فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان - سال نهم شماره 4 (پیاپی 37، زمستان 1389)

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال نهم شماره 4 (پیاپی 37، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/04
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محسن رضاییان صفحه 247
  • نغمه مخبر، محمودرضا آذرپژوه، علی طلایی صفحه 249
    زمینه و هدف
    یکی از اختلالات رایج همراه با آلزایمر، افسردگی است. شناخت درمان های مناسب تر کم عارضه تر، در این بیماران حائز اهمیت است. این مطالعه به ارزیابی مقایسه ای دو داروی دزیپرامین و سرترالین در درمان افسردگی در بیماران مبتلا به آلزایمر پرداخته است.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی یک سو کور، 63 بیمار با تشخیص آلزایمر (به طور تصادفی 29 نفر در گروه دزیپرامین و 34 نفر در گروه سرترالین) 12 هفته تحت درمان با 25 میلی گرم سرترالین و یا دزیپرامین قرار گرفتند که در صورت نیاز، به تدریج تا 150 میلی گرم افزایش داده شد. مقیاس وابستگی روانی پیری، آزمون هامیلتون افسردگی و معاینه ی مختصر وضعیت روانی در هفته های 2، 4، 8، 12 و مقیاس افسردگی در دمانس کرنل در هفته 4 انجام شد و عوارض جانبی داروها نیز بررسی گردید.
    یافته ها
    در گروه سرترالین تغییرات خلقی در تمام هفته ها در مقایسه با ابتدای مطالعه معنی دار بود اما در گروه دزیپرامین این تفاوت تنها بین شروع و هفته 12 معنی دار بود (05/0> p). بهبود افسردگی در گروه سرترالین به طور معنی داری بر اساس مقیاس کرنل بیشتر بود (02/0= p). تغییرات عملکرد در فعالیت های روزمره در گروه دزیپرامین معنی دار بود (05/0> p) اما در گروه سرترالین و تفاوت بین دو گروه معنی دار نبود. میزان تغییرات شناختی در هر دو گروه تفاوت معنی داری نداشت و تفاوت بین دو گروه نیز معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    سرترالین در کاهش افسردگی بیماران آلزایمر مؤثرتر از دزیپرامین می باشد. هیچکدام از این دو دارو علی رغم اثرات ضد افسردگی بر عملکرد شناختی بیماران تاثیری نداشتند.
    کلیدواژگان: آلزایمر، دمانس، افسردگی، سرترالین، دزیپرامین
  • غلامرضام اسدی کر، مسعود ترکزاده ماهانی صفحه 263
    زمینه و هدف
    اختلالات تیروئیدی از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز می باشند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه آنتی تیروئید آنتی بادی ها و ید مصرفی در افراد هیپوتیروئید با افراد سالم، طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه مقطعی، به روش نمونه گیری غیراحتمالی آسان مبتنی بر هدف تعداد 75 نفر (28 مرد و 47 زن) با سن بین 20 تا 75 سال با تشخیص هیپوتیروئید (TSH>5mIU/L، T4<60nmol/l، T3RUP=30 - 40%) به عنوان گروه مورد و 75 نفر که از نظر سن و جنس با گروه مورد یکسان بودند ولی TSH و T4 طبیعی داشتند، به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. میزان ید ادراری، آنتی تیروپراکسیداز (Anti-TPO) وآنتی تیروگلوبولین ((Anti-Tg در دو گروه مقایسه شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS و آزمون های آماری Fisher’s Exact Test و t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 05/0 p< معنی دار تلقی گردید.
    نتایج
    در بیماران هیپوتیروئیدی به صورت معنی داری میزان ید ادراری کمتر (0001/0 p<) و غلظت سرمی Anti-TPO و Anti-Tg از گروه کنترل بیشتر) به ترتیب 0001/0 p< و 0001/0 p<) بود. در گروه مورد، 50% افراد سنین بالاتر از 60 سال دارای کمبود ید ادراری بودند.
    نتیجه گیری
    یکی از دلایل اصلی هیپوتیروئیدی در نمونه های مورد مطالعه، بیماری های خودایمنی تیروئید می باشد و به نظر می رسد علت خودایمنی افزایش مصرف ید نباشد. به علاوه در افراد سالخورده مورد بررسی، مشکل کمبود ید همچنان باقی است و لازم است با توجه به شرایط خاص این افراد، از طرق دیگری اقدام به جبران کمبود ید در آنها نمود.
    کلیدواژگان: آنتی تیروئید آنتی بادی ها، آنتی تیروپراکسیداز، آنتی تیروگلوبولین، ید ادراری، هیپوتیروئیدی
  • رضا ملک پور افشار، رستم سیف الدینی، احسان کوهپایه زاده اصفهانی، نوذر نخعی، طاهره اسلام منش * صفحه 273
    زمینه و هدف

    سیستم عصبی مرکزی، یکی از اولین هدف های آسیب در ار سوء مصرف مواد مخدر می باشد. مواد اپیوئیدی شایع ترین داروهایی هستند که مورد سوءمصرف قرار می گیرند، ولی اطلاعات کمی درباره اثرات جانبی آنها بر روی ساختارهای مغز وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی تغییرات پاتولوژیک وابسته به مورفین؛ در موش های صحرایی انجام شده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی 48 موش صحرائی نر از نژاد ویستار به 6 گروه یکسان تقسیم گردیدند. گروه های وابسته (3 گروه) 4% میلی گرم در میلی لیتر مورفین در آب آشامیدنی برای 7 و 28 و 56 روز دریافت کردند، گروه های کنترل (3 کروه) محلول ساکاروز در آب آشامیدنی برای مدت مشابه دریافت نمودند. مطالعات هیستوپاتولوژیک از نظر معیار های آسیب مغزی روی نمونه های سیستم عصبی مرکزی نواحی کورتکس پیشانه ای، آهیانه و هیپوکامپ انجام شد تعداد نورون ها و معیارهای بافت شناسی آسیب مغزی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها

    کاهش قابل توجه نورون ها در لوب های مغزی پیشانی و آهیانه ای و ناحیه هیپوکامپ که حساس ترین نواحی مغزی در مواجه با آسیب می باشند، دیده شد. همچنین مطالعه حاضر یک ارتباط چشمگیر بین مدت زمان مصرف مورفین و کاهش تعداد نورون ها را نشان داد.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که مواد اپیوئیدی می توانند بعد از مصرف طولانی مدت، آسیب نورونی به شکل کاهش تعداد نورون ها و آتروفی بافت مغزی ایجاد کنند. این تغییرات در سوءمصرف مزمن شدیدتر است. از آن جایی که آتروفی مغزی شایع ترین نمای پاتولوژی در دمانس است، بررسی های بیشتر برای یافتن رابطه احتمالی بین دمانس و اعتیاد به مواد اپیوئیدی پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: وابستگی، سیستم عصبی مرکزی، هیستوپاتولوژی، مورفین، موش صحرایی
  • طیبه نگاهبان، محسن رضاییان، علی انصاری جابری، زینب اصمی، طیبه زارعی صفحه 281
    زمینه و هدف
    قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی، یک مشکل بهداشتی مهم در دنیا است. مطالعات اندکی به بررسی ارتباط بین استنشاق غیرمستقیم دود سیگار و اثرات آن بر سر انجام حاملگی پرداخته اند و نتایج آشکاری ارایه نشده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان استنشاق دود سیگار محیطی در دوران بارداری و پیامدهای مادری و نوزادی آن، طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه مقطعی، از 641 زن باردار که در طی سال 1387 برای انجام زایمان جنین تک قلو به زایشگاه نیک نفس رفسنجان مراجعه کرده بودند، حداقل دو ساعت بعد از زایمان، مصاحبه ساختار یافته ای با استفاده از پرسش نامه پژوهشگر ساخته به عمل آمد. نمونه ها بر اساس قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی در دو گروه قرارگرفته و پیامدهای مادری و نوزادی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از افراد مورد مطالعه، 161 نفر در طول بارداری دود سیگار محیطی را استنشاق کرده بودند. این افراد دارای تحصیلات کمتر، سن بالاتر، سابقه دریافت مراقبت های دوران بارداری نامنظم، چندزا، غیرشاغل، روستانشین و در مجموع دارای وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پایین تری بودند. این افراد بیشتر به روش طبیعی زایمان کرده (02/0= p) و کم خونی (048/0 = p) و زایمان زودرس (002/0 = p) در آنها شیوع بالاتری داشت. رابطه معنی داری بین سیگاری بودن غیرفعال مادر با وزن موقع تولد، نمره آپگار، جنسیت نوزاد، ناهنجاری، وقوع مسمومیت بارداری و نحوه شروع درد های زایمانی یافت نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که استنشاق دود سیگار محیطی در دوران بارداری احتمال خطر تولد زودرس نوزاد را افزایش داده و با وقوع بالای کم خونی مادر همراه است.
    کلیدواژگان: پیامد های زایمانی، استنشاق دود سیگار محیطی، سیگاری غیرفعال
  • زهرا احمدی افشار صفحه 293
    زمینه و هدف
    شیوع فراوان درد شدید زایمان و عوارض نامطلوب آن بر مادر و جنین، لزوم شناسایی روش های مؤثر در کاهش درد را ایجاب می کند. یکی از روش های غیر دارویی تسکین درد زایمان، حمایت مداوم مامایی می باشد، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر حمایت مداوم مامایی در طی لیبر و زایمان بر شدت درد زایمان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این کارآزمایی بالینی، تعداد 100 نفر از خانم های اول زا در بخش زایمان بیمارستان امام حسین (ع) شهر زنجان در سال 1386 به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش، افراد گروه آزمون تحت حمایت مداوم ماما (بر اساس دستورالعمل حمایت زایمان طبیعی) شامل حمایت های عاطفی، اطلاعاتی و جسمانی قرار گرفتند و افراد گروه کنترل، فقط مراقبت های معمول بخش زایمان را دریافت نمودند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه و چک لیست بود. داده ها با استفاده از آزمون های من ویتنی، T و مجذورکای، تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان شدت درد لیبر و درد مرحله دوم زایمان در گروه حمایت شده کمتر از گروه حمایت نشده بود (به ترتیب 002/0= p، 009/0= p). همچنین طول مدت لیبر (005/0= (p و مرحله دوم زایمان (001/0= p) در گروه آزمون پایین تر از گروه کنترل بود. بین شدت درد و مشخصات دموگرافیک نظیر سن، میزان تحصیلات، وضعیت اشتغال و وضعیت اقتصادی ارتباط آماری معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    حمایت مداوم ماما همراه با رعایت اصول زایمان طبیعی، به میزان قابل توجهی از شدت درد لیبر و زایمان می کاهد.
    کلیدواژگان: درد زایمان، حمایت مداوم در لیبر، مراقبت های مامایی، تسکین درد
  • علی روحبخش، حسین اسماعیلی، زینب اصمی، علی شمسی زاده صفحه 305
    زمینه و هدف
    داروهای مخدر از جمله مهم ترین داروهای ضددرد هستند که به طور وسیعی برای کنترل دردهای شدید به کار می روند. یکی از مشکلات استفاده از این داروها، بروز وابستگی جسمی می باشد. مطالعات بسیار کمی به بررسی دخالت نوروپپتید کوله سیستوکینین (Cholecystokinin، CCK) در بروز علایم وابستگی به مخدرها پرداخته اند. به همین منظور در این مطالعه اثر CCK و آنتاگونیست آن بر تعداد پرش های ناشی از وابستگی به مرفین بررسی شد.
    مواد و روش ها
    در مطالعه تجربی حاضر، به 64 موش سوری سفید نژاد balb/c سه روز متوالی و با فواصل سه ساعته به ترتیب مقادیر 50، 50 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم مرفین به صورت زیرجلدی تزریق شد. روز چهارم نیز 50 میلی گرم بر کیلوگرم مرفین به تمام موش ها تزریق گردید. تزریق نالوکسان (5 میلی گرم بر کیلوگرم) در روز چهارم باعث بروز علایم سندرم محرومیت از جمله پرش های متعدد شد. به گروه های مورد آزمایش مقادیر 1/0، 3/0 و 6/0 میلی گرم بر کیلوگرم از CCK-8 و مقادیر 01/0، 5/0 و 1 میلی گرم بر کیلوگرم از LY225910 به همراه مرفین به صورت داخل صفاقی تزریق شد.
    یافته ها
    تزریق CCK-8 باعث کاهش معنی دار پرش های ناشی از تزریق نالوکسان گردید (05/0 p<) در حالی که تزریق LY225910 هیچ اثر معنی داری بر این پرش ها نداشت.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که کوله سیستوکینین توانست پرش های ناشی از سندرم محرومیت مورفین را در موش های سوری کاهش دهد و آنتاگونیست اختصاصی گیرنده های CCK2 تاثیر معنی داری بر این پرش ها نداشت. بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد که تحریک گیرنده های CCK1 در بروز وابستگی به مرفین نقش دارند.
    کلیدواژگان: کوله سیستوکینین، مورفین، وابستگی، آگونیست کامل، آنتاگونیست رقابتی، پرش
  • اصغر خوشنود، محمدجعفر فره وش، محسن نصیری طوسی، علیرضا استقامتی، حسین فروتن، هادی غفرانی، علیرضا عبدالهی صفحه 315
    زمینه و هدف
    (IGF-1) Insulin-like Growth Factor-1 نوعی پروتئین پلی پپتیدی است که 90% در کبد ساخته می شود. سیروز کبدی وضعیتی همراه با کاهش IGF-1 است و با پیشرفت بیماری احتمالا سطح IGF-1 کاهش بیشتری می یابد هدف این مطالعه تعیین میزان همبستگی بین IGF-1 و شدت بیماری کبدی بر اساس معیارهای Child-Pugh و MELD-Score (Model for End Stage Liver Disease) بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 100 بیمار مبتلا به سیروز کبدی که در سال های 1386 و 1387 به درمانگاه گوارش بیمارستان امام خمینی تهران مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. برای بیماران آزمایشات IGF-1، شمارش سلول های خونی، آنزیم های کبدی، آلکالین فسفاتاز، آلبومین سرم، کراتینین خون و بیلی روبین توتال و مستقیم سرم انجام شد. همچنین سونوگرافی کبد و طحال و آندوسکوپی برای واریس، آسیت و آنسفالوپاتی انجام گردید. سپس و MELD شدت آسیب کبدی و همبستگی IGF-1 با معیارهای Child- Pugh و MELD مشخص گردید.
    یافته ها
    میانگین سنی شرکت کنندگان در این مطالعه 15±4/44 سال و میانگین IGF-1 برابر با 51/91± 95/92 نانوگرم در دسی لیتر بود. 14 بیمار (14%) دارای IGF-1 در حد طبیعی و 86 بیمار (86%) دارای IGF-1 غیرطبیعی بودند. در تمام بیماران ضریب همبستگی میان IGF-1 و MELD برابر با 317/0 - (001/0= p) و ضریب همبستگی میان IGF-1 و Child- Pugh برابر با 478/0 - (001/0 p<) بوده است.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که IGF-1 یک شاخص برای نشان دادن شدت بیماری سیروز کبدی است و می توان از این شاخص برای تعیین شدت بیماری در بیمارانی که امکان نمونه برداری وجود ندارد، استفاده نمود.
    کلیدواژگان: IGF، 1، سیروز کبدی، Child، Pugh، MELD
  • مقایسه تاثیر فشار روانی مسابقه فوتبال بر غلظت کورتیزول بزاقی و ضربان قلب مربیان برنده و بازنده: گزارش کوتاه
    مسعود معینی شبستری، مجتبی کاویانی صفحه 325
    زمینه و هدف
    حرفه مربیگری فوتبال یکی از شغل های پر مخاطره در جهان به شمار می رود و فشار های روانی ناشی از ماهیت این حرفه، موجب فرسوده شدن مربیان فوتبال می شود. هدف اصلی از این پژوهش، بررسی تاثیر فشار روانی مسابقه، بر غلظت کورتیزول و ضربان قلب مربیان برنده و بازنده لیگ برتر فوتبال بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی، نمونه های بزاقی در روز مسابقه در پنج مرحله جمع آوری شد. بدین منظور 16 نفر از مربیان حرفه ای لیگ برتر فوتبال فصل مسابقات 1384-1383 آزمودنی های این تحقیق را تشکیل دادند. غلظت کورتیزول بزاقی با استفاده از روش رادیوایمنواسی اندازه گیری شد. ضربان قلب مربیان در زمان استراحت و در جریان مسابقه با استفاده از دستگاه Polar - Team ثبت گردید.به جهت اینکه مربیان در شرایط استرس روانی مسابقه قرار نداشته باشند، تعیین غلظت کورتیزول و ضربان قلب استراحت آزمودنی ها، یک هفته پس از پایان مسابقات انجام شد. از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر (ANOVA) استفاده شد.
    یافته ها
    بیشترین مقدار کورتیزول در بین دو نیمه مسابقه مشاهده شد که در مربیان بازنده این افزایش بیشتر بود. نتایج آزمون t نشان داد تفاوت معنی داری بین میزان غلظت کورتیزول بزاقی مربیان برنده و بازنده در مراحل مختلف نمونه گیری وجود نداشت. تغییرات ضربان قلب در مربیان برنده و بازنده در جریان بازی اختلاف معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    استرس های روانی مسابقه در مربیان با افزایش معنی داری در سطوح کورتیزول بزاقی همراه بود. در نتیجه فشار های روانی ناشی از مسابقه می تواند برای مربیان استرس زا و مضر باشد.
    کلیدواژگان: استرس مسابقه، کورتیزول بزافی، ضربان قلب، مربی، فوتبال
  • محمدمحسن تقوی، حمیدرضا جعفری نوه صفحه 331
    زمینه و هدف
    فتق های مغبنی بین 75 تا 85% از کل فتق های دیواره شکم را شامل می شوند و اغلب به دو گروه غیرمستقیم و مستقیم تقسیم می گردند. کیسه فتق می تواند شامل روده ها، مثانه، کولون، تخمدان و آپاندیس باشد. پیچ خوردگی چادرینه بزرگ همراه با فتق یکطرفه یا دو طرفه آن در کانال مغبنی، از نادرترین مواردی است که گزارش شده است. در مطالعه حاضر یک نمونه نادر و متفاوت فتق مغبنی معرفی می گردد.
    معرفی مورد: در سالن تشریح دانشکده پزشکی رفسنجان بر روی کیسه بیضه راست یک جسد مرد حدود 50 ساله برآمدگی غیرطبیعی مشاهده گردید که با توجه به سن تقریبی وی، فتق مغبنی مستقیم تشخیص داده شد. تشریح جسد نشان داد که چادرینه بزرگ دارای وضعیت طبیعی و بدون پیچ خوردگی بوده، اما بخشی از چادرینه در داخل کانال مغبنی راست قرار داشت. این قسمت از چادرینه از طریق سوراخ عمقی وارد کانال مغبنی شده و پس از طی کانال مربوطه به سوراخ سطحی کانال رسیده و در نهایت با قرار گرفتن در کیسه بیضه باعث تورم آن و آتروفی بیضه شده بود. با تشریح کامل جسد واریاسیون هایی در سایر مناطق بدن نیز مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    فتق مغبنی حادث شده توسط چادرینه بزرگ از موارد نادر بود زیرا اولا بیضه سمت درگیر آتروفی شده بود، ثانیا هیچ پیچ خوردگی در چادرینه وجود نداشت و در نهایت با توجه به بیضه آتروفی شده، فتق به زمان جنینی و باقی ماندن زائده واژینال برمی گردد. تشخیص این نوع فتق برای جراحان به خصوص در حالتی که بدون علایم بالینی و درد باشد، مشکل خواهد بود.
    کلیدواژگان: فتق مغبنی غیرمستقیم، چادرینه بزرگ، پیچ خوردگی، فتق مغبنی مستقیم
|
  • N. Mokhber, M.R. Azarpazhooh, A. Talaei Page 249
    Background And Objectives
    As depression is a common comorbid disorder with Alzheimer disease, it is important to recognize treatments with more effective and less adverse effects. This study has been devised to comparatively evaluate the effects of desipramine and sertraline in this patients.
    Materials And Methods
    In this single blind clinical trial study, during January 2005 to April 2008, 63 outpatients in Ibn-e-Sina and Ghaem University hospitals in Mashhad city (north eastern part of Iran) were randomly allocated to two groups: 29 cases were treated by desipramine and 34 patients were treated with sertraline (both 25mg/day and if needed up to 150 mg/day). Patients were assessed at 2, 4, 8 and 12th week by PDRS, HRDS and MMSE and side effects of medications. Short outcome was measured by CSDD. Data were analyzed by SPSS with Fisher exact test and repeated measured ANOVA.
    Results
    Changes in mood with HRDS and CSDD have shown that sertraline was effective in all weeks (p<0.05). In contrast, desipramine had no therapeutic effect except in the 12th week according to HRDS scale (p<0.05). Differences between the groups were significant (p=0.02). Differences between daily activating scales regarding PDRS in 8th and 12th week in desipramine group were statistically meaningful (p<0.05), but not in the sertraline group and between the two groups (p=0.6). Also, cognitive changes by MMSE were not significant in the two groups (p>0.05) and between the two groups (p= 0.11).
    Conclusion
    Sertraline is more effective than desipramine in the treatment of depression in patients who suffer from alzheimer disease, but they are ineffective on cognitive problems.
  • Gh.R. Asadikaram, M. Torkzadeh Mahani Page 263
    Background And Objectives
    Thyroid disorders are among the most prevalent autocrine diseases. The aim of this study was to compare the prevalence of thyroid autoantibodies and iodine consumption in hypothyroid patients and healthy subjects.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was performed through simple non-probability sampling on 75 hypothyroid subjects (TSH >5 mIU/ml, T4 <60 nmol/L and T3RUP=30 - 40%) age 20-75 (M/F=28/47) as cases, and 75 normal individuals (TSH and T4 normal, sex and age matched with the case group) as control. Urinary iodine concentration, antithyroperoxidase (Anti-TPO) and antithyroglobulin (Anti-Tg) were measured in all individuals. Statistical analysis was done in SPSS12, using t-test and Fisher’s exact test. P-value of <0.05 was considered statistically significant.
    Results
    In hypothyroid individuals urinary iodine concentration was less than the control group (p<0.0001), whereas Anti-TPO and Anti-Tg were significantly higher (p<0.0001 and p<0.0001 respectively). Fifty percent of the subjects, above 60 years old, had urinary iodine deficiency.
    Conclusion
    Thyroid autoimmunity is one of the main causes of hypothyroidism in Rafsanjan city and it seems that autoimmunity is not due to the increase of iodine consumption. In addition, iodine deficiency is a health problem in elderly individuals in this study and considering the special conditions of these individuals it must be replaced with other manners.
  • R. Malekpour Afshar, R. Seyfaddini, E. Koohpayehzadeh Esfahani, N. Nakhaee, T. Eslammanesh Page 273
    Background And Objectives

    Central nervous system is one of the primary targets of the detrimental effects of narcotics. Although opiates are among the most drugs of abuse, little is known about their side effects on the brain structures. Most investigations in this field are about their biochemical or psychological side effects. In this study pathologic changes in morphine dependent rats have been investigated.

    Materials And Methods

    In this double blind experimental study, 48 male wistar rats were divided into 6 groups. The dependent groups received 0.4mg/ml morphine in drinking water for 7, 28 and 56 days. The control groups received a solution of saccharose in drinking water for the same periods and then the histological studies of the brain samples were done.

    Results

    Significant neuronal loss in frontal and parietal lobes and hippocampus was observed. Results also showed a significant relationship between the duration of morphine intake and neuronal loss.

    Conclusion

    The results of this study, in line with the other studies in this field indicate that opiate drugs might induce neuronal damage after long term exposure. These changes could be more significant in chronic addiction. Since brain atrophy is the most common pathology in dementia, further investigations for finding probable relations between dementia and opiate dependency is suggested.

  • T. Negahban, M. Rezaeian, A. Ansari, Z. Asami, T. Zareei Page 281
    Background And Objectives
    Inhaling Environmental Tobacco Smoke (ETS), as a world health problem, threats the community especially mothers and newborns. The aim of this study was to determine the effects of passive tobacco smoking during pregnancy on mother and newborns.
    Materials And Methods
    In this Cross sectional study, in one year, 641 non smoking women who refered to Rafsanjan Nicknafs hospital for bearing a singleton baby, were interviewed at least two hours after delivery using a structured check list. Based on history of exposure to ETS, the study samples were divided into two groups and then maternal and newborn outcomes in the two groups were compared by t, Fisher Exact, χ2, and Pearson tests.
    Results
    Exposure to ETS was reported among 25% of respondents. The women exposed to ETS were less educated, multi gravid, had irregular prenatal care, older unemployed, lived in rural and in sum had low socio-economical status. They had higher rates of vaginal delivery) p=0.02), anemia (p=0.048 (and preterm delivery (p=0.002). But mother's exposure to ETS did not show any significant statistical relations with newborn weight, APGAR score, sex, anomaly and preeclampsia and the way of beginning the delivery
    Conclusion
    Exposure to environmental tobacco smoke in pregnancy probably increases the risk of preterm labor and maternal anemia.
  • Z. Ahmadi Afshar Page 293
    Background And Objectives
    Because of high prevalence of severe labor pain and adverse complications for the mother and baby, seeking methods for pain relief is necessary. Continuous midwifery support is one of the nonpharmacologic methods of pain relief. The aim of this study was to determine the effect of continuous midwifery support on the pain intensity of labour and delivery.
    Materials And Methods
    In this clinical trail, 100 primiparous women in delivery department of Emam Hossein hospital in Zanjan, Iran, in 2007, were randomly selected and divided into two groups. The exprerimental group received continuous midwifery support based on the effective management of normal childbirth, consistsing of: emotional support, information support, and physical support. The control group received only usual care. The scale of collection of data was questionnaire and check list. Data were analyzed using descriptive and analytic methods (t-test, chi-squre and Mann-Whitney tests).
    Results
    Pain intensity of Labour (p=0.002) and the second stage of delivery (p=0.009) among the supported or (experimental) group was less than that of the control group. Duration of labour (p=0.005) and second stage of delivery (p=0.001) in the supported group was also less than that of the control group. There was no relations between pain intensity with age, educatinal level, job and economic status.
    Conclusion
    Continous midwifery support along with management of normal childbirth principles reduce intensity of pain labour and delivery.
  • A. Roohbakhsh, H. Esmaeeli, Z. Asami, A. Shamsizadeh Page 305
    Background And Objectives
    Opioids are an important group of analgesics that are used extensively to control sever pains. Physical dependence to these drugs is a major problem. There are a few studies regarding the involvement of cholecyctokinin (CCK) in the withdrawal syndromes of opioids. In the present study, the effects of CCK agonist and antagonist on the number of jumping of morphine dependent mice were evaluated.
    Materials And Methods
    In this experimental study, the effects of CCK-8 and LY225910 (selective CCK2 receptor antagonist) on jumpings of mice after morphine dependence were evaluated. Mice were injected with morphine three times a day (50, 50 and 75 mg/kg) for three days; at the forth day they received 50 mg/kg morphine. Injection of naloxone (5 mg/kg) induced withdrawal signs such as jumping. The experimental groups received different doses of CCK-8 (0.1, 0.3 and 0.6 mg/kg) and LY225910 (0.01, 0.5 and 1 mg/kg) with each injection of morphine.
    Results
    Injection of CCK-8 significantly decreased the naloxone-induced jumpings, while LY225910 did not have any significant effects on these jumpings.
    Conclusions
    Based on the results of the present study, activation of CCK1 receptors probably is involved in morphine dependence. The results also confirm that injection of CCK but not CCK2 selective antagonist probably decreases the jumpings of mice following withdrawal syndrome of morphine.
  • A. Khoshnood, Mj. Faravash, M. Nasiri Toosi, A. Esteghamati, H. Froutan, H. Ghofrani, A. Abdollahi Page 315
    Background And Objectives
    Insulin-like growth factor (IGF-1) is a polypeptide that 90 % of it is secreted by liver. Cirrhosis of liver is a condition accompanied with decreased level of IGF-1, and with progression of the disease the level of IGF-1 may be further decreased. In this study the relation between the degree of IGF-1 and severity of liver disease on the basis of Child- Pugh and Model for end stage liver disease(MELD) score is investigated.
    Materials And Methods
    In this cross sectional study, 100 cirrhotic patients who were diagnosed on the basis of liver biopsy or clinical criteria, referring to the gastroenterology clinic of Imam Khomeini Hospital in Tehran, Iran during the years 2007-2008 were recruited. Laboratory investigations including IGF-1, CBC, liver Enzymes, Alkaline phosphates, serum Albumin, Creatinine, direct and total Bilirubin were carried out for all the patients. Similarly ultrasound for evaluation of ascites and endoscopy for varices were performed.
    Result
    100 cirrhotic patients with male to female ratio of 63 to 37 and median age of 44.4±15 years were enrolled in the study. This study showed a mean IGF-1 level (± standard deviation) equal to 91.5 ± 92.5ng/dl. Fourteen patients (14%) had IGF-1 within normal limits while 86 patients (86%) had abnormal IGF-1 level. In all patients the correlation coefficient between IGF-1 and MELD was -0.317 (p=0.001) and correlation coefficient between IGF-1 and Child- Pugh was equal to -0.478 (p<0.001).
    Conclusion
    The findings of this study showed that IGF-1 could be an index of severity of cirrhosis and can be used to determine the severity of the disease in patients, in particular, when liver biopsy is not possible.
  • Comparison of the Effects of Soccer Competition Stress on Salivary Cortisol and Heart Rate in Winner and Loser Coaches
    M. Moeini Shabestari, M. Kaviani Page 325
    Background And Objectives
    Soccer coaching is considered to be one of the riskiest careers in the world. The psychological pressure caused by the nature of this profession causes wear to Soccer coaches. The aim of this research was to investigate the effects of acute competition stress on salivary cortisol and heart rate in professional soccer coaches during 2004-2005 competition season.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, salivary samples were collected from coaches at five times (1 hour before the match, at the beginning of the match, during half time break, at the end of the match and one hour after the match). Sixteen professional soccer coaches with the average of 52.27±9.18 years of age, 11.67±6.01 years of coaching experience in the league and 64.40±5.91 beats per minute (bpm) of rest heart rate were selected as the subjects of study. The coaches were monitored with a team polar device throughout the games, during their competition. Analysis of variance with repeated measurements (ANOVA) was used.
    Results
    The highest level of cortisol was observed during the halftime break. This level was higher for the loser coaches than the winner ones. During the game heart rate differences changes were not significant between the loser and winner coaches. Conclousion: The results indicated a hormonal response to competition, which was specially characterized by an anticipatory rise of cortisol depending on outcomes (goal scoring,……). Consequently, psychological stress of competition could be stressful and deterimental for the professional soccer coaches.
  • M.M. Taghavi, H.R. Jafari Naveh Page 331
    Background And Objectives
    Inguinal hernia s account for 75-85% of abdominal wall hernias. Inguinal hernia s are often classified as direct and indirect. The sac of hernia can include intestines, bladder, colons, ovary and appendices. The torsion of greater omentum with unilateral or bilateral inguinal hernia is a rare condition. In the present study a different rare case of inguinal hernia is reported in a 50-year old man. Case report: An abnormal swelling was seen on the right scrotal sac of a 50-year old man's cadaver in dissection room of Rafsanjan Medical School. Before dissection of cadaver, and with regard to the age of the case, the cause of swelling was diagnosed as direct inguinal hernia. Dissection of cadaver showed that the greater omentum is normal and without torsion, but a part of it was placed on the right inguinal canal. This part of omentum had entered the deep ring first and then had gone into canal and finally reached scrotal sac causing mentioned swelling and atrophy of testis. After the dissection of other body parts, some variations were seen.
    Conclusion
    This type of inguinal hernia formed by greater omentum is a rare variation because firstly the involved testis was atrophied. Secondly; there was no torsion in the greater omentum and lastly, with regard to atrophied testis, the hernia was from the embryonic period and had remained from the vaginal excrement. Diagnosis of this type of hernia is difficult for the surgeons especially when there are no clinical signs and pain involved.