فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد - سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 48، زمستان 1389)

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 48، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/22
  • تعداد عناوین: 13
|
  • رضا میرزایی، راحیل افتخاری، محمدرضا آرمات، هوشنگ رفعت پناه، حمیدرضا سیما، نرگس ولی زاده، جلیل توکل افشاری، ابوالفضل نعیم آبادی، هدایت الله شیرزاد* صفحه 1
    زمینه و هدف

    ویروس هپاتیت B (HBV) شایع ترین علت بیماری کبدی حاد و مزمن در جهان به شمار می رود. در افراد ناقل HBV می بایست وضعیت تکثیر ویروسی با استفاده از مارکرهای مناسب از جمله HbeAg مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت مثبت بودن و همچنین بالا بودن آنزیم های کبدی افراد مبتلا به هپاتیت مزمن شناسایی شده و سپس تحت درمان قرار گیرند. لذا این مطالعه با هدف تعیین فراوانی مارکر HBeAg و ارتباط آن با سطح ترانس آمینازهای کبدی در افراد HBsAg مثبت انجام گرفت.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 144 فرد آلوده به ویروس هپاتیت B در مراجعین به بیمارستان امام رضا(ع) شهر مشهد در سال 1385 انتخاب و سپس در سرم این افراد، HBeAg و آنزیم های کبدی با روش الایزا و تست های بیوشیمیایی اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی و کای دو تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    فراوانی افراد 94 نفر مذکر و 50 نفر مونث بود. این افراد در محدوده سنی 85-2 با میانگین 3/2±4/37 سال قرار داشتند. 18% (26 نفر) دارای HBeAg در سرم بودند. میانگین آنزیم آسپارتات آمینو ترانسفراز (AST) در گروه HBeAg مثبت IU/L 83 و در گروه HBeAg منفی IU/L 2/56 بود (01/0P<). میانگین آنزیم آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) نیز در دو گروه به ترتیب IU/L79 و IU/L 7/73 به دست آمد که تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0P<).

    نتیجه گیری

    در این تحقیق مشخص گردید که مثبت بودن HBeAg با سطح افزایش یافته آنزیم های کبدی همراه است. لذا پیشنهاد می گردد مطالعاتی در مناطقی دیگر به منظور بررسی ارتباط این نوع آنتی ژن با سطح ترانس آمینازها انجام شود تا ارتباط این دو مارکر با قاطعیت بیشتری تائید شود.

    کلیدواژگان: آلانین آمینو ترانسفراز، آسپارتات آمینو ترانسفراز، هپاتیت B، HBeAg
  • تهمینه صالحیان، فرانک صفدری ده چشمه ای، اعظم علوی، محمد رحیمی مدیسه صفحه 8
    زمینه و هدف
    استفاده از عوامل بی هوشی و بی حسی جهت تسکین درد زایمان اغلب باعث عوارضی در مادر و نوزاد می گردد. شیوه های غیر دارویی مانند طب فشاری در کاهش درد زایمان موثر می باشد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر فشار در نقطه سانینجیائو بر شدت درد و مدت زایمان در زنان نخست زا بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی تعداد 60 خانم حامله نخست زا انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه فشار و تماس در نقطه سانینجیائو تقسیم شدند. برای انجام مداخله با شروع هر انقباض، کمک پژوهشگردر گروه مورد با انگشتان شست خود روی نقطه سانینجیائو در هر دو پای مددجو (چهار انگشت بالای برجستگی قوزک داخلی پا) فشار وارد می نمود و در گروه شاهد انگشتان با نقطه سانینجیائو تماس داشتند. شدت درد پایه با استفاده از مقیاس سنجش درد (VAS) در دیلاتاسیون های4، 6، 8 و 10 سانتی متر سرویکس در هر دو گروه اندازه گیری شد. اطلاعات پس از جمع آوری به کمک پرسشنامه و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (کای اسکوئر و تی تست) تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین شدت درد بعد از مداخله در گروه مورد در دیلاتاسیون های 4، 6 و 8 سانتی متر به طور معنی دار کمتر از گروه کنترل بود (001/0P<). طول مدت فاز فعال زایمان در گروه مورد 6/77±174 و در گروه کنترل 6/78±278 دقیقه بود (001/0P<). اما طول مدت مرحله دوم زایمان در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    طب فشاری به عنوان یک تکنیک ایمن و با سهولت انجام توسط هر شخصی، می تواند در کنترل درد زایمان کاربرد داشته باشد.
    کلیدواژگان: زنان نخست زا، شدت درد، طب فشاری، نقطه سانینجیائو
  • ملک سلیمانی مهرنجانی، احمد همتا، سید محمد علی شریعت زاده صفحه 15
    زمینه و هدف
    القاء سرطان پوست در موش های صحرایی نژاد SD ایجاد تومورهایی را می نماید که از نظر فیزیولوژیکی و شیمیایی شباهت های زیادی با تومورهای پوستی در انسان دارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ناهنجاری های عددی و ساختاری در مجموعه کروموزوم های موش های صحرایی مبتلا به سرطان پوست و بررسی مناطق متناظر آن ها در کروموزوم های انسانی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی mg 5/2 ماده ی کارسینوژنیکDMBA (7،12-Dimethylbenz[α]anthracene) به طریق زیر جلدی به موش صحرایی نژاد اسپراگ داولی (SD) تزریق شد. سپس تومورهای ایجاد شده در گروه های مورد آزمایش با روش های هیستوپاتولوژی، ایمنوهیستوشیمی و کشت سلول مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از سلول های حاصل از کشت سلولی به تهیه کروموزوم های متافازی اقدام و نواربندی گیمسا انجام گردید. با کمک پایگاه های اطلاعاتی، ژن های ساکن در نواحی تغییر یافته شناسایی گردید و همچنین جهت تعمیم نقش احتمالی آنها به انسان از روش مقایسه ی ژنومیک استفاده شد.
    یافته ها
    تغییرات کروموزومی غیر اتفاقی و متداول در بین حداقل 15 سلول متافازی شامل: افزایش عددی کروموزوم های شماره 8، 9، 10، 18 و کاهش عددی در کروموزوم های شماره 4، 6، 12، 16 و همچنین تغییرات ساختاری از جمله حذف در کروموزوم های شماره 1، 4، 5، 6، 17 ثبت گردید. همینطور کروموزوم های مارکر در مدل های کروموزومی دیپلوئیدی و تریپلویدی، مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به تغییرات ساختاری ویژه مشاهده شده در کروموزوم های متافازی و با در نظر گیری بررسی مقالات مختلف، پیش بینی می گردد ژن های SRD5A2،،BCAM SIRT2، AKT2، MLANA، RHOB، CANX و TERT در بروز سرطان پوست دخالت داشته باشند. همچنین پیشنهاد می گردد که ناهنجاری های ساختاری کروموزومی گزارش شده در این پژوهش که محل استقرار احتمالی ژن های دخیل در این سرطان می باشند مورد کنکاش بیشتری واقع گردد تا ژن های کاندید بیشتری برای بررسی دقیق تر مشخص گردد
    کلیدواژگان: 12، 7، دی متیل بنزآنتراسن، سرطان پوست، نواربندی گیمسا، موش صحرائی نژاد SD
  • علی حسن پور دهکردی، معصومه شوهانی، تهمینه صالحیان، فرانک صفدری ده چشمه ای، نسرین فروزنده، ارسلان نادری پور، رضا پورمیرزا کلهری صفحه 24
    زمینه و هدف
    سبک زندگی تاثیر بارزی بر پیشگیری یا ایجاد چاقی دارد و تعدیل آن در کنترل یا کاهش عوارض آن موثر است. پژوهش حاضر به منظور مقایسه سبک زندگی بزرگسالان 65-20 ساله با نمایه توده بدنی کمتر و بیشتر از 25 انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 210 نفر با نمایه توده بدنی کمتر و بیشتر از 25 شهرستان شهرکرد (چاق 110- غیر چاق 100 نفر) با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و سبک زندگی آنان با استفاده از پرسشنامه سنجش سبک زندگی میلر مورد بررسی قرار گرفت. سپس اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری تی، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد چاق 05/11±76/43 و غیر چاق 1/11±38/42 و 50% افراد چاق و غیر چاق مذکر بودند. بر اساس نتایج این مطالعه بین استفاده از کره، سبزیجات، سوسیس، کالباس، سیب زمینی سرخ شده، خمیرهای غنی شده، نانهای غنی شده، حبوبات، پنیرهای چرب، شیر کم چرب، فرآورده های گوشتی آماده، نمک اضافی در غذا، شکلات و شیرینی، میزان خواب در روز، دفعات بیدار شدن در طول شب، مدت زمان به خواب رفتن بعد از بیدار شدن، طلاق، آشتی با همسر، بازنشستگی، بیماری افراد خانواده، حاملگی، استرس، روش های مقابله با استرس، مشکلات جسمی و تغیرات مالی بین دو گروه ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    مطابق با یافته های پژوهش پاره ای از ابعاد سبک زندگی افراد چاق از جمله عادات غذایی، سبک خواب، مشکلات فیزیکی و مالی، روش های انطباقی با استرس، نامطلوب و تا حدودی مطلوب می باشد. بنابراین باید در زمینه پیشگیری اولیه و ثانویه چاقی از طریق تصحیح سبک زندگی در جهت ارتقاء سطح سلامت جامعه آموزش های لازم داده شود.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، چاقی، نمایه توده بدنی
  • مناسادات اردستانی، فرخنده امین شکروی، شهلا رودبار محمدی، فاطمه رخشانی، زینب غلام نیا صفحه 32
    زمینه و هدف
    در بسیاری از نقاط جهان کچلی سر مشکل بهداشت عمومی به ویژه در کودکان دبستانی به شمار می آید و کنترل آن بستگی به آموزش بیمار به منظور افزایش آگاهی و بهبود بهداشت دارد. این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر روی آگاهی، نگرش، عملکرد و کچلی سر دانش آموزان پسر ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 88-87 انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه نیمه تجربی 115 دانش آموز کلاس سوم دبستان که از نظر بیماری و عوامل دموگرافیک همسان بودند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه، برگه مشاهده مستقیم رفتار و نمونه برداری آزمایشگاهی از پوست و موی سر گردآوری گردید. پس از انجام آزمون اولیه بر اساس داده های به دست آمده برنامه آموزشی تهیه و سپس در گروه آزمون مداخله آموزشی به عمل آمد. بعد از دو ماه آزمون ثانویه انجام گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، من ویتنی، ویلکاکسون و مک نمار تحلیل گردید.
    یافته ها
    یافته های به دست آمده اختلاف معنی داری را در مورد تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد بهداشتی (001/0>P) و کاهش آلودگی در گروه آزمون نشان داد (01/0P<) ولی در گروه کنترل هیچ تغییر معنی داری مشاهده نشد. همچنین در این تحقیق بین آلودگی به کچلی سر و وزن پایین، نوع پوست چرب، تحصیلات پایین پدر و مادر ارتباط معنی داری به دست آمد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    بررسی ها نشان داد خطر انتقال کچلی سر به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی مطرح و آموزش بهداشت یک پاسخ مناسب به این مشکل است.
    کلیدواژگان: درماتوفیتوزیس، کچلی سر، آموزش بهداشت، دانش آموز ابتدایی
  • مرتضی دهقان، شهریار صالحی تالی، رضا ایمانی، سید لطف الله افضلی، فریناز فرهبد صفحه 40
    زمینه و هدف
    آسیب های بافت نرم از جمله آسیب تاندون ها و لیگامان ها از مشکلات شایع بوده که باعث ایجاد درد و اختلال در عملکرد فرد می شود. در این مطالعه تاثیر تزریق موضعی مورفین در کاهش شدت درد پس از اعمال جراحی بافت نرم اندام ها مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور 80 نفر از بیمارانی که با آسیب بافت نرم اندام ها به بیمارستان کاشانی شهرکرد مراجعه کرده بودند به صورت تصادفی ساده، به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. در گروه شاهد 1 سی سی نرمال سالین و در گروه مورد 1 میلی گرم مورفین به ازای هر یک سانتی متر برش با آب مقطر رقیق و به صورت موضعی تزریق شد. سپس شدت درد با استفاده از مقیاس سنجش درد (VAS) در ساعات 3، 10 و 24 پس از عمل جراحی اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از تست های تی مستقل، تحلیلی کای دو و تست دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران در گروه شاهد 34/6±5/32 و در گروه مورد 70/7±6/30 سال بود. میانگین طول برش در گروه شاهد 06/1±5/5 سانتی متر و در گروه مورد 8/1±57/5 سانتی متر بود (05/0P>). شدت درد در گروه شاهد در همه زمان های بررسی شده به طور معنی داری کمتر از گروه مورد بود (01/0P<).
    نتیجه گیری
    تزریق موضعی مورفین در اعمال جراحی بافت نرم اندامها در ساعات اولیه پس از انجام عمل جراحی بطور موثری در کاهش درد بعد از عمل بیماران مفید بوده و زمینه کاهش مصرف سیستمیک مسکن مخدر، بهبود سریع تر را در بیماران تحت عمل فراهم می کند.
    کلیدواژگان: بافت نرم، تزریق موضعی، مورفین، درد، عمل جراحی
  • مختار مختاری، مهرداد شریعتی، ژاله آذرنوش صفحه 45
    زمینه و هدف
    به علت اهمیت نقش کبد در ارتباط با متابولیسم داروهای شیمیایی و سنتز پروتئین های پلاسما و استفاده زیاد از داروی کابرگولین در درمان بیماری هیپرپرولاکتینمیا، پارکینسون و برخی اختلالات دیگر این مطالعه با هدف بررسی اثر داروی کابرگولین بر غلظت پلاسمایی آنزیم های کبدی و پروتئین های سرم انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار به 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. گروه های تجربی 1 و 2 و 3 به ترتیب مقادیر 1، 5/0 و ((mg/kg 1/0 دارو را دریافت کردند. گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکرد و گروه شاهد فقط آب مقطر (حلال دارو) دریافت کرد. تجویز دارو به صورت زیر پوستی و به مدت 14روز انجام شد. بعد از پایان دوره آزمایش نمونه های خونی از کلیه گروه ها تهیه و آنزیم های کبدی شامل آلانین ترانس آمیناز (ALT)، آسپارتات ترانس آمیناز (AST)، آلکالین فسفاتاز (ALP)، آلبومین و پروتئین توتال اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده از آزمایشات بوسیله آنالیز آماری غیر پارامتری (K Independent Sample) تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    بین گروه های تجربی دریافت کننده مقادیر مختلف دارو و گروه کنترل اختلاف معنی داری در میزان آنزیم هایALT و AST مشاهده نگردید. میزان آنزیمALP در گروه های دریافت کننده مقادیر 5/0 و حداکثر یک میلی گرم بر کیلوگرم (7/28±471 و 06/53±474) نسبت به گروه کنترل (64/31±551) کاهش معنی داری را نشان داد (05/0P<). میزان پروتئین تام نیز به دنبال دریافت مقادیر 1 و mg/kg5/0، کابرگولین 09/0±70/7 و 11/0±71/7 بود که کاهش معنی داری را نسبت به گروه کنترل (14/0±36/8) نشان داد (05/0P<). همچنین آلبومین در گروه های دریافت کننده مقادیر 1 وmg/kg 5/0، 02/0±46/4 و 05/0±6/4 بود و نسبت به گروه کنترل 08/0±71/4 کاهش معنی داری نشان داد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    عدم تغیرات معنی دار در سطح AST و ALT به عنوان شاخص های اصلی عملکرد کبدی می توان نتیجه گرفت داروی کابرگولین به عنوان یک آگونیست دوپامینی با مقادیراستفاده شده فاقد اثرات مخرب بر پارانشیم کبدی است، هر چند مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.
    کلیدواژگان: کابرگولین، آلانین ترانس آمیناز، آسپارتات ترانس آمیناز، آلکالین فسفاتاز، پروتئین، سرم
  • منیژه سرشتی، ایران غلام علیشاهی، میترا مقدس، فاطمه دریس صفحه 51
    زمینه و هدف
    ترمیم اپی زیوتومی و صدمات پرینه بعد از زایمان، با درد و ناراحتی همراه است. نوع ترمیم ممکن است بر میزان درد و بهبودی تاثیر داشته باش اپی زیاتومی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی د. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش ترمیم استاندارد و ترمیم ممتد پرینه بر میزان درد و بروز عفونت دو سوکور، 148 خانم زایمان کرده با اپی زیاتومی و بدون عوارض زایمانی در بیمارستان هاجر شهرکرد، جهت ترمیم اپی زیاتومی به شکل ممتد و یا استاندارد به صورت تصادفی انتخاب شدند. در ترمیم ممتد، واژن به شکل زنجیری، عضله، فاشیا و پوست به روش ممتد ترمیم شد. در ترمیم استاندارد واژن به شکل زنجیری، عضله و پوست منقطع و فاشیا به روش ممتد ترمیم گردید. میزان درد و عفونت پرینه، دو ساعت، ده و چهل روز پس از زایمان با استفاده از مقیاس دیداری درد ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی دانشجویی، کای دو و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بر اساس نتایج به دست آمده شدت درد دو ساعت بعد از زایمان، تعداد نخ مصرفی و مدت زمان ترمیم، در روش ممتد کمتر از روش استاندارد بود (001/0P<). میانگین شدت درد در دو گروه ممتد و استاندارد به ترتیب روز دهم (5/2±66/2 در مقابل 56/2±84/3) و روز چهلم بعد از زایمان (63/1±53/0 در مقابل 04/1±6/0) بود (05/0P<). در 5/12% واحدهای پژوهش (4 نفر) علایم عفونت مشاهده گردید که همگی مربوط به ترمیم استاندارد بود. تفاوت آماری معنی دار بین عفونت محل اپی زیاتومی و تکنیک ترمیم وجود داشت (05/0P<).
    نتیجه گیری
    ترمیم اپی زیاتومی به روش ممتد علاوه بر کاهش میزان عفونت و شدت درد پرینه پس از زایمان طبیعی، بدلیل صرف وقت و انرژی کمتر با کاهش توقف ما در بر روی تخت زایمان و هزینه کمتر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می باشد بدون اینکه عوارض نامطلوب بر جای گذارد. اما پیشنهاد می شود قبل از توصیه به انجام این روش به صورت روتین، مطالعات با ابعاد گسترده تر صورت گیرد.
    کلیدواژگان: اپی زیوتومی، ترمیم ممتد، ترمیم استاندارد، درد پرینه، عفونت
  • رباب شیخ پور، بمان علی جلالی خان آبادی، پریچهر یغمایی، محمدحسین سلمانی، محمد افخمی اردکانی صفحه 58
    زمینه و هدف
    دیابت قندی یکی از شایع ترین اختلالات متابولیکی در جهان است که در نتیجه نقص کامل یا نسبی و یا مقاومت به عمل انسولین ایجاد و کنترل نشدن آن موجب بروز عوارض قلبی، عروقی، کلیوی و چشمی می شود. ارتباط روی با سنتز، ترشح وعملکرد انسولین در برخی مطالعات مورد تایید قرار گرفته است. با توجه به اهمیت روی و احتمال کمبود آن در مناطق مختلف ایران، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر افزودن روی به رژیم غذایی بیماران دیابتی در میزان کنترل این بیماری انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی 60 بیمار دیابتی نوع 2 انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. به نیمی روزانه 25 میلی گرم و به نیم دیگر روزانه 50 میلی گرم روی به مدت 2 ماه داده شد. قبل و بعد از مداخله در بیماران گلوکز خون ناشتا، گلوکز دو ساعت پس از غذا، هموگلوبین گلیکوزیله و غلظت روی سرم اندازه گیری گردید. اطلاعات جمع آوری شده و نتایج حاصل از آنالیز بیوشیمیایی با استفاده از آزمون های آماری ویلکاکسون و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین غلظت روی سرم و هموگلوبین گلیکوزیله در دوز 25 میلی گرم پس از تجویز میزان روی تغییر معنی داری نشان نداد. ولی در دوز 50 میلی گرم میانگین غلظت روی سرم پس از تجویز روی (ug/dl30±160) نسبت به قبل از تجویز روی (ug/dl30±140) افزایش معنی داری نشان داد (01/0P<) و میزان هموگلوبین گلیکوزیله هم پس از مداخله کاهش معنی داری نشان داد (05/0P<). در هر دو گروه بین گلوکز خون ناشتا و گلوکز 2 ساعت پس از غذا قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که بالا رفتن سطح روی در بیماران دیابتی باعث کاهش هموگلوبین گلیکوزیله می شود و وضعیت کنترل بیماری را در آنها بهبود می بخشد. تصور می شود که بخشی از بیماران دیابتی دچار کمبود پنهان روی باشند و این مسئله در وضعیت کنترل بیماری آنها اختلالاتی ایجاد نماید.
    کلیدواژگان: دیابت نوع 2، روی، هموگلوبین گلیکوزیله
  • مهرداد روغنی، توراندخت بلوچ نژاد مجرد صفحه 64
    زمینه و هدف
    هیپرآلژزی یکی از علایم بارز دیابت قندی در میان مدت محسوب می شود که بر کیفیت زندگی افراد مبتلا تاثیر دارد. در این بررسی اثر ضد دردی تجویز خوراکی و دراز مدت برگ سیر کوهی در موش های صحرایی دیابتی شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 40 راس موش صحرایی به پنج گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با گیاه، دیابتی دریافت کننده سدیم سالیسیلات، دیابتی و دیابتی تیمار شده با گیاه تقسیم شدند. دو گروه تحت تیمار با گیاه، پودر برگ مخلوط شده این گیاه با غذای استاندارد موش (3%) را به مدت 8 هفته دریافت نمودند. در پایان کار، میزان احساس درد با استفاده از آزمون های فرمالین و غوطه وری دم در آب داغ تعیین شد. میانگین درد در ده دقیقه اول بعد از تزریق فرمالین به عنوان مرحله حاد و در دقایق 16 تا 60 به عنوان مرحله مزمن در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    درمان با برگ گیاه سیر کوهی موجب کاهش معنی دار نمرات درد موش های دیابتی از 14/0±41/2 به 12/0±01/2 فقط در مرحله مزمن آزمون فرمالین گردید (05/0P<). در آزمون غوطه ور کردن دم در آب داغ نیز در گروه دیابتی یک کاهش معنی دار به میزان 9/5 ثانیه در مدت زمان تاخیر در بیرون کشیدن دم در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (05/0P<) و درمان موش های دیابتی با برگ گیاه موجب افزایش معنی دار آن در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده نگردید.
    نتیجه گیری
    در مجموع، تجویز خوراکی برگ سیر کوهی به مدت هشت هفته موجب کاهش معنی دار شدت درد در مرحله مزمن آزمون فرمالین در مدل تجربی دیابت قندی القا شده توسط استرپتوزوتوسین می شود و بر درد حرارتی تاثیر ندارد و در این اثر ضددردی احتمالا اثر ضد التهابی گیاه در نواحی محیطی بدن دخالت دارد.
    کلیدواژگان: آزمون فرمالین، آزمون غوطه ور کردن دم در آب داغ، سیر کوهی، دیابت قندی، ضد درد
  • پروانه شمسی پور دهکردی، محمد علی اصلانخانی، امیر شمس صفحه 71
    زمینه و هدف
    تغییرات فیزیولوژیکی مربوط به افزایش سن و مشکلات عضلانی می توانند خطر حوادث و صدمات را در میان سالمندان افزایش دهد. افتادن، از مشکلات عمده در افراد سالمند است که عاملی مهم در مرگ و میر این افراد محسوب می شود. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر نوع تمرین (تمرینات بدنی، ذهنی و ترکیبی) بر تعادل ایستا و پویای سالمندان 70-60 سال شهرکرد بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 60 نفر از سالمندان به صورت تصادفی به سه گروه آزمایشی (تمرین بدنی، ذهنی و ترکیبی) تقسیم شدند. جهت اندازه گیری تعادل ایستای سالمندان از آزمون تعادلی لک لک (ایستادن بر روی یک پا) و جهت اندازه گیری تعادل پویای سالمندان از آزمون تعادل پویای SEBT (Star Excursion Balance Test) استفاده شد. سپس تمامی آزمودنی ها به مدت 8 جلسه بر اساس پروتکل های تعیین شده تمرین و در پس آزمون که مشابه با مرحله پیش آزمون بود، شرکت کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل واریانس عاملی با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین عملکرد گروه ها در هر دو نوع تعادل ایستا و پویا در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0P<). گروهی که به صورت ترکیبی (تمرین ذهنی- بدنی) تمرین کرده بودند نسبت به دو گروه دیگر عملکرد بهتری داشتند. همچنین عملکرد گروه تمرین بدنی نیز بهتر از گروه تمرین ذهنی بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    جهت افزایش قدرت عضلانی اندام های تحتانی و بهبود تعادل ایستا و پویا در سالمندان بهتر است مربیان از تمرینات قدرتی و ترکیبی (ذهنی-بدنی) استفاده کنند.
    کلیدواژگان: تمرین قدرتی، تعادل ایستا، تعادل پویا، تمرینات ذهنی، تمرینات بدنی، سالمندان
  • کوروش اشرفی، الهام اسمعیلی، نجمه شاهین فرد، رویا انصاری، ندا پروین، عبدالرسول نامجو، سیف الله برجیان صفحه 78
    زمینه و هدف
    از قدیم میوه عناب جهت ترمیم زخم سوختگی مورد استفاده قرار می گرفته است ولی این امر از نظر علمی مورد بررسی قرار نگرفته است. این مطالعه به منظور بررسی اثرات عصاره ی میوه ی عناب بر فرآیند التیام زخم سوختگی در موش Balb/c انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی بر روی 40 سر موش Balb/c به وزن تقریبی 3±30 گرم انجام شد. پس از ایجاد زخم های سوختگی به مساحت 5/1سانتیمتر مربع و تایید سوختگی درجه دو موش ها در چهار گروه کنترل، تحت درمان با وازلین و تحت درمان با عصاره های 1 و 10% عناب تقسیم شدند. در گروه های تحت درمان، 1 گرم پماد روزی 2 بار، تا التیام کامل استعمال شد. سپس چهار گروه از نظر مساحت زخم و وضعیت هیستوپاتولوژی مقایسه شدند.
    یافته ها
    بر اساس آزمون کروسکال والیس تفاوت معنی داری بین درصد بهبودی زخم در 4 گروه وجود داشت (001/0P<). با استفاده از آزمون تعقیبی دان درصد بهبود بهبود زخم در گروه عناب 1% نسبت به گروه شاهد (001/0P<) و گروه وازلین (01/0P<) بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره ی میوه ی عناب، باعث تسریع در روند التیام زخم سوختگی در موش Balb/c می شود.
    کلیدواژگان: زخم سوختگی، عناب، موش
  • حسن افضلی، منصوره مومن هروی*، حسن احترام صفحه 83
    زمینه و هدف

    سل یک معظل بهداشتی جهانی است که از نظر سازمان جهانی بهداشت (WHO) در راس شش بیماری شایع عفونی خطرناک قرار دارد. گرچه یکی از هر سه نفر مردم در دنیا آلوده به مایکوباکتریوم توبرکولوزیس هستند ولی سل پوستی بیماری نادری است. در این مطالعه ما به معرفی یک مورد نادر سل پوستی با تظاهر فسیتول متعدد مزمن در جدار قفسه سینه می پردازیم.
    گزارش مورد: مردی 50 ساله افغانی با سابقه دیابت وابسته به انسولین که با شکایت ضایعه پوستی به شکل فیستول در پوست ناحیه قفسه سینه از 3 ماه قبل مراجعه نمود. شروع ضایعه به صورت پاپول بوده که پس از مدتی فیستولیزه شده و همراه با سوزش و ترشح چرکی بوده است. با توجه به سیر طول کشیده بیماری و عدم پاسخ به درمان با آنتی بیوتیک و ملیت بیمار، سل پوستی در راس تشخیص های بیمار قرار گرفت و با توجه به مشاهده گرانولوم های متعدد متشکل از هیستوسیت ها، ژانت سل های تیپ لانگهانس در بیوپسی پوست و مشاهده باسیل های متعدد اسید فاست در اسمیر با رنگ آمیزی زیل نلسون از ترشحات فیستول ها تشخیص سل پوستی قطعی شد و بیمار تحت درمان با داروهای ضد سل قرار گرفت که علایمی از بهبودی نسبی پس از 6 هفته و بهبودی کامل پس از 6 ماه ملاحظه گردید.

    نتیجه گیری

    سل پوستی می تواند به اشکال بسیار غیر معمول از جمله فیستول در هر محلی از جمله جدار قفسه سینه تظاهر کند. لذا باید در تشخیص افتراقی ضایعات جلدی طول کشیده همراه با تشکیل فیستول این بیماری مد نظر قرار گیرد..

    کلیدواژگان: سل پوستی، فیستول مزمن، مایکوباکتریوم توبرکولوزیس
|
  • R. Mirzaei, R. Eftekhari, Mr Armat, H. Rafatpanah, Hr Sima, N. Valizadeh, J. Tavakolafshar Page 1
    Background And Aim

    Hepatitis B virus is the most frequent cause of acute and chronic hepatitis in the world. HBeAg should be assessed in the carriers of hepatitis B virus for the viral replication status. HBeAg+ patients with elevated aminotransferase should be treated with antiviral agents. Our aim was to determine the frequency of HBeAg positivity and the level of hepatic aminotransferase in the HBsAg+ population.

    Methods

    In a case-control study in 2006, 144 infected patients with hepatitis B virus were examined for the presence of HBeAg and the level of serum aminotransferase by ELISA and biochemical test. The patients were selcted from Imam Reza Hospital in Mashhad city.

    Results

    The frequencies of male and female in 144 hepatitis B infected patients were 94 and 50, respectively. They were between 2 to 85 years old with the mean of 37.4±2.3. Serum HBeAg was positive in 26 patients (18% of the total) with a mean serum AST level of 83 IU/L. HBeAg- group had a mean AST level of 56.2 IU/L. Statistical analysis showed a significant difference in the mean serum levels of AST between two groups (P=0.007). There was also a significant difference in the levels of serum ALT between HBeAg+ (79 IU/L) and HBeAg- (73.7 IU/L) groups (P=0.018).

    Conclusion

    Based on our results the HBeAg positivity is associated with the increased level of liver enzymes. So the impact of HBeAg marker on serum level of hepatic aminotransferase in HBsAg+ patients should be assessed in future studies.

  • R. Mirzaei, R. Eftekhari, Mr Armat, H. Rafatpanah, Hr Sima, N. Valizadeh, J. Tavakolafshar Page 8
    Background And Aim
    Analgesics and anesthetic pain relief in labor often have unwanted sedative effects in the mothers and their newborns. It seems that using non-pharmacologic methods, such as acupressure, affect on labor pain and delivery time. The purpose of this study was to evaluate the effects of SP6 acupressure on labor pain and delivery time in nulliparas women in Iranshahr hospital in 2008-2009.
    Methods
    A randomized clinical trial study was performed on 60 eligible nulliparas women who were at the beginning of active phase of labor (4 cm dilatation of cervix). The women were randomly assigned to one of the two groups: SP6 acupressure or SP6 touch. The participants, received acupressure or touch on SP6 acupoint, 3 Kun above the tip of the inner malleous just posterior to the border of tibia above the ankle, for 20 minute during contractions on two feet. Labor pain was measured four times with visual-analogue scale (VAS): before and after the intervention in 4, 6, 8 and 10 cm cervical dilation. Length of delivery time was calculated in two stages: from 4 cm cervical dilation to full cervical dilatation and full cervical dilatation to the delivery. The data were analyzed using SPSS software and descriptive statistical, paired t-test, chi square and independent t-tests.
    Results
    There was a significant reduction in the severity of pain in 4, 6 and 8 cervical dilation in case group compared to control group (P<0.001). The length of delivery time in active phase was less in case group compared to control group P<0.001, but there was hot difference in second place of delivery.
    Conclusions
    SP6 acupressure may be applied in a non-invasive and easy to use fashion for pain control in the labor.
  • M. Soleimani-Mehrnejani, A. Hamta, Sma Shariatzadeh Page 15
    Background And Aim
    Rat and human skin tumors have high similarity in physiology and show comparable biochemical responsiveness. In this study we have recorded numerical and structural chromosomal changes in metaphases chromosomes in induced-breast cancer in rats.
    Methods
    In this experimental study, a carcinogenic substance (7, 12-Dimethylbenz [α] anthracene, DMBA) (2. 5 mg) was subcutaneously injected to SD rats. Since tumors were appeared in effected rats, they became subjects for histopathology and imunohistochemistry studies as well as cell culture, metaphase chromosomal preparations and finally G-banding staining.
    Results
    The data showed some un-randomly numerical and structural changes in different number of chromosomes. We found a gain in chromosomes number 8, 9, 10, 18 and a loss of numerical chromosomal changes in chromosomes number 4, 6, 12, 16 ِِِِِDeletion was seen in chromosomes number 1, 4, 5, 6, 17 and marker chromosomes in diploid and triploid model of analyzed chromosomal sets.
    Conclusion
    According to our reported chromosomal changes and also published articles, we predict that SRD5A2, BCAM, SIRT2, AKT2, MLANA, RHOB, CANX, TERT are probably involved in development of skin cancer. In addition, we recommend that the genes located in these chromosomal segments, which have been reported in these studies, should be subjected to more investigations.
  • A. Hassanpour Dehkordi, M. Shohani, T. Salehiyan, F. Safdari-Dehcheshmei, N. Foruzandeh, A. Naderipour, R. Pourmirza Kalhori Page 24
    Background And Aim
    The present study aimed to compare the habits and features of obese (BMI>25) and normal (BM<25) individuals and express a method to ameliorate the life styles using a cross-sectional experiment.
    Methods
    Two groups of case (n=110) and control (n=100) subjects were randomly selected. The samples were then divided into two groups (obese and normal), respectively. For each group, BMI was calculated. If the obtained BMI was>25 kg/m2 then it was designated in the case group (obese). Samples with BMI between 20-25 kg/m2 were assigned into the control (normal) group. The Miller-Smith life style questionnaires were used for both groups. Data were analyzed using Chi-square and t-tests.
    Results
    No significant differences were found between the two groups tested in terms of the mean age, gender, level of education, marital status insurance, the length of sleep during 24 h, cigarette smoking and losing job or spouse. However, a significant relation was found in using vegetables, sausage, fried potatoes, enriched breads, low fat milk, low salt, candies and chocolates (P<0.05).
    Conclusion
    The present study suggests that one way to control obesity and prevent diseases is to ameliorate the life styles with education to people.
  • Ms Ardestani, F. Amin Shokravi, Sh Rodbar-Mohamadi, F. Rakhshani, Z. Gholamnia Page 32
    Background And Aim
    In many parts of the world Tinea Capitis is a public health problem, especially in primary school children. The control of the disease is dependent on patient's education for increasing their knowledge and health. The aim of this study was to evaluate on knowledge, attitude and performance in male primary school students regarding Tinea Capitis in Chabahar in 2007-2008.
    Methods
    In this quasi-experimental (case – control) study, 115 primary school students were randomly selected from two primary school in the city of Chabahar. Students were assigned into two groups. Tools and data collection methods were included: questionnaire, check list and laboratory samples of scalp and hair. At the beginning of the research, a pre-test was performed on the students and according to the data obtained, an educational program were prepared and was performed for experimental group. Post-test was done after two months. Data was analyzed using chi-square, Mann-Whitney, Wilcoxon and McNemar tests.
    Results
    The findings showed a significant increase in the knowledge, attitude, performance in experimental group (P<0.001). In addition, experimental group demonstrated a significant decrease in Tinea Capitis (P<0.01). The results of this study showed that there is a significant relationship between Tinea Capitis and weight, type of skin and parent's education (P<0.05).
    Conclusion
    The results of this research show that the risk of Tinea Capitis transmission is a public health problem and health education is a suitable response to this problem.
  • M. Dehghan, Sh Salehitali, R. Imani, L. Afzali, F. Farahbod Page 40
    Background And Aim
    Soft tissue injuries, such as tendons or ligaments, are common problems causing pain and functional disorders. The aim of this study was to investigate the effect of local infiltration of morphine in reducing the post operative pain in soft tissue injuries.
    Methods
    In a double blind clinical trial study, 80 patients with soft tissue injury who were admitted in Kashani hospital, Shahrekord, Iran, were divided into 2 groups: control group received local placebo (normal saline) and case group received local morphine. Severity of pain was measured using a scale questionnaire 3, 10 and 24 hours after the surgery. Data were analyzed using independent t-test, Chi square and Fisher tests.
    Results
    The results of this study showed that mean age was 32.5±6.34 years for control group and 30.6±7.7 years for case group. Mean incision length was found 5.5 cm for control group and 5.57 cm for case group (P<0.05). A significant decrease in severity of pain was found 3, 10 and 24 hours after the operation in patients who received local morphine compared with control group (P<0.05).
    Conclusion
    Infiltration of morphine has good advantages in reducing pain in patients with soft tissue injury after the operation.
  • M. Mokhtari, M. Shariatie, Zh Azarnoush Page 45
    Background And Aim
    The liver has an important role in the metabolism of chemical drugs and plasma protein synthesis. Cabergoline is used in the treatment of hyperprolactinemia and parkinson disease and some of other disorders. This study aimed to find the effect of cabergoline on the liver enzymes and serum proteins.
    Methods
    In this experimental study 40 adult male Wistar rats were divided in to five equal groups. The drug was subcutaneously injected for 14 days. The experimental groups received 0.1, 0.5 and 1 mg/kg respectively. The control group had no drug and the last group received distilled water. At the end, blood samples were taken from all subjects and liver enzymes, ALT (Alanine Transaminase), AST (Aspartate Transaminase), ALP (Alkaline Phosphatase), Albumin and total protein were determined by outoanalyzer in order to evaluate the liver function. The results were analyzed by non-parametric (K Independent Sample) tests.
    Results
    No significant differences were observed in the level of ALT and AST enzymes between cases and control groups. The level of ALP in case groups (471±28.7, 474±53.06) showed a significant decrease compared to the control group (551±31.64). Total protein showed a significant decrease in the groups who received medium and maximum doses of cabergoline (7.71±0.11 and 7.70±0.09 compared to 8.36±0.14). Albumin showed a significant decrease in the groups who received medium and maximum doses of cabergoline (4.6±0.05 and 4.46±0.02 compared to 4.71±0.08 in control group).
    Conclusion
    As there was no significant difference in the level of AST and ALT as the main indicators of liver function, it could be concluded that cabergoline as a dopamine antagonist has no side effects on the liver parenchymal cells, but more study seems to be needed.
  • M. Sereshti, I. Gholamalishahi, M. Moghadas, F. Deris Page 51
    Background And Aim
    Post-delivery surgical repair of the perineal region is frequently associated with pain and discomfort. The surgical technique may play a role in the intensity of pain and the wound healing process. This study was conducted to compare the influence of applying standard continuous versus interrupted suturing on pain sensation and the frequency of wound infection following episiotomy.
    Methods
    In a randomized double blind clinical trial, 148 healthy women with normal vaginal delivery and sustained episiotomy were studied in the Hajar hospital, Shahrekord. In one group, perineal muscles, fascia and skin tissues were repaired with continuous non-locking sutures. Standard interrupted locking suturing was applied for the next group. Pain feeling and wound infection were evaluated at 2 hours, 10th and 40th days of post-delivery by Visual Analog Scale and the signs of discoloration of skin, edema, purulent discharge, and wound dehiscence, respectively. Data were analyzed by t-student, X2 and Mann-Whitney tests.
    Results
    Pain intensity, the amount of consumed suturing material and the allocated time were less in the cases with continuous suturing (P<0.001). The mean of pain intensity was 2.66±2.5 versus 3.84±2.56 and 0.53±1.63 versus 0.6±1.04 at 10th and 40th days after delivery in continuous and standard interrupted suturing groups, respectively (P<0.05). Signs of wound infection were observed only in 4 cases (12.5%), all of which belonged to the standard interrupted suturing group. There was a statistically significant inter-group difference in terms of the frequency of observed wound infection (P<0.05).
    Conclusions
    The pain intensity and the chance of wound infection is less in continuous suturing of episiotomy wounds. It also is a safer and more cost-effective method as it lowers the bedding time of the mother and needs for surgical material.
  • R. Sheikhpour, Ba Jalali-Khanabadi, P. Yaghmaei, Mh Salmani, M. Afkhami Ardakani Page 58
    Background And Aim
    Diabetes mellitus is one of the most common metabolic disorders due to partial or complete deficiency of insulin or insulin resistance. The most common problems in uncontrolled diabetes are chronic complication including renal and cardiovascular failure. Zinc as an essential trace element, can affect some aspects of insulin synthesis, secretion and function. The aim of this study was to evaluate the effect of zinc supplementation in diabetes control status in a group of type-II diabetic patients.
    Methods
    In this clinical trial, 60 diabetic patients (type-II) were divided in 2 groups, randomly. One of them consumed 25 mg/day zinc and the other had 50 mg daily for 2 months. Fasting blood glucose (FBS), 2 hour post prandial blood glucose (2hpp), glycosylated hemoglobin (HbA1c), and serum levels of zinc were evaluated in patients before and after zinc supplementation. Wilcoxon and Mann-Whitney tests were used for statistical analysis.
    Results
    22 patients in each group with the mean age of 48 years completed the study. Serum levels of zinc in the group with 25 mg/day supplementation didn’t show significant change, but in the second group increased significantly after supplementation (160±30 μg/dl vs 140±30, p=0.002). HbA1c significantly reduced after supplementation (9.7±1.86 vs 8.9±1.5, p=0.02). There were not significant changes in FBS and 2hpp before and after zinc supplementation.
    Conclusion
    Our results indicate that elevation of zinc level in diabetic patients has favorable effect on HbA1c and diabetes control status. It is assumed that some of the diabetic patients suffer from a latent zinc deficiency and this may be unfavorably affect diabetes control status.
  • M. Roghani, T. Baluchnejadmojarad Page 64
    Background And Aim
    Hyperalgesia is considered as one of the marked signs of subchronic diabetes mellitus that could affect the life style of the patients. This study was designed to investigate the antinociceptive effect of chronic feeding of Allium schoenoprasum (AS) leaf in streptozotocin-diabetic rats using formalin and tail immersion tests.
    Methods
    Rats were divided into control, AS leaf-treated control, diabetic, sodium salicylate (SS)-treated diabetic, and AS leaf-treated diabetic groups. The treatment groups received oral administration of AS leaf-mixed pelleted food (3%) for 8 weeks. Finally hyperalgesia were assessed using standard formalin and tail immersion tests. Averaged pain score for the first 0-10 min and the later 16-60 min after formalin injection was regarded as acute and chronic phases, respectively
    Results
    AS leaf treatment of diabetic rats reduced pain score in chronic phase of formalin test from 2.41±0.14 to 2.01±0.12 (P<0.05). Regarding hot tail immersion test, diabetic rats showed a significant reduction (5.9 s) in tail flick latency as compared to control ones (P<0.05). However, AS leaf treatment of diabetic rats did not significantly increase this latency relative to untreated diabetics.
    Conclusion
    Taken together, 8-week administration of AS leaf could attenuate nociceptive score in chronic phase of formalin test in streptozotocin-induced experimental model of diabetes mellitus, but, had no effect on thermal pain. Perhaps, the anti-inflammatory property of the plant is responsible for its analgesic effect.
  • P. Shamsipour-Dehkordy, Ma Aslankhani, A. Shams Page 71
    Background And Aim
    Physiological changes related to aging and muscular problems can increase the risk of injury in elderly. Falling down, accounts for a major risk in the mortality of this age group. Thus, we examined the effect of practice type (physical, mental and mixed practices) on the static and dynamic balance of the old people in Shahrekord.
    Methods
    60 old men and women in the range of 60 to 70 years were randomly divided into three experimental (physical, mental, and mixed practices) groups. Their static and dynamic balances were assessed in advance by using Stroke Stand (standing with one leg) and Star Excursion Balance tests, respectively. Based on the researchers’ protocol, 8 practice sessions were performed for all participants, afterwards. The same balance tests were repeated for the post test. Obtained data was analyzed by either one way ANOVA or two way ANOVA tests with Repeated Measures and Bonferroni Post Hoc tests at the level of P<0.05.
    Results
    Balance tests showed a statistically significant difference between the experimental groups in the post test (P<0.05). The mixed practice group had a better performance than the two other groups (P<0.05). The performance of the physical practice group was also better than the mental practice group, too (P<0.05).
    Conclusion
    Combined application of the physical and mixed exercises make a better performance for increasing the muscle strength of lower extremities and improving the static and dynamic balance in old people.
  • I. K Ashraf_E. Esmaeli_N. Shahinfard_R. Ansari_N. Parvin_Ar Namjoo_S. Borjian Page 78
    Background And Aim
    Traditionally, burn wound healing activities have been claimed for Zizipus vulgaris L, but there is not any evidence in literature for this effect of the plant. Therefore, this work was carried out to investigate the effect of hydroalcoholic extract of Zizipus vulgaris L. on burn healing.
    Methods
    In an experimental study burn wounds were made by placing a hot plate with a surface area of 1.5 cm2 for 10s on the back of animals. 40 mice were designated in 4 groups. Animal were treated with vehicle or test substance two times per day for 21 days. The first group received nothing, second group Vaseline. Third and fourth group 1% and 10% Jujuba ointment two times/day, respectively. Percent of burn wounds healing and total time required for complete healing were evaluated.
    Results
    Results showed that 1% dose of Jujuba extracts had significant burn wound healing compared to control group (P<0.01).
    Conclusion
    Zizipus vulgaris L. has considerable healing effect on burn wounds and its usage might be beneficial in these patients.
  • H. Afzali, M. Momen-Heravi, H. Ehteram Page 83
    Background And Aim

    Tuberculosis is one of the world’s most debilitating diseases and it is at the top of six most prevalent and dangerous infectious diseases recognized by World Health Organization. Although one out of every three people in the world is affected by Mycobacterium tuberculosis, cutaneous infection is a relatively uncommon event. Here, we report a rare form of cutaneous tuberculosis presented by multiple fistulas over the anterior chest wall. Case report: This is a 50 year old insulin-dependent diabetic man from Afghanistan who was presented with a history of multiple skin lesions over his anterior chest wall for 3 months duration. At first, there was a single non-painful, small papular lesion, which became fistulized and developed purulent discharge, later. The patient was suspected as a case of cutaneous tuberculosis according to his nationality and prolonged history of unresponsiveness to outpatient antimicrobial treatment. This diagnosis approved based on skin biopsy result as it revealed multiple granulomas consisted of giant Langhans cells and the detection of numerous acid fast bacilli in the Ziehl-Neelsen staining of the skin secretions. Six weeks after treatment with anti-tuberculosis drugs, the signs of improvement were appeared and 6 months later there was no active fistula any more.

    Conclusion

    Cutaneous tuberculosis may present itself in uncommon forms such as fistula. It might be seen anywhere including chest wall. Therefore, this impression should be considered in patients with prolonged skin lesions and featured by fistula formation.