فهرست مطالب

مجله دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان
سال نهم شماره 1 (پیاپی 18، بهار - زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/06/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محدثه محسن پور، زهرا ایمانی، مهدی عبدالکریمی صفحه 1
    مقدمه
    تقریبا نیمی از موارد مرگ و میر ناشی از ایست قلبی در بیمارستان اتفاق می افتد که پرستاران اولین خط در پذیرش مسئولیت هستند. توانایی انجام احیاء مستلزم کسب دانش نظری و عملکرد حرکتی در زمینه احیای قلبی - ریوی است. پژوهش ها نشان داده که پرستاران نه تنها در بعد عملکرد بلکه در بعد آگاهی نیز توانایی کافی در زمینه احیاء قلبی ریوی ندارند.
    هدف
    این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش احیای قلبی – ریوی بر آگاهی کارکنان پرستاری بخش اورژانس و اعضای تیم احیای یکی از بیمارستان های استان کرمان در مورد آن در سال 1387 انجام شده است.
    روش
    برای سنجش اگاهی در مورد احیای قلبی - ریوی، در این مطالعه نیمه تجربی، پرسشنامه پژوهشگرساخته ای با 15 سؤال طراحی گردید روایی محتوا و پایایی آن بررسی و تایید شد، سپس سه بار به فاصله یک هفته بین گروه هدف (پرستاران بخش اورژانس و اعضای تیم احیاء) توزیع شد. بعد از آزمون اولیه هیچ اقدامی انجام نشد. بعد از آزمون دوم (پیش آزمون) کتابچه های کوچک و پمفلت های آموزشی براساس پروتکل جدید احیاء برای هر بخش از موضوع تهیه و 8 روز پس از ارائه کتابچه ها آزمون مجدد به عمل آمد و داده ها با نرم افزار SPSS17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    اختلاف معنی دار در میزان اگاهی و دانش پرستاران قبل و بعد از آموزش دیده شد (001/0>P). میانگین نمرات آگاهی در پرستاران بخش های ویژه نسبت به پرستاران بخش اورژانس، قبل و بعد از آموزش بالاتر بود (001/0>P).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان می دهد، آموزش هرچند کم هزینه و مختصر، تاثیر مثبتی بر ارتقاء آگاهی پرستاران دارد. این مطالعه بر نقش آموزش به منظور افزایش دانش پرستاران برای ارتقای صلاحیت و امداد رسانی مطمئن در احیای قلبی ریوی تاکید دارد.
    کلیدواژگان: آموزش، آگاهی، تیم احیای قلبی- ریوی، پرستار
  • سمانه باقریان، صدیقه ایرانمنش، هلن درگاهی، عباس عباس زاده صفحه 8
    مقدمه
    پرستاران زمانی می توانند نگرش مثبتی به مرگ و مراقبت از افراد در حال مرگ داشته باشند که ارتباط بشردوستانه با افراد جامعه داشته باشند. موفقیت پرستاران در مراقبت تسکینی ناشی از ارتباط آنها با همه بیماران، تمایل و علاقه آنها نسبت به بیماران در حال مرگ می باشد.
    هدف
    بررسی نگرش پرستاران انجمن سرطان و بیمارستان ولی عصر تهران نسبت به مراقبت از بیماران در حال مرگ
    روش
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی نگرش پرستاران مرکز سرطان و بیمارستان ولی-عصر تهران نسبت به مراقبت از بیماران در حال مرگ در سال 1386 با استفاده از دو پرسشنامه(DAP-R)،(FATCOD) و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه ها به 120 پرستار بیمارستان ولی عصر و مرکز سرطان که توسط سرپرستاران معرفی شده بودند داده شد. 98% سوالات پرسشنامه جواب داده شده بودند. آنالیز داده ها توسط نرم افزار SPSS انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(پیرسون)انجام شد.
    نتایج
    اکثر پاسخ دهنده ها به مرگ، به عنوان بخش طبیعی از زندگی و راهی برای رسیدن به زندگی بعد از مرگ اشاره کرده بودند. اکثر پرستاران تمایل به مراقبت از بیماران در حال مرگ و حمایت عاطفی از خانواده های آنها داشتند اما آنها دوست نداشتند درباره مرگ با بیماران یا خانوده های آنها صحبت کنند یا به آنها آموزشی در این زمینه دهند. بسیاری از پرستاران دوست نداشتند که بیماران یا خانواده های آنها تصمیم گیرنده باشند و تمایل به درگیر کردن بیمار و خانواده های آنها در امر مراقبت نداشتند. نگاه شخصی پرستاران مانند تجربه شخصی آنها تحت تاثیر نگرش آنها نسبت به مرگ و مراقبت از بیماران در حال مرگ می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    فقدان آموزش و تجربه بعلاوه محدودیت های شغلی و فرهنگی، در ایجاد نگرش منفی پرستاران مورد مطالعه نسبت به مرگ و مراقبت از بیماران در حال مرگ دخیل بود. به نظر می رسد ایجاد محیط تعاملی که پرستاران بتوانند احساسات خود را درباره مرگ و مردن بیان کنند روشی موثر برای شناسایی عوامل تاثیرگذار در تعامل پرستار با بیمار در حال مرگ باشد. آموزش مداوم در ایران برای پرستاران مراقبت تسکینی برای بهبود کیفیت مراقبت های پایان زندگی لازم است
  • فاطمه حسنی، محبوبه یگانه، نوذر نخعی، منظومه شمسی میمندی، سکینه محمد علیزاده، فرشته میرزایی، اطهره حسنی، حمیده صیادی صفحه 15
    مقدمه
    شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان جهت ترغیب و تشویق اعضاء هیئت علمی آیین نامه ایی داخلی مصوب نمودکه بر اساس آن دانشکده ها، مراکز تحقیقاتی و کمیته های تحقیقاتی می توانند متناسب با فعالیت های پژوهشی سرانه اعضاء هیئت علمی خود طرح های پژوهشی غیر متمرکز ارائه نمایند.
    هدف
    هدف این مطالعه بررسی و مقایسه پیامد طرح های متمرکز و غیر متمرکز خاتمه یافته شورای پژوهشی درسالهای 84 -86 می باشد.
    روش
    کلیه طرح های متمرکز و غیر متمرکز مصوب شورای پژوهشی از تاریخ (1/4/84 لغایت 31/3/86) مورد بررسی قرار گرفت که گزارش پایانی آنها ارائه شده بود. بدین منظور پرونده کلیه طرح ها مورد مطالعه قرار گرفت و اطلاعات مورد نیاز هر طرح در چک لیست وارد گردید. در صورت عدم اطمینان از هر یک از داده های مرتبط با پرونده پژوهشی با پژوهشگران تماس گرفته شد و اطلاعات از این طریق کسب گردید.
    یافته ها
    64 طرح تحقیقاتی خاتمه یافته متمرکز و غیر متمرکز در مجموع وارد مطالعه شد در هردو نوع طرح بخش اعظم طرحهای تصویب شده از سوی دانشکده های تابعه دانشگاه بود و میانه هزینه پرسنلی در طرح های متمرکز 13452700 ریال و در طرح های غیر متمرکز 8066092 ریال و میانه هزینه کل در طرحهای متمرکز 28705760 ریال و در طرحهای غیرمتمرکز 12876935 ریال بود. از نظر تعداد طرحها، طرح های دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم درسال 84 و هم درسال 85 در دامنه بین چارکی دانشگاه های تیپ یک قرار نمی گرفت. براساس جدول ذوذنقه ازمجموع 7 مقاله چاپ شده از طرحهای غیر متمرکز 77 امتیاز و از مجموع 9 مقاله چاپ شده از طرح های متمرکز 117 امتیاز کسب شده بود.
    نتیجه گیری
    به رغم آنکه میانه هزینه کل طرح های غیرمتمرکز کمتر از نصف هزینه طرحهای متمرکز بود. از نظر شاخصهایی چون تعداد مقاله چاپ شده، ارسال به همایش ها و... تقریبا همسنگ با طرح های متمرکز بود. که این امر حاکی از افزایش توانمندی پژوهشگران است که حتی طرح هایی که درشورای پژوهشی دانشگاه داوری نشده اند از نظر برونداد قابل قبول هستند.
    کلیدواژگان: طرح متمرکز، طرح غیرمتمرکز، تولید علم، هزینه
  • سکینه میری، مهری نیکبان، مصطفی جوادی، عباس عباس زاده، فریبا برهانی صفحه 20
    مقدمه
    توسعه آموزش پرستاری نگرانی های فزاینده ای در مورد حفظ کیفیت خدمات را به همراه داشته است. دانشکده های پرستاری هم اکنون با فشارهای روزافزونی در مورد بهبود کارآیی و کارآمدی از طریق راهبردهای کیفیت مبتنی بر شواهد روبرو هستند. سنجش انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات ارائه شده بطور گسترده ای به عنوان یک قدم اساسی در تنظیم هر کدام از برنامه های بهبود کیفیت در آموزش پرستاری مورد استفاده قرار می گیرد.
    هدف
    هدف این مطالعه، تعیین نظرات دانشجویان پرستاری در مورد کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.
    روش
    در این مطالعه توصیفی-مقطعی 500 دانشجو در چهار دانشکده پرستاری (بم، جیرفت، زرند و کرمان) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند.. داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت خدمات جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 12 و با استفاده از آماره های توصیفی و تحلیلی (آزمون تی و آنالیز واریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
    نتایج
    یافته ها حاکی از آن بود که بعد اطمینان کیفیت خدمات بهترین و بعد پاسخگویی بدترین نمره را کسب کرده بودند. تفاوت آماری معنی داری بین ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات وجود داشت(P<0. 05). نمره کیفیت خدمات در دانشکده ی پرستاری کرمان نسبت به سایر دانشکده ها بالاتر بود(p<0. 000).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش بیانگر این می باشد که در ابعاد کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده، خصوصا در دانشکده های اقماری محدودیت هایی وجود دارد که توجه به بازخورد کسب شده از طرف دانشجویان و بررسی انتظارات آن ها از کیفیت خدمات آموزشی می تواند اطلاعات با ارزشی در اختیار برنامه ریزان جهت ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی قرار دهد
    کلیدواژگان: دیدگاه دانشجویان، کیفیت خدمت، دانشجوی پرستاری
  • مجید نجفی کلیانی، عباس عبادی، عباس عباس زاده صفحه 28
    مقدمه
    بیماری های قلبی عروقی از جمله شایع ترین و مهمترین مشکلات سلامتی است که زندگی بشر را تهدید می کند. از بین بیماری های قلبی عروقی، بیماری عروق کرونر (CAD) از علل اصلی مرگ و میر در جوامع انسانی است. این بیماری نه تنها مرگ ومیر زیادی داشته بلکه پیامدهای جسمی، روانی و اجتماعی نیز برای مبتلایان بدنبال دارد. عوامل خطر ساز بیماری عروق کرونر به دو دسته کلی قابل تعدیل و غیرقابل تعدیل تقسیم می شوند که عوامل قابل تعدیل را می توان با تغییر در شیوه زندگی کنترل کرد.
    هدف
    این مطالعه با هدف تعیین عوامل خطرزای بیماری عروق کرونر در بیماران مبتلا به تنگی سه رگ کرونر کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر در بیمارستان قلب جماران در سال 85-84 انجام شده است.
    روش
    این بررسی مطالعه ای توصیفی-مقطعی بود که بر روی 1000 بیمار کرونری با میانگین سنی1/9±8/54 که در آنژیوگرافی کرونر برای آنها تشخیص تنگی سه رگ داده شده بود و کاندید عمل جراحی پیوند عروق کرونر بودند طی 18 ماه انجام شد. داده های مربوط به عوامل خطرساز و اطلاعات دموگرافیک توسط پرسشنامه هایی از بیماران اخذ گردید. از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    نتایج
    38 % از بیماران سابقه دیابت، 32% دارای سابقه هیپرتانسیون و 40% دارای سابقه مصرف سیگار بودند. 11% از بیماران دارای 30BMI≥ و 5/60% دارای30 ≤BMI< 25 بودند.گروه خونی 6/45% بیماران O مثبت بود. از نظر وضعیت چربی خون 87% از بیماران دارای200 TG≥، 81% دارای200 ≥ TG و در حدود 70% از بیماران دارای100 ≥ LDL بودند. از نظر آماری ارتباط معناداری بین جنس با مصرف سیگار، هیپرتانسیون و سابقه دیابت دیده شد (P<0.05). بین سن بیماران و میزان TG نیز ارتباط معنادار بود(P<0.05).
    بحث و نتیجه گیری
    وضعیت عوامل خطرزای بیماری عروق کرونر در مبتلایان به تنگی سه رگ کرونر حتی پس از تشخیص اولیه بیماری عروق کرونر تحت کنترل نمی باشد و این بیماران بایستی درمانهای تهاجمی سخت و پر استرس را تجربه کنند. در مجموع مسئولین و دست اندرکاران بهداشتی بایستی بیشتر به این مساله توجه نموده و با آموزش، آگاهی دادن و برنامه های پیشگیری کننده از بروز بیماری در افراد غیر مبتلا و از پیشرفت آن در مبتلایان شناخته شده نیز بکاهند.
    کلیدواژگان: جراحی بای پاس کرونر، عوامل خطر ساز، بیماری عروق کرونر
  • عصمت نوحی، رقیه مهدی پور، عباس عباس زاده صفحه 35
    مقدمه
    مطالعات انجام شده نشان می دهد که دردهای اسکلتی عضلانی به میزان زیادی در سالمندان وجود دارد و از طرفی سالمندان برای کنترل این دردها اقدامات شناختی و رفتاری را انجام می دهند این مطالعه جهت شناخت این راهکارها انجام شد.
    هدف
    این مطالعه به منظور بررسی تدابیر درمانی بکار برده شده توسط سالمندان شهر کرمان در کنترل دردهای اسکلتی عضلانی انجام شده است.
    روش
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 370 نفر از سالمندان شهر کرمان (90 نفر ساکن در خانه های سالمندان و بقیه از ساکن در خانواده) انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و به روش تصادفی ساده بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون آماری Chi-square و با استفاده از SPSS ویرایش 15 مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج مطالعه نشان داد که (2/79%) 293 نفر واحدهای پژوهش از روش های کنترل درد استفاده می کردند. اکثر واحدهای پژوهش از روش های کنترل درد روانی بیش از سایر روش ها استفاده می کردند. زنان بیش از مردان از راهکارهای طبی استفاده می کردند. بین تحصیلات و راهکارهای کنترل درد طبی و فیزیکی رابطه معنی دار آماری وجود داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه تصویری از راهکارهای سالمندان شهر کرمان در کنترل دردهای اسکلتی عضلانی را نشان می دهد. شناخت راهکارهای کنترل دردهای اسکلتی عضلانی در سالمندان مهم است زیرا با بکارگیری روش درست و کم کردن این دردها کیفیت زندگی این افراد بالا می رود.
    کلیدواژگان: درد، دردهای اسکلتی عضلانی، سالمند، راهکارهای کنترل درد
  • سکینه سبزواری، نوشین کهن، نوذر نخعی، مهری کهن صفحه 41
    مقدمه
    قلمرو انسانی برای حصول به خلوت، استقلال، امنیت و هویت است. بستری شدن در بیمارستان به علت عدم کنترل فرد روی محیط و ورود به قلمرو و فضای شخصی موجب احساس ترس و عدم امنیت و همچنین عدم اطمینان مددجو می شود. رعایت و حفظ محدوده قلمرو و حریم شخصی رضایت مددجو را بدنبال خواهد داشت.
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش بیماران بخش های داخلی جراحی نسبت به حفظ محدوده قلمرو انجام شد.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است. که 400 بیمار بستری در بخش های داخلی جراحی که به صورت سهمیه ای انتخاب شده بودند، در آن شرکت داشتند. روش جمع آوری داده ها به صورت مصاحبه با پرسشنامه بود. پرسشنامه در برگیرنده ویژگی های فردی و 15 سوال جهت تعیین نگرش بیماران نسبت به محدوده قلمرو خصوصی با استفاده از مقیاس 5 درجه ای لیکرت (از کاملا«موافقم تا کاملا» محالفم) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای Man whitney U، Kruskall Wallis و از شاخص های مرکزی و پراکندگی جهت توصیف داده ها استفاده شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد عبارت «دوست دارم وقتی کسی وارد اتاقم می شود در بزند» با میانگین 18/4 بیشترین وعبارت«دوست دارم غذا را در تنهایی صرف کنم» با میانگین نمره 98/2 کمترین میزان موافقت را به خود اختصاص داد. بین تعداد دفعات بستری، شغل، تحصیلات، تعداد افراد خانواده، میزان فعالیت، سابقه بستری، تعداد روزهای بستری با نگرش نسبت به حریم شخصی ارتباط معنی دار وجود نداشت(p>0. 05) فقط در مورد جنس تفاوت معنی دار مشاهده شد بدین صورت که نمره زنان بیشتر بود(p<0. 05).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش با مشخص نمودن جنبه هایی از قلمرو انسانی و فضای شخصی که از نظر بیماران اهمیت بیشتری دارد می تواند در آموزش پرستاری مفید باشد. همچنین در خدمات پرستاری نیز می توان تمهیداتی جهت رفع علل احتمالی عدم رعایت قلمرو و فضای شخصی در ساختار بخش در نظر گرفت.
    کلیدواژگان: محدوده قلمرو، نگرش، بیماران بخش های داخلی جراحی
  • نیلوفر ظفرنیا، عباس عباس زاده، فریبا برهانی، سکینه میری، لاله سلیمانی صفحه 47
    مقدمه
    اضطراب حالتی مبهم و ناراحت کننده است که دانش آموزان و دانشجویان عموما قبل از امتحان به درجاتی آنرا تجربه می کنند. کاهش این اضطراب به روشی بی خطر مانند روش های طب تکمیلی می تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان گردد.
    هدف
    این مطالعه یک گروهه نیمه تجربی با هدف بررسی تاثیر لمس درمانی بر اضطراب قبل از امتحان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1385 انجام گرفته است.
    روش
    جهت تعیین حجم نمونه، نخست مطالعه مقدماتی انجام شد و تعداد نمونه ها 37 نفر برآورد شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد اضطراب بک استفاده شد. نخست به اضطراب دانشجویان در شب قبل از امتحان نمره داده شد و سپس بلافاصله لمس درمانی انجام و مجددا بلافاصله با همان پرسشنامه به اضطراب آنها نمره داده شد. جهت تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS وروش های آنالیز واریانس یک طرفه وt زوج استفاده شد.
    یافته ها
    خصوصیات جمعیت شناختی دانشجویان مانند سن، نوع درس امتحانی، دانش قبلی از لمس درمانی، استفاده قبلی از لمس درمانی و قبول داشتن لمس درمانی به عنوان درمان، با کاهش اضطراب بعد از لمس درمانی هیچ گونه ارتباط معنی داری نداشت. بعد از مداخله 7/29 % آزمودنی ها احساس بی وزنی و 3/24% احساس آرامش را بیان کردند. تفاوت بین میانگین اضطراب قبل و بعد از لمس درمانی معنی دار بود (p<0. 001)
    نتیجه گیری
    با توجه به معنی دار شدن تفاوت بین میانگین نمره اضطراب قبل و بعد از لمس درمانی، احتمالا تفاوت به دلیل انجام مداخله بوده است. بنابراین می توان لمس درمانی را بر کاهش اضطراب دانشجویان قبل از امتحان موثر دانست.
    کلیدواژگان: اضطراب امتحان، لمس درمانی، امتحان، طب مکمل، دانشجو
  • سمانه باقریان، صدیقه ایرانمنش، عباس عباس زاده صفحه 54
    مقدمه
    هر انسانی سرانجام با واقعه مرگ رو به رو می شود. اما پرستاران هر روز شاهد مرگ بیمارانی هستند که روزهای آخر عمرشان را سپری می کنند. دانشجویان پرستاری نیز در امر مراقبت از بیمارانی که روزهای پایان عمرشان را می گذرانند درگیر می-شوند. نگرش نسبت به مرگ یکی از مهم ترین عواملی است که بر روی رفتار مربوط به حرفه مراقبت سلامت اثر میگذارد.
    هدف
    مقایسه نگرش دانشجویان پرستاری کرمان و بم نسبت به مرگ و مراقبت از بیماران در حال مرگ
    روش
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی نگرش دانشجویان پرستاری کرمان و بم نسبت به مرگ و مراقبت از بیماران در حال مرگ با استفاده از دو پرسشنامه DAP-R (نگرش تجدید نظر شده نسبت به مرگ) و FATCOD (نگرش فروملت نسبت به مراقبت از بیماران در حال مرگ) مورد بررسی قرار گرفت. 98% از سوالات پرسشنامه جواب داده شده بودند. آنالیز داده ها با نرم افزار آماری SPSS انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(پیرسون و تی مستقل) انجام شد.
    نتایج
    دانشجویان پرستاری بم که مرگ افراد زیادی را در دی ماه 1382 تجربه کرده بودند نسبت به دانشجویان پرستاری کرمان که مرگ را با آن وسعت مشاهده نکرده بودند ترس کمتری از مرگ داشتند. در هر دو گروه دانشجویانی که درباره مرگ و مردن آموزش دیده بودند نسبت به دانشجویانی که آموزش ندیده بودند، نگرش مثبت تری نسبت به مرگ داشتند.
    بحث و نتیجه گیری
    خصوصیات شخصیتی دانشجویان ممکن است به ایجاد نگرش دانشجویان نسبت به مرگ و کیفیت تعامل آنها با افراد در حال مرگ کمک کند. علاوه بر این آموزش مراقبت از مددجویان در مرحله انتهای زندگی می تواند رویکرد آموزشی موثر جهت تغییر نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به مرگ و مراقبت از افراد در حال مرگ باشد.
    کلیدواژگان: دانشجویان پرستاری، نگرش، مرگ، مراقبت تسکینی، آموزش
  • هادی رنجبر، فریبا برهانی، عباس عباس زاده صفحه 61
    مقدمه
    کامپیوتر به عنوان بزرگترین اختراع بشر در قرن بیستم به شمار می رود که توانائی آنها در زمینه ذخیره اشتراک و انتقال اطلاعات چند رسانه ای در شاخه های بازرگانی، سرگرمی و بهداشت و پزشکی بکار گرفته می شود. تله مدیسین یکی از توانائی های این فن آوری است که می تواند باعث تبادل اطلاعات پزشکی در فواصل مختلف گردد. تله-مدیسین استفاده از ارتباطات از راه دور و فن آوری اطلاعات نوین جهت ارائه خدمات بالینی از راه دور و انتقال اطلاعات جهت مراقبت از بیماران است.
    هدف
    این مطالعه با هدف مروری بر درمان و مراقبت از راه دور انجام گرفته است.
    روش
    جهت انجام این مطالعه مروری بر متون مرتبط با پرستاری از راه دور و پزشکی از راه دور در پایگاه های اطلاعاتی لاتین و فارسی Proquest، Science direct، Ovid، SID، Iran Medex انجام شده است.
    نتایج
    پزشکی و پرستاری از راه دور شامل انتقال اطلاعات پزشکی و پرستاری، صوت، تصاویر ثابت، و تصاویر کاملا متحرک و زنده است و در حیطه هائی مثل مدیریت بر بیماری های مزمن، پیشگیری از بیماری ها، بهداشت عمومی، مشاوره های روتین، آموزش بیماران و کنترل بحران بکار می رود. با توجه به کارکرد این فن آوری و سهولت کارآئی انتظار می رود کاربرد آن در علوم پزشکی به سرعت گسترش یابد. لذا ضروری است برای توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در کشورمان به این مهم توجه بیشتری معطوف گردد. این مقاله در صدد معرفی اصول و مبانی پزشکی و پرستاری از راه دور می باشد. بدیهی است آشنائی با جزئیات هریک از کاربردهای آنها نیاز به بررسی و مطالعات بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: پرستاری از راه دور، پزشکی از راه دور، مراقبت، درمان
|
  • M. Mohsenpour , Z. Imani , M. Abdolkarimi Page 1
    Approximately half of the cardiac arrest mortality occurred in hospitals and nurses are one of the key persons in acceptance duty. For proper performing resuscitation nurses have to have theoretical knowledge and practical skill. Literature review shows knowledge as well as skill deficiency among nurses in this topic. To investigate the effect of CPR education by booklets and brushers on knowledge of Emergency staffs and members of CPR team in one Kerman province hospital at2008.In this quasi-experimental study, to assess CPR knowledge; a questionnaire consists of 15 items was used. After confirming the validity and reliability, it was distributed among participants (CPR team and emergency ward staffs). After pretest, booklets and brushers (according to the new protocol of CPR for each part of subject) were distributed among participants. Post test was done after 8 days and data were analyzed by SPSS17.According to the results, after education, knowledge scores of staff about CPR was significantly more than that of before education (P<0.001). Mean of knowledge scores of ICU and CCU nurses in both pre test and post test were higher than that of others (P<0.001).It can be concluded that education, even if it would be inexpensive and brief, has positive effect on improvement of nurses’ knowledge. This study highlights the role of education in development of competency and confident of nurses in the topic of CPR.
  • S. Bagherian , S. Iranmanesh , H. Dargahi , A. Abbaszadeh Page 8
    When nurses can positive attitude to death and care of people dying to have a relationship with the humanitarian community to have people. Nurses in palliative care due to the success of their relationship with all patients, their willingness and interest to a dying patient can be. This study was aimed to determine attitudes of Iranian nurses toward caring for dying patients.In this descriptive analytic attitude Cancer Society and the hospital nurses, but Tehran age to the care of dying patients in 2007 using two questionnaires (DAP-R), (FATCOD) and examined demographic was. Questionnaires to 120 hospital nurses, but Cancer Center that evening and were introduced by the supervisors were given. 98% had answered questions in the questionnaire. Data analysis was performed by spss software. Data analysis using descriptive analysis techniques (frequency, mean and standard deviation) and inferential (Pearson) were performed. Most respondent's to death as a natural part of life and a way to achieve life after death were noted. Most nurses tend to take care of dying patients and emotional support from their families were but they did not like about death with patients or their family speak or give them training in this area. Many nurses did not like the patients or their families decide be willing to engage patients and their families in care. Personal look at nurses as their personal experiences influence their attitudes toward death and care of dying patients can be Lack of education and experience plus career and cultural constraints, creating a negative attitude towards death, the study nurses and care of dying patients were involved. Appears to be that nurses can create an interactive environment, their feelings about death and dying can express effective way to identify influential factors in nurses interacting with patients are dying. Continuing education for nurses in palliative care to improve the quality end of life care is needed by.
  • F. Hasani M. Yeganeh N. Nakhaee Ms. Meimandi S. Mohamadalizadeh F. Mirzaei A. Hasani (Ba) H. Saiadi (Ba) Page 15
    In order to encourage of faculty members in Kerman University of medical science, the Research council approved an internal guideline for writing and performance of non- centralized research projects by faculties, research centers and committees based on their research activities.The purpose of this research was determination of outcomes of centralized and non- centralized research projects regard to scientific products and expenditures from May2005 to May 2007.In this study, all research projects records were studied and the necessary data entered in checklists. If the accuracy of the data in records was corrupted, the investigators were called and the information was collected.Sixty-four centralized and non- centralized research projects were included in the study. The most projects related to faculties from schools. The median of personnel cost was 13452700Rials in centralized projects and 8066092Rials in non-centralized projects. The median of total costs were 28705760 Rials and 12876935 reials in respectively. In regard to number of projects, kerman university of medical science not placed in the inter-quartile range among the first level ranking universities. seven papers from non- centralized projects and 9 papers from centralized projects on the basis of trapezoid table, gained 77 and 117 scores respectively.In spite of that median of total expenditures in non-centralized projects were less than half of centralized projects but indices such as published papers, participation in congress and seminars and etc, were similar to centralized projects outcomes. This indicated increment in ability of investigators because non-centralized projects were not arbitrated in the research council but they had acceptable output. Hence, to increase the productivity and optimum usage of research financial resources, the policy of university research managers must be toward decentralizing and giving research authorities to colleges and research committees.
  • S. Miri , M. Nikban , M. Javadi , A. Abbaszadeh Page 20
    The progress in nursing education requires maintaining the quality of services. Nursing faculties have to improve themselves using evidence-based quality strategies. Evaluation of educational services quality by nursing students is widely used in formulating quality improvement of nursing education. The aim of this study was to determine the nursing student's viewpoint about educational services’ quality in Kerman University of medical sciences.. In this cross sectional descriptive study a stratified random sampling consist of 500 students from four nursing faculties (Bam, Zarand, Jiroft and Kerman) were selected. The data were collected using SERVQUAL questionnaire. The data were analyzed by SPSS version 12 software using descriptive and analytical (t test and ANOVA) statistics. Significant level was set as 0.05.According to the results, the reliability dimension of service quality had the highest score and responsiveness dimension had the lower score. There was a significant difference among five dimensions of Service quality (p< 0.05). Service quality score in Kerman nursing school (razi) is higher than others (p<0.000).According to the finding, there are opportunities for quality improvement in these faculties. Nursing managers should not neglect the importance of investing in educational services, especially when they intend to improve the quality of their services.
  • M. Najafi , A. Ebadi , A. Abbaszadeh Page 28
    Cardiovascular diseases are one of the most common health problems that threaten life. coronary artery disease (CAD) is major cause of morbidity and mortality in human communities.CAD have many mental, physical and social consequences for sufferer and its risk factors divided to two major groups: modifiable and no modifiable that modifiable risk factors will control with change in life styleThe main purpose of this study was to determine the coronary risk factors status among patient with 3VD after angiography that candidate for CABG.The study investigated 1000 coronary patients with 3VD (660 males and 340 females) aged 54.8±9.1 years. Outcome variable included demographic and coronary risk factors parameters were collected. We used of a questionnaire for collecting data from patient. Using descriptive statistics performed data analysis38% of patient had history of diabetes mellitus, 32% had hypertension and 40% had history of cigarette smoking.11% had BMI≥30, % 45.6 of patient had O+ (blood group).87% of patient had total cholestrol≥200, 81% had TG≥200 and about 70% had LDL>100.there were statistically significant differences between sex with cigarette smoking, HTN, DM (P<0.05) and age with TG (P<0.05).Coronary risk factors such as inappropriate clinical status and undesirable lipid profile status threaten population health and CAD patient with 3VD, therefore more control and preventive strategies should be considered.
  • S. Noohi , R. Mehdipour , A. Abbaszadeh Page 35
    Several Studies revealed that musculoskeletal pain in the elderly is very common and they have performed cognitive and behavioral methods for its relief.The purpose of this study was to explore self-care management strategies among elderly with musculoskeletal pain in Kerman city.in a cross - sectional study, 370 elderly people in Kerman were selected (90 subjects were resident in nursing homes and others resident in the family). The Data were collected using questionnaires and analyzed by SPSS 15 software.Prevalence of self-care management strategies was 79.2 %(293). Most subjects were used psychological strategies more than other strategies. Women used the medical strategies more than men. There were statistically significant differences between education level and control pain strategies.identification of musculoskeletal pain control strategies among elderly is important. These strategies can be applied as accepted methods to reduce pain, and thus improve quality of life of elder patients.
  • S. Sabzevari , N. Kohan , N. Nakhaee , M. Kohan Page 41
    Personal space is necessary for privacy, independence, and identity. Hospitalization through lack of ability on control of milieu and invasion to privacy space, may be caused fear, insecurity and distrust in patients. To respect one's privacy would meet satisfaction.This descriptive study was performed to determine patient's attitude on respect to personal privacy.This survey was included 400 patients through quota sampling. For data gathering, interview with a questionnaire was used which includes demographic characteristics and 15likert type questions about patient's attitude regarding to maintain privacy in medical surgical wards. For data analysis, Man Whitney u, Kruskall wallis, central and distribution indices were used.Results showed item “I like when one come into my room knock the door” with X=4.18was the highest and” I like to eat my food alone” with X=2.98 was the lowest score in the responses. There was significant difference between sex and attitude to privacy, it means the women had more positive attitude than men. Other variables include age, marital status, hospitalized days, occupation, educational level; times of hospitalization, ward, family member number, activity level, history of hospitalization were no significant differences. The findings of study can be useful in nursing education and nursing administration, because main dimensions of personal space and human territory identified.
  • N. Zafarnia , A. Abbaszadeh , F. Borhani , S. Miri , L. Soleimanian Page 47
    Anxiety is vague and excruciating distress which is usually experienced in some extent by students before taking exams. Reduction of this status by use of safe methods such as complementary medicine can lead to intensification of self confidence and improvement of learner’s educational function.
    Objectives
    This single group clinical trial study was done on students of Kerman Medical University to determine the effect of therapeutic touch on the anxiety level of them before taking test. First, to assertion the sample size a pilot study was done and the sample size determines to be 37 participants. In the data collection phase, the standard Beck Scale Anxiety questionnaire was used. On the beginning, learner’s anxiety level was assessed at the night before the testing session. Then after doing the therapeutic touch, by use of the same questionnaire their anxiety level was scored. The scores gained by questionnaire before and after the therapeutic touch were average and this data were analyzed by, One Way ANOVA, and pair T-test.Demographic information such as; age, type of course, pre-knowledge of therapeutic touch, prior usage of therapeutic touch, and acceptance of therapeutic touch as a method had no significant relationship with anxiety reduction after the intervention. After intervention 29.7% students feel weightless and 24.3% of them feel relax. But meanwhile, there was a significant difference between the intervention and average anxiety level (p value<0.001).In attention to significant relationship between average anxiety numbers before and after the intervention, probably therapeutic touch can be reducing anxiety level of participants.
  • S. Bagherian , S. Iranmanesh , A. Abbaszadeh Page 54
    Finally the event of death of every human face is. But the nurses every day who witnessed the death of patients spend their final days of their lives. Nursing students also involved in the care of patients end their lives are the days spend will be involved. Attitude toward death is one of the most important factors on behavior related to health care professionals affects.
    Objectives
    To compare the attitude towards Kerman and Bam to death and care of dying patientsIn this cross - sectional study of Kerman and Bam attitude toward death and care of dying patients, using two questionnaires DAP-R (revised attitude towards death) and FATCOD (fromelot attitudes toward care dying patients) were studied. All questionnaires were collected. 98% of questions were answered. Data analysis was performed with SPSS software. Data analysis using descriptive analysis techniques (frequency, mean and standard deviation) and inferential (Pearson) were performed. Nursing students Bam death in January 2003 had the experience to nursing students near Kerman view that the death had not the fear of death were lower. In both groups of students about death and dying were trained compared to untrained students had more positive attitudes towards death were. Results showed that Bam and Kerman attitude towards care of dying patients is different. Although they live in a province and have similar cultures, this study suggests that palliative care education curriculum in nursing students be put to work quality of nurses even in the final days of life of patients will improve.
  • H. Ranjbar F. Borhan.I. , A. Abbaszadeh Page 61
    The computers are the greatest human invention of the twentieth century. Their abilities to store, share and transmission of multimedia data are used in the business, entertainment, health and medicine. Telemedicine technology is one of the abilities that can cause medical information exchange will be at long distances. Telemedicine is using telecommunications and information technology to provide modern clinical services and remote data transfer to take care of patients.
    Objectives
    This study was done aimed to review the remote treatment and care.This study was done using literature related to nursing and telemedicine in Latin and Farsi databases included Proquest, Science direct, Ovid, SID, IranMedex.Telemedicine and telenursing are included transfer of medical and nursing data, such as sound, images, and animated pictures. It is used in areas like management of chronic diseases, prevention of diseases, public health, routine consultation, education of patients and disaster controls. According to the function of this technology and easiness of performance it is expected that its application in medical science to spread quickly. Therefore it is necessary to develop health services in our country and take more attention. This article wants to introduce the fundamentals of telemedicine and telenursing. Obviously knowing the details of their applications need more review and study.