فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 18، بهار 1381)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 18، بهار 1381)

  • 50 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1381/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • آذردخت خسروی، آتوسا بهزادی صفحات 1-6
    مقدمه

    افزایش سریع مقاومت آنتی بیوتیکی به خصوص در بین باکتری های گرم منفی، محققین را تشویق به یافتن جایگزینی برای آنتی بیوتیک های غیر موثر نموده است و در این مورد گیاهان دارویی که تاثیر ضد میکروبی آنان از قبل شناخته شده است، انتخاب مناسبی به نظر می رسند. از آنجا که جفت دانه بلوط سال ها است در طب سنتی برای درمان اسهال به کار می رود، لذا هدف مطالعه بررسی تاثیر عصاره متانولی این گیاه بر روی تعدادی از باکتری های گرم منفی روده ای و مقایسه آن با برخی آنتی بیوتیک های رایج بود.

    روش کار

    عمل عصاره گیری از جفت دانه بلوط با استفاده از حلال متانول و با روش خیساندن انجام شد. عصاره حاصل توسط دستگاه تقطیر در خلاء تغلیظ شده و رقت های مورد آزمایش از عصاره خشک تهیه گردید. سپس اثر ضد میکروبی رقت های تهیه شده به دو روش حداقل غلظت مهار کننده و انتشار دیسک بر روی باکتری های اشریشیاکلی، شیگلا، سالمونلا و پروتیوس مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن اثر ضد میکروبی گیاه با سه آنتی بیوتیک جنتامایسین، کوتریموکسازول و نالیدیکسیک اسید مقایسه گردید.

    نتایج

    تاثیر این عصاره بر باکتری های شیگلا و سالمونلا رابطه معنی داری با افزایش غلظت آن نداشت. بررسی های انجام شده نشان داد که عصاره جفت دانه بلوط، در برخی غلظت ها دارای تاثیر بیش تر یا مشابهی نسبت به آنتی بیوتیک های نالیدیکسیک اسید و کوتریموکسازول می باشد.

    نتیجه گیری

    در یک نگاه کلی اگرچه خاصیت ضد میکروبی قابل توجه جفت دانه بلوط مورد توجه است، بر اساس مطالعات تاثیر آن در درمان آسیب های گوارشی می تواند در ارتباط با وجود تانن ها نیز باشد که موجب جذب آب و رسوب پروتئین ها در روده می گردند.

    کلیدواژگان: جفت دانه بلوط، مقاومت آنتی بیوتیکی، سالمونلا، پروتئوس، اشریشیاکلی
  • افسانه نوروزی صفحات 7-10
    مقدمه

    بیحسی نخاعی از روش های متداول بیهوشی در عمل سزارین می باشد که در طی دهه گذشته بسیار مورد توجه متخصصین بیهوشی قرار گرفته است. هیپوتانسیون از عوارض شایع (45تا 100%) بیحسی نخاعی می باشد که در صورت عدم کنترل به موقع، می تواند منجر به عوارض در مادر و جنین شود. جلوگیری از افت فشار خون و به حداقل رساندن نوسانات آن به دنبال بیحسی نخاعی از مهم ترین دغدغه های متخصصین بیهوشی می باشد.

    روش کار

    دو گروه از بیماران به صورت اتفاقی انتخاب شدند که در یک گروه از 500 میلی لیتر محلول رینگر جهت پیش مایع درمانی استفاده شد و در گروه دوم علاوه بر پیش مایع درمانی با محلول رینگر، 10 میلی گرم افدرین وریدی قبل از بیحسی تجویز شد.

    نتایج

    با توجه به یافته های آماری، اختلاف معنی داری بین فشار خون در طی 5 دقیقه اول بعد از بیحسی نخاعی در دو گروه وجود دارد. (P<0/0001)

    نتیجه گیری

    تجویز افدرین وریدی قبل از بیحسی نخاعی می تواند در جلوگیری از بروز هیپوتانسیون و نوسانات شدید و ناگهانی در فشار خون در طی 5 دقیقه اول بعد از بیحسی نخاعی موثر باشد.

    کلیدواژگان: افت فشار خون، بیحسی نخاعی، افدرین، تزریق وریدی
  • محمدحسن دوامی، داوود حکمت پو، فرشیده دیدگر، محمد رفیعی، محمدرضا خزایی صفحات 11-16
    مقدمه

    از مهم ترین مشکلات بهداشتی کشور، آلودگی های انگلی به خصوص انگل های روده ای است که در نواحی مختلف جهان نیز از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است. این آلودگی ها از معضلات جدی سلامتی جامعه هستند که باعث بروز آنمی فقر آهن، عقب ماندگی ذهنی و جسمی کودکان و مشکلات جسمی و روانی دیگر در بین اعضاء خانواده مبتلا می شوند. از آنجا که مادران رکن اساسی خانواده محسوب می گردند و هر گونه اختلال در سلامتی می تواند عامل خطر برای سایر افراد خانواده باشد، لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع عفونت های انگلی روده ای در بین مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر اراک طراحی و اجرا شده است.

    روش کار

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی–تحلیلی و از نوع مقطعی می باشد. نمونه گیری آن به صورت تصادفی سیستماتیک بر روی 1650 مادر مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی سه منطقه پایین، مرکز و بالا شهر اراک انجام شد. از هر مادر سه بار آزمایش مدفوع به عمل آمد و نمونه ها به روش فرمالین اتر در آزمایشگاه دانشکده پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج

    نتایج حاصل از سه بار آزمایش مدفوع مادران نشان داد که از مجموع 1650 مادر مورد بررسی، تعداد 801 نفر (48/5%) آلوده به انگل های روده ای (اعم از بیماری زا و غیر بیماری زا) بودند که از این تعداد 110 نفر (13/73%) آلوده به انگل های روده ای بیماری زا به قرار ژیاردیالامبلیا 89 مورد (5/39%)، آنتاموباهیستولتیکا 12 مورد (72%)، هیمنولیپس نانا 5 مورد (3%)، آسکاریس 3 مورد (18%) و تنیاساژیناتا 1 مورد (0/06%) بودند. همچنین 691 مادر (86/2%) آلوده به انگل های روده ای غیر بیماری زا به ترتیب آنتاموباکلی 313 مورد (19%)، بلاستوسیستیس هومینیس 267 مورد (16/18%)، آندولیماکس 67 مورد (4%)، یدآموبابوچلی 34 مورد (2%) و کیلوماستیکس 10 مورد (6%) بودند.

    نتیجه گیری

    در این مطالعه ارتباط معنی داری بین میزان آلودگی و عوامل دموگرافیک مانند سن، جنس، شغل، تحصیلات مادر و شوهر وی و همچنین منطقه شهری محل سکونت مشاهده نگردید. اگرچه نتایج نشان داد که بالاترین میزان ابتلا به انگل های روده ای بیماری زا به ترتیب در پایین شهر 7/8% (43 نفر)، در مرکز شهر 6/72% (37 نفر) و در بالا شهر 5/45% (30 نفر) بوده است.

    کلیدواژگان: اراک، عفونت های انگلی روده ای، مادران، شیوع، عوامل دموگرافیک
  • اکرم بیاتی، پروین عباسی صفحات 17-22
    مقدمه

    این پژوهش به منظور تعیین میزان ارضاء نیازهای جسمی و روانی-اجتماعی نوجوانان دختر سال سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر اراک توسط والدین آنها انجام شد.

    روش کار

    در این مطالعه تعداد 556 دختر نوجوان مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه ها به روش خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر 57 سوال بود که توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید. بعد از جمع آوری اطلاعات داده ها بر اساس آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج

    یافته های پژوهش نشان داد که نیازهای جسمی نمونه ها به میزان 69/1% در حد زیاد، 29/3% در حد متوسط و 1/6% در حد کم توسط والدین ارضاء شده است. همچنین نیازهای روانی-اجتماعی نمونه ها به میزان 69/9% در حد زیاد، 28/2% در حد متوسط و 2/2% در حد کم توسط والدین آنها ارضاء شده است. میزان تاثیر نیازهای جسمی دانش آموزان به طور معنی دار با متغیرهایی از قبیل سن دانش آموز(p<0/05) ، سن مادر (p=0/03)، سن پدر (p=0/02)، تحصیلات والدین(p=0/0001) ، شغل پدر(p=0/0001) ، شغل مادر (p=0/0007)، رتبه تولد(p=0/0008) و تعداد فرزندان خانواده (p=0/0001) ارتباط داشت. همچنین میزان ارضاء نیازهای روانی–اجتماعی آنان به طور معنی دار با متغیرهایی چون سن دانش آموز(p=0/0003) ، تحصیلات مادر(p=0/0001) ، شغل والدین(p=0/0007) و تعداد فرزندان خانواده (p=0/0001) ارتباط داشت.

    نتیجه گیری

    از آنجا که نتایج پژوهش نقش تنش های اقتصادی خانواده در کمبود ارضای نیازها به خصوص نیازهای روانی–اجتماعی نوجوانان را مشخص تر نشان داد، پیشنهاد می گردد که تحقیقات وسیع تری در این زمینه انجام شود.

    کلیدواژگان: نیازهای جسمی، نیازهای روانی-اجتماعی، دانش آموز دختر
  • علی فانی صفحات 23-28
    مقدمه

    بیماری های التهابی روده شامل بیماری کرون و کولیت اولسروز از گروه بیماری های التهابی با علت نامشخص هستند که به طور عمده دستگاه گوارش را درگیر می کنند ولی تظاهرات خارج گوارشی نیز دارند. در غرب شیوع سالانه IBD، 15-3% هزار برآورد شده است. با توجه به اینکهIBD در ایران کم تر بررسی شده و در استان مرکزی مطالعه ای در این زمینه وجود ندارد لذا به بررسی الگوی اپیدمیولوژیک بیماری IBD و شاخص های بالینی آن در شهرستان اراک پرداخته ایم.

    روش کار

    از فروردین 79 لغایت پایان آبان ماه 80 به مدت 20 ماه سعی شده همه بیماران مشکوک به IBD مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی و درمانگاهی مورد بررسی دقیق کلینیکی، پاراکلینیکی، کولونوسکپی و پاتولیژی قرار گیرند و نهایتا تشخیص IBD بر اساس شاخص های کلینیکی، کولونوسکپی و پاتولوژی انجام و مورد آنالیز و تحلیل آماری قرار گرفته است.

    نتایج

    از 108 بیمار مبتلا به IBD 97 مورد (98/8%) مبتلا به کولیت اولسروز و 11 مورد (10/2%) مبتلا به بیماری کرون بودند. از بیماران مبتلا به کولیت اولسروز 46 نفر (47/4%) زن، 51 مورد (52/6%) مرد و از بیماران مبتلا به بیماری کرون، 8 نفر (82/7%) زن، 3 نفر (3/27%) مرد بودند. در 19 (20/5%) بیمار مبتلا به کولیت اولسروز طول مدت بیماری کم تر از یکسال بود و درگیری رکتوم در 100% آنها وجود داشت. تظاهرات خارج روده ای به جز کم خونی بسیار نادر بود. بیماران مبتلا به بیماری کرون همه زیر سن 30 سالگی بودند و درگیری ایلیوسکال واضح در 8 مورد وجود داشت. تظاهرات عمده بیماری به صورت سندرم سوء جذب و فیستول های مکرر بود که 2 مورد مرگ و میر نیز وجود داشت.

    نتیجه گیری

    گرچه در این مطالعه سرشماری صورت نگرفته است، سعی شده حداکثر بیمارانIBD شناسایی شوند و با توجه به بروز 19 مورد در یکسال در این مطالعه حداقل بروز سالانه آن نسبت به جمعیت شهرستان اراک 04/3% هزار نفر برآورد می شود. ضمنا عوارض روده ای (کانسر، تنگی، کولون توکسیک) کم تر از غرب به نظر می رسد و در مورد بیماری کرون نسبت به غرب با فراوانی خیلی کم تر ولی عوارض گوارشی جدی تر بروز نموده است لذا به نظر می رسد بیماری های IBD در این منطقه نسبت به غرب نادر نیست، بلکه شاید به علت عدم توجه و گزارش دهی کافی شناخته نمی شوند که باید مورد بررسی و توجه بیش تری قرار گیرند تا الگوی دقیق بیماری در ایران نیز به دست آید.

    کلیدواژگان: بیماریهای التهابی روده، کولیت اولسروز، بیماری کرون، دستگاه گوارش، اراک
  • محبوبه خورسندی، شراره خسروی صفحات 29-32
    مقدمه

    آموزش بالینی به لحاظ اهمیت، قلب آموزش حرفه ای شناخته شده است زیاد بیش از نیمی از زمان آموزشی دانشجویان پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و اساس کسب مهارت های حرفه ای در آنان می باشد. جهت بهبود کیفیت آموزش بالینی وضعیت آن همواره باید مورد ارزشیابی قرار گیرد.

    روش کار

    این مطالعه، مطالعه ای توصیفی–تحلیلی می باشد که بر روی کلیه دانشجویان ترم چهارم کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و ترم ششم و بالاتر کارشناسی پیوسته رشته های پرستاری و مامایی در دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 81-1380 انجام گرفته است. نظرات دانشجویان با استفاده از پرسشنامه ای که بر اساس منابع و متون موجود تهیه و شامل سوالات باز و بسته می باشد، جمع آوری گردیده است. این پرسشنامه مشتمل بر پنج بخش شامل اطلاعات مربوط به وضعیت دموگرافیک، دیدگاه دانشجویان درباره برنامه ریزی آموزی مربیان آموزشی بالینی، پرسنل بهداشتی درمانی، تجهیزات و فضای آموزشی می باشد.

    نتایج

    نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که دیدگاه دانشجویان نسبت به عملکرد مربیان 34/4% متوسط و 2/2% بسیار بد بوده است. در رابطه با وضعیت برنامه ریزی آموزشی بالینی خوب و متوسط هر کدام 38/2% بوده است. از نظر همکاری پرسنل و تیم بهداشتی درمانی دیدگاه بد 50% و دیدگاه خوب 2/2% می باشد. در ارتباط با تجهیزات آموزشی به ترتیب 37/2% خوب و 2/3% بسیار بد بوده است. از نظر مقایسه دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی نسبت به عملکرد مربیان آموزش، تجهیزات و فضای آموزشی، برنامه ریزی آموزش، توزیع سطوح منفی و مثبت در دو رشته یکسان است و آزمون آماری تفاوت معناداری را نشان نمی دهد.

    نتیجه گیری

    در مطالعه حاضر نقش اعضای تیم بهداشتی–درمانی در اموزش دانشجویان منفی توصیف گردید. بنابراین لازم است عملکرد اعضای تیم بهداشتی–درمانی مورد بررسی بیش تر قرار گرفته و برنامه ریزی در جهت ایجاد تغییرات مطلوب صورت پذیرد.

    کلیدواژگان: آموزش بالینی، پرستاری مامایی، مشکلات
  • کتایون وکیلیان صفحات 33-36
    مقدمه

    زمان بلافاصله پس از زایمان به نام دوره ی احساس نامگذاری شده است و توصیه گردیده که تماس بین والد و نوزاد در طی این زمان اتفاق بیفتد. لمس نوزاد و تماس پوست به پوست بلافاصله پس از تولد سبب می شود که الگوی دلبستگی بسیار قوی بین مادر و نوزاد ایجاد گردیده و این امر سبب افزایش قابل توجهی در مراقبت مادر از طفل می شود.

    روش کار

    این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی است. نمونه گیری به روش تصادفی با حجم 86 نفر می باشد. ابزار گرداوری داده های پرسشنامه فرم جمع اوری اطلاعات بود که توسط مشاهده گر تکمیل گردید. در یک گروه نوزاد بلافاصله پس از مراقبت اولیه به آغوش مادر داده می شد به طوریکه تماس پوستی و چشمی بین مادر و نوزاد برقرار می گشت و شیرخوار به مدت 15 دقیقه از هر پستان تغذیه شده و سپس از مادر جدا می شد. در گروه دیگر چنین تماسی انجام نمی یافت. سپس در بخش، پس از زایمان و یک ماه پس از آن با مراجعه به منازل واحدهای پژوهش، رفتار احساسی مادر توسط مشاهده گر در هنگام شیردادن به نوزاد ارزیابی شده و نتایج داده ها توسط آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج

    میانگین سنی مادران گروه دارای تماس پوستی 20/76 سال و شاهد 20/37 سال بود. 15/2 مادران گروه دارای تماس پوستی و 35/5% گروه شاهد از جنس نوزاد خود اطلاع داشتند. در هر دو گروه نوزادان پسر بیش تر بود. از نظر رفتارهای احساسی قبل از ترخیص بیش ترین میانگین در دو گروه مربوط به نگاه کردن به نوزاد و کم ترین رفتار بوسیدن بود. ازمون اختلاف معنی داری را در نوازش کردن (p=0/01) ، صحبت کردن (p=0/02) بین دو گروه نشان داد و همچنین ازمون اختلاف معنی داری را در کل رفتارهای احساسی در گروه دارای تماس نشان داد. (p=0/01)

    نتیجه گیری

    یافته ها نشان داد که رفتارهای احساسی مادران گروه تماس بیش تر از مادران گروه شاهد بوده است. لذا دقایق و ساعات اولیه زندگی نوزاد دوره احساسی است که لازم است این تماس برقرار شود و ماماها به عنوان اولین سطح برخورد با نوزاد بهتر است زمان بیش تری را جهت ارتباط اولیه مادر و نوزاد فراهم کنند و اجازه دهند مراحل آشنایی و تعامل اولیه در اتاق زایمان صورت گیرد.

    کلیدواژگان: تماس پوستی، رفتار احساسی، مادر، شیر دهی
  • لطیف معینی صفحات 37-41
    مقدمه

    بیماری سل یکی از بزرگ ترین مسایل بهداشتی جهان معاصر است. علی رغم پیشرفت های به دست آمده در درمان موثر، روند کاهش بیماری در کشورهای جنوب بسیار آهسته یا ناچیز است لذا شناسایی جنبه های مختلف بیماری در مقابله اصولی تر با آن موثر می باشد.

    روش کار

    این پژوهش به صورت توصیفی–تحلیلی بر روی 38 بیمار مبتلا به سل ریوی بستری شده در بخش داخلی–عفونی بیمارستان ولیعصر اراک در فاصله زمانی خرداد 76 لغایت خرداد 77 انجام پذیرفته است.

    نتایج

    بیماران را 15 مرد (39%) و 23 زن (61%) تشکیل می دهند. بیش ترین تعداد بیمار در گروه سنی 70-61 سال و کم ترین تعداد در گروه های بالای 80 سال و زیر 20 سال می باشند. متوسط سنی مردان 56/5 (18/5=انحراف معیار) و زنان 54 (16=انحراف معیار) و متوسط سنی روستاییان 64/6 سال و شهرنشینان 47/6 سال می باشد که این مورد از نظر آماری معنی دار است. (P<0/001) میانگین زمان شروع علایم تا تشخیص در مردان 4/6 ماه (3/9=انحراف معیار) و در زنان 2/3 ماه (1/5=انحراف معیار) می باشد که این اختلاف نیز معنی دار است (p=0/01) متوسط تاخیر در شروع علایم تا زمان تشخیص در موارد سل ریوی 3/2 ماه بود که در مورد سل اسمیر مثبت و اسمیر منفی به یک میزان است. این زمان در مورد سل خارج ریوی 5/3 ماه است. 70% موارد سل ریوی اسمیر مثبت می باشند. 79% بیماران WBC بین 3000-10/000 و 74% بیماران هموگلوبین کم تر از 12 داشتند و میانگین هموگلوبین مردان به طور معنی داری بیش از زنان می باشد. (p=0/03)

    نتیجه گیری

    با توجه به غیر اختصاصی بودن علایم باید توجه بیش تری به کلینیک بیماران معطوف شود تا تاخیر تشخیص بیماری به حداقل برسد.

    کلیدواژگان: سل، علایم بالینی، اپیدمیولوژی، بافته های آزمایشگاهی
|
  • Azardokht Khosravi *, Atoosa Behzadi Pages 1-6
    Introduction

    The rapid increase of antibiotic resistance especially among gram negative bacteria, has made the researchers to find an alternative substitutions for uneffective antibiotics and the candidate was herbal plants which their antimicrobial effects were understood traditionaly from the past. Since Oak seed hull (Quercus brantii) has been used in traditional medicine for treatment of diarrheal diseases, the role of methanol extract of the plant on few gram negative entric bacilli were evaluated and compared with some in-use antibiotics.

    Materials and Methods

    The methanol extract of the active constituents of the plant was concentrated with distillation apparatus in vaccume and was then diluted with methanol to yield different concentrations. The antimicrobial activity of the extract was then examined by standard MIC and disc diffusion method on E.Coli, Proteus, Shigella and Salmonella and compared with those of gentamicin, nalidixic acid and co-trimoxazole in the next step.

    Results

    The results showed that the antibacterial effect of the methanol extract on proteus and E.coli wwas significant and directly related to its concentration but was not the same for shigella or salmonella. Some concentrations of the extract had a similar or better effect compared to nalidxic acid or co-trimoxazole. While the effect of 80% was not significant in general, except for salmonella that its effect was equivalent to 25mg co-trimoxazole.

    Conclusion

    The pverall results showed that although Oak seed hull has some antibacterial activity, but it seems that its anti-diarrheal effect id due to Tanins which cause water absorption and protein precipitation in the intestine as well.

  • Afsaneh Noroozi * Pages 7-10
    Introduction

    In the past decade, spinal anesthesia had been usual method of interest for anesthesiologists in cesarean section. Hypotension is a common complication (45%-100%) of spinal anesthesia which can cause mortality and morbidity in mother and fetus if it can not be controlled. Prevention of hypotension and minimizing variation of blood pressure following spinal block is one of the most important considerations of the anesthesiologists.

    Materials and Methods

    Two groups of patients were chosen randomly, in the first group we used ringer solution (500ml) for prehydration and in the second group prehydration and intravenous ephedrine were used before block.

    Results

    There was a meaningful difference in blood pressure during 5 minute after spinal block between two groups. (p<0.0001)

    Conclusion

    Administration of low dose intravenous ephedrine before spinal block, can be effective in preventing hypotension and severe and sudden variations of blood pressure during 5 minute after spinal anesthesia in cesarean section.

  • MohammadHassan Davami *, Davood Hekmatpou, Farshideh Didgar, Mohammad Rafii, MohammadReza Khazai Pages 11-16
    Introduction

    One of the most important health problems of the country is parasitic infections, specially intestinal parasites which have relatively high prevalence rate through out the world. Theses infections can cause iron deficiency anemia, physical and mental retardation among children and family members. Since mothers come to account as the base of the family and each their deviation of health can consider as a risk factor for them and the other family members, this study was conducted to determining prevalence rate of intestinal parasitic infections among mothers and associated demographic factors.

    Materials and Methods

    This survey is a descriptive analytical study which cross-sectionaly was done based on systematic randomized sampling method on 1650. Mothers in three regions of the town. Their feces were examined three times by formalin ether concentration technique. Of course for gathering data about demographic factors, questionires were filled all infected mothers.

    Results

    of 1650 case, 801 mothers (48.5%) were infected by intestinal infections:110 mothers (13.73%) m were infected by pathogenic intestinal infection, Giardia lambia 89 case (5.39%) was the commonest infection, entamoeba histolytica 12 cases (72%), hymenolepsis nana 5 cases (3%), ascaris 3 case (1.18%) and tenia saginata 1 cases (0.6%) respectively. 691 mothers (869.2%) were infected by nonpathologenic intestinal infection. E.coli 313 case(19%), blastocystic hominis 267 cases (16.18%), endolimax nana 67 cases (4%), lodamoeba buetschlii 34 cases, (25%) and chilomastix mesnili 10 cases (0/6%) respectively.

    Conclusion

    In this survey, there was no significant relationship between infection rate and demographic factors like age, job, level of literary and residence region. However the findings showed that the highest rate of pathogenic intestinal parasitic infections were 7.8% (43 cases) in down town, 6.72% (37 cases) in town center and 5.45% (30 cases) in uptown.

  • Akram Bayati *, Parvin Abasi Pages 17-22
    Introduction

    This research is a study for evaluating the rate of satisfaction of physical and psychosocial needs of thirds girl students of secondary school of Arak by their parents.

    Materials and Methods

    In this research 556 girl adolescents were studied. Sample were selected by clustering method. Data were collected by questionnaire (contain 57 question) completed by studied units. After collect the data , results were analyzed by statistical methods.

    Results

    69.1% samples were high satisfied, 29.3% medium and 1.6^ low satisfied in relation to physical needs by their parents and 69.6% were high satisfied, 28.2% medium and 2.2% low satisfied in relation to psychosocial needs by their parents. The rate of satisfaction for physical needs is statistically correlated to the variable such as age of the students (p<0.05), age of the mother (p=0.03), age of the father (p=0.0001), education levels of the parents (p=0.0001), job of the father (p=0.0001), job of the mother (P=0.0007), rank of birth (p=0.008) and total children of the family (p=0.0001). Results of the research shoed that rates of satisfactions for psychosocial needs of the samples have a meaningful correlation with variables such as age of the student (p=0.003), education levels of the mother (p=0.0001), job of the parents (p=0.0007) and total children of the family (p=0.0001).

    Conclusion

    Finally the result of this research indicates that families economic disorders affects cause an important role against in sufficiency of psychosocial needs in adolescents. Therefore it should be suggested to perform a more developed study about the above subject in order to obtain the most accurate conclusion.

  • Ali Fani * Pages 23-28
    Introduction

    Inflammatory bowel diseases (IBD), including crohns disease (CD) and ulcerative colitis (UC), belong to the group of inflammatory disease with unknown origin, which primarily involve the gastrointestinal tract but also have extraintestinal manifestations. In western studies, an annual incidence of 5-11 in a hundred is thousands estimated and no similar epidemiological studies have been performed so far in Iran. In this study our goal is to determine the pattern of IBD and its clinical aspects in Arak.

    Materials and Methods

    In this study of 20 months duration (from april 2000 to sep 2001), all the patients with suspected IBD, referred to specific clinics, were evaluated by careful clinical, paraclinical, colonoscopy and histopathological tests and finally the diagnosis of IBD was made according to these criteria and then the collected data was statistically analyzed.

    Results

    From the total number of 108 patients , diagnosed with IBD, 97 cases (89.8%) had UC and (10.2%) had CD. From the patients with Uc, 41 (47.4%) were female and 21 (52.6%) were male and in CD patients, 8 cases (72.7%) were female and 27.3% male. 58.8% of UC cases were under 40 yars of age , in 19 cases (19.6%) of patients with UC. The duration of the disease was less than a year. Rectal involvement existed in all the patients with UC. Extraintestinal manifestations were rare except anemia. Patients with CD were all under 30 years old and ileocecal involvement existed in 8 of them with major manifestations of malabsorption syndromes. Recurrent fistulas led to 2 deaths.

    Conclusion

    Although this is not a broad epidemiological study, our effort eas to detect the maximum number of patients with IBD and in regard with 19 cases with less than a year history of the disease. The annual incidence. Of IBD in Arak is estimated to be more than 3.04% in hundred thousand. In the UC from of IBD. less complications (cancer, stenosis and tioxic colon) were found in comparison to western studies and in the case of CD, the prevalence is much lower but is accompanied by more serious GI complications. it is likely that IBD is no less prevalent in this region than the west but it is more missed and undetected which can be resolved by better evaluation of the patients upon admission.

  • Mahboobeh Khorsandi *, Sharare Khosravi Pages 29-32
    Introduction

    Clinical education is the most important part of nursing and midwifery education. It is recognized as the heart of professional education. Clinical education includes more than half of nursing and midwifery education and is the base of acquired professional skills in students. So to improve the quality of clinical education its condition must be considered.

    Materials and Methods

    This is a descriptive- analytic study to investigate the view of nursing and midwifery students about clinical education condition. The sample was all of nursing and midwifery students in their fourth semester of education. The data was collected using a questionnaire consisting of five parts: demographic characteristics, educational planning, clinical education instructor, the health and medical care team and educational equipment and space.

    Results

    The results showed that most of the students view on educational planning was good and moderate (each 38.2%), on clinical instructor was moderate (34.4%). On health and medical care team was bad (50%), and on educational equipment and space was good (37.2%). The comparison of nursing and midwifery students view showed that there was no significant difference on educational planning, clinical instructor and educational equipment and space.

    Conclusion

    Educational program planners have to consider important factors affecting clinical education, specially the health and medical care team and their way of acting, who the majority of the sample of this study had a negative view on them.

  • Katayoon Vakilian * Pages 33-36
    Introduction

    The first hours after birth is a critical for parent infant bonding. Touch of skin to skin contact between the infant and mother is necessary development of future parent child attachment, also increase mother care from infant.

    Materials and Methods

    This research is random clinical trial, 43 women is group with skin to skin contact and 43 women contact were compared. All of them were primigravida with wanted pregnancy and term newborn. Method of collection data were questionnaire and check list. In case group immediately after birth care, newborn be held with mother for skin to skin, eye to eye contact and breast feeding for 15 minutes. In control group didn’t so contacts. Materred offectionate behavior recorded during feeding in two steps. One in post partum foeld and another in mothers home after one month. The data obtained by descriptive statistics and T.Test.

    Results

    The mean age of group with contact were 20.6% and control group were 20.34%. 15.2% of group mothers with contact and 53.3% control group mothers knew fetus sex. In first step before leaving the hospital. The highest affectionate behavior in two groups related to looking at infant and lowest to kissing. T.test had significantly different in touching (p=0.01) and talking (p=0.02) in group with contact. Another step, was done after one month all of the mean affectionate behavior in group with contact were high and the highest behavior related to looking at the infant in two groups.

    Conclusions

    Data showed that maternal affectionate behavior in group with contact were higher than in contact group, first minutes and hours after birth are critical periods, and are necessary to contact between mother and newborn.

  • Latif Moeini * Pages 37-41
    Introduction

    Tuberculosis is one of the most important health problems in all around the world. Despite of progression in effective treatment, the disease reduction rate in countries in very slow or ever in significant.

    Materials and Methods

    This research is conducted in a descriptive-analytic method among 38 hospitalized patients at internal and infections disease services in Vali-Asr hospital (may 97 to may 98).

    Results

    15 men (39%) and 23 women (61%) were identified. The major population was observed at age 61-70 and the least over 80 and under 20 years old. The means mean age was 56.5 years (SD=185) and womens 54 (SD=16). The citizens mean age was 47.6 and country people 64.6 that their difference is significant (p=0.01). the above delay was observed 3.2 months for pulmonary tuberculosis (both smear positive and smear negative) and 5.3 months for extrapulmonary tuberculosis, which were 50% lymphatic, 20% bone. 12.5% pritone and female genital (8 of 38). 70% were smear positive. WBC were in normal range (3000-10.000) among 79%. 74% were anemic. The mens mean hemoglobin was significant more than in womens (p=0.03).

    Conclusion

    According to there are not significant signs for tuberculosis, physician must be more attention to clinical patient finding.