فهرست مطالب

مجله مطالعات و تحقیقات ادبی
سال یکم شماره 2 (پاییز و زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/10/11
  • تعداد عناوین: 5
|
  • حمیدرضا توکلی صفحات 9-37

    یکی از آشکارترین ویژگی های مثنوی مولوی، شیوه خاص قصه گویی، روایت قصه و تداعی آن است. مولف مقاله کوشیده است با جستجو در میان آثار پیشینیان فکری مولوی، اسلوب های روایت و سبک روایتگری او را تبیین نماید. او ضمن توجه به شباهت های روایی میان مثنوی و کلیات شمس و به ویژه آثار عطار، در پایان به مقایسه روایت در مثنوی و قرآن می پردازد و به نوآوری های مولوی در این زمینه اشاره می کند.

    کلیدواژگان: مولوی، مثنوی، روایت، قصه، تداعی
  • علی محمد حق شناس صفحات 39-58

    این مقاله بر آن است تا آزادی و رهایی را در زبان و ادبیات نشان دهد. برای این امر از دو نظریه کمک می گیرد: یکی نظریه «کاربرد زبان» بلومفیلد و دیگری «نظریه پردازی و نظریه پیرایی» کارل پوپر. با استفاده از نظریه بلومفیلد نشان می دهد که زبان می تواند جایگزینی برای انگیزه ها و پاسخ های واقعی شود و با این کار آدمی را از چنبره علت و معلول ها آزاد سازد. و با بهره گیری از نظریه پوپر نشان می دهد که چگونه ادبیات با فراتر رفتن از چنبره علت و معلول های جهان واقعی، پای از قلمرو قواعد زبان فراتر می نهد و امکان نوآوری های فردی را فراهم می کند. ادبیات در واقع از بند دو عالم می رهد: یکی عالم واقعیت و دیگری نظام زبان، و به رهایی می رسد.

    کلیدواژگان: آزادی، رهایی، زبان، ادبیات، کاربرد زبان، نظریه پردازی و نظریه پیرایی
  • حکیمه دبیران صفحات 59-80

    در این مقاله نخست به اجمال از تاثیر و تاثر شاعران از یکدیگر سخن رفته، و به لزوم بررسی شباهت های صوری و معنوی آثار آن ها اشاره شده است. این تاثیر و تاثر را در شیخ فریدالدین عطار، عارف قرن 6 و 7 ه‍. ق صاحب منطق الطیر و تذکره الاولیا، و شیخ محمود شبستری، عارف قرن 7 و 8 هجری صاحب منظومه عرفانی گلشن راز می توان دید. شبستری از سویی به تتبع از سخنوران گران قدری چون عطار می بالد، و از دیگرسو اخذ مضامین دیگران را هم چون استراق سمع دیو از فرشته می داند و مشابهت معانی و مفاهیم را از نوع توارد قلمداد می کند و با اظهار ارادت به عطار، آثار خود را شمه ای از طبله عطار می خواند. در این تحقیق، تمام مضامین مشابهی که به نظر شارح گلشن راز، شیخ محمد لاهیجی رسیده گردآوری شده، و علاوه بر آن در باب اصطلاحات عرفانی هم چون وحدت وجود، تجلی، عشق و فقر و فنا توضیحاتی آمده است که برای شناخت و رفع ابهام ابیات دو شاعر مفید است.

    کلیدواژگان: عرفان، اقتباس، عطار، شبستری
  • محمدرضا شفیعی کدکنی صفحات 81-100

    در این مقاله بعد از معرفی فشرده ای از زندگی ابوالحسن خرقانی (352-425) عارف بزرگ ایرانی، به جستجوی بازمانده های زبان کهن ناحیه قومس (بخشی از استان جدیدالاحداث سمنان) پرداخته شده است؛ زبانی که در ضمن گفتارهای خرقانی، بعد از هزارسال باقی مانده است و نشان می دهد که در زبان ناحیه قومس هزار سال پیش، چه نوع واژگانی و چه نوع ساختارهایی در فعل ها و پیشاوندهای فعلی وجود داشته است که با زبان رسمی متون ادبی زبان فارسی دری متفاوت بوده است. تاکنون درباره زبان کهن ناحیه قومس، مطالعه ای انجام نگرفته است، نه به وسیله ایرانیان و نه بردست خاورشناسان و زبا ن شناسان فرنگی. و این یادداشت می تواند سرآغازی برای این رشته مطالعات باشد. منابع نویافته ولی بسیار قدیمی مقامات خرقانی، و مقامات بایزید که اساس این پژوهش است، تاکنون از دسترس ارباب تحقیق به دور بوده است.

    کلیدواژگان: قومس، زبان قومسی، تاریخ زبان فارسی، ابوالحسن خرقانی، تاریخ تصوف در ایران، تذکره الاولیاء، دستورالجمهور
  • محمود عابدی صفحات 101-126

    یکی از غزل های معروف حافظ، با مطلع «زلف آشفته و خوی کرده و...»، با ظهور غیرمنتظره معشوق چنان آغاز می شود که بسیاری از پژوهندگان شعر خواجه آن ظهور را جلوه گری معشوقی تصور کرده اند که غالبا در عشق مجازی مطرح شده است. در این مقاله با بررسی سابقه این نوع ظهورمعشوق و دیدار با او، در شعر فارسی، نشان داده شده است که گزارش شاعران از این تجربه به تناسب جهانی که در آن می اندیشیده اند و توان و مهارتی که در زبان و هنر داشته اند، مانند عشق گوناگون است و صورت های گونه گون آن با تفاوت هایی از زمین تا آسمان و از آدم تا خداست. خواننده در ضمن این بررسی با سنایی، عطار، مولوی و حافظ در خلوتی روحانی دیدار خواهد کرد، در حالی که این بررسی خود می تواند جست وجوی نسب نامه ای برای آن غزل خواجه تلقی شود.

    کلیدواژگان: ظهور معشوق در غزل حافظ، فرخی، سنایی، انوری، عطار، مولوی، حافظ
|
  • Hamid-Reza Tavakoli * Pages 9-37

    One of the most prominent evident features of Mathnavi Movlavi is its unique of story telling and association. In this article attempts are made to explore the distinguishing feature of Mathnavi Movlavi`s narrative style against those of former man of letters. Meanwhile, the author, highlighting the similarities in the narrative style of Mathnavi and Qazalyyat-e Shams and particularly Attar works, proceeds to comparing the narrative styles of Mathnavi ad the Holy Qoran and comments on movlavi`s innovations.

    Keywords: Mathnavi Movlavi, narrative, allegory, association
  • Ali Mohammad Haqshenas * Pages 39-58

    This article attempts to discuss freedom, liberation and deliverance in language and literature. To this end the author uses two theories: Bloomfild`s “language application” theory and Karl Popper`s “Conjecture and Refutation” theory. It is  argue that language may considered as a substitution for stimulus and real responses and in  so doing it rescues man from the nature determination. Moreover drawing upon Popper`s the paper indicates how literature may exceed real world limitation and constructions and in so doing, paves the way for individual innovations. Literature in deed goes beyond the limits imposed by the two worlds – the real world and the language system and ends p with liberty.

    Keywords: Freedom, Liberation, Deliverance, language, literature, Conjecture, Refutation
  • Hakimeh Dabiran * Pages 59-80

    In this article, first, the effect of poets on each other has been discussed. The author emphasizes formal and semantic resemblance in poet’s works as a means to determine whether resemblance and counter resemblance is a case of borrowing or not. Both these cases apply to Sheikh Farid-o-din Attar, the author of Mantegho-tair and Tazkerat-ol-olia and Sheikh Mohammad Shabestari, the author of Golshane Raz. On the one hand, Shabestari feels honor in studying some eloquent literary men such as Attar and, on the other hand, considers borrowing meanings as eavesdropping on angel and conceptual and semantic resemblance as Tavarod (a kind of plagiarism). Admiring Attar, Shabestari considers his own works as a small part of Attar’s Tableh ( Box). In this Study, all the similar matters used by the author of Golestan-e-Raz and Sheikh Mohammad Lahiji are gathered. Moreover, some Gnostic terms such as the unity of existence, manifestation, love, hate, and death are examined for the purpose of clarifying the two poets’ verses.   

    Keywords: mysticism, Attar, Shabestary
  • Mohammad-Reza Shafi’i Kadkani * Pages 81-100

    In this article, first, the author introduces Abolhassan Kharghani – the great Iranian Sufi- in brief. Then, the remains of old language in Ghumis region (a part of the newly-established province of Semnan) will be sought. The old language of Ghumis has lived on in the words of Kharghani through a thousand years. This language manifests the differences between modern terms, verb structures and prefixes of Dari and those of Ghumis language dating a thousand years ago. Up to now, no study -neither Iranian nor Orientalist or European one- has been carried out on Ghumis language. Thus, this work can break the ground for such studies. The newly-discovered, yet old, sources of Maghamat– e Kharghani and Maghamat-e bayazid upon which this study builds have not been accessed by researchers.

    Keywords: Ghumis, The language of Ghumis, The history of Persian language, Abolhassan Kharaghani, The history of Sufism in Iran, Tazkerat-ol Olia ( the biography of the saints), Dastour-ol Jomhour
  • Mahmoud Abedi * Pages 101-126

    A highly popular poem of Hafez opening with ‘zolf Ashofte o khoui karde va’, starts with such an unexpected turn-up of ‘the beloved‘ that many researchers have considered it as traces of an implied metaphorical love in the poet′s works. In this article, having examined the early literature on this type of emergence of ‘the beloved‘ and communication with the beloved, the researcher has indicated how poets′ recounting of this experience varies according to their worlds of thinking as well as their competence and mastery in language and arts. The range of variations in poets′ reflections and interpretations is as wide and sharp as their conceptualization of ‘love’ itself. Also, in this analytic study, the readership is exposed to the essence of thoughts of Sanaee, Attar, Moulavi, and Hafez and awarded the opportunity of a friendly visit to these poets. Meanwhile, this study may be considened as a search for the geneology of Hafez ′s above – mentioned lyric poem.

    Keywords: The Emergence of the Beloved, Farrokhi, Sanaee, Anvari, Attar, Moulavi, Hafez, Hafez’s Lyrics