فهرست مطالب

مجله مطالعات و تحقیقات ادبی
سال سوم شماره 1 (پاییز 1384 - بهار 1385)

  • تاریخ انتشار: 1384/10/11
  • تعداد عناوین: 5
|
  • علی حیدری، قاسم صحرایی صفحات 7-23

    انس و علاقه حافظ شیرازی به قرآن مجید بر کسی پوشیده نیست. حافظ مطالعه این کتاب آسمانی را تا آن جا ادامه داده است که آن را از بر کرده و لقب حافظ نیز از همین رهگذر است. بدون شک ساختار، شیوه بیان و اسلوب هنری قرآن در نحوه بیان حافظ تاثیر بسزایی داشته است. بعضی از این تاثیرات، مانند درج و تضمین آیات یا استفاده از مفهوم آن ها، کاملا روشن و مشخص است. اما تاثیرپذیری حافظ از قرآن فراتر از این موارد است. در این مقاله به دو نکته بلاغی (ذکر عام پس از خاص و ذکر عام به جای خاص) که در قرآن و به تبع آن در غزلیات حافظ کاربرد وسیعی دارد، اشاره شده است.

    کلیدواژگان: قرآن، حافظ، اسلوب هنری
  • احسان شفیقی*، بیژن ظهیری ناو صفحات 25-47

    یکی از مهم ترین آموزه ها و اصول تربیتی صوفیه و مکاتب عرفانی، حفظ اسرار و پاسداشت حریم رازهای مگو است. عرفا و پیران طریقت، مریدان نوآموز و مبتدیان راه دشوار طریقت را بدان وسیله می آزمودند و صلاحیت آنان را می سنجیدند؛ مولانا با انتخاب تخلص «خاموش» در غزلیات شمس و با تاکید بر سکوت و خاموشی و دم در کشیدن در پایان هر داستان کوتاه و نیمه راه حکایات بلند در مثنوی، به ویژه در مواردی که امواج سهمگین معارف او بر مکنونات جهان ناپیدا در صدد برافکندن پرده از صحن خانه اسرار برمی آید، نام خود را به عنوان برجسته ترین پاسدار حریم رازهای عرفان ثبت می کند. در این مقاله جلوه های این رازپوشی را در مثنوی و غزلیات او پی می گیریم.
    در این جستجو درمی یابیم که سکوت و خاموشی مولانا معلول عواملی چون کژفهمی مخاطبان و دعوت به شناخت نیروها و توانایی شگرف و مغفول انسانی، پری و سرشاری از سخن و سرانجام، شوق بی پایان او برای کشف حجاب از چهره عروس رازها است. چه در سایه این سکوت و خاموشی و بی اعتنایی به ابزار ظاهری شناخت، امکان گذار به دنیای شناخت حقیقی و معرفت الهی حاصل می شود و مولانا این مرتبه از شناخت را بارها تجربه نموده است.

    کلیدواژگان: مولانا، مثنوی، راز، خاموشی، دیوان شمس، عرفان
  • مرتضی محسنی*، غلامرضا پیروز صفحات 49-73

    پروین اعتصامی از شاعران سده اخیر است که متاثر از ساختار اجتماعی ایران پیش از مشروطه و پس از آن، به خلق شعرهایی دست زده است. وی در این شعرها هم به موضوع هایی اشاره کرد که در فرهنگ سنتی ایران انعکاس یافته و هم به طرح افکاری پرداخت که تحت تاثیر فرهنگ جدید جامعه ایرانی پس از مشروطه و جامعه جهانی است. شاعر در شعرهای اخیر خود، عموما با نگرشی سلبی، وضع موجود را در بوته نقد قرار داده است. پروین در انعکاس دادن هنرمندانه اندیشه هایش، هم متاثر از سنت و هم ملهم از مدرنیته بوده است. شعر وی چون شخصیت او، مرزنشین دو قلمرو سنت و تجدد است. در این مقاله اندیشه های اجتماعی شعر پروین براساس چالش های اجتماعی ایران در اواخر دوره قاجار و پهلوی اول مورد تحلیل قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: سنت، مدرنیته، پروین اعتصامی، فرهنگ، شعر اجتماعی، نگرش انتقادی
  • نرگس محمدی بدر * صفحات 75-89

    در پژوهش حاضر سعی شده نحوه رشد و حرکت یک سوژه انسانی در بستر بین المللی نشان داده شود. از بین نحله های موجود ادبیات تطبیقی، نحله «رمارک» مورد توجه قرار گرفت. رمارک این علم را نه یک رشته مستقل، بلکه دانشی «میان رشته ای» (interdisciplinary) و پلی میان آثار ادبی ملت ها می دانست. از میان روش های مطالعه تطبیقی، شیوه پیشنهادی جرج بردی که شامل چهار مرحله: توصیف (description)، تفسیر (interperation)، هم جواری (juxtaposition)، مقایسه (Comparison) است، ملاک قرار گرفته است. «قلب مادر» از اشعار ایرج میرزا، شاعر دوره مشروطه است که سالیان مدید توسط معلمان دلسوز کشورمان در کلاس های درس زمزمه می شود. «ژان ریش پن» سراینده اصلی این شعر و کشور فرانسه خاستگاه اصلی این اثر است. بررسی تطبیقی این سوژه از بعد تیپ شناسی نشان می دهد، انسان ها، فارغ از تمامی افتراق ها که برخاسته از تفاوت های فرهنگی آن هاست همواره مشترکاتی دارند. مشترکاتی که از روح و روان انسانی و از زندگی اجتماعی آن ها نشئت گرفته است. ادبیات تطبیقی می تواند در جهت انتقال ذوق و احساس و عواطف و خرد انسان ها و ملت ها به یکدیگر، به منظور ایجاد ارتباط و پیوند میان اندیشه ها و ذوق ها و درک و فهم و تاثیر متقابل فرهنگ ها نقش آفرین و بالنده باشد.

    کلیدواژگان: شعر، ترجمه، قلب مادر، فرانسه، فارسی
  • سید کاظم موسوی صفحات 91-107

    مثنوی مولوی بدون نام و ستایش خداوند آغاز می شود و در پایان نیز در داستان «دژ هوش ربا» سرنوشت قهرمان اصلی داستان یعنی برادر سوم ناتمام مانده، رها می شود. گویی مولوی تداوم زمان را اصل و مدار هستی می داند که انسان ها به نوبت و هر کدام به سهم خود این دایره هستی را می چرخانند. سنخیت و همسویی انسان ها در باطن و اتصال آن ها به حضرت حق از موضوعات محوری عرفان است که در مثنوی شریف نیز به گونه های متفاوت بیان شده است. داستان «پیر چنگی» که از دو شخصیت اصلی، یعنی عمر و پیر چنگی ساخته شده است دارای این رویکرد است. عمر و پیر چنگی از نظر ظاهر از دو جایگاه اجتماعی برخوردار هستند که به گونه ای بی رابطه یا متضاد با یکدیگرند؛ اما در باطن سنخیتی بسیار قوی با یکدیگر دارند و در پایان داستان به یگانگی می رسند. تعامل و تبادلی که بین همه انسان ها و کائنات ساری و جاری است.

    کلیدواژگان: پیر چنگی، عمر، سنخیت، من، خود
|
  • Ali Heidari *, Ghasem Sahraei Pages 7-23

    Hafez enjoys a very good reputation for his close interest and concerns  for  the Holy Qoran. He  studied this heavenly book to such an extent and depth  that he knew it by heart and thus was designated as hafez (memorizer). No doubt,  the structure, eloquence and aesthetic style of Qoran wordings  have had a remarkable impact  on Hafez. Some of these effects, including  inserting and mentioning of signs (Ayat) or  using their meanings  are conspicuous.  However,  the influence of Qoran on Hafez goes far beyond that. This article discusses two eloquent points (mentioning General after Specific and General for specific) which are  widely used in Qoran and,  accordingly, in Hafez's  Lyrics (sonnets).

    Keywords: Qoran, Hafez, Aesthetic Style
  • Ehsan Shafighi * Pages 25-47

    One of the main educational principles of Safavieh and schools of mysticism is preserving the mysterious and keeping the rights of Magoaw's secrets. This way, Gnostics and the followers of ways tested the competence of the beginner disciples and the pioneers of difficult ways. By choosing the silent pen-name in Shams 1yrics and by emphasizing on silence at the end of each short story and midway of long stories of Mathnavi, especially when his dreadful waves of knowledge over the unfounded world remove the covers of mysterious houses, Jalaloddin Romi records his name as the greatest preserver of the rights of the secrets of the mysticism. In this research, we find that Jallaloddin Romi's silence originates from factors such as misunderstanding of his addressers, inviting to identify addresses to identify powers, his great ability, richness of speech and, finally, his endless interest in removing covers from the face of the bride of secrets. Perhaps, through being silent and not paying attention to external tools of recognition, the divine knowledge is acquired and Jallaloddin Romi had experienced this recognition for many times.

    Keywords: Jalaloddin Roomi, Masnavi, Secrets, Silence, Shams Anthology (Divan), Mysticism
  • Morteza Mohseni *, Golam Reza Pirooz Pages 49-73

    Parvin Etesami, as one of the poets of the recent century, was affected by the social  structure  of Iran of both Pre-Constitutionalism and Post- Constitutionalism. In her poetry , she dealt with issues which were both reflected in the Iranian traditional culture and affected by the new culture of Iranian society flourishing following constitutionalism and the global society as well. In her later poems, based on her Negating approach, she criticized the contemporary social conditions. In so doing, she was affected by traditions and inspired by modernity. Her poetry, akin to her personality, the primary concern of the present article is the study and analysis of Parvin's sociological thoughts in the light of the social ups and downs in the Iran of late Ghajar dynasty and First Pahlavi.

    Keywords: Tradition, Modernity, Parvin Etesami, Social Poetry, Critical theory
  • Narges Mohammadi Badr * Pages 75-89

    In this study, attempts have been made to illustrate the formation and movement of a human theme in an international context. Among the available viewpoints concerning comparative literature, Remarque was adopted. He has considered comparative literature not as an independent subject but as an interdisciplinary one and as a bridge between literature of all nations. From among a wide variety of methods of comparative literature, George Brady suggests a method comprising four stages: description, interpretation, juxtaposition, and comparison. The poem "heart of mother" was composed by Iraj Mirza, a parliamentary poet, and has been murmured and taught by our sympathetic teachers. Joan Rich Pen is the main part of it, and France is the main source of it. A comparative survey of this theme indicates that people irrespective of all distinctions, originating from their cultural differences, have a great number of things in common. These commonalities originate from their human spirits. Comparative literature, then, can manage to transfer feelings, emotions and wisdom to peoples and nations in order to provide positive relationships and connections between them and foster their thoughts and feelings as well as mutual understanding.

    Keywords: Poem, Translation, Heart of mother, France, Persian
  • Kazem Mousavi * Pages 91-107

    Moulavi's Mathnavi opens with no praise to God and there is no resolution for the third brother as the protagonist of the story of Deje Housh Roba ( Enchanting Castle ) either. It seems that Moulavi considers the continuity of time as one of the most important components of the cosmos in which every single person plays his vital role and helps move this circle of life. This issue, which looks as one of the basic issues of mysticism, has a remarkable manifestation in Moulavi's Mathnavi. The story of Pir Changi is an excellent example of this approach. It consists of two major characters who assume totally different social positions on the literal Level. However, at the deeper level, Omar and Pir Changi have strong affinities with each other. That's why they both reach to unification at the end of the story; a unification that depicts the ever going interaction between human beings and all creatures in the universe.

    Keywords: Pir-e- Changi, Omar, affinity, ego, self