Methods

    In this study we measured lipid peroxidation (LPO) with thiobarbituric assay (TBARS), total antioxident power (FRAP) and SH groups between workers in pesticide factories (case group) and health subjects (control group).

    Results

    Oxidative stress was significantly higher (p<0.001) in LPO, significantly lower (p<0.001) in TBARS and significantly lower (p<0.001) in SH groups in the case group compared to control group

    Conclusion

    It is concluded that chronic exposure of workers in their workplace to paraquat producess oxidative stress that could be prevented by well known nutritional antioxidant supplements.

    Keywords: Lipid Peroxidation, Oxidative Stress, Paraquat, Pesticide
  • Reza Ghasemi-khah *, Abdolhossein Dalimi-Asl, Bijhan Hashemi-Malayeri Pages 32-38
    Introduction

    Considering the importance of hydatid cyst and its pathophysiological effects on the human body, we attempt to propose a method for killing of hydatid cyst protoscoleces in vitro condition using low voltage direct electrical current.

    Materials and Methods

    After collecting hydatid cyst from infected organs of slaughtered animals, their protoscoleces were cultured in four separated media of hydatid consisting of uid, RPMI, normal saline and Tris buffer. The protoscoleces with the same media were transferred to an electrolysis device, and then various sets of electric current density were applied. For measuring the survival rate of protoscolcces, the same cells movement as well as Eosin staining were used as standard techniques.

    Results

    Our findings indicated that the survival rate of protoscoleces in hydatid fluid was dependent on the electric current density and the time of the applied current. In this regard, the highest survival rate of 86.3% was observed when electric current density of 42.96 mA/cm2 was applied for one minute; while the survival rate of 0% was observed when an electric current density of 63.5 mA/cm2 was applied for one minute. In the RPMI, normal saline and Tris buffer media, similar results were obtained.

    Conclusion

    Low voltage of direct current can be used in destroying of protoscoleces during surgery on different body organs without any injury to host tissue and any relapse of the infection.

    Keywords: Electrical Current, Hydatid Cyst, Protoscolex
  • Manijheh Kahbazi * Pages 39-41
    Introduction

    Children play an important role in the future of every country. In under developed countries like Iran, because of cultural and economic poverty, most children have malnutrition which will be result in physical and psychological growth disorders. In as much as zinc is one of the most important and essential elements in metabolism of different substances and human growth, this study was conducted to determine the effect of zinc supplementation on percentile weight of children with growth disorders.

    Materials and Methods

    In order to investigate the effect of zinc sulfate syrup on increasing the weight and percentile weight of children, a double-blind clinical trial was conducted in 70 children aging 9 to 36 months. The subjects lacked any associated disease-by laboratory testing. Thirty-five children consume zinc sulfate syrup 0.6% for three months (case group) and other consume daily placebo for the same time and dose (control group). The increase of weight percentile of children were measured in three times with the interval of one month.

    Results

    Our findings showed that during three months, the average amount of increasing in weight percentile was 4.5% and 3.7%, respectively. T test showed that the comparison of increasing in weight percentile between two groups was not significant

    Conclusion

    This investigation revealed that zinc supplementation had not any remarkable effects on increasing of weight and weight percentile of children with growth disorders.

    Keywords: Children, Growth Disorder, Weight Percentile, Zinc Supplementation