فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و یکم شماره 4 (آذر و دی 1389)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و یکم شماره 4 (آذر و دی 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عباس احمدی، رجبعلی صدرخانلو صفحه 306
    پیش زمینه و هدف
    در بدن مکانیسم های متعددی در برابر ROS وجود دارد اما در شرایط آزمایشگاهی این سیستم دفاعی وجود ندارد و تولید رادیکال های آزاد نیز بیشتر است.هدف از این مطالعه بررسی مورفولوژیکی آسیب های حاصل از استرس اکسیداتیو و اثرات آنتی اکسیدانتی هایپوتائورین در دو شرایط طبیعی و تنش اکسیداتیو بر روند رشد رویان های موش سوری در محیط کشت است.
    مواد و روش کار
    بعد از انجام لقاح، زیگوت ها در محیط HTF حاویmg/ml BSA 4 در گروه های مختلف کشت داده شدند. برای بررسی اثر استرس اکسیداتیو، زیگوت ها را به مدت یک ساعت در غلظت های مختلف H2O2 کشت داده شدند و برای مطالعه اثر هایپوتائورین در شرایط استرس اکسیداتیو زیگوت ها بعد از کشت در غلظت 10 میکرومول H2O2 در غلظت های مختلف هایپوتائورین کشت داده شدند و اثر هایپوتائورین برروند رشد جنین ها با افزودن غلظت های مختلف آن به محیط کشت بدون تنش اکسیداتیو بررسی شد.
    یافته ها
    رشد جنین ها پس از قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض H2O2 به شدت کاهش یافت که در غلظت های بالا مشخص تر بود. هایپوتائورین تا حدودی آسیب های ناشی از تنش اکسیداتیو را مهار و باعث بهبود روند رشد جنینی، کیفیت جنین ها، مورفولوژی جنین ها و افزایش میزان شکافتگی جنین های کشت داده شده گردید (P<0.05).
    بحث و نتیجه گیری
    برای مقابله با اثرات سوء ROS در سیستم کشت جنینی از آنتی اکسیدان های گوناگونی می توان استفاده کرد. این مطالعه نشان داد که استرس اکسیداتیو باعث آسیب های جنینی و کاهش روند رشد جنینی و افزودن هایپوتائورین باعث بهبود روند رشد جنینی می شود. براساس یافته های این مطالعه افزودن آنتی اکسیدانت هایی نظیر هایپوتائورین به محیط کشت های جنینی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: زیگوت، توقف جنینی، هایپوتائورین، موش سوری
  • لامع اخلاقی، راحله رفیعی سفیددشتی، هرمزد اورمزدی، الهام رزمجو، محسن فیروزرای، حسن شجاعی، علی موسوی، احمد رضا معمار صفحه 318
    پیش زمینه و هدف
    بلاستوسیستیس تک یاخته انگلی شایع در انسان و حیوانات مختلف است و امروزه قویا پیشنهاد می شود که این انگل بیماری زا است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تغییرات میزان سطح سرمی ریز مغذی های آهن، روی، مس، منیزیم و شاخص های خونی در افراد آلوده به بلاستوسیستیس در مقایسه با افراد سالم بود. کاهش سطح سرمی این عناصر سبب نقص در عملکرد آنزیم ها و لاجرم بروز عوارض پاتولوژیکی می شوند.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت مقطعی - تحلیلی در طی سال 1387 بر روی 54 مرد آلوده به بلاستوسیستیس و 58 مرد سالم مراجعه کننده به آزمایشگاه انگل شناسی بیمارستان میلاد انجام گرفت. اندازه گیری شاخص های خونی و سطح سرمی عناصر ذکر شده پس از اطمینان از عدم آلودگی به سایر انگل های روده ای از طریق آزمایش مدفوع، انجام شد. نتایج بدست آمده با کمک آزمون های آماری آنالیز شدند.
    یافته ها
    شاخص های خونی مورد مطالعه دارای تفاوت معنی داری بین دو گروه آلوده و کنترل نبودند. سطح سرمی عناصر آهن، روی، منیزیم و مس در افراد آلوده کمی دارای افزایش نسبت به گروه کنترل بود اما این اختلاف از نظر آماری بین دو گروه معنی دار نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    زیست گاه طبیعی بلاستوسیستیس در انسان روده بزرگ است و جذب عناصر آهن، روی، منیزیم و مس در روده باریک انجام می گیرد لذا به نظر نمی رسد این انگل بتواند تاثیری در جذب آن ها داشته باشد.
    کلیدواژگان: بلاستوسیستیس، آهن، روی، مس، منیزیم، شاخص های خونی
  • محمدرضا پژوهی، حسین تاجیک، افشین آخوندزاده، حسن گندمی، علی احسانی، فرنود شکوهی ثابت جلالی صفحه 324
    پیش زمینه و هدف
    گیاه پونه کوهی و دانه زیره سبز از زمان های قدیم به عنوان ادویه و داروی طب سنتی به خوبی شناخته شده اند. هدف از این مطالعه ارزیابی ترکیب شیمیایی اسانس گیاهان پونه کوهی و دانه زیره سبز و فعالیت ضدمیکروبی آن ها روی فرم های رویشی باکتری های باسیلوس سرئوس و باسیلوس سوبتیلیس به تنهایی و در ترکیب با نیسین بوده است.
    مواد و روش کار
    استخراج اسانس گیاهان مورد مطالعه با استفاده از روش تقطیر با بخار آب و به کمک دستگاه کلونجر صورت پذیرفت و به کمک دستگاه گازکروماتوگرافی-طیف نگار جرمی ترکیب شیمیایی آن ها آنالیز شد. به منظور تعیین حداقل غلظت ممانعت کنندگی اسانس ها و نیسین از روش Broth microdilution susceptibility assay استفاده شد.
    یافته ها
    بیشترین ترکیب تشکیل دهنده اسانس پونه کوهی و زیره سبز به ترتیب پولگون با 54/31درصد و کومین آلدهید با 02/29 درصد بود. نتایج ارزیابی فعالیت ضدمیکروبی نشان داد که اسانس پونه کوهی، زیره سبز و نیسین هر کدام به تنهایی به ترتیب در غلظت های g/mlμ 25/0%، 25/0% و 10 بر روی باسیلوس سرئوس و در غلظت های g/mlμ 25/0%، 125/0% و 25/0 بر روی باسیلوس سوبتیلیس موثر بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده تاثیر ضدمیکروبی اسانس دانه زیره سبز به تنهایی و توام با نیسین بیشتر از اسانس پونه کوهی می باشد. با توجه به فعالیت ضدمیکروبی این ترکیبات می توان فعالیت آن ها را بر روی دیگر پاتوژن های بیماری زا بررسی و به راهکار مناسبی برای غلبه بر آن ها دست یافت.
    کلیدواژگان: پونه کوهی، زیره سبز، اثر ضدمیکروبی، نیسین
  • اصغر توفیقی، بختیار ترتیبیان، میرحسن سید عامری، سهیلا نجفی الیاس آباد، آرزو عاصمی، علی شرق صفحه 332
    پیش زمینه و هدف
    سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از اختلالات شایع آندوکرینی در زنان است که در آن علت ناباروری عدم تخمک گذاری است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تمرین هوازی شدت متوسط بر ناهنجاری های ناشی از این سندرم است.
    مواد و روش کار
    30 نفر از بین زنان مبتلا به سندرم به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 10 هفته تمرینات منتخب هوازی را انجام داد. گروه شاهد در طول دوره ی پژوهش هیچ گونه فعالیت بدنی نداشت. اندازه گیری مربوط به متغیرهای تن سنجی و نمونه های خونی قبل و بعد از تمرین برای هر دو گروه در حالت ناشتا به دست آمد. اندازه گیری LH و FSH به روش رادیوایمونواسی و اندازه گیری تستوسترون و انسولین با به کارگیری فن الکتروکمی لومینانس انجام شد. غلظت SHBG نیز با استفاده از روش رادیوایمونومتریک اسی اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل آماری نشان داد که با اجرای پروتکل ورزشی میزان WHR (نسبت دور کمر به لگن)، درصد چربی بدنی، سطوح LH، نسبت LH/FSH، SHBG و انسولین سرم زنان مبتلا به سندرم گروه تجربی کاهش معنی داری داشت(05/0 P <). همچنین نتایج آزمون تی مستقل نیز نشان داد که بین میانگین نسبت LH/FSH، LH، SHBG و انسولین گروه تجربی و شاهد تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 P <).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های پژوهش حاضر تاثیر مثبت تمرینات هوازی شدت متوسط بر سطوح هورمونی و نیمرخ لیپیدی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را نشان داد.
    کلیدواژگان: تمرین هوازی، LH، FSH، SHBG، WHR، تستوسترون، انسولین، سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • سعید دستگیری، مرتضی بنیادی، طوبی میزانی صفحه 339
    پیش زمینه و هدف
    اختلالات ژنتیکی مسئول بخش بزرگی از مرگ و میر، بیماری زایی و ناتوانی در سراسر دنیا بوده و به علت تفاوت های نژادی، قومی و فرهنگی، شیوع متغیری در مناطق مختلف دارند. هدف از این مطالعه، تخمین شیوع اختلالات ژنتیکی در استان آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران می باشد.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه توصیفی مقطعی، 2968 گزارش(47درصد مونث،53درصد مذکر) از موارد مبتلا به بیماری های ژنتیکی یا حاملین که توسط روش های مولکولی تعیین شده بودند، در بخش اپیدمیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی مدت 5 سال (83 -87) بررسی شدند.جنسیت، سال گزارش و محل سکونت افراد تعیین شد. جمعیت،بر اساس گزارشات رسمی در سال های1383 تا 1387 در نظر گرفته شد. میزان شیوع، آمار توصیفی و فاصله اطمینان 95درصد جهت آنالیز اطلاعات، بکار گرفته شد.
    یافته ها
    بیماران، حاملین، مشکوکین و موارد نامشخص (عدم ثبت دقیق اطلاعات) به ترتیب 1312، 1474، 157 و 25 نفر بودند. بیشترین شیوع در کل استان آذربایجان شرقی به ترتیب مربوط به تب مدیترانه ای فامیلی (58/20 مورد در 100 هزار)، ناشنوایی ارثی (37/11 مورد در 100 هزار)، آتروفی عضلانی - نخاعی (12/11 مورد در 100 هزار)، فیبروز کیستیک (98/7 مورد در 100 هزار)، دیستروفی عضلانی دوشن (84/7 مورد در 100 هزار) و سندرم داون (09/5 مورد در 100 هزار) بود.
    بحث و نتیجه گیری
    تعیین شیوع بیماری های ژنتیکی می تواند در تنظیم برنامه های غربالگری و مراقبت های بهداشتی کمک کننده باشد. میزان شیوع این بیماری هادر منطقه نشانگر اهمیت ایجاد مرکزی بر مبنای جمعیت درآن ناحیه بوده و بررسی های بیشتر جمعیتی،جهت توسعه روش ها و تدابیر پیشگیرانه در کنترل بیماری های ژنتیکی در منطقه مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: بیماری های ژنتیکی مادرزادی، شیوع، اپیدمیولوژی
  • علی غلامی، شاکر سالاری لک، رسول قره آغاجی، علی صدقیانی فر، لیلا موسوی جهرمی صفحه 347
    پیش زمینه و هدف
    نگرش های مدیریتی جدید، کیفیت را خواسته مشتری تعریف می کنند. شناخت ادراک ها و انتظارهای مشتریان اولین گام در ارتقای کیفیت می باشد. این مطالعه با هدف تعیین شکاف کیفیت خدمات بهداشتی اولیه ارائه شده در مراکز بهداشتی شهرارومیه با استفاده از ادراک ها و انتظارهای دریافت کنندگان خدمت انجام شده است..
    مواد و روش کار
    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی که به روش مقطعی در سال 1388 انجام شده است، جهت 400 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر ارومیه که به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شده بودند، پرسش نامه تکمیل گردیده است. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه با زنان انتخاب شده و با استفاده از پرسش نامه سروکوال انجام شده است.
    یافته ها
    در این مطالعه در همه ابعاد کیفیت، شکاف منفی مشاهده شد. شکاف کلی کیفیت 61/0- می باشد و بیشترین شکاف کیفیت در بعد اطمینان(78/0-) مشاهده شد و کم ترین شکاف کیفیت در بعد همدلی (23/0-) مشاهده شد و بین سن و سطح تحصیلات مراجعه کنندگان با شکاف کیفیت رابطه معنی داری مشاهده نشد(05/0p>).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که در سیستم بهداشتی شهر ارومیه در تمام ابعاد کیفیت، شکاف منفی وجود دارد و نشان دهنده این موضوع می باشد که در هیچ یک از ابعاد کیفیت، انتظارات دریافت کنندگان به طور کامل برآورده نشده است.
    کلیدواژگان: شکاف کیفیت، خدمات بهداشتی اولیه، مراکز بهداشتی، ارومیه
  • حسین قلی زاده، منصور بیرامی، علیرضا فرنام، مهدی ایمانی، جابر پیرزاده صفحه 354
    پیش زمینه و هدف
    ارتباط بین محیط و زمینه خانوادگی با بیماری های روانی مورد توجه پژوهش گران بوده است. اختلال وسواسی - اجباری (OCD) به دلیل ویژگی هایی که دارد می تواند در کارکرد خانواده و نیز کیفیت زندگی خلل ایجاد نماید. هدف مطالعه حاضر بررسی کارکرد خانواده بیماران OCD بر اساس مدل خانوادگی مک مستر و مقایسه آن با کارکرد خانواده افراد سالم می باشد.
    مواد و روش کار
    طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را بیماران OCD مراجعه کننده به درمانگاه های روان پزشکی (بزرگمهر) و روان شناسی شهر تبریز (علامه امینی) تشکیل می دادند. که از بین آن ها 50 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه کنترل نیز به همان تعداد از بین دانشجویان و کارکنان دانشگاه تبریز انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسش نامه های وسواسی - اجباری مادسلی(MOCI) و آزمون سنجش خانواده (FAD) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون تی استفاده شد.
    یافته ها
    افراد وسواسی در اغلب ابعاد مقیاس کارکرد خانوده، ضعیف تر از افراد سالم عمل کردند. گروه وسواسی در ابعاد عملکرد عمومی(001/0>p)، ارتباط(001/0>p)، و درگیری عاطفی(001/0>p) کارایی کم تری نسبت به افراد سالم نشان دادند. اما در ابعاد حل مساله، پاسخ گویی عاطفی، کنترل رفتاری و نقش هیچ تفاوت معنی داری بین بیماران وسواسی با گروه سالم وجود نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که بیماران وسواسی با اختلال در بسیاری از ابعاد کارکرد خانواده مواجه هستند.
    کلیدواژگان: کارکرد خانواده، اختلال وسواسی - اجباری، مدل مک مستر
  • مریم کاشانیان، شاداب شاه علی، شهره بهاء صدری صفحه 361
    پیش زمینه و هدف
    کاهش درد و مدت فاز فعال زایمان موضوع بسیار مهمی است و بنابراین همیشه مورد تحقیق به طور جدی قرار داشته است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر ماساژ نقطه سانینجیائو (SP6) بر روی مدت و درد مرحله فعال زایمانی در زنان نخست زا است.
    مواد و روش کار
    یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی یک سو کور بر روی 120 نفر واجد شرایط که در ابتدای مرحله فعال زایمان بودند انجام گردید. بیماران به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. در گروه مورد (60 بیمار) به مدت 30 دقیقه در طول انقباضات، ماساژ نقطه سانینجیائو (بالاتر از قوزک پا) و در گروه کنترل (60 بیمار) لمس این نقطه بدون ماساژ صورت گرفت. دو ساعت بعد، معاینه لگنی دوم صورت گرفت ودر صورت عدم انقباضات مناسب اکسی توسین به صورت کلاسیک شروع شد. در پایان، طول فاز فعال، شدت درد (با استفاده از VAS، Visual Analogue Scale)، نیاز به اکسی توسین، میزان انفوزیون اکسی توسین دریافتی و نوع زایمان در دو گروه مقایسه شد. داده ها با نرم افزار SPSS15 آنالیز شد.
    یافته ها
    متوسط طول مرحله فعال زایمانی در گروه مداخله کوتاه تر بود(50/108± 37/252 دقیقه در مقابل 88/155± 38/441 دقیقه،0001/=P). شش بیمار (10درصد) در گروه مداخله و 25 بیمار (7/41درصد)در گروه کنترل زایمان به طریق سزارین صورت گرفت(0001/0=P). نمره شدت درد در گروه مداخله کم تر از گروه کنترل (77 /1± 87/5 در مقابل 52/1±79/6، 003/0=P) بود. 25نفر(7/41درصد)در گروه مداخله و38 نفر(3/63درصد) در گروه کنترل به اکسی توسین احتیاج پیدا کردند (017/0=P). میزان اکسی توسین لازم در گروه مداخله کم تر از گروه کنترل بود(19/97± 33/73میلی لیتر در برابر 19/97± 6/126 میلی لیتر، 003/0=P).
    بحث و نتیجه گیری
    ماساژ نقطه سانینجیائو(SP6) باعث کاهش شدت درد و مدت مرحله فعال زایمانی، میزان سزارین و مقدار و نیاز به اکسی توسین می گردد.
    کلیدواژگان: طب فشاری نقطه سانینجیائو (SP6)، مرحله فعال زایمانی، زایمان، درد، اکسی توسین، سزارین، طب مکمل، طب جایگزین
  • بهمن فرشید، سپهر همدانچی، حمید محمدی بوکانی صفحه 368
    درد حاد اسکروتوم یک فوریت استثنایی در اورولوژی محسوب شده و اقدام درمانی عاجل را طلب می کند چرا که مهم ترین نگرانی در این سناریو تورشن بیضه است که در صورت عدم تشخیص به موقع و تاخیر در رسیدگی، تخریب غیرقابل برگشت بافت بیضه را به دنبال خواهد داشت.
    بیمار مورد معرفی مرد 24 ساله ای می باشد که با شکایت درد ناگهانی بیضه چپ از چهار ساعت قبل مراجعه کرده است. شدت درد به اندازه ای بوده که بیمار را از خواب بیدار کرده است. در شرح حال و معاینه اولیه، یافته های بدست آمده ضد و نقیض بوده و تشخیص تورشن بیضه در این بیمار رد نمی شود. لذا بیمار تحت بررسی های پاراکلینیک قرار می گیرد و در سونوگرافی کالر داپلر خونرسانی بیضه نرمال گزارش می شود.
    در ارزیابی مجدد بیمار، متوجه پاپول خاکستری در خلف اسکروتوم چپ شدیم که در بررسی دقیق تر موفق به جدا کردن کنه خون خواری شدیم که تا نیمه بدن وارد جدار اسکروتوم شده بود و با این کار علایم بیمار برطرف گردید.
    طرح این گزارش از این بابت حایز اهمیت است که از یک سو لزوم رسیدگی سریع به بیمار با درد حاد اسکروتال را مطرح ساخته و از سوی دیگر بر نقش اساسی شرح حال گیری و معاینه دقیق و وسواسانه، حتی در موارد اورژانسی تاکید می کند.
    کلیدواژگان: درد حاد اسکروتوم، تورشن بیضه، گزش کنه حشره
|
  • Dr Abbas Ahmadi, Dr Rajabali Sadrkhanloo Page 306
    Background and Aims
    There are multiple mechanisms of embryo protection against ROS. However, in the in vitro condition these reagents are absent and the level of ROS is higher. This study was aimed to survey the morphological damage induced by oxidative stress and also to study the effect of Hypotaurin as an antioxidant on mouse preimplantation embryo development in two different conditions of normal and oxidative tension In vitro.
    Material and Methods
    Following in vitro fertilization, the zygotes were cultured in different groups in HTF medium containing 4 mg/ml BSA. To survey the effect of oxidative stress on embryo development, zygotes were cultured for one hour in a medium containing different concentrations of H2O2 and were transferred to the culture after washing. In order to study the effect of Hypotaurin on embryo development in oxidative tension system, the zygotes were placed in a medium containing different concentrations of Hypotaurin after culturing the zygotes in 10 µM H2O2 for 1 hour. Along with the effect of Hypotaurin on embryo development was surveyed by adding different concentrations of Hypotaurin to the culture without oxidative tension.
    Results
    After short time exposure to H2O2, the preimplantation embryo development decreased significantly and this was more obvious in higher concentrations. Hypotaurin reduced the impairment resulting from oxidative tension slightly and improved the embryo development, quality, and the cleavage rate and decreased embryo arrest. It also improved the cultured embryos morphologically (p<0.05).
    Conclusion
    To suppress the deleterious effects of ROS in embryo culture system various antioxidants can be employed. The present study showed that oxidative stress induced embryo arrest and dismorphogenesis and reduced the embryo development. However, supplementation of the embryo culture with Hypotaurin improved the embryo. Therefore, adding antioxidants such as Hypotaurin to embryo culture system restores the embryo growth from damages.
  • Dr Lame Akhlaghi, Rahele Rafiei Sefiddashti, Dr Hormozd Oormazdi, Dr Elham Razmjou, Dr Mohsen Firoozrai, Hassan Shojaee, Ali Moosavi, Ahmad Reza Meamar Page 318
    Background and Aims
    Blastocystis is a worldwide intestinal protozoan parasite in human and animals. It is strongly suggested that Blastocystis is a pathogenic parasite. The aim of this study was to investigate the changes in total content of essential elements of iron, zinc, copper, magnesium, and hematological indexes in adult Blastocystis infected patients compared with healthy males as a control group. Decrease in their serum level causes physiologic and enzyme functional disorder.
    Materials and Methods
    In this analytic cross-sectional study during 2008, 54 Blastocystis positive patients and 58 healthy controls that referred to the parasitological laboratory of Milad Hospital were examined. Hematological indexes and serum levels of the elements were measured after final confirmation of feces by direct smear and formalin-ethylacetate concentration methods. Statistical analyses were performed by SPSS using the independent sample T-Test.
    Results
    There was no statistical significant difference in hematological indexes in both groups. Although the serum levels of iron, zinc, magnesium and copper were slightly higher in cases, no significant difference was found between two groups.
    Conclusion
    As Blastocystis is in the large intestine and absorption of iron, zinc, magnesium, and copper are accomplished in the small intestine; probably this parasite has no effect on their absorption.
  • Dr Mohammad Reza Pajohi, Dr Hossein Tajik, Dr Afshin Akhondzade, Dr Hassan Gandomi, Dr Ali Ehsani, Dr Farnood Shokohi Sabet Jalali Page 324
    Background & A ims : Mentha longifolia and cumin seed were used for long time as spices and in conventional medicine. T his study was undertaken in order to evaluate the chemical composition of essential oils of Mentha longifolia L. and cumin seed (dried seed of the herb Cuminum cyminum L.) and their antibacterial efficacy alone and combined with nisin on Bacillus cereus and Bacillus subtilis.
    Materials and Methods
    The essential oil of the Mentha longifolia L. and Cuminum cyminum L. were obtained using steam distillation method by Clevenger apparatus and their chemical composition was assed by Gas chromatography-mass spectrometry (GC/MS). Broth microdilution susceptibility assay is used to determine minimum inhibitory concentration of essential oils and nisin.
    Results
    Pulegone (31.54%) and Cumin aldehyde (29.02%) were the most abundant chemicals in horse-mint and cumin seed, respectively. Mentha longifolia, cumin, and nisin showed antibacterial activity on Bacillus cereus in concentration of 0.25%, 0.25%, and 10µg/ml, respectively. The corresponding activity on Bacillus subtilis were 0.25%, 0.125%, and 25µg/ml.
    Conclusion
    The combined use of these essentials oils with nisin increased their antibacterial properties substantially. Furthermore, the bacterial growth curve showed that the efficacy of cumin seed alone or combined with nisin were greater to that of Mentha longifolia. The results of this study can be employed in food industry to overcome the hazards posed by pathogenic microorganisms.
  • Dr Asghar Tofighi, Dr Bakhtiar Tartibian, Dr Mir Hassan Ameri, Soheila Najafi Eliasabad, Arezoo Asemi, Dr Ali Shargh Page 332
    Background and Aims
    Polycystic Ovary Syndrome (POS) is a common endocrine disorder in women in which an ovulation problem is often the cause of infertility. The purpose of this study was to evaluate the effects of aerobic exercise on POS abnormalities in young women.
    Materials and Methods
    Thirty POS women were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group performed selective aerobic training for 10 weeks. The control group did not participate in any exercise program during the study period. Anthropometric variables and fasting blood samples were collected for assay of research variables before and after exercise regimen. Plasma LH and FSH were analyzed by radioimmunoassay method. Testosterone and insulin were measured with Electrochemiluminesence (ECL) technique. SHBG concentration was also detected by Immuneradioimetricassay (IRMA).
    Results
    Data analysis showed that aerobic training decreased significantly WHR, fat percentage, LH level, LH/FSH proportion, SHBG, and serum insulin levels in the experimental group (P<0.05). Also T student test analysis showed that there were significant differences between experimental and control group in mean LH level, LH/FSH proportion, SHBG and serum insulin level (P<0.05).
    Conclusion
    The results of this research showed positive effects of aerobic exercise on hormonal levels and lipid profiles of women with POS.
  • Dr Saeed Dastgiri, Dr Mortaza Bonyadi, Tooba Mizani Page 339
    Background and Aims
    Genetic disorders are responsible for a major proportion of mortality, morbidity, and handicap in the world varying by racial, ethnicity and cultural differences. The aim of this study was to estimate the prevalence of genetic disorders in East Azerbaijan.
    Materials and Methods
    In this descriptive cross sectional study, 2968 cases (53% males and 47% females) with confirmed genetic disorders or carriers of the traits diagnosed by molecular methods were investigated. Sex, area/place of residence of patients, and reporting year were identified. The prevalence rate, descriptive statistics, and a 95% confidence interval were used for data analysis.
    Results
    The study subjects were: patients (n=1312), carriers (n=1474), suspected cases (n=157), and unknown cases (n=25). The most prevalent (in five years) disorders were identified as familial Mediterranean fever (20.58 in 100000), inherited deafness (11.37 in 100000), spinal-muscular atrophy (11.12 in 100000), cystic fibrosis (7.98 in 100000), Duchenne muscular dystrophy (7.84 in 100000), and down syndrome (5.09 in 100000).
    Conclusion
    Estimating the true prevalence of the genetic disorders helps in planning health care and screening programs. The prevalence of these diseases in the region indicates the necessity to establish a population-based center for genetic disorders. More population-based investigations are however needed to develop effective preventive strategies to control genetic disorders in the region.
  • Ali Gholami, Dr Shaker Salarilak, Dr Rasool Gharaaghaji, Dr Ali Sadaghiyanifar, Leila Moosavi Jahromi Page 347
    Background and Aims
    According to modern approaches to management, satisfactory quality must meet consumer’s requests. One of the first basic steps in improvement quality is recognizing consumer's perceptions and expectation. The aim of this study was to determine the quality gap in primary health care services in Urmia health care centers following consumer's perceptions and expectations.
    Materials and Methods
    This analytic-descriptive study (cross-sectional) covered 400 females that referred to Urmia health care centers; the study population was selected with systematic random method. Data were gathered using a research questionnaire.
    Results
    It was indicated that there was a quality gap in all dimensions. Overall quality gap is (-0.61) and the largest gap was in reliability dimension (-0.78) and the smallest gap was observed in tangibility dimension (-0.23). There was no significant relation between age and education level of consumers with quality gap (P>0.05).
    Conclusion
    The results of this study show that there is a negative gap in most quality dimensions of Urmia health system and consumer's expectations are not granted.
  • Hossein Gholizadeh, Dr Mansoor Bayrami, Dr Alireza Farnam, Mehdi Imani, Jaber Pirzade Page 354
    Background and Aims
    The relationship between family context and environment with mental illness has been of interest for years. The obsessive compulsive disorder (OCD) can impair family functioning and quality of life. The aim of this study was to investigate family function in patients with OCD according to the theory of McMaster model and compare it with normal subjects.
    Materials and Methods
    This descriptive-analytical study included all OCD patients referring to psychiatric and psychological clinics of Tabriz. Among them 50 OCDs were selected by available sampling method. The control group was selected from students and employees of Tabriz University. All patients were asked to complete the Moudsley Obsessive Compulsive Inventory (MOCI) and Family Assessment Device (FAD). The data were analyzed by descriptive statistics and t-test.
    Results
    OCD patients act poorly in many aspects of family functioning compared to normal people. OCD people had poor performance in general functioning (p<0.001), communication (p<0.001), and affective involvement (p<0.001), but there was no significant difference between the patients and control group in problem solving, affective responsibility, control of behavior, and roles.
    Conclusion
    According to the results, OCD patients have dysfunction in most aspects of their family functioning.
  • Dr Maryam Kashanian, Shadab Shah Ali, Dr Shohre Bahasadri Page 361
    Background and Aims
    The purpose of the present study is to evaluate the effect of acupressure at the Sanyinjiao point (SP6) on the duration and pain of the active phase of labor in n ulliparas women.
    Materials and Methods
    A single blind randomized clinical trial was performed on 120 eligible n ulliparas who were at the beginning of active phase of labor. The women were randomly assigned into two groups. The case group (n=60), received acupressure at Sanyinjiao point,(above the ankle), for 30 minutes during contractions. In the control group (n=60), simply a touch at this point without massage was performed. Two hours later a second pelvic examination was performed and in the absence of good forceful contractions oxytocin in the classical form was infused. Finally, the duration of active phase, severity of pain (using the Visual Analogue Scale, VAS), the amount of necessary oxytocin, and necessity to administer oxytocin, and the route of delivery were compared between both groups and statistical analysis was performed using SPSS 15.
    Results
    The mean duration of active phase was shorter in the case group (252.37±108.50 min vs 441.38 ± 155.88, P=0.0001). Six patients (10%) in the case group and 25 women (41.7%) in the control group delivered via cesarean section (P=0.0001). The severity of pain in the case group was less than the control group (5.87± 1.77 vs 6.79 ±1.52, P=0.003). Twenty five women (41.7%) in the case group and 38 women (63.3%) in the control group needed oxytocin (P=0.017), the amount of necessary oxytocin in the case group was less than the control group (73.33± 97.19 ml vs 126.6± 97.19 ml, P= 0.003).
    Conclusion
    Acupressure at Sanyinjiao point (SP6) reduced the duration and severity of pain of the active phase of labor, cesarean section rates and necessity and amount of oxytocin.