فهرست مطالب

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال بیستم شماره 3 (پیاپی 61، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مهرداد شریعتی، مختار مختاری، فاطمه امیری، محمدرضا کاظمی صفحات 143-147
    سابقه و هدف
    داروی داکسپین یک مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین است. با توجه به اهمیت این دارو در درمان بیماری های عصبی، اثرات جانبی آن بر محورهای آندوکرینی اهمیت فراوانی دارد. در این تحقیق اثر داروی داکسپین هیدروکلراید بر محور هیپوفیز- گناد و روند اسپرماتوژنز مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    این تحقیق به صورت تجربی بر روی 40 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار در قالب پنج گروه 8 تایی انجام شد. گروه کنترل هیچ تیمار دارویی بر روی آن صورت نگرفت. گروه شاهد روزانه 2 سی سی آب مقطر به عنوان حلال دارو دریافت کرد. گروه های تجربی مقادیر 35، 70 و 140 میلی گرم بر کیلوگرم داروی داکسپین به مدت 21 روز به صورت خوراکی دریافت کردند. از تمام گروه ها، در روز بیست و دوم خون گیری به عمل آمد و غلظت سرمی هورمون LH، FSH و تستوسترون به روش رادیو ایمونواسی اندازه گیری شد. تغییرات بافتی بیضه بین گروه های تجربی و کنترل نیز بررسی شد. از آزمون های ANOVA و دانکن برای تحلیل آماری استفاده شد.
    یافته ها
    مصرف داکسپین به مقدار 140 میلی گرم بر کیلوگرم باعث کاهش میزان تستوسترون و افزایش غلظت FSH و LH شد (05/0P<). بررسی های بافتی بیضه ها حاکی از کاهش مشخصی در زنجیره سلولی اسپرم ساز در دوز 140 میلی گرم بر کیلوگرم بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد مصرف داکسپین با غلظت 140 میلی گرم بر کیلوگرم، به طور معنی داری باعث کاهش غلظت سرمی هورمون تستوسترون، تضعیف روند تولید سلول های اسپرماتوژنیک و افزایش غلظت سرمی هورمون-های FSH و LH می گردد. بنابراین احتمالا مصرف این دارو با دوز و مدت زمان زیاد باعث کاهش عملکرد فعالیت تولیدمثلی خواهد شد.
    کلیدواژگان: داکسپین، تولید مثل، موش صحرائی
  • کاظم پریور، پریچهر یغمایی، سحر سخاوتی صفحات 148-156
    سابقه و هدف
    فیناستراید ترکیب 4-آزاستروئید، بازدارنده اختصاصی α5- ردوکتاز تیپ II می باشد که تستوسترون را به α5-دی هیدروتسترسترون تبدیل می کند. در تحقیق حاضر، تاثیر دوز انسانی فیناستراید بر تعداد سلول ها، قطر و ضخامت توبول های بیضه، پروستات و اپیدیدیم موش نر نژاد NMRI بالغ در شرایط in vivo و in vitro بررسی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، در شرایط in vivo، 18 موش به 3 گروه شش تایی تقسیم شدند: شاهد (بدون تیمار)، شم (تیمار با سرم فیزیولوژی) و آزمون (تیمار با فیناستراید). تیمار به صورت تزریق درون صفاقی به میزان 5 میلی گرم بر کیلوگرم در روز به مدت 7 روز صورت گرفت. در شرایط in vitro، بیضه، پروستات و اپیدیدیم های 18 سر موش به 3 گروه شش تایی شاهد (فیکساسیون با بوئن بدون تیمار)، شم (تیمار با سرم فیزیولوژی) و آزمون (تیمار با فیناستراید بصورت کشت با 5 میلی گرم بر کیلوگرم در روز به مدت 3 روز) تقسیم شدند. داده ها با نرم افزار SPSS 11، آنالیز آماری one way ANOVA و آزمون Tukey بررسی شدند و 05/0>p معنی دار تلقی شد.
    یافته ها
    در شرایط in vivo، فیناستراید کاهش معنی داری را در تعداد سلول های اسپرماتوژنیک (به استثنای سلولهای سرتولی) و قطر توبول های بیضه نسبت به گروه شاهد ایجاد نکرد. در شرایط in vitro، تغییرات معنی داری وجود داشت. تحت هر دو شرایط، کاهش معنی داری در قطر و ضخامت توبول های پروستات نسبت به گروه شاهد مشاهده شد. قطر و ضخامت توبول های اپیدیدیم در شرایط in vivo تغییری نکرد، اما در شرایط in vitro نمونه های آزمون و شم کاهش معنی داری داشتند.
    نتیجه گیری
    فیناستراید در طولانی مدت یا دوزهای بالا یا شرایط in vitro تاثیر بهتری دارد.
    کلیدواژگان: فیناستراید، دی هیدروتستوسترون، پروستات، اپیدیدیم، اسپرماتوژنز، موش نژاد NMRI
  • شیلا جلال پور، روحا کسری کرمانشاهی، اشرف سادات نوحی، حمید زرکش اصفهانی صفحات 157-163
    سابقه و هدف
    نانوساختار لایه سطحی ((S-layer خارجی ترین لایه پروتئینی در اغلب آرشی ها و باکتری ها است. لایه سطحی با مهار فاگوسیتوز، ممانعت از ورود برخی بیومولکول ها از جمله آنتی بیوتیک ها و اتصال به پروتئین های ماتریکس یکی از عوامل ویرولانس در باکتری ها محسوب می-گردد. -βلاکتاماز آنزیم غیرفعال کننده آنتی بیوتیک های خانواده β-لاکتام است. با توجه به اهمیت آنتی بیوتیک های این خانواده در درمان عفونت-های باسیلوسی، انتشار سویه های باسیلوس سرئوس مولد نانوساختار لایه سطحی و β-لاکتاماز منجر به گسترش عفونت های بیمارستانی مقاوم دربرابر آنتی بیوتیک ها می گردد.
    روش بررسی
    در این پژوهش بنیادی، 274 نمونه در سال های 1384تا 1386در بیمارستان فوق تخصصی الزهرا و دانشگاه اصفهان به طور تصادفی انتخاب و بررسی شدند. شناسایی باکتری ها بر اساس روش های میکروبیولوژیک نظیر رنگ آمیزی، تست های بیوشیمیایی، محیط های افتراقی و محیط اختصاصی باسیلوس سرئوس انجام گرفت. برای آماده سازی نمونه ها، از کشت 16 ساعته باکتری روی محیط TSA استفاده شد. پس از جداسازی پروتئین های سطحی، نمونه ها الکتروفورز شدند. ایجاد باند در ناحیه KDa 97 بیانگر وجود لایه سطحی در باسیلوس سرئوس می باشد. بررسی توان تولید β-لاکتاماز با روش اسیدومتریک انجام گرفت.
    یافته ها
    از 274 نمونه، شیوع باسیلوس سرئوس 49/9 درصد، فراوانی نانوساختار لایه سطحی در باکتری های مورد بررسی20/46 درصد و فراوانی b-لاکتاماز در باسیلوس سرئوس های واجد نانوساختار لایه سطحی 100 درصد بود.
    نتیجه گیری
    یافته ها موید انتشار قابل ملاحظه سویه های باسیلوس سرئوس مولد نانوساختار لایه سطحی و b-لاکتاماز در بیمارستان می باشد. پیشنهاد می شود با کنترل تراکم باکتری ها به خصوص در مکان هایی که تردد افراد زیاد است و باکتری ها به سرعت در آنجا انتشار می یابند - از جمله مراکز بهداشتی درمانی- روند تولید سویه های مقام در برابر آنتی بیوتیک ها کنترل گردد
    کلیدواژگان: نانو ساختار لایه سطحی، β، لاکتاماز، باسیلوس سرئوس، عفونت های بیمارستانی
  • مختار مختاری، مهرداد شریعتی، لاله پاشا صفحات 164-169
    سابقه و هدف
    داروی کابرگولین آگونیست دوپامینرژیکی قوی مشتق شده از قارچ ارگوت است که با وجود اهمیت آن در درمان برخی اختلالات مثل هیپرپرولاکتینمیا، دارای اثرات جانبی مهمی بر محورهای آندوکرینی بدن است. هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثرات کابرگولین بر غلظت سرمی هورمون های تری یدوتیرونین (3T)، تیروکسین (4T) و هورمون محرکه تیروئیدی (HST) در موش صحرایی نر بالغ بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، از 40 سرموش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستاراستفاده شد که به پنج گروه هشت تایی تقسیم شدند. دارو به صورت زیر پوستی و برای یک دوره زمانی 14روزه تجویز شد. گروه های تجربی به ترتیب 1/0، 5/0 و 1 میلی گرم بر کیلوگرم دارو دریافت کردند. گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکرد و گروه شاهد فقط آب مقطردریافت نمود. ازکلیه گروه ها در پایان روز چهاردهم نمونه های خونی تهیه شد و غلظت هورمون های 4 T، 3T و SHT با استفاده از روش رادیوایمونواسی (RIA) اندازه گیری شد. یافته های گروه های تجربی و کنترل با استفاده از آزمون ANOVA و تست Tukey مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت.
    یافته ها
    غلظت سرمی هورمون های HST و 4T به دنبال دریافت مقادیر مختلف کابرگولین نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (05/0>p). غلظت هورمون 3T درگروه دریافت کننده حداقل دارو (mg/kg 1/0) دارو، افزایش معنی داری نسبت به گروه کنترل نشان داد.
    نتیجه گیری
    احتمالا داروی کابرگولین از طریق تحریک گیرنده های 2D دوپامینرژیکی موجود در سلول های تیروتروپ باعث کاهش آزادشدن HST و به دنبال آن T4 و اختلال در فعالیت محور هیپوفیز –تیروئید می شود. همچنین با توجه به افزایش هورمون T3 در مقدار حد اقل دارو، احتمالا کابرگولین در مقادیر مختلف می تواند اثرات فیزیولوژیکی متفاوتی از خود برجای بگذارد و باعث تغییر در فعالیت این محور شود.
    کلیدواژگان: کابرگولین، TSH، T4، T3، موش صحرایی
  • رکسانا دارابی، همایون آقامحمدی، علیرضا جعفری، فرشید صادقی، فرد، گویک هاکوپیان صفحات 170-174
    سابقه و هدف
    دیسمنوره اولیه یکی از شایع ترین شکایات ژنیکولوژیک در میان خانم های جوان است. طب سوزنی نوعی روش درمانی است که در تسکین درد در شرایط گوناگون موثر می باشد. ما در این مطالعه تاثیر طب سوزنی را در کنترل درد دیسمنوره اولیه مورد ارزیابی قرار دادیم.
    روش بررسی
    در یک مطالعه مداخله ای دوسوکور، 100 بیمار مبتلا به دیسمنوره اولیه به دو گروه مورد (9 جلسه طب سوزنی طی سه ماه) و شاهد (طب سوزنی در نقاط غیر مربوطه) تقسیم شدند. کلیه افراد مورد مطالعه اجازه استفاده از داروهای مسکن را داشتند. درد بیماران بر اساس معیار VAS طی سه ماه مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات بیماران در پرسش نامه ای ثبت شد و نتایج توسط t-test و به کمک نرم افزار SPSS 16 مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته 01/0>p). هیچ گونه عارضه جانبی مربوط به انجام طب سوزنی گزارش نشد.
    نتیجه گیری
    طب سوزنی در بیماران مبتلا به دیسمنوره اولیه باعث بهبود درد شده و استفاده از آن روشی موثر و بدون عارضه در کاهش درد دیسمنوره اولیه می باشد
    کلیدواژگان: دیسمنوره اولیه، طب سوزنی، درمان
  • محمد صاحب الزمانی، مهناز خانوی، حمید علوی مجد، سیده معصومه میرکریمی، مهرداد کریمی صفحات 175-181
    سابقه و هدف
    رایحه درمانی به عنوان روش درمان جایگزین، تکنیک استفاده از روغن های فرار گیاهان، جهت سلامتی جسمی و روانی می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر رایحه درمانی استنشاقی برکاهش میزان اضطراب و افسردگی دانشجویان دختر ساکن مجتمع خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1388-1387 بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی،260 نفر از دانشجویان دختر ساکن مجتمع خوابگاهی انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و شاهد متغیرهای اضطراب و افسردگی جایگزین شدند (4 گروه 65 نفره). ابتدا از کلیه آزمودنی ها، پیش آزمون های سنجش اضطراب اسپیل برگر و تست افسردگی بک به عمل آمد. ترکیب اسانس اسطوخودس و اسانس گل محمدی به مدت چهارهفته و هر روز نیم ساعت در شب توسط گروه های آزمایش (اضطراب و افسرده) استنشاق شد. در این مدت گروه های شاهد فقط روغن کنجد استنشاق می کردند. در پایان هفته دوم اجرا، پس آزمون 1 و در پایان هفته چهارم، پس آزمون 2 اجرا شد.
    یافته ها
    دانشجویان دریافت کننده رایحه درمانی استنشاقی در پایان هفته دوم و چهارم کاهش معنی داری در علایم اضطراب و نشانه های افسردگی در مقایسه با پیش آزمون و گروه شاهد نشان دادند (در هر دو مورد اضطراب و افسردگی 001/0>p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه، اثربخشی رایحه درمانی استنشاقی با ترکیب اسانس اسطوخودس و اسانس گل محمدی را در کاهش نشانه های اضطراب و افسردگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه مورد تایید قرار داد.
    کلیدواژگان: اضطراب، افسردگی، دانشجویان دختر، رایحه درمانی استنشاقی، اسانس، اسطوخودس، گل محمدی
  • مریم کشاورز، ناهید بلبل حقیقی صفحات 182-188
    سابقه و هدف
    پس از تولد، جدایی بین مادر و نوزاد اثرات زیان آوری بر جنبه های مختلف رشد و تکامل شیر خوار و تغذیه با شیر مادر دارد. با توجه به جدایی طولانی تر مادر و نوزاد در ساعات اولیه زایمان سزارین، بررسی تاثیر روش هایی مانند تماس کانگورویی از اهمیت ویژه ای بر خوردار است، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر اجرای مراقبت کانگورویی در الگوهای تغذیه ای نوزادان در بیمارستان و میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماه انجام شد.
    روش بررسی
    در یک کار آزمایی شاهددار تصادفی شده، 160 جفت مادر و نوزاد در دو گروه آزمون و شاهد (80 زوج مادر و نوزاد در هر گروه) بررسی شدند. در گروه آزمون یا مراقبت کانگورویی، حدود 2 ساعت پس از عمل سزارین، نوزاد در تماس پوست با پوست و بین دو سینه مادر با استفاده از پوشش مناسبی قرار گرفت. برنامه مراقبتی، 3 نوبت در روز هر نوبت 60 دقیقه برای مدت 2 روز اجرا شد. با تحویل پوشش های مخصوص نگهداری نوزاد به مادران گروه تجربی و اجرای این مراقبت در منزل، میزان تغذیه با شیر مادر تا 6 ماه بین دو گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    دو گروه از نظر متغیرهای زمینه ای در مادر و نوزاد تفاوتی نداشتند. در گروه مراقبت کانگورویی، تعداد دفعات تغذیه در بیمارستان)05/0>p) و میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماه (05/0>p) بیشتر از گروه مراقبت معمول بود، اما فاصله تولد تا زمان شروع اولین تغذیه بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت. در گروه آزمون، دفعات گریه شدید نوزاد در بیمارستان به طور معنی داری کمتر از گروه مراقبت معمول بود (6/5 در مقابل 3/12بار، 001/0>p).
    نتیجه گیری
    افزایش میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماه از نتایج ارزشمند تماس پوستی بین مادر و نوزاد در این مطالعه بود، لذا اجرای مراقبت کانگورویی در کلیه بخش های زایمان و سزارین و ادامه اجرای آن در منزل توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مراقبت کانگورویی، تغذیه انحصاری با شیر مادر، الگوهای تغذیه ای
  • مژگان سادات برقعی، مینو ساعتیان، فاطمه محمدیاری صفحات 189-193
    سابقه و هدف
    واژینوز باکتریال یا تغییر فلور باکتریال طبیعی واژن با عوارض متعدد مامایی و زنان همراه است، با این وجود حدود 50 درصد مبتلایان بی علامت هستند. بنابراین تشخیص زود هنگام آن از اهمیت بالایی برخوردار است وراه های متعددی جهت شناسایی این بیماری پیشنهاد شده است. این مطالعه با هدف تعیین ارزش و کارایی تست پاپ اسمیر در مقایسه با رنگ امیزی گرم در غربالگری واژینوز باکتریال انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی بر روی 150 زن غیرباردار انجام شد. از این افراد، دو نمونه سرویکوواژینال جهت رنگ آمیزی گرم و پاپانیکولا ئو گرفته شد و این دو نمونه از جهت وجود واژینوز باکتریال بررسی شد. تشخیص واژینوز در اسمیر گرم بر اساس معیار استاندارد Nugent و در نمونه پاپ اسمیر بر اساس وجود سلول کلیدی بود. حساسیت، اختصاصیت، ارزش پیشگویی کنندگی مثبت و ارزش پیشگویی کنندگی منفی روش پاپ اسمیر در شناسایی واژینوز باکتریال در مقایسه با رنگ آمیزی گرم به عنوان روش استاندارد بررسی شد.
    یافته ها
    حساسیت روش پاپ اسمیر در مقایسه با رنگ آمیزی گرم به عنوان استاندارد تشخیصی در شناسایی این عفونت 23/69 درصد، اختصاصیت آن 24/99 درصد، ارزش اخباری مثبت آن 73/94 درصد، ارزش اخباری منفی آن 28/94 درصد و دقت آن 94 درصد به دست آمد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده، تست پاپ اسمیر از قابلیت کافی جهت غربالگری واژینوز باکتریال برخوردار است.
    کلیدواژگان: واژینوز باکتریال، رنگ آمیزی گرم، پاپ اسمیر، معیار Nugent، سلول کلیدی
  • محبوبه صفوی، زینب پارسانیا، زهرا احمدی صفحات 194-198
    سابقه و هدف
    صرع از بیماری های بسیارشایع همه کشورهاست. حضور بیمار مصروع در خانواده، بازیابی و سازمان دهی مناسب نظم و مقررات و تلاش در جهت گسترش الگوهای تعاملی مناسب بین اعضا خانواده را الزامی می سازد. ارتقا سلامت روان و استفاده از شیوه های مقابله با استرس مناسب برای بیماران مصروع و خانواده های انها موثر و ضروری می-باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی– همبستگی، 150 نفر از خانواده بیماران مصروع که به انجمن صرع ایران مراجعه می کردند، با روش نمونه-گیری سیستماتیک انتخاب شدند. جهت به دست آوردن اطلاعات، از پرسش-نامه مشخصات فردی، پرسش نامه سلامت عمومی (GHQ) و پرسش نامه شیوه های مقابله با استرس کارور– اسکیر و وینتراب استفاده شد.
    یافته ها
    7/56 درصد افراد از سلامت روان نامناسب برخوردار بودند و 92 درصد از راهبردهای مقابله با استرس در سطح متوسط استفاده می-کردند. اکثریت خانواده بیماران مصروع (8/93 درصد) که از سلامت روان متوسط برخوردار بودند، از شیوه های مقابله با استرس در سطح متوسط استفاده می کردند (001/0>p، 3/0 =S).
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش می تواند درجهت ارتقاء سلامت روان خانواده های بیماران مصروع و استفاده از شیوه های کارآمد مقابله با استرس در آنها، موثر باشد.
    کلیدواژگان: خانواده بیمار مصروع، سلامت روان، شیوه های مقابله با استرس
  • سمیه داودی، پریسا فرشید، رضا صفدری، نیلوفر ماسوری، امید امینیان صفحات 199-206
    سابقه و هدف
    بیماری های شغلی بیماری هایی هستند که منحصرا به علت اشتغال به یک شغل و تحت تاثیر شرایط موجود در آن به وجود می آیند. عوامل مختلفی در وقوع، شدت و عوارض بیماری های شغلی موثر است. مطالعات کشورهای مختلف نشان داده اند که ایجاد نظام اطلاعات جامع بیماری های شغلی، نقش موثری در کاهش وقوع بیماری ها، هزینه های اقتصادی و تحصیل بهینه منابع دارد. لذا در این پژوهش، نظام اطلاعات بیماری های شغلی کشورهای منتخب مقایسه شده است.
    روش بررسی
    در مطالعه توصیفی حاضر که در سال 1388 انجام گرفت، نظام اطلاعاتی کشورهای امریکا، فنلاند، فرانسه و ایران بر اساس اهداف، ساختار، مهم ترین سازمان های فعال و مهم ترین پایگاه داده بررسی شد. ابزار پژوهش، مقالات، کتب، مجلات و سایت های معتبر اینترنتی انگلیسی زبان بود.
    یافته ها
    هر سه کشور منتخب دارای نظام اطلاعات الکترونیکی و پایگاه داده های بیماری های شغلی هستند. در فنلاند، اطلاعات بیماری ها و صدمات در پایگاه های مجزا نگهداری می شوند، در امریکا نظام جامع وجود ندارد و سیستم ها به صورت پراکنده موجودند و در فرانسه نظارت بر آزمایشگاه ها در این زمینه از اولویت اول برخوردار است. در ایران نظام جامعی برای ثبت بیماری های شغلی وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    نظام اطلاعات بیماری های شغلی فنلاند از جامعیت بیشتری برخوردار است. کشور ایران فاقد نظام جامعی در این زمینه است و با توجه به اهمیت بیماری های شغلی و پیشگیری از آن استفاده از تجربیات سایر کشورها و تنظیم نظام الکترونیک جامع بیماری های شغلی برای ایران توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بیماری های شغلی، نظام، نظام اطلاعات، نظام اطلاعات بیماری های شغلی
  • علی دواتی، فرهاد جعفری، ناهید خلدی، هادی جعفری تبار صفحات 207-211
    سابقه و هدف
    بیماری آنفلوانزای مرغی، نوعی بیماری ویروسی است که در پرندگان وحشی دیده می شود و به خاطر گسترش و انتقال آسان و عدم مصونیت نسبت به بیماری و تغییرات آنتی ژنی، بیماری عفونی مهم و خطرناکی محسوب می گردد. این بیماری در حال حاضر در برخی کشورهای هم جوار ایران شایع گردیده است. لذا برآن شدیم در این تحقیق، آگاهی دانشجویان پزشکی را راجع به این بیماری مورد بررسی قرار دهیم.
    روش بررسی
    این مطالعه ازنوع توصیفی- تحلیلی بوده که در بهمن 1386 برروی 403 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف پزشکی انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای بود که توسط محقق به روش پرسش گری تکمیل گردید و طی یک مطالعه مقدماتی و با نظر افراد صاحب نظر پایایی و روایی پرسشنامه تائید گردید. داده ها بوسیله نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های کای دو، t test و آنالیز واریانس تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد مورد مطالعه 8/2±68/23 سال بود. 7/51 درصد نمونه ها مذکر بودند. میانگین امتیاز آگاهی دانشجویان 4/7±33/39 بود. در تحلیل صورت پذیرفته بین امتیازات آگاهی و مقطع تحصیلی ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد (001/0=p)، ولی بین امتیازات آگاهی با جنسیت، محل سکونت و مقدار مصرف گوشت مرغ ارتباط معنی داری وجود نداشت (NS).
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج و اهمیت موضوع به نظر می رسد آموزش افراد مختلف جامعه به خصوص دانشجویان و کادر پزشکی در زمینه بیماری های عفونی از جمله آنفولانزای مرغی از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است.
    کلیدواژگان: آنفلوانزای مرغی، دانشجویان پزشکی، آگاهی
  • حافظ محمدحسن زاده اسفنجانی، علی ولی نژادی، مجید نقی پور، پریسا فرشید، اصغر بختیارزاده، حمید بورقی صفحات 212-220
    سابقه و هدف
    پژوهش علمی در حوزه های موضوعی از الزامات توسعه پایدار است. همان طوری که نتایج تولیدات پژوهشی، در یک بعد وسیع از انتشارات گزارش می شوند، تحلیل استنادی به عنوان رویکرد اصلی در سنجش تولیدات علمی مدنظر متخصصان این حوزه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تولیدات علمی نویسندگان ایرانی در حوزه های پزشکی از طریق پایگاه Web of Science (WOS) انجام شد.
    روش بررسی
    در پژوهش توصیفی و کاربردی حاضر، داده های کتاب شناختی از طریق پایگاه Science Citation Index Expanded (SCIE) که یکی از نمایه های WOS می باشد، گردآوری شد. برای گردآوری اطلاعات، از جستجوی پیشرفته پایگاه و با استفاده از برچسب CU و با محدودیت زمانی برای 6 دوره 5 ساله استفاده گردید. جامعه آماری، تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه استنادی SCIE در حوزه های پزشکی طی سال های 1978 تا 2007 میلادی بود. از نرم افزارهای HistCite، SPSS و Excel برای تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    بیشترین تعداد مدارک منتشر شده از دانشگاه های ایران در این پایگاه، مربوط به دوره زمانی 2003 تا 2007 بود. از لحاظ حوزه موضوعی، بیشترین تعداد مدرک مربوط به داروشناسی و کمترین تعداد مربوط به طب سالمندان بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران در 20 حوزه پزشکی (65 درصد) به عنوان دانشگاه برتر شناخته شد. بیشترین همکاری علمی با کشور ایالات متحده امریکا (5/22 درصد) بود.
    نتیجه گیری
    حوزه های داروسازی، میکروب شناسی و بیوشیمی از رشد بیشتری نسبت به دیگر حوزه ها برخوردار بوده و از بین دانشگاه ها، دانشگاه علوم پزشکی تهران به علت قوی بودن زیرساخت های پژوهشی از وضعیت بهتری نسبت به بقیه دانشگاه ها برخوردار می باشد که می تواند الگوی مناسبی برای دیگر دانشگاه-های علوم پزشکی کشور باشد
    کلیدواژگان: تولید علم، علم سنجی، پایگاه های استنادی
|
  • Mehrdad Shariati *, Mokhtar Mokhtari, Fatemeh Amiri, Mohammad Reza Kazemi Pages 143-147
    Background
    Doxepin is a serotonin and norepinephrine reuptake inhibitor. Considering the importance of this drug in treating some nervous diseases, its side effects seem to be important on the endocrine axis. In this study, the effects of doxepin on the concentration of testosterone, FSH and LH level and spermatogenesis were studied.
    Materials And Methods
    This experimental study was done on 40 male Wistar rats that were divided into 5 groups of 8. The control group received nothing. The sham group was given distilled water as a solvent. The experimental groups were injected 35, 70 and 140 mg/kg of the drug orally for 21 days, respectively. The blood samples were taken at 22th day and the concentration of testosterone, FSH and LH were measured by RIA method. In addition, at the 22th day, the testes were separated and histological changes were studied among experimental, sham and control groups. The results were evaluated by using ANOVA and Duncan tests.
    Results
    The results showed that 140 mg/kg of doxepin reduced serum testosterone level, while it increased FSH and LH levels (p<0.05). Histological investigations of the testes showed a decline on spermatogenesis chain in dose of 140 mg/kg of the drug.
    Conclusion
    This study showed that doxepin decreases the concentration of testosterone level and the number of spermatogenic cells and increases FSH and LH levels at high doses. Therefore, it may weaken the function of reproductive activity.
  • Kazem Parivar *, Parichehr Yaghmaei, Sahar Sekhavati Pages 148-156
    Background
    Finasteride, a 4-azasteroid compound, is a specific inhibitor of type P 5α-reductase that converts testosterone into 5α-dihydrotestosterone. In the present study, the effects of human dose of finasteride on the number of spermatogenic cells, seminiferous, prostatic and epididymal tubules diameter and thickness of mature NMRI mouse were investigated, both in in vivo and in vitro conditions.
    Material And Methods
    In this experimental study, in in vivo condition, 18 mature NMRI mice were divided into 3 groups of 6: control (without treatment), sham (treatment whit physiologic serum) and experimental (treatment with drug). Experimental group was received intraperitoneal injection of 5 mg/kg/day finasteride for 7 days. In in vitro condition, testes, prostates and epididyms of 18 mature NMRI mice were divided into 3 groups of 6: control (fixation with bouin without treatment), sham (treatment with physiologic serum) and experimental (treatment with 5 mg/kg/day of finasteride in culture media for 3 days). Data were analyzed using one way ANOVA and Tukey test by SPSS software. P- value< 0.05 was considered significant.
    Results
    In in vivo condition, treatment with finasteride did not cause significant reduction in the number of spermatogenic cells, seminiferous tubules diameter compared with control group. But, in in vitro condition, significant decrease was observed. In both conditions, the drug could cause significant decrease in prostatic tubules diameter and thickness compared with control group. Diameter and thickness of epididymis tubules were decreased just in in vitro condition.
    Conclusion
    Finasteride can act in long-term treatment, high doses and in in vitro condition better than other conditions.
  • Shila Jalalpoor *, Rooha Kasra Kermanshahi, Ashraf Sadat Nouhi, Hamid Zarkesh Esfahani Pages 157-163
    Background
    S-layer is the outer protein layer in the most archaea and bacteria. S-layer protects bacteria against phagocytosis and prohibits entry of some biomolecules and some antibiotics and adhesion to matrix proteins. S-layer is a virulence agent in bacteria. β–lactamase can inactive β-lactame antibiotics. According to role of β-lactame antibiotics in the treatment of infectious diseases with Bacillus spp., increasing frequency of S-layer and β–lactamase producer Bacillus cereus strains in hospitals lead to increase antibiotic resistant nosocomial infections.
    Materials And Methods
    In this basic study, 274 samples were evaluated with laboratory methods in Alzahra hospital and Isfahan University between 2004 and 2006. Bacterial identification was performed with microbiological methods, such as staining, chemical test, use of differential and selective Bacillus cereus selective agar media. Bacteria cultured in TSA for 16h, and then separated surface proteins, and finally electrophoresis was performed. S-layer in Bacillus cereus has 97KD molecular weight. Production of β-lactamase was evaluated by acidometric method.
    Results
    Of 247 isolated bacteria, frequency of Bacillus cereus strains, S-layer and β–lactamase in S-layer producer Bacillus cereus strains were 9.49%, 46.20% and 100%, respectively.
    Conclusion
    Results showed high prevalence of nano structure S-layer and β-lactamase producer Bacillus cereus strains in hospital. We recommend controlling bacterial population in crowded places and health and therapeutic centers to decrease producing antibiotic resistance bacteria.
  • Mokhtar Mokhtari *, Mehrdad Shariati, Laleh Pasha Pages 164-169
    Background
    Cabergoline is a strong dopaminergic agonist that is derived from Ergot fungus. Although, this drug can be so important in treating many disorders such as hyperprolactinemia, but its side effects are considerable on the endocrinal axis. The purpose of this study was to determine effects of cabergoline on serum levels of TSH, T4 and T3 hormones in adult male rats.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 40 adult male wistar rats were used in five groups of eight. The drug was subcutaneously injected for a period of 14 days. The experimental groups received 0.1, 0.5 and 1 mg/kg, respectively. The control group received no drug. The sham group received only distilled water. At the end of 14th day, blood samples were taken and the concentration of TSH, T4 and T3 were measured by RIA. The results were analyzed by ANOVA and TUKEY test between the control and experimental group.
    Results
    Serum levels of TSH and T4 hormones in the experimental groups with doses of 0.1, 0.5 and 1 mg/kg showed statistically significant decrease compared with control group (p<0.05). Concentration of T3 hormone showed significant increase in the experimental group with 0.1 mg/kg in comparison with control group (p<0.05).
    Conclusion
    Cabergoline probably decreases the release of TSH and T4 by stimulating the D2-dopaminergic receptor existing in thyrotrophic cells. According to the increase of T3 concentration with low dose of drug, cabergoline may have different physiological effects in different amounts, and alter the function of pituitary –thyroid axis.
  • Roksana Darabi *, Homayoun Aghamohammadi, Alireza Jafari, Farshid Sadeghi, Gevik Haccopian Pages 170-174
    Background
    Dysmenorrhoea is the most common gynaecological disorder among adolescents. Acupuncture is a treatment that has been shown to be effective for pain relief in a variety of conditions. We evaluated the effect of acupuncture in control of primary dysmenorrhea related pain.
    Materials And Methods
    In a randomized, double-blind, clinical trial study, 100 patients with primary dysmenorrhea were randomized to acupuncture (9 sessions over 3 months) or control group (placebo acupuncture). All subjects were allowed to receive usual medical care. Pain was rated on a Numerical Pain Score (0–10) at three months. Patients’ data were analyzed by t- test using SPSS software.
    Results
    This study showed significant effectiveness of acupuncture in control of primary dysmenorrhea pain after 3 months (p<0.0001). No complications or side effects were reported due to acupuncture.
    Conclusion
    Acupuncture was associated with relief of pain in patients with primary dysmenorrheal, and it is a safe and effective method in reduction of primary dysmenorrhea related pain.
  • Mohammad Sahebalzamin *, Mahnaz Khanavi, Hamid Alvi Majd, Seyedeh Masoomeh Mirkarimi, Mehrdad Karimi Pages 175-181
    Background
    Aromatherapy, as an alternative medicine, is using of volatile oils for inducing psychological and physical well- being. In this study, the effects of inhalation aromatherapy in reducing anxiety and depression in female students of dormitory of Tehran University of Medical Sciences were investigated in 2008-2009.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 260 female students living in dormitory were selected and assigned randomly in 4 groups of 65 people as case and control according to two variables of anxiety and depression. The scales used in this study were Spillberger Anxiety Test and Beck Depression Inventory. At first, pre-test were taken. A mixture of essential oils of Lavender and Rose was inhaled for four weeks, half an hour for each night by the case groups (anxious and depressed). For control group, only sesame oil inhalation was used. At the end of the second week, post-test1 and at the end of fourth week, post-test2 were taken.
    Results
    Students who received inhalation aromatherapy had significant improvement in anxiety and depression symptoms compared with pre-test and control group (p≤0.001 for both).
    Conclusion
    This study confirmed the efficacy of inhalation aromatherapy (the mixture of essential oils of Lavender and Rose) in reducing the female students’ anxiety and depression symptoms who settled in dormitory.
  • Maryam Keshavarz *, Nahid Bolbol Haghighi Pages 182-188
    Background
    Early separation of mother and newborn has adverse effects on various aspect of infants growth, development and breastfeeding. Regarding the long- term separation of mothers from infants in cesarean section (C/S), some strategies, such as Kangaroo mother care (KMC) is very important. So, this study was conducted to determine the effects of KMC on infant feeding pattern in hospital and exclusive breastfeeding up to six- month.
    Material And Methods
    In a randomized controlled trial, 160 mother-infant dyads were recruited in KMC and routine care (RC) (80 mother-infant dyads in each group). In KMC group, 2 hours after C/S, skin to skin contact was provided with special cover. KMC was done three 60 min/day for 2 consecutive days. With taking of special cover to the KMC group and continuing this care at home, exclusive breastfeeding up to 6- month was compared between two groups.
    Results
    Both groups were similar regarding all background and demographic variables. In KMC group, number of feeding in hospital (p<0.05) and exclusive breastfeeding up to 6- month (p<0.05) were greater than RC, but there was no statistically difference in the time between birth and the first feeding between two groups. In KMC group, number of severe crying in hospital was lower than RC group (5.6 vs. 12.3, p<0.001).
    Conclusion
    Regarding the positive effects of KMC on breastfeeding, especially on exclusive breastfeeding up to 6- month, skin to skin contact and KMC are recommended in delivery and C/S units, and then it’s continuing at home.
  • Mojgan Sadat Borghei *, Minoo Saatian, Fatemeh Mohammadyari Pages 189-193
    Background
    Bacterial vaginosis alters normal vaginal flora and leads to gynecologic complications. Early diagnosis of bacterial vaginosis is so important, because of being asymptomatic of about fifty percent of patients. This study was conducted to study the diagnostic value of the Papanicolaou smear in the screening of bacterial vaginosis compared with vaginal Gram stain as a standard method.
    Materials And Methods
    This analytic cross- sectional study was conducted on 150 consecutive patients referred to a gynecologic clinic. Each patient had a standard Papanicolaou smear and Gram stain of vaginal discharge. Detection of clue cell in Pap smear, and fulfill of Nugent criteria in Gram stain of vaginal discharge was diagnosed as bacterial vaginosis. Sensitivity, specificity, positive predictive value, and negative predictive value of the Papanicolaou smear were calculated compared with the results of Gram stain as the standard method for diagnosis of bacterial vaginosis.
    Results
    In our study, Pap smear had sensitivity of 69.23%, specificity of 99.24%, positive predictive value of 94.73% and negative predictive value of 94.28% in the diagnosis of bacterial vaginosis.
    Conclusion
    This study showed that vaginal Pap smear is a valid and reliable method in detecting bacterial vaginosis.
  • Mahboubeh Safavi *, Zeynab Parsania, Zahra Ahmadi Pages 194-198
    Background
    Epilepsy is one of the most prevalent diseases in all countries. A family having a patient with epilepsy subjects itself to self regulation in order to organize their roles and rules, and attempt to develop consistent patterns of interaction. This is necessary for epileptic patients and their families in promoting mental health and using effective interactive skills.
    Materials And Methods
    In this descriptive- correlation study, 150 families of epileptics referring to the Iranian association of epilepsy selected using a Systematic Sampling. For obtaining further information, a questionnaire was used. The first part indicated the demographic specifications of the patient’s family, the second part showed the general health questionnaire (GHQ) and the third part indicated stress coping strategies Carver-Sheier-Weinrub questionnaires.
    Results
    The majority of the epileptic patients’ families (56.7%) were not in an appropriate mental health condition. The majority of epileptic patients’ families (92%) were employing stress coping strategies on a medium level, majority of epileptic patients’ families who had medium mental health (93.8%) were using stress coping strategies in a medium level (S=0.3, P<0.0001).
    Conclusion
    The result may help promoting more mental health in the family of the epileptic patient and using of stress coping strategies in a more suitable level.
  • Somayeh Davoodi *, Parisa Farshid, Reza Safdari, Niloufar Massouri, Omid Aminian Pages 199-206
    Background
    Occupational diseases are certain sorts of diseases that have been caused by special jobs and subject to special circumstances. There are several factors that can intensify these diseases. Studies of various countries have indicated that they have played an effective role in decreasing exposures and its economic costs and attracting optimal resources through establishment of a comprehensive information system for occupational diseases. In this study the occupational disease Information system in selected countries are compared.
    Materials And Methods
    This is a descriptive study which was conducted in 2008, during which information systems in USA, Finland, France and Iran have been studied based on their objectives, structure, most important data base characteristics and active organizations. Main instrument of this research were articles, books, magazines and valid internet sites in English language.
    Results
    All the three selected countries had an electronic information system and database in the field of occupational disease. In Finland, occupational diseases data as well as their damages are kept in separate databases; while USA lacks a comprehensive system. In France, supervision on laboratories is a priority. In Iran, there is no certain comprehensive system for registering diseases.
    Conclusion
    Occupational diseases information system in Finland is more comprehensive. Iran lacks such a comprehensive system. So, it is recommended to use experiences of other countries and establish electronic comprehensive disease system.
  • Ali Davati *, Farhad Jafari, Nahid Kholdi, Hadi Jafari Tabar Pages 207-211
    Background
    Avian influenza, a viral disease in poultry, is an important infectious disease among human beings, because of easy spreading, no immunity and antigenic shift of virus. It has been occurred outbreak of avian influenza in some neighbor countries of Iran. The aim of this study was to determine the knowledge of medical students toward avian influenza.
    Materials And Methods
    In this cross– sectional study, the knowledge of 403 medical students was gathered using a questionnaire in 2008. A pilot study verified the validity and reliability of questionnaire. The students completed the questionnaire, and then data were analyzed by SPSS software.
    Results
    The mean age of the participants was 23.68±2.8 years. Male to female ratio was 208 to 194. Mean score of students knowledge was 39.33±7.4. There was significant relationship between educational level and knowledge score (p=0.001). However, no significant relationship was found between knowledge score and other variables (NS).
    Conclusion
    This study suggests that educational programs can positively influence the knowledge about infectious diseases, especially avian influenza.
  • Hafez Mohammad Hasanzadeh Esfanjani *, Ali Valinejadi, Majid Naghipour, Parisa Farshid, Asghar Bakhtyarzadeh, Hamid Bouraghi Pages 212-220
    Background
    Sustainable development necessitates scientific research in a wide area of subjects. As the results of research productions are usually reported in a wide range of publications, scientometric analysis has been considered as the main approach for measurement of scientific productivity. This research was conducted to assess the status of Iran’s medical subject areas by scientometric data derived from Web of Science (WOS).
    Materials And Methods
    In this descriptive-applied studythe bibliographic data were collected from the Science Citation Index Expanded (SCIE) database. The advanced search was performed with the country tag for Iran for six 5-year time periods. The current research includes all the articles of medical subject areas indexed in SCIE database during 1978-2007. The data analyses were performed with HistCite, SPSS and Excel software.
    Results
    Most articles from Iran universities were related to 2003-2007 time period. Most articles were observed in pharmacology field and lowest of them in geriatrics. The Tehran University of Medical Sciences identified as superior University in the 20 subject area. Scientific collaboration (22.5 percent) was mostly with USA scientific centers.
    Conclusion
    Fields of pharmacology, microbiology and biochemistry have a more increasingly growing than other fields. Continuance of this increasingly trend depends on factors such as, giving research facilities and budgets for other universities and considering Tehran University of medical science as a national successful model.