فهرست مطالب

مطالعات بین المللی - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز 1389)

نشریه مطالعات بین المللی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز 1389)

  • 260 صفحه، بهای روی جلد: 150,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/08/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • ابراهیم متقی صفحه 1
    اخلاق در حوزه های استراتژیک از دورانی آغاز شد که رویکردهای سنتی در اندیشه های سون تزو، ارائه شد. در این دوران، «سون تزو»، بر مولفه هایی همانند «اخلاق و هنر» استراتژیک، تاکید داشت و بر این اعتقاد بود که ضرورت های اخلاقی و عقلانی در رفتار استراتژیک ایجاب می کند که دشمن، مقهور شود، زیرا پیروزی بدون جنگ، اوج مهارت است. این امر از طریق اخلاق، پایداری، عقلانیت، متانت و آینده نگری، حاصل خواهد شد. اندیشه های اخلاق گرای «سون تزو» در حوزه رفتار استراتژیک از زمان ارائه رهیافت های کلاوزویتس و ژومینی، کارکرد خود را از دست داد.
    در عصر جدید، می توان اخلاق استراتژیک را در اندیشه های مکتب انتقادی، ملاحظه کرد. این نظریه پردازان، کاربرد قدرت در رفتار امنیتی و استراتژیک را تنها در شرایطی مطلوب و کارآمد می دانند که با مولفه هایی همانند کنترل، تهدید، محاسبه گرایی و همکاری پیوند یابد. در این شرایط، رفتار استراتژیک به مفهوم کاربرد ابزارهای قدرت سخت افزاری محسوب نمی شود، بلکه باید اخلاق استراتژیک را در کسب قابلیتی دانست که منجر به نفوذ بر محیط و سایر بازیگران شود.
    در این مقاله، نشانه های اخلاق در رفتار استراتژیک از دوران اندیشه های سنتی تا عصری که عناصر مکتب انتقادی به حوزه استراتژیک منتقل شده، مورد بررسی قرار می گیرد. سوال اصلی این مقاله بر رابطه اخلاق و کاربرد قدرت در رفتار استراتژیک تاکید دارد. فرضیه مقاله را می توان بر میزان کارآمدی رهیافت های ابزاری در روند کنش استراتژیک در دوران جنگ سرد و بعد از آن مورد توجه قرار داد. هدف ابزارگرایی در رفتار استراتژیک، به مفهوم غلبه از طریق انهدام است درحالی که «اخلاق گرایی انتقادی» نه تنها رفتار استراتژیک را نفی نمی کند، بلکه آن را به مفهوم پیروزی از طریق فرایندی می داند که مبتنی بر «نفوذ، تعامل و کنترل محیط استراتژیک» است.
    کلیدواژگان: اخلاق گرایی انتقادی، عقلانیت، قدرت، نفوذ، بحران، استراتژی
  • حسین پوراحمدی صفحه 25
    در این مقاله در پی فهم جایگاه عدالت به مثابه یک ضرورت اخلاقی در پارادایم های واقع گرایی و لیبرالیستی رویکرد اقتصاد سیاسی بین الملل هستیم. درحالی که واقع گرایان، اساسا هیچ جایگاهی برای ضرورت اخلاقی عدالت به رسمیت نمی شناسند، تلاش کرده اند با روی آوردن به نظریه صلح دموکراتیک کانت، راهکاری در دستیابی به نوعی عدالت در تعاملات دولت ها در نظام اقتصاد سیاسی جهانی دنبال کنند. اما آنچه را در عمل دنبال می کنند نه پایبندی به ضرورت اخلاقی عدالت بلکه همانا محوریت غیراخلاقی و واقع گرایانه منافع ملی دولت های دموکراتیک است و نه سرشت صلح جوی آنها. در چهارچوب تحولات نظری پارادیم لیبرالیسم نیز عدالت و ضرورت اخلاقی آن تقریبا جایگاه کلیدی ندارد زیرا از محوریت خودخواهانه منافع ملی واقع گرایی در چهارچوب دیگری به نام «رقابت» و اصل «تکامل داروینیستی» در بهره مندی از «مزیت های اقتصادی و تولیدی مقایسه ای» بنیان «جامعه فردمحور» و مبتنی بر «نظام بازار» پیروی می کند. حتی استدلال های طرفداران آزادی اقتصادی که در دوران جدید توسط نئولیبرالیست ها نیز دنبال شد به معنی رد همه اشکال توزیع مجدد درآمد و سیاست های مساوات طلبانه ای است که برخی تلاش های درون پارادایمی در پی اصلاح آن بودند. اما در پویش های درونی و تاریخی تحولات پارادایم لیبرالیستی به ویژه ضرورت ایجاد دولت رفاه در دوران پس از جنگ جهانی دوم بر اساس نظریه کینز، توجه به نوعی عدالت اجتماعی در کنار تقویت دموکراسی و در غالب رویکرد «سوسیال دموکراسی» محقق شد. این پویش و تحول نظری البته با «نظریه عدالت» جان راولز و «دولت رفاه» مینارد کینز و به ویژه در قالب مفهوم «عدات به مثابه آزادی» از سوی آمارتیا سن، اشکال جدیدتری به خود گرفت. اما ضرورت اخلاقی عدالت، در دینامیک های نئولیبرالیسم کنار گذارده شد. در این مقاله در پی پاسخ به این سئوال هستیم که چگونه «عدالت» به عنوان شاخص و نمادی از اخلاق (عدالت به مثابه اخلاق) در برخی پارادایم های اقتصاد سیاسی بین الملل مفهوم سازی می شود؟
    کلیدواژگان: اخلاق، عدالت، اقتصاد سیاسی بین الملل، واقع گرایی، لیبرالیسم، نئولیبرالیسم، تحولات درون پارادایمی
  • سید حسین سیف زاده صفحه 65
    به رغم حضور در اردوی ضد لیبرال یا دموکراسی کثرت گرا و مخالفت صریح با رویکرد مزبور در خصوص «دخالت انسان دوستانه» بین المللی در حمایت از حقوق بشر ایران، اما جمهوری اسلامی ایران هم با شعار «صدور انقلاب» خود به نوعی از دخالت انسان دوستانه با تعریف خاص خود در روابط بین الملل متعهد است. این رویکرد، نگاه جمهوری اسلامی را موازی با نگاه ناشی از مصوبه های جامعه جهانی و نگاه ها و نظرات غالب اندیشمندان حوزه روابط بین الملل قرار می دهد. این مقاله، بررسی سه پرسش زیر را مورد توجه قرار داده است: نخست آنکه با عنایت به مفاد بیانیه جهانی حقوق بشر، ماهیت رویکرد اخلاقی به حقوق بشر در روابط بین الملل امروزین چیست؟ دوم آنکه، با عنایت به نقد رویکرد جمهوری اسلامی از سوی مراجع قدرت و نهادهای بین المللی حقوق بشری، مواضع جمهوری اسلامی نسبت به مداخله انسان دوستانه در روابط بین الملل چیست؟ و سوم آنکه، با عنایت به نقش زینت بخش فرازی از اشعار سعدی و جایگاه مفاد استوانه حقوق بشری کورش بزرگ بر ساختار سازمان ملل، ادبیات سیاسی ایرانی چه تحفه ای برای روابط بین الملل فردی – جهانی شده امروزین دارد؟ در این خصوص، با عنایت به ظهور مبانی فقهی – فلسفی اسلامی، در مواضع حقوق بشری جمهوری اسلامی، سعی بر آن است که صرفا از زاویه دید ادبیات حماسی – عرفانی منظوم، همراه با استوانه کورش به موضوع پرداخته شود.
    کلیدواژگان: ایران، اخلاق، حقوق بشر، مداخله انسان دوستانه
  • عباس ملکی صفحه 111
    زمانی که یک تصمیم گیر در سیاست خارجی در حال تصمیم گیری و یا داوری است، دغدغه های اخلاقی تا چه اندازه در ذهن او فعال و در تصمیم او موثر است؟ به نظر می رسد که سه بخش در این موضوع قابل تفکیک است: اخلاق به مثابه ارزشهای فردی، اخلاق به مثابه یک موضوع اجتماعی، و اخلاق به مثابه نرمهای بین المللی. از زاویه دیگری به جهان می نگریم؛ اخلاق می تواند یک موضوع کاملا سیاسی باشد. زمانی که این پرسش را به میان می آوریم که چگونه جهان را می توان ساخت که مردمان کمتر در رنج و زحمت باشند؟ چگونه می توان بهتر زندگی کرد؟ اخلاق با تعهد نیز قرین است؛ ما به چه سویی در حرکت هستیم؟ آیا قرار است که جهان آینده یک جهان با هدف باشد و یا همچون گذشته بدون هدف در یک محیط بی قاعده در تاریکی به جلو برانیم؟ آیا این سمتی که در حال پارو زدن هستیم، اصلا به جلوست؟ بنابراین، موضوع تعهد در آینده روابط بین الملل با اخلاق وارد می شود. پرسش کلیدی مقاله آن است که آیا منافع ملی یک کشور با نظرداشت مسایل اخلاقی تعریف شده است؟ آیا می توان گفت که همه کشورها سیاست خارجی مبتنی بر اخلاق دارند؟ مورگنتا عقیده داشت منافع ملی درست تعریف شده یک کشور فی نفسه دارای ابعاد اخلاقی است و نظام جهانی را به سمت اعتدال پیش خواهد برد. نکته اساسی آن است که در محیط بین المللی بازیگران چگونه تحت قیود اخلاقی قرار می گیرند؟ منظور از بازیگران در اینجا کشورها، سازمان های بین المللی و یا منطقه ای، بازیگران فراملی مانند شرکتهای بین المللی و یا افرادی است که تاثیری فراتر از کشور خود دارند مانند نلسون ماندلا و بیل گیتس.
    کلیدواژگان: روابط بین الملل، جامعه، فرد، هنجار، اخلاق، منافع ملی
  • سید محمدکاظم سجادپور صفحه 137
    در مورد رابطه اخلاق و سیاست، انگاره ها، برداشت ها و پیش فرضهای گوناگون و بعضا متضادی وجود دارد. برخی این دو پدیده را بدون ارتباط و برخی با ارتباط جدی و گروهی حدی میانه را دنبال می کنند. یکی از زمینه هایی که می تواند روشن کننده ماهیت رابطه اخلاق و سیاست باشد، سنجش نظریه های روابط بین الملل از زاویه دید مباحث اخلاقی است. در این خصوص دو پرسش بنیادین قابل طرح است: نخست آنکه در نظریه های روابط بین الملل اخلاق چه جایگاهی دارد؟ و دوم آنکه نظریه های اخلاقی روابط بین الملل کدامند؟ در پاسخ به پرسش نخست ضمن مرور نظریه های مسلط روابط بین الملل، به جایگاه اخلاق در آن نظریه ها توجه خواهد شد. نظریه های رئالیستی، لیبرالیستی، سازه انگاری و نظریات رادیکال روابط بین الملل به طور خاص از منشور رابطه با اخلاق مد نظر قرار می گیرند. در پاسخ به پرسش دوم به نظریات هنجاری (Normative) و مخصوصا به منازعه بین اجتماع گرایی (Communitarianism) و جهان وطن گرایی (Cosmopolitism) توجه خواهد شد. در روند پاسخ به پرسشها روشن خواهد شد که یکم، هیچ نظریه ای در روابط بین الملل فارغ از دل مشغولی اخلاق نیست. دوم، میزان توجه به ابعاد اخلاقی متاثر از ماهیت، نوع و حوزه پوشش هر کدام از نظریه هاست. سوم، درک مفاهیم کلیدی «جلوگیری از جنگ» و برقراری «صلح»، «امنیت»، «عدالت» و «مسئولیت» در گرو توجه به جایگاه اخلاق در نظریه های روابط بین الملل انگاره عدم ارتباط بین اخلاق و سیاست بین الملل را با تردید روبرو می سازد.
    کلیدواژگان: اخلاق، نظریه های هنجاری، اجتماع گرایی، جهان وطن گرایی، روابط بین الملل
  • حمید احمدی صفحه 151
    موضوع اصلی این مقاله تحولات نوین در نظریه پردازی روابط بین الملل است. مقاله با توجه به تحولات دهه اخیر در عرصه علوم اجتماعی و تاثیر آن بر روابط بین الملل، بر این نکته تاکید می کند که پس از سلطه پارایم های سیاسی و اقتصادی بر نظریه روابط بین الملل، قرن بیست و یکم شاهد پارادایم فرهنگی روابط بین الملل است. این مقاله ضمن بررسی نادیده گرفتن فرهنگ در نظریه روابط بین الملل به دلیل هژمونی پارادایم واقع گرایی، چگونگی چرخش روابط بین الملل را به سوی رسالت فرهنگ در اواخر قرن بیستم بررسی کرده است. نکته اصلی این پژوهش آن است که برخلاف برخی دیدگاه های مربوط به نقش فرهنگ در روابط بین الملل، فرهنگ دارای تاثیرات دوجانبه است و در حکم شمشیر دولبه عمل می کند. به عبارت دیگر، فرهنگ برخلاف دیدگاه های رایج که بر نقش آن بر گردش همکاری و دوستی در عرصه بین الملل تاکید دارد، می تواند به تضاد و کشکمش در روابط بین الملل نیز منجر شود.
    کلیدواژگان: فرهنگ، اخلاق، تمدن، روابط بین الملل، نظریه ها
  • محمد جواد ظریف صفحه 171
    رویدادهای 11 سپتامبر ادبیات و روند تازه ای از امور غیر اخلاقی در رابط بین الملل را به نمایش گذارد. اموری که سبب ساز رنجیده شدن هر یک از آحاد بشری و نیز تامل نسبت به ریشه های ترور و رویارویی با تروریسم شد. این رویدادها بیانگر آن بود که چگونه بازیگران جدید بین الملل می توانند رویه های تاسفانگیزی را به کار گیرند. به همین روی بسیار ضروری است که ریشه های ترور و خشونت مورد توجه قرار گیرند. تامل و اندیشه دسته جمعی و پاسخی عقلایی و خردمندانه به این موضوع مورد نیاز جدی جامعه بین المللی است. مهمتر اینکه باید با ریشه های بی عدالتی و بی احترامی در جامعه بین المللی برخورد کرد تا مبادا همین ها زمینه ساز خشونتهای آینده شوند. در این زمینه مشارکت همه همراه با یک اقدام مبتنی بر مشروعیت بین المللی می تواند در مبارزه با این موضوع غیر اخلاقی موثر باشد.
    کلیدواژگان: تروریسم، عدالت، روابط بین الملل، گفتگو، اخلاق، یازده سپتامبر
  • محسن خلیلی صفحه 179
    آیا تاکنون با مدعایی در عالم سیاست روبرو شده اید که به طور صریح یا ضمنی چنین موضع بگیرد که مشی و کردار من اخلاقی نیست؟ همگان، کنش های خود را اخلاقی می دانند. واقع گرایان، سیاست و روابط بین الملل را تابع فلسفه اخلاق ندانسته و آن را امری به شمار آورده اند که نه اخلاقی و نه غیر اخلاقی است. از منظر پارادایم فرهنگی، جهان به حوزه های ایدئولوژیک گوناگون تقسیم شده که در آن، اشاعه فرهنگ، روش زندگی، ارزش ها، آداب و سنن خاص، در میان دیگران، امری بایسته است. پرسش کلیدی واقع گرایان این است که بر اساس مفروضه ماندگاری و کسب منافع ملی بیشتر، آیا مجاز هستیم هنجارهای اخلاقی را جایگزین اقدامات موفقیت آمیز سیاسی کنیم؟ آیا فضیلت اخلاقی در سطح بین المللی به سلسله ای از کنش ها و واکنش ها نمی انجامد که بیشتر به تامین منافع ملی کمک می کنند؟ از منظری اخلاقی، تبیین روابط بین الملل بر اساس کدام یک از مدل های رقابتی (هابز)، فردگرایانه (لاک)، و همکاری (کانت) بهتر ممکن می شود؟ نگارنده برای ورود به متن موضوع، مجبور است از دریچه دیگری به روابط بین الملل اشاره کند. جمله هایی همچون تحکیم بخشیدن به وضع سوسیالیسم جهانی، پشتیبانی از تلاش خلق ها در راه آزادی ملی و پیشرفت اجتماعی، تلاش در جهت دستیابی به آمال امت عرب و اسلام، اعلام همبستگی با ملل مبارزه جو در راه آزادی سیاسی و اقتصادی (حق تصمیم گیری و حق تعیین سرنوشت)، ستیز علیه اشکال تبعیض نژادی، و احساس وظیفه اخلاقی در ترویج آرمان های دموکراتیک (که به نظر می رسد در بادی امر، همگی، اخلاقی و فضیلت جویانه باشند) آیا سرانجام به کاربست زور و جنگ منجر نخواهد شد؟ نگارنده مدعی است اگر هر کدام از کشورها بخواهند فضیلت و آرمانی را مبنای عملکرد سیاست خارجی خود کنند و در راه پیاده سازی آن بکوشند و سازش های مصلحت جویانه را مد نظر نیاورند، به نظر می رسد یک هنجار اخلاقی به ضد خود تبدیل می شود. بنابراین، آن جا که قرار بود سخن، جای گلوله را بگیرد، کلام، آن چنان بر درستی خود اصرار می ورزد که گلوله را حامی خود می کند.
    کلیدواژگان: اخلاق، محیط بین الملل، سیاست خارجی، هنجارهای اخلاقی، ضد هنجارها، صلح، جنگ
  • احمد محقر صفحه 209
    بررسی حوادث ویرانگر دنیای معاصر، نیازمندی بشر به اصول اخلاقی جهان شمول در مناسبات بین المللی را ثابت می کند. به رغم تلاش هایی که در جامعه جهانی صورت گرفته است تا از طریق تدوین و ترویج اندیشه های اخلاق گرا، دولت ها را از رفتار ناصواب برحذر دارند، ولی به دلیل عدم توجه یا غفلت از ریشه های فقدان حاکمیت اصول اخلاقی، فرصت های فراهم آمده برای صلح پایدار نیز به سرعت از دست رفته اند. سهم قابل ملاحظه ای از این ناکامی به عدم شناخت ظرفیت های فرهنگی مناسب برای تعامل سازنده جوامع بشری بازمی گردد، به گونه ای که در بسیاری از موارد، شاهد آن هستیم که سوءبرداشت ها، به کنش های بین المللی شکل می دهند. به عقیده نگارنده، نخستین گام در این تعامل فرهنگی، توافق بر سر یک مفهوم مشترک است که بتوان صاحبان همه فرهنگ ها و تمدن ها را پیرامون آن گرد آورد. مفهوم «انسان و احترام به کرامت انسانی»، به عنوان یک ارزش جهان شمول، مفهومی پایه ای در آموزه های ادیان و تمدن هاست که می تواند ظرفیت فرهنگی مناسب برای تعامل در چنین فرایندی را فراهم کند و نقطه مشترک برای رسیدن به نظریه ای عام در راستای همزیستی اخلاقی در حوزه روابط بین الملل قرار گیرد. طبعا پدیده بازگشت معنویت و دین به حوزه عمومی اعم از حوزه داخلی و روابط بین المللی، ظرفیت اسلام و سایر ادیان توحیدی را در تعامل با محیط بین المللی افزایش داده و تاکید بر مشترکات همه ادیان و مذاهب وحیانی (با این توجه به اینکه مفهوم «کرامت انسانی» نیز جایگاهی کانونی نزد همه ادیان دارد) قدرت نرم افزاری ویژه ای را برای گام برداشتن در این مسیر خطیر، فراهم می سازد.
    کلیدواژگان: اخلاق، همزیستی اخلاقی، کرامت انسانی، روابط بین الملل، ادیان توحیدی، تمدن ها
|
  • Dr. Ebrahim Mottaghi Page 1
    The beginning of ethics in international relations back to the political thoughts of Son Tzu. His consistence to the strategic art and ethics showed an indispensable behavior which based on morality and ethics. This is the reason for what ethical morality expanded to the strategic decision in international relations and political sciences. In new era we could find the ethical strategies in critical theories school. The thinkers of this school believe the use of power is legitimate only in the situations of threat, checking, and cooperation.In this article we will analyzes the transformation of ethics behavioral to critical school. So the relationship of ethics and use of power will be discussed by our hypothesis.
  • Dr. Hossein Pourahmadi Page 25
    In this article, I try to understand the position of justice as an “ethic necessity” in Realism and Liberalism paradigms of International Political Economy (IPE). Even though the realists basically dont recognize any position for justice ethic necessity, they have tried to follow a technique for reaching a kind of justice by accepting the theory of Democratic Peace of Kant in the Global Political Economy. But, all they practically follow are not duty bound to “justice ethic necessity”, rather in fact the non-ethical axis of National Interests.In case of theoretical transformations of liberalism paradigm, justice and its ethic necessity also dont have almost any key position. This paradigm follow the egoist axis of realist national interests in other framework named the “Competition”. This framework profit of “the Comparative Economic and Productive Advantages” principle that is the basic of “Individualist Society” and are erect on the “Market Economic System”. Even the arguments of the partisans of economic freedom that have been followed by the Neo-liberalists in the new era mean the rejection of all forms of “Income Redistribution” and “Equalitarian Politics” accepted historically by some of inter-paradigmatic reform efforts of liberalism.But, in the historical inter-paradigmatic transformations of liberalism, the necessity of foundation of the welfare State has been accomplished on the basis of “Social Democracy” approach. These theoretical transformations of course have been new shaped by “Justice Theory” of Rawls and “Welfare State Theory” of Keynes. However, “justice ethic necessity” has been rejected in the Neo-liberalism dynamics in the era of Globalization.In this article, I try to answer to this question: How can the justice be conceptualized as a symbol of ethic in some paradigms of IPE?
  • Dr. Syed Hossein Seifzadeh Page 65
    In the Persian article submitted, the morality of justification offered for foreign intervention to defend human rights in other countries is discussed. Primarily contradictory positions in the literatures of international relations are explored. Arguing the positive and negative aspects of foreign intervention to defend human rights, this student of politics sides with the pros of interventionist school, provided that the intervention does not emerge out of egoism and parochial interests. Based upon a new approach to define the state, this author argues in favor of the sovereignty of each and every individual global citizen. That is, he is critical of the taboos created around the sanctity of state. The criticism is to deconstruct the doctrinal principles of Westphalian international system. Instead, the argument condones the cosmopolitan and democratic communitarian values on one hand and Good Governance principles on the other. Of course he thinks that the modern state can play an instrumental role in realizing these values. This however needs the mythological component of nation to be divested from the state. State turns to a funnel-pomp instrument to facilate the sovereignty of citizens at both individual and global levels. Based upon a review of Persian mystical literature, this author found that Persian mythical poems articulated by Great Sages such as Hafez, Sa’di and Molavi support the moral intervention in support of citizenry rights, based on cosmopolitan values. In the meantime, the patriotic stand of Ferdowsi is mixed. Unequivocally, the author is critical of policies violating human rights. Nonetheless, he thinks systematic abuse of citizen rights will ultimately lead to mutual disadvantages for both the Shah and the citizens. He narrates the fall-outs of Jamshid’s tyranny embodied in the succession of a foreign intruder’s namely Zahhak, who is the symbol of bloodthirstiness.
  • Dr. Abbas Maleki Page 111
    Once International Relations claimed a monopoly over the study of world affairs, there is now a plurality of capable observers from disciplines like Geography, International Political Economy, and Sociology. The role of diplomats in International Relations has two essentials: Decision making in political affairs, and judgment on ethical affairs. A diplomat does judgment on other diplomats, states, peoples, their words, and beliefs.The concept of national interest refers to welfare goals of national governments on the international level such as the preservation of political independence and territorial integrity.The term rational denotes behavior that is appropriate to specified goals in the context of given situation. A course of action can be qualified as rational or not only with reference to the actor’s own intrinsic rational preferences.To assess the rationality of statesman’s foreign policy we must determine whether he correctly weighs the national interests in a particular situation and chooses a policy or an option that is most likely to achieve the national interests at acceptable cost and risk.Having examined the doctrine of Thomas Hobbes about the man, it is impossible not to pay attention to one essential question. It is a question of what is the human nature in reality, what are desires and inclinations which define ultimately the people’s behavior. The answer of Hobbes is mostly clear and unequivocal: From birth people are exposed to greed, fear, anger and to other animal passions, they look for respect and profits; they act for the sake of benefit and fame, that is, for the love to themselves and not to others. Thus, egoism turns up to be the main stimulus of the human actions.National Interests, Rationality and Morality are three sides of a triangle which has interactions to each others. We discuss interactions and impacts of the triangle sides briefly. Iran as an ancient state with similar and different national interests during history, rationality in its decision making and ethical values at foreign policy can propose new paradigms of dialogue of international relations and morality.
  • Dr. Seyed Kazem Sajjadpour Page 137
    The exit different and sometimes controversial images, assumptions and predispositions on the relationship between ethics and politics. Some argue that there is no serious relationship between those two. The examination of the relationship between ethics and international politics from the perspective of international relations theories can illuminate and elaborate the quality of this relationship. From this angle, this paper raises and answers two queries:1. Where ethics stands, in the theories of international relations at large?2. What are the normative and ethical theories of international relations In response to these questions, the existing realist, neoliberal and radical theories will be examined through the prism of ethics and their attachment to ethical argumentations will be gauged. Then, the normative theories, especially communitarian and cosmopolitan ones, will be analyzed. These examinations will prove the basic argument of this paper that contrary to the prevailing assumption, ethics is a major issue for all theories of international relations.
  • Dr. Hamid Ahmadi Page 151
    This study concentrates on the issue of culture shift and the question ethics in International Relations in the last two decades. While, as the title of the study suggests, it seems that the issue of culture does not relates the question of ethics in international relations, but this study claims that culture represents an umbrella in international relations and foreign policy, under which the issue of norms and ethics have significant roles. In other words, the question of ethics in international relations is a sub-issue of culture in this arena. However, contrary to the views of many students of international relations, the culture per se does not equal the ethics and ethical values of international politics. While culture includes the question of ethics, it does not necessarily play the role of ethical issues in international relations. On the contrary, the culture may have un-ethical dimensions in this area. Thus the type op culture and the way culture is applied to international politics determine the ethical or un-ethical perspectives of the culture. By discussing the issue of culture in International relations, as a discipline, the study focuses on the issue of soft power theory. The main argument of this study is that the soft power paradigm in international relations, as it is used by the American students of IR, has an instrumental approach toward the question power and uses it a justifying factor for the application of hard power in international politics.
  • Dr. M. Javad Zarif Page 171
    Environmental degradation, instability, drugs, terrorism and chemical or biological weapons recognize no boundaries. This must have become abundantly clear to all of us at least after September 11th. Thus, we need to shift to a paradigm and a mindset based on dialogue and stockholding, which allows us to appreciate this clear reality of being all parts of one unit. Under the tragic circumstances, empathy is the only human response. We cannot, but share in the pain and anguish of thousands of families who lost their loved ones and an entire nation that has been traumatized by the horror of this crime.Emotions and anger are only human, but we need a great deal of collective reflection and wisdom to establish a rational and far-sighted response. This response should focus not only on this horrific crime, but on terrorism in general. More importantly, it must deal with the roots of injustice and exclusion that can be exploited by demagogues to inflict so much harm on innocent human beings. Any response requires vision, serious political will and the active participation and cooperation of all. As a global menace, terrorism needs a global response, founded on inclusion, fairness and international legitimacy.
  • Dr. Mohsen Khalili Page 179
    Is there any claim in world politics which my method and behavior in political life is not moral? Every body and every country, considers that its acts and conducts are moral. Now, there is an important question: What will be happen if officials of every country try to considering the belonging ideals are the best and perfect more than the same of other countrie's believes? For example, all of the political slogans such as consolidation of global socialism, protecting of nation's acts for national freedom and social progress, effort for achieving the ideals of Arabic and Islamic Ommah, announcement to solidarity with struggling nations in the way of economic and political freedom, quarrelling with discriminations, and having the deep sensation for promoting the democratic ideals, are valid and moral. Now there is a paradoxical situation, because if every country wants and tries to promoting and performing its specific political ideal in the world politics and in the international society, without any tolerations expediencies, and flexibilities, it seems that a moral ideal will convert to unethical and immoral ones. What is the main conclusion? War instead of peace.
  • Dr. Ahmad Mohaghar Page 209
    Devastating contemporary world events, prove that human being needs for universal ethics in international relations. Despite of efforts in the international community to prevent governments from ungracious behavior, but the opportunity for lasting peace have missed due to the lack of attention or neglect of the rule of ethics. Considerable share of this failure refers to lack of understanding of cultural capacity for constructive interaction of human society, such that in many cases, we see that international actions are formed through misperceptions. In my point of view, the first step in this cultural interaction, is agreeing on a common concept that all cultures and civilizations can be gathered around it. The concept of "human dignity" as a universal value is a basic concept in the religions and civilization's teaching to provide a proper cultural capacity for interaction in such a process and to achieve a general theory for coexistence of international relations in the sphere. obviously, returning to spirituality and religion in public sphere- both domestic and international relations- has promoted the capacity of Islam and other monotheistic religions in increased interaction with international environment and emphasizing on common bases of religions (human dignity) will provide a special software power for walking in this way.