فهرست مطالب

فصلنامه خون
سال هفتم شماره 4 (پیاپی 29، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • رزیتا غیلیان، سید حسین حکمتی مقدم، عبدالحسین فاطمی، حسین اسلامیه، ماندانا درگاهی صفحه 196
    سابقه و هدف بروسلوز از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است. هدف تحقیق حاضر بررسی میزان آلودگی، تعیین تیتر آنتی بادی ضد بروسلا و مقایسه حساسیت و ویژگی دو روش رایت و الایزا در اهداکنندگان خون شهرستان یزد بود. مواد و روش ها این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود که بر روی 300 فرد سالم مراجعه کننده به پایگاه انتقال خون یزد به روش غیر تصادفی ساده انجام شد. برای همه افراد مصاحبه، معاینه و آزمایش های معمول سرولوژیک تب مالت شامل رایت سریع، رایت لوله ای استاندارد و الایزا انجام شد. تحلیل یافته ها توسط آزمون های کای دو و فیشر و نرم افزار 5/11 SPSS صورت گرفت. یافته ها از بین 300 نفر اهداکننده، 19 نفر(3/6٪) تیتر رایت لوله ای 80/1 داشتند(7/5٪ از مردان و 3/14٪ از زنان) و 17 نفر(7/5٪) با روش الایزا، آنتی بادی ضد بروسلا(IgG) مثبت داشتند. فقط در 2 مورد (6/0 درصد) آزمایش 2-ME مثبت شد. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی آزمایش الایزا در مقایسه با رایت به ترتیب 3/5%، 7/94%، 3/6% و 7/93% بود. نتیجه گیری اگر ملاک آلودگی به بروسلا را تیتر رایت 80/1 در نظر بگیریم، آلودگی به بروسلا در اهداکنندگان خون یزد قابل چشم پوشی نیست.
    کلیدواژگان: بروسلا، اهداکنندگان خون، الایزا، ایران
  • اسماعیل صانعی مقدم، سهیلا خسروی، آفاق آبیز، نجمه مرعشی، مجید نهرکارون، ایمان سرحدی صفحه 206
    سابقه و هدف با توجه به گسترش موارد آلودگی به ویروس HIV در کشور و کشورهای هم جوار و به ویژه در جوانان، ضروری است میزان آگاهی و نگرش جوانان از جمله دانشجویان را به عنوان قشر جوان تعیین نماییم تا بتوان به میزان توانایی آن ها در مقابله با این بیماری پی برد و نیاز به برنامه های آموزشی را مشخص نمود.
    مواد و روش ها مطالعه مقطعی به روش نمونه گیری سرشماری روی 951 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در سال تحصیلی 87-86 انجام شد. اطلاعات با یک پرسشنامه چهار قسمتی جمع آوری گردید. یافته ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار 16 SPSS و آزمون های کای دو و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها نتایج مطالعه نشان داد که وضعیت آگاهی درباره ایدز در 2/50% دانشجویان خوب، 44% متوسط و 8/5% ضعیف بود. هم چنین 1/17% نگرش مثبت، 9/56% نگرش خنثی و 9/25% نگرش منفی داشتند. 1/12% تصورات غلطی از راه های انتقال داشتند به طوری که 9/31% نیش پشه، 11%استخر شنای مشترک، 5/3% توالت مشترک، 9/11% سرفه و عطسه، 2/9% بوسیدن و 4/3% دست دادن را از راه های انتقال بیماری می دانستند. بین سن، درآمد ماهانه خانواده و وضعیت آگاهی ارتباط معنی داری وجود داشت(به ترتیب 005/0 p<، 001/0 p< و 001/0 p<).
    نتیجه گیری اگر چه به نظر می رسد که آگاهی راجع به بیماری ایدز در حد متوسط به بالا باشد، ولی تصورات غلطی درباره بیماری هنوز وجود دارد. این تصورات غلط و نگرش های نامطلوب باید اصلاح گردد تا بتوانیم از انتقال آن پیشگیری کنیم.
    کلیدواژگان: ایدز، دانشجویان، آگاهی، نگرش
  • فائزه رحیمی نژاد، راحله علی محمدی، پانتی فولادی، سمیرا فروغی، مرضیه فیض پور، رقیه وحیدی، مریم هاشمی، فائزه ملازاده، معصومه حیدری، مهدی دیلم صالحی، سیروس زینلی صفحه 214
    سابقه و هدف بتا تالاسمی یکی از شایع ترین بیماری های تک ژنی در دنیاست. اکثر موتاسیون های عامل بتا تالاسمی، از نوع نقطه ای هستند ولی در بعضی از موارد، موتاسیون ها سبب حذف بزرگ در کلاستر ژن بتا گلوبین می شوند. هدف از این مطالعه، تشخیص و بررسی دو حذف ژنی معروف به هندی آسیایی و لپور به شیوه دوپلکس می باشد که سبب پاسخگویی سریع تر به مراجعین و بیماران می شود.
    مواد و روش ها مطالعه انجام شده از نوع تجربی بود. تحقیق بر روی 3 نمونه حذف هندی آسیایی و 10 نمونه لپور انجام شد. در این تحقیق، بعد از اطمینان از وجود حذف لپور و هندی آسیایی در نمونه های مورد مطالعه، سعی در تنظیم کردن Gap-PCR مربوط به شناسایی این دو حذف به صورت دوگانه(duplex) شد. PCR با استفاده از 8 عدد آغازگر در دمای آنیلینگ 68 درجه سانتی گراد با غلظت مورد نظر تنظیم شد و با شرایط ایجاد شده، به خوبی این دو حذف در یک واکنش قابل تشخیص بود.
    یافته ها با توجه به بررسی های انجام شده با روش Gap PCR، نتایج ژل ها به صورت مولتی پلکس نشان داد که این دو حذف و باندهای اختصاصی مربوط به هر حذف، در یک PCR مولتی پلکس قابل ردیابی است.
    نتیجه گیری با توجه به اهمیت بررسی به روش مولتی پلکس، بررسی حذف های ژنی زنجیره بتا برای دو حذف لپور و هندی آسیایی به صورت هم زمان، سریع، مطمئن و به راحتی قابل انجام است. این روش با توجه به صرفه جویی در وقت و مواد مصرفی به صرفه تر می باشد.
    کلیدواژگان: بتا تالاسمی، بتا گلوبین ها، حذف ژنی
  • زهرا عصاریان، بهدین عابد حقیقی، عیسی جوادی، علی فتوحی، فریبا صیقلی، ناهید اکبری صفحه 221
    سابقه و هدف اگرچه اهدای خون کامل در اغلب موارد بدون عارضه است، لیکن در برخی افراد ممکن است عوارض ناخواسته ای رخ دهد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر بر بروز واکنش وازوواگال در اهداکنندگان خون اصفهان انجام شد.
    مواد و روش ها این مطالعه توصیفی به روش نمونه گیری غیرتصادفی آسان، بر روی اهداکنندگان خون شهر اصفهان در سال 1385 انجام شد. اهداکنندگان مجاز به اهدا وارد مطالعه شدند و توسط پزشک اهداکنندگان تا زمان حضور در سازمان انتقال خون از نظر واکنش های اهدای خون تحت نظر قرار گرفتند. اهداکنندگان در دو دسته دارای واکنش وازوواگال و بدون واکنش قرار گرفتند و اطلاعات توسط نرم افزار 5/11 SPSS و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها به طور کلی 5285 نفر در مطالعه وارد شدند که از این تعداد، 105 نفر(2%) نشانه های واکنش وازوواگال را داشتند و اهدای خون در 5180 نفر(98%) بدون عارضه بود. زنان در 6/8% و مردان در 8/1% دچار واکنش شدند(05/0 p<). واکنش وازوواگال در بین اهداکنندگان بار اول(6/5%) بیشتر از سایرین(2/1%) مشاهده شد.
    نتیجه گیری وزن کم، سن کم، جنس مؤنث و اهدای خون بار اول می تواند بر احتمال بروز واکنش وازوواگال حین اهدای خون بیافزاید. شاخص توده بدنی و خواب تاثیر محسوسی بر بروز واکنش وازوواگال نداشت. تشنج و کاهش سطح هوشیاری، به صورت نادر رخ می دهد و عوارض خفیف نظیر رنگ پریدگی و تعریق شایع تر هستند. لذا لازم است موارد مذکور در انتخاب اهداکنندگان مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اهدای خون، اهداکنندگان خون، شاخص توده بدن، وازوواگال
  • حسین کرمی، مهرنوش کوثریان، حسن ابوالقاسمی، فریبا رشیدی قادر، کوروش وحید شاهی، مژده دبیریان، حسن کرمی، محمدرضا مهدوی، الهه یوسفی، رضا علیزاده نوایی، علی طالع، سهیلا شاه محمدی صفحه 227
    سابقه و هدف اضافه بار آهن به ویژه در قلب، مهم ترین علت مرگ و میر بیماران تالاسمی ماژور می باشد. شلاتورتراپی یکی از روش های درمانی مهم این بیماران است. این مطالعه به منظور مقایسه اثرات درمان ترکیب ی دفروکسامین با دف ریپرون و دفروکسامین به تنهایی در بیماران تالاسمی ماژور استان مازندران انجام شد.
    مواد و روش ها در یک کارآزمایی بالینی، بیماران تالاسمی ماژور با فریتین سرم بیش از ng/ml 3000 به دو گروه تقسیم و از نظر سن، جنس، فریتین سرم و LVEF همسان سازی شدند. به گروه اول دفروکسامین به تنهایی و به گروه دوم ترکیبی از دف ریپرون و دفروکسامین داده شد. بیماران هر ماه معاینه فیزیکی شده و فریتین سرم، متوسط هموگلوبین، AST، ALT و LVEF از 6 ماه قبل از مطالعه و سپس در هر مراجعه اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با استفاده از آزمون های t و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها 50 بیمار در هر گروه در مدت 2/6 ± 5/28 ماه پی گیری شدند. فریتین سرم در گروه های دفروکسامین و ترکیبی به ترتیب ng/ml 1400 ± 4100 و ng/ml 1700 ± 4500 در طی 6 ماه قبل از شروع مطالعه بود که به ترتیب به ng/ml 2200 ± 4600 و ng/ml 1400 ± 3800 در پایان درمان کاهش یافت (05/0 p<). فقط 3 بیمار مبتلا به لوکوپنی قابل برگشت و 10 بیمار دچار حالت تهوع در گروه درمان ترکیبی شدند.
    نتیجه گیری این مطالعه نشان داد که درمان ترکیبی، دارای اثر بهتری در کاهش فریتین سرم است. به علاوه می تواند LVEF را بهبود بخشد.
    کلیدواژگان: دفروکسامین، دفریپرون، تالاسمی ماژور، حجم ضربه ای بطنی، فریتین
  • حسین تیموری نقده، غریب کریمی، علیرضا رستمیان، کامبیز کیادلیری، جمشید بهزاد، معصومه وفایی شوشتری، محمد فلاح تفتی صفحه 235
    سابقه و هدف اهمیت حمل و نقل و نگهداری انواع فرآورده های سلولی و پلاسمایی و به ویژه زنجیره سرد در این است که خون و فرآورده های آن اگر به طور صحیح و در دمای مناسب نگهداری نشوند، علاوه بر عدم تاثیر درمانی، ممکن است باعث عوارض متعددی در بیمار گردند. لازمه اجرای زنجیره سرد، تجهیز مراکز بانک خون بیمارستانی، پرسنل آموزش دیده و وجود دستورالعمل های استاندارد می باشد.
    مواد و روش ها این مطالعه توصیفی و مقطعی در 50 بیمارستان استان مازندران و گیلان در سال 87 انجام گرفت. همکاران طرح با مراجعه مستقیم به بانک های خون بیمارستانی و مشاهده تجهیزات مورد نظر، مشاهدات خود را ثبت نمودند. تجزیه و تحلیل یافته ها توسط آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن و نرم افزار 16 SPSS انجام شد.
    یافته ها در این مطالعه مشخص گردید که 17(34%) بانک خون فاقد شرایط استاندارد بودند که می تواند ناشی از عدم وجود فریزر مخصوص بانک خون باشد در حالی که همگی آن ها مجهز به یخچال مخصوص بانک خون بودند. 33 (66%) بیمارستان دارای شرایط استاندارد تعریف شده بودند. به علاوه در این مطالعه ارتباط معناداری بر اساس نوع بیمارستان(دولتی و خصوصی) مشاهده نگردید. ارتباط متغیرهایی مانند سن، جنس، سابقه خدمت و مدرک تحصیلی کارکنان با شرایط بانک خون بررسی شد که ارتباط معناداری یافت نشد.
    نتیجه گیری توجه به فرآیند زنجیره سرد در تامین سلامتی خون ضروری است. اگر چه کمبود تجهیزات، یک عامل اساسی در استاندارد نبودن برخی از بانک خون ها بوده است، آموزش و نظارت مداوم توسط مراجع ذیربط در بهبود این فرآیند مؤثر خواهد بود.
    کلیدواژگان: زنجیره سرد، بانک های خون، تجهیزات
  • مازیار غفوری، محمدرضا عاملی صفحه 242
    سابقه و هدف وجود دوره پنجره در آزمایش های سرولوژیک، انتخاب دقیق از میان داوطلبین را برای ارتقای سلامت خون الزامی می کند. شناسایی تفاوت های موجود در میزان آلودگی گروه های مختلف، به جذب و حفظ مناسب ترین اهداکنندگان کمک می کند. در این مطالعه، اطلاعات دموگرافیک داوطلبین و میزان آلودگی به چهار ویروس اصلی قابل انتقال از راه خون مقایسه شدند.
    مواد و روش ها در یک بررسی مقطعی، اطلاعات تمام داوطلبین اهدای خون خراسان جنوبی در فاصله فروردین 85 تا آخر آذر 88 از بانک اطلاعات پایگاه استخراج شد. موارد تایید شده هپاتیت B (HBV)، هپاتیت C (HCV) و ویروس های HIV 1/2 و HTLV I/II برای تعیین شیوع و تفاوت ها توسط نرم افزار 17 SPSS و آزمون های t و مجذور کا مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها از 52886 داوطلب، 42652 نفر خون اهدا کرده بودند که شیوع آلودگی تایید شده آنان در هزار نفر 92/4 برای HBV، 30/0 برای HCV و 42/0 برای HTLV بود. شیوع در زن و مرد تفاوت معنی داری نداشت ولی آلودگی در اهداکنندگان بار اول بیش از اهداکنندگان با سابقه یا مستمر، در متاهلین بیش از مجردین، در افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم بیش از دیپلمه ها و دانش آموختگان دانشگاه و در پایگاه های موقت و تیم های سیار بیش از پایگاه های ثابت بود.
    نتیجه گیری این مطالعه نشان می دهد با تلاش برای جذب داوطلبین با تحصیلات بالاتر و هم چنین گسترش خونگیری در پایگاه های ثابت، می توان جمعیت داوطلب سالم تری در پایگاه ها داشت که همراه با مشاوره دقیق و انجام آزمایش های غربالگری، سلامت بیشتر خون را به دنبال خواهد داشت.
    کلیدواژگان: ویروس های هپاتیت، ایدز، ویروس های لنفوتروپیک انسانی، اهداکنندگان خون، شیوع، همه گیرشناسی
  • سید مرتضی طیبی، حمید آقا علی نژاد، کامبیز کیادلیری، فاطمه قربانعلی زاده قاضیانی صفحه 249
    سابقه و هدف خون شناسی ورزشی، شاخه جدیدی از فیزیولوژی ورزشی است که قدمت آن به بیش از 30 سال اخیر نیز نمی رسد. اما پیشینه مطالعه های سازمان نیافته این شاخه در ایران بسیار کوتاه می باشد. هدف از تحقیق حاضر، مروری کوتاه اما دقیق و کاربردی بر مطالعه های گذشته شاخص های شمارش کامل سلول های خون یا CBC در ورزش است تا راه کارهایی برای استفاده مربیان، ورزشکاران و حتی پزشکان مرتبط با این قشر ارایه گردد.
    مواد و روش ها به روش کتابخانه ای و بازبینی منابع چاپی و آنلاین، مروری کوتاه بر81 مقاله انجام شد و از بین این مقاله ها به منابع روز معتبر داخلی(2 کتاب و 1 6 مقاله) و خارجی(10 متن دایره المعارف پزشکی الکترونیکی و 38 مقاله) رجوع شد و اطلاعات این مقاله ها مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها نتایج نشان می دهد که ورزش حاد سبب افزایش تخریب سلول های قرمز خون و آنمی زودگذر ورزشی از طریق همولیز ناشی از ضربات مکانیکی، فشار اکسیداتیو و حتی هماچوری می شود. هم چنین افزایشی در شاخص های لکوسیتی و ترومبوسیتی متعاقب یک جلسه تمرین بدنی از طریق تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون، رهایی از طحال و مغز استخوان و شش ها مشاهده می شود. اما در سازگاری با فعالیت های بدنی مداوم ممکن است تغییری حاصل نگردد یا تغییرات حاصل، ناشی از تغییرات حجم پلاسمایی باشد که در تفسیر باید بدان توجه ویژه ای نمود.
    نتیجه گیری فعالیت های بدنی و ورزش به طور حاد می تواند سبب تغییراتی در شاخص های CBC خون گردد. اما این تغییرات با یک بازیافت مناسب و در نتیجه تمرین های مجدد و ایجاد یک سازگاری با آن، می تواند کم رنگ گردد. با این حال تحقیقات مجدد ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: اریتروسیت ها، لکوسیت ها، ترومبوسیت ها، شمارش کامل سلول های خون، فعالیت بدنی، ورزش
  • علی وفایی نجار، شهین سعیدی نجات پزشک عمومی MPH، حبیب الله اسماعیلی، دلارام صیادپور زنجانی، ریحانه بازرگانی صفحه 266

    سابقه و هدف سلامت خون و فرآورده های خونی به سلامت عمومی اهداکنندگان، شیوع بیماری های منتقله از راه خون در آن ها، حساسیت آزمایش های غربالگری و از همه مهم تر انتخاب اهدا کننده سالم و دارای شرایط اهدای خون از طریق مشاوره و معاینه بستگی دارد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی ارتباط بین میزان پذیرش یا معافیت بر اساس مشخصات فردی داوطلبان اهدای خون است.
    مواد و روش ها مطالعه انجام شده از نوع توصیفی مقطعی و جامعه پژوهش، 1047 داوطلب اهدای خون در سال 1387 بودند. در این مطالعه توزیع فراوانی سن، جنس، شغل و وضعیت تاهل اهداکنندگان بررسی گردید. رابطه بین خصوصیات دموگرافیک فرد با نتیجه مشاوره و معاینه پزشک و آزمایشگاه بررسی و توسط نرم افزار 5/11 SPSS و آزمون های کای دو و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها از 1047 داوطلب اهدای خون، 3/88% به عنوان اهداکننده پذیرفته شدند. معافیت از اهدای خون با جنسیت، وضعیت تاهل، نوع اهدا کننده(بار اول، مستمر، با سابقه) و وضعیت اشتغال ارتباط معنادار داشت(01/0 p<).
    نتیجه گیری دقت و کیفیت در معاینه های اولیه اهداکنندگان خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و لازم است در انتخاب داوطلبان مجرد و دارای مشاغل آزاد با توجه به احتمال بیشتر آلودگی ویروسی، دقت بیشتری مبذول گردد.

    کلیدواژگان: اهداکنندگان خون، انتقال خون، خصوصیات دموگرافیک، ایران
|
  • Dr. R. Ghilian, Dr. S.H. Hekmati Moghaddam, Dr. A. Fatemi, H. Eslamieh, Dr. M. Dargahi Page 196
    Background and Objectives The aim of this study was to determine the frequency of brucellosis and the titer of anti-brucella antibody by the Wright and ELISA methods in blood donors in Yazd province; sensitivity and specificity rates of these two methods were also compared. Materials and Methods This descriptive/analytical cross-sectional study was performed on 300 healthy donors admitted to Yazd Blood Transfusion Center. All of them were interviewed, examined, and tested by routine serologic diagnostic tests of brucellosis, including rapid Wright, standard tube Wright test, 2-ME (2-mercapto ethanol), and ELISA (enzyme-linked immunosorbent assay). Results Nineteen (6.3%) out of 300 participants had a tube Wright titer of 1:80 (5.7% of men and 14.3% of women). By ELISA method, 17 persons (5.7%) had positive IgG anti-Brucella antibody. The 2-ME test was positive in only 2 cases (0.6%). The sensitivity, specificity, positive predictive, and negative predictive values of ELISA compared to Wright test were 5.3%, 94.7%, 6.3%, and 93.7%, respectively. Conclusions If a titer of 1:80 is defined to be the criterion of contamination with brucella, it should not be considered negligible in blood donors of Yazd.
  • Dr. E. Sanei Moghaddam, Dr. S. Khosravi, A. Abiz, N. Marashi, M. Nakr Karon, I. Sarhadi Page 206
    Background and Objectives HIV spreads rapidly both within and across borders. The majority of new cases emerges among young adults who are also main victims. Iran is a young country and it is necessary to determine knowledge and attitude of students as a symbol of young population to understand their ability in campaign with AIDS and plan appropriate educational programs. Materials and Methods A cross sectional study was conducted amongst 951 students of Zahedan Islamic Azad University from 2007 to 2008. The information was acquired by a four-part questionnaire. The obtained data were finally analyzed with Chi-square and t-test by using SPSS16. Results Our results showed that the knowledge level of 50.2% of university students about HIV/AIDS was evaluated as good, 44% intermediate, and 5.8% poor. Out of the respondents, 17.1% had positive attitude and 25.9% negative attitude toward HIV/AIDS, and 56.9% neither negative nor positive. Out of the students, 12.1% had misconceptions about transmission of HIV/AIDS. Mosquito bites (31.9%), public swimming pools (11%), public toilets (3.5%), sneezing and coughing (11.9%), kissing (9.2%), and shaking hands (3.4%) were incorrectly identified as routes of transmission. Conclusions Although the knowledge level of students seemed to be moderately high, misconception about the routes of transmission was common. The misconceptions and unfavorable attitudes should be then corrected.
  • F. Rahmi Nezhad, R. Ali Mohammadi, P. Fuladi, S. Foroughi, M. Feiz Pour, R. Vahidi, M. Hashemi, F. Mola Zadeh, M. Heidari, M. Deilam Salehi, Dr. S. Zeinali Page 214
    Beta-thalassemia is one of the most common single-mutation diseases. These mutations cause decreased beta-globin protein synthesis or even deletion. Most of the mutations in beta-globin gene are point mutations but there are some small and big deletions in beta-globin gene cluster. The goal of this research is to detect and study two deletions (Lepore, Asian-Indian) with duplex-PCR. Materials and Methods This study was done on 3 Asian-Indian deletion samples and 10 Lepore samples. After detecting two deletions (Lepore and Asian-Indian), we started setting Gap-PCR in these two known deletions. Duplex-PCR with 8 different primers for detecting Lepore and Asian-Indian deletions simultaneously was set at 68ºC annealing temperature; these two deletions can be detected easily in one reaction with this new method. Results The results show that detecting Lepore and Asian-Indian deletions with multiplex PCR is practical, and the specific bands for each deletion are detectable. Conclusions Detecting these two deletions in one reaction (Duplex-PCR) is practical. This method is easy, reliable, and fast; it is also economical and saves both time and money.
  • Dr. Z. Assarian, Dr. B. Abed Haghighi, Dr. I. Javadi, Dr. A. Fotouhi, Dr. F. Seighali, Dr. N. Akbari Page 221
    Although almost all blood donors experience none or minimal complications during blood donation, sometimes adverse reactions may occur. Vasovagal shock is one of the well-known post donation experiences. The aim of this study was to determine factors influencing this complication during blood donation. Materials and Methods This is a sectional study on blood donors in Isfahan Blood Transfusion Center through 2006. Patients were examined and consulted for any contraindications before donation attempt. Age, sex, BMI, and previous history of blood donation were compared between the two groups of “normal donors” and “those with vasovagal reactions”. Data were analyzed using SPSS. Results Out of all blood donors, 5180 (98%) had no complications while 105 (2%) experienced vasovagal reactions (p<0.001); 8.6% of women and 1.8% of men suffered from the faint episode (p<0.05). This reaction was more frequently observed among first time donors (5.6%) compared with the others. Conclusions Vasovagal reaction is more common in donors with low body weight, younger donors, females, and first time donors. Body mass index and sleep factor did not have any tangible effect on vasovagal reaction. Pallor and perspiration are common while unconsciousness and seizure are rare. Careful selection and evaluation of blood donors by experienced physicians or trained nurses play an important role in prevention of adverse reactions.
  • Page 227
    Iron overload especially in heart is one of the most important causes of death among patients with major thalassemia. Chelation therapy is one of the main therapeutic methods in these patients. This study was done to compare the therapeutic effects of deferoxamine (DFO) and deferiprone combination therapy with deferoxamine alone in the patients of Mazandaran, Iran. Materials and Methods In this clinical trial, major thalassemia patients with serum ferritin >3000 ng/ml were divided into two groups and matched based on age, sex, serum ferritin levels and cardiac systolic function (LVEF). First group received DFO alone and second group received combination therapy of deferiprone and deferoxamine. The patients were physically examined every month; serum ferritin, mean Hb, AST, ALT, and LVEF also started to be measured 6 months prior to the study and subsequently at every visit. Data were analyzed using t-test and χ² test. Results There were fifty patients in each group in single and combination therapy groups. Duration of F/U was 28.5 ± 6.2 months. Serum ferritin levels in single and combination therapy groups were 4100 ± 1400 and 4500 ± 1700 ng/ml during 6 months before the study, respectively; the levels decreased to 4600 ± 2200 and 3800 ± 1400 ng/ml at the end of treatment, respectively (p<0.05). Only 3 patients had leukopenia and 10 had nausea in combination therapy group. Conclusions The study showed that the combination therapy has a better effect on decreasing the serum level ferritin. Moreover, it can improve LVEF.
  • Dr. H. Teimuri Naghadeh, Dr. Gh. Karimi, Dr. A.R. Rostamian, K. Kiadaliri, J. Behzad, Dr. M. Vafaei Shooshtari, Dr. M. Fallah Tafti Page 235
    Incorrect storage of blood and blood components within inappropriate temperature range not only nullifies the treatment effect but also brings about adverse effects. For cold chain system to be implemented, hospital blood banks should be well equipped, well trained staff should be involved, and standard operating procedures should be in place. Materials and Methods In this descriptive study, 50 hospital with permanent blood bank supervisors were selected to participate in the study in Mazandaran and Gilan Province. All cold chain equipment in hospital blood banks were directly observed; all observations were then made on the formulated questionnaires. The data were analyzed with Pearson and Spearman’s rank test by SPSS 16. Results Out of the 50 hospital blood banks under study, 17 (34%) lacked standard criteria. This in part could be attributed to the lack of blood bank special freezers although they were all equipped with special refrigerators. The variables of age, gender, work experience, and education degree of the staff had no significant correlation with blood bank criteria. The cold chain process is necessary to be followed for blood safety to be ensured. Although equipment deficiency is a main factor for blood banks not to be standard, regular personnel training and continuous supervision would be helpful for this trend to be enhanced.
  • Dr. M. Ghafouri, Dr. M.R. Ameli Page 242
    Careful donor selection is necessary for blood safety to raise given the window period of serologic tests. Recognizing differences in infectivity of various groups helps recruitment and retention of best blood donors. Materials and Methods In a cross-sectional study, records of all volunteers from 2006 to 2009 in South Khorasan were reviewed. Confirmed cases of hepatitis B, hepatitis C, HIV 1/2, and HTLV I/II were analyzed by SPSS 17.0 using t-test and chi-square to estimate prevalence rates and show the differences; moreover, the findings were compared against national and regional data on infectious rates among general population. Results Out of 52886 voluntary blood donors and 42652 donations, the prevalence rates of confirmed hepatitis B, hepatitis C, and HTLV infections were calculated to be 0.492%, 0.030%, and 0.042%, respectively. The prevalence trends revealed no differences between genders but infections were more prevalent in the first-time, married, and low educated donors. That was also more prevalent among donors referring to mobile blood drives. Conclusions The present study reveals that efforts for recruitment of educated volunteers and expansion of permanent blood donation centers can provide a safer situation for blood donation and achieve safer blood via doing careful consultations and performing appropriate screening tests.
  • M. Tayebi, Dr. H. Agha Alinejad, Dr. K. Kiadaliri, F. Ghorbanalizadeh Ghaziani Page 249
    Sport hematology is a new branch in the field of exercise physiology with a history of not more than 30 years in the world; in Iran, it is even shorter with just a brief literature available. Thus, the aim of this study is to make a brief and accurate review of the previous studies about “Complete Blood cells Count (CBC)” in sport. In this study, a brief review on 81 articles published either in Persian or English was done. The sources were either local (2 books and 16 articles) or foreign (10 Wikipedia texts and 38 articles) publications. Results The results show that an acute exercise causes an increase in red blood cells destruction and a transient sport anemia due to hemolysis generated by mechanical impact, oxidative stress, and hematuria. Moreover, an increase in leukocytic and thrombocytic indexes was observed after a single session of physical exercise; the increase is due to hormonal changes, elevated blood flow, and escape of cells from spleen, bone marrow, and lungs. Despite the above changes, adaptation to regular physical training may not be altered; however, any little alteration would be attributed to plasma volume changes which should be considered in interpretation. Conclusions Physical activity and exercise can seriously change CBC indexes; however, the impact of such changes can be highly reduced through appropriate recovery measures followed by getting back to regular training and the related adaptation schedule.
  • Dr. A. Vafaee Najar, Dr. Sh. Saeidi Nejat, Dr. H. Esmaeili, Dr. D. Sayadpour Zanjani, Dr. R. Bazargani Page 266

    Background and Objectives General health of blood donors, prevalence rate of transfusion transmitted infections in blood donors, sensitivity of screening tests, and most importantly appropriate selection of blood donors through counselling and physical examination are important factors for blood safety to be ensured. Therefore, the aim of this study was to investigate the correlation between demographic factors and deferral rate of potential blood donors. Materials and Methods This was a cross-sectional study conducted on 1047 voluntary blood donors in 2008 in which frequency distribution of age, gender, education, occupation, and social status were studied. The correlation between demographic factors and the results of medical counseling and screening tests was evaluated. Results Out of 1047 blood donors under study, 88.3% were found to be eligible in medical counseling and examination. There were significant differences between deferral rate of volunteers and gender (p<0.01), marital status (p<0.01), frequency rate of blood donation (p<0.001), and occupation status (p<0.01). Conclusions Appropriate medical counseling and examination is very important in blood donor selection. It is also necessary to be more careful in screening process of donors who have a single status and those who have private jobs.