فهرست مطالب

فصلنامه اقتصاد کشاورزی
سال سوم شماره 4 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/23
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حبیب الله سلامی، محمد قهرمان زاده، سیدصفدر حسینی، سعید یزدانی صفحه 1
    بیمه ی درآمد با پوشش هم زمان ریسک تولید و قیمت، ابزاری نوین برای کاهش ریسک درآمد تولیدکنندگان و راه کاری برای کاهش نوسانات قیمت محصول در بازار است. هدف این مطالعه، ارایه ی بیمه ی درآمد برای پوشش ریسک در واحدهای پرورش دهنده ی مرغ گوشتی است که با استفاده از اطلاعات و آمار قیمت ماهیانه ی گوشت مرغ و نهاده ها در استان تهران انجام شده است. با توسعه ی چنین الگویی، نرخ حق بیمه ی منصفانه ی اکچواری[1] برای قراردادهای بیمه ی درآمد در دو سناریو برآورد شده است: الف) مطابق برنامه ی فعلی بیمه ی تولید مرغ گوشتی و ب) طبقه بندی مرغ داری ها به گروه های ریسکی متفاوت و برای پوشش ریسک متفاوت. یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان حق بیمه درآمد به ازای هر قطعه جوجه ی گوشتی در مقایسه با حق بیمه ی برنامه ی فعلی بیمه که تنها ریسک تولید را پوشش می دهد رقمی رقابتی و قابل قبول است. بنابراین، بیمه ی درآمد می تواند به عنوان راه کاری مناسب برای پوشش ریسک در صنعت مرغ داری گوشتی کشور و کنترل نوسانات قیمت در بازار مورد توجه قرار گیرد
    کلیدواژگان: بیمه ی درآمد، حق بیمه ی اکچواری، مرغ گوشتی، ایران
  • محمد عبدالهی عزت آبادی صفحه 31
    در این مطالعه، تمایل به پرداخت کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی در شرایط وجود پدیده ی سال آوری در محصول پسته بررسی شد. آمار و اطلاعات مورد استفاده به صورت میدانی (پیمایشی) و به کمک پرسش نامه ی حضوری و مصاحبه با باغداران پسته جمع آوری شد. منطقه ی مورد مطالعه، شهرستان رفسنجان بود و تعداد 204 پرسش نامه تکمیل شد. داده های مورد استفاده مربوط به سال های 1384 تا 1386 بود. برای تجزیه و تحلیل و دسته بندی اولیه ی اطلاعات از روش تحلیل آماری استفاده شد. برای بررسی تاثیر عوامل گوناگون بر ضریب تغییر عمل کرد از تابع رگرسیون استفاده شد. هم چنین برای اندازه گیری تمایل به پرداخت کشاورزان، تابع مطلوبیت مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که به علت وجود پدیده ی سال آوری، سرمازدگی؛ میانگین بلندمدت عمل کرد در هکتار پسته را تغییر نمی دهد ولی باعث افزایش ریسک تولید می شود. هم چنین نتایج نشان داد که در شرایط وجود پدیده ی سال آوری و افزایش نیافتن میانگین تولید به واسطه ی استفاده از ابزارهای مقابله با سرمازدگی، تمایل کافی برای استفاده از این ابزار وجود ندارد. در چنین شرایطی، استفاده ازطرح هایی چون بیمه ی محصول توصیه می شود که کل نوسانات درآمدی ناشی از سرمازدگی و سال آوری را به طور هم زمان حذف کند.
    کلیدواژگان: پسته، تمایل به پرداخت، سال آوری، مقابله با سرمازدگی، شهرستان رفسنجان
  • محمدرضا کهنسال، هادی رفیعی دارانی صفحه 45
    هدف اصلی این مطالعه بررسی سنجش درجه ی توسعه یافتگی کشاورزی در شهرستان های استان خراسان رضوی است. برای رسیدن به این هدف از روش تاکسونومی عددی در چارچوب 10 شاخص اصلی، برای رتبه بندی و درجه ی بندی شهرستان ها از نظر شاخص های گوناگون توسعه یافتگی کشاورزی استفاده شد. آمار و اطلاعات این مطالعه از آمارنامه های کشاورزی استان و سال نامه های آماری سال های 1382-1386 به دست آمد. نتایج مطالعه نشان داد که شهرستان های چناران، فریمان و سبزوار از درجه ی توسعه یافتگی کشاورزی بالاتری نسبت به دیگر شهرستان ها برخوردار است و شهرستان های کلات، نیشابور و گناباد نیز در مرتبه ی پایانی قرار دارد. در پایان، راه کارهایی برای استفاده از پتانسیل های شهرستان های گوناگون در جهت توسعه ی بخش کشاورزی ارایه می شود.
    کلیدواژگان: توسعه یافتگی، کشاورزی، تاکسونومی عددی، خراسان رضوی
  • آمنه ذوقی پور، منصور زیبایی صفحه 67
    وجود تحولات عمده در عرصه ی اقتصادی و تجارت جهانی و بازتاب گسترده ی آن بر اقتصاد کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه، ضرورت پیوند فرآیند توسعه ی اقتصادی کشورها را با نیروها و عوامل اقتصاد جهانی توجیه کرده است. در این میان مدل های تعادل عمومی قابل محاسبه به عنوان ابزاری قوی در تحلیل های اقتصادی شناخته شده اند و به طور گسترده برای ارزیابی اثرات آزادسازی تجاری استفاده شده اند. در این مطالعه با استفاده از یک الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه، اثرات کاهش تعرفه های وارداتی به عنوان نمادی از آزادسازی تجاری بر متغیرهای کلیدی بخش کشاورزی بررسی شد. داده های مورد نیاز الگو از ماتریس حسابداری اجتماعی سال پایه ی 1380 به دست آمد و پارامترهای الگو بر اساس آن کالیبره شد. نتایج مربوط به شبیه سازی نشان داد که کاهش تعرفه در بخش کشاورزی موجب کاهش اشتغال، موجودی سرمایه، تولید و صادرات در این بخش خواهد شد؛ اما کاهش تعرفه در بخش های غیرکشاورزی و کل بخش ها، اگر چه تولید را در بخش کشاورزی کاهش خواهد داد، اما موجب افزایش اشتغال و صادرات در این بخش خواهد شد.
    کلیدواژگان: آزادسازی، تعرفه، تعادل عمومی قابل محاسبه، بخش کشاورزی
  • سیدصفدر حسینی، آرش دوراندیش، حبیب الله سلامی صفحه 95
    دولت ها بیش تر وقت ها برای حمایت از درآمد کشاورزان، تخصیص بهینه ی منابع و توزیع عادلانه ی درآمدها، در بازارهای کشاورزی مداخله می کنند. به خاطر اهمیت گندم در الگوی مصرفی خانوارهای ایرانی، این کالا همواره مورد توجه سیاست گزارن بوده است. دولت در چارچوب سیاست غذای ارزان، به مصرف گندم یارانه می دهد و هم چنین سیاست های حمایتی تعیین قیمت تضمینی، یارانه به نهاده های تولید و بیمه را برای تولید محصول گندم اجرا می کند. دولت هم چنین خریدار و فروشنده ی انحصاری گندم در کشور است. با توجه به پیوستگی در اجرا و هزینه های فزاینده ی برنامه های حمایتی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گندم، هدفی است که در این مقاله دنبال می شود ارزیابی و تعیین ترکیب بهینه ی سیاست های دولت در بازار گندم است. برای دست یابی به این هدف، از روش حداقل سازی (کمینه سازی) تابع زیان خالص اجتماعی استفاده شده است. سیاست های اجرا شده در سال 1384 مبنای انجام این مطالعه است. نتایج این مطالعه نشان داد که متوسط کارایی انتقال سیاست های جاری دولت حدود 87 درصد است و سیاست حمایت از تولیدکنندگان، کم ترین زیان اجتماعی را نسبت به اجرای سیاست غذای ارزان به تنهایی و یا اجرای هم زمان سیاست غذای ارزان و قیمت تضمینی ایجاد کرده است. هم چنین گرفتن این سیاست بیش ترین کاهش در هزینه های دولت و بیش ترین افزایش در رفاه مالیات دهندگان را ایجاد کرده است.
    کلیدواژگان: گندم، سیاست غذای ارزان، قیمت تضمینی، متوسط کارایی انتقال، زیان اجتماعی
  • سعید مقیسه، غلامرضا پیکانی، ایرج صالح صفحه 121
    حمل و نقل و مسایل اقتصادی مربوط به آن، نقش مهمی در هزینه های تولید کالاهای کشاورزی و قیمت تمام شده ی آن ها ایفا می کند. ارایه ی یک الگوی اقتصادی برای بهینه سازی حمل ونقل محصولات کشاورزی در جهت کاهش هزینه های مربوط، بر قیمت تمام شده ی این محصولات تاثیرگذار خواهد بود. این مطالعه با هدف ارایه ی یک الگوی ریاضی حمل ونقل پویا برای تعیین برنامه ی بهینه ی حمل ونقل دانه ی روغنی آفتاب گردان از مناطق تولیدی و مبادی ورودی (به عنوان مراکز عرضه)، به کارخانه های روغن کشی (به عنوان مراکز مصرف) انجام شده است. تعداد مراکز تولید و عرضه ی دانه ی آفتاب گردان در کشور 40 منطقه و تعداد مراکز مصرف آن 7 کارخانه است. این مطالعه بر اساس آمار و اطلاعات ماهانه و با استفاده از بسته ی نرم افزاری LINGO انجام شده است. نتایج نشان داد که اجرای برنامه ی پیش نهادی سبب صرفه جویی اقتصادی در هزینه ی حمل ونقل دانه ی آفتاب گردان در کشور به میزان 436 میلیون ریال برابر با 8/11 درصد هزینه ی حمل ونقل پرداخت شده در سال مورد نظر، می شود.
    کلیدواژگان: بهینه سازی پویا، قیمت تمام شده، الگوی ریاضی، حمل و نقل، دانه ی روغنی آفتاب گردان، بخش کشاورزی
  • محمد قربانی، رضا قربانی، محمدرضا کهنسال، امین نعمتی صفحه 139
    در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از روش تحلیل چندپاسخه [1](MCA) و بهره‎گیری از الگوی لاجیت، عوامل اقتصادی، اجتماعی، فنی و رفتاری موثر بر به کارگیری روش‎های مختلف مدیریت علف‎های هرز در مزارع گندم180 نفر از کشاورزان استان خراسان رضوی در سال 1387 بررسی شود. نتایج نشان داد که متغیر درآمد سالانه ی کشاورز دارای تاثیر مثبت و معنا‎دار در احتمال به کارگیری روش‎های کنترل شیمیایی، مکانیکی و تناوب زراعی برای مدیریت علف‎های هرز دارد. افزون بر این متغیرهای میزان تجربه ی کشاورز در کشت‎ گندم، مالکیت مزرعه، میزان سطح زیر‎کشت گندم و درصد خسارت علف‎های هرز به محصول گندم تاثیر مثبت و معنا‎دار و ویژگی چندساله بودن علف‎های هرز نیز تاثیر منفی و معنا‎داری بر به کارگیری روش کنترل شیمیایی علف‎های هرز دارد. متغیرهای تعداد افراد خانوار، مبارزه در مرحله ی رشد رویشی علف‎های هرز، درصد خسارت علف‎های هرز و شاخص آگاهی از مقاومت به سموم شیمیایی تاثیر مثبت و معنا‎دار و متغیرهای سن کشاورز و تعداد قطعه های مزارع گندم نیز تاثیر معنا‎دار و منفی بر به کارگیری روش مکانیکی برای مدیریت علف‎های هرز دارد. هم چنین تجربه ی کشت گندم، مالکیت مزرعه و میزان سطح زیر‎کشت گندم تاثیر مثبت و معنا‎داری بر به کارگیری تناوب زراعی برای کنترل علف‎های هرز دارد. با توجه به یافته ها، تلاش سیاست‎گزاران بخش‎کشاورزی برای یاری بیش تر به کشاورزان در جهت به کارگیری روش‎های مدیریت علف‎های هرز در قالب دانش بومی به ویژه مدیریت تلفیقی علف‎های هرز و افزایش آگاهی کشاورزان در پیوند با روش‎های مدیریتی علف‎های هرز پیش نهاد شده است.
    کلیدواژگان: الگوی لاجیت، تحلیل چندپاسخه، دانش بومی، گندم، کنترل علف‎های هرز
  • کیان صفحه 169
    در روش معمول ارزیابی طرح های سرمایه گذاری برای بررسی تاثیر متغیرهای ریسکی بر بازده طرح، با استفاده از آزمون تحلیل حساسیت و سناریوسازی، چند سناریو از بین تمام سناریوهای محتمل ارزیابی می شود؛ اما در روش ارزیابی طرح های سرمایه گذاری در شرایط ریسک، افزون بر بازده موررد انتظار تمام پی آمدهای محتمل، احتمال رخ داد آن ها نیز تخمین زده و اطلاعات کامل در مورد بازده و ریسک طرح به سرمایه گذار ارایه می شود. در این مطالعه روش ارزیابی طرح های سرمایه گذاری در شرایط ریسک با استفاده از تکنیک شبیه سازی مونت کارلو تشریح شده و با استفاده از این روش یک طرح تولید مرغ گوشتی در استان تهران به عنوان نمونه ارزیابی شده است. قیمت گوشت مرغ زنده، سوبا و ذرت متغیرهای ریسکی مهم این طرح هستند. نتایج نشان می دهد که میانگین ارزش حال خالص طرح 84/125 میلیون ریال بوده است و در سطح احتمال 95 درصد بین 524 تا 232- میلیون ریال قرار دارد. با احتمال 04/74 درصد ارزش حال خالص این طرح مثبت است. هم چنین ضریب تغییرات ارزش حال خالص و نسبت زیان مورد انتظار طرح به ترتیب 53/1 و 16/0 و هزینه ی نبود اطمینان طرح 25/28- میلیون ریال است.
    کلیدواژگان: ارزیابی طرح سرمایه گذاری، تحلیل ریسک، شبیه سازی مونت کارلو
  • محمداستخر، منصور زیبایی، محمدحسن طرازکار صفحه 185
    با توجه به اهمیت بررسی عوامل موثر بر عرضه ی صادرات در سیاست گذاری های تجاری، در این مطالعه تاثیر متغیرهای گوناگون از جمله یارانه ی بیمه های صادراتی بر عرضه ی صادرات محصولات کشاورزی بررسی شد. برای بررسی رابطه ی درازمدت و کوتاه مدت بین صادرات کشاورزی با دیگر متغیرها از ره یافت خودتوضیح با وقفه های گسترده (ARDL) استفاده شد. داده های مورد نیاز نیز برای دوره ی 1362-1384 از منابع گوناگون مرکز آمار ایران گردآوری شد. نتایج مطالعه نشان داد که بیمه ی صادراتی در درازمدت و کوتاه مدت دارای اثر مثبت و معنی داری بر صادرات محصولات کشاورزی است. با توجه به نتایج به دست آمده، پیش نهاد می شود برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی از تسهیلات یارانه ای در برنامه های بیمه ی صادراتی این محصولات استفاده شود.
    کلیدواژگان: صادرات، محصولات کشاورزی، یارانه ی بیمه ی صادراتی، ایران، الگوی خودتوضیح با وقفه های گسترده
  • رضا رستمیان، رضا مقدسی، سید مهریار صدرالاشرافی صفحه 203
    این مقاله به بررسی جریان های تجاری بخش کشاورزی در ایران در دوره ی زمانی 1355- 1383 می پردازد. از آن جا که کشور ایران در بخش کشاورزی با هر دو گروه از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته دارای تبادلات تجاری است، بنابراین شناسایی جریان های تجاری بخش کشاورزی و متغیرهای موثر بر آن می تواند در تعیین الگوی تجارت کشاورزی ایران با این گروه از کشورها اهمیت فراوانی داشته باشد. برای تحلیل روابط بلندمدت میان حجم واردات و صادرات محصولات کشاورزی و عوامل اثر گذار بر آن ها از تکنیکی نوین در عرصه ی آزمون هم گرایی موسوم به آزمون کرانه ها استفاده شده است.نتایج این آزمون نشان می دهد که میان حجم واردات و صادرات محصولات کشاورزی و عوامل اثرگذار بر آن ها در بلندمدت یک رابطه ی تعادلی برقرار است. توابع تقاضای واردات و صادرات محصولات کشاورزی با به کارگیری روی کرد الگوی خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL) تخمین زده شده است که بر این اساس کشش های بلندمدت درآمدی، قیمتی و نرخ ارز در تابع تقاضای واردات به ترتیب برابر با 21/0، 95/0- و 14/0- و در تابع تقاضای صادرات به ترتیب برابر با 15/1، 92/0- و 11/0- تخمین زده شد. بر اساس شرط مارشال- لرنر از آن جا که مجموع کشش های قیمتی در توابع تقاضای واردات و صادرات محصولات کشاورزی بزرگ تر از 1 است، بنابراین تضعیف پولی می تواند باعث به بود تراز تجاری بخش کشاورزی شود.
    کلیدواژگان: تابع تقاضای واردات، تابع تقاضای صادرات، آزمون کرانه ها
|
  • H. Salami, M. Ghahramanzadeh, S. S. Hosseini, S. Yazdani Page 1
    Revenue insurance with covering production and price risk is a new tool for reducing the risk of producers’ income and smoothing price fluctuations. In this context, the objective of the present study is to analyze the possibility of developing revenue insurance for broiler producing farms using monthly data on output and input prices in Tehran province. To this end, the actuarial fair premiums are estimated for broiler revenue insurance policy under two different scenarios: a) based on the current terms of the production insurance policy and b) based on classifying poultry farms into different risky groups with different risk coverage. Results indicate that the calculated risk premium for the revenue insurance is comparable with that of the production insurance which only covers the production risk. Therefore, this new insurance policy which covers both production and price risks has the potential to be considered as a more comprehensive policy tool for covering risk in the poultry sector in Iran.
  • M. Abdolahi-Ezzatabadi Page 31
    In this study, pistachio producer's willingness to pay for frost protection when there is alternate bearing was investigated. Using survey method, data of 2005 to 2007 were collected from a sample of 204 farmers in Rafsanjan city, Kerman province. Descriptive statistics were used for data analyzing and clustering primary information. Regression estimation was applied to measuring the effects of different factors on coefficient of variation of yield. Also, utility functions were used for calculating willingness to pay. Results indicated that frost increases pistachio yield variability and production risk but, because of alternate bearing, it has no effect on mean yield in long run. Results also showed that because of alternate bearing and no increase in pistachio long run yield, there is not enough willingness to pay for frost protection. In these situations, applying insurance plan that reduces income fluctuations as a result of frost and alternate bearing is suggested.
  • M. R. Kohansal, H. Rafiei Darani Page 45
    The main objective of this study is to determine agricultural development in Khorasan Razavi townships. For this, we used Numerical Taxonomy with 10 indexes for grade of townships with respect to different agricultural development indexes. The data of this study were obtained from Khorasan Razavi database covering 2003-2007. The results suggested that Chenaran, Fariman and Sabzevar have more priority and Kalat, Neyshabur and Gonabad have the less priority than other studied townships. Finally, various recommendations were offered regarding township potential in agricultural development.
  • A. Zoghipour, M. Zibaei Page 67
    Major changes in economic field and international trade and their impact on economic situation of countries, especially LCDs, sheds light on the importance of the linkage between countries development process and international economy forces and factors. Computable general equilibrium (CGE) models have become a standard tool of empirical economic analysis and were extensively used to assess the impact of trade liberalization. In this study, the effects of import tariff reduction as a trade liberalization index on key economic variables were investigated using CGE. Needed data were obtained from the social accounting matrix of 2001 in which parameters of model were calibrated accordingly. Results of simulation showed that the import tariff reductions of agricultural sector, causes employment, capital stock, production and export of agricultural sector to reduce, however, import tariff reductions of non-agricultural sectors and all sectors causes production to reduce and employment and export to increase.
  • S. S. Hosseini, A. Dourandish, H. Salami Page 95
    Governments often intervene in agricultural markets to form income protection, optimal allocation of resource and equal income distribution. Evaluating optimal combination of policy instruments on Iranian wheat market, including consumer's subsidy scheme, guaranteed price, input subsidy and insurance are the main objectives in this paper. We applied the Minimization of the Net Social Loss Function method to the data of 2005 as the base year in this study. The results show that the Average Transfer Efficiency Index is about 87 percent for current policies. Applying producer’s protection policy has the less deadweight loss in comparison with applying cheap food policy or applying cheap food policy and producer’s protection policy simultaneous. Also, the results show that applying the producer’s protection policy significantly reduces the government’s expenditures and increases the Taxpayers’ welfare.
  • S. Moghiseh, G.R. Paykani, I. Saleh Page 121
    Transportation plays an important role in excessive costs and the price of final goods. For this reason, constructing an economic transportation model enables us to optimize various activities in transportation systems for agriculture products. This brings lower costs for consumers of products. The main objective of this study is to construct a dynamic linear programming transportation model in order to minimize the transportation costs of sunflower shipped from various supply regions to several pressing oil factories. There are 40 production centers as supply origins, and 7 factories as demanding centers for sunflower seeds in Iran. This study used the monthly data in 2004 based on the capacities of origin supplies, warehouse (and related monthly stock available in previous period and the amount of transferred shipment to next period), monthly consumption of demanding centers and related transportation costs. LINGO computer package was applied to solve the transportation model. Based on the comparison of optimal solutions of the model and the actual transformation costs, the transformation cost reductions for sunflower seeds was 436 million Rials that is 11.8 percent of the total transportation costs over the year.
  • M. Ghorbani, R. Ghorbani, M. R. Kohansal, A. Nemati Page 139
    This paper tried to examine economical, social and technical determinants of applying different methods of weeds management applying multiple correspondence analysis (MCA) and Logit models to data of 180 wheat producers in Khorasan Razavi province in 2008. Results showed that farmer's annual income has positive and significant effect on possibility of using chemical, mechanical control and crop rotation for weeds management. Rather, farmer's experience in wheat cultivation, farm ownership, wheat cultivation area and percentage of weed losses to wheat have positive and significant effect and perennial weeds has negative and significant effect on use of chemical method of weed control. Number of agricultural family labor, weeds control in vegetative growth stage, percentage of weeds losses and awareness index of resistance to herbicide have positive and significant effect and farmer's age and number of wheat farms pieces have negative and significant effect on using of mechanical method for weeds management. Also, wheat cultivation experience, farm ownership and wheat cultivation area have positive and significant effects on crop rotation for weeds control. Regarding the results, policymakers should assist farmers to use weeds management methods in form of local knowledge especially integrated weeds management (IWM) and to increase their knowledge about weeds management.
  • G. H. Kiani Page 169
    In the normal investment appraisal methodology, recognizing that the project’s key variables are not certain, sensitivity and scenario analysis tests are used to appraise only a few possible scenarios. But risk analysis in investment appraisal approach presents probability distribution of all possible outcomes in addition to their expected returns and thus gives investor complete risk/return information of the investment project. In this study, the methodology of risk analysis in investment appraisal is explained based on Monte Carlo simulation technique and is applied to a poultry production project in Tehran province. Poultry meat, soybean and corn prices are project’s key risky variables. Results show that the mean of project’s net present value (NPV) is 125.84 million Rials with a 95% confidence interval around the mean value of -232 to 524 million Rials. The probability of generating a positive NPV is about 74.04%. Also coefficient of variation of NPV and expected loss ratio are 1.53 and 0.16 respectively and cost of uncertainty is -28.25 million Rials.
  • M. Estakhr, M. Zibaei, M. H. Tarazkar Page 185
    Regarding importance of factors affecting export supply in policies, the impacts of various variables such as export insurance on Iranian agricultural exports were examined in this study. The ARDL and ECM models were used to investigate the long-run and short-run relations between agricultural export and other variables. Data used in this study were obtained from the Iranian statistical yearbooks during 1983-2003. Results indicated that export insurance has a positive and significant impact on export both in short-run and long-run. Based on the results, subsidized facilities in export insurance programs are suggested in order to promote agricultural export.
  • R. Rostamian, R. Moghaddasi, M. Sadrolashrafi Page 203
    This research investigates trade flows of agricultural sector in Iran over the period 1976-2004. The long run relationships among agricultural import and export volume with their determinants are estimated using a new co-integration test which is called "Bounds Test "procedure. The results indicate that there is an equilibrium relationship between agricultural import and export and their determinants in the long run.Agricultural import and export demand functions are estimated using ARDL approach. The estimated long run income, price and exchange rate elasticities are respectively 0.21, -0.95 and -0.14 in import demand function and 1.15, -0.92 and -0.11 in export demand function.With regards to Marshall – Lerner condition, since sum of price elasticities in agricultural import and export demand functions is larger than unit therefore depreciation could improve the trade balance in agricultural sector.