فهرست مطالب

فرهنگی - تربیتی زنان و خانواده - سال یکم شماره 3 (زمستان 1384)

فصلنامه فرهنگی - تربیتی زنان و خانواده
سال یکم شماره 3 (زمستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/12/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 5
  • مقاله ها
  • محمدحسین الیاسی صفحه 9
    در این پژوهش هفت ویژگی منش شناختی (کاراکترولوژی)، یعنی اطاعت پذیری، نظم جویی، احساس مسئولیت، رازداری، صداقت، وجدان کاری و امانت داری، 450 تن از زنان شاغل در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی با استفاده از یک مقیاس اندازه گیری پایا و معتبر مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل با بهره گیری از نرم افزار کامپیوتری SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری مختلفی نظیر تحلیل واریانس یکطرفه (آنوا) و آزمون همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که اولا: بین نمرات سه گروه در برخی ویژگی های منش شناختی تفاوت آماری معنی داریی وجود دارد. ثانیا: بین عواملی نظیر سطح تحصیلات، میزان آموزشهای نظامی و فرهنگی و سابقه خدمت زنان نظامی با میزان برخورداری آنان از هریک از ویژگی های منش شناختی همبستگی معنا داری وجود دارد. ثالثا: برخی از ویژگی های منش شناختی همبستگی مثبتی با یکدیگر دارند و برخی از آنها دارای همبستگی معکوسی با یکدیگر هستند.
  • صفحه 39
    در دورانی که الگوهای غربی همچون تیرهای زهر آلود در جوامع اسلامی رسوخ نموده اند تا جاییکه تمام ابعاد زندگی مسلمانان را در برگرفته، به صورتی که توانسته است برای او یک الگوی رفتاری تعیین نماید. در این بین زنان جوامع اسلامی با توجه به اینکه نقش محوری و تربیتی خانواده، طبق روایت و احادیث، به عهده او نهاده شده است بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. و از طرفی دیگر رایج شدن الگوهای منحجرانه و ناسازگار با قوانین اسلامی دربعضی از اندیشه ها و برداشتهای اسلامی، خطر به عقب رانده شدن و نیز انزوا گزینی زنان را در جوامع اسلامی در باور خیلی از جوامع بوجود آورده است. لذا با توجه به این دو مسئله، خطر رایج شدن فرهنگ غربی و به فساد کشیده شدن جوامعه اسلامی و حذف زنان از رفتار و منش زنان در جامعه، می نمایاند. از این رو این مقاله بر آن است که بتواند گفته ها و آموزه های حضرت امام خمینی «ره» را در رابطه با زنان به صورتی تحلیلی و عقلی بررسی نماید تا جایگاه واقعی زنان در اندیشه اسلامی آن متفکر بیان شود.
  • مهدی زروندی صفحه 71
    زنان در جامعه ما نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند و در عرصه های مختلف اجتماعی بعضا با مردان برابری می نمایند و چه بسا در بعضی عرصه ها مثل پذیرش در دانشگاه ها در سالهای اخیر بر مردان فزونی پیدا کرده اند و در مشاغلی که مستقیما با بعضی از بحرانهای طبیعی سر و کار دارند بیشتر و کارآمدتر از مردان هستند. با توجه به این اصل و آگاهی از دنیای پر چالش و چند پاره، امروزه کمتر کشوری را می توان یافت که گرفتار بحران های اجنماعی، سیاسی، امنیتی و نظامی و... نشود. کشور جمهوری اسلامی ایران نیز که هر روز با توطئه های جدیدی از سوی دشمنان رو به رو می شود نیاز دارد که بتواند درمواقعی که بکارگیری مردان در مدیریتهای حساس تر نیاز می شود از حضور مدیریتی زنان در مدیریت بحران های سیاسی اجتماعی استفاده نماید. آمادگی بالای مشارکت زنان در کنش های مختلف اجتماعی، سیاسی و امنیتی و میزان رغبت زیاد آنان برای مداخله در ابعاد مختلف بحران های سیاسی امنیتی این مهم را لازم می نماید.
    ما در این مقاله سعی نموده ایم نحوه بکارگیری و میزان توانایی و حیطه های بکارگیری زنان در مدیریت بحران های سیاسی و امنیتی را بررسی نموده و همچنین محدودیتهای بکارگیری زنان در پست های مدیریت نیز به اختصار بیان می نماییم.
  • معرفی کتاب
  • مهدی زروندی صفحه 93
  • مریم ملانظر صفحه 133
  • معرفی طرح های تحقیقاتی