فهرست مطالب

مطالعات ملی - سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 43، پاییز 1389)

نشریه مطالعات ملی
سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 43، پاییز 1389)

  • 214 صفحه، بهای روی جلد: 18,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/08/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقالات
  • داریوش دموری*، محسن طاهری دمنه، امیررضا کنجکاو منفرد صفحه 3

    در مفهوم‌سازی توسعه به‌عنوان هدف نسل‌های امروز در بهبود مادی و معنوی زندگی خود و آیندگان، در صورت تسلط تفکر اقتصادی صرف، رهنمودهایی مانند افزایش سرمایه‌گذاری، بهره‌وری عوامل کار، تکنولوژی و افزایش جمعیت، به‌عنوان شروط لازم برای توسعه پیشنهاد می‌شود. اما با عنایت به مفهوم سرمایه اجتماعی، توسعه را می‌توان غنی‌سازی کنش‌های اجتماعی ناشی از افزایش تمایل به مشارکت و اعتماد اجتماعی دانست. در این‌صورت گذر به سوی توسعه از مسیر ایجاد نهادها، تعادل‌های ارزشی، باورها و هنجارها و ساختارهای مولد و مشوق سرمایه اجتماعی امکان‌پذیر خواهد بود. در صورت توجه به مفهوم سرمایه اجتماعی، راه حرکت رو به توسعه جامعه، طراحی، تقویت و روزآمد کردن نهادها و ساختارهای اجتماعی است، به‌نحوی‌که آنها بتوانند کنش‌های اقتصادی را تسهیل کرده و هزینه‌های معاملاتی را کم کنند. در این میان از نظر بسیاری از اندیشمندان، نهادهای دینی یکی از منابع خلق سرمایه اجتماعی بوده و این موضوع در جمهوری اسلامی ایران که دارای حکومت و قوانین دینی است، از اهمیت دو چندانی برخوردار است. نتیجه مطالعه حاضر که با هدف بررسی مقایسه‌ای مولفه‌های سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان عضو و غیرعضو هیات‌های مذهبی دانشجویی صورت گرفته است، نشان می‌دهد که سطح کلی سرمایه اجتماعی به وضوح در بین دانشجویان عضو بیشتر بوده، در ابعاد «اعتماد، مشارکت اجتماعی، مشارکت مدنی، همیاری، احساس اثرگذاری و کارایی، ارزش زندگی و وساطت اجتماعی» اختلاف معناداری وجود داشته و دانشجویان عضو وضعیت مطلوب‌تری دارند. نتایج، حاکی از نقش مذهب شیعی در توانمندسازی جامعه و لزوم توجه به کارکردهای آن در بالابردن سطح سرمایه‌های اجتماعی است.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، مذهب، شیعی، اعتماد، مشارکت اجتماعی، دین
  • سمانه رضایی فرح آبادی، قدسی احقر صفحه 25

    امروزه موضوع هویت در میان نوجوانان، سبک‌های هویت و عوامل موثر بر آنها توجه روان‌شناسان را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جهت‌گیری مذهبی و سبک‌های هویت و مقایسه آنها در دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر تهران انجام شده است.
    نمونه پژوهش حاضر شامل 300 نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر تهران بودند که با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، دو پرسشنامه مقیاس جهت‌گیری‌های مذهبی و پرسشنامه سبک‌های هویت بودند و برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌های پژوهش از تحلیل رگرسیون و t گروه‌های مستقل استفاده شد.نتایج نشان داد که بین جهت‌گیری‌های مذهبی با سبک‌های هویت در بین دانش‌آموزان دوره متوسطه رابطه معناداری وجود دارد. بین جهت‌گیری‌های مذهبی دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد و همچنین بین سبک‌های هویتی دانش‌آموزان دختر با دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجه‌ای که حاصل شد این بود که یافته‌های این پژوهش با نتایج پژوهش‌های پیشین هم‌خوانی داشته و این موید لزوم توجه به جهت‌گیری‌های مذهبی در نوجوانان، برای بهره‌مند شدن از هویتی موفق است.

    کلیدواژگان: جهت گیری مذهبی، سبک هویت، دانش آموزان، دوره متوسطه، شهر تهران
  • علی اکبر باقری خلیلی صفحه 49

    دین، زبان، فرهنگ، جغرافیا و سرزمین و تاریخ را مهم‌ترین عناصر هویت ملی می‌دانند. اگرچه هویت فرهنگی از بطن هویت ملی سر برمی‌کشد و به ثمر می‌نشیند؛ اما به دلیل اهمیت فوق‌العاده آن، هویت ملی را گاه با استناد و رجوع بدان تعریف می‌کنند. هویت فرهنگی، شناسه منش، رفتار، کردار و آیین زندگی یک ملت است. ایران در طول تاریخ از فرهنگ غنی و قوی برخوردار بوده و در پرتو مواهب آن، آبرومند و سربلند زیسته است؛ اما چون هویت فرهنگی پدیده‌ای پویا و زایاست و همواره با تهدیدات جدی روبه‌روست، صیانت از آن، رسالت سنگین دولت، متولیان فرهنگی و هر ایرانی اصیل می‌باشد؛ به‌ویژه در عصر حاضر که هویت ملت‌ها در معرض آفات قرار گرفته و انسان‌ها نیز تحت فشارهای روحی و روانی شدید، آسیب‌های جانگزا دیده و از همین‌رو، عصر حاضر را «عصر اضطراب» و فشار روانی «بیماری تمدن جدید» نامیده‌اند.
    در جستجوی تبیین ویژگی‌های هویت فرهنگی،‌ غزلیات حافظ ‌شیرازی از چنان اصالت و مقبولیتی برخوردار است که در طول سده‌ها همواره اسباب استحکام هویت فرهنگی و اعتلای موازین اخلاقی بوده است. مولفه‌های هویت فرهنگی و آموزه‌های ناب اخلاقی و آیین زندگی در غزلیات حافظ بسیار گسترده است و در این مقاله پنج مولفه دین‌مداری، اعتدال، تقدیرگرایی، اغتنام فرصت و شادی مورد بررسی قرار گرفته است.آموزه‌های دینی و قرآنی، مهم‌ترین مولفه و پرورنده و گسترنده کیمیاگری معنوی، یعنی فضایل اخلاقی است. اعتدال، او را به مدارا و تقدیرگرایی به امیدواری وامی‌دارد. اما با اغتنام فرصت و اختیار عشق، پادزهر مرگ را می‌یابد و به زندگی معنا می‌بخشد و شادی و خوشدلی، یعنی آرامش پایدار قلبی را در خود برقرار ساخته و بدین‌ترتیب، به روشنی ضمیر و خودشکوفایی می‌رسد. مولفه‌های هویت فرهنگی در غزلیات حافظ شیرازی به دلیل ماهیت زبان هنری، یعنی شعر، می‌توانند در زمینه‌های آموزشی بیشترین تاثیر را به جا گذارند.

    کلیدواژگان: هویت فرهنگی، حافظ شیرازی، دین مداری، اعتدال، تقدیرگرایی، اغتنام فرصت و شادی
  • مسعود اخوان کاظمی، پروانه عزیزی صفحه 73

    تحولات دهه‌های اخیر در حوزه روابط بین‌الملل، حاکی از اهمیت یافتن نقش و جایگاه فرهنگ در روابط میان جوامع و کشورها است. در این دوره، دولت‌ها تلاش می‌کنند به جای توسل به شیوه‌ها و ابزارهای سخت‌افزاری خشونت‌آمیز و نظامی، از روش‌ها و اهرم‌های نرم‌ فرهنگی و هویتی برای دستیابی به منافع و اهداف خود در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده نمایند. از این‌روست که امروزه با اهمیت یافتن و گسترش کاربرد واژه ژیوکالچر در عرصه روابط بین‌الملل شاهد انواع جدیدی از رقابت‌ها در عرصه گسترش نفوذ فرهنگی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی هستیم.ایران، با توجه به تحولات اخیر و اهمیت یافتن ژیوکالچر در عرصه بین‌الملل و مناسبات میان کشورها، می‌تواند با به‌کارگیری بهینه موقعیت، جایگاه، امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی خود، از وضعیت موجود برای گسترش نفوذ فرهنگی و قلمرو تمدنی خویش در مناطق وسیعی از جهان به‌ویژه در شبه قاره هند استفاده نماید. جغرافیای فرهنگی ایران بسیار گسترده‌تر و فراتر از مرزبندی‌های جغرافیایی و رسمی کنونی است و شعاع بسیار وسیعی را دربرمی‌گیرد. طی قرن‌های متمادی، بخش‌های وسیعی از آسیای صغیر تا بین‌النهرین، هند و آسیای میانه، تحت تاثیر فرهنگ و تمدن ایران‌زمین بوده‌اند و سیطره تمدنی ایران هنوز هم می‌تواند در بخش‌های وسیعی از جهان، ظرفیت قابل توجهی را در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و دیپلماسی عمومی و فرهنگی آن فراهم آورد.

    کلیدواژگان: ژئوکالچر، فرهنگ ایرانی، شبه قاره هند، تمدن ایرانی، روابط بین الملل
  • رسول ربانی، سمیه کریمی زاده اردکانی، جواد نظری صفحه 101

    تراکم جمعیت شهری به همراه صنعتی‌شدن، انتظارات بالا رفته اشتغال، محیط زیست و نظایر آن، همه مسایلی خاص هستند، اما حل معضل مسکن جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از راهکارهایی که در پاسخ به مسایل بالا فراهم آمده ایجاد شهرهای جدید در اطراف کلان‌شهرها می‌باشد. این شهرها ویژگی‌های متفاوتی را با خود پدید آورده‌اند و شیوه‌های تازه زندگی و ارزش‌های مادی جدید، این نقاط را به مراکزپویایی در جامعه تبدیل نموده است. در این شهرها «ایستایی فرهنگی» را نمی‌توان انتظار داشت.هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر هویت اجتماعی ساکنان شهرهای جدید می‌باشد که مطالعه موردی آن در شهر پردیس تهران انجام شده است. از آنجا که جریان شهرنشینی موجب تغییر ساختارهای اجتماعی و روابط اجتماعی شده و پدیده افزایش جمعیت، بخش مسلم کلان‌شهرها گردیده، جامعه‌شناسان شهری به سیاستگذاری در مورد خط مشی جامعه شهری و روابط انسانی موجود در آن پرداخته‌اند.پژوهش حاضر به روش پیمایشی (Survey study)، در مقطع زمانی 1388 و در شهر جدید پردیس صورت گرفته است. حجم داده‌های مورد نیاز تحقیق از دو طریق پرسشنامه و مراجعه به اسناد جمع‌آوری گردید و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به‌دست آمد. پس از استخراج و پردازش داده‌های جمع‌آوری شده و تهیه شاخص‌های آماری مناسب برای متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق، دو روش آماری تحلیل رگرسیون و آزمون تحلیل واریانس به کمک نرم‌افزارهای spss و Lisrel مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که میزان هویت اجتماعی شهری بر حسب متغیرهای نوع منزل مسکونی، قومیت و تحصیلات افراد متفاوت است. نتایج تحلیل رگرسیونی هم نشان داد که متغیر خدمات و فعالیت‌های تولیدی بیشترین تاثیر بر میزان هویت اجتماعی شهر جدید پردیس داشته است. در درجه بعد، فضای اجتماعی، فرهنگی و جغرافیایی و بالاخره متغیرهای امنیت عاطفی و روانی شهروندان و وجود راه های ارتباطی به‌ترتیب بیشترین تاثیر را بر هویت اجتماعی ساکنان داشته‌اند. ضریب تعیین مدل (ضریب عدم تعیین psi- 1) برابر با 38/0 = 62/0-1 به دست آمد. یعنی 38 درصد از متغیر وابسته یعنی هویت اجتماعی شهر جدید، توسط این مدل تبیین شده است و این نشانگر برازش خوب مدل می‌باشد.

    کلیدواژگان: شهرهای جدید، سرریزپذیری جمعیت، هویت شهری، هویت اجتماعی، شهرسازی
  • حسین آبادیان صفحه 129

    مساله اصلی مقاله حاضر بررسی ارتباط سنن با هویت ملی و تاثیر این سنت‏ها در شکل‏گیری مقوله تاریخ‏نگاری است، بدین صورت که نشان می‏دهد، اولا تاریخ هر ملتی در چارچوب سنن به ارث رسیده همان جامعه شکل می‏‏گیرد و ثانیا تاریخ‏نگاری هر جامعه از سنت‌های آن جامعه جدا نیست. پرسش‏های مقاله حاضر به این شرح است: رابطه تاریخ قومی با حوزه فرهنگی خاصی که هویت آن جامعه را تشکیل می‏‏دهد، چیست؟ چه ارتباطی بین هویت ملی و فهم سنن به جای مانده از گذشته وجود دارد؟ فرضیه اصلی مقاله آن است که تاریخ ملت‌های مختلف به دلیل سنن تاریخی گوناگون با هم متفاوت است و تاریخ‏نویسی در متن ارزش‏ها، فرهنگ‏ها، پیشداوری‏ها و خصوصیات خاص هر جامعه روی می‏دهد. هدف اصلی نشان دادن این موضوع است که تقلید سبک تاریخ‏نویسی ویژه ملت‏‏های دیگر نه تنها غیرمفید است، بلکه منجر به آشفته شدن فضا‏ها و به هم ریختن اصل پژوهش می‏‏شود و البته مانع نیل به فهم عناصر متشکله هویت ملی می‏‏گردد.

    کلیدواژگان: تاریخ مفهومی، کهنه و نو، متقدمین و متاخرین، انقطاع تاریخی، هویت قومی، فرادهش
  • فریدون اللهیاری، وحید عابدین پور صفحه 159

    انواع شاخه‌های هنری نظیر نقاشی، معماری، تذهیب، صحافی، منبت‌کاری، معرق و کتاب‌آرایی در طی حکومت تیموریان (912-771ق.) رشد قابل توجهی داشتند. چنان‌که این دوره را، دوره شکوفایی هنر می‌نامند. یکی از این شاخه‌های هنر، خط و خوشنویسی است که در مقاله حاضر سعی شده با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی بر مبنای اسناد و منابع باقی مانده از دوره تیموری و همین‌طور منابع امروزی به آن پرداخته شود. هنر خوشنویسی نیز به واسطه حمایت و علاقمندی شاهزادگان تیموری، سرمایه‌گذاری اقشار بهره‌مند جامعه، بهره‌گیری از تجارب مراکز علمی هنری دوره ایلخانی، و کارکردهای متعدد اداری، فرهنگی و اجتماعی خوشنویسان و کاربردهای متنوع خوشنویسی، از لحاظ روش و رویکرد متحول شد. ضرورت یادگیری آن تبدیل به نوعی فرهنگ در جامعه تیموری گردید.یکی از دستاوردهای مهم این هنر در سده نهم ق. پیوند آن با هویت ایرانی و مولفه‌های تشکیل دهنده آن است. گسترش ادبیات منثور و منظوم فارسی طی قرون هفتم تا نهم ق. یکی از مواردی بود که ایرانیان را نیازمند خطوط مخصوص به خود می‌نمود. ابداع و تکامل خطوط تعلیق، شکسته تعلیق و به‌ویژه نستعلیق در فاصله قرن هشتم و نهم ق. و پیوند آنان با شاخصه‌های فرهنگی ایرانی و اسلامی نظیر شعر، زبان و ادبیات فارسی، مذهب تشیع (که از قرن دهم به‌عنوان یکی از مولفه‌های هویت ایرانی شناخته شد) و انواع شاخه‌های هنری که رویکرد ایرانی داشتند، باعث شد تا خط و خوشنویسی در این زمان جزء مولفه‌های اصلی هویت ایرانی قرار گرفته و در باروری آن نقش مهمی ایفا نماید.چگونگی و علل تحولات این هنر، بررسی نحوه ارتباط آن با هویت ایرانی و کارکردها و موقعیت خوشنویسان در نظام سیاسی و اجتماعی عصر تیموریان، از مواردی است که مقاله حاضر به دنبال دستیابی به آن است.

    کلیدواژگان: تیموریان، هنر، خوشنویسی، هویت ایرانی
  • معرفی و نقد
  • آندرو سیمپسون ترجمه: علی مرشدی زاد صفحه 185

    دولت‌های مدرن، دولت‌هایی که بر بنیان وحدت و هویت ملی بنا یافته‌اند، به گونه‌ای تناقض‌گونه با مشکل هویت ملی دست به گریبانند. این مشکل به درجات متفاوتی در بسیاری از آنها وجود دارد. فرض اولیه دولت‌های ملی برخورداری از انسجام و تجانس بر بنیان هویت و ویژگی‌های فرهنگی مشترک بود که این فرض در عمل چندان تحقق نیافته است. در درون مرزهای ملی کشورها، معمولا گروه‌هایی با ویژگی‌های فرهنگی، زبانی، اجتماعی و اقتصادی متفاوت زندگی می‌کنند. این امر دولت‌های ملی را متوجه موضوع هویت ملی ساخته است، تا بتوانند انسجامی در حد توان و ظرفیت دولت‌های خود به وجود آورند.

  • فریده محمدعلیپور صفحه 197

    هویت مفهومی آگاهانه و سیال با وجوهی زیستی، تاریخی، ذهنی، عقلانی و احساسی است. همچنین، مفهومی دو وجهی است که از سویی بر تشابه و اشتراک و از سوی دیگر بر تمایز و افتراق دلالت دارد. چنان‌که با تاکید بر اشتراکات و پیوندها، ما را پیرامون محوری واحد، همبسته و متعهد می‌کند و همزمان ما را از دیگران متمایز می‌سازد. هویت مفهومی بین رشته‌ای است که در حوزه‌های مختلفی بررسی می‌شود. در روانشناسی اجتماعی رویکرد هویت اجتماعی با محوریت رابطه بین گروه‌های اجتماعی و شکل‌گیری هویت مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در عرصه سیاست، رابطه بین هویت و ملیت از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ از منظر جغرافیایی، عناصر جغرافیایی هویت و مرزهای سرزمینی مورد توجه است. به‌رغم تفاوت رویکردها، هویت از موضوعات اصلی مورد مطالعه علوم اجتماعی در جوامع مختلف است و غیریت سازی و تمایز بخشی یکی از ساز و کارهای اصلی شکل‌گیری نگرش به جهان بیرونی است. در جهان امروز برخورداری از هویت‌های چندگانه ملی، محلی، دینی، شغلی و جنسیتی جزیی از اقتضایات زندگی اجتماعی است. از این‌رو، ایرانیان برای حفظ هویت ایرانی در ورای مرزهای این زاد و بوم نیازمند تلاشی مضاعف هستند تا پیوندهای خود را مستحکم و تداوم نسلی هویت ایرانی را حفظ نمایند.

|
  • Daruoosh Damoori, Mohsen Taheri Demneh *, Amir reza Konjkave Monfared Page 3

    In development conceptualization as a main goal of current society toward quality of life improvement, it can recommended that there are some fundamental guideline such as investment, productivity, technology and multitude in situations that economical strategies are prevalent. But paying attention to social capital context, development can defined as social relationship enrichment based on social trust and partnership willingness. In recent years the role of social capital - defined as the institutions and networks of relationships between people, and the associated norms and values - has risen to considerable prominence in programs development. Although development practitioners have long suspected that social capital affects the efficiency and quality of most development processes, this paper is the first to provide the empirical results needed to confirm that impression and translate it into effective and informed policymaking. This study tries to appear difference of social capital level between religious group members and others. Our results show that overall level of social capital in religious group members is more than others especially in trust, social partnership and some other factors. Our finding prove the role of shi’ism in people’s enrichment.

    Keywords: Social capital, Shiism, Trust
  • Samaneh Rezaee Farah Abadi, Ghodsi Ahghar Page 25

    Nowadays, formation of identity among adolescent, identity styles and effective factors on them have attracted attention of psychologists. The goal of this research was to study of relation between religious orientation and identity styles and to compare of them in high school students. The subjects of the study were 300 students of high schools in Tehran city who were selected by multi-phase cluster sampling. Two questionnaires-Religious orientation and identity styles inventory-have been distributed. Analysis of the data involved regression analysis and t-test of independent group. The results revealed that there was significant relation between religious orientations with identity styles in Tehran high school students. There was significant difference between religious orientations in girls and boys of high schools and there was significant difference between identity styles in girls and boys of high schools. Results of this study were consistant with previous researchs which justify the importance of paying attention to religious orientation in adolescence to profit by a successful identity.

    Keywords: Religious orientation, Identity style, High School, Tehran City
  • Aliakbar Bagheri Khalili Page 49

    National identity has been characterized by faith, language, culture, geographical location, history and race. Although cultural identity emerges from national identity, national identity is often defined by resorting to cultural identity for its substantial importance. Indeed, cultural identity is deemed to be the defining characteristic of all the dimensions of a country. Having a rich and strong culture, Iran has had a long and respectable existence throughout history. However, being a dynamic phenomenon, cultural identity is perennially facing serious threats, hence it is up to the government and those involved in cultural activities to safeguard it. This is particularly the case in the present time (also known as ‘the era of distress’) when the identities of many countries are being threatened. Hafez’s ghazals, which has been an integral part of the Persian cultural identity, comprehends many of the essential parts of cultural identity, of which this paper concentrates on five elements which have their origin in Qoranic teachings: 1. Religiosity 2. Moderation 3. Determinism 4. opportunity 5. gaiety. Religiosity and moderation leads to patience and hopefulness. Man finds immortality by love and making use of opportunities which in turn leads to a life full of meaning and gaiety. The elements of cultural identity as found in Hafez’s ghazals can have important implications in teaching as they make use of poetic language.

    Keywords: Cultural Identity, Hafez of Shiraz, Religiosity, Moderation, Determinism, Opportunity, Gaiety
  • Masood Akhavan Kazemi, Parvaneh Azizi Page 73

    The developments of recent decades in international relations, has emphasized the role and place of culture in relations among states and among human societies. In this period, states in place of utilization of hardware and violent tools, try to make use of cultural methods for acquisition of their interests in regional and international arenas. Thus, today by increasing the importance of culture and geoculture concepts, we observe the new forms of competition between states for spreading their zones of cultural influence. Considering Iran’s great cultural and civilizational history, this country could well use its position for spreading its cultural zone of influence especially in Indian subcontinent; because Iran’s cultural geography is more vast than its geographical and formal borders.

    Keywords: Geo-Culture, Iranian Culture, Indian Subcontinent, Iranian Civilization, International Relations
  • Rasoul Rabani, Somayeh Karimi Zadeh, Javad Nazari Page 101

    The objective of this research is to study the parameters effective on social identity of new cities residents which its case study has been done in Pardis, Tehran. Since urbanization trend has changed social structures and relations, and population growth is considered as a part of metropolises, urban sociologists have focused on policy-making about urban society and human relation in future. Urban population growth along with industrialization, much expectation about employment, environment and so on are among specific problems, however removing house difficulty have a certain position. One of the approaches presented in response to above problems was to make new cities around metropolises. These cities emerged different features with themselves. New methods for living, new material values changed these locations into dynamic centers in open society and always involve cultural and value evolutions. In these cities, we can not expect cultural static. This study was done by survey method in modern city, Pardis in 1388. The necessary data were gathered by questionnaire and with reference to documents. The sample was obtained using Cookran formula over 384 persons. After extracting and processing the data gathered and producing good statistical indicators for dependent and independent study variables, we used two statistical

    methods

    regression analysis and variance analysis test using SPSS and Lisrel softwares. The results showed that the rate of urban social identification is different in terms of some variables like residential home, ethnicity and individual’s education. The results of regression analysis indicated that services and production activities have the strongest effect on the social identity rate in Pardis city followed by social, cultural and geographical space variables. At most, emotional and spiritual security variables and the existence of communicative paths, respectively, had the most effect on social identification of residents. Model determination module (1-psi non determination module) equal to 1-0.62=0.38 was obtained, that is, 38 percent of dependent variable called social identity of new city was explained by this model and it represent the fitness of this model.

    Keywords: New Cities, Population Overflow, Urban Identity, Social Identity, Urbanization
  • Hosein Abadian Page 129

    The main problem of this article is to study the relations between ethnic traditions with national identity and the impact of these traditions in formation of the category of historiography. It means that the history of each nation would be formed in the framework of the traditions inherited to that nation and that the historiography of each ethnic group cannot be separated from the traditions belonged to that group or nation. This study deals with two basic questions: 1. what's the relation between ethnic history and the cultural sphere that forms the national identity? 2. What's the relation between national identity and understanding of the traditions inherited from the past? The hypothesis of this article is that the histories of various nations differ with each other because of their various historical traditions, and historiography is under the effect of values, cultures, judgments and specific behaviors belong to each nation. The purpose of this study is to show that the imitation of historiography styles of other nations not only is not useful but also implodes the research and certainly is an obstacle towards understanding the formative elements of national identity.

    Keywords: Conceptual history, Old, new, Moderns, antiques Historical disconnection, National identity, Intersubjection
  • Fereidon Allahyari, Vahid Abedinpoor Page 159

    Different artistic fields and disciplines including painting, architecture, gild, binding, woodcarving, book polishing, has a significant improvement during Timorian authority (771-912 Hejri-ghamari). This period is called art prospering period. One of the art fields is calligraphy which we try to study using descriptive and analytic method based on remaining documents and resources from Timorian period and current resources. The calligraphy art was also reformed by support and interest of Timorian princess’s, investment of rich society, using experiences of art and science centers of Ilkhani period, necessity of learning that became a culture in Timorian society, the different political, cultural and social functions of calligraphers and different usages of calligraphy were reformed methodologically. But the important achievement of this art in 9th Hejri-ghamari century was its binding with Iranian identity and its coordinates. Extension of poetry in Persian during 7th to 9th centuries was one of the issues that made Iranian in demand of special autography for themselves and independency of Arabic autography. Invention and completion of Taligh autography, Shekasteh-taligh and specially Nastaliqe during 8th and 9th Hejri-ghamari centories and its binding to Iranian and Islamic cultural parameters including poetry, language and literature, Shiite religion (which is known as one of the Iran identity parameters from 10th century) and different artistic disciplines that had Iranian approach, made calligraphy and autography one of the main parameters of Iranian identity and had contributed significantly to its prosper. The objectives of this research are to study this art and the reasons of reformation, studying the relationship of this art with Iranian identity and applications and the position of calligraphers in political and social system of Timorian era.

    Keywords: Timorian, art, calligraphy, Iranian identity
  • Andrew Simpson, Ali Morshedizad Page 185