فهرست مطالب

مطالعات راهبردی بسیج - پیاپی 47 (تابستان 1389)

نشریه مطالعات راهبردی بسیج
پیاپی 47 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقالات
  • مهدی عباسی سرمدی، محمودرضا رهبرقاضی صفحه 5
    هویت تحلیل هر مفهومی در واقعیت به مختصات دیدگاه نظری حاکم بر آن مربوط می شود. دیدگاه های نظری نیز از پیش فرضهای خود که در چارچوب سیاسی- اجتماعی خاصی طراحی شده اند، عدول نمی کند. لذا برای درک عمیق نظری هر مفهومی، لازم است آن را بر اساس الگویی که به آن تعلق دارد، تحلیل کرد. حال یکی از مفاهیم اساسی در تحلیل ساختارهای سیاسی جوامع، مفهوم دموکراسی است که در نظام اجتماعی ایران (پس از انقلاب)، این مفهوم در چالش با برداشتهای دینی قرار گرفته بود. لذا انجام یک بررسی از جایگاه دموکراسی که اساسا در جوامع غربی مورد نظریه پردازی قرار گرفته و مردم سالاری دینی که مورد بحث اندیشمندان دینی است، ضروری به نظر می رسد. بر این اساس، مقاله حاضر به تحلیل مفهوم دموکراسی و امکان سازگاری آن با اسلام و همچنین تفاوتهای میان دموکراسی دینی و دموکراسی سکولار غربی می پردازد.
    کلیدواژگان: دموکراسی، مردم سالاری دینی، اسلام
  • عبدالله عمیدی صفحه 33
    در ادبیات گفتمان غرب؛ قدرت نرم برایند تاثیرهایی است که از راه رسانه، دیپلماسی و دیگر ابزارها، توسط جامعه مخاطب پذیرفته می شود و توان نفوذ آن تا عقل حسابگر است که جنبه های سطحی «جامعه طبیعی» و حداکثر «جامعه فلسفی» را در بر می گیرد!
    قدرت نرم ویژگی های خاص خود را دارد که برآمده از خاستگاه گفتمان تمدن غرب است و تا سطحی از وجود انسان را پوشش می دهد که در نهایت، لبه ابتدایی لایه عقل وجود آدمی (عقل معاش اندیش) است که جامعه ای را ایجاد می کند که اقتضای عمل در آن، انجام عمل توسط فرد دیگر است؛ یعنی معامله؛ که در ادبیات غرب به وسیله توماس هابز به عنوان «قرارداد اجتماعی» مطرح شد.
    اما جامعه دینی که بر دو پایه امت و امام شکل می گیرد، حس تدین که به واسطه زحمات انبیاء علیهم السلام در بشر ایجاد شده، مقتضی قیام به حاجت برادر است؛ ولو حاجتی در مقابل آن نبوده باشد و لذا ناموس عون بر قائمه همت عالیه انسانیت مستقر شده و ترغیب به آن در شریعت مطهره فوق حد احصا است.
    این ویژگی ها که منحصرا در اختیار جامعه ولایی است، تولید نوعی از قدرت می کند که از برترین قدرتهاست و در این نوشتار، «قدرت لطیف» نامیده شده و تلاش بر شرح آن است.
    نگاه از این افق به عمل و نیت و حرکت اجتماعی، نه تنها معنا و مفهوم وضعی قابل حس و درک مادی می دهد، بلکه آن را به قامتی می آراید که لذتی پایدار نیز عطا می کند.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، فطرت، ولایت، عقل جزوی، وهم، بازی فریب، انس، کمال، عزت
  • علی اصغر پورعزت، هاشم سوداگر، ماجد ناجی صفحه 85
    ارتش هولوگرافیک، ارتشی مردمی است که با تکیه بر دفاع پوششی در متن جامعه، ماشین جنگی دشمن مهاجم را مختل ساخته، هزینه سلطه بلندمدت دشمن را بسیار سنگین می سازد. چنین ارتشی بر بنیان حمایتهای مردمی و توسعه فناوری دفاعی ویژه شهروندان توسعه می یابد. خلاصه آنچه عامه مردم باید بدانند به مردم می آموزد و مردم در هر منطقه از کشور، به فراخور مقتضیات جغرافیایی و فرهنگی آن منطقه، آرایشی بهینه می آفرینند. بنابر این، ارتش هولوگرافیک ضمن بهره مندی از حمایت فنی ارتش رسمی، به طور مستقل ولی هماهنگ با آن و در جهت اهداف آن فعالیت می کند. بدین ترتیب، در حالی که در شرایط عادی هیچ هزینه ای از حیث نیروی انسانی به کشور تحمیل نمی کند، در صورت لزوم به صفی مستحکم از نیروهای مردمی تبدیل می شود که هر بخش آن در عین استقلال، به اهداف ارتش کلاسیک کشور مدد می رساند و در حالی که به طور مداوم، صدمات زیادی را متوجه دشمن می سازد، در متن جامعه ناپدید می شود. هزینه مقابله با چنین ارتشی، هزینه مقابله با کل یک ملت و نسل کشی همه آحاد آن است؛ از این رو، قدرت بازدارندگی چنین ارتشی با قدرت بازدارندگی ارتشهای کلاسیک قابل مقایسه نیست.
    کلیدواژگان: دفاع پوششی، ارتش هولوگرافیک، تامین امنیت
  • حسین رفیع، سید محمد جواد قربی صفحه 117

    مولفه قدرت نرم اخیرا در ادبیات سیاسی جهان و رهیافتهای قدرت جایگاه مناسبی پیدا کرده است و هر روز زوایای جدیدی از آن کاویده و عرصه آن گسترده تر می شود. فهم درست این پدیده با نگاهی تطبیقی به قدرت سخت حاصل می شود. قدرت سخت اگر چه در طول تاریخ سیاسی انسان تحول بسیار یافته و تمامی گونه های آن یکسان و بسیط ارزیابی شده است، لیکن قدرت نرم پدیده ای پیچیده و مرکب است. قدرت نرم بر خلاف قدرت سخت که دارای ماهیتی ایستا و بسیط است، ماهیتی ژلاتینی و چند بعدی دارد. کاربرد قدرت سخت و ناکامی های کارکردی بسیار در آن، سبب شده است تا به ابزار های جدید رو آورده شود؛ ابزارهایی که هزینه های کمتری برای آن تقبل کرده و از تلفات جانی و مالی تا حد زیادی بکاهد و در عین حال، افکار عمومی را با خویش همراه سازد. از این رو، به قدرت نرم توجه شد و کشورهای غربی و قدرتمندان در دهه های اخیر به استفاده از این قدرت رو آورده اند. این مقاله، به تشریح ماهیت و چهره های قدرت و بررسی نظری آن، به همراه ابزارهای قدرت نرم در سه بعد رسانه ای، رایانه ای و عملیات روانی خواهد پرداخت.

    کلیدواژگان: قدرت نرم، رسانه، رایانه، عملیات روانی
  • معرفی و ارزیابی کتاب
|
  • Dr. Mehdi Abbasi Sarmadi, Mahmod Reza Rahbar Ghazi Page 5
    Identity analysis of each concept in reality is related to the governed theoretical viewpoint coordinates of it. Theoretical perspectives as well as defaults designed in their political context to specific society, does not recoil. Therefore, for a deep theoretical understanding of each concept, it is necessary to analysis it based on a model the concept belongs to. Now one of the basic concepts in the analysis of a political structures, communities, is the concept of democracy that in Iran's society (after the revolution), is challenging the notion of religious interpretations. So do a review of about the status of democracy, primarily located in Western societies and religious democracy, which is discussed by the religious scholars, is essential. Accordingly, the present article analyzes the concept of democracy and its compatibility with Islam as well as differences between religious democracy and secular western democracy.
    Keywords: democracy, religious democracy, Islam
  • Abdullah Amidi Page 33
    In western dialogue literature; soft power is the resultant of influences accepted by the society through media, diplomacy and other tools and its influence power is up to the calculated wisdom which covers the surface aspects of "normal society" and at best "philosophical society".Soft power has its own characteristics that is emerged from the western civilization dialogue and covers that part of human existence which is ultimately the primary layer of sustenance intellect (Intellect Mashandysh) to create a society that any operation in it, demands the action to be done by another person, i.e. trade which is introduced as "social contract" in western literature by Thomas Hobbes.But the religious community is based on two trends, Ummah and Imam, "felt that due to the efforts of prophets Tadayon Created in human, due to the need brothers rebellion against it is not even Hajati is perpendicular, so honor the efforts of Aoun have been prescribed higher humanity " and persuasion to it in swear Motahareh is not achievable. These features which belong exclusively to provincial society, has some kind of power namely "fine (Latif) power" which is the highest power and this article is trying to describe it.Looking to the action, intention and social movement, through this horizon, not only gives it meaning and understanding a sensible situation and materialistic feeling but also accommodates it to a position that donates a permanent pleasure.
    Keywords: soft (latif) power, nature, province, part wisdom, illusion, deception game, Intimacy, perfection, glory
  • Dr. A. Asghar Pourezzat, Hashem Sodagar, Majed Naji Page 85
    Whereas making complementary public policy to enjoy national security is an important necessity for governments, developing holographic army is a great necessity. Holographic army is a public army that disarranges the offensive war machine of the enemy, and results in enemy to pay very much for his long term domination, by leaning on pervasive defense in the society. Such an army has developed according to public supports and developing specific technology of defense of citizens. The base of what people must know, have been learnt by classic army, and people themselves, will create the optimum arrangement according to cultural and geographical specifications on any regions of the country. Thus, such an army will be activated for goals, in addition to enjoying technical supports of formal army, independently but coordinately. According to such an order, if necessary, human forces will become stronger without necessity of paying much, independently will help the main and classic army; while continuously will harm enemy more and more, and then disappears. In fact, the expenditure of repel such an army means to repel a nation entirely and genocide. Thus, the inhibition power of such an army is extremely more than the inhibition power of classic armies.
    Keywords: pervasive defense, holographic army, provide security, public army, armed forces, social linkages
  • Dr. Mohammad Hossein Rafie, Seyyed Mohammad Javad Ghorbi Page 117

    The Soft Power element has been recently embedded in political literature and power approaches; by passage of the time its new aspects are being explored. The apt apprehension of this phenomenon is through comparative perspective on hard power. Although hard power had been widely changed throughout the history, its all kinds have been evaluated uniformly. Conversely, soft power is a sort of complex and synthetic phenomenon. Against the statistic nature of hard power, soft power has multidimensional and gelatin nature. Applying hard power and several functional failures caused to appear new means which have minor costs and casualties and additionally can convince public idea. Hence west power started to focus and use soft power in recent decades. Therfore serious studies on soft power seem essential. This paper is aimed at describing the power’s nature, feature and theoretical examination as well as its means in three aspects: media, computers and psychological operation.

    Keywords: soft power, media, computer, psychological operation