فهرست مطالب
نشریه مطالعات ملی
سال یازدهم شماره 4 (پیاپی 44، زمستان 1389)
- 208 صفحه، بهای روی جلد: 18,000ريال
- تاریخ انتشار: 1389/11/01
- تعداد عناوین: 9
-
- مقالات
-
رابطه نظام ارزش ها با هویت ملی دانش آموزان / مطالعه موردی: دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر تهران 1388- 1389)صفحه 3
هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه نظام ارزشها با هویت ملی دانشآموزان است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1389 است. حجم نمونه طبق اصول علمی 330 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شد:الف) نظام ارزشهای آلپورت، ورنون و لیندزی، شامل 45 سوال که شش مولفه ارزشی (نظری، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیباییشناسی و مذهبی) را میسنجد.ب) پرسشنامه هویت ملی که شامل 37 سوال پنج گزینهای و دارای هفت بعد هویتی (اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، دینی، فرهنگی و زبانی) است.اطلاعات و دادهها جمعآوری شد و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که:1. از روی نمرات نظام ارزشی دانشآموزان میتوان هویت ملی آنها را پیشبینیکرد. قدرت پیشبینی ارزشهای مذهبی و ارزشهای اقتصادی بیشتر از ارزشهای نظری، هنری، اجتماعی و سیاسی است.2. مقایسه میانگین نمرات ارزشها، موید آن است که در ارزشهای هنری و اجتماعی دانشآموزان دختر بیشتر از پسران و در مقابل در ارزشهای نظری، اقتصادی، مذهبی و سیاسی دانشآموزان پسر بیشتر از دختران هستند. تفاوت معناداری در ارزشهای اجتماعی و مذهبی دختران با پسران مشاهده نشد.3. مقایسه میانگین نمرات هویت دانشآموزان نشاندهنده آن است که هویت اجتماعی، تاریخی و زبانی دانشآموزان پسر از دختران قویتر و در هویتهای سیاسی و جغرافیایی دختران قویتر از پسران هستند، ولی این تفاوت در هویتملی، دینی، جغرافیایی وفرهنگی معنادار نمیباشد.
کلیدواژگان: نظام ارزش ها، دانش آموزان، هویت ملی، ایران -
صفحه 27
مقولههایی مانند اسطوره و عرفان اگرچه دارای رویکردی بهظاهر متفاوت میباشند اما هر دو از مظاهر بارز و برجسته هویت ایرانی هستند که در مواضع متعدد بهویژه در بعد نمادین بودن زبان، تاویلپذیری، روایتگری، رویکرد هنری، قرابت با متون دینی از همگرایی و همسویی برخوردارند و این اشتراک و همگرایی بیشتر در حوزه شعر و ادب خود را نمایان میسازد. لذا شعرای بسیاری از جمله حافظ از این نکته غافل نبودهاند. شخصیتها و مفاهیم اساطیری در شعر حافظ برخوردار از یک تطور معنایی هستند که اغلب در خدمت تعمیق و توسعه باورهای عرفانی میباشند. این مفاهیم ضمن اینکه نوعی رجعت به گذشتههای فکری و آیین ایران است، اما رویکرد عرفانی آن نیز نوعی تجدید حیات معرفتی در حوزه مفاهیم معرفتی اسلامی حساب میآید. لذا همچنان که بسیاری از مقولههای اساطیری به جهت پویایی و سیال بودن و عدم تقید به زمان و مکان در ادوار گوناگون و در قالبهای بعضا متفاوت حضوری آشکار دارند؛ عرفان نیز با در نظر داشتن نکاتی که گفته شد این ویژگی را همانند اسطوره خواهد داشت تا سایر حوزهها و قالبهای فکری را تحتالشعاع قرار داده و یا احیانا با خود همراه نماید و این دو در بسیاری از مواضع توامان در راستای کمالخواهی انسان گام برمیدارند. عمدتا هر دو مفهوم برای دستیابی به ماندگاری و جاودانگی خود به روایات روی میآورند و رویکرد به هنر نیز در هر دو به چشم میخورد. لذا غزلهای حافظ را از این منظر نیز میتوان مورد تحلیل قرار داد. اما به جهت گستردگی دامنه بحث، نگارنده ناگزیر است در این مقاله، به همگرایی اسطوره و عرفان صرفا در وجه تاویلپذیری آن دو در دو مقوله جمشید و جامجم اکتفا نماید.
کلیدواژگان: تاویل پذیری، عرفان، اسطوره، همگرایی، جام جم، جمشید، حافظ -
صفحه 49
جامعهشناسان معتقدند حیات اجتماعی بشر در قالب جامعههای شکار کننده و گردآورنده خوراک شروع شده و به تدریج با تغییرهای اجتماعی پیچیده شده است. خط سیر داستانی شاهنامه فردوسی نیز دارای همین ویژگی است، داستانهای شاهنامه از ابتداییترین نوع جامعه بشری یعنی جامعههای شکار و گردآورنده خوراک، شروع شده و کمکم انواع دیگر جامعه در اثر دگرگونیهای اجتماعی پدید آمدهاند. در این اثر، هر دوره به نام یکی از شاهان نامگذاری شده و اجتماعها در نتیجه ابداعهای مادی و معنوی بشر، گسترش یافتهاند. در این مقاله کوشیدهایم دورههای گوناگون تکامل هویت اجتماعی جامعهها را بهطورکلی و شکلگیری جامعه ایران را بهطور خاص از نگاه فردوسی بررسی نماییم بدین منظور، روش کیفی و بازنمایی اجتماعی را با استفاده از شیوه «محاکمات» به کار بردهایم و متن شاهنامه را بهعنوان داده، تحلیل کردهایم. در فرآیند بازنمایی یک اثر ادبی، با توجه به زندگینامه پدید آورنده و تجربههای او چهارچوبی تهیه میشود که با استفاده از آن میتوان جهان متن را بازسازی و تفسیر نمود. در پژوهش حاضر با این شیوه به بازنمایی و استخراج مفاهیم جامعهشناختی موجود در شاهنامه پرداختهایم. نتایج این اثر، نشاندهنده گذار انسان از جامعههای شبانی و ورودش به دوران پادشاهان مختلف، همراه با تغییرهای اجتماعی سریع میباشد. اگرچه، در دوره فردوسی علم جامعهشناسی به منزله یک شاخه علمی وجود نداشته، نظریههای امروزین جامعهشناسان درباره شکلگیری زندگی اجتماعی در حماسه او بازسازی شده است. این نظریهها بیانگر سیر شکلگیری هویت جمعی، گسترش همه جانبه،همبستگی ملی، تشکیل جامعه ایران و دگرگونیهای آن در طول تاریخ فرهنگ بشر میباشد و با استفاده از طراحیهای اجتماعی نگارندگان یعنی مفاهیم کاربردی جامعهشناسی، به تصویر کشده شده است.جامعهشناسان معتقدند حیات اجتماعی بشر در قالب جامعههای شکار کننده و گردآورنده خوراک شروع شده و به تدریج با تغییرهای اجتماعی پیچیده شده است. خط سیر داستانی شاهنامه فردوسی نیز دارای همین ویژگی است، داستانهای شاهنامه از ابتداییترین نوع جامعه بشری یعنی جامعههای شکار و گردآورنده خوراک، شروع شده و کمکم انواع دیگر جامعه در اثر دگرگونیهای اجتماعی پدید آمدهاند. در این اثر، هر دوره به نام یکی از شاهان نامگذاری شده و اجتماعها در نتیجه ابداعهای مادی و معنوی بشر، گسترش یافتهاند. در این مقاله کوشیدهایم دورههای گوناگون تکامل هویت اجتماعی جامعهها را بهطورکلی و شکلگیری جامعه ایران را بهطور خاص از نگاه فردوسی بررسی نماییم بدین منظور، روش کیفی و بازنمایی اجتماعی را با استفاده از شیوه «محاکمات»[1] به کار بردهایم و متن شاهنامه را بهعنوان داده، تحلیل کردهایم. در فرآیند بازنمایی یک اثر ادبی، با توجه به زندگینامه پدید آورنده و تجربههای او چهارچوبی تهیه میشود که با استفاده از آن میتوان جهان متن را بازسازی و تفسیر نمود. در پژوهش حاضر با این شیوه به بازنمایی و استخراج مفاهیم جامعهشناختی موجود در شاهنامه پرداختهایم. نتایج این اثر، نشاندهنده گذار انسان از جامعههای شبانی و ورودش به دوران پادشاهان مختلف، همراه با تغییرهای اجتماعی سریع میباشد. اگرچه، در دوره فردوسی علم جامعهشناسی به منزله یک شاخه علمی وجود نداشته، نظریههای امروزین جامعهشناسان درباره شکلگیری زندگی اجتماعی در حماسه او بازسازی شده است. این نظریهها بیانگر سیر شکلگیری هویت جمعی، گسترش همه جانبه،همبستگی ملی، تشکیل جامعه ایران و دگرگونیهای آن در طول تاریخ فرهنگ بشر میباشد و با استفاده از طراحیهای اجتماعی نگارندگان یعنی مفاهیم کاربردی جامعهشناسی، به تصویر کشده شده است.
کلیدواژگان: فردوسی، شاهنامه، تقسیم کار اجتماعی، توسعه تغییرهای اجتماعی، خشونت، آگاهی، ایران -
صفحه 73
دوران صفوی نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار میرود و از آن میتوان بهعنوان شروع مرحله جدیدی در تاریخ ایران دوران اسلامی یاد کرد. در این زمان دو عنصر مهم و برجسته یعنی «مذهب تشیع» و «هویت ملی» در ایران تجلی یافت. تا پیش از صفوی و به جز در برههای کوتاه یعنی در دوره آلبویه و فراهم آمدن زمینههایی در دوران ایلخانان، مذهب رسمی در ایران، مذهب تسنن بود و با روی کار آمدن حکومت صفوی مذهب و ایدیولوژی حاکم بر ایران تغییر کرد. در کنار این دگرگونی مذهبی، هویت از یاد رفته ایرانیان نیز پس از حدود نه قرن از سقوط ساسانیان تا روی کار آمدن صفویان، دیگر بار و با رنگ و بوی اسلامی زنده شد. در این زمان هنرمندان سنتی جامعه صفوی بهخصوص هنرمندان فلزکار، نیز نشانهها و نمادهای مذهب تشیع و هویت ملی و ایرانی (رواج شعر و ادبیات فارسی بهعنوان نمودی از هویت ملی) را در آثار و دست ساختههای خود نمایان کردند. در این مقاله به بررسی و تحلیل محتوای آثار فلزی دوران صفوی با رویکرد مذهب تشیع و هویت ملی پرداخته میشود. خاطرنشان میشود که رواج اشعار و متون فارسی با خط ایرانی نستعلیق مصداق هویت ملی در نظر گرفته شده است.دوران صفوی نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار میرود و از آن میتوان بهعنوان شروع مرحله جدیدی در تاریخ ایران دوران اسلامی یاد کرد. در این زمان دو عنصر مهم و برجسته یعنی «مذهب تشیع» و «هویت ملی» در ایران تجلی یافت. تا پیش از صفوی و به جز در برههای کوتاه یعنی در دوره آلبویه و فراهم آمدن زمینههایی در دوران ایلخانان، مذهب رسمی در ایران، مذهب تسنن بود و با روی کار آمدن حکومت صفوی مذهب و ایدیولوژی حاکم بر ایران تغییر کرد. در کنار این دگرگونی مذهبی، هویت از یاد رفته ایرانیان نیز پس از حدود نه قرن از سقوط ساسانیان تا روی کار آمدن صفویان، دیگر بار و با رنگ و بوی اسلامی زنده شد. در این زمان هنرمندان سنتی جامعه صفوی بهخصوص هنرمندان فلزکار، نیز نشانهها و نمادهای مذهب تشیع و هویت ملی و ایرانی (رواج شعر و ادبیات فارسی بهعنوان نمودی از هویت ملی) را در آثار و دست ساختههای خود نمایان کردند. در این مقاله به بررسی و تحلیل محتوای آثار فلزی دوران صفوی با رویکرد مذهب تشیع و هویت ملی پرداخته میشود. خاطرنشان میشود که رواج اشعار و متون فارسی با خط ایرانی نستعلیق مصداق هویت ملی در نظر گرفته شده است.
کلیدواژگان: مذهب، هویت، هنر فلزکاری، دوره صفوی -
صفحه 101
این مقاله به تحلیل پدیدارشناسانه هویت رزمنده ایرانی و تاثیر آن بر جنگ آینده میپردازد. رزم ایرانی از خصلتهای ویژهای همچون یکتاپرستی، برجستگی دوگانه خیر و شر، معاداندیشی، استشهاد و میهندوستی برخوردار است. این خصلتهای ویژه ریشه در هویت ایرانی اسلامی دارد که تاثیری ویژه در جنگهای آینده دارد.در جنگهای آینده از آنجا که بر فنآوری و انسان تکیه اساسی میشود و احتمالا شکافی جدی به لحاظ فنآوری بین کشورها وجود دارد، لذا کارگزار اصلی آن یعنی انسان از اهمیت برخوردار میگردد. با محوریت کارگزار انسان، دوگانه هویت غیریت صورتبندی میگردد.مقاله پیش رو به تبیین نقش هویت در صورتبندی رزم ایرانی در جنگ آینده میپردازد و جنگ آینده را در بستر مواجهه هویت غیریت بازسازی میکند. بنابراین ابتدا هویت تعریف و بازشناسی میگردد، سپس خصلتهای رزم ایرانی که ریشه در هویت ایرانی اسلامی دارد تبیین میگردد.از آنجا که پدیده جنگ، مواجهه براندازه هویت و غیریت (دشمن) است، لذا اهمیت مولفه هویت برای بقاء عیان میگردد. این مقاله ضمن بازسازی روششناسانه مولفههای هویتی رزم ایرانی به تبیین الگوی رزم ایرانی در جنگ آینده میپردازد. در این بازسازی بیشتر بر تحلیل هویت حقجوی رزم ایرانی و تاثیر آن بر جنگ آینده تاکید خواهد شد.
کلیدواژگان: هویت، جنگ آینده، ثنویت گرایی، رزم ایرانی، توحید گرایی -
صفحه 127
مفهوم هویت ملی یکی از مفاهیم حساس و بسیار مهم در عرصه مطالعات سیاسی و اجتماعی است و در دهههای گذشته بهطور نسبتا وسیع با رویکردهای مختلف مورد کنکاش علمی قرار گرفته است. اما عمده مطالعات انجام شده این مفهوم را با توجه به نظریههای مرتبط با دوران دولت ملت و بهطور دقیقتر پیش از مطرح شدن مباحث جهانیشدن مورد توجه قرار دادهاند. این مطالعه سعی دارد تا ضمن توجه به مطالعات و نظریات پیشین، هویت ملی را در عرصه فرایند جهانیشدن مورد مطالعه قرار دهد. از آنجا که این فرایند ابعاد مختلفی را در بر میگیرد، مطالعه حاضر به بررسی رابطه سبک زندگی بهعنوان پدیدهای مدرن و مرتبط با فرایند جهانیشدن با هویت ملی پرداخته است. در جمعآوری اطلاعات از روش پیمایشی استفاده شد و پرسشنامهای که شامل سوالات زمینهای، رفتاری و نگرشی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر شیراز بود، ارایه گردید. اطلاعات مورد نیاز با شیوه نمونهگیری تصادفی نظاممند از یک نمونه 435 نفری از دخترها و پسرهای دبیرستانی به دست آمد. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که متغیرهای سبکهای مذهبی و هویت بدن بر روی هم نزدیک به 19 درصد تغییرات هویت ملی را تبیین میکنند.
کلیدواژگان: سبک زندگی، هویت ملی، اوقات فراغت، جهانی شدن، مدیریت بدن، فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی -
صفحه 153
انقلاب اسلامی بهعنوان پدیدهای مهم در تاریخ معاصر، تاثیر زیادی بر ذهن و زبان شاعران در خصوص هدف و رسالت ادبیات داشته است. تحولات سالهای آغازین انقلاب، شعر فارسی را به طور خیره کنندهای به سوی تعهد هنری و پرهیز از اندیشه هنر برای هنر پیش برد؛ به طوری که شعر محتوامدار و متعهد، گفتمان غالب در دهه اول بود. اما در دهه دوم، به دلایلی مختلف شرایط تغییر کرد. هدف از این پژوهش، بررسی جامعهشناختی این عوامل و نشان دادن شاخصههای این تغییر در دهه دوم پس از انقلاب است. پایان یافتن جنگ تحمیلی، رحلت امام خمینی(ره)، تغییر در سیاستهای داخلی و خارجی دولت پس از جنگ، تحول در جریان روشنفکری دینی و تغییر در ساختار جمعیتی ایران از جمله عواملی هستند که شعر فارسی را از محتوامداری به سمت فرمگرایی پیش برد و آن را در قالب گرایشهایی نظیر شعر حرکت (پست مدرن)، شعر گفتار، شعر رمانتیک و... عرضه کرد. ضمن اینکه در شعر متعهد نیز در دهه دوم، تغییرات محسوسی ایجاد شد و احساس تعهد اجتماعی پررنگتر شد.
کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، جامعه شناسی، شعر، فرم گرایی، تعهد - معرفی و نقد
-
صفحه 177
کتاب «سیاست مجازی: هویت و اجتماع در فضای مجازی»، مجموعهای علمی است که توسط تعدادی از دانشگاهیان امریکایی، استرالیایی و نیوزلندی پیرامون واقعیت مجازی و نشانگان آن در جامعه نگاشته شده است. این اثر در سال 2007 میلادی توسط دیوید هلمز مدرس ارشد جامعهشناسی در دانشگاه گریفیت در استرالیا و عضو وابسته دانشگاههای ملبورن و ادینبورگ تدوین شده و توسط انتشارات راتلج در 248 صفحه انتشار یافته است.نویسندگان این اثر، جهان جدید و متناقضی را مورد بحث قرار میدهند که در آن واقعیتهای مجازی به نحوی عینی، فرهنگی و سیاسی بازنمایی میشود. ابعاد و خصیصههای فضایی، مادی و زمانمند این جهان و نقش واسط و سازندهای که به نحو مجازی گستره روابط اجتماعی را توسعه دادهاند، را مورد پژوهش قرار میدهند. ما درباره این روابط چگونه سخن میگوییم؟ کدام گونه از سیاستها مبتنی بر واقعیتهای فرا گرفته شده یا تجربه شده میتواند بر مبنای این تجربه توسعه یابد؟
-
صفحه 185
کتاب دو نظام سیاسی جغرافیایی در ایران (دولت مدرن امت اسلامی) نوشته رسول افضلی است که توسط موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران در سال 1388، در 268 صفحه چاپ و منتشر شده است. مولف در زمینه جامعهشناسی سیاسی دارای مقالاتی بوده و مطالعاتی در این زمینه داشته است. این کتاب دارای مقدمه و دوازده فصل به انضمام منابع و مآخذ و نمایه است. مولف در مقدمه کتاب به خلاء روشی در زمینه بررسی دولت پرداخته و با اشاره به نگرش «جامعهشناسی تاریخی» درصدد بررسی ماهیت و شکل متمایز دولت در ایران است و مدعی است که شکل متمایز دولت در ایران ناشی از ماهیت متمایز ایدیولوژیهای دولتساز است (ص س).
-
Page 3
The real aim of this study assessed the relevance of human values system and national identity of high school students (girls &boys) in Tehran. 330 students were randomly selected from five regions (north east, north west, middle, southeast &southwest) in Tehran. The instruments that were used in this study were two main questionnaires: A: the Alport, Vernon and Lindsey human values which contain 6 subscales (theoretical, economic, aesthetic, social, political & religious) B: national identity scale (Batmani) that assessed 7 dimensions of identities in the Iranian context (social, political, religious, historical, geographical, lingual &cultural). Results revealed that: - Significant relationship is observed between girls and boys in theoretical, economic, aesthetic& political values. The comparative study of values system shows that boy students have got more scores in theoretical, economic, political & religious values than girls. - Boys were proved to be significantly different from girls in terms of social, political, historical & lingual identities. But in national, religious, geographical &cultural identity there is no significant difference.
Keywords: Human values system, Identity, National Students, Iran -
Page 27
According to sociology, the convergence and process of mankind's thought have witnessed ups and downs from the very beginning including the three Divine, Philosophical and Positivist stages. The convergence in various branches of science and in contemporary Humanities in particular is vividly clear. Despite differences in their surface structure, they enjoy common origins. Therefore, it could be said that issues such as Myth and Mysticism, though different on the surface, are the epitome of Iranian identity which go together in its various aspects such as the symbolic dimension of language, interpretability, narration, artistic approach, closeness to religious texts and so on. The congruity shows itself mainly in the realm of literature and poetry, and many poets including Hafez were not ignorant of the issue. The mythical concepts and figures in Hafez's poems have a multiplicity of meanings, which help deepen and develop mystical beliefs. While the concepts are in one sense a reference to the rites and rituals of the ancient Iran. Their mystical approach is considered as a rebirth of cognitional concepts. Hence, as many mythical issues maintain strong presence in different eras due to dynamism and independence from time, place or ethnicity, mysticism has likewise overshadowed various realms, domains and mentalities. And the two have taken steps toward human beings' idealism side by side. Both Myth and Mysticism embrace narrations to perpetuate themselves and also take an artistic approach. Thus Hafez's poems may be studied for this. However, to narrow down, The research has to deal with the convergence of Myth and Mysticism on its interpretability aspects of Jamshid and jam-e-jam.
Keywords: Interpretability, Mysticism, Myth, Convergence, Jam-e-jam, Jamshid, Hafez -
Page 49
Sociologists believe that social life of human beings is started with hunting and gathering food societies and then it has been complicated by social changes in the course of time. The trajectory of the Shahnameh stories reflects this feature exactly. These stories begin with the most primitive types of societies (hunting and gathering food societies) and through social changes develop into other societies named after kings. Social changes in their turn are the result of material and intellectual innovations. In this research attempt has been made to discuss different periods of the evolution of societies and specifically Iran from the viewpoint of Ferdowsi. To this end we chose qualitative method and mimesis technique. In representing a literary text we make use of other writings of the author and his experiences to prepare a framework for reconstructing and interpreting the text. This research used the same technique to represent and elicit sociological concepts of the Shahnameh. Results show the transition from pastoral communities to the era of kings which is coincident with rapid social changes. Although sociology has not been a scientific discipline at that time, the evolution of social life is depicted so vividly in the Shahnameh that it indicates collective identity, national solidarity, formation of Iranian society and it's changes in the history of mankind.
Keywords: Ferdowsi, Shahnameh, Social Division of Labor, Development, Social changes, Violence, Conciseness, Iran -
Page 73
Safavid period is a turning point in Iranian history. As it can begin a new stage in the history of Iran during the Islamic cited. At this time featuring two important elements that "Shia"and "national identity" was evident in iran. Before the Safavid, Iran's official religion, was Sunni. With being governed by religion and ideology of Safavid Iran's ruling changed. Besides the transformation of religious identities of the Iranians forgotten about nine centuries after the fall of the Sassanid to the Safavid coming, was revived. At this time, traditional artists, especially artists metalworking, as well as signs and symbols Shia and Iranian national identity was revealed in his works. This article reviews and analyzes the effects of metal content with an emphasis Shia Safavid Period and national identity are paid.
Keywords: Religion, Identity, Metalwork Art, Safavid era -
Page 101
This article offers an epistemological analysis of the identity of Iranian warrior and its effect on the future war. Iranian combat embodies characteristic features such as monotheism, prominence of dichotomy of the good and the evil, resurrectionism, martyrdom, and patriotism. These features stem from Iranian-Islamic identity, which has a special and amazing effect on future wars. Since the basic reliance is on technology and human in the future war, and there will probably be a serious gap between our enemy and us, the major agent of the war i.e. human will be important. With the significance of a human agent, the duality of identity-strangeness is formulated. The rapid evolutions in technology and the globalization of culture and politics have spread their heavy shadow on the pattern of future war; therefore, other features of future war are ambiguity and concealment. This article explains the role of identity in the future war. First, "identity" will be defined and recognized and then, the traits of Iranian combat that stem from Iranian-Islamic identity are described. Identity is the point of strength in Iranian combat. Since the phenomenon of war is the down-falling confrontation of identity and strangeness (as the enemy), identity acquires evident importance. This article introduces a noteworthy method for the recognition of the pattern of Iranian combat in the future war by offering a methodological reconstruction of identifying elements of Iranian combat. In this reconstruction, the analysis of the righteous identity of Iranian combat and its effect on the future war is emphasized.
Keywords: Identity, war, duality postulate, Iranian combat -
Page 127
National identity is one of the most important and sensitive concepts in political and social studies which is discussed and explored by lots of scientific approaches during last decades. But most of the studies have assessed this concept only with respect to nation-state era and exactly before globalization process. This study tries to examine national identity in globalization process, although it considers past theories and studies. While globalization takes many dimensions, so this study investigates the relationship between life style as a modern phenomenon with respect to globalization and national identity. In data collection, the survey method and self reported questionnaire, which included contextual, behavioral, and attitude questions, was used. Statistical population was all secondary students in Shiraz city. Required data was gathered by stratified random sampling among 435 high school students. The results showed that religious styles and body identity variables explained nineteen percent of the variations of national identity.
Keywords: Life style, National identity, Leisure time, Globalization, Body management, Information, communication technologies -
Page 153
Islamic revolution as an important phenomenon has traced on mind and language of poets about of the cause prophecy of literature. The evolutions in the initial years of revolution, conducted the Persian poets to onus in art and diet from strict art and underwriter poem was dominant discourse in the first decade. But the situation changed in second decade. In this research has tried to show the ingredient of this conversion. Spend the war, death of the imam, change in post-war government, foreign and national policies, change in the religious intellectual current and conversion in the social structures are some of the ingredient that changed the Persian poem to the form and diet of art onus in attitudes such as postmodern poem, sermon poem and romantic poem and also underwriter poem changed from ideological onus to the social onus.
Keywords: Islamic revolution, Sociology, Poetry, Formalism