فهرست مطالب

صنعت سینما - پیاپی 12 (تیر 1382)

ماهنامه صنعت سینما
پیاپی 12 (تیر 1382)

  • 132 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1382/04/15
  • تعداد عناوین: 48
|
  • سرمقاله
  • آفتاب آمد دلیل آفتاب
    صفحه 10
  • تولید
  • گزارش تولید هم نفس
    مجید صدقی صفحه 12
    ده سال پس از ساخت فیلم موفق همسر، مهدی فخیم زاده بار دیگر به سینما بازگشته است. البته او در این مدت چندان بیکار هم نبود. کسانی که فخیم زاده را از نزدیک می شناسند، به خوبی می دانند که او اصولا شخصیتی به اصطلاح اکتیو است و علاقه او به کارگردانی (و همچنین بازیگری) چنان عمیق است که به سختی می توان او را بیکار و منعفل تصور کرد.
  • بازیگری
  • گفت و گو با ماهایا پطروسیان
    ایرج افشار صفحه 15
    ماهایا پطروسیان، در سی و چهارمین بهار زندگی اش، در عین پختگی، جوان و پرانرژی نشان می دهد. استعداد ناب بازیگری یک دهه اخیر سینمای ایران، هنوز اهل مطالعه است. اهل ممارست و پیگیری است. نقدپذیر است و همه خصوصیات یک بازیگر بزرگ را دارد. همچنین در تدارک یک سایت شخصی است که تا اواخر تیر راه اندازی می شود.
  • تهیه
  • فرش باد
    صفحه 22
  • گفت و گو با علیرضا شجاع نوری تهیه کننده
    کیوان کثیریان صفحه 23
    چهره علیرضا شجاع نوری حالا دیگر با آن چهره ای که در روز واقعه دیده ایم تفاوت های اساسی کرده است. کسی که سال های سال خودش می گوید سیزده سال در بخش بین الملل بنیاد سینمایی فارابی کار معرفی سینمای ایران به جهانیان را بر عهده داشته اینک به کار تهیه در بخش خصوصی روی آمده است. شرکتی که او هم اکنون به فعالیت در آن مشغول است تاکید فراوانی بر کار تولید مشترک دارد؛ کاری که تهیه کنندگان سینمای ایران بسیار با احتیاط از ان سخن می گویند.
  • کارگردانی
  • به روایت کارگردان
    کمال تبریزی صفحه 28
  • فیلمبرداری
  • به روایت مدیر فیلمبرداری
    حسن پویا صفحه 30
  • صدا
  • گفت و گو با بهروز معاونیان صدابردار
    امید امین نگارشی صفحه 31
  • بازیگری
  • به روایت بازیگر و بازیگردان / رضا کیانیان
    صفحه 34
  • گفت و گو با تاکاآکی انوکی
    شهره گلپریان صفحه 37
    در گالری نقاشی آقای انوکی منتظر دیدارش بودم. کمی از ساعت ملاقاتمان گذشته بود. به من گفته بودند که در ورزشگاهی در نزدیکی گالری مشغول تمرین شمشیر بازی ست و به زودی می آید. به نقاشی های آبرنگ لطیف او که با خطوط ساده ای مناظر مختلفی از توکیو را نشان می دادند نگاه می کردم و با خود فکر می کردم ک چه ترکیب غریبی ست: شمشیربازی و این نقاشی های رویایی!
  • تحلیل فیلم
  • فیلمنامه
    شبنم میرزین العابدین صفحه 40
  • کارگردانی
    حسن ملکی صفحه 42
  • بازیگری
    رامتین شهبازی صفحه 43
  • فیلمبرداری
    علی اصغر کشانی صفحه 44
  • طراحی صحنه و لباس
    نوید فرح مرزی صفحه 45
  • تدوین
    رحیم نعمانی صفحه 46
  • نقد
    شهرزاد بارفروشی صفحه 46
  • تجربه ها
  • رویای جوانی
    صفحه 48
    نادر مقدس متولد سال 1337، فعالیت در سینمای حرفه ای را از سال 1367 با فیلم گزل به عنوان مدیر تدارکات آغاز کرده است. فیلم دشت ارغوانی نخستین تجربه بلند این فیلمساز است. او همچنین در فیلم های خسوف، راز خنجر، پناهنده و ماه و خورشید به عنوان دستیار کارگردان حضور داشته است. مجموعه تلویزیونی دومین انفجار و فیلم سینمایی شور عشق از دیگر آثار این کارگردان محسوب می شود.
  • غوغا
    صفحه 49
    سعید سهیلی متولد شهرستان تربت حیدریه و بزرگ شده در شهر مقدس مشهد است. او بعد از انقلاب به کار فرهنگی و هنری گرایش یافته و بازی، نوشتن نمایشنامه و کارگردانی تئاتر را در مسجد مالک اشتر مشهد آغاز کرد، پس از مدتی به حوزه هنری خراسان پیوسته و ضمن کار تئاتر به نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم های کوتاه پرداخته است.
  • تلویزیون
  • گفت و گو با محسن شاه محمدی کارگردان مجموعه تلویزیونی کلانتر
    صفحه 52
    راستش گفت و گوهای کتبی را دوست ندارم. هیچ وقت هم ندیده ایم که نتیجه ای در حد خیلی خوب و عالی داشته باشد. سؤال ها از پیش مشخص و ارسال می شود، جواب هایی هم که به دست شما می رسد، قطعی و برگشت ناپذیرند. در حالی که در یک گفت و گوی زنده و رو در رو، حتی نحوه حرف زدن و کنش و واکنش مصاحبه شونده می تواند انگیزه ها و مبداهای تازه ای برای سؤالات جدید باشد. محسن شاه محمدی آدم دلنشینی است. این حس از چند بار تماس تلفنی برای رد و بدل شدن سؤال ها و جواب ها به من دست داده.
  • درباره مجموعه تلویزیونی سفر سبز
    نغمه خدابخش صفحه 54
  • فیلم کوتاه
  • چهره ها، معرفی و خبرها
    صفحه 55
  • فناوری
  • فناوری سینمای ایران
    صفحه 56
  • فیلمنامه
  • فصلی از یک فیلمنامه / جی.اف.کی
    حسین معززی نیا صفحه 62
    متنی که می خوانید یک فصل برگزیده از فیلمنامه جی.اف.کی نوشته الیور استون و زاکاری اسکلار است که در سال 1992 توسط خود استون کارگردانی شد و به یکی از جنجال برانگیزترین و البته بهترین فیلم های دهه 90 تبدیل شد. دستمایه اصلی، روایت دیدگاه متفاوتی درباره ماجرای ترور مرموز رئیس جمهور جوان و محبوب امریکا (جان اف کندی) در سال 1963 است که به یکی از پر دردسرترین پرونده های حقوقی کل تاریخ ایالات متحده محسوب می شود.
  • کارگردانی
  • گزارش کارگردانی شکار
    سیمون سیمونیان ترجمه: سیمون سیمونیان صفحه 64
  • فیلمبرداری
  • جسارت به روایت مدیر فیلمبرداری
    مهسا ملک مرزبان ترجمه: مهسا ملک مرزبان صفحه 70
  • طراحی صحنه و لباس
  • اصلی به روایت طراحان و فناوران
    ونداد الوندی پور ترجمه: ونداد الوندی پور صفحه 72
  • جلوه های ویژه
  • گزارش فیلمبرداری و جلوه های ویژه افراد ایکس / قسمت دوم
    امیرمحمد دهستانی ترجمه: امیرمحمد دهستانی صفحه 75
  • تحلیل فیلم
  • پینوکیو
    صفحه 80
  • فیلمنامه و کارگردانی
    سحر عصرآزاد صفحه 81
  • بازیگری
    رامتین شهبازی صفحه 82
  • فیلمبرداری
    علی اصغر کشانی صفحه 83
  • طراحی صحنه و لباس
    آتوسا قلمفرسایی صفحه 84
  • تدوین
    امیر بوالی صفحه 86
  • صدا و موسیقی
    آرش عنایتی صفحه 88
  • نقد
    صفحه 89
  • یادداشت
  • سیزدهمین جنگجو
    امید نجوان صفحه 90
  • مستند
  • چشم انداز سینمای مستند در تهران / یک لحظه، یک واقعه - چشم انداز سینمای من
    پیروز کلانتری، احمد میراحسان ترجمه: پیروز کلانتری، احمد میراحسان صفحه 92
  • ژان روش / سینمای مشاهده - گفت و گو با ژان میشل کاره - حرف های بریژیت برگ - در متن و حاشیه
    روبرت صافاریان ترجمه: روبرت صافاریان صفحه 96
  • تلویزیون
  • سینما در قاب کوچک / خرداد
    محمدرضا باباگلی صفحه 100
  • نگاه
  • سی و یکمین جشنواره هوئسکا
    مهدی عبدالله زاده صفحه 103
  • فناوری
  • فناوری سینمای جهان
    صفحه 104
  • فرهنگ نامه
  • فرهنگ نامه فنی سینما
    رحیم قاسمیان ترجمه: رحیم قاسمیان صفحه 108
  • تهیه
  • آرتور فرید / تهیه کننده ترانه سرا
    مهدی عبدالله زاده صفحه 112
  • بازیگری
  • ریتا هیورث / الهه عشق
    مهسا ملک مرزبان ترجمه: مهسا ملک مرزبان صفحه 114
  • طراحی صحنه و لباس
  • معمار تصاویر
    امیر اثباتی ترجمه: امیر اثباتی صفحه 118
  • هنری بامستد
    آتوسا قلمفرسایی ترجمه: آتوسا قلمفرسایی صفحه 120
  • یادداشت
  • جنگ سرد در سینما - 1
    ابوالحسن علوی طباطبایی صفحه 123