فهرست مطالب

فصلنامه زن و جامعه
پیاپی 4 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اصغر رضویه، لادن معین، فاطمه بهلولی اصل صفحه 1
    این پژوهش با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی و رضایت زناشویی بر رضایت شغلی کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر شیراز که در مورد 112 نفر کارمند رسمی، از راه نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفته است. ابزار پژوهش، پرسشنامه ی رضایت شغلی، پرسشنامه ی پنج عاملی ویژگی های شخصیتی(نئو اف اف آی) و پرسشنامه ی رضایت زناشویی (انریچ) بود. تجزیه و تحلیل آماری پژوهش از روش تحلیل رگرسیون، آزمون آماری t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت و نشان داد که ویژگی های شخصیتی دارای قدرت پیش بینی کنندگی رضایت شغلی در جامعه ی مورد پژوهش بوده، ولی رضایت زناشویی رابطه ای معنادار با رضایت شغلی نداشت. ابعاد شخصیتی نئو اف اف آی: شامل متغیرهای روان نژندی، انعطاف پذیری و با وجدان بودن، قدرت پیش بینی کنندگی رضایت شغلی را دارند. از سوی دیگر، نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی رابطه ای معنادار با رضایت زناشویی دارند؛ هم-چنین، جنسیت کارکنان نمی تواند رابطه ای معنادار با رضایت شغلی و رضایت زناشویی داشته باشد. با توجه به نتایج بدست آمده، توجه و دقت بیش تر در خصوص ویژگی های شخصیتی افراد برای استخدام مناسب و شایسته و هم چنین، انتصاب آن ها در پست های اداری، با توجه به ویژگی های شخصیتی آن ها و تشکیل کارگروه هایی جهت بالا بردن رضایت شغلی در این زمینه احساس می شود.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، خصوصیات شخصیتی، بنیاد شهید و امورایثارگران شیراز
  • مهدیه سادات میرترابی، یوسف حجازی، سیدمحمود حسینی صفحه 19
    هدف از این پژوهش، بررسی عامل های ارتباطی تاثیرگذار بر مشارکت زنان روستایی بخش آسارا در فعالیت های پس از برداشت محصولات کشاورزی می باشد. این پژوهش پیمایشی، از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه ی آماری مورد نظر شامل زنان روستایی 15 سال به بالا بخش آسارا می-باشد(2810N=). تعداد 120 نفر از زنان روستایی به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظرات کارشناسان مورد تایید قرار گرفت. آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی بخش مشارکت زنان روستایی در فعالیت های پس از برداشت محصولات کشاورزی استفاده گردید که مقدار آن 94/0 بدست آمد. نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی نشان داد که مهم ترین عامل های ارتباطی منابع و داده های محلی می باشند و پس از آن، به ترتیب منابع و داده-های سازمانی و ارتباط جمعی می باشند که حدود 5/63 درصد از واریانس را تبیین کردند. نتایج تحلیل همبستگی نشان دادند که رابطه ای مثبت و معنی دار بین متغیر وابسته ی مشارکت در فعالیت های پس از برداشت و میزان استفاده از داده ها و منابع ارتباطی شامل منابع ارتباطی سازمانی و رسانه های جمعی وجود دارد. در تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام منابع و داده های سازمانی و منابع ارتباط جمعی، در مجموع 6/32 درصد از واریانس متغیر وابسته ی مشارکت زنان روستایی در فعالیت های پس از برداشت را تبیین کردند.
    کلیدواژگان: عامل های ارتباطی، زنان روستایی، مشارکت، فعالیت، های پس از برداشت
  • حبیب احمدی، سمیه هاشمی*، علی روحانی صفحه 33

    این پژوهش پیمایشی پیرامون رابطه ی وسایل ارتباطی نوین (اینترنت و تلفن همراه)، با هویت جنسیتی جوانان دختر و پسر (دانش آموزان مقطع متوسطه ی شهر شیراز) بوده است. جامعه ی آماری پژوهش دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ی نواحی چهارگانه ی آموزش و پرورش شهر شیراز بودند. داده های مورد نیاز نیز با استفاده از نمونه گیری تصادفی مرحله ای از میان 368 نفر دانش آموز گردآوری شد. در چارچوب نظری پژوهش نظریه ی هویت اجتماعی ریچارد جنکینز و آنتونی گیدنز بکار برده شد. یافته های این پژوهش نشان دادند که بین کاربرد اینترنت و تلفن همراه با منطقه ی محل تحصیل رابطه ای معنی دار وجود داشته است. بین جنس و استفاده از اینترنت نیز رابطه ای معنی داری وجود داشت، اما همزمان رابطه ای معنی دار میان استفاده از تلفن همراه و جنسیت پاسخ گویان وجود نداشته است. بین طبقه و کاربرد تلفن همراه و اینترنت نیز رابطه وجود داشته است. بین کاربرد اینترنت و تلفن همراه با هویت جنسیتی در میان دختران رابطه ای معنادار وجود نداشت، در حالی که بین استفاده از اینترنت و هویت جنسیتی در میان پسران رابطه وجود داشته است.

    کلیدواژگان: هویت جنسیتی، وسایل ارتباطی نوین، هویت اجتماعی، اینترنت، تلفن همراه
  • محمد پدرام، مسعود محمدی، قاسم نظیری، ندا آیین پرست صفحه 61
    این پژوهش با هدف ارزیابی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر اضطراب، افسردگی و امیدواری زنان مبتلا به سرطان سینه صورت گرفت. این پژوهش مطالعه ای شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل می باشد. به این منظور، 20 بیمار مبتلا به سرطان سینه مراجعه کننده به بیمارستان شفا اهواز در بهار 1389 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های اضطراب بک، افسردگی بک و امیدواری میلر بود که پیش از آغاز گروه درمانی و در پایان دوره ی درمان به وسیله ی بیماران دو گروه تکمیل شدند. گروه درمانی به گونه ای معنا دار به کاهش افسردگی، اضطراب و افزایش امیدواری بیماران گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل منجر شد، اما چنین تغییراتی در گروه کنترل مشاهده نشد. همان گونه که پژوهش های پیشین نشان دادند، جلسه های گروه درمانی شناختی- رفتاری تاثیری مثبت بر کاهش اضطراب، افسردگی و افزایش امیدواری دارند و نتایج این پژوهش ضرورت بکارگیری درمان های روان شناختی در کنار درمان های متداول دارویی برای بیماران را نشان می دهند.
    کلیدواژگان: سرطان سینه، گروه درمانی، درمان شناختی، رفتاری، اضطراب، افسردگی، امیدواری
  • معصومه حسن، مریم کاشانیان، مریم روحی، مریم ویژه، مریم حسن صفحه 77
    هدف از این مطالعه، تعیین میزان شیوع خشونت خانگی علیه زنان باردار و علل مرتبط با آن در شهرهای میاندواب، مهاباد و بناب، با استفاده از برگه ی ثبت داده ها و پرسشنامه ی بررسی خشونت خانگی می باشد. این مطالعه ای پیمایشی از نوع مقطعی است. نمونه های این پژوهش شامل 1950 زن باردار مراجعه کننده به زایشگاه های بیمارستان های شهرهای یاد شده بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. یافته های شیوع خشونت یاد شده در میاندوآب 78%، مهاباد 4/67% و بناب 5/94%گزارش گردید. بین اعمال خشونت و متغیرهای (بر حسب شهر) سن ازدواج زن(میاندوآب)، تعدادفرزند (سه شهر)، وضعیت اقتصادی خانواده (میاندواب و مهاباد)، میزان حمایت خانواده ی زن از وی (سه شهر)، سیگار کشیدن زن (مهاباد و بناب) ارتباطی معنی دار نشان داده شد. میزان شیوع خشونت خانگی اعمال شده بر زنان باردار در هر سه شهر به گونه ی نسبی بالا بوده که با توجه به علل مرتبط بررسی شده، لازم است با یک برنامه ریزی صحیح کاهش یابد.
    کلیدواژگان: بارداری، خشونت، شیوع خشونت خانگی و علل مرتبط
  • مهرداد گودرزوند چگینی، معصومه حقی صفحه 95
    هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر جذب زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه در پست های مدیریتی در سطح سازمان های دولتی استان گیلان می باشد. این پژوهش، پژوهش کاربردی از نوع تحلیلی و توصیفی است. در این پژوهش فرهنگ سازمانی با مؤلفه های راهنما و باور به عنوان متغیر مستقل و جذب زنان در پست های مدیریتی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و به وسیله ی پرسشنامه از حدود 60 مدیر و 540 کارمند از میان سازمان های دولتی استان گیلان، شهر رشت انجام گرفته است. جهت آزمون روایی پرسش ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش پایایی پرسشنامه از گروهی از کارشناسان و صاحبنظران استفاده شد. هم چنین، برای آزمون فرضیه ها، تحلیل واریانس و آزمون دانکن بکار گرفته شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که باورهای راهنما و باورهای روزمره به عنوان مؤلفه های فرهنگ سازمانی، در جذب زنان در پست مدیریتی در سطح سازمان دولتی استان گیلان نقشی مهم بر عهده دارند.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمان، باورهای راهنما، باورهای روزمره، پست های مدیریتی، سازمان
  • سامره شاهدی، محمد علی فرجودی صفحه 111
    زن زیباترین واژه ی آفرینش است و موثرترین عامل تربیت و نگاهبان سلامت روحی، روانی و جسمانی فرزند و جامعه است. در این پژوهش، از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است و داده ها از کتاب ها، قرآن کریم و احادیث گرد آوری شده است. هدف این پژوهش این است که روشن کند: دیدگاه اسلام در مورد فعالیت های اقتصادی و اجتماعی زنان چگونه است؟مشارکت زنان در عرصه های سیاسی،اجتماعی و اقتصادی جامعه چگونه است؟حضور زنان در اجتماع اسلامی به چه صورت است؟ و دیدگاه اسلام درباره ی اشتغال و شخصیت زن چیست؟
    با توجه به یافته های پژوهش، نتایج زیر بدست آمد: زن در راستای نقش تربیتی در خانواده می تواند در اجتماع به فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بپردازد. اسلام مانع مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نمی شود بلکه برای این کار ارزش قائل است. زن از نگاه قرآن عضوی موثر در اجتماع است و باید مانند مردان در مسایل مهم اجتماعی نقش آفرینی کند. در کل، اسلام جامع ترین و کامل ترین نگرش نسبت به اشتغال و شخصیت زن دارد.
    کلیدواژگان: زن، اسلام، خانواده، اجتماع، اشتغال
  • سیروس سروقد، آذرمیدخت رضایی، فائزه معصومی * صفحه 133

    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی بین سبک های تفکر و خودکارآمدی جوانان دختر و پسر(دانش آموزان پیش دانشگاهی) شیراز بود. حجم جامعه ی آماری این پژوهش 9109 نفر جوانان دختر و پسر پیش دانشگاهی (2965 پسر و 6144 دختر) بود که بر اساس جدول مورگان شرکت کنندگان در این پژوهش333 نفر(217 دختر و 116 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش از روش پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و خودکارآمدی نظامی - شوارتزر و جروسلم گرد آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین متغیر خودکارآمدی با همه ی سبک های تفکر به جز تفکر درون گرا و کل نگر در سطح یک صدم در کل دانش آموزان رابطه ی مثبت معنی دار وجود دارد. هم چنین، بین سبک های تفکر و خودکارآمدی دانش آموزان دختر نیز رابطه ی معنی داری وجود دارد، ولی بین هیچ کدام از سبک های تفکر با خودکارآمدی دانش آموزان پسر رابطه ای معنی دار مشاهده نشده است. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که سبک تفکر آزاداندیش پیش بینی کننده ی قوی تری برای خودکارآمدی کل دانش آموزان است. هم چنین، نتایج گویای این مطلب است که از بین سبک های تفکر قضاوت گر و آزاد اندیش، سبک تفکر آزاداندیش پیش بینی کننده ی قوی تری برای خودکارآمدی دانش آموزان دختر است.

    کلیدواژگان: سبک های تفکر، خودکارآمدی
|
  • A. Razavieh, L. Moeen, F. Bohlooli-E-Asl Page 1
    This study aimed to investigate the role of personality traits and marital satisfaction in predicting job satisfaction among the personnel of Bonyad-e-Shahid and Omoor-e-Isargaran in Shiraz. To this end, 112 employees of these two organizations were selected through simple random sampling. The instruments of the study included a job satisfaction questionnaire (J.D.I.), a personality traits questionnaire with five factors (NEO- FFI), and a marital satisfaction questionnaire (ENRICH). Data analysis involved employing regression analysis, independent t-test and Pearson correlation. The results of the study suggested that there was a moderate significant correlation between personality traits and job satisfaction while the relationship between marital satisfaction and job satisfaction was not statistically significant. NEO personality traits including neurosis, flexibility and conscientiousness could predict job satisfaction. Further, the results indicated that there was a significant correlation between personality traits and marital satisfaction. Sex, however, did not have any significant correlation with job satisfaction and marital satisfaction. Based on the results of this study, it is suggested that when employing qualified employees in administrative posts their personality traits should be taken into consideration.
  • M. Sadat Mirtorabi, Y. Hedjazi, S.M. Hosseini Page 19
    The purpose of this research was to investigate communication factors influencing rural women’s participation in post harvest activities in Asara. This survey involved a sample of 120 rural women selected from among 2810 women in the population employing stratified random sampling. They were older than 15 and living in Asaran. Content validity of the questionnaire was established by a panel of experts. A use was made of Cronbach’s alpha to measure its reliability (r=0.94). Factor analysis of the data identified the following factors; local resources/channels, organizational and mass resources/channels. These factors cumulatively accounted for 63.5 percent of the total variance. The results of ANOVA showed that there was a significant and positive correlation between rural women’s participation in post harvest activities and the rate of the use of organizational and mass communication resources/channels. Further, On the basis of step by step regression analysis, it was found that using organizational and mass communication resources/channels could explain 32.6 percent of the variation in rural women’s participation in post harvest activities.
  • H. Ahmadi, S. Hashemi, A. Ruhani Page 33

    This study was a survey on the relationship between modern communication technology (internet & cell phone) with gender identity of students. The sampling frame of the study included all high school in Shiraz. 368 students were sampled using random stratified sampling strategy. Theoretical frameworks of the study were Jenkins’s and Giddens’s social identity theories. The results of the study showed that there was a significant relationship between using internet and cell phone and education area. Similarly, It was found that there was a significant relationship between using internet and cell phone and gender of the students. Further, there was a significant relationship between students’ social class and using cell phone and internet. No significant relationship was found between the use of cell phone and internet and gender identity among girl students. However, there was a significant relationship between using internet and cell phone and gender identity of boy students.

  • M. Pedram, M. Mohammadi, Gh. Naziri, N. Aeinparast Page 61
    The aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on anxiety, depression and hope of women suffering from breast cancer. This study was based on a quasi-experimental pre-test-post-test research design. 20 women with diagnosis of breast cancer and under chemotherapy were selected through convenient sampling. They were, then, randomly assigned to the experimental and control groups. The instruments of the study were “Beck Anxiety Inventory”, “Beck Depression Inventory” and “Miler Hope Scale”. They were administered on respondents both before and after group therapy. The results of the study showed that group therapy significantly decreased the symptoms of anxiety and depression and increased hope in the experimental group (p<0/001). These changes were not observed in the control group. These findings underscore the necessity of applying psychological interventions besides routine medical ones for breast cancer patients.
  • M. Hassan, M. Kashanian, M. Roohi, M. Vizheh, M. Hassan Page 77
    This study aimed to determine the prevalence of domestic violence and associated factors against pregnant women in Mahabad, Miandoab, and Bonab from Western Azarbayejan in 2010. This cross-sectional survey drew a convenience sample of 1950 pregnant women referring to the hospitals in these cities. A use was made of structured interview, a questionnaire and their recorded documents to collect data. The results of the study indicated that the prevalence of domestic violence against pregnant women was 78% in Miandoab, 67.4% in Mahabad and 94.5% in Bonab. X2 test showed a significant relationship between domestic violence and the following variables; women's marital age (Miandoab), the number of children (all cities), income (Miandoab and Mahabad), the support of women’s family (all cities), women’s smoking (Mahabad and Bonab). Thus, as there was a rather high prevalence of domestic violence during pregnancy in these three cities it is necessary to decrease it through an appropriate planning.
  • M. Goudarzvand Chegini, M. Haghi Page 95
    The purpose of this study was to evaluate the impact of organizational culture as one of the effective factors on the employment of women as half of the active population of the society in managerial positions in public organizations of Guilan province. This applied study was both inferential and descriptive. In this study, beliefs and guidance, and women's employment in managerial posts were the independent and dependent variables of interest respectively. The sample of the study was drawn through using simple random sampling. Data was collected employing a questionnaire administered to 60 managers and 540 employees of public organizations of Rasht in Guilan province. In order to assess the instrument’s reliability a use was made of Cronbach’s Alpha. And in order to evaluate its validity a panel of experts commented on the instrument. Hypotheses testing involved ANOVA and Duncan’s test. The results of the study suggested that guidance and daily beliefs played a significant role in employing women in managerial posts in public organizations of Guilan Province.
  • S. Shahedi, M.A. Farjodi Page 111
    Woman is the most graceful word in creation, the most effective factor in training, and a custodian of the mental and physical health of her children and society. This analytical and descriptive study drew on some books, the Holy Quran and narrations in an attempt to address Islam's point of view about the following issues; economic and social activities of women, women's participation in the political, social and economic areas, women’s involvement in the Islamic society, and women's employment and personality. The results of the study indicated that in line with their training roles in families women can take part in economic, social and political activities in the society as praised by Islam. Women, as far as the Islamic stance is concerned, are influential members of the society and like men should play a role in dealing with important affairs of the society. Islam has the most comprehensive outlook regarding women’s employment and personality.
  • S. Sarvghad, A. Rezaee, F. Masomi Page 133

    The purpose of this study was to investigate the relationship between thinking styles and self-efficacy in pre-university students of Shiraz. In accordance with Morgan’s table, 333 (217 female and 116 males) students were sampled using random stage cluster sampling out of 9199 students (2965 males and 6144 females). Research data came from Sternberg’s thinking style questionnaire and Nezami, Schwartz and Jerusalem’s self-efficacy questionnaire. The Results of the study revealed that there was a positive and significant relationship between self-efficacy and all thinking styles except local thinking and global thinking. Moreover, as regards girl students, it was shown that there was a significant relationship between thinking styles and self-efficacy, but it was not the case with boy students. The results of regression analysis generally indicated, as well, that liberal thinking style was a better predictor of self-efficacy than local thinking style. With respect to girl students, it was also found that liberal thinking style was a stronger predictor of self-efficacy than judicial thinking style.