فهرست مطالب

پژوهش های دانش انتظامی - سال دهم شماره 3 (پیاپی 40، پاییز و زمستان 1387)

فصلنامه پژوهش های دانش انتظامی
سال دهم شماره 3 (پیاپی 40، پاییز و زمستان 1387)

  • 224 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/10/03
  • تعداد عناوین: 10
|
  • قاسم انصاری رنانی، عبدالله مجیدی صفحه 7

    رویکرد جامعه‌محوری پلیس به دنبال آن است که اعتماد مردم و رضایت کارکنان را کسب و از این طریقء مشار کت و همکاری آنها را در شناسایی مشکلات اجامعه و اداره امور پلیسی جلب کند. یکی از راه‌های مویردر کسب اعتماد مردم و رضایت کا رکنان» ارایه خدمات با کیفیت به آنهاست. رفتارهای شهروندی سازمانی»رفتاری مطلوب جمعی و اختیاری هستند که می‌توانند کیفیت خدمات را بهبود بخشند و به دنبال آن» اعتمادمردم و رضایت کارکنان را محقق سازند:به مین دلیل در تتخقیق حاضر اهدافی مانند تدوین شاخص رفتارشهروندی سازمانی» تدوین شاخص ارزیابی کیفیت خدمات» بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات و تعیین عوامل پیش‌بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی پیگیری شد. سوال‌های اصلی تحقیق عبارت‌اند از: آپا رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات رابطه دارد؟ عوامل پیش‌بینی کننده رفتار شهروندی سازمانی کدام‌اند؟ بررسی همزمان عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی نشان داد: ساختار سازمانی و انسجام گروهی به طور مستقیم بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر دارند» ولی فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت بر رفتار شهروندی سازمانی دارد.

    کلیدواژگان: پلیس جامعه محور، کیفیت خدمات، رفتار شهروندی سازمانی، خدمات پلیسی، شخصیت
  • بهرام بیات، مهدی بهرامی صفحه 23

    پژوهش حاضر با هدف شناخت و تبیین عوامل جامعه‌شناختی موثر بر نحوه نگرش به عملکرد نیروی انتظامی در شهر تهران اجرا شده است. براین اساس» پس از بررسی اجمالی تاریخچه موضوع. رابطه مباحث نظری اعتماد» احساس امنیت و رضاپتمندی به عنوان متغیرهای مستقل یا متغیر وابسته نگرش شهروندان برای ترسیم مدل نظری» تعیین و از فرضیات تحقیق سنجشن به غمل آمد. روش پژوهش حاضر به صورت پیمایشی از نوع همبستگی است و از نظر معیار کاربرد یک بررسی کاربردی است که با استفاده از ابزار پرسشنامه محقی‌ساخته به انجام رسیده است. جامعه آماری» کلیه افراد بالای 18سال‌اند و تعداد نمونه‌ها پراساس فرمول اندازه گیری ک زکرآن به-حجم 0 نفر تعیین شد. از روش نمونه گیری چند مرحله‌ای که از تر کیب روش‌های طبقه‌ای» خوشه‌ای و سیستماتیک و تصادفی انتخاب شده» اطلاعات در 5 منطقه تهران جمع آوری شده است. مهم‌ترین یافته‌های آماری نشان می‌دهند که بین «امنیت ذهنی» و «امنیت عینی» تفاوت معناداری وجود دارد و از طرفی بیشترین عواملی که باعث رضایت مردم از سازمان‌ها از جمله پلیس می‌شود» حفظ احترام افراد و پاسخگویی مناسب به نیازهای آنهاست. نتایج به دست آمده از آزمون‌های آماری» حاکی از آن است که از میان سه متغیر مستقل» متغیرهای رضایتمندی (احترام» صداقت و پاسخگویی) و احساس امنیت (امنیت مالی و فکری) بر نحوه نگرش به عملکرد نیروی انتظامی تاثیر معنادار و مثبت دارند و متغیر اعتماد (اعتماد بین شخصی) کمترین رابطه را نشان می‌دهد.

    کلیدواژگان: نگرش، اعتماد، احساس امنیت، رضایتمندی، پلیس
  • حسن دانایی فرد، محمد جواد حضوری، سید حمیدخداداد حسینی، عادل آذر، مهشید فروغی صفحه 48

    عملکرد نیروی انتظامی بر بهبود همه ابعاد زندگی اجتماعی. فرهنگی: » سیاسی» اقتصادی کشور تاثیر چشمگیری دارد. پناپراین ثیروی انسانی در این سازمان نقش محوری در ارتقای سطح عملکرده سازمانی» پلیس دارد» به‌طوری که فقدان نظام ارزپایی عملکرد واخدهای مختلفض در سازمان پلیس به عنوان مسیله اساسی شناسایی و مورد بررسی فرار گرفت. هدف .این پژوهش تدوین نظام‌نامه عملکرد سازمانی نیروی انتظامی و ارایه شیوه‌های اجرایی آن بوده است. .این پژوهش به لحاظ روشی» کاربردی و از لحاظ نوع پیمایشی - توصیفی است. .جامعه آماری آن را کلیه مدیران ارشد و میانی نیروی انتظامی تشکیل می‌دهند. در این پژوهش از روش نمونه گیری قضاوتی (کسانی کهاطلاغات بیشتری دارند) استفاده شده است و ابزار آن پرسشنامه محقیی‌ساخته بود. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که وزن غواملدرون‌سازمانی» تور بر یک فرآیند خاص 75/8 درصد و عوامل خارجی برابر 9/82 درصد است به طوری که بیشترین وزن متعلق به مدیریت و رهبری و کمترین آن سازمای حجلد وی و نه تنها در حد پیش‌پینی‌های مربوطه پلکه بیش از آن است. بنابراین ین از طریق داده‌های حاصل از این روش می‌توان توجه مدیران را علاوه بر بهبود در عوامل درون سازمانی به سایر عوامل برون سازمانی نیز معطوفی داشت

    کلیدواژگان: عملکرد سازمانی، کارایی، اثربخشی، بهنگامی، کیفیت، بهره وری، عوامل درون و برون سازمانی
  • فتاح شریف زاده، جمشید صالحی صدقیانی، محمد جواد کاملی صفحه 63

    امروزه به دلیل وقوغ تغییرات سریع و گسترده درمحیط سازمان‌ها اعم از دولتی وخصوصی و... و روابط قیما بین آنها در ایعاد مختلش» موجب شده است تا مدپران با تبعات پیچیده‌تر شدن این روابط مواجه شوند. به کا رگیری و استفاده گسترده از شبکه‌های سیاست گذاری و تصمیم گیری با مشار کت شبکه‌های سودبر وجوامع مرتبطه فرایندی است که در پارادایم حکمرانی خوب*برای برون رفت از این مشکلات به عوض روندهای قبلی (سلسله مراتبی و...) توصیه شده است: هدف پژوهش"حاضر» بررسی نظریه‌ها و همچنین میزان تاثیر الزامات محیطی در ابعاد داخلی و خارجی سازمان در تغییر عملکرد سازمان‌ها در شیوه‌های خطمشی گذاری خود از سلسله مراتبی و گرایش به استفاده از مدل‌های شبکه‌ای است. یافته‌های تحقبق بیانگر این مطلب است که اولا ساختار سازمان در حال گرایش از حالتتکانیکی به سمت ارگانیکی است. ثانیا هر کدام از متغیرهای مستقل با درصدهای متفاوت در متغیر وابسته مووثرند. به عبارت دیگرء این متغیرها در تغییر نگرش مدیران در تمایل به کمتر استفاده کردن از اتفکز سلسله مراتبی در تصمیم گیری‌ها و خطمشی گذاری‌های سازمانی و به کار گیری تفکر شبکه‌ای مویرند. نتیجه گیری حاصل از یافته‌های تحقیق بیانگر این مطلب است که مدیریت سازمان باید در فرایندهای ساختاری» مدیریتی و فرهتگی سازمان تغییراتی ایجاد کند تا بتواند زمینه‌های به فعلیت رساندن تفکر شبکه‌ای را در سازمان فراهم سازد.

    کلیدواژگان: خط مشی گذاری، تصمیم گیری، ساختار شبکه، مدیریت شبکه، سرمایه اجتماعی
  • محمدرضا بهرنگی، عزت الله نادری، حمیدرضا آراسته، سعید فتح الهی صفحه 81

    تحقق اهداف سند چشم‌انداز کشور و ناجا در سال 1404 و سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه و ارتباط شغل-شاغل و لزوم توجه به نظام مدیریت آموزش عالی ناجا پیرامون نیازهای مهارتی مدیران آن را برای سطوح عالی» میانی و عملیاتی بیان می کند. هدف از انجام این پژوهش تعیین مهارت‌های اقتصادی» سیاسی» اجتماعی و فرهنگی مدیران آموزش عالی در ناجا با اعلام اولویت‌های هر یک ومنهازت‌های فرعی آنها به منظور ارایه یکک الگوی مناسب مدیریتی برای سطوح عالی» میانی و عملیاتی بوده است: این پژوهش از نظر نوع» کاربردی و از لحاظ روش» زمینه‌ای است و جامعه آماری آن را 0 نفر از مدیران» فرماندهان مرتبط با آموزش غالی» مدیران گروه‌ها و اعضای هییت علمی دانشگاه علوم انتظامی تشکیل می‌دهند و روش نمونه گیری آن سرشماری است و برای گزه‌آوزی اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده است. طبق یافته‌های این پژوهشء اولویت مهارت اصلی مد بران سطح عالی رامهارت سیاسی» سطح میانی رامهارت اجتماعی و سطح عملیاتی را مهارت اقتصادی به خوذ اخضاص داده است و اولویت‌های اول مهارت‌های فرعی برای هر یکک از مهارت‌های اصلی چها رگانه نیز به تر تیب :1) برای مدایران الب مهارت‌های شایسته گماری» هدف گذاری و تعیین راهبرد» شایسته‌سالاری» مسیولیت‌پذیری 2) برای مدیران میانی» مهارت‌های عزت نفس اطلاعاتی» مدیریت زمان» مسیولیت‌پذیری 3) برای مدیران عملیاتی» مهارت‌های فناوری» تفویض اختیار همدلی و مسیولیت پذپری است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در هر سه سطح مدیریتی (غالی» میانی و عملیاتی) داشتن سه مهارت عزت‌نفس (از مهارت‌های فرعی اقتصادی)» مدیریت زمان (از مهارت‌های فرعی اجتماعی) و مسیولیت پذیری (از مهارت‌های فرعی فرهنگی) برای مدیران آموزش عالی ناجا روری است.

    کلیدواژگان: مهارت های مدیریتی، مهارت های اقتصادی، مهارت های سیاسی، مهارت های اجتماعی، مهارت های فرهنگی، پارادایم آجیل پارسونز
  • سید رضاحسینی صفحه 107

    اکنون پس از حدود ده سال که از مطرح شدن جدی رویکرد پلیس جامعه‌محور در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می گذرد» لازم و نیز مفید است که در یک تحقیق علمی» ضمن ارزیابی شناخت مسیولان ناجا نسبت به ابعاد و ویژگی‌های رویکرد مزبور و یز میزان همراهی آنها با این رویکرد. اشراف پیدا کنیم. پژوهش حاضر در صدد است تا ضمن شناخت میزان آگاهی و همراهی فرماندهان ناجا با رویگرد جامعه‌محوری در پلیس میزان تحقق آن را در سازمان پلیس کشور نیز همچنین مقطع زمانی حاضر برای آشنایی با آسیب‌ها و لغزشگاه‌های احتمالی رویکراد پلیس جامعه‌محورء متاسب تشخیص داده شد. لذا در این مقاله» ضمن شناخت سطح آگاهی و اطلاع فرماندهان ناجا نسبت به این آسیب‌هاء میزان آلودگی ناجا به آسیب‌ها و لغزش‌های مزیور را نیز سنجیده‌ایم. نوع تحقیق حاضر کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی است و جامعه آماری آن را کلید فرماندهان انتظامی شهرستان‌های کشور است. که به شیوه نمونه گیری تضادفی ساده انتخاب شدند. از ابزار گردآوری اطلاعات» پرسشنامه محقق‌ساخته است. یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که تمامی 52 گزینه با کسب امتیاز بالای 50 درصد» مورد تایید پاسخگویان قرار گرفت. همچنین میزان تحقق این ویژگی‌ها در سازمان پلیس نیز در حد قابل قبول ارزیابی شد. نتیجه تحقیق گویای آن است که همه 20 آفت ارایه شده با کسب امتیاز بالای 50 درصد» مورد تایید پاسخگویان قرار گرفته است. همچنین میزان آلودگی ناجا به آفات مزیور در نسبت‌های متفاوت و در گزینه‌های مختلف احساس می‌شود» لیکن شدت مجموع آلودگی‌ها (به‌ویژه در آسیب‌ها و لغزش‌های مهم) نگران کننده نیستء اما هشدار دهنده است.

    کلیدواژگان: پلیس، رویکرد جامعه محوری، جرم، پیشگیری از جرم، آسیب شناسی
  • سید عبدالرضا حسینی صفحه 134

    نیروی انسانی اصلی‌ترین سرمایه سازمان به حساب می‌آید که باید برای حفظ و نگهداری آن توجه جدی کرد. چنانچه در سازمان برای نگهداری نیروها چاره‌اندیشی نشود» سازمان با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد و تیروی انسانی ناکارآمد و بی‌انگیزه 0 نمی‌تواند تحقتق بخش اهداف سازمان باشد. لذا بررسی سیستم موجود نگهداری نیروی انسانی در ناجا و اراثه راهکارهای اصلاحی آن می‌تواند در این زمینه سازمان را در یل به اهدافی خود باری دهد. در این پژوهش با توجه به اهداف مورد نظر از دو روش تحقیق همیستگی و زمینه‌یایی استفاده شده است. کلیه کا رکنان رسمی و پیمانی ناجا در سراسر آماری این تحقیق را تشکیل می‌دهند. با توجد به پراکندگی جغرافیایی جامعه آمازی و سطوح مختلف درجات آنان» نمونه‌ای گویا با قابلیت تعمیم نتایج تحقیق به کل جامعه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای به‌دست. آمد. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که نمره کل سیستم نگهداری کار کنان ناجا برای وضعیت موجود از حد متوسط ضعیف ترء اما برای عوامل طرح شغل و تعهد از نظر کارکنان ناجا در حد متوسط است. همچتین کارکنان ناجا انتظار دارند که میزان مناسب بودن وضعیت سیستم نگهداری این سازمان از حد متوسط بالاتر و در حد زیاد و خیلی زیاه باشد.

    کلیدواژگان: نگهداری منابع انسانی، ایمنی، فشار روانی، سلامت، مدیریت منابع انسانی
  • علیرضا احمدی فینی، حبیب الله طاهرپور صفحه 161

    وقوع تصادف بین وسایل نقلیه» یکی از عوارض شبکهه حمل و نقل جاده‌ای است که مشکلات بسیاری از جمله خسارت تلفات ازدحام هدر رفین وقت و درگیری را به همراه دارد. یک سیستم متضبط و کارای حمل و نقل باید به نحوی ساماندهی شود که در آن, رفع مشکلات و اثرات منفی ناشی از تصادفات ساده‌ترین و کا رآمدترین شکل امکان‌پذپر باشد. به همین منظور سامانه فرماندهی حادثه به عنوان سامانه مناسب شرایط فعلی کشور از لحاظ سازماندهی مورد بررسی قران می گیرد. بررسی جامع و ارزیایی گزیته‌های مطرح در این زمینه عمده فعالیت این پژوهش به حساب می آید. این تحقیق به منظور پاسخ به نیاز جامعه قتورت. گرفته از لتخاظ نوع تحقیق» کاربردی است و روش آن حلزونی می باشد. اساس نتایج به دست آمده این تحفیق امبتنی بر سه اصل بهکار گیری امکانات و تجهیزات موجود کشور در راستای پوشش نارسایی‌ها و مشکلات بررسی کارهای انجام شده در سایر کشورها و بهره گیری از نظرات و تجربیات نخبگان است. نتایج این بررسی ها تشان می دهد که بررسی های سامانه فرماندهی حادثه پیشنهادی قابلیت به کارگیری در شبکه حمل و نقل جاده‌ای را دارد. بنابراین» پیشنهاد می‌شود کلیه ارگان‌های عضو به ویژه نیروی انتظامی که از اعضای بنیادی و تاثیرگذار شورا به حساب می‌آینده بستر تحقق سامانه مذکور را در درون سازمان خود فراهم آورند.

    کلیدواژگان: مدیریت، سامانه فرماندهی حادثه، سامانه مدیریت سوانح، شبکه حمل و نقل
  • یوسف محمدی مقدم، علی محبی، رضا جوادیان صفحه 181

    تغییرات محیطی و سازمانی به قدری سریع و غیرقابل پیش‌بینی بروز می‌کند که دانایی سرمایه انسانی تنها مزیت راهبردی مهم سازمان‌ها در روپاروپی با.این تتحولات به شمار می‌رود. مدیریت کیفیت جامع یکی از موفق‌ترین فلسفه‌های مدیریتی به شمار می‌رود که بهاخوبی/پاسخگوی تغییرات محیطی و سازمان نیازها و انتظارات سازمان» جامعه و مسایل کیفیتی است. مدیریت کیفیت جامع در آموزش به دنبال نیازسنجی برنامه‌رپزی و طراحی نظام آموزشی کار کنان با رویکرد راهبردی و مثبت بر نگرش سیستمی است. روش تحقیق این مقاله علمی -مروری توصیفی و تحلیلی از نوع کتابخانه‌ای است و برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبهء مشاهده و بررسی اسناد استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که مدیریت کیقیت جامع در آموزش دارای رویکره راهبردی و نگرش سیستمی است که هفت مرحله به شرح زیر دارد: 1- تعهد؛ 2- سنجش نیازها؛ 3- مشخصات کیفیت؛ 4- برنامه راهبردی؛ 5- برنامه‌های تاکتیکی؛ 6- ارزشیایی‌های تکوینی و تراکمی؛ 7- اندازه گیری و بازخورد. نتایچ این پژوهش نشان می‌دهد که کیفیت فرایند آموزش دارای معیارهای قابل اندازه گیری و غیرقابل اندازه گیری است که به طور شفاف برای انتخاب کارکنان و تعیین کیفیت مناسب مدرسان فراهم شده‌اند. حضور اساتید با کیفیت باعث ارتقای سطح کیفیت تدریس» ارزشیابی» آموزش علوم تخصصی و تولید دانش و معلومات پلیسی خواهد بود.

    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، ابعاد کیفیت، دانشگاه علوم انتظامی، کیفیت آموزش، تعهد، توانمندسازی، مشارکت