فهرست مطالب

بوم شناسی گیاهان زراعی - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 13، زمستان 1387)

نشریه بوم شناسی گیاهان زراعی
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 13، زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • قربان الیاسی زر ‎‎ین قبایی، جلیل شجاع، محمدرضا نصیری، ام البنین پیراهری، آرش جوانمرد صفحه 1
    کالپاستاتین نقش تنظیمی در رشد ماهیچه ها و تردی گوشت بعد از کشتار دام دارد که ژن کنترل کننده آن بر روی کروموزوم شماره 5 گوسفند جای گرفته است. ارتباط برخی از شکل های آللی این ژن با افزایش وزن و صفات لاشه در گوسفند کشف شده است که این امر در نتیجه جانشینی ساده 1 نوکلئوتید در اگزون I ژن کالپاستاتین است که با تکنیک RFLP با آنزیم های برشی MspI و یا NcoI تشخیص داده می شود و می تواند به عنوان نشان گری در جهت اصلاح نژاد به کار گرفته شود. هدف از این تحقیق بررسی تنوع ژنتیکی ژن کالپاستاتین در گوسفند با روش MspI/RFLP است. در این تحقیق نمونه های خون از 137 راس گوسفند (65 راس گوسفند قزل، 42 راس گوسفند آرخامرینو و 30 راس گوسفند آمیخته آرخامرینو× قزل) جمع آوری گردید. DNA ژنومی از 50 میکرولیتر خون با روش سیلیکاژل استخراج گردید و برای ارزیابی کیفیت و کمیت DNA روش های ژل مونیتورینگ و اسپکتروفوتومتری مورد استفاده قرار گرفت. پس از استخراج DNA ژنومی، تکثیر ناحیه چندشکل ژن کالپاستاتین به طول 570 جفت باز با آغازگرهای اختصاصی Ovine Calp-F و Ovine Calp-R صورت گرفت. جهت برش آنزیمی قطعات DNA تکثیر شده، از آنزیم MspI استفاده گردید. محصولات هضم شده، بر روی ژل آگارز 5/1% الکتروفورز شده و با اتیدیوم بروماید رنگ آمیزی گردید. پس از تعیین ژنوتیپ تمامی نمونه های مورد مطالعه، از نرم افزار Popgene 1.32 برای بررسی آماری داده ها استفاده گردید که فراوانی آلل M در گوسفند قزل 69%، گوسفند آرخامرینو 48%، و آمیخته های F1 این دو نژاد 50% به دست آمد. بر اساس نتایج این مطالعه، جمعیت های مورد مطالعه در تعادل هاردی- واینبرگ قرار داشتند و این نشان می دهد که در جمعیت های گوسفندان مورد مطالعه، انتخاب ژنتیکی در راستای اصلاح نژاد برای ژن کالپاستاتین صورت نگرفته است.
    کلیدواژگان: کالپاستاتین، گوسفند، چندشکلی، ژنوتیپ، قزل، آرخامرینو
  • نادر پیرمرادیان، سید امیر شمس نیا، فردین بوستانی، محمدعلی شاهرخ نیا صفحه 7
    خشکسالی یکی از بلایای محیطی است که فراوانی آن به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک کشور بسیار زیاد می باشد. کمبود بارش اثرات متفاوتی را بر روی آب های زیرزمینی، رطوبت خاک و جریان رودخانه ها به جای می گذارد. استخراج و تحلیل منحنی های شدت- تداوم و پایش خشکسالی از نیازهای اساسی برنامه ریزی های مدیریتی کشاورزی و منابع آبی محسوب می شود. بدین منظور بایستی از شاخص های خشکسالی استفاده شود. شاخص استاندارد شده بارش(SPI) یکی از مهمترین شاخص ها می باشد که هدف آن اختصاص ارزش عددی به مهم ترین فاکتور اقلیمی(بارندگی) می باشد. این شاخص جهت تعیین کمبود بارش در مقیاس های زمانی مختلف به کار می رود. مقیاس های زمانی، اثرات خشکسالی را در توانایی منابع آب نشان می دهند. در راستای پژوهش انجام گرفته، شدت های خشکسالی در یک دوره آماری 30 ساله برای 20 ایستگاه استان فارس، در سه مقیاس زمانی 6، 12 و 24 ماهه تعیین گردید. سپس براساس شدت های خشکسالی به دست آمده در ماه های مختلف، نمودارهای روند تغییرات شاخص SPI در مقیاس های مختلف تهیه گردید. با در نظر گرفتن مقیاس های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، خشکسالی از دیدگاه های مختلف بررسی و رخداد شدیدترین خشکسالی ها و دوره تناوب آن ها مقایسه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که استان فارس در بیشتر سال ها دچار خشکسالی بوده و شدت آن در سال های اخیر به مراتب بیشتر از سال های قبل می باشد. دیگر نتایج نشان داد که خشکسالی های کوتاه مدت دارای نوسانات و تغییرات زیادی می باشد و حساسیت بیشتری به تغییرات شرایط رطوبت دارد. اما در مقیاس های زمانی بلند مدت، خشکسالی های شدید دارای دوره های تداوم طولانی می باشند و خشکسالی را بهتر منعکس می نمایند. لذا با توجه به این که شدت خشکسالی و تکرار آن همگی توابعی هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم به مقیاس زمانی وابسته اند، لذا می توانند هشدار اولیه ای جهت خشکسالی و کمک به ارزیابی شدت آن باشند. از دیگر نتایج این پژوهش، مشخص شدن روند تغییرات از شدت های کم به زیاد از سمت شمال غربی استان به سمت جنوب شرقی آن می باشد. دوره تناوب وقوع خشکسالی با شدت ملایم در ایستگاه های مورد مطالعه به طور متوسط بین 3 تا 10 سال متغیر بود. این مقادیر برای خشکسالی های متوسط و شدید نیز به طور متوسط به ترتیب 5 تا 15 و 10 تا 15 سال به دست آمد.
    کلیدواژگان: خشکسالی، شاخص استاندارد شده بارش، استان فارس
  • حبیب الله خدابنده، شهرام شاهرخی خانقاه، محمود شجاعی صفحه 23
    سورگوم جارویی با سطح زیر کشت وسیع یکی از مهم ترین محصولات زراعی منطقه میانه بوده و شته معمولی گندم (Rondani) Schizaphis graminum یکی از آفات این محصول به خصوص در ابتدای فصل رویش آن به شمار می-رود. در این تحقیق زیست شناسی عمومی و جدول زندگی این آفت در آزمایشگاه در دمای 1± 25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 60 – 50 درصد و دوره نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور تعداد 50 پوره هم سن تازه متولد شده تا زمان مرگ در قفس های برگ روی سورگوم جارویی پرورش داده شدند. بررسی زیست شناسی شته، کوتاه بودن طول دوره پورگی سنین مختلف آن را نشان داد. میانگین طول دوره پورگی تا تبدیل شدن به حشره کامل شته معمولی گندم 98/6 روز به دست آمد. حشرات کامل دوره پیش از پوره زایی بسیار کوتاهی داشتند، به طوری که طول مدت یک نسل آفت به طور متوسط48/7 روز به‎دست آمد. طول عمر شته به طور متوسط 24/35 روز بود. شته معمولی گندم روی سورگوم جارویی منحنی بقای نوع اول را نشان داد. این شته در مرحله زیستی پوره تلفاتی نداشته و در مرحله حشرات کامل جوان نیز مقدار آن بسیار اندک بود. بیشترین فراوانی مرگ 16/0 و در سن 33 روزگی اتفاق افتاد. امید زندگی شته معمولی گندم در ابتدای سن اول پورگی، 74/34 روز بود و به تدریج به صورت یکنواخت کاهش یافت. نتایج این تحقیق در مجموع روند کند تلفات و طول عمر نسبتا زیاد شته معمولی گندم را روی سورگوم جارویی نشان داد.
    کلیدواژگان: سورگوم جارویی، شته معمولی گندم، زیست شناسی، جدول زندگی، امید زندگی
  • مهدی خسروی، احمد غزنوی صفحه 33
    تغییرات میکروبی و شیمیایی شیر خام باعث اختلال در مراحل فرآوری، کاهش زمان ماندگاری محصولات لبنی و در نتیجه به خطر افتادن سلامت مصرف کنندگان و جامعه می گردد. در این تحقیق با هدف پیگیری تغییرات برخی از فاکتورهای ارزیابی شیر خام در مراحل مختلف تولید و وجود ارتباط بین این فاکتورها، 6 دامداری سنتی به صورت خوشه ایانتخاب و از مراحل مختلف تولید در طول یک سال از شیر خام نمونه گیری به عمل آمد. محل های مختلف نمونه برداری شامل پستان دام، ماشین شیردوشی، بیدون حمل شیر در مرکز جمع آوری، مخزن مرکز جمع آوری و تانکر حمل شیر در محل سکوی دریافت کارخانه بود. آزمایش های شمارش میکروبی کل و PH بر روی نمونه ها انجام شد. PH شیر در زمان تحویل شیر در محل سکوی کارخانه نسبت به مراحل قبل اختلاف معنی داری داشت (001/0 P<). متوسط هندسی شمارش میکروبی کل شیر در مراحل مختلف فوق به ترتیب 105× 6/1، 105×2/8، 106×1/3، 106×3/9، 106×2/7 واحد تشکیل دهنده کلنی در هر میلی لیتر(CFU/ml) بود. شمارش میکروبی کل در مرحله ماشین شیر دوش، بیدون در مرکز جمع آوری شیر و مخزن مرکز جمع آوری نسبت به مراحل قبل دارای افزایش معنی داری بود (001/0 P<)، بار میکروبی شیر خام و PH در فصل تابستان نسبت به زمستان افزایش معنی داری داشت (05/0 P<). با توجه به نتایج این تحقیق توصیه می شود دامداران به خصوص در تابستان به نکات بهداشتی بیشتر توجه نمایند.
    کلیدواژگان: بار میکروبی، دامداری، شیر خام، فصل، شهرستان کاشمر
  • جابر داودی، اکبر نادری، فریبا محمدپور، شهرام گلزار ادبی، علی فرامرزی صفحه 39
    با توجه به این که نوزوما، واروا و آکاراپیس از انگل های مهم زنبور عسل در ایران به شمار می روند و پراکندگی وسیعی دارند، لذا تحقیقق حاضر به منظور بررسی میزان آلودگی زنبورستان های منطقه میانه به این انگل ها انجام شد. برای این منظور به طور تصادفی از 150 کندوی موجود در 30 زنبورستان مختلف نمونه برداری شد. نمونه ها برای انجام بررسی های میکروسکوپی به آزمایشگاه منتقل شدند. از 150 کندو تعداد 129 کندو (81%) آلوده به نوزما، 7 کندو (43/4%) آلوده به واروا بودند و در بین کندوهای مورد مطالعه کندوی آلوده به کنه آکاراپیس مشاهده نشد. بر اساس نتایج این تحقیق، میزان آلودگی زنبورستان های شهرستان میانه به نوزما بالا می باشد و توصیه می شود سازمان دامپزشکی اقداماتی در خصوص پیشگیری از گسترش و کنترل این انگل به عمل آورد.
    کلیدواژگان: انگل، نوزما، واروا، آکاراپیس، زنبور عسل، کندو، میانه
  • رضا شاهدی، حمید محمدی، زکریا فرج زاده، مجید رحیمی صفحه 45
    کاهش هزینه های انتقال از طریق تدوین الگوی حمل و نقل کم هزینه می-تواند به کاهش قیمت تمام شده محصول در محل مصرف منجر شده و افزایش کارایی را در بر داشته باشد. این مطالعه با هدف ارایه یک الگوی بهینه جهت انتقال میوه در شبکه انتقال محصول شامل مراکز تولید تا سردخانه ها و سردخانه ها تا مراکز توزیع یا میادین میوه و تره بار صورت گرفت. محصولات نیز عمدتا شامل سیب، مرکبات و انجیر بود. سردخانه های میوه استان فارس در شهرستان های فیروزآباد، جهرم، سپیدان، استهبان، شیراز و کازرون واقع هستند. مراکز تولید نیز که سردخانه های فوق از آن ها تغذیه می شوند، شامل شهرستان های جهرم، داراب، سپیدان، استهبان و سمیرم (استان اصفهان) می باشند. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسش نامه در سال 1385 در مراکز واقع در شهرستان های یاد شده به دست آمد. در این بررسی تابع هزینه دارای دو جز کلی شامل هزینه انتقال محصول در شبکه میان مراکز تولید و سردخانه ها و سردخانه ها تا مراکز توزیع بود. در الگوی فعلی، مجموع هزینه های انتقال محصول در هر دو شبکه برابر با 2105 میلیون ریال است در حالی که در الگوی بهینه این رقم به 2/1886 (معادل 4/10 درصد) میلیون ریال کاهش می یابد. در الگوی بهینه، مسیرهای انتقال جهرم به کازرون، جهرم به شیراز، داراب به کازرون، سپیدان به فیروزآباد، سپیدان به جهرم، سمیرم به شیراز، شیراز به تهران و شیراز به اصفهان حذف شدند. در 3 الگوی تقریبا بهینه از میان مسیرهای یاد شده به جز مسیرهای سمیرم به شیراز و سپیدان به جهرم، سایر مسیرهایی که در الگوی بهینه شبکه انتقال محصول دخالت نداشتند، حداقل در یکی از سه الگوی تقریبا بهینه وارد شدند.
    کلیدواژگان: میوه، سردخانه، حمل و نقل، الگوی بهینه، استان فارس
  • علیرضا صفامهر، علی نوبخت صفحه 61
    آزمایشی برای مطالعه اثرات سطوح مختلف پروبیوتیک روی تولید، کیفیت تخم مرغ، پارامترهای بیوشیمیایی خون و کلسترول و تری گلیسیرید زرده تخم مرغ انجام گرفت. آزمایش با 256 قطعه مرغ تخم گذار از سن 32-42 هفتگی در قالب یک طرح کاملا تصادفی که به چهار تیمار و تکرار و شانزده پرنده در هر تکرار تقسیم شده بود انجام گرفت. مرغ ها جیره های آزمایشی شامل سطوح صفر، 25، 50 و 75 میلی گرم پروبیوتیک (پروتکسین) در هر کیلوگرم جیره دریافت کردند. پروبیوتیک مورد استفاده در این تحقیق پروتکسین تجاری با cfu g-1 109×2 ارگانیسم در محصول بود. تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ، خوراک مصرفی، ضریب تبدیل خوراک و توده تخم مرغ با افزودن پروبیوتیک تحت تاثیر واقع نشد. به هر حال واحد هاو، وزن مخصوص، وزن پوسته تخم مرغ و ضخامت آن و نسبت وزن پوسته به سطح آن تحت تاثیر پروبیوتیک قرار نگرفت. داده های مربوط به فراسنجه های بیوشیمیایی نشان داد که بین گروه های مختلف آزمایشی از نظر مقادیر گلوکز، آلبومین، پروتئین کل، فسفر، کلسیم، تری گلیسرید، کلسترول سرم خون تفاوت معنی داری وجود ندشت. هم چنین اثر پروبیوتیک بر کلسترول و تری گلیسرید زرده تخم مرغ نیز معنی دار نبود. با توجه به اطلاعات حاصله نتیجه گیری شد که مکمل پروبیوتیک تا سطح 75 میلی گرم در کیلوگرم جیره مرغان تخم گذار اثرات مفیدی بر عملکرد و صفات کیفی تخم مرغ ندارد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، کیفیت تخم مرغ، کلسترول، خون، مرغ تخم گذار
  • علی فرامرزی، محمدباقر خورشیدی بنام، منوچهر فربودی، مهدی طاهرخانی صفحه 73
    به منظور بررسی تاثیر مقادیر نیتروژن قبل از زمستان بر عملکرد و اجزای عملکرد 9 رقم کلزا در منطقه میانه، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 3 تکرار در مزرعه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه انجام شد. در این تحقیق میزان نیتروژن خالص در 3 سطح (0- 50 – 100 کیلوگرم در هکتار) قبل از زمستان مصرف و عملکرد و اجزای عملکرد 7 رقم کلزای پاییزه شامل ارقامLicord، Opera، Okapi، Modena،SLM046، طلایه، زرفام و 2رقم کلزای پاییزه هیبرید به نام های Elvise و Ebonita مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان دادند که بین ارقام مورد آزمایش در تمام صفات اختلاف معنی داری وجود دارد. افزایش مصرف کود نیز بر صفت تعداد دانه در خورجین بی تاثیر، ولی بر سایر صفات تاثیر افزایشی داشت، هر چند مصرف 50 کیلو کود باعث کاهش معنی دار صفات شاخص برداشت و وزن هزار دانه نسبت به شاهد گردید. رقم SLM046 بیشترین و رقم Elvise کمترین عملکرد دانه و روغن برخوردار بودند، درحالی که در سایر صفات بین این دو رقم تفاوت معنی داری ملاحظه نگردید. از دلایل بالاتر بودن عملکرد رقم SLM046 می توان به ارتفاع بالاتر و در نتیجه تعداد بیشتر خورجین در بوته، افزایش تعداد دانه در خورجین، وزن هزار دانه بیشتر و شاخص برداشت بالاتر اشاره کرد. از دلایل پایین بودن عملکرد رقم Elvise می‎توان به کم بودن وزن هزار دانه و نیز مهم تر از آن شاخص برداشت کمتر اشاره نمود. بنابراین احتمالا در رقم Elvise میزان انتقال مجدد مواد از ساقه ها ذخیره ای به دانه ها بسیار کم است، در حالی که در رقم SLM046 این انتقال مجدد نقش مهم و اساسی را بازی می کند.
    کلیدواژگان: کلزا، عملکرد، اجزای عملکرد، شاخص برداشت، روغن
  • حمید محمدی، فرشید کفیل زاده، محمد نقشینه فرد، سیامک پیش بین صفحه 85
    این مطالعه با هدف پیش بینی قیمت اسمی و واقعی چغندرقند و مقایسه روش شبکه عصبی مصنوعی با سایر روش ها صورت گرفت. پس از بررسی ایستایی سری ها، تصادفی بودن متغیرها با استفاده از دو آزمون ناپارامتریک والد- ولفویتز و پارامتریک دوربین- واتسون بررسی شد. براساس نتایج این آزمون ها سری قیمت اسمی چغندرقند به عنوان سری غیرتصادفی و قابل پیش بینی و سری قیمت واقعی به عنوان سری تصادفی ارزیابی شد. دوره مطالعه نیز شامل سال های 1384-1350 بود. الگوهای مورد استفاده برای پیش بینی نیز شامل الگوهای خودرگرسیو (AR)، میانگین متحرک (MA)، ARIMA، تعدیل نمایی یگانه، تعدیل نمایی دوگانه، هارمونیک، ARCH و شبکه عصبی مصنوعی بود. بر اساس معیار حداقل خطای پیش بینی، از میان الگوهای مورد استفاده الگوی هارمونیک در مقایسه با سایر الگوها خطای کمتری داشت. مقادیر پیش بینی شده برای سال های 1383 و 1384 به ترتیب در دامنه 396000-344000 و 448504-398000 قرار گرفت. هم چنین مقادیر به وقوع پیوسته برای سال های یاد شده به ترتیب 387200 و 447000 می باشد.
    کلیدواژگان: پیش بینی، قیمت، چغندرقند، ARIMA، هارمونیک، تعدیل نمایی، ARCH، شبکه عصبی مصنوعی
|
  • Elyasi, J. Shoja, M. R. Nassiry, O. Pirahary, A. Javanmard Page 1
    Calpastatin have role in regulation muscle growth and meat tenderness after slaughter that its coding gene located on ovine chromosome 5. Studies have shown that this gene is polymorphic in many breeds of sheep and is related with weight gain and carcass traits. This is the result of a single base pair substitution in the Calpastatin gene that is recognized by MspI and NcoI restriction fragment length polymorphisms (RFLP) method and can be use as genetic marker in animal breeding. The aim of this study was to analysis of genotype distribution of Calpastatin gene in sheeps by MspI/RFLP method. Blood samples were taken from 37 sheeps (65 Ghezel, 4 Arkhamerino and 30 their F crossbreds). Genomic DNA was extracted from 50ul blood sample. Gel monitoring and spectrophotometer methods were used to determination quality and quantity of DNA. Primers ovine Calp-R and ovine Calp-F amplified a 570 bp fragment of the ovine Calpastatin gene. MspI enzyme was used for restricting of PCR products. Digested products were separated by electrophoresis on. 5% agarose gel and visualized after staining with ethidium bromide on UV transilmination. Data analysis was done using PopGen3 software (ver..3). Frequency of M-allele in Ghezel, Arkhamerino and their crossbreds were 69%, 48% and 50%, respectively. The sheep populations were in Hardy-Weinberg equilibrium and it was concluded that breeding based on selection for Calpastatin gene was not done.
  • N. Pirmoradian, S. A. Shamsnia, F. Boustani, M. A. Shahrokhnia Page 7
    Drought is one of the natural disasters and it is very much frequent in dry and semidry areas of Iran. Lack of rainfall has different effects on underground waters, soil moisture and river currents. Examining and analyzing of drought severity duration curves and evaluation curves are essential to water resources and agricultural management planning. So, the drought indices should be used. Standardized precipitation index (SPI) is one of the most important indices that aims to assign numeric values to the most important climate factor (rainfall). It is used to determine precipitation deficit in different time scales. Time scales show the drought effects on water resource abilities. In present study, the drought severities were determined in a 30 year statistical period for 0 stations across Fars province of Iran in three 6, and 4 months scales. Then based on drought severities in different months, the change process curves of SPI index were provided at different scales. Considering the short-time, mid-time and long-time scales, and the drought was examined from different view points and its severest events and their alternation periods were compared and analyzed. The results showed that Fars province has been encountered with droughts for many years and it has deteriorated in recent years. Other results showed that the short-time droughts had very much fluctuation and were much sensitive to the moisture changes. But in long-term time scale, the sever droughts had long standing and reflected the drought in better fashion. Thus, since drought severity and its frequency are all directly or indirectly time scale depended functions, they may be regarded as the initial warning for drought and help to evaluate it. Result was also revealed the changes process from low severity to high one from northwest to the southeast of the province. The alternation period of drought occurrence with a mild severity varied 3-0 years in average at the studied stations. These quantities for moderate and severe droughts were obtained 5-5 and 0-5 years, respectively.
  • H. Khodabandeh, S. Shahrokhi, M. Shojai Page 23
    Schizaphis graminum is one of the most important pests of broom corn in early season. Biology and life table parameters of this aphid was investigated in laboratory at 5 ± ˚C, 50-60% relative humidity, and a photoperiod of 6:8 (L:D) hours. The experiment was carried out by rearing 50 four hour-old aphid nymphs in leaf cages and their mortality and ecdysis was recorded daily. The results indicated short development time of different nymph instars, so that they completed its development in 6.98 days. Prelarviposition period was very short and mean generation time was 7.48 days. Mean longevity of the aphid was 35.4 days. Survival curve of S. graminum on broom corn was determined as type І. There was not observed any mortality in nymphal development period. Mortality rate was also very low in young adult stage. Maximum death rate (0.6) occurred in 33-old age and life expectancy of the aphid was estimated 34.74 days in st instar nymph stage and decreased gradually in a constant rate. The results of this study revealed relatively high longevity and slow mortality trend in aphid population.
  • M. Khosravi, A. Ghaznavi Page 33
    Microbial and chemical changes in milk cause it’s processing disorder and so, decrease shelf life of dairy products which can lead to hazardous effects on consumers and society health. In present study, 6 traditional dairy farms were selected in order to evaluation milk changes in production sites. Samples of raw milk were harvested monthly for a year, in morning milking from cow teats, milking machine, buckets in collection centers, cooling tank of collection centers and transporting tanker in factory. Samples were examined for total microbial count and PH. Geometrical means of total microbial count of raw milk in above mentioned sites were. 6×05, 8.×05, 3.×06, 9.3×06 and 7.×06 cfu/ml. Total microbial count in milking machine, buckets and cooling tank of collection centers increased significantly in comparison to earlier sites (p<0.0). Total microbial count and PH in summer were significantly higher than winter (p<0.05). According to the results, more attention of milk producers to healthy principles was recommended especially in summer.
  • J. Davoudi, A. Naderi, F. Mohammadpour, S. Gholzar Adabi, A. Faramarzi Page 39
    Infection rate of suburb bee hives to parasites Nosema apis, Varroa spp. and Acarapis woodi was evaluated in Miyaneh region, because of their importance and high distribution in Iran. For this reason, 50 hives were chosen randomly from 30 different bee farms. Selected bee hives were transferred to laboratory for light microscopic examination. From 50 studied hives, 9 hives (8%) were infected to Nosema apis, 7 hives (4.43%) were infected to varroa spp. and did not observed any infected hives to Acarapis woodi. According to the results, bee hives had high infection rate to Nosema apis and so, planning management programs for parasite control and preventing its spreading is necessary by veterinary organization.
  • R. Shahedi, H. Mohammadi, Z. Farajzadeh, M. Rahimi Page 45
    Lowering transformation costs using low cost transportation plans may result in reduced final price of crops in consumption places and increased efficiency. This study was a try to develope an optimal solution for fruit transport throughout production, cold storage, and distribution points. Fruit cold storages of Fars province are located in Firouzabad, Jahrom, Sepidan, Istahban, Shiraz, and Kazeroun. Production points providing the above storages with fruits are Jahrom, Darab, Sepidan, Istahban, and Semirom (Isfahan province) districts. The dataset were gathered by completing questioner in 385 (006) in the above mentioned points. The cost function of the study included two parts: cost of transporting fruit between production and storage points, and the one of transporting between storages and distribution centers. In current pattern, the total cost of both transporting networks equals to 05 million Rials, while in optimal solution it can be reduced to 886. million Rials, (equal to 0.4 percent reduction). Some transporting paths including Jahrom to Kazeroun, Jahrom to Shiraz, Darab to Kazeroun, Sepidan to Firouzabad, Sepidan to Jahrom, and Semirom to Shiraz, Shiraz to Tehran, and Shiraz to Isfahan were eliminated from transportation network. In three nearly optimal solutions, from the eliminated paths, Semirom to Shiraz, and Sepidan to Jahrom ones could not incorporated and the other ones could get a positive amount.
  • A. Safamehr, A. Nobakht Page 61
    The effect of probiotic on egg production, egg quality, yolk cholesterol, triglyceride and blood biochemical parameters of layer hens was studied. Experiment was carried out with 56 bird and each sixteen bird were considered as a replicate that were randomly allotted to basal with Probiotic supplementation at rates of 5, 50 and 75 mg/ kg diets. Treatments were arranged in a completely randomized design. The Probiotic used in the study was a commercial preparation (Protexin) with 3× 09 spore g- of the product. Egg production, egg weight, feed intake, feed conversion ratio and egg mass were not influenced by Probiotic, as well as Haug unit, specific gravity, egg shell weight, egg shell thickness and shell weight/ surface area. Experimental groups had not statistical differences in biochemical parameters such as albumin, total protein, phosphorus, calcium, cholesterol, triglyceride and glucose amounts. Probiotic had not also any effect on egg yolk cholesterol and triglyceride. It was concluded that dietary Probiotic supplementation up to 75 mg/kg of diet had not beneficial effects on the performance and egg quality of laying hens.
  • A. Faramarz, M. B. Khorshidi, M. Farboodi, M. Taherkhani Page 73
    For evaluating pre winter nitrogen fertilizer (N) applying effects on yield and yield components of nine rapeseed cultivars, three N levels (0, 50, and 00 kg/ha) and 9 winter rape seed cultivars (Licord, Opera, Okapi, Modena, SLM046, Talayeh, Zarfam, Elvise and Ebonita) were arranged in a randomized complete block design based factorial in three replicates in Miyaneh region fields. Results showed that there were significant differences among cultivars in all attributes. Increasing N level did not affect seed number per pod, but increased other attributes. 50 kg N/ha significantly decreased HI and TKW in comparison to control. SLM046 and Elvise cultivars produced the highest and the least seed and oil yield, respectively. Some reasons for higher yield in SLM046 than others, were higher plant height, higher pod per plant, higher seed per pod, and higher TKW and HI. Whereas, lesser TKW and HI caused the least yield in Elvise. However, there was no significant difference between two mentioned cultivars in other attributes. In conclusion, it seemed that remobilization had important role in seed filling in SLM046 but not in Elvise.
  • H. Mohammadi, F. Kafilzadeh, M. Naghshinehfard, S. Pishbin Page 85
    The aim of this study was to forecast nominal and real price of sugar beet and to compare forecasting ability of artificial neural network method with other forecasting methods. The stationary of the series was tested and then, in order to investigate whether series are stochastic, nonparametric test of Vald-Wulfowitz and parametric test of Durbin-Watson were applied. Based on the above tests results, nominal price of sugar beet were recognized non-stochastic and predictable, while the real price series was found stochastic. The study period covers 97-005. The models used for forecasting were autoregressive, moving average, ARIMA, Single and Double exponential smoothing, harmonic, ARCH and artificial neural network. Based on the lowest forecasting error criterion, harmonic model forecasted nominal price of sugar beet with lowest forecasting error. The amount of nominal series forecasted by different models was at range of 344000-396000 and 398000-448504 rials per ton for 004 and 005, respectively. The happened values of nominal price series for 004 and 005 were 38700 and 447000 rials per ton, respectively.