فهرست مطالب

اکتشاف و تولید نفت و گاز - پیاپی 72 (مهر 1389)

ماهنامه اکتشاف و تولید نفت و گاز
پیاپی 72 (مهر 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/08/01
  • تعداد عناوین: 15
|
  • سرفصل های ویژه
  • نفت و هشت سال دفاع مقدس / فرصتی برای ظهور توانمندی های صنعت نفت
    اسحق رویور صفحه 2
    «هفته دفاع مقدس و سی امین سالروز شروع جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران که یادآور هشت سال مقاومت دلاور مردان ایران زمین در برابر تجاوز دشمن بعثی است بر زحمت کشان صنعت نفت و آزاد مردان و زنان ایرانی گرامی باد». هفته ای که در کلام رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای؛ نمودار مجموعه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است.
  • صفحه 6
    اکتشاف منابع هیدروکربوری در تمام گستره آبی و خشکی سرزمینی ایران، پشتوانه فعالیت های شرکت ملی نفت و پایه و اساس تولید نفت و گاز کشور است. تاریخچه اکتشاف نفت در ایران با واگذاری امتیازات در اواخر دوره قاجاریه و عقد قرارداد دارسی همراه است، اما فرآیند اکتشاف منابع هیدروکربوری در تاریخ صد ساله صنعت نفت ایران، مسیری بر چالش بوده و فراز و فرودهای فراوانی را طی نموده است. سال های وقوع جنگ جهانی اول و دوم، دوره مناقشات بین ایران و شرکت های خارجی از جمله شرکت نفت بریتانیا، سال های استیلای شرکت های عامل نفت بر منابع ایران و دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از مهم ترین دوره های افت اکتشاف نفت و گاز در کشور بوده است.
  • وحید دخانی صفحه 8
    همان طور که در قسمت قبل اشاره شد، در پی انفجار و آتش سوزی دکل حفاری D eepwater Horizon در خلیج مکزیک و نشست نفت، مسئولین شرکت بی بی و مقامات دولت آمریکا با چالش عظیمی روبه رو شدند. طولانی شدن روند مهار چاه، افکار عمومی را با سوالات جدیدی درباره روش های اجرا شده توسط این شرکت و عملکرد آن درخصوص این بحران، روبه رو ساخت. در این قسمت فعالیت های انجام شده توسط شرکت بی بی برای مهار چاه صدمه دیده و پاک سازی لکه های نفتی در نواحی آسیب دیده از نفت بیان می شود؛ در ادامه به پیامدها و عواقب اقتصادی و زیست محیطی این حادثه اشاره خواهد شد.
  • مجتبی صابری صفحه 14
    در صنعت نفت نیز مانند هر سازمان پویای دیگر، سه عامل اساسی فن آوری، فرایند و افراد نقش کلیدی بر عهده دارند. ولی با توجه به این که صنعت نفت یک صنعت کلان و یکپارچه است که از صنایع بالادستی تا پایین دستی را در یک مجموعه منسجم شامل می شود، بنابر این به منظور داشتن توسعه واقعی و پایدار، برای سه عامل یاد شده در سطح کلان، به طرحی جامع و یکپارچه نیاز مبرم و حیاتی دارد. هر روزه برای حل مشکلات، انواع پاردایم های نوین از در و دیوار سازمان ها وارد می شوند. این پارادایم ها وقتی با روش های سنتی به کار بسته می شوند، نه تنها دردی از جسم رنجور سازمان نمی کاهند بلکه توان کار و تلاش برای انجام امور را از سازمان گرفته و معطوف به خود می نمایند. بعد از مدتی این پارادایم ها به فراموشی سپرده شده و دوباره اوضاع سایق به همراه بدبینی کارکنان ادامه می یابد.
  • علی خواجوی صفحه 16
    روزانه بیش از 42 میلیون بشکه نفت خام، معادل 53 درصد از کل نفت تولید شده در جهان، از پنج تنگه حیاتی عبور داده می شود. سه نقطه نخست این تنگه ها به تنهایی سهمی معادل 46درصد از کل عرضه جهانی نفت خام را به خود اختصاص داده اند. قطع عبور جریان نفت از هر یک از مسیرهای اصلی صادراتی، می تواند تاثیر بسیار قابل توجهی بر اقتصاد جهانی و قیمت نفت خام داشته باشد. در این میان، تنگه هرمز واقع در خلیج فارس با ظرفیت انتقال 17میلیون بشکه در روز، پیش از 20 درصد از کل تقاضای جهانی نفت خام را در اختیار داشته و در واقع نخستین و مهم ترین نقش را در نقل و انتقالات نفتی جهان برعهده دارد.
  • دکترمحمدرضا عادل زاده صفحه 19
    روش های تکمیل چاه در صنعت نفت و گاز بسیار متفاوتند و به ایده و روش کار افراد مختلف بستگی دارند. برنامه تکمیل هر چاه، پبش از آغاز عملیات حفاری آن شروع شده و تا فرا رسیدن مرحله تکمیل و حتی پس از آن یعنی تا زمان در مدار تولید قرار گرفتن چاه ادامه می یابد. یک برنامه تکمیل باید به گونه ای اجرا شود که با حداقل هزینه، بیش ترین تولید را برای مدت طولانی ممکن سازد؛ پس در نوشتن یک برنامه تکمیل چاه دو نکته اساسی باید مدنظر قرار گیرد:1- تولید موثر و بهینه سیالات سازند2- صرفه جویی در هزینه ها و عملیات تعمیر چاه با آینده نگری در برنامه ریزی هاو...
  • استراتژی تکنولوژی شرکت های نفتی / مطالعه موردی استراتژی تکنولوژی و حوزه فن آوری های بهره برداری نفت و بهینه سازی تولید
    مجتبی کریمی صفحه 24
    با توجه به روند کاهشی ذخایر مخازن و به پایان رسیدن تولید به روش طبیعی در اکثر میادین نفت و گاز دنیا، دست یابی به فن آوری های از دیادبرداشت از یک سو و به کارگیری روش های بهینه سازی تولید و بهره برداری از سویی دیگر، از جمله استراتژی های شرکت های بزرگ نفتی به حساب می آیند که مطالعه و تحقیق روند بهره برداری و بهینه سازی تولید نفت و معرفی الگوهای موفق جهانی، گاهی مثبت و مهم در این حوزه است. مطلب پیش رو به بررسی استراتژی تکنولوژی و فن آوری های حوزه بهره برداری نفت در شرکت آرامکو عربستان و همچنین روند ارتقا سطح فن آوری در این شرکت می پردازد. آرامکو، استراتژی و اهداف بلند مدتی را در عرصه افزایش ظرفیت تولید و بهینه سازی بهره برداری دنبال می کند. دلیل انتخاب آرامکو برای این بررسی، این است که این شرکت ملی در نظر دارد در آینده ای نزدیک در لیست صادرکنندگان فن آوری نفتی در جهان قرار گیرد و در مطرح نمودن نام خود به عنوان یک شرکت ملی بین المللی، اقدامات فنی-مدیریتی را آغاز نموده است.
  • اخبار
  • مقالات
  • محسن مهرکی، حسن عاشوری، ابوذر موسوی، بابک مرادی صفحه 38
    پدیده مخروطی شدن در مخازن نفتی و گازی، عموما تحت رانش آب و کلاهک گازی رخ می دهد. مخروطی شدن آب در چاه های نفتی ایران یکی از مسایل و مشکلات اساسی است که بر تولید نهایی، افزایش هزینه های عملیاتی و بروز مشکلات زیست محیطی تاثیر فراوانی دارد. پیش از شروع تولید از مخزن، سیالات مخزنی تحت شرایط تعادل بوده و سطح تماس آن ها بدون تغییر است؛ اما با تولید از مخزن، هنگامی که نیروی ویسکوز در جهت عمودی بر نیروی ثقلی غلبه می کند. جابه جایی سطوح تماس و پدیده مخروطی شدن روی می دهد. در این مطالعه پارامترهای موثر بر پدیده مخروطی شدن از جمله خواص سیال، سنگ مخزن و همچنین پارامترهای مربوط به چاه در یکی از مخازن نفتی غرب ایران بررسی و شبیه سازی شده است. نتایج نشان می دهند که خواص ترشوندگی، نسبت تحرک پذیری، نسبت گرانروی، نسبت نفوذ پذیری، اختلاف دانسیته، دبی تولید و نسبت رخنه، به ترتیب بیش ترین تاثیر را بر زمان میان شکنی و درصد تولید آب دارند. همچنین پارامترهایی مقل قدرت و اندازه آبده و فشار مویینگی، تقریبا تاثیری بر پدیده مخروطی شدن نداشته و قابل صرف نظرند.
    کلیدواژگان: مخروطی شدن آب، دبی تولید، خواص سیال و سنگ، شبیه سازی
  • امیر قاسم زاده، غلامعباس صفیان، عباس محمد حسینی سی سخت صفحه 52
  • صفحه 75