فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال پنجم شماره 4 (پیاپی 21، زمستان 1381)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال پنجم شماره 4 (پیاپی 21، زمستان 1381)

  • 54 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1381/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالرحمان دزفولیان، حیات مبینی، شهلا ظهیری، فرزانه دهقانی، عبدالکریم منصوری صفحات 1-6
    مقدمه

    سیس پلاتین دارویی است که به طور گسترده جهت درمان تومورهای بدخیم مانند سرطان های سر و گردن، تخمدان، مثانه، مری، ریه و انواع لوکمی ها به کار می رود. مصرف این ترکیب به علت عوارض جانبی متعددی که روی اعضای مختلف به ویژه کلیه ها می گذرد محدود می باشد. از آنجا که سمیت کلیوی حاصل ازاین دارو تاکنون به لحاظ جنبه های بالینی (شواهد آزمایشگاهی و یافته های هیستوپاتولوژیکی) اثبات گردیده است. هدف از این تحقیق معرفی و به کارگیری تکنیک سه بعدی جهت مطالعه تغییرات احتمالی در تعداد گلومرول های کلیوی پس از ایجاد سمیت مذکور می باشد.

    روش کار

    در این تحقیق 30 راس از موش های صحرایی نر از طریق نمونه برداری تصادفی، جداسازی شده و به گروه های ده تایی تقسیم گردیدند. به یک گروه سیس پلاتین به شکل دوز حاد و به میزان 7/5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم حل شده در سرم فیزیولوژی و به گروه کنترل معادل آن حلال دارو به تنهایی از طریق داخل صفاقی تزریق گردید. گروه سوم نیز دارو را به شکل مزمن آن به میزان 1/25 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به مدت 5 روز متوالی دریافت نمودند. تمامی حیوانات به مدت 96 ساعت پس از آخرین تزریق، بیهوش گردیده و سپس مورد کالبدشکافی قرار گرفتند و کلیه های راست آنها پس از تزریق در فیکساتور قرار داده شد و پس از انجام مراحل خالص آماده سازی جهت انجام تکنیک شمارنده فیزیکی و شمارش تعداد ذرات مورد نظر جهت مطالعه آماده گردیدند.

    نتایج

    تعداد کل گلومرول ها 31707، 30415 و 30802 و تراکم عددی آن ها نیز به میزان 162، 119 و 140 به ترتیب در گروه های کنترل، دوز حاد و دوز مزمن محاسبه گردیده است.

    نتیجه گیری

    هر چند به لحاظ هیستوپاتولوژیکی تغییر بافتی به شکل نکروز سلولی بویژه در لوله های پروکسیمال و التهاب بافت بینابینی، آپاپتوز سلولی و در برخی موارد اسکلروز گلومرولی در گروه های دریافت کننده دارو به وضوح نشان داده می شود لیکن گلومرول های کلیوی به لحاظ عددی تغییرات چندانی را نشان نداده و ثبات خود را در این خصوص نسبتا حفظ می نمایند.

    کلیدواژگان: سپس پلاتین، مسمومیت کلیوی، گلومرول، شمارنده فیزیکی
  • عنایت الله کلانترهرمزی، مصطفی دلاور، سعید کیان بخت، محمدعلی پایانی صفحات 7-12
    مقدمه

    خارخاسک از گیاهان دارویی است که در طب سنتی از دم کرده میوه آن جهت درمان عفونت های مجاری ادراری تناسلی به ویژه سوزاک، دفع کننده سنگ های کلیوی، مسکن دردهای روماتیسمی، کاهش دهنده فشار خون و تحریک کننده کبد استفاده می شود. این تحقیق اثرات ضد میکروبی عصاره میوه خارخاسک را علیه تعدادی از سروش های استاندارد باکتری های گرم منفی و گرم مثبت مورد بررسی قرار داده است.

    روش کار

    دراین تحقیق که یک مطالعه تجربی است. عصاره متانولی میوه خرد شده گیاه به روش کلد ماسراسیون تهیه شد و اثرات ضد میکروبی آن بر علیه سوش های استاندارد باکتری های استرپتوکوک فکالیس، استافیلوکوک آریوس، اشریشیاکلی و سودوموناس آیروژینوزا با روش دیسک پلیت و رقت لوله ای مورد ارزیابی قرار گرفت و با آنتی بیوتیک های موثر بر علیه این باکتری ها مقایسه شد.

    نتایج

    نتایج این بررسی نشان داد که عصاره میوه استخراج شده بر علیه سوش های استاندارد باکتری های استرپتوکوک فکالیس، استافیلوکوک آریوس، اشریشیاکلی و سودوموناس آیروژینوزا به ترتیب با غلظت های 400، 200، 100 و 100 میکروگرم در میلی لیتر خاصیت باکتریواستاتیک و با غلظت های 800، 400، 400 و 200 میکروگرم در میلی لیتر خاصیت باکتریسیدال دارند. همچنین مقایسه اثرات ضد میکروبی عصاره این گیاه با آنتی بیوتیک های موثر بر این باکتری ها از قبیل سیپرفلوکساسین، پنی سیلین، G، اکساسیلین، جنتامایسین، کوتریموکسازول، نالیدیکسیک اسید و نیترو فورانتویین نشان داد که عصاره متانولی میوه گیاه خارخاسک در غلظت مورد استفاده، اثری قابل مقایسه و در مواردی حتی بیش تر از برخی از این آنتی بیوتیک ها بر علیه میکروب های مورد بررسی دارد. نگهداری عصاره میوه خارخاسک در طول مدت زمان پس از استخراج باعث کاهش خاصیت ضد میکروبی آن شد.

    نتیجه گیری

    عصاره میوه گیاه خارخاسک اثر باکتریواستاتیک و باکتریسیدال خوبی بر روی تعدادی از باکتری های گرم مثبت و منفی دارد که از عوامل مهم بعضی از عفونت های انسانی می باشند و این اثر قابل مقایسه با آنتی بیوتیک های رایج برای درمان عفونت های ناشی از این باکتری ها می باشد؛ لذا با انجام مطالعات فارماکولوژیک و بالینی تکمیلی عصاره میوه این گیاه، می توان آن را برای درمان برخی از عفونت های باکتریسیدال پیشنهاد کرد.

    کلیدواژگان: میوه خارخاسک، باکتری های گرم مثبت و منفی، باکتریواستاتیک، باکتریوسید
  • علیرضا سوسن آبادی، منصور پرورش، کیوان قسامی، میتراسادات رضایی صفحات 13-16
    مقدمه

    نوروپاتی دیابتی یکی از شایع ترین عوارض دیابت می باشد که میزان مرگ و میر ناتوانی بالایی دارد و بار اقتصادی هنگفتی جهت مراقبت از این بیماران به جامعه تحمیل می شود. در واقع شایع ترین فرم نوروپاتی در کشورهای پیشرفته همین نوروپاتی دیابتی بوده و نسبت به سایر عوارض دیابت، نوروپاتی درصدر عللی است که منجر به بستری بیماران دیابتی در بیمارستان می شود، این عارضه 75-50 درصد قطع عضوهای غیرتروماتیک را تشکیل می دهد.

    روش کار

    این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی و مقطعی بر روی 40 بیمار دیابتی فاقد علایم بالینی نوروپاتی مراجعه کننده به کلینیک دیابت ولیعصر اراک از فروردین ماه لغایت شهریور ماه 1382 انجام شده است. بیماران جهت بررسی سرعت هدایت عصب حسی سورال و اعصاب حرکتی پرونیال و تیبیال به یک متخصص مغز واعصاب واحد در کلینیک تشخیص الکتریکی واقع در بیمارستان امیر کبیر اراک ارجاع داده می شدند. نتایج حاصل از مطالعه سرعت هدایت اعصاب مذکور در بیماران دیابتی با نتایج حاصل از مطالعه سرعت هدایت همان اعصاب در 70 شاهد سالم که از نظر سن و جنس با بیماران همخوانی داشتند مقایسه شد. در تجزیه و تحلیل نتایج اعصاب در 70 شاهد سالم که از نظر سن و جنس با بیماران همخوانی داشتند مقایسه شد در تجزیه وتحلیل نتایج از آزمون های t دو گروه مستقل، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون دقیق فیشر استفاده گردید.

    نتایج

    در این مطالعه 40 بیمار دیابتی با میانگین سنی 42/6 سال و میانگین مدت ابتلا ودیابت از زمان تشخیص 5/72 سال مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سرعت هدایت اعصاب مورد بررسی در افراد شاهد سالم به طور معنی داری بیش تر از بیماران دیابتی بود. نوروپاتی بدون علامت در 27 نفر (67/5%) از بیماران وجود داشت و متوسط مدت ابتلا به دیابت در بیماران مذکور 6/5 سال با انحراف معیار 5/16 بود.

    نتیجه گیری

    نوروپاتی دیابتی بدون علامت شایع بوده (67/5 درصد) و مطالع سرعت هدایت عصب حسی سورال می تواند به عنوان آزمون حساس جهت تشخیص زودرس نوروپاتی دیابتی مورد استفاده قرار گیرد .

    کلیدواژگان: سرعت هدایت عصب، نوروپاتی دیابتی
  • محمدمهدی کریمی، امیر مجلسی صفحات 17-21
    مقدمه

    شیوع هپاتیت HBeAg, B منفی به خصوص در کشورهای آسیایی و مدیترانه رو به افزایش است. در این نوع هپاتیت B, آنتی ژن HbeAg ,e ساخته نمی شود؛ بنابراین این بیماران HbeAg مثبت دارند و در سرم خود HbeAg را ندارند ولی به روش HBVDNA, PCR آنها مثبت است. این نوع هپاتیت نسبت به نوع معمول هپاتیت B به به اینترفرون به خوبی جواب نمی دهد. برای این دسته از بیماران، داروی خوراکی لامبودین موثرتر است. شیوع هپاتیت B با HbeAg منفی در ایران هنوز به درستی شناخته نشده است.

    روش کار

    76 بیمار هپاتیت مزمن B که حداقل 6 ماه HbsAg مثبت داشتند در شهر همدان از فروردین ماه 1380 تا شهریورماه 1381 وارد مطالعه شدند. از کلیه بیماران، آزمایشات AST ,HbeAb ,HbeAg و ALT به عمل آمد و از طریق روش HBVDNA ,PCR بیماران بررسی گردید.

    نتایج

    متوسط سن بیماران 40 سال بود. 17 نفر (22%) زن و 59 نفر (78%) مرد بودند. از 76 نفر، 11 نفر (14/5%) HbeAg منفی, HbeAb مثبت HBVDNA مثبت داشتند (هپاتیت B با HbeAg منفی). تمامی این 11 نفر دارای ترانس آمینازهای غیر طبیعی بودند و متوسطALT آنها 66 میلی گرم در دسی لیتر و متوسط AST آنها 46 میلی گرم در دسی لیتر بود.

    نتیجه گیری

    فراوانی هپاتیت B با HbeAg منفی در بین بیماران هپاتیت مزمن B همدانی، 14/5 درصد است این نوع هپاتیت B، هم از لحاظ پیش آگهی و هم از نظر تصمیم درمانی با داروی لامیودنی اهمیت دارد.

    کلیدواژگان: هپاتیت مزمن HbeAg، B
  • علی اصیلیان، مسعود فرینام، اسدالله کیانی صفحات 22-27
    مقدمه

    کارسینوم سلول بازال شایع ترین بدخیمی انسان است. روش های مختلفی برای درمان این تومور وجود دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین نتایج دران کارسینوم سلول بازال با روش جراحی میکروگرافیک موهس است.

    روش کار

    مطالعه حاضر به صورت توصیفی گذشته نگر بر روی 194 کارسینوم سلول بازال در 175 بیمار درمان شده با روش جراحی میکروگرافیک موهس در فاصله زمانی مهر 78 تا اسفند ماه 81 در کلینیک پوست بیمارستان الزهرا (س) اصفهان انجام گرفت. اطلاعات مورد نظر از پرونده بیماران استخراج سپس توسط نرم افزار SPSS مورد پردازش آماری قرار گرفت.

    نتایج

    از 175 بیمار (با 194 ضایعه کارسینوم سلول بازال)، 110 نفر (62/85%) مرد و 65 نفر (37/14%) زن بوده اند. متوسط سن بیماران 28/38 ± 58 سال بود. اکثریت تومورها در صورت واسکالپ قرار داشتند و بینی شایع ترین محل ابتلا بود. 180 مورد تومور اولیه و 14 مورد تومور از نوع راجعه بود. در 17% موارد اندازه تومور بزرگ تر از 2 سانتی متر بود. شایع ترین نوع کلینیکی و هیستولوژیک به ترتیب ندولواولسراتیو و ندولر بود. عود تومور در 3 بیمار مشاهده شد. میزان بروز سالیانه عود بیماری 0/98% بوده و از لحاظ نتایج زیبایی در 81% موارد عالی و خوب گزارش شد.

    نتیجه گیری

    میزان عود در کارسیتوم بازال که با روش جراحی میکروگرافیک موهس درمان شده، کم است. بنابراین، این روش درمانی (در مواردی که اندیکاسیون دارد) برای درمان کار سینوم سلول بازال در ایران نیز قویا توصیه می شود.

    کلیدواژگان: کارسینوم سلول بازال، جراحی میکروگرافیک موهس، درمان
  • محمد رفیعی، سید محمدتقی آیت الهی صفحات 28-35
    مقدمه

    مدت زمان اقامت بیماران در بیمارستان یک مساله مهم در تصمیم گیری های بهداشتی است که افزایش آن می تواند هزینه زیادی را متوجه بیمار یا سیستم های بهداشتی-درمانی مانند شرکت های بیمه نماید. هم چنین خطر بروز عفونت های بیمارستانی را افزایش می دهد. بنابراین شناخت، تحلیل مدل بندی مدت اقامت بیماران در بیمارستان ها می تواند مقدمه ای جهت شناخت چگونگی این امر باشد.

    روش کار

    به منظور تعیین مدل اقامت بیماران و برخی عوامل دموگرافیک موثر بر آن، از بیمارستان های ولیعصر و تامین اجتماعی شهر اراک در سال 1381، به ترتیب 1428 و 816 بیمار به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب و متغیرهای مدت اقامت، سن، جنس، محل تولد و محل زندگی آنها ثبت گردید. سپس جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی شامل استفاده از روش های مدل بندی توزیع های آمیخته، مدل های رگرسیونی پوآسن، روش های رگرسیون معمولی، روش آنالیز کوواریانس و آزمون t استفاده شد.

    نتایج

    یافته های بررسی نشان داد که متوسط اقامت بیماران در بیمارستان ولیعصر 5/4±4/1 روز بود. متوسط سنی بیماران مذکور در این بیمارستان 21/1±40/1 سال بود، جهت مدل توزیع اقامت بیماران در این بیمارستان مدل پوآسن دو مولفه ای مدل بسیار مناسبی بود. با استفاده از رگرسیون پوآسن آمیخته ارتباط معنی دار آماری بین سن، جنس بیمار، وضعیت تاهل بیماران ومحل زندگی بیماران با مدت اقامت آنها در بیمارستان به دست آمد. یافته ها در بیمارستان تامین اجتماعی نشان داد که متوسط اقامت بیماران دارای 3/2±4/7 روز و متوسط سنی در بیمارستان 24/.0±44/0 سال بود. مدل پوآسن یک مولفه ای مدل مناسبی جهت توزیع داده های مدت اقامت بیماران در این بیمارستان بود، ارتباط معنی داری بین سن، جنس، محل زندگی با مدت اقامت بیماران در این بیمارستان به دست آمد.

    نتیجه گیری

    یافته های در دو بیمار ستان نشان دادکه مدت اقامت بیماران در بیمارستان ولیعصر از مدل پوآسن دو مولفه ای تبعیت می کند و متغیرهای مربوط نیز بااستفاده از رگرسیون پوآسن آمیخته بررسی گردیدند. جهت داده های این بیمارستان مدل نرمال مدل مناسبی نبود. حتی باتغییر متغیرهای آماری نیز مدل فوق حاصل نشد. جهت داده های مدت اقامت در بیمارستان تامین اجتماعی تغییر لگاریتمی می تواند داده ها را به صورت مدل نرمال بیان کند. در انتها مقایسه ای بین مدل توزیع آمیخته و رگرسیون حاصل با رگرسیون خطی معمولی نیز صورت گرفته است که در بیمارستان ولیعصر دارای نتایج متفاوت ولی در بیمارستان تامین اجتماعی دارای نتایج مشابهی بود.

    کلیدواژگان: مدت اقامت بیماران در بیمارستان، مدل بندی پوآسن آمیخته، رگرسیون پوآسنی آمیخته
  • محمد خلیلی صفحات 36-40
    مقدمه

    لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه، فرایندی است که همواره باعث تحریک سمپاتیک و ایجاد پاسخ پرسور در بیمار می شود که این موضوع، به صورت تشدید پاسخ های همودینامیک (افزایش ضربان قلب، فشار خون و انواع تاکی آریتمی ها) می تواند عوارض شدیدی را برای بیماران حساس به این تغییرات ایجاد کند. بنابراین به نظر می رسد که اگر یک نارکوتیک سریع الاثر با طول اثر کوتاه مدت را بتوان با دوز بالا به کار برد، می توان پاسخ پرسور را کنترل کرد هم از عوارض بعدی مثل افت تنفسی طولانی مدت جلوگیری کرد. در این مطالعه، آلفنتانیل به عنوان یک نارکوتیک کوتاه اثر در 2 دوز مختلف مورداستفاده قرار گرفته و میزان تاثیر دو روش و نیزبرخی عوارض حاصله مقایسه گردیده است.

    روش کار

    این پژوهش یک کارآزمایی بالینی یک سوکور می باشد که در آن تعداد 236 بیمار بین 70-18 سال که نیاز به بیهوشی عمومی و لوله گذاری تراشه داشتند. بدون توجه به جنسیت و نوع عمل جراحی به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه 118 نفری تقسیم شدند. به گروه اول آلفنتانیل با دوز 15 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم و به گروه دوم 45 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم تجویز شد. کلیه بیماران داروهای القای بیهوشی را به صورت یکسان دریافت نمودند و در کلیه بیماران یک بار قبل از تزریق داروها و یکبار هم بلافاصله بعد از لوله گذاری تراشه، فشار خون و تعداد ضربان قلب بیماران به وسیله دستگاه پالس اکسی متری و فشار سنج جیوه ای اندازه گیری و ثبت شد. همچنین میزان بروز عوارض مثل افت فشار خون، بروز سفتی عضلانی و پدیده تحرک عصبی به صورت کمی و بهبودی بعد از جراحی به صورت کیفی تعیین شد.

    نتایج

    یافته ها نشان داد که اولا آلفنتانیل در هر دو مقدار به کار رفته در کنترل پاسخ پرسور موثر بود که در مورد افزایش ضربان قلب، نتایج تفاوت قابل توجه و معنی داری را در دو گروه نشان نداد (P=0/4) ولی در مورد فشار متوسط شریانی اختلاف بین دو گروه معنی دار بود (P<0/05) ضمن این که در گروهی که آلفنتانیل را با دوز بالا گرفته بودند میزان بروز عوارض مثل افت شدید فشار خون (P<0/05) و پدیده برانگیختگی عصبی (P<0/05) و سندرم سفتی سینه (P<0/05) بیش تر از گروه دریافت کننده با دوز پایین دارو بود. در این مطالعه نتایج با استفاده از توزیع Z و تست مربع کای مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.

    نتیجه گیری

    کاربرد آلفنتانیل با دوز بالا در کنترل پاسخ پرسور موثرتر از آلفنتانیل با دوز رایج است اما گاهی عوارض خطرناکی را به بیمار تحمیل می کند. در این مطالعه استفاده از آلفنتانیل با دوز رایج به صورت وریدی برای کنترل پاسخ پرسور ناشی از لارنکوسکوپی پیشنهاد می شود اما از آلفنتانیل با دوز بالا هم، می توان با تغییر در دوز داروهای همراه استفاده کرد.

    کلیدواژگان: پاسخ پرسور، لارنکوسکوپی، همودینامیک، آلفنتانیل
  • بهمن صالحی، مرتضی پیرهادی صفحات 41-46
    مقدمه

    افسردگی یکی از اختلالات شایع روانپزشکی است که باعث کاهش انرژی، تمرکز و کارآیی در فعالیت های روزمره می گردد که این خود منجر به کاهش انگیزه و تکالیف دانشجو می شود. هدف از انجام پروژهش، بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک می باشد.

    روش کار

    این تحقیق یک مطالعه مقطعی می باشد که بر روی کلیه دانشجویان ورودی مهرماه 80-1379 که بالغ بر 153 نفر می باشند انجام یافته است. افراد مورد پژوهش در ابتدای ورودی یعنی مهرماه 79 و سپس بعد از گذشت سه ترم تحصیلی به وسیله پرسشنامه مشخصات فردی، نگرش ها و آزمون افسردگی بک (فرم کوتاه 21 موردی از نظر وجود علایم افسردگی) طی دو مرحله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

    نتایج

    از میان 153 نفر دانشجو در مرحله اول پژوهش، 38 نفر (22/1%) نمرات 17 و بالاتر از آن کسب نموده و در نتیجه افسرده شناخته شدند. این رقم در مرحله دوم پژوهش به 58 نفر (38/5%) افزایش یافت. این تفاوت باتوجه به یکسان بودن جامعه آماری در دو مرحله تحقیق معنی دار می باشد. در بین عوامل مورد بررسی در ارتباط با افسردگی در زمان ورود به دانشگاه به ترتیب میانگین مناسب بودن زندگی و شرایط خوابگاهی 3، رضایت از رشته تحصیلی 3/76، امیدواری به آینده شغلی رشته تحصیلی 3/64 ، رضایت از محیط آموزشی دانشگاه 3/49، رضایت از برخورد مسوولین دانشگاه 3/73، مناسب بودن الگوی ارتباطی، عاطفی و امنیتی با خانواده 4/32 و وضعیت اقتصادی خود و خانواده 3/58 بود و همین متغیرها بعد از گذشت سه ترم تحصیلی به ترتیب 2/82، 3/66،3/37، 2/79، 2/66، 4/17 و 3/67 تغییر یافت که تفاوت بین این ارقام با توجه به یکسان بودن جامع آماری در هر دو مرحله معنی دار بوده و در ایجاد افسردگی نقش به سزایی داشته اند.

    نتیجه گیری

    این تحقیق نشان می دهد که افسردگی بعد از گذشت سه ترم تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک، افزایش یافته و با عوامل تنش زایی خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی ارتباط دارد.

    کلیدواژگان: افسردگی، دانشجویان، آزمون افسردگی بک
|
  • Abdolrahman Dezfulian *, Hayat Mombini, Shahla Zahiri, Farzaneh Dehgani, Abdolkarim Mansuri Pages 1-6
    Introduction

    Cisplatin is a drug widely used as an antineoplastic drug for treatment of malignant tumors. But because of its side effects on the different systems especially kidney (nephrotoxic), the use of this drug is very limited. Clinical as well as, laboratory animal studies have supported this observations. In this research study we have used stereological technique (3-D) for finding the changes, due to nephrotoxic effect of this drug, in the number of glomeruli in kidney (numerical density and total number).

    Materials and Methods

    For experimental, 30 rats were separated by random sampling in to 3 groups of 10 animals cache. The first group received acute dose (7.5 mg/kg) of the drug (cisplatin) in serum physiology (experimental group). The second group received equivalent placebo dose in serum physiology through peritoneum (control). The third group received chronic dose (1.25 mg/kg) for 5 days, in serum physiology. All the 30 animals, after 96 hours, were anesthetized, dissected and their right kidneys were removed and placed in fixative (10% formalin). Whole kidney specimens were processed for stereology by special method of sectioning for physical disector and glomeruli number were counted.

    Results

    Number of glumeroli and numerical density was estimated for experimental groups (control, acute and chronic) was 31707, 30415 and 30802 as well 162, 119, and 140 respectively.

    Conclusion

    Stereological methods could be very useful for investigation of chemical drug effects in organs with good validity.

    Keywords: Cisplatin, Nephrotoxicity, Physical Dissector, Stercology
  • Enayatollah Kalantar Hormezi *, Mostafa Delavar, Saeed Kianbakht, Mohammad Ali Payani Pages 7-12
    Introduction

    Tribulus was traditionally used as a diuretic, mild laxative, urolithiasis, dysurca for treatment of urinary tract problems including stones, cystitis and infections, particularly Gonohrea. Antimicrobial cffects of methanol extract of Tribulus fruit on few gram positive and negative bacteria, the causative agents of some bacterial infections was evaluated and then compared with some in use antibiotics for these infections.

    Materials and Methods

    In this research as an experimental study. 40 gr powder of Tribulus fruit was dissolved in 100 ml pure methanol as a solvent with cold maseration method, the suspension was filtered after 5 day. The filtered suspension were concentrated with rotary evaporator apparatus in vaccum and was then dilluted with methanol to yield different concentrations. The antimicrobial activity of the extract and antibiotical were examined with disc diffusion and tube dilution standard methods to measure the diameter of inhibition zones, minimal inhibitory concentration and minimal bacterial concentration.

    Results

    The results were shown that the antimicrobial effect of the methanol extract of Tribulus fruit on ATCC strains of Streptococcus faecalis, Staphylococcus aureus, Escherichia coli and Pseudomonas acroginosa had bactriostatic effect with the concentration of 400, 200, 100, 100 ug/ml in order. The comparison of urinary tract infections, including Oxacilin, Ciprofloxacin, Penicilin G, Gentamycin, Cotrimoxazole, Nalidixic acid and Nitroforantoin were shown that Tribulus fruit extract in concentration used in this research had a similar or even better effect than some antibiotics on some of the bacteria used in this evaluation.

    Conclusion

    The Tribulus fruit extract has an efficient bactriostatic and bactricidal activity of few gram positive and negative bacteria, the causative agents of some bacterial infections and these cffects are comparable to those antibiotics in usc for treatment of these infections. Tribulus fruit extract could be suggested for treatment of these infections after the pharmacological and clinical complementary studies.

    Keywords: Tribulus Fruits, Gram Positive Bacteria, Gram Negative Bacteria, Bacteriostatic, Bacteriocidal
  • Ali Reza Susan Abadi *, Mansour Parvaresh, Keyvan Ghasaami, Mitra Sadat Rezaei Pages 13-16
    Introduction

    Diabetic neuropathy is a common complication of diabetes, leading to great morbidity and mortality and resulting in a huge economic burden for care of the patient with diabetes. It is the most common of neuropathy in the developed countries of the world, accounts for more hospitalizations than all the other diabetic complications combined, and is responsible for 30% 1075% of nontraumatic amputations.

    Materials and Methods

    This investigation is a descriptive analytic, cross-sectional study among 40 diabetic patients without symptoms of peripheral neuropathy referred to Aruk Vali-Asr diabetes clinic from March to september of 2003. Patients were referred to one neurologist for study of peroncal and tibial motor nerves and sural sensory nerve conduction velocity in electrodiagnostic clinic of Arak Amir Kabir hospital. The results of this group were compared to the results of 70 age and Gender matched normal control subjects. Independent samples T-Test, Pearson correlation coefficient and Fisher's exact test were used in analysis.

    Results

    A total of 40 patients were studied with mean age of 42.6 years and mean duration after the first diagnosis of diabetes 5.72 years. Mean investigated nerves conduction velocity in the normal control group was meaningful more than in diabetic patients. Asymptomatic neuropathy was present in 27 (67.5%) of patients. In these patients mean duration after the first diagnosis of diabetes was 6.5±5.16 years.

    Conclusion

    Asymptomatic diabetic neuropathy is common (67.5%) sural sensory. Nerve conduction velocity is a sensitive test for early diagnosis of diabetic neuropathy.

    Keywords: Asymptomatic Diabetic Neuropathy, Nerve Condition Velocity
  • Mohammad Mahdi Karimi *, Amir Majlesi Pages 17-21
    Introduction

    Infection due to hepatitis B virus (HBV) could be due to wild or mutant viruses. The HBeAg negative chronic hepatitis B (HbeAg-CHB) is unable to produce hepatitis B, e antigen (HbeAg), so that patients with this varient do not present with HBV characterized by HbcAg in the serum. HbeAg-CHB usually proceeds to serious liver disease. The prevalence of different viral forms in patients with chronic liver disease in Iran has not been established.

    Materials and Methods

    Seventy-six Hamadanian patients with over 6 months HBSAg positivity were enrolled. Patients with co-infection of HIV, HCV, past history of alcoholism, fatty liver, using of hepatotoxic drugs, autoimmune hepatitis and other metabolic liver disease were excluded. All patients were screened for Hhe Ag. HbeAb. HBV DNA by PCR, AST, ALT, ALK. pH and bilirubin.

    Results

    Eleven (14.5%) patients had HheAg-CHB (HbsAg +ve, HbeAg-ve / ve/anti HbeAb + ve, HBV DNA + ve and elevated AST, ALT) and 6 (8%) had normal transminases (AST and ALT) accompanied by the remaining criteria of HbeAg-CHB. 59 patients (77.5%) were infected with wild type HBV, ie: HBSAg + ve, HbeAg-ve, HbeAb + ve, HBV DNA- ve, and normal AST, ALT.

    Conclusion

    Frequency of HbeAg.CHB in Hamadan is 14.5% knowing of this varient of chronic hepatitis B is important since the HbeAg-CHB have worse prognosis than wild type and more better response to lamivudine than interferon.

    Keywords: Chronic Hepatitis B, HbeAg Negative-Chronic Hepatitis B
  • Ali Asilian *, Masoud Farinam, Asadollah Kiani Pages 22-27
    Introduction

    Basal cell carcinoma is the most common malignancy in humans. A number of treatment modalities are available. We performed this study in order to determine the efficacy of Mohs micrographic surgery in treatment of basal cell carcinoma.

    Materials and Methods

    This retrospective descriptive study was performed on 194 basal cell carcinoma (in 175 patients) were treated in Isfahan Al-Zahra Hospital from september 1999 to March 2003 with Mohs micrographic surgery. Data were obtained from patient's files and were analized by SPSS software.

    Results

    Of the 175 patients (with 194 basal cell carcinomas), 110 (62.85%) paticnls were male and 65 patients (37.14%) were females. The mean age of patients was 58±12.38 years. The majority of tumors were located on face and scalp. 180 of tumors were primary and 14 were recurrences. 17% of tumors were larger than 2cm. Recurrences of the tumor occured in 3 patients. The cosmetic results were excellent and good in 81%. The incidence of recurrnce rate was 0.9%.

    Conclusion

    Kecurrence rate is low when basal cell carcinomas treated with micrographic surgery so this treatment modality (when indicated) is also strongly recommended in Iran for the treatment of basal cell carcinoma.

    Keywords: Basal Cell Carcinoma, Mohs Micrographic Surgery, Treatment
  • Mohammad Rafiee *, Mohammad Taghi Ayatollahi Pages 28-35
    Introduction

    Patient hospitalization rate (P.H.R) is an important issue in health decision making because its increasing can imposes abundant expenditure on each patient or therapeutic or health systems like assurance companies. Moreover, it can increase the danger of nosocomial infections. So, description, examinating and modelling of P.H.R. can be as a guideline for above subjects and as an introduction would lead one to study the issue with insight.

    Materials and Methods

    For determining of P.H.R., Iwo samples of size 1428 and 816 of patients were chosen systematic randomly from Vali-Asr and Ta'min-Ejtemai hospitals, respectively during the year of 2002. Hospitalization rate, age, sex, location of birth place and residence place of patients recorded. Mixed distributions modelling and Poisson regression models as well as ordinary regression methods were applied to analyze and modelling the data.

    Results

    Means of P.H.R of patients at Vali-Asr hospital was 4.1±5.4 days. Two component Poisson was a relatively appropriate model was a very relevant model for analyzing of their P.H.R. By using mixed Poisson regression method a significant relationship among patient's age, marriage status and location of life with P.H.R was obtained. Findings in Ta'min-Ejtemai showed that the mean of P.H.R was 4.7±3.2 days. One component Poisson model was appropriate model for data distribution. A significant relationship among age, sex, location of life with P.H.R in this hospital was seen.

    Conclusion

    Our findings showed that P.H.R in Vali-Asr hospital follows two component Poisson model. For Vali-Asr data, the normal model was not appropriate even with changing the statistics variables, but for P.H.R data of Ta'min-Ejtemai, changing the logarithmic variable could transform data into approximate of normal model. Finally, comparison between mixed distribution Poisson model and acquired regression with simple linear regression in Val-Asr hospital presented different results, but in Ta'min-Ejtemai hospital had similar results.

    Keywords: Patients Hospitalization Rate, Mixed Poisson Modeling, Mixed Poisson Regression
  • Mohammad Khalili * Pages 36-40
    Introduction

    Sympathetic stimulation and pressor responses including tachycardia, hypertension and tachyarrhytmias caused by laryngoscopy and tracheal intubation may result in severe complications in susceptible patients. Opioid anesthetics are one of the several drugs used to attenuate this response but prolonged postoperative respiratory depression is the major complication distracting from their high dose administration which is nceded for complete amelioration of pressor response. In this study Alfentanyl, as a rapid acting and short duration opioid (without prolonged respiratory depression), was used in two different dosages for controlling of pressor response.

    Materials and Methods

    In a single blind, controlled clinical trial, 236 patients in the range of 18 to 70 years old), whom needing laryngoscopy and tracheal intubation were selected and randomly divided into two equal groups. First group received low (current) dose (15u gr/kg) Alfentanyl, and the other received high dose (450gr/kg), prior to laryngoscopy and tracheal intubation. Type and dosage of induction drugs were the same and matched in both groups. Blood pressure and heart rate were measured before intravenous induction and after intubation of the tracheal in all patients. Mercurial sphygmomanometer and pulse oximeter were used for these measurements. Incidence of such complications as hypotention, muscle stiffness and neurologic hyper reactivity, were also measured. Data were analysed by Z distribution and Chi square tests.

    Results

    Alfentanyl was cffective in controlling pressor response in both groups. In the case of heart rate, the mean difference between two groups was not significant. There was a significant difference mean arterial pressure between two groups (p<0.05). In high dose group, incidence of complications was higher for severe hypotension (p<0.05), stiff chest syndrome (p<0.05), and neurologic hyperreactivity (p<0.05).

    Conclusion

    High dose of Alfentanyl is more efficient in controlling of pressor response than low dose of the drug. High dose administration also may results in some complications. In this study current dose of Alfentanyl is recommended for controlling of pressor response, but high dose may be used with some modification in the dose of induction agents.

    Keywords: Pressor Response, Laryngoscopy, Alfentanyl, Hemodynamic
  • Bahman Salehi *, Morteza Pirhadi Pages 41-46
    Introduction

    Depression is one of the psychiatric disorders that causes loss of energy, decrease of concentration and daily activity that these also became decreased in motivation and educative activity of students. The aim of this study was assesed to determine the prevalence of depression and it's related factors of Arak university of medical sciences in 79-80.

    Materials and Methods

    This study was cross-sectional and the sample of study consisted of all medical sciences students that came to university on fall of 79 (N=153) that were screened for depression at the biginning time of educational course and then 3 terms later by using personal data questionair and short form (21 statements) of Beck Depression Inventory Test.

    Results

    From 153 students, 38 (%22.1) respondants at biginning of course obtained the score in between 17 and>17 were determined as depressive case, then after 3 terms this figure increased to 58 (%38.5), this differences was significant differences between depressive and nondepressive groups in variables such as proper of dornitory condition 3, satisfaction of field of study 3.64, satisfaction with the educative conditions of the university 3.49, satisfaction with student-management relationship 3.77, appropriate cmotional-supportative and security condition in between family and students 4.32, economical condition of safe and families 3.58, at biginning time and then 3 terms later in arrangement of above were 2.82, 3.66, 3.37, 2.79, 2.66, 4.17 and 3.67 that these diffrences due to constant samples were significant and has had significant roles in prevalence of depression.

    Conclusion

    This study showed that depression was increased in students of Arak University of Medical Sciences after 3 terms and it is related with some stressful factors such as family, social and economical factors.

    Keywords: Depression, Student, Beck Depression Inventory Test