فهرست مطالب

پژوهش ادبیات معاصر جهان - پیاپی 58 (تابستان 1389)

نشریه پژوهش ادبیات معاصر جهان
پیاپی 58 (تابستان 1389)

  • پژوهش ادبیات معاصر جهان
  • 180 صفحه، بهای روی جلد: 12,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/12/22
  • تعداد عناوین: 10
|
  • جمشید آذری ازغندی صفحه 5
    تصور چیست؟ تصاویر ذهنی چگونه شکل می گیرند؟ چگونه حاصل تصور به شکل اثر هنری یا ادبی ظهور می یابد؟ چه عواملی باعث می شوند که کسی دنیای تصور را بر دنیای واقعی ترجیح داده، آن را هدف «انتخاب» خویش قرار دهد، و در نهایت هنرمند و یا نویسنده شود این ها سؤالاتی است که ژان پل سارتر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی را درسال های1920 تا 1940 به خود مشغول کرده بود و پس از آن نیز در ابعادی دیگر محور آثاری شد که او به زندگی نویسندگان و شاعران اختصاص داد. سارتر اندیشه خود را در زمینه تصور بر اساس چگونگی «آگاهی» از تصاویر ذهنی گذاشت و با تاکید بر «وجود» این تصاویر و ارتباط آن ها با تجربه های واقعی فرد، دنیای تصور را دنیایی دور از دسترس و نتیجه «نفی دنیای عینی» دانست. سپس به نوشتن زندگینامه پرداخت تا نظریه های خود را محک زند و با جستجو در عللی که یک فرد را به دنیای تصور و سپس به «حرفه نویسندگی» می کشاند، جایگاه نویسنده، و جایگاه خود را به عنوان نویسنده، مورد ارزیابی قرار دهد.
    کلیدواژگان: تصویر ذهنی، آگاهی، واقعیت، نفی واقعیت، هنر، ادبیات، نویسنده
  • یدالله آقاعباسی صفحه 31
    امپراتوران یا به گفته مولانا «پادشاهان ظاهر» مظهر نفس و بنده هوی و شیطانند که بر خویشان خود نیز ابقا نمی کنند. امپراتور جونز در نمایشنامه ای از یوجین اونیل به همین نام، کاریکاتوری از پادشاهان ظاهری است که در پایان امپراتوری پوشالی خود، از شبی هولناک می گذرد و در آن پس از تجسم صحنه هایی از اعمال جنایتکارانه خود، سرانجام به چنگ انقلابیون گرفتار می شود. جونز در سلطنت کوتاه خود، همچون همه پادشاهان ظاهری، نه بر داد که بر طلسمی متکی است که همچون توهمی، هم او و هم بومیان را اسیر خود کرده است. طلسم گلوله ای نقره ای است که امپراتور جز با آن به چیزی هلاک نمی شود. همچون توهمی که مکبث نیز با باور به پیشگویی خرافه جادوگران بدان گرفتار بود. در مقاله زیر نمونه هایی از این توهم در پادشاهان ظاهری،همچون امپراتور جونز، مکبث، پرگونت و اوزیماندیاس در نمایشنامه هایی از اونیل، شکسپیر و ایبسن و شعری از شلی، با نگاهی به همین مفهوم در ادبیات ایران پیگیری شده است.
    کلیدواژگان: امپراتور جونز، توهم، پادشاهان ظاهری، مکبث، پرگونت، اوزیماندیاس
  • موسی احمدیان، محمد مهدی کاشانی صفحه 43
    رمان چهره مرد هنرمند در جوانی، مراحل رشد روحی هنرمند جوان را به تصویر می کشد. جویس در این تصویر نگاری از پیشینه های عرفانی، به ویژه زیبایی شناسی عرفانی آکویناس، و نیز از مشرب عارفان بزرگی چون برونو و اگوستین قدیس بهره گرفت، و به زیبایی شناسی عرفانی هنررسید. با این پیش زمینه، وی در این رمان، چهره هنرمندی را می نگارد که بینش زیبایی شناسی هنری او عرفانی است؛ با این بینش به شهود می رسد و هنرمندی عارف می شود. مقاله حاضر به بررسی این رمان از دیدگاه زیبایی شناسی عرفانی می پردازد و روند رشد روح هنرمند را تا رسیدن به کمال الهی، که از نظر جویس بالاترین مرتبه رشد روحی و لازمه هنرمند شدن است، باز کاوی می کند. وی این مراحل را در فرایند رشد روحی هنر مند جوان، استیون ددالوس شخصیت اصلی داستان، تا رسیدن به مراتب شهود عرفانی و آفرینندگی هنری نشان می دهد. در پایان، مقاله به این نتیجه می رسد که نگاه زیبایی شناسی این هنرمند با گذار از سه ویژگی «تمامیت»، «هماهنگی»، و «درخشندگی» کامل می شود و روح او را در اوج کمال، شهود و تجلی زیبایی به پرواز در می آورد و او هنرمندی عارف می شود.
    کلیدواژگان: زیبایی شناسی، زیبایی شناسی عرفانی هنر، رشد روحی، آفرینش هنری، کمال الهی، هنرمند عارف
  • آذین حسین زاده صفحه 67
    فرانسوا موریاک، نویسنده نامی فرانسوی و برنده جایزه نوبل ادبیات، برخلاف بسیاری از معاصرانش، چندان در ایران شناخته شده نیست. دراین مقاله، تلاش شده است تا با تاکید بر دیدگاه او نسبت به دو داستان پرداز مطرح هم عصرش، مارسل پروست و آندره ژید، گامی در شناخت بهتر او برداشته شود. موریاک براین باور است که احساس یاس و همچنین فقدان خداباوری در آثار این دو نویسنده که، به تعبیری، بازتاب بحران دین باوری در قرن بیستم است، باعث شده تا آن ها در روند شخصیت پردازی و پیرنگ سازی از چارچوبی استفاده کنند که مفهوم ایمان و امید به آینده و نجات به هنگام بروز مصائب در کمترین حد ممکن باشد.
    کلیدواژگان: فرانسوا موریاک، ادبیات تطبیقی، خداباوری، شخصیت پردازی، آندره ژید، مارسل پروست
  • هدیه حسینی، محمدتقی غیاثی صفحه 83
    مقاله حاضر به بررسی و معرفی سنت فکری و نظام معرفتی دو شاعر و پژوهشگر از دو جغرافیای فرهنگی متفاوت یعنی مولانا، شاعری از سنت فکری شرق، و ژاک سالومه، محققی از سنت فکری و نظام معرفتی غرب، می پردازد. آنچه منجر به این مقایسه شده، اقتباس ادبی سالومه از قصه «طوطی و بازرگان» مولانا در «قصه مرد عاشق»((Le conte de l''homme très amoureuxاست. او از این قصه همانی را درک می کند که سنت فکری او به شکل آموزه در ذهنش گماشته است. سالومه به قصه «طوطی و بازرگان» نگاهی مغرب زمینی دارد. به این معنا که در سنت های فکری مغرب زمین چندان به مباحث ماورایی، آن گونه که ما در عرفان و فلسفه شرق (نه صرفا ایران) به آن معتقدیم، نگریسته نمی شود. بلکه تاثیر فلاسفه انگلیسی به ویژه کسانی چون هابز، لاک و هیوم بر جریانات پس از خود، در فلسفه فرانسه محصولی به بار آورد که بیش از هر چیز نگاهی تجربه گرا و پوزیتیویستی را به همراه داشت. به این معنا که محسوسات و مشاهدات پایه اساسی اظهار نظرها و تحلیل های فکری قرار گیرد. در این مقاله، با استناد بر سابقه ادبیات عرفانی در غرب و بکارگیری تحقیقی جامع از نظرات این دو نویسنده و باتاکید برفصل مشترک عقاید تعلیمی آنان، به تحلیل تاثیر یکی ازارکان اساسی ادب عرفانی - «چگونه سخن گفتن»- توجه می گردد. این امر در شناسایی اقتدار فرهنگ و ادبیات غنی ایران در جوامع غربی سهم بسزایی دارد و بر این مدعا صحه می گذارد که ادبیات صوفیانه و تعلیمی ایران همواره مورد بهره برداری فرهنگی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: مولانا، سالومه، نظام معرفتی، سنت فکری، روح، جسم، طوطی و بازرگان
  • طلایه رویایی صفحه 103
    این مقاله به دنبال بررسی این مساله است که آیاشعر وشاعرانگی که آن را متعلق به قلمروی کلمه وزبان می دانیم، در تصویر نیزتحقق می یابند؟ بااین فرض که به همان گونه ای که درمتن نوشتاری می توان با به کارگیری ویژگی ها و روش هایی حتی ناخودآگاهانه موجد شاعرانگی شد؛ درتصویر نیزمی توان اصولی راجست وجو کرد که تصویروشئ را دریک نقاشی یاهر ترکیب بصری دیگربه شعر تصویری تبدیل کند. درپی پاسخ به این پرسش ها ومسائل وردیابی این مفاهیم درنقاشی، به آثار وآرای سوررئالیست ها توجه می شود، زیرا آن ها بیش ازهرجریان دیگری مدعی کشف این جوهر شاعرانه درهنر وادبیات اند، هرچندکه درآثارشان دامنه گستره تخیل، رویا و کشف، بسیار از مرزهایی که خود سوررئالیسم تعیین کرده، فراتر رفته است. مقاله بابررسی نظرات آن ها درکنار روش های برخی ازنقاشان سوررئالیست، علی رغم تفاوت های بسیاری که آثارشان بایک دیگر دارند به این نتیجه دست می یابد که جوهره های مشترک چون «باز گرداندن ارزش ازدست رفته رویا» و «باز یافتن چیزها، واژه ها واشیاء درخود و نه درنسبت باسایر چیزها»، چه درمتن و چه درتصویر، موجد شاعرانگی اند، درکنار ویژگی ها و روش هایی چون «نسبت دادن خواص غیرعادی به اشیای عادی»، «کنار هم گذاشتن اشیاء، مفاهیم و کلمات درظاهر بی ارتباط»، «به هم ریختن رابطه موضوع واثر»، «تحریف عمدی مقیاس ها»، «عوض کردن ماده اشیاء»، «استقبال ازحادثه و تصادف» و «تسلیم به ناخودآگاه و جنون» و...که همگی به وجودآورنده شعر تصویری اند. بدین ترتیب شعر تصویری، نه فرو کاستن تصویر وکلمه به یکدیگر ونه بازنمایی ذهن، که سازنده ذهن است واز این طریق، جهان نوینی را برای نگریستن می آفریند که عادت های دیداری رااز بین می برد، و ذهن اندیشیدن و نگریستن را تجربه می کند.
    کلیدواژگان: شاعرانگی، شعر تصویر، نقاشی، سوررئالیسم، رویا، جنون (عقل)، کشف
  • علی محمد محمدی صفحه 123
    این پ‍ژوهش دیدگاه های پژوهشگران در گستره های ادبیات، زبان شناسی، و آموزش زبان درباره هم کنشی ادبی با گفتمان انسانی را با رویکردی توصیفی، تحلیلی، و تطبیقی تجزیه و تحلیل کرده است. برای رسیدن به این هدف متغیرهای تجربه گفتمان، آثار آموزشی و پژوهشی گفتمان جامع اجتماعی ادبیات، شناخت انسان، منظورشناسی در چارچوب ادبیات و بینامتنی مطالعه شده اند. به کمک کشف الگوهای گفتمانی و منظور شناختی مختلف، استنباط آموزشی و پژوهشی مطالعه حاضر این است که از نظر محققان، گفتمان ادبی دارای نظام خلاق و گسترده ای از رابطه ها، راهبردها و روش شناسی خاصی است که منجر به شناخت جامع تر انسان می شود. تحلیل رویکردهای محققان، رابطه علت و معلولی بین متغیرهای ادبیات و نظام ارتباطی انسان را اثبات می کند. بنابر این، شناخت گفتمان ادبیات، به محقق در شناخت متغیرهای موثر در ارتباط انسانی کمک می کند. شناخت این پدیده ها مبانی تصمیم گیری در فرایندهای آموزشی و پژوهشی در گستره های ارتباطات بین فرهنگی مثل ادبیات، آموزش زبان، تربیت مترجم و ابعاد گوناگون مطالعات انتقادی در گستره های ادبیات، زبان و ترجمه را تحت تاثیر قرار داده و نشان می دهد که بدون توجه به مبانی و مقولات گفتمان منظورشناسی ادبی، تصمیمات مسئولان نظام آموزشی و پژوهشی کارایی لازم را نخواهد داشت. به دلیل این که منظورشناسی ادبی به عنوان گفتمان جامع اجتماعی باعث کشف، گسترش، و رشد و اعتلای امکانات، روش ها، و راهبردهای پژوهشی، آموزشی و یادگیری گشتالتی در این بخش از گستره های علوم انسانی گردیده است و مانع فرایند نا میمون جدایی و عدم ارتباط علوم با یکدیگر می شود.
    کلیدواژگان: منظور شناسی ادبی، گفتمان، آموزش هم کنشی های انسانی، روش شناسی، راهبردها
  • مونا هوروش صفحه 149
    پژوهش حاضر با بررسی همنوایی شبانه ارکستر چوب?ها از دیدگاه پسامدرنیستی، به طرح این موضوع می?پردازد که این رمان در عین برخورداری از ویژگی?های ادبیات داستانی پسامدرنیستی، در پیچ و تاب?های روایی خود جهانی را به تصویر می کشد که بسیاری از ارکان آن زاییده خرافات، باورها و تضادهایی است که مختص یک ذهن ایرانی است. این مقاله با استفاده از نظرات منتقدان برجسته مبحث پسامدرنیسم و با بهره?گیری از مفاهیمی چون برجسته سازی وجودشناسی، فراداستان، دور باطل، فروپاشی روایت های اعظم، قداست?زدایی، پارانویا، بی خودشدگی، غیاب، عدم قطعیت، بی?نظمی زمانی، و ازهم?گسیختگی نشان می?دهد که این ویژگی های پسامدرنیستی حاضر در رمان، نه مجموعه ای از تکنیک های عاریه ای، بلکه نتیجه طبیعی روایتی هستند که به آشفتگی ذهن انسان معاصر می پردازد که خود بازتاب کننده آشفتگی جهان اطراف اوست.
    کلیدواژگان: رضا قاسمی، همنوایی شبانه ارکستر چوب ها، پسامدرنیسم، رمان ایرانی، ادبیات داستانی
|
  • Page 5
    What is imagination and image? How is a mental picture formed? How does the product of imagination appear as an artistic or literary from? What are the factors that cause man to prefer the world of imagination over reality, making it, his/her choice and becoming an artist or a writer? These were the questions that made Jean-Paul Sartre busy between 1920 to 1940, and after that he was thinking about the lives of the poets and writers. Sartre has based his idea of imagination, on the quality of “Conscience” from mental images; emphasizing on the “existence” of these pictures, and their relationship with real experiences, he considers the world of imagination as a far fetched world and the result of “rejection of the concrete world.” Meantime, looking for the reasons that attract a person to the world of imagination and then to the “writing profession”, he evaluates the position of the writer and his own position as a writer.
  • Page 31
    Emperor Jones in ONiell's play passes through a terrible night in which he confronts with himself. Reviewing his actions, Jones is caught by revolutionaries. In his short reign, he was dependent on a spell that had captured him and his people. This delusion is what captures Macbeth's mind, too. This article investigates this illusion in Emperor Jones, Macbeth, Peer Gynt, and Shelley's poem, "Ozymandias", on the one hand, and in Persian literature, on the other. The objective is to see how different cultures comment on the fate of tyrants.
  • Page 43
    A Portrait of the Artist as a Young Man portrays stages of spiritual developments of a young artist. Based on some mystical backgrounds, particularly Aquinas’s mystical aesthetics, and referring to theosophists like Bruno and Saint Augustine, Joyce comes to a kind of mystical aesthetics of art. He, accordingly, depicts a young artist whose aesthetic attitude is mystical, encounters epiphany, and becomes a mystic artist. This article analyses Joyce’s novel from the perspective of his mystical aesthetics and shows the stages of the artist’s spiritual perfection up to Divine perfection, which according to Joyce is the final stage of spiritual development necessary for being an artist. These stages are represented in spiritual developments of a young artist, Stephen Dedalus, in five chapters of the novel in which he achieves the position of mystical epiphany and artistic creativity. Finally, the article concludes that the artist’s aesthetics, passing through stages of ‘integritas’, ‘consonentia’, and ‘claritas’, achieves its ultimate perfection and, thus, he becomes a mystic artist.
  • Page 67
    François Mauriac, a scholar and a famous French author and the winner of the nobel prize in literature,, unlike any of his contemporaries is not known in Iran. In this article, it has been attempted to know him better on the basis of his viewpoints toward two famous contemporaries, André Gide and Marcel Proust. Mauriac believes that these two writers incorporated a detailed reflection of religious crisis dominating the 20th century. This has caused some decline in the religious value of their work, deriving from the aesthetics which was undoubtedly the most influential aspect of their work.
  • Page 83
    The present paper examines the schools of thoughts of two poets and researchers from two different cultural geographies. In contrast with Molana, impressed by occidental school of thoughts, J. Salomé is a researcher with a different approach. The literary adaption of the anecdote "The Merchant and the parrot" from Masnavî by Salomé entitled "The tale of an infatuated man" denotes this belief that despite differences in their visions, they have commonpoints. To illustrate the point in occidental contemplative doctrine, metaphysical concepts have minute importance in contrast to the privilege of the same concepts in the beliefs of oriental mysticism and philosophy (not merely Iran). The influence of British philosophers on mainstream thinking, especially on French philosophy, resulted in positivism. Empiricism and observationhave been considered as the pillars of allegations and contemplative analyses. Focusing on the role of their common educational backgrounds and applying a comprehensive research on the ideas of Salomé and Molana, this research attempts to analyze the effect of one of the main elements of literary theosophy on western literature, and finally conclude that it has played a crucial role in recognizing the powerful culture and rich literature of Iran in western societies, endorseing the fact that Iranian Sufist and didactic literature has been exploited from a cultural standpoint.
  • Page 103
    Does the poetic (poetry), which is usually believed to belong to the realm of word and language; occur also in images and objects and embrace them? Or is the expression "poetic" considered for things and images? In order to answer these questions and trace back this concept in painting, this essay approaches surrealistic ideas and paintings because surrealism more than other artistic styles and schools claims to discover the essence of poetry in both literature and art, although in their artworks the reflection and development of imagination and dream expands beyond the borders that surrealism itself defined. This essay studies different methods and techniques of some surrealist painters i.e. "Magritte", "Dali" and "Max Ernst" who have very different ways to reflect poetic aspects in their paintings, although some common rules can be found in their work. Consequently this essay reveals the common features of poetics that are represented in both words and images, such as: recovering the lost value of dreams and regaining things to themselves, not in relation with other things, giving unusual specifications to usual things; assembling words, objects and concepts in an unrelated form and position, disarranging the relation between subject and artwork, surrendering to the unconscious, madness and accident… so the poetic images do not represent the mind but establish it. And through this establishment create a new world that destroys the visual habits, and encourages the mind to dive more deeply.
  • Page 123
    The present study is an attempt to offer a study of the researcher's views regarding the interaction between literature and human discoursal interactions through a comparative, descriptive, and analytical approach. Five variables of discourse experimentation, research and educational consequences, anthropology, pragmatics, and intertextuality are investigated. The results of the study reveal a cause and effect relationship between literature and the human discoursal interactions. From educational and scientific point of view, the study reveals that poetic discourse consists of a creative system of relationships, strategies, and a special methodology for the comprehensive exploration of the nature of human communication. Therefore, the exploration of the literary system would result in the proper and appropriate exploration of the human communication variables, which in turn would influence the decision making in the processes of curriculum development and research orientations in intercultural areas such as teaching foreign languages and literature, translator training, and critical studies in language, literature, and translation. Moreover, the results of the study show that without the application of the literary discoursal strategies and structures, educational and research outlooks in human communication will not work. Since, literature- as a comprehensive social discourse¬- helps the researchers discover and develop gestalt teaching, learning, and problem solving strategies and resources in the area of human interaction and stops the unfavorable separation of sciences. So, to solve the multivariate problems of human educational system, the authorities should assume an interdisciplinary outlook.
  • Page 149
    The Nocturnal Harmony of Wood Orchestra, Reza Ghassemi’s first Novel, is a rare example of Iranian postmodernist novel. Though the novel has a complicated structure, it is still well-crafted, readable and pleasing, a virtue that very often is not observed in Persian postmodernist novels. The present study analyzes the novel in the light of such terms as metafiction, ontological ambiguity, short circuit, the fall of grand narratives, decanonization, paranoia, absence, lack of certainty, and fragmentation. It hopes to conclude that The Nocturnal Harmony possesses all these characteristics of postmodernist fiction, not as an artificial collection of technical details, but as a natural consequence of narrating the confusion of a contemporary man who reflects the confusion of the world around him.
  • Contents
    Page 2
  • Abstracts
    Page 5