فهرست مطالب

فصلنامه فرهنگی - تربیتی زنان و خانواده
سال یکم شماره 1 (تابستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/06/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله ها
  • محمدحسین الیاسی، فاطمه سوری صفحه 7
    در این تحقیق برای سنجش و اندازه گیری میزان آمادگی دختران دانشجو برای انسجام کنش های سیاسی، اعم از کنش های اعتراضی و یا مقابله ای، از بین دانشجویان دختر شاغل به تحصیل در دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی تهران نمونه ای با حجم 1600 نفر انتخاب شد. آنگاه نگرشها و آمادگی های آنان با استفاده از یک مقیاس اندازه گیری دارای پایایی بالا اندازه گیری شد. نتایج بدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری مختلف و به کمک نرم افزار کامپیوتری spssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده بیانگر وجود تفاوت معنادار بین نگرشها و آمادگی دانشجویان مختلف، و همبستگی معنادار بین نگرشها و آمادگی ها با ترم تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانشجویان بود.
  • مهدی بزرگزاده، مهدی زروندی صفحه 33
    واقعه 11 سپتامبر زمینه اجرای سیاست خاورمیانه ای محافظه کاران حاکم برکاخ سفید را فراهم آورد، این سیاست بر دو پایه تغییر برخی رژیمهای منطقه از طریق «حمله پیشدستانه» و «تغییر منطقه از طریق طرح خاور میانه بزرگ می باشد». اجرای این طرح حفظ برتری آمریکا و تامین امنیت اسرائیل را با مدرنیزاسیون جهان اسلام یا دین سازی دنبال می نماید. این مقاله رویکرد غرب به زنان با توجه به نگاه فمنیستی آنان از نظر کنوانسیون(CEDAW) را بررسی می کند سپس با بررسی وضعیت زنان در برخی کشورهای عربی و ایران بعد از انقلاب و غرب اهمیت، اهداف و امکان پذیری رویکرد آمریکا به جایگاه زنان در این منطقه را تشریح می کند.
  • سیامک نوری، محسن قادری صفحه 63
    امروزه ارتقای علمی و تخصصی زنان در خانواده بخصوص در زمینه های روانشناسی و علوم تربیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چون زیر ساختهای فرهنگی و اجتماعی هر ملتی از خانواده و آموزش و پرورش آغاز و تکامل و اصلاح می گردد. به وجود آورندگان این زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی، در درجه اول والدین و بخصوص مادران و سپس معلمین می باشند. که بایستی به نحو مطلوب آموزش ببینند تا توانایی لازم را در جهت انجام امور محوله پیدا کنند.
    از این رو ایجاد مراکز و واحدهای آموزشی که در جهت نیل به بالاترین کیفیت آموزش زنان گام بردارند، بسیار ضروری به نظر می رسد. در این تحقیق علاوه بر بررسی فواید آموزش عالی برای زنان اقدام به تشریح ویژگی های خاص مراکز آموزشی و در نهاییت، اقدام به معرفی یک الگوی پیشنهادی که در عمل میزان بهره وری آن توسط شاخص، به کمک ایجاد فرضیه های مناسب آماری اندازه گیری شده است، می نماییم.
  • حجت الله مرادی صفحه 83
    هرچند که در طول تاریخ تعداد چشم گیری از زنان در واحدهای نظامی و نیروهای مقاومت خدمت کرده اند، اما بیشتر فرهنگ ها هنوز مردها را، رزمنده و مدافع می شناسند. امروزه ضرورت جنگ و مقاومت این باور را کمرنگ کرده است.
    زنان مسلمان در پاسخ به بحرانهای ملی در امور جنگ و مقاومت مسلحانه از طریق ایفای نقشعای حمایتی و حتی رزمی در حل بحرانها سهیم بوده اند. در تمامی کشورها و جنبش هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته، زنان مسلمان از مردان حمایت معنوی به عمل آورده اند و با افزایش آگاهی اجتماعی به حمایت مالی و انجام برخی وظایف که عموما مختص مردان است، همت گمارده و بدین ترتیب جایگاه خود را ارتقا بخشیده اند.
    این مقاله به بررسی نقش زنان در بحرانهای مسلحانه در کشورهای اسلامی می پردازدو چار چوب رفتاری، تاریخی و مبانی حاکم بر این اندیشه را در کشورهای اسلامی مطالعه می کند و تمایز آن را تا حدودی از اندیشه کشورهای غیر مسلمان مشخص می کند.
  • معرفی کتاب
  • معرفی طرح های تحقیقاتی
  • مهدی زروندی صفحه 135