فهرست مطالب

مجله پزشکی کوثر
سال پانزدهم شماره 4 (پیاپی 58، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/29
  • تعداد عناوین: 10
|
  • زهرا گودرزی، مهدی قربانعلی زادگان، محمدرضا پور علی اکبر، اسماعیل صابرفر * صفحه 185
    اهداف

    ویروس آنفلوآنزی A ساب تایپ H9N2 در بین پرندگان اهلی گسترش پراکنده ای دارد. اخیرا در چندین کشور انتقال این ویروس به انسان گزارش شده که در مواردی منجر به مرگ فرد مبتلا شده است. با توجه به شیوع ویروس آنفلوآنزای A ساب تایپ H9N2 در واحدهای مرغداری کشور و احتمال انتقال عفونت به کارکنان، در این مطالعه میزان تیتر آنتی بادی اختصاصی علیه ویروس آنفلوآنزا A ساب تایپ H9N2 در سرم افراد شاغل در مرغداری های استان آذربایجان شرقی بررسی شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مقطعی روی 96 نفر از شاغل در مرغداری های آذربایجان شرقی در سال 1387 که با روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. آزمون ممانعت از هماگلوتیناسیون به منظور سنجش عیار پادتن اختصاصی علیه ویروس آنفلوآنزا A ساب تایپ H9N2 در نمونه سرم افراد انجام گرفت. تیترهای ممانعت از هماگلوتیناسیون 1:40 یا بیشتر به عنوان مثبت تلقی شد.

    یافته ها

    آزمون ممانعت از هماگلوتیناسیون در 79 مورد (82%) از 96 نمونه مورد مطالعه منفی و در 17 مورد (18%) مثبت شد.

    نتیجه گیری

    هرچند نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که پادتن اختصاصی علیه ویروس آنفلوآنزای A ساب تایپ H9N2 به میزان قابل توجهی بالا نیست، ولی وجود نمونه سرم های حاوی آنتی بادی اختصاصی، عفونت گذشته با این ویروس را در افراد مورد مطالعه تایید می نماید. برای جلوگیری از احتمال بروز موتاسیون های خطرناک در ویروس آنفلوآنزا، توصیه می شود کارکنان تمامی واحدهای مرغداری موازین بهداشتی را در مقابل عفونت آنفلوآنزا A ساب تایپ H9N2 رعایت نمایند.

    کلیدواژگان: ویروس آنفلوآنزا، ساب تایپ H9N2، تست ممانعت از هماگلوتیناسیون
  • سیما نصری، سیده یاسمن حسینی، هدایت صحرایی*، حمیرا زردوز صفحه 189
    اهداف

    مطالعات نشان داده که عصاره آبی- الکلی زعفران قادر به مهار درد و التهاب ناشی از فرمالین در موش های نر کوچک است. به دلیل تفاوت ترکیب عصاره الکلی با عصاره آبی- الکلی، در این مطالعه اثر عصاره اتانولی زعفران بر درد حاد و مزمن در موش های نر کوچک بررسی شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه تجربی روی موش های نر نژاد NMRI با میانگین وزنی 20 تا 25 گرم (6 سر در هر آزمایش) انجام شد. داروها 30 دقیقه قبل از تجویز فرمالین 2% استفاده شدند. پس از تزریق فرمالین، پاسخ حیوانات به مدت 60 دقیقه و هر 5 دقیقه یک بار بررسی شد. التهاب در دقیقه 25 به روش غوطه وری در جیوه بررسی شد. داده ها با آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه و توکی با SPSS 9.01 تحلیل شد.

    یافته ها

    عصاره الکلی زعفران در دوز 5 میلی گرم بر کیلوگرم در فاز حاد و در دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم در فاز مزمن اثر ضددرد نشان داد. نالوکسان، دکسترومتورفان و L-NAME اثر عصاره زعفران در فاز حاد و مزمن را مهار نمود. سافرانال در فاز حاد و کروسین در فاز مزمن اثر ضددرد نشان داد. عصاره زعفران (5/2، 5 و 10 میلی گرم بر کیلوگرم) التهاب را به ترتیب 30%، 66% و 80% مهار کرد، اما سافرانال و کروسین در این مورد اثری نداشتند.

    نتیجه گیری

    عصاره اتانولی زعفران توانایی مهار فاز حاد درد ناشی از فرمالین را دارد و احتمالا این اثر تا قسمتی ناشی از سافرانال است. تحریک احتمالی مسیرهای وابسته به گیرنده های اوپیوئیدی، NMDA گلوتاماتی و نیتریک اکساید در مهار فاز حاد و مزمن درد دخالت دارند.

    کلیدواژگان: عصاره اتانولی زعفران، بی دردی، سافرانال، کروسین
  • شقایق امیری جاوید، سید لطیف موسوی، علی هاتف سلمانیان، محسن بصیری صفحه 197
    اهداف
    در حال حاضر درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری که دلیل عمده التهاب، زخم معده و نیز سرطان معده است و معمول ا با تجویز آنتی بیوتیک صورت می گیرد. اما به دلیل مشکل ات ناشی از مقاو م ت های آنتی بیوتیکی، سختی و هزینه های بالای درمان، امروزه توجه به استفاده از آنتی بادی ها معطوف شده است. کارآیی آنتی بادی های ضداوره آز هلیکوباکتر پیلوری در درمان عفونت این باکتری اثبات شده است. با توجه به صرفه اقتصادی و کارآیی واکسن DNA در ایجاد ایمنی درازمدت، این پژوهش با هدف استفاده از این واکسن برای تولید ایمونوگلوبولین زرده تخم مرغ (IgY) علیه زیرواحد UreC آنزیم اوره آز انجام شد.
    مواد و روش ها
    ابتدا ژن ureC از هلیکو باکتر پیلوری، در ناقل یوکاریوتی pCI کلون شد. ناقل نوترکیب pCI-ureC به عنوان واکسن DNA به مرغ تزریق شد. پس از تکمیل دوره ایمن سازی IgY از طریق ترسیب با پلی اتیلن گلیکول از زرده تخم مرغ جدا و با روش ELISA مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    واکسن DNA به کار رفته سبب تولید آنتی بادی ویژه UreC در مرغ شد که براساس نتایج به دست آمده از ELISA دارای قابلیت شناسایی زیرواحد UreC آنزیم اوره آز است.
    نتیجه گیری
    واکس ی ناسیون با DNA روشی کارآو به صرفه برای تولید آنتی بادی موثر علیه اوره آز هلیکوباکتر پیلوری به منظور استفاده های درمانی است.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، ایمونوگلوبولین زرده تخم مرغ (IgY)، اوره آز، واکسن DNA
  • جلیل فلاح مهرآبادی، نیما خرم آبادی، مهدی مهدوی، عباسعلی ایمانی فولادی * صفحه 203
    اهداف

    مهم ترین عامل عفونت ادراری اشریشیا کلی یوروپاتوژن دارای پیلی تیپ یک است. اشریشیا کلی یوروپاتوژن پس از تهاجم به سلول های اپی تلیال مثانه، به صورت داخل سلولی تکثیر می شود و حضور ایمنی سلولی در این جا مهم است. هدف از این مطالعه، ساخت یک کاست ژنی بود که بتواند سیستم ایمنی سلولی را تحریک نماید.

    مواد و روش ها

    ابتدا ژن fimH را با PCR تکثیر شد و در وکتور یوکاریوتی pcDNA.1 کلون شد. پس از توالی یابی و تایید کلون، به منظور بررسی بیان ژن و عملکرد صحیح کاست تهیه شده در سلول یوکاریوتی، در سلول COS7 وارد شد و به منظور بیان ژن با روش RT-PCR مورد بررسی قرار گرفت. بیان ژن در سطح mRNA با میکروسکوپ فلورسانس بررسی شد.

    یافته ها

    ژن fimH با روش PCR به خوبی تکثیر شد. محصول PCR در وکتور pcDNA.1 قرار گرفت و کاست ژنی pcDNA/fimH ساخته شد. برای بررسی عملکرد صحیح این کاست سلول های COS7 ترنسفکت شدند و بیان ژن fimH با روش RT-PCR مورد تایید قرار گرفت.

    نتیجه گیری

    کاست ژنی pcDNA/fimH می تواند ژن fimH را در سلول یوکاریوتی بیان کند و به عنوان یک کاست DNA ارزشمند جهت واکسیناسیون بر ضد عفونت های ادراری است.

    کلیدواژگان: پیلی تیپ I، اشریشیا کلی یوروپاتوژن، واکسن ژنی، FimH
  • توراندخت بلوچ نژاد مجرد، مهرداد روغنی صفحه 207
    اهداف
    فنل های گیاهی می توانند به عنوان آنتی اکسیدان های موثر عمل کنند. گیاه ماریتیغال غنی از ترکیبات فنلی است و تعامل آنها با گیرنده های استروژنی نیز گزارش شده است. این مطالعه با هدف بررسی نقش گیرنده های استروژنی و استرس اکسیداتیو در اثر حفاظتی عصاره آبی گیاه ماریتیغال در موش های صحرایی نیمه پارکینسونی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی60 سر موش صحرایی نر به شش گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با عصاره، کنترل تحت تیمار با عصاره و فال وسترانت (آنتاگونیست گیرنده های استروژنی)، ضایعه دیده، ضایعه دیده تحت تیمار با عصاره و ضایعه دیده تحت تیمار با عصاره و فال وسترانت تقسیم شدند. دو هفته پس از جراحی استریوتاکسیک، رفتار چرخشی به دنبال تزریق آپومورفین، تعداد نورون های بخش متراکم جسم سیاه و میزان و فعالیت سوپراکسید دیسموتاز در بافت مغز بررسی شد. داده ها با آمار توصیفی و آزمون های آنوای یک طرفه، تعقیبی توکی و آزمون T با SPSS 13 تحلیل شد.
    یافته ها
    در گروه ضایعه دیده آپومورفین موجب چرخش به سمت مقابل ناحیه آسیب دیده شد (0001/0>p) و تعداد نورون های بخش متراکم جسم سیاه سمت چپ کاهش معنی داری یافت (05/0>p). عصاره تعداد چرخش ها را به سمت مقابل ناحیه آسیب دیده کاهش داد و مانع ازبین رفتن نورون های بخش متراکم جسم سیاه شد (05/0>p). عصاره موجب کاهش تولید مالون دی آلدئید و افزایش فعالیت سوپراکسید دیسموتاز شد (01/0>p و 05/0>p). فال وسترانت اثر حفاظتی عصاره را بر رفتار چرخشی، تعداد نورون ها و فاکتورهای بیوشیمیایی بافت مغزکاهش داد (05/0>p).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد بخشی از اثر حفاظتی عصاره آبی گیاه ماریتیغال در برابر توکسیسیتی 6- هیدروکسی دوپامین در نتیجه کاهش استرس اکسیداتیو و از طریق مسیر استروژنیک اعمال می شود.
    کلیدواژگان: ماریتیغال، نیمه پارکینسونی، 6، هیدروکسی دوپامین، فال وسترانت، مالون دی آلدئید، سوپراکسید دیسموتاز
  • محمدحسن ناصری، حسنعلی محبی، مریم مشکانی، مجتبی تیموری صفحه 213
    اهداف
    اگرچه پیش اگهی بیماری های پیشرفته ایسکمیک قلب و عروقی خوب نیست، نقش درمانی پیوند بای پس شریان کرونری در بیماران مبتلا به نقص شدید کارکردی بطن چپ مشخص نیست. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه نتایج عمل جراحی و بقای بیماران جراحی شده با توجه به میزان کارکرد بطن چپ و نارسایی آن انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه هم گروهی گذشته نگر روی 1024 بیمار که از بهمن 1382 تا بهمن 1386 در یکی از بیمارستان های شهر تهران تحت پیوند بای پس شریان کرونری قرار گرفته بودند، انجام شد. بیماران در دو گروه بدون نارسایی بطن چپ و گروه با نارسایی بطن چپ با برون ده قلبی مساوی و یا کمتر از 35% قرار گرفتند. یافته ها با شاخص های آماری توصیفی و آنالیزهای کاپلان- مایر و رگرسیون کاکس به کمک نرم افزار SPSS 17 تحلیل شد.
    یافته ها
    بقای یک ساله مبتلایان به نقص شدید کارکردی بطن چپ 1/90% و غیرمبتلایان به نقص کارکردی بطن چپ 99% بود که بین دو گروه اختلاف معنی دار نداشت (083/0=p). نرخ مرگ ومیر بیمارستانی 4/1% بود. سن بالا، نارسایی بطن چپ، نارسایی کلیوی، فشارخون بالا، کلاس عملکردی 3 و 4 NYHA بر بقای یک ساله بیماران موثر بود، ولی تاثیر آن بر بقای دو گروه متفاوت نبود.
    نتیجه گیری
    پیوند بای پس شریان کرونری در نارسایی بطن چپ و مبتلایان نقص شدید کارکردی می تواند به صورت ایمن انجام شود و با بقای قابل قبول کوتاه مدت همراه است. این اقدام اگرچه عوارض قلبی و مرگ ومیر بالاتری دارد، ولی به نظر می رسد از نظر درمانی دارای منافع بالقوه ای برای بیماران است.
    کلیدواژگان: پیوند بای پس شریان کرونری، نارسایی بطن چپ، بقای کوتاه مدت، ریسک فاکتور
  • مرضیه لک، حسن عراقی زاده، کامران فاضل صفحه 221
    اهداف
    یکی از عوامل خطر عوارض و مرگ ومیر ناشی از بیهوشی طول مدت بیهوشی است. در مطالعات قبلی اسیدوز متابولیک در بیماران دریافت کننده بیهوشی استنشاقی رخ داده و با طول مدت بیهوشی ارتباط مستقیم داشته است. این مطالعه با هدف بررسی شیوع اختلالات اسید و باز و عوامل موثر بر آن در بیهوشی عمومی داخل وریدی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی روی 69 بیمار که با روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان مراجعان جراحی الکتیو یکی از بیمارستان های تهران انتخاب شدند در سال های 1387 و 1388 انجام شد. بیماران در سه گروه جراحی سر و گردن، گروه جراحی اندام و جراحی شکم مطالعه شدند. انفوزیون مداوم پروپوفول و رمی فنتانیل برای بیهوشی استفاده شد و وضعیت اسید و باز در چند نوبت بررسی شد. داده ها به کمک آزمون های مجذور کای، T وابسته، آنالیز واریانس و اندازه گیری های مکرر با نرم افزار SPSS 11.5 انجام شد.
    یافته ها
    اسیدوز متابولیک با مدت بیهوشی ارتباط معنی دار داشت و شیوع آن در گروه جراحی سروگردن بیش از دو گروه دیگر بود. بین اسیدوز و تغییرات دمای مرکزی بدن و همچنین با نوع و حجم مایعات وریدی تزریق شده ارتباط معنی داری وجود نداشت. بین اسیدوز نیازمند به درمان و مدت بیهوشی و محل عمل جراحی ارتباط معنی دار وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    شیوع اسیدوز متابولیک نیازمند به درمان در روش بیهوشی کامل داخل وریدی 3% است و توصیه می شود در بیهوشی های طولانی مدت از روش های بیهوشی کامل داخل وریدی شامل پروپوفول و رمی فنتانیل استفاده شود تا از عوارض مربوط به اسیدوز متابولیک کاسته شود.
    کلیدواژگان: اختلالات اسید و باز، بیهوشی کامل داخل وریدی، جراحی
  • محمد تقی معین وزیری، محمد جواد اسماعیلی، شهربانو شهبازی، الهه الهیاری، حمید کمالی پور صفحه 227
    اهداف

    محافظت قلبی ناشی از ایسکمی یک پروسه فیزیولوژیک قوی است که طی آن ایسکمی های گذرای قبلی می توانند بافت قلبی را از یک صدمه ایسکمیک غیر قابل برگشت محافظت کنند. تعدادی از داروها از جمله داروهای مورد استفاده در بیهوشی می توانند اثری مشابه این فرآیند داشته باشند که یکی از این داروها رمی فنتانیل است. این مطالعه با هدف بررسی اثر حفاظتی رمی فنتانیل روی قلب در بیماران کاندیدای جراحی پیوند عروق کرونر انجام شد.

    مواد و روش ها

    این کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 1389 روی 54 بیمار کاندیدای جراحی پیوند عروق کرونر انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که در یک گروه از رمی فنتانیل و در گروه کنترل از نرمال سالین استفاده شد. سپس 5 نمونه خون از هر بیمار در زمان های قبل از اینداکشن و 2، 6، 12 و 24 ساعت بعد از آزادکردن کراس کلامپ آئورت گرفته شد و میزان تروپونین I اندازه گیری شد و طول مدت اقامت بیماران در ICU و بیمارستان و میزان نیاز به آینوتروپ بعد از عمل در هر گروه مشخص شد. داده ها با آزمون های آماری استنباطی دقیق فیشر، مجذور کای، T مستقل و اندازه گیری های مکرر با نرم افزار SPSS 14 انجام شد.

    یافته ها

    میزان تروپونین I، طول مدت اقامت بیماران در ICU و بیمارستان و میزان نیاز به اینوتروپ در دو گروه تفاوت معنی دار آماری با یکدیگر نداشت.

    نتیجه گیری

    در این مطالعه اثر محافظتی رمی فنتانیل روی قلب اثبات نشد و برای رسیدن به نتایج قطعی تر نیاز به مطالعات بیشتر با تعداد بیشتری بیمار است.

    کلیدواژگان: محافظت قلبی ناشی از ایسکمی، رمی فنتانیل، جراحی پیوند عروق کرونر
  • محمد اجل لوییان، سوزان امین سالاری، سیما نوحی، شکوفه رادفر، سید عباس تولایی، مهدیه حسنعلی فرد صفحه 233
    اهداف

    کاهش شنوایی، شایع ترین علت نقص حواس در اطفال است. مطالعات جدید موید تاثیر مطلوب انجام کاشت حلزون قبل از سن شروع سخن گفتن بر روی مهارت های شنیداری و گفتاری است. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای توانایی شنیداری و گفتاری پس از عمل کاشت حلزون شنوایی در گروه کودکان زیر 2 سال با گروه کودکان 2 تا 4 سال انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی در سال 1388 روی 210 کودک با مشکل ناشنوایی قبل از تکامل کلامی شامل 89 کودک زیر 2 سال و 121 کودک 2 تا 4 سال در مرکز کاشت حلزونی شنوایی بیمارستان بقیه الله (عج) انجام شد. تمام کودکان در مرکز مذکور جراحی شده و قبل از عمل و 12 ماه بعد از تنظیم دستگاه، تحت بررسی های شنیداری و گفتاری قرار گرفتند. میزان شنوایی با معیار CAP و توانایی گفتاری براساس SIR اندازه گیری شد. داده ها با آمار توصیفی و آزمون T مستقل به کمک نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد.

    یافته ها

    میانگین نتایج شنیداری در گروه زیر 2 سال 38/0+14/5 و در گروه بالای 2 سال 21/0+38/4 بود و تفاوت معنی دار نشان داد (01/0= p). نتایج گفتاری در دو گروه تفاوت معنی دار آماری نداشت.

    نتیجه گیری

    نتایج حاضر همسو با نتایج سایر مطالعات جدید در این زمینه است و نشان می دهد کاشت حلزون در سن زیر 2 سال نتایج شنیداری بهتری نسبت به کاشت در سن 2 تا 4سالگی دارد. با توجه به نادر و مساوی بودن عوارض جراحی در هر دو گروه سنی، توصیه می شود کاشت حلزون در سن کمتر از 2 سال انجام شود.

    کلیدواژگان: کاشت حلزون، درک گفتار، توانایی شنیداری
  • علی اکبر کریمی زارچی، علیرضا سعادت، حمیدرضا جلالیان، مجید اسماعیلی صفحه 239
    اهداف

    سرطان کولورکتال از مهم ترین سرطان ها در جهان و شایع ترین سرطان دستگاه گوارش است. اطلاعات پیرامون خصوصیات اپیدمیولوژیک و عوامل مرتبط با این سرطان در ایران محدود است. این مطالعه با هدف تعیین میزان بقا و خصوصیات اپیدمیولوژیک سرطان کولورکتال و عوامل مرتبط با آن در ایران انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی به روش گزارش موارد روی 241 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال مراجعه کننده به یکی از بیمارستان های شهر تهران طی سال های 1383 تا 1388 انجام شد. جمع آوری داده ها براساس پرونده بیماران و تماس تلفنی انجام شد. از متد های آنالیز بقا شامل روش کاپلان مایر و رگرسیون کاکس به منظور تعیین بقای بیماران و مقایسه میزان های بقا در زیرگروه ها استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS 15 تحلیل شد.

    یافته ها

    میانگین سن بیماران 7/14 ± 7/59 سال بود. 4/22% سابقه مصرف سیگار و 5/24% سابقه خانوادگی این سرطان را داشتند. شایع ترین محل، ناحیه رکتوم و در بیشتر موارد درجه تمایزیافتگی تومور خوب گزارش شد. 8/83% از واحد های پ‍‍‍‍‍ژوهش تا پایان بررسی زنده بودند. میانگین بقا پس از تشخیص 9/1 ± 5/56 ماه بود. کمترین و بیشترین میانگین بقا پس از تشخیص به ترتیب 8/5 ± 7/47 برای سرطان سکوم و 2/3 ± 1/61 برای گروه بدون سابقه مصرف سیگار تعیین شد. بالاترین شانس نسبی بقا 12/2 (فاصله اطمینان 95%: 87/15- 28/0) و مربوط به سرطان رکتوم بود.

    نتیجه گیری

    میانگین بقای بیماران پس از تشخیص حدود 5 سال است و به عوامل خطر مختلفی بستگی دارد و ارزیابی این عوامل از سنین پایین تر ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: مطالعه گزارش موارد، سرطان کولورکتال، عوامل خطر، آنالیز بقا
|
  • Goodarzi Z., Ghorbanali Zadegan M., Pour Aliakbar M. R., Saberfar E Page 185
    Aims

    Type A influenza subtype H9N2 virus is widespread among domestic poultry. These viruses were recently isolated from human beings in some countries and in several cases mortality has been reported. Since these viruses are prevalent in henhouses of our country and possibility of their transmission to the staff, this study aimed to determine the titer of the specific antibody against H9N2 influenza virus in serum sample of henhouse staff in Azerbaijan-Sharghi province.

    Materials and Methods

    This cross-sectional study was performed on 96 henhouse employees who were selected by census sampling method in Azerbaijan-Sharghi province in year 2008. T he titer of specific antibody against H9N2 influenza virus was determined by hemagglutination-inhibition test. Hemagglutination-inhibition titers Equal to or more than 1:40 were considered as positive.

    Results

    Hemagglutination-inhibition assay in 79 cases (82%) indicated negative result and 17 cases (18%) of them indicated positive result.

    Conclusion

    Although in this study specific antibody titer against H9N2 influenza virus is not significantly high, the results confirmed that a previous infection with H9N2 had occurred in the studied employees. However, it is recommended that for prevention of serious mutations outbreaks, the henhouse employees asked to follow and obey sanitary rules against Type A influenza subtype H9N2 infection

  • Nasri S., Hosseini S. Y., Sahraei H., Zardooz H Page 189
    Aims

    Previous investigations have confirmed the anti-inflammatory and analgesic effects of aqueous-ethanol extract of saffron on formalin induced pain in small male mice. Since there is difference between ethanol and aqueous-ethanol extract of saffron, this study was performed in order to evaluate the effect of ethanol saffron extract on acute and chronic pain in small male mice.

    Materials and Methods

    This experimental study was performed on male NMRI mice which weighed 20-25 grams (6 in each test). Drugs were administered 30 minutes before 2% formalin solution injection. Then the animals were evaluated for 60 minutes in 5 minutes intervals. Inflammation was investigated in minute 25 by Mercury immersion method. Data were analyzed with one way variance analysis and Tukey's test by SPSS 9.01 software.

    Results

    Ethanol saffron extract showed anti-nociceptive effect in 5 mg/kg dose for acute phase and in 10 mg/kg dose for chronic phase. Naloxane, Dextromethorphan and L-NAME inhibited the extract action in acute phase as well as chronic phase. Safranal showed anti-nociceptive effect in acute phase and Crocin in chronic phase. Saffron extract with dose of 2.5, 5 and 10 mg/kg controlled inflammation 30%, 66% and 80% respectively, but Safranal and Crocin didn’t show a similar effect.

    Conclusion

    Ethanol extract of C sativus exerts its effect on the acute phase of formalin test, which is possibly caused by Safranal. Probable stimulation of opioid, NMDA glutamatergic and nitric oxide dependent pathways leads to pain inhibition in acute and chronic phases.

  • Fallah Mehrabadi J., Khorramabadi N., Mahdavi M., Imani Fooladi A. A Page 203
    Aims

    The most important cause of urinary tract infection is Uropathogenic Escherichia coli (UPEC) which produces type I pili. UPEC has intracellular duplication after invasion to bladder epithelial cells; therefore, cellular immunity is important in this case. This study was performed in order to design a gene cassette inducing cellular immune system against Uropathogenic Escherichia coli.

    Materials and Methods

    At first, fimH gene was amplified by PCR. PCR product was inserted to pcDNA.1 eukaryotic expression vector and the recombinant vector was confirmed by sequencing. The clone was inserted into COS7 cell and then assessed by RT-PCR in order to evaluate gene expression and the correct function of the gene cassette. Gene expression at mRNA level was evaluated by florescence microscope.

    Results

    fimH gene was well amplified by PCR. PCR product was inserted to pcDNA.1 eukaryotic expression vector and pcDNA/fimH gene cassette was constructed. COS7 cells were transfected in order to evaluate the correct function of this cassette. Expression of fimH gene in COS7 was confirmed by RT-PCR.

    Conclusion

    pcDNA/fimH cassette could express inserted fimH gene in eukaryotic cells and is a valuable DNA cassette for urinary tract infection vaccination.

  • Baluchnejad Mojarad T., Roghani M Page 207
    Aims
    Vegetable phenols can act as potent antioxidants. Silybum marianum has abundant amount of phenols which their interaction with estrogenic receptors has also been reported. This study was performed with the aim of investigating the role of estrogenic receptors and oxidative stress in protective effect of aqueous extract of Silybum marianum in hemiparkinsonian rats.
    Materials and Methods
    In this experimental study 60 male rats were randomly divided into 6 groups including control, extract-treated control, extract and fulvestrant (estrogenic receptors antagonist) treated control, lesioned, extract-treated lesioned and extract and fulvestrant-treated lesioned groups. Two weeks after stereotaxic surgery, the animals were tested for rotational behavior by apomorphine, the number of neurons in the substantia nigra pars compacta (SNC), the concentration of malondialdehyde and amount and activity of superoxide dismutase (SOD). Data were analyzed using descriptive statistics and one-way ANOVA, T-test and Tukey’s post-test by SPSS 13.
    Results
    In the lesioned group, apomorphine caused a significant contra-lateral turning and reduction in the number of neurons on the left side of SNC (p<0.0001). A queous extract of Silybum marianum caused a significant reduction in contra-lateral turning (p<0.05) and reduced of the number of neurons on the left side of SNC in lesioned group (p<0.05) and caused a reduction in malondialdehyde production and increased the activity level of SOD (p<0.05, p<0.01). Fulvestrant decreased the protective effect of extract on rotation behavior, the number of SNC and biochemical factors in brain tissue (p<0.05).
    Conclusion
    It seems that the protective effect of Silybum marianum extract against 6-hydroxydopamine is partially mediated by reduction of oxidative stress and also through estrogenic pathway.
  • Naseri M. H., Mohebbi H. A., Moshkani M., Teymouri M Page 213
    Aims
    Although the prognosis of advanced ischemic heart disease is poor, coronary artery bypass grafting in patients with severe left ventricle dysfunction remains controversial. This study was performed with the aim of evaluation and comparison of the surgery results and survival in these patients, regarding left ventricular function and the dysfunction degree.
    Materials and Methods
    This retrograde cohort study was performed on 1024 patients who underwent coronary artery bypass graft in one of Tehran's hospitals from February of 2003 to February of 2007. Patients were divided into two groups with or without left ventricular ejection fraction lower than or equal to 35%. Data were analyzed using descriptive statistical indices and Kaplan-Meier and Cox regression analysis SPSS 17 software.
    Results
    One year survival rate was 90.1% for group who suffered from severe left ventricle dysfunction and 99% for the group without left ventricle dysfunction and there was no significant difference between two groups. The hospital mortality rate was 1.4%. Age, left ventricle dysfunction, renal failure, hypertension and NYHA III & IV functional classes had great impact on patient survival but effects were not significantly different between two groups.
    Conclusion
    Coronary artery bypass grafting can be performed safely on patients who suffer from severe left ventricular dysfunction, with a good short-term survival. Although adverse cardiac outcome and mortality rate is higher, it seems to have potential treatment benefits for patients.
  • Lak M., Araghizadeh H., Fazel K Page 221
    Aims
    Ischemic preconditioning is a powerful physiological process in which previous exposure to transient cardiac ischemia provides protection against lethal ischemia. Several pharmacological agents can induce the same effects as this process, including drugs used in anesthesia that one of them is Remifentanil. The purpose of this study was to evaluate the effect of Remifentanil preconditioning on coronary artery bypass graft patients.
    Materials and Methods
    This study is a randomized clinical trial which was performed on 54 patients, Scheduled for elective CABG surgery in year 2009. Patients were randomly divided into two groups. The Remifentanil group received Remifentanil and the control group received normal saline. Then 5 samples were taken from patients at pre-induction, 2, 6, 12 and 24 hours after the release of aortic cross clamp in order to measure cardiac troponin I (cTnI). Postoperative inotropic use in ICU, length of ICU admission and hospital stay were recorded. Data was analyzed using inferential statistical tests including exact Fisher, Chi square, multiple measurements and independent t-test, by SPSS 14 software.
    Results
    There was no significant statistical difference between troponin I level, inotorpe use, and hospital and ICU lengths of stay between the two groups.
    Conclusion
    The protective effect of Remifentanil on myocardium was not proved in this study. Further studies with higher sample volume are necessary for definite confirmation.
  • Ajallouiyan M., Aminsalari S., Nouhi S., Radfar Sh., Tavallaie S. A., Hassanali Fard M Page 233
    Aims

    Hearing loss is the commonest type of sensory loss in children. Recent studies have confirmed the desirable effect of early cochlear implant on auditory and lingual skills. This study was performed in order to compare auditory and speech ability after cochlear implant surgery in <2 years old children and children aged between 2-4 years.

    Materials and Methods

    This descriptive study was performed on 210 pre-lingually deaf children, including 85 under 2 years old children and 121 children aged between 2-4 in year 2009 in Baqiyatallah cochlear implant centre. All samples underwent surgery in the same center and were evaluated before implantation and 12 months after the device was switched on. Hearing ability was evaluated by means of Categories of Auditory Perception Scale (CAP) and speech ability was assessed by Speech Intelligibility Ratings (SIR). Data was analyzed using descriptive statistics and independent t-test by SPSS 16 software.

    Results

    The mean CAP score after surgery for age group under 2 years was 5.14±0.38, and in age group 2< years old was 4.38±0.21, which was significantly higher in the first group (p=0.01). SIR results didn’t show significant difference between two groups.

    Conclusion

    In consistence with other recent studies, t his study demonstrates that better auditory outcome can be achieved when cochlear implantations is performed in younger age. Noticing that complications are rare and equal in both groups, performing cochlear implantation before 2 years of age is recommended.

  • Karimi Zarchi, Saadat A. R., Jalalian H. R., Esmaeili M Page 239
    Aims

    Colorectal cancer (CRC) is one of important malignancies in the world and is the most frequent gastro-intestinal cancer. There is limited data on epidemiologic features and related factors of this malignancy in Iran. The aim of this study was to investigate the epidemiologic features and survival analysis of colorectal cancer and some of its related factors in Iran.

    Materials and Methods

    This case series descriptive study was performed on 241 colorectal cancer patients who referred to a hospital in Tehran from 2004 to 2009. Data collection was based on medical records and phone calls. Survival analyses were constructed using the Kaplan-Meier and Cox-regression methods in order to determine the survival and compare the survival rates in subgroups. Data was analyzed by SPSS 15 software.

    Results

    Mean age of participants was 59.7 ± 14.7 years, 22.4% were smoker and 24.5% had family history of CRC. Rectum cancer was the most common anatomic site of CRC and cancer grading reported well differentiation in most cases. 83.8% of study units were alive till the end of study. The mean survival time was 56.5 ± 1.9 months. The lowest and highest mean survival time were 47.7±5.8 for secum cancer and 61.1±3.2 for non smokers respectively. The highest odds ratio of survival was 2.12 (95% CI: 0.28-15.87) and belonged to patients with rectum cancer.

    Conclusion

    The mean survival time for CRC is about 5 years and depends on some risk factors. Evaluation of these risk factors seems to be necessary in lower ages.