فهرست مطالب

مجله مطالعات و تحقیقات ادبی
سال دوم شماره 1 (بهار و تابستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/06/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • حسن ذوالفقاری صفحات 7-32

    داستان رمزی «حسن و دل» یا «دستور عشاق» سروده فتاحی نیشابوری (فوت852) است. این داستان رمزی عاشقانه همواره مورد توجه مستشرقان بوده و به زبان‎های مختلف ترجمه شده و هشت نظیره فارسی و ده نظیره ترکی از آن به عمل آمده است. بن مایه های عرفانی و عاشقانه بسیار و تعدد رمزها و تنوع مضامین، این اثر را منظومه ای قابل مطالعه می کند. شاعر کوشیده است در داستان خود از استعاره های مربوط به شعر تغزلی و اعضای بدن به عنوان رمز بهره گیرد. مهم ترین رویکرد «حسن و دل» تقابل عقل و عشق است که در ادب فارسی و صوفیانه سابقه ای دراز دارد. سراینده می کوشد این تقابل و برتری عشق و مصایب آن را در پیروزی بر دل نشان دهد. این مقاله ضمن گزارشی از داستان و با اشاره ای به زندگی و احوال فتاحی نیشابوری، به نقد و تحلیل آن می پردازد و ابعادی از این منظومه عاشقانه را می گشاید تا مگر فتح بابی برای تحقیقات وسیع دیگر گردد.

    کلیدواژگان: حسن و دل، تقابل عقل و عشق، دستور عشاق، فتاحی نیشابوری، داستان رمزی، داستان تمثیلی، منظومه عاشقانه، عرفان
  • رضا روحانی صفحات 33-54

    نگارنده در مقاله حاضر، آراء مولانا درباره روابط متن با نویسنده، مخاطب و متون دیگر را جستجو، و سعی کرده آن را با نظریات هرمنوتیک معاصر، مقایسه و تطبیق کند.
    همچنین نگارنده کوشیده است علاوه بر نقل و تبیین و تطبیق برخی نظریات جدید با ابیات و اندیشه های مولانا در شش دفتر مثنوی، برخی از نوآوری های آراء مولانا درباره ارتباط متن و مخاطب را نیز تشریح نماید. در این جستار مختصر، هرچند با نگاهی تاویلی و قدری ساختارشکن به برخی مباحث نظری مولانا نگریسته شده، اما، به آراء مولانا درباره تاویل به طور ویژه و ساختارشکنی های هنری او پرداخته نشده است. دستاورد مقاله آن است که می توان با خوانشی نو، بسیاری از نظریات جدید هرمنوتیکی درباره موضوع مورد بحث را از مثنوی استخراج و به عالم نظریه پردازی ارائه کرد.

    کلیدواژگان: مثنوی، تاویل، نویسنده متن، مخاطب متن، هرمنوتیک، نظریه ادبی
  • سید مهدی زرقانی صفحات 55-84

    این مقاله در پی ارائه یک الگو برای بررسی زبان شعر است؛ به گونه ای که همه جنبه های آن را در برگیرد. ابتدا به بررسی تئوری کلاسیک درباره زبان شعر پرداخته ایم. سپس آراء محققان متاخر و معاصر درباره زبان شعر را آورده ایم و نشان داده ایم که با وجود تحقیقات گران مایه، الگوی کاملی که بر اساس آن بتوانیم همه زوایای زبان شعر را بررسی کنیم، در میان نیست. سپس به ارائه الگوی مورد نظر خود پرداخته ایم. در این الگو برای زبان شعر سه لایه یا سطح در نظر گرفته ایم و سپس معیارهایی را برای تعیین حد هنری هر لایه ارائه داده ایم.

    کلیدواژگان: زبان شعر، زبان شناسی، نقد ادبی
  • ناصرقلی سارلی صفحات 85-98

    برخلاف زبان شناسی همگانی که گفتار را در مقام نظر و عمل بر نوشتار اولویت می دهد، در بحث زبان معیار و معیارسازی، تقدم با نوشتار است. این امر دلایل اجتماعی و فرهنگی و فنی دارد و به ویژگی های کارکردی و ساختاری نوشتار باز می گردد. ویژگی ها و ساختار نوشتار آن را معیارپذیر و ویژگی ها و ساختار گفتار آن را معیارگریز ساخته است؛ به طوری که برخی وجود معیار گفتاری را انکار می کنند. با این حال زبان شناسان اجتماعی برای زبان معیار، گونه گفتاری قائلند ولی در تعریف آن تساهل می کنند. با آن که معیار گفتاری قاعدتا باید هنجارها و ملاک های خاص خود را داشته باشد، هنجارها و ملاک های نوشتار بر آن تحمیل می گردد و نوشتار برای گفتار به مثابه راهنما عمل می کند. هرچه فاصله میان گفتار و نوشتار در زبانی کمتر باشد، آن زبان درجه معیاری والاتری دارد. شکاف میان گفتار و نوشتار گاهی سبب مرگ زبان های معیار گشته است.

    کلیدواژگان: زبان معیار، گفتار، نوشتار، لفظ قلم
  • محمود فتوحی صفحات 99-123

    مسئله شباهت اشعار مولانا با سبک سوررئالیسم در زبان فارسی از مدت ها پیش مطرح بوده است. این مقاله با اشاره به سابقه این بحث می کوشد تا از منظری دقیق تر در اثبات این مدعا اقامه دلیل کند و برای وصول به این هدف همانندی شیوه سوررئالیسم با سبک شعری مولانا را از دو منظر به بحث می گذارد: نخست به بیان شباهت دیدگاه های مولوی درباره شعر و شاعری با بوطیقای شعری سوررئالیسم می پردازد و در بخش دوم مشخصه های تصویرگری سوررئالیستی را در اشعار مولوی نشان می دهد. اینک می توان گفت آنچه را آندره برتون و یارانش در سال های1924 تا 1930 میلادی در پاریس در باره جنون و نگارش خودکار، امرشگفت، شعله واری سخن، نامحرمی زبان در بوطیقای شعری خویش صورتبندی و مطرح کردند، هشت قرن پیش از آنها مولانا جلال الدین محمد مولوی (604-672 ق) با قدرتی شگفت آور تجربه کرده و حتی در شعر خود به آن فرایندها اشاره کرده است.

    کلیدواژگان: بوطیقای سوررئالیستی، تصویر سوررئالیستی، مولوی بلخی، آندره برتون
|
  • Hasan Zolfaqari * Pages 7-32

    'Beauty and Heart' (Per. Hosn O Del) or Directions for Lovers (Per. Dastour Ol Oshaq) is a versified Persian allegory by Fattahi Neyshabouri (Death: 825 A.H. /1446 A.D). This allegory has attracted many oriental scholars and has been translated into several languages. Also, it has been imitated eight times in Persian and ten times in Turkish. Mystical and loving themes, great number of symbols and variation in themes have made the allegory an interesting book for further study. The poet tries to employ body organs and lyric metaphors to encode his ideas in the narrative style. The overriding theme of Beauty and Heart is the clash between reason and love as a recurrent topic of Persian Suffism. The poet portrays the victory of love in this clash along with the lover's sufferings. This paper provides a critical summary report of the story and a biographical account of Fattahi so that more light is shed on this mystical allegory and, in so doing; more avenues of research are opened up.

    Keywords: Hosn O Del, Clash of reason, love, Dastour Ol Oshaq, Fattahi Neyshabouri, Mystical allegory
  • Reza Rouhani * Pages 33-54

    In this article, attempts are made to examine Moulana's views concerning the relation between text, the author, the audience and other texts against the contemporary hermeneutics theories. Further, after interpreting the modern theories and matching them with Moulana's poetry in his six versified books, the author presents an account of Moulana's innovations regarding the relation between text and audience. Although this article takes a deconstructive approach to analyzing Moulana's theoretical issues, it does not deal with Moulana's ideas concerning hermeneutics deconstructively. The article, as its immediate implication of the findings, implies the possibility of uncovering many hermeneutic theories in Mathnawi.

    Keywords: Mathnawi, Hermeneutics, Author of the text, Audience of the text, literary theory
  • Seyed Mehdi Zarqani * Pages 55-84

    This article attempts to present a comprehensive scheme for the analysis of poetic language. To this end, first, the classical theory of poetic language is examined. Then, the positions of early and contemporary researchers concerning poetic language are critically reviewed. It is argued that, so far,  despite the invaluable research findings, no exhaustive model for the analysis of all aspects of poetic language has been provided. Finally the author introduces his own model consisting of three layers along with some distinctive criteria for establishing the artistic value of each layer.

    Keywords: Poetic language, Linguistics, Literary criticism
  • Naser - Qoli Sarli * Pages 85-98

    Unlike general linguistics which, practically speaking, prefers spoken language to written language, in studying the standard language and standardization, priority goes to written language. The logic behind this phenomenon must be found in social, cultural, and technical bases as well as the unique functional and structural characteristics of the written mode. Whereas features of written language contribute to its tendency for standardization, the nature of the spoken language has proved it more standard-resistant, so that some scholars, even, push the argument further denying the existence of any standard spoken language. Nevertheless, the sociolinguists have identified a standard variety for the spoken language but they have hardly suggested any precise definition for it yet. Although, standard spoken language should, by nature, have its own norms and criteria, in practice, the norms and criteria of written language dominate it and the written language functions as a prototype model. It is argued that the narrower the gap between the written and spoken modes in a given language, the higher the standard value of that language would be. The gap between written and spoken language has, at times, resulted in language death.

    Keywords: Standard language, written language, Spoken language, Lafze Qalam
  • Mahmoud Fotoohi * Pages 99-123

    The similarities between Moulana's (Roumi) poetic style and Surrealism have been widely studied for many years. After reviewing the relevant literature, this paper revisits the topic more intensively and cites some supporting arguments to that claim. To this end, the similarities between the above styles are discussed from two perspectives. First, the similarities between Moulana's views concerning poetry are compared against those of the manifesto of surrealism. In the second part, the distinctive features of surrealist imagery in Moulana's poetry are portrayed. Then, it can be convincingly argued that what Andre Brereton and his contemporaries (1924 -1930) presented about madness and self-directed writing, marvelous phenomenon, the spark nature of poetic discourse, etc. in their poetic manifesto in Paris had indeed been experienced and realized in poetry by the great Persian Poet Moulana Jalal Ol Deen Mohammad Moulavi (604 – 672 A.H.) as early as eight centuries ago.

    Keywords: Moulavi, Surrealism poetry, Surrealistic Image, Andre Brereton