فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:14 Issue: 4, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/10/01
  • تعداد عناوین: 11
|
  • امیر فرشچی، گلبرگ قیاسی، غلامرضا بهرامی، علی پورمتعبد، سید ارشاد ندایی صفحه 274
    زمینه
    پیوگلیتازون از نسل تیازولیدین دیون ها، داروی ضد دیابت جدیدیست که به تازگی در دنیا معرفی شده است. تیازولیدین دیون ها از طریق فعال کردن گیرنده های هسته ای peroxoxisome proliferator activated receptor-γ (PPAR-γ) و افزایش حساسیت انسولینی در سطح گیرنده های آن، مقاومت انسولینی را بهبود می بخشند. انسولین و گیرنده های آن در نواحی خاصی از سیستم اعصاب مرکزی یافت شده اند که عملکرد آن در این نواحی اختصاصی همان ناحیه بوده و متفاوت از اثر مستقیم آن در تنظیم گلوکز در نواحی محیطی بدن است. نشان داده شده که توزیع انسولین و گیرنده های آن در قشر مخ و هیپوکامپ، مرتبط با اعمال شناختی مغز است. در مطالعه حاضر اثر تزریق پیوگلیتازون به داخل ناحیه CA1 هیپوکامپ بر کارآیی حیوانات در ماز آبی موریس بررسی شده است.
    روش ها
    در این مطالعه تجربی، موش های صحرایی نژاد N-MRI به طور تصادفی به گروه های شاهد، دی متیل فرمامید و گروه های پیوگلیتازون (10، 1، 1/0، 01/0 و μg/rat001/0) تقسیم شدند. داروها با حجم μl/rat1 به مدت یک دقیقه و به صورت دوطرفه به درون ناحیه CA1 هیپوکامپ تزریق شدند. سی دقیقه پس از تزریق داخل هیپوکامپی دارو، آزمون ماز آبی موریس انجام شد.
    یافته ها
    پیوگلیتازون اثر وابسته به دوز داشت. یادگیری و حافظه فضایی با تجویز دوز پایین دارو تغییری نکرد. اما با دوزهای متوسط بهبود یافته و با دوز بالا تخریب شد.
    نتیجه گیری
    این نتایج پیشنهاد می دهد که ممکن است پیوگلیتازون در دوز μg/rat10-001/0 اثر وابسته به دوز بر یادگیری و حافظه فضایی داشته باشد.
    کلیدواژگان: پیوگلیتازون، هیپوکامپ، یادگیری و حافظه فضایی، ماز آبی موریس، موش صحرایی
  • مینا رمضانی، وحید حکیمی گیلانی، هاله عاملی، حسین بهادران، هدایت صحرایی صفحه 283
    زمینه
    مصرف مورفین در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد نقص و تاخیر در تکامل دستگاه عصبی جنین شود. در این مطالعه، تکامل زبان جنین موش های بارداری که در دوران بارداری، مورفین خوراکی دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش ها
    موش های ماده نژاد ویستار (300-250 گرم)، پس از بارداری به طور تصادفی به گروه های شاهد و آزمایش تقسیم شدند. گروه شاهد، آب شرب شهری و گروه آزمایش، آب حاوی مورفین (mg/ml05/0) دریافت کردند. در روز 19 بارداری، موش ها با تجویز دوز بالای کلروفوم کشته شده و جنین ها از بدن حیوان خارج و در فرمالین 10 درصد فیکس شدند. در ضمن خون موش ها برای تعیین سطح کورتیکوسترون، مورد استفاده قرار گرفت. وزن و طول جنین ها اندازه گیری شد و سپس مغز حیوانات را درآورده و مراحل پردازش بافتی، برش گیری و رنگ آمیزی به روش هماتوکسیلین- ائوزین انجام شد. نمونه ها توسط میکروسکوپ نوری و نرم افزار موتیک مورد بررسی قرار گرفتند و نیز شمارش سلول ها در آن ها انجام شد. اطلاعات با روش آزمون تی غیرمزدوج مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    تفاوت معناداری در سطح کورتیکوسترون پلاسما و طول و وزن جنین ها در گروه آزمایش و شاهد دیده نشد. قطر بزرگ زبان در گروه آزمایش، کاهش اما قطر کوچک زبان در دو گروه تفاوتی نداشت. تعداد سلول های زبان در گروه آزمایش، افزایش اما اندازه آن ها کاهش یافته بود.
    نتیجه گیری
    کاهش در قطر بزرگ زبان و افزایش تعداد و کاهش اندازه سلول ها، نشان دهنده تاثیر تجویز مورفین در دوران بارداری بر نقص در تکوین زبان در جنین ها می باشد.
    کلیدواژگان: تکامل زبان، مورفین، موش بزرگ آزمایشگاهی
  • طاهره نجفی، شهریار اقتصادی، منصور رضایی*، کیومرث دانشور صفحه 290
    زمینه

    در روند تهیه روغن کرمانشاهی، تغییراتی در ترکیب آن به وجود می آید که پیش بینی می شود پروفایل لیپیدی خون تحت تاثیر قرار گیرد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر روغن کرمانشاهی بر پروفایل لیپیدی سرم خون مردان سالم می باشد.

    روش ها

    در این کارآزمایی، 25 مرد سالم پس از یک دوره ده روزه شستشو که طی آن از مصرف روغن کرمانشاهی خودداری نموده و میزان مصرف روزانه قبلی خود را با کره جایگزین می کردند، فاکتورهای لیپیدی (mg/dl) خون اندازه گیری شد. سپس به مدت یک ماه از 30 گرم روغن کرمانشاهی در وعده نهار استفاده گردید و از آن ها خواسته شد تا در وعده های دیگر از مصرف روغن کرمانشاهی خودداری و مقدار مصرف قبلی را با کره جایگزین کنند. پس از طی این مدت، مجددا چربی های آنان اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های t زوجی و مستقل و با نرم افزار SPSS نسخه 12، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    پس از 30 روز مصرف روغن حیوانی کرمانشاهی، میانگین سطح کلسترول به میزان 52/0 و LDL کلسترول 17/3 میلی گرم در دسی لیتر افزایش یافتند، در حالی که سطوح تری گلیسرید به میزان 08/5 و HDL کلسترول 64/0 میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافتند، اما هیچ کدام از این تغییرات معنادار نبود (05/0

    کلیدواژگان: روغن کرمانشاهی، لیپیدهای سرم، مردان
  • جواد بهارآرا، فرهنگ حداد، محمدعلی شریعت زاده، مریم امیراحمدی صفحه 295
    زمینه
    استفاده ازدستگاه های مولد مایکروویو، به خصوص تلفن های همراه، توجه بسیاری از پژوهشگران را به اثرات احتمالی این امواج بر سلامت انسان جلب کرده است. در مطالعه حاضر اثر امواج ساطع شده از تلفن های همراه در ایجاد آسیب های ژنتیکی در جنین های موش کوچک آزمایشگاهی و موش های ماده باردار بررسی شده است.
    روش ها
    دراین پژوهش تجربی آزمایشگاهی، از موش نژاد Balb/C استفاده گردید. موش های حامله از روز 14 بارداری به مدت 4 روز هر روز 6 ساعت (از ساعت 15-9) تحت تاثیر امواج ساطع شده از تلفن های همراه قرارگرفتند. جنین های 5/18 روزه، از نظر ریخت شناسی، وزن و طول فرق سری - نشیمنگاهی بررسی شدند. برای بررسی آسیب های ژنتیکی احتمالی از قلب آن ها خون گیری و اسمیر تهیه شد. بافت طحال برای مطالعات بافت شناسی آماده شد. از خون محیطی و مغز استخوان موش های ماده باردار، اسمیر تهیه و به روش مای-گرانوالد و گیمسا رنگ آمیزی شد. داده های کمی حاصل توسط آزمون های آماری t و ANOVA تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    وزن جنین های تجربی کاهش نشان داد (04/0p=) ولی طول فرق سری- نشیمنگاهی آن ها تغییری نداشت. در طحال، افزایش مگاکاریوسیت ها (002/0(p= و گلبول های قرمز (05/0p
    کلیدواژگان: تلفن همراه، میکرونوکلئوس، خون محیطی، مغز استخوان، موش کوچک
  • کامران منصوری، علی مصطفایی، حمیدرضا محمدی مطلق صفحه 305
    رگ زایی یا آنژیوژنز، به فرایند تشکیل عروق خونی جدید از عروق پیشین گفته می شود. این فرایند نقش مهمی در وقایع فیزیولوژیک مانند رشد و نمو، ترمیم زخم و تولید مثل دارد. علاوه بر این، در پیشرفت پدیده های پاتولوژیکی و بروز بیماری های مختلف به خصوص رشد تومور و متاستاز، نقش حیاتی دارد. به طور کلی، این فرایند تحت تاثیر عوامل مختلف بوده و دربرگیرنده یکسری رخدادهای سلولی از قبیل مهاجرت، تکثیر و تمایز سلول های اندوتلیال و در نهایت تشکیل عروق، بلوغ و بازسازی نهایی آن ها است. به همین دلیل، مهار رگ زایی به عنوان یک عامل کمک کننده در درمان های مرسوم سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی، توجه محققانی که در این زمینه به مطالعه می پردازند را به خود معطوف کرده است. در سال های اخیر، مهار رگ زایی به عنوان ایده ای نوین در کنترل و درمان انواعی از اختلالات وابسته به رگ زایی، به ویژه رشد و متاستاز تومور مطرح شده است.
    کلیدواژگان: رگ زایی، سرطان، متاستاز
  • هادی خرازی، اسد ویسی رایگانی، بهروز اعتصامی*، مظفر خزاعی، امیر کیانی، عزت الله رفیعی علوی، سید سعید شاهرخی صفحه 316
    زمینه

    تصور می شود آنزیم های آنتی اکسیدان اسپرم و عناصر سلنیوم و روی موجود در پلاسمای منی به علت خاصیت آنتی اکسیدانی بالقوه و با جلوگیری از اثرات مخرب گونه های فعال اکسیژن (ROS) بتوانند تاثیر مهمی در زمینه کاهش لیپید پراکسیداسیون اسپرم داشته باشند. در تحقیق حاضر میزان فعالیت آنزیم ها و عناصر مذکور، در اسپرم و پلاسمای منی مردان بارور و نابارور ایدیوپاتیک، مورد ارزیابی قرار گرفته و ارتباط آن ها با پارامترهای تعداد، حرکت و مرفولوژی اسپرم بررسی شده است.

    روش ها

    نمونه های منی مورد استفاده به دو گروه بارور و نابارور، هر کدام 30نفر، تقسیم شده و آنالیز منی به کمک روش کامپیوتری و دستی انجام شد. پس از جداسازی اسپرم ها از پلاسمای منی، برای اندازه گیری عناصر از روش جذب اتمی استفاده شد. سنجش فعالیت کاتالاز به روش Aebi و تعیین میزان فعالیت سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز با استفاده از کیت های تجاری راندوکس صورت گرفت.

    یافته ها

    بین فعالیت کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز، سوپراکسید دیسموتاز و میزان عناصر سلنیوم و روی در افراد بارور و نابارور تفاوتی وجود نداشت. ارتباطی بین میزان فعالیت هر یک از آنزیم ها و مقادیر هر کدام از عناصر با پارامترهای منی وجود نداشت. تنها در گروه آستنوتراتواسپرمیک، بین فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز با حرکت اسپرم (033/0P= و 901/0-r=) و میزان سلنیوم پلاسمای منی با مرفولوژی اسپرم رابطه معکوسی وجود داشت (038/0P= و 659/0-r=)، اما میزان فعالیت کاتالاز در این دسته افراد با سوپراکسید دیسموتاز رابطه مستقیم داشت (024/0P= و 894/0-r=).

    نتیجه گیری

    اندازه گیری فعالیت آنزیم های کاتالاز، گلوتاتیون پراکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز اسپرم و تعیین میزان روی و سلنیوم پلاسمای منی، ابزار مفیدی برای تعیین پتانسیل باروری اسپرم نیست.

    کلیدواژگان: ناباروری ایدیوپاتیک، آنزیم آنتی اکسیدان، روی، سلنیوم
  • خدامراد مؤمنی، حسن کریمی صفحه 328
    زمینه
    افزایش روزافزون جمعیت سالمندان از یک طرف و تغییرات اجتماعی- اقتصادی، شیوه زندگی فردی و خانوادگی از طرف دیگر باعث افزایش تعداد مؤسسات نگه داری سالمندان شده است. در تحقیق حاضر هدف، بررسی مقایسه ای سلامت روانی و شاخصه های آن در سالمندان مقیم سرای سالمندان و جامعه در شهر کرمانشاه بود.
    روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی است. شرکت کنندگان در این پژوهش 254 نفر سالمند بودند که 127 نفر مقیم سرای سالمندان (83 نفر مرد، 44 نفر زن) و 127 نفر مقیم جامعه (83 نفر مرد و 44 نفر زن) بودند. شرکت کنندگان به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مقیاس سلامت روانی (28-GHQ) که دربرگیرنده سلامت روانی و چهار خرده مقیاس اضطراب، افسردگی، نشانه های جسمانی و کارکرد اجتماعی است برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت. داده ها به وسیله آزمون T و ANOVA مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین نمرات سالمندان مقیم سرای سالمندان در سلامت روانی و همه خرده مقیاس های آن از میانگین نمرات سالمندان مقیم جامعه بیشتر بود. آزمون T برای گروه های وابسته نشان داد که تفاوت مشاهده شده در میانگین ها برای سلامت روانی و خرده مقیاس های افسردگی، نشانه های جسمانی و اختلال در کارکرد اجتماعی از لحاظ آماری معنادار است. اختلال در کارکرد اجتماعی زنان مقیم آسایشگاه بیشتر از مردان بود.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش حاکی از آن است که سالمندان مقیم سرای سالمندان در مقایسه با سالمندان مقیم جامعه، افسردگی، نشانه های جسمانی و اختلالات کارکرد اجتماعی بیشتری را تجربه می کنند. باتوجه به غیرقابل اجتناب بودن گسترش مؤسسات نگهداری سالمندان در آینده، لزوم توجه هرچه بیشتر به شرایط محیط زندگی دراین مؤسسات مورد تاکید قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: سالمندان، سلامت روانی، افسردگی، نشانه های جسمانی اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی
  • رضا علی بخشی، مجید آرش، رضا اکرمی پور، حمید نعمانی، محمدرضا فرشچی، سهیلا فتح الهی، منصور رضایی صفحه 336
    زمینه
    اکثر جهش های آلفاتالاسمی شامل حذف یک یا هر دو ژن آلفا گلوبین هستند. از آن جا که جمعیت ایران ترکیبی از گروه های قومی مختلف است، توزیع و فراوانی جهش های ژن آلفا گلوبین در نواحی متفاوت نیاز به بررسی دارد. این مطالعه به منظور شناسایی حذف های شایع ژن آلفا گلوبین در میان افراد با کم خونی هیپوکرومی میکروسیتی در استان کرمانشاه انجام شده است.
    روش ها
    پس از ارزیابی اولیه، 92 بیمار شامل 47زن و 45مرد با کم خونی هیپوکرومی میکرسیتی(MCV
    کلیدواژگان: آلفا تالاسمی، جهش های حذفی، تکنیک GAP PCR، کم خونی هیپوکرومی میکروسیتی
  • فرید نجفی، رسول جعفری، حمیدرضا مظفری، زهرا لقایی صفحه 342
    زمینه
    سرطان ریه یکی از کشنده ترین و در عین حال قابل پیشگیری ترین سرطان ها است. در این مطالعه روند بروز سرطان ریه در استان کرماشاه مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش ها
    در این مطالعه تمامی گزارشات پاتولوژی مراکز پاتولوژی استان کرمانشاه در 11 سال اخیر (86-1376) که در آن یکی از اشکال هیستوپاتولوژی سرطان ریه گزارش شده بود جمع آوری گردید. پس از مطابقت گزارش های پاتولوژی با داده های مرکز بهداشت استان، اطلاعات وارد نرم افزار STATA 8شد. میزان بروز استانداردشده باجمعیت استاندارد جهان به روش مستقیم محاسبه و با روش FAY & FEUER فاصله اطمینان 95 درصد برای هر سال محاسبه شد.
    یافته ها
    در این 11 سال 637 مورد بیمار مبتلا به سرطان ریه در استان کرمانشاه گزارش شده است که از این تعداد 582 مورد سرطان اولیه ریه بود. میزان بروز خام و استانداردشده این سرطان در 11سال به ترتیب برابر با 2/3 و 1/6 در 100000 نفر بوده است. میزان بروز با افزایش سن، افزایش پیدا می کرد. در مجموع میزان تغییرات سالانه بروز سرطان ریه به صورت کاهشی بود (4/3% کاهش در صدهزار نفر در هر سال) که این میزان از نظر آماری معنادار نبود (26/0P=). در تمامی سال های مورد بررسی، میزان سرطان ریه در مردان بیشتر از زنان و نسبت بروز در مرد به زن از 7/12-2/2 متغیر بوده است.
    نتیجه گیری
    کاهش نامحسوس میزان بروز سرطان می تواند به دلیل اشکالات موجود و تغییرات بوجودآمده در ثبت سرطان باشد.
    کلیدواژگان: سرطان ریه، روند، بروز
  • عزت الله صادقی، علیرضا رای، نیلوفر روناسی صفحه 349
    زمینه
    انسدادهای شریانی به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می گردند. انسدادهای حاد شریانی، اکثرا ناشی از آمبولی های شریانی بوده و توسط آمبولکتومی با استفاده سوند فوگارتی درمان می گردند، دسته ای از این بیماران در مرحله حاد یا تشخیص داده نشده و یا به درستی درمان نمی گردند و زمانی که فاصله بروز بیماری تا تشخیص به بیش از یک ماه برسد معمولا بایستی تحت عمل جراحی قرار گرفته و استفاده از آمبولکتومی با سوند فوگارتی اثربخش نخواهد بود. در این مقاله به گزارش اولین مورد استفاده از دستگاه Rotarex در ایران که به طور همزمان سبب رفع انسداد و تخلیه مواد ترومبوزه می گردد پرداخته ایم.
    گزارش مورد: بیمار خانمی 55 ساله با انسداد شریان سابکلاوین–آگزیلاری بود. به منظور درمان این وضعیت برای اولین بار در ایران از دستگاه Rotarex استفاده شد.
    نتیجه گیری
    این روش باعث رفع انسداد و تخلیه مواد ترومبوز به طور همزمان گردید. بعد از ترومبکتومی با این روش، نبض شریان لمس شد و علایم انسدادی برطرف گردید.
  • میترا کولیوند، اکرم سادات هاشمی مهر، شهلا صفری صفحه 353
    حدود 5 درصد موارد جدید عفونت HIV در کشورهای درحال توسعه، ناشی از تزریقات غیرایمن از جمله انتقال غیرایمن خون می باشد. مطالعه توصیفی حاضر با روش سرشماری با هدف تعیین شیوع مبتلایان به HIV مثبت در بین اهداکنندگان خون در استان کرمانشاه در سال 1384 انجام شد. اطلاعات با استفاده از فرم جمع آوری داده ها شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و نتایج تست های غربالگری ایدز و سایرعفونت های منتقله از راه خون طی 6 ماهه اول سال 1384 جمع آوری گردید. نمونه های خون با استفاده از تست های غربالگر الیزا و وسترن بلات آزمایش شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای دو تحلیل شد. از 22354 واحد خون اهداشده به پایگاه های انتقال خون استان، 11مورد تست الیزای مثبت داشتند. از این تعداد با تست وسترن بلات، 3 نفرآلوده به ویروس ایدز (05/0%) شناسایی شدند
    کلیدواژگان: شیوع، HIV، اهدای خون
|
  • Amir Farshchi, Golbarg Ghiasi, Gholam-Reza Bahrami, Ali Pourmotabbed Page 274
    Background
    Pioglitazone from thiazolidinediones generation, represent a new antidiabetic drugs that have been introduced in the world recently. Thiazolidinediones can improve insulin resistance by activating the nuclear peroxoxisome proliferator activated receptor-γ (PPAR-γ) and increasing insulin sensitivity in their receptors. Insulin and its receptors are found in specific areas of CNS with a variety of region-specific functions. The effects of insulin in CNS are different from its direct glucose regulation in the periphery. Hippocampus and cerebral cortex distributed insulin/insulin receptor have been shown to be involved in brain cognitive functions. In the present study, the effect of pioglitazone microinjection into CA1 region of rat hippocampus using Morris water maze performance has been investigated.
    Methods
    In this experimental study, male N-MRI rats were randomly divided into control, DMF (dimethyl formamide) and pioglitazone groups (0.001, 0.01, 0.1, 1, 10 µg/rat). Drugs were injected (1 µl/rat) into CA1 region bilaterly during 1 min. Thirty minutes after the intrahippocampal injection of drugs, water maze training was started.
    Results
    Pioglitazone had a dose dependent effect. The spatial learning and memory didn’t change with lower dose of pioglitazone, but improved with intermediate doses, while they impaired with higher dose.
    Conclusion
    These results suggest that intrahippocampal injection of pioglitazone may have a dose-dependent effect on spatial learning and memory in rats in range of 0.001 to 1 µg/rat.
  • Mina Ramazani, Vahid Hakimi Gilani, Haleh Ameli, Hossein Bahadoran, Hedayat Sahraei Page 283
    Background
    Morphine consumption during pregnancy could lead to defect and delay in nervous system development in the embryos. In the present study, development of the tongue of embryos whom their mothers received oral morphine during pregnancy have been studied.
    Methods
    Female Wistar rats (200-220 g) after pregnancy were divided randomly into the experimental and control groups. The control group received tap water whereas the experimental group received morphine (0.05 mg/ml) in their drinking waters. On the day 19, the pregnant rats were killed by chloroform overdose and the embryos were removed surgically and were fixed in formalin 10%. Simultaneously, the rats’ bloods were collected for corticosterone measurement. Weight and length of the embryos were determined. Then the embryos’ heads were removed for tissue processing, cutting and Hematoxylin- Eosin staining. The subjects were evaluated using light microscope and MOTIC software. Number of the cells also counted. Un-paired t-test applied for statistical analysis.
    Results
    Plasma corticosterone level, embryos’ weight and length did not show any significant differences between control and experimental groups. The large diameter of the tongue of the experimental group was decreased but the small diameter in two groups did not differ. Tongue cells numbers in the experimental group were increased but their size decreased.
    Conclusion
    Decrease in the large diameter of tongue, increase in the cell number and decrease in cell size indicate the influence of morphine consumption during pregnancy on tongue development in the embryos.
  • Tahere Najafi, Shahriar Eghtesadi, Mansour Rezaei, Kyoumars Daneshvar Page 290
    Background

    During the procedure of Kermanshahi oil production, some changes occur, which might affect the lipid profile of oil. The aim of this study was to investigate the effect of Kermanshahi animal oil on the lipid profile in healthy men.

    Methods

    Twenty five healthy men participated in this clinical trial study. After ten days, wash out period that subjects did not consume Kermanshahi animal oil and it was replaced with same amount of butter, serum lipid levels (TC, TG, LDL-C and HDL-C), were measured. Then subjects received 30 g/day Kermanshahi animal oil for 1 month at lunch in replace of other fats. We asked to subjects do not use Kermanshahi animal oil in other meals and replace it with the same amount of butter. After this period, serum lipid and lipoproteins were measured again. Data were analyzed using paired t-test, independent t-test using SPSS soft ware version 12.

    Results

    Following 30 days intake of Kermanshahi animal oil, there was no change in the total cholesterol level (153.40±21.86 vs. 153.92±24.64 mg/dl). Mean level of LDL-C increased (from 89.08±19.73 to 92.25±22.12 mg/dl) while TG concentration decreased from 112.84±22.33 to 107.76±25.46 and HDL-C level decreased from 41.40±5.08 to 40.76±6.39 mg/dl, but none of these differences were significant (P>0.05).

    Conclusion

    Present study showed that consumption of 30 g/day Kermanshahi animal oil for 1 month has no effect on serum lipid levels in healthy men.

  • Javad Baharara, Farhang Hadad, Mohammad-Ali Shariat Zade, Mariam Amirahmadi Page 295
    In this experimental research pregnant mice were irradiated with mobile phone for 4 days during gestational period from 14th to 18th days of gestation for 6h/day from 9AM until 15PM). At the end of treatment period, euthanized the dams on day 18.5. Then embryos in 18.5th day of gestation were extracted. At first the morphology of embryos was studied, then documented their weight and CR length. For assessment of possible genetic damages in erythrocytes the blood was taken from their hearts and smear was prepared. Spleen tissue was prepared for histological studies. Smear was prepared from peripheral blood and bone marrow of mice and stained with May Grunowald and Gimsa. data were analyzed using t-test & ANOVA.
    Results
    In experimental group, mobile phone radiation decreased embryos weight (p=0.04) but no change was observed in CR length. Megakaryocytes and red blood cells of spleen were significantly increased (p=0.002 and
  • Kamran Mansouri, Ali Mostafaie, Hamid-Reza Mohammadi-Motlagh Page 305
    Angiogenesis, the process of new blood vessel formation from existing ones, plays an important role in the physiologic circumstances such as embryonic development, placenta formation, and wound healing. It is also crucial to progress of pathogenic processes of a variety of disorders, including tumor growth and metastasis. In general, angiogenesis process is a multi-factorial and highly structured sequence of cellular events comprising migration, proliferation and differentiation of endothelial cells and finally vascular formation, maturation and remodeling.Thereby, angiogenesis inhibition as a helping agent to conventional therapies such as chemotherapy and radiation has attracted the scientists’ attentions studying in this field.
  • Hadi Kharazi, Asad Vaisi Raigani, Behrouz Etesami, Mozafar Khazae, Amir Kiani, Ezatollah Rafiee Alavi, Sayyed-Saeed Shahrokhi Page 316
    Background

    Reactive oxygen species (ROS)-induced lipidperoxidation can lead to dysfunction of sperm and thereby, infertility may be occurred. So, always there is a balance between amount of ROS and anti-oxidant molecules in semen. Anti-oxidant enzymes of sperm; superoxide dismutase (SOD), glutathione peroxidase (GPX), catalse and zinc and selenium can protect it from destructive effects of ROS. Hence, the present study was designed to compare the activities of these enzymes and trace elements between fertile and idiopathic infertile men.

    Methods

    Semen specimens were collected from 30 infertile men with proven infertility by an urologist, and 30 fertile men as control donors, with age range between 20-40 years old. Semen analysis was conducted by CASA method. Atomic absorption method was used for measuring of zinc and selenium concentration. Activity assays of SOD and GPX were performed by Randox Kits. Aebi method also was applied for evaluation of catalase activity.

    Results

    There was no difference between the activities of enzymes in fertile men and infertile ones. Also, it wasnt seen any difference in the selenium and zinc levels of seminal plasma. There was no relationship between evaluated items with sperm parameters. Only, in asthenoteratospermic individuals negative correlations were found between GPX and sperm motility, selenium and sperm morphology. Also, in these individuals, there was a positive correlation between SOD and catalse activity.

    Conclusion

    Measuring activities of SOD, GPx, and catalase and the contents of zinc and selenium of seminal plasma do not appear to be suitable tools for determining the fertility potential of sperm.

  • Khodamorad Momeni, Hassan Karimi Page 328
    Background
    Increasing in elderely population, and social and economical changes in the living style, have made it difficult for many people to assume the responsibility of taking care of old aged adults in the family, consequently institutions become the inevitable home for many older adults. The aim of this study was to compare mental health of institutionalized and community living elderly in Kermanshah.
    Methods
    The study was a cross-analysis one. One hundred and twenty seven community livings (83 male and 44 female) and the same number of institutionalized persons were selected using the convenient sampling method. General health questionnaire (GHQ-28) was used for collection of data. Data were analyzed by t test and ANOVA.
    Results
    The institutionalized aged adults gained higher mean scores in all the four subscales of GHQ-28. The findings showed a statistically significant difference in the mean scores of depression, somatic symptoms, and social dysfunction between two groups. The women living in institutions showed more severe social dysfunction compared to the men counterparts.
    Conclusion
    Our study revealed more frequency in depression, somatisation and social dysfunction in aged people, residents in institutions compared with home residents.
  • Reza Alibakhshi, Majid Arash, Reza Akramipour, Hamid Nomani, Mohammad-Reza Farshchi, Soheila Fathollahi, Mansour Rezaei Page 336
    Background
    The majority of α-thalassemi mutations are deletions of one or both α-globin genes. Since the Iranian populaion is a mixture of different ethnic groups, frequency and distribution of globin mutations in various regions of the country need to be clarified. The aim of this study was to determine the common alpha globin gene deletions among individuals with hypochromic microcytic anemia in Kermanshah province.
    Methods
    Following the initial evaluation, 92 patients (47 women and 45 men) were found as microcytic hypochromic [MCV < 80 fl and MCH< 27 pg] anemia and selected for this study. All samples were analyzed for detection of four α-gene deletions (-α3.7,-α4.2,-(α) 20.5 and --MED) by GAP-PCR technique. After amplification, 10µl of PCR product was electrophoresed through 1.2% agarose gel and bands were visualized by staining gel in ethidium bromide solution and photographed under a UV transilluminater.
    Results
    45 patients had -α3.7 single gene deletion. In patients with -α3.7 deletion, in both homozygous and heterozygous states, MCH was lower than normal ranges. However, the percent of HbA2 was in normal range. In this study, other common deletional mutations, including - (α)20.5, -α4.2 and --MED were not found.
    Conclusion
    The results of persent study showed that the frequency of -α3.7 single gene deletion among patients with microcytic hypochromic anemia in Kermanshah province was 48.9%.
  • Farid Najafi, Rasoul Jafari, Hamid-Reza Mozafari, Zahra Leghaei Page 342
    Background
    Lung cancer is one of the most fatal and preventable cancers. In this study, we sought to investigate about trend in incidence of lung cancer in Kermanshah province -Iran.
    Methods
    All pathology reports on lung cancer were collected from pathology centers in Kermanshah Province in recent 11 years (1997-2007). After merging the data with cases reported in, province health centre data whole data were analysed using Stata8. Using world standard population, we calculated Standardized incidence proportion by direct method and using FAY & FEUER method. We calculated 95% confidence interval for incidence of lung cancer in each year.
    Results
    Over 11 years of study period, 637 patients with lung cancer have been reported in Kermanshah from total, 582 patients had primary lung cancer. The row and standardized incidence of this cancer was 3.2 and 6.1 in 100,000 people over 11 years of study, respectively. The incidence was increasesd with age. Annual percentage change showed a decrease over years (3.4% decrease in 100000 in each year) (p=0.24). For the whole period of study, the incidence of lung cancer in men was greater than female and male to female ratio varied from 2.2 to 12.7.
    Conclusion
    Decrease in incidence of lung cancer was not significant. It might be partly due to non complete cancer registration as well as changes in cancer registration over years.
  • Ezatollah Sadeghi, Ali-Reza Ray, Niloufar Ronasy Page 349
    Background
    Arterial occlusions are divided as acute and chronic. Emboli is the most common cause of acute arterial occlusion, which is treated by perforating embolectomy using fogarty catheter. Some of these cases that are not diagnosed in early phase of the disease (within the first month), should be treated using open surgical techniques, since embolectomy via fogarty catheter is not effective in such instances. Case report: In this study we reported a 55 years old lady with subclavian-axillary artery occlusion who was suffered from critical limb ischemia. For the first time in Iran we used Rotator-Aspirer appreture for thrombectomy in this patient.
    Conclusion
    Following the intervention, distal pulses were pulpated and ischemic signs and symptoms faded completely.
  • Mitra Kolivand, Akram Sadat Hashemimehr, Shahla Safari Page 353
    Five to ten percent of new HIV infected cases, attributed to the transfusion of unsafe blood and blood products. The persent study was conducted on blood donors in Kermanshah province to find the prevalence of HIV infection between these individuals. Data was collected by a form in two sections of demographic information and results of screening test for the present of HIV and other infections transfer through blood transfusion durging first 6 months of 2008. Blood samples were tested using Elisa and western blot. Data were analyzed during SPSS software and X2 test. Eleven out of 22354 blood unit donated were positive for HIV by Elisa test. Using western blot three infected patients (%0.05) fo HIV was confirmed.