فهرست مطالب

توسعه مهندسی بازار - پیاپی 16 (آذر و دی 1389)

دو ماهنامه توسعه مهندسی بازار
پیاپی 16 (آذر و دی 1389)

  • بهای روی جلد: 35,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 17
|
  • سرمقاله
  • مدیریت وصول مطالبات و 30 توصیه ی راهبردی
    پرویز درگی صفحه 4
  • اخبار بازاریابی
  • بازار خبر
    صفحه 6
  • گفت وگو
  • تاثیر هیجانها بر موفقیتهای تجاری / مصاحبه با دان هیل، نویسنده ی کتاب علم هیجان (Emotionomics)
    ترجمه: اعظم احمدی صفحه 12
    سیمون چادویک (Simon Chadwick) راجع به عقل (شناخت) در برابر احساس (هیجان)، مصاحبه ای با دان هیل(Dan Hill) نویسنده ی کتاب علم هیجان (Emotionomics) انجام داده است که می خوانید.
  • بازاریابی حسی
  • حسی برای افتتاح پاساژ، و سایت شبکه ی مادران
    ترجمه: نگار صدیق صفحه 14
    «بازاریابی حسی» عنوانی است روزآمد، که توسعه مهندسی بازار در دو شماره ی قبلی نیز به آن پرداخت.
    گفتگو با محمد سالا ری، مدیر دپارتمان بازاریابی حسی شرکتTMBA، و معرفی سایت دپارتمان بازاریابی حسی شرکت TMBA به نشانی www.Experientialmarketing.ir و درج مطالعات موردی از شرکتهای معتبر دنیا که برای اجرای فعالیتهای خود از بازاریابی حسی بهره بردند، و نوید انتشار کتاب ترجمه شده ی بازاریابی حسی با ترجمه ی پرویز درگی و محمد سالا ری در بهمن ماه امسال از سوی TMBA، بخشی از مطالبی بود که در شماره ی 14 نشریه (سال چهارم، تابستان 1389) درج شد.
    این بحث در قالب مطالعات موردی در شماره ی پیشین (سال چهارم، شماره ی 15، مهر و آبان 1389) ادامه یافت و کاربرد بازاریابی حسی در اجرای کمپین شرکتهای پاناسونیک و بی ام دبیلیو و باشگاه آرسنال، معرفی شد.
    مقاله ی حاضر دریچه ای است نوین به این موضوع، که می کوشد با مطالعه ی موردی دو کمپین موفق بازاریابی حسی انجام شده با عنوان «کمپین حسی ویمبلدون» و «سایت شبکه ی مادران»، از ارتباط تنگاتنگ بازاریابی حسی با رسانه های دیجیتال پرده بردارد.
  • تاریخ تحلیلی بازاریابی
  • گذر از 4 پی بازاریابی، ورود به عصر نام تجاری / E=mc چه ربطی به بازاریابی دارد؟
    استاد سینا قربانلو، مهندس سپیده قربانلو صفحه 18
    E=mc چه ربطی به بازاریابی دارد؟، عنوان سلسله مقالا تی است که در آن استاد سینا قربانلو، مؤلف و مترجم بیش از 20 عنوان کتاب در زمینه ی مدیریت، بازاریابی، تبلیغات، و روش تحقیق، با همراهی همکار جوانش، مهندس سپیده قربانلو، به سیر تحولات بازاریابی از سال 1911 به بعد می پردازد.
    سیر بازاریابی از آغاز تا حضور نظریه ی 4 پی بازاریابی، در شماره ی پیشین نشریه ی توسعه مهندسی بازار (سال چهارم، شماره ی 15، مهر و آبان 1389) درج شد؛ یعنی زمانی که ارابه ی بازاریابی از دوران آرامش، با مشخصه ی رقابت کم و رشد کند فناوری، به حرکت درآمد و در مسیر خود به دوران گذار، بامشخصه ی توسعه ی مدیریت بازرگانی (MBA) در دانشگاه ها رسید.
    در این شماره، تحولات بازاریابی را در اواخر دوران گذار و پس از آن می خوانید؛ جایی که در سالهای پایانی قرن بیستم، چند اتفاق مهم چهره ی دنیا را تغییر داد و در واقع همه چیز را دگرگون ساخت.
    دوران جدیدی که دان سکستون (Don Sexton)، استاد برجسته ی بازاریابی دانشگاه کلمبیا، به درستی آن را «دوران شلوغی» (Noisy days) می نامد که هنوز هم در آن به سر می بریم.
    این سیر تحولات بازاریابی ادامه می یابد تا در اواخر قرن بیستم و آستانه ی قرن بیست ویکم، هجمه ی انتقادات به رویکردهای بازاریابی که عمدتا مبتنی بر 4 پی مک کارتی بودند، آغاز می شود.
    در این زمان است که برخی از چهره های برجسته ی بازاریابی جهان نظیر ژان نوئل کاپفرر، سرجیو زیمن، و ماکس ساترلند، هر کدام به فراخور زمان و مکان، به آنچه در عرصه ی بازاریابی در حال رخ دادن است واکنش نشان می دهند؛ آنجا که کاپفرر «نام تجاری» را ارزشمندترین دارایی ناملموس شرکتها می نامد و زیمن و ساترلند به مؤسسات تبلیغاتی حمله ور می شوند. و بدین سان است که بازاریابی در آستانه ی تغییرات جدی و مهمی قرار می گیرد..
  • فروش
  • پنج گام برای افزایش فروش در دوران رکود
    الهه امیری صفحه 22
    در هر رکود اقتصادی، بازاریابان خود را در وضعیتی ناآشنا می یابند، زیرا هرگز دو رکود اقتصادی مشابه نیستند. اما در مطالعه ی موفقیتها و شکستهای بازاریابی ده ها شرکت که رکودهای اقتصادی را از سال 1970 و پس از آن از سر گذرانده اند، الگوهایی از رفتار مصرف کننده و استراتژی های شرکتها شناسایی کرده ایم که هم پیش برنده ی عملکرد و هم تضعیف کننده ی آن بوده اند. شرکتها باید تحولات در الگوهای مصرف را بفهمند و بر پایه ی آنها استراتژی های خود را تغییر دهند.
    البته در طول رکودها، مصرف کنندگان در اولویتهای خود تجدیدنظر کرده و مخارج خود را کاهش می دهند. زمانی که هزینه ها شروع به پایین آمدن می کند، شرکتها معمولا هزینه ها را کم می کنند، قیمتها کاهش می یابند و سرمایه گذاری های جدید به تعویق می افتند. مخارج بازاریابی در همه ی سطوح در حوزه های مختلف از ارتباطات تا تحقیقات اغلب کاهش می یابند. اما این کاهش هزینه های بی تمایز، اشتباه است. با اینکه صرفه جویی در هزینه ها عاقلانه است، اما قصور در پشتیبانی از نام تجاری یا بررسی نیازهای در حال تغییر مشتریان اصلی می تواند در بلندمدت عملکرد را به خطر اندازد.
  • تحقیقات بازار
  • نارساییی های آماری از منظر تحقیقات بازاریابی
    آزاده پورغفاری صفحه 26
    «آمارها» در تحقیقات بازاریابی بویژه از نوع تحقیقات کمی، یک ضرورت حیاتی است. با وجود این، به دست آوردن این آمارها برای محققان همواره ساده نیست و مستلزم تلا شهای فراوانی است. از دیگر سو، محققان پس از دستیابی به این آمارها، گاه با تناقضهایی روبه رویند که دلیل آن معلوم نیست.
    اثر حاضر از منظری اجرایی این آگاهی را در اختیار پژوهشگران تحقیقات بازار قرار می دهد که نارسایی های آماری چگونه و چرا ظهور و بروز می یابند. این نگاه به محقق بازاریابی کمک خواهد کرد که درک دقیقتری از کاستی های آماری پیدا کند، در رویارویی با تناقضها، منشاء آن را با دقت بیشتری حدس بزند، و در زمان استفاده از آن آمارها، به هنگام تفسیر نهایی با احتیاط بیشتری عمل کند
  • کاریکاتور
  • آموزش کاریکاتور به زبان بازاریابی
    سولماز پارسی پور صفحه 32
  • مهارتهای مذاکره
  • زبان تن در مصاحبه های شغلی
    محمد سالاری صفحه 34
    تکمیل کردن رزومه به صورت دستی رو به افول است. در عصر کامپیوتر و تکنولوژی های سایبرنتیک، بیشتر کارفرمایان، متقاضیان شغل به صورت برخط (آنلاین) را ترجیح می دهند. این درحالی است که متقاضیان کار نیز برای پیدا کردن شغل بیشتر از هر منبع دیگری به اینترنت مراجعه می کنند. اما نکته ای که همچنان به قوت خود باقی است، «زبان تن متقاضی شغل است در هنگام مصاحبه و چگونگی اثرگذاری اولیه ی او در زمان ورود به اتاق مصاحبه.»
  • خرده فروشی
  • برنامه ریزی برای تامین کالا و محصولات جور در خرده فروشی
    حامد پوریوسفی درگاه صفحه 37
    «خرده فروشی» از جمله موضوعاتی است که در نشریه ی توسعه مهندسی بازار بارها درج شده است.
    این بار «خرده فروشی» از زاویه ای دیگر مورد توجه قرارگرفته است؛ با این توجه که متن حاضر برگرفته شده از یک متن جامع و طولانی است که امکان درج آن در نشریه مهیا نشد.
    شایان ذکر است در فرصتهای آتی، بخشهایی دیگر از این متن برای مطالعه ی علاقه مندان تقدیم خواهد شد.توسعه مهندسی بازار پذیرای آثار و مقالات دانشجویانی است که به طرق مختلف برای واحدهای درس بازاریابی و دریافت نمره از استادان تهیه و تدوین شده است.کافی است متن، حاوی موضوعات کاربردی باشد و با راهنمایی مؤثر برای صاحبان کسب وکار و مدیران بازاریابی و فروش به رونق کسب وکارها بینجامد
  • تحقیقات بازار
  • ورود به بازارهای جهانی در پرتو تحقیقات بازار
    سایه نصراصفهانی، نرگس شیرافکن صفحه 40
    حضور در بازارهای جهانی، گرایش و علاقه ی بازرگانان ایرانی است. اما پس از عرضه ی کالا و خدمات، بیش از پیش درمی یابند که بهتر است این گرایش و علاقه مندی را با تحقیقات بازار تکمیل کنند.
    تحقیقات بازار آن هم در عرصه ی بین الملل، شرایط و فضای متفاوتی دارد و چالش های خاصی را پیش روی بازرگانان و کسب وکارشان قرار می دهد که اطلاع از آن ضروری است.
    این اثر تنها برای احساس این ضرورتها گام برداشته است و راهنمای مؤثری است تا نقشه ی راه را برای بازرگانانی مهیا سازد که برای ورود به بازارهای جهانی خود را مجهز می کنند.
  • روانشناسی تبلیغات
  • روایت آدیداس نیهیلیست و نایک پروازی
    سمیه سادات مکیان صفحه 44
    «روایت»، تازه ترین چارچوب ارزیابی برای بررسی برندهای دنیا است که صاحبنظران با خلا قیتی وافر، در جستجوی چنین تفسیری از برندها هستند.
    اثر حاضر با هوشمندی درخور به بررسی «روایت» نایک و آدیداس پرداخته است. نخست هر یک از لوگوهای آدیداس و نایک را جزء به جزء وارسی می کند و سپس بر فراز این نشانه شناسی، کلیت و یکپارچگی لوگوی آدیداس و نایک را مدنظر قرار می دهد.
    تیزبینی مؤلف این اثر آنجا ستودنی است که بر پایه ی یک نظریه ی نافذ، «انسانها با برندها درمان می شوند»، شخصیت انسانهایی که نایک را برمی گزینند از شخصیت انسانهایی که آدیداس را برمی گزینند، کاملا تفکیک می کند؛ نگاهی که برای مالکان برندها و نیز کلینیکهای روانشناسی، هم کاربردی و هم سودزا است.
  • تبلیغات
  • تبلیغات پنهان و غافلگیرانه در ورزش
    وجیهه طالبی، علی سلیمانی بشلی صفحه 48
    مسابقات ورزشی، همواره یکی از بهترین جایگاه های ارائه ی تبلیغات به شمار می روند و شرکتهای تبلیغاتی نیز تلاش می کنند که با تبلیغ کالاهای خود، به سودآوری بیشتر تولیدکنندگان این محصولات کمک کنند. حمایت مالی یک بخش بسیار پرهزینه و البته پردرآمد از حواشی مسابقات ورزشی است. این نوع مناسبات تجاری بین شرکت پرداخت کننده ی حق آگهی انحصاری و نهاد اداره کننده ی مسابقات ورزشی چنان سختگیرانه و پردرآمد است که در چند دهه ی اخیر رقبای تجاری برای شکستن این انحصار از روش های تبلیغاتی غافلگیرانه و حتی کمین گذاری برای حریف استفاده می کنند...
  • بررسی رابطه ی چشم اندازهای زبانی و تبلیغات
    سیدهادی میرواحدی صفحه 54
    امروزه زبان به عنوان یکی از مهمترین مشخصه های انسانی در بیشتر رشته های علمی نقش آفرینی می کند. نقش زبان در حوزه ی روانشناسی، سیاست، جامعه شناسی، اقتصاد، بازرگانی و غیره باعث به وجود آمدن زمینه های تحقیقاتی جدید بسیاری شده است که از سویی به عنوان حلقه ی اتصال علوم مختلف به یکدیگر موجب نزدیکتر شدن محققان رشته های مختلف به هم شده است و از سویی دیگر زمینه ی به وجود آمدن تئوری های جدید را فراهم کرده است.
    یکی از زمینه های تحقیقاتی که بتازگی توجه بسیاری از محققان جامعه شناسی زبان را به خود معطوف ساخته است، چشم اندازهای زبانی1 و رابطه ی آن با بازاریابی و بویژه تبلیغات است. تصویب قوانینی در این خصوص در بعضی از کشورها (مانند قانون 101 ایالت کبک کانادا مبنی بر ضرورت استفاده از زبان فرانسه در چشم اندازهای زبانی2)، اهمیت این موضوع را می رساند، بدین رو در این مقاله ابتدا تعریفی از چشم اندازهای زبانی، و سپس نظریه هایی در مورد رابطه ی تبلیغات و چشم اندازهای زبانی ارائه خواهد شد. در نهایت پیشنهادهایی در مورد به کارگیری زبان در تبلیغات ارائه می شود.
  • تبلیغات محیطی
  • مؤثرترین بیلبوردهای تبلیغاتی؛ نشانه ها، ویژگی ها
    مرضیه سرآبادانی صفحه 58
    بیلبوردهای تبلیغاتی سالها است محل گفتگوی سازمان زیباسازی شهر تهران، شرکتهای تبلیغاتی، و افکار و آرای عمومی است.
    به نظر می رسد دیدگاه های عملی و اجرایی بویژه تجارب کشورهای گوناگون می تواند دیدگاه های تازه ای عرضه کند، اثربخشی تبلیغات را افزون کند، فضای شهری را دلپذیرتر سازد، مزاحمتهای سازه های آهنی را به حداقل کاهش دهد، و...
    اثر حاضر با نگاهی ساده به این موضوع پرداخته است، و توصیه های ساده ای دارد تا اثربخشی تبلیغات را افزایش دهد.
  • بازار کتاب
  • تازه ترین کتابهای بازاریابی و فروش
    صفحه 62
  • فیلم آموزشی بازاریابی
    صفحه 64