فهرست مطالب

فصلنامه اندیشه نوین دینی
پیاپی 18 (پاییز 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/07/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدباقر سعیدی روش صفحه 9
    اهتمام به کارکرد انگیزشی با حذف بعد واقع گرایی و معرفت بخشی آن، یکی از دیدگاه های نسبتا پرطرفدار در زبان دین قلمداد می شود که گروهی از فیلسوفان، جامعه شناسان و روان شناسان از آن پشتیبانی کرده اند. رویکرد این مقاله، بررسی و نقد دیدگاه فوق است که ضمن معرفی نظریه کارکردگرایانه در زبان دین و عناصر تشکیل دهنده آن، به پیامدهای این نظریه و تحلیل آن پرداخته است.
    کلیدواژگان: زبان دین، کارکردگرایی، تحلیل زبانی
  • حسین محمدی صفحه 27
    پژوهش حاضر به مقایسه تجربه دینی و شهود عرفانی می پردازد. تحلیل مفهومی تجربهدینی و نیز شهود عرفانی، مقدمه ای برای تحلیل ماهوی این دو امر است. «تجربه» به لحاظ کاربرد، تحول و به لحاظ حقیقت ذومراتب است که ژرف ترین مرتبه آن تجربه دینی است. مکاشفه، شهود و رؤیت نزد عرفا مفاهیم گوناگونی هستند. «مشاهده» سقوط حجاب و تجلی حق در قلب است که پس از مجاهدات و رفع رسوم و تعینات حاصل می شود. تحلیل دیدگاه های مختلف درباره ماهیت تجربه دینی و هویت شهود عرفانی نشان می دهد هر دو، امر باطنی هستند و اشتمال بر استهلاک، وحدت، هشیاری، غفلت زدایی و حضور، مؤلفه های مشترک آن دو است؛ یکی از اختلاف های مهم آن دو، شرایط حصول هر یک است. عرفای مسلمان در توصیف مشاهده عرفانی کموبیش یکسان سخن گفته اند؛ اما دانشمندان غربی در توصیف تجربه عرفانی اتفاق نظر ندارند.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، شهود عرفانی، قلب، حجاب، معرفت
  • فاطمه قدرتی، سعید رحیمیان صفحه 53
    سؤال از اینکه موسیقی تا چه حد می تواند به عنوان عنصری نافذ در حیات معقول و طبیعیبشر منشا اثر گردد، پاسخ های متفاوتی خواهد داشت؛ برخی به کلیآن را عامل انحراف اخلاقی و مانع پیشرفت بشریدانسته و عده ای دیگر، آن را هنری ضروری و ضامن بقای فرهنگ و اصالت های انسانیشمرده اند.
    این مقالهبه بررسی ارتباط موسیقی و فلسفه و تبیین ضرورت نگرش فلسفی به موسیقی پرداخته است. همچنین در مسیر شناخت ماهیت حقیقی موسیقیبه بررسی آرای مختلف در باب منشا پیدایی موسیقی، ابعاد وجودشناختی ووجود جنبه ملکوتی درآن، راز جذابیت و مکانیزمتاثیرموسیقی بر انسان پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: ماهیت موسیقی، درون ذات نفس، برون ذات نفس، موسیقی قدسی، سماع
  • محمد اخوان صفحه 81
    این نوشتار به دنبال ارزیابی اندیشه دینی تجربهمحور است. برآیند این پژوهش آن است که التزام به احکام اسلام بنابر چنین اندیشه ای، ناچیز یا ناممکن است. لازمه علم گرایی و تجربهمحوری در حوزه متافیزیک، فیزیکی و کمیتی کردن امور غیرمادی مانند وحی، معجزه و صفات انبیاست و چنین نگرشی به کشف حقیقت یاری نمی رساند. در این مقاله، دیدگاه های برخی از اندیشمندان معاصر، مانند آقای مهندس بازرگان به عنوان نمونه بررسی می شود. گرچه خود وی درصدد التزام به اسلام بوده و بر آن تاکید بسیاری کرده است و توحید و کمال آخرتی را هدف بعثت پیامبران دانسته و راه رسیدن به این اهداف را التزام به دین و دین ورزی شمرده است. با وجود برخی باورهای وی که حاصل آنها به چالش کشیدن رئالیسم، نظریه ولایت الاهی و رهبری دینی است، هیچ گاه نمی توان دیندار واقعی بود و رضای خدا را کسب کرد.
    کلیدواژگان: نبوت، امامت، ولایت فقیه، سکولاریسم، رهبری
  • علی اصغر همتیان صفحه 109
    در باورهای اعتقادی عصر جاهلیت، به ویژه در بنیادی ترین اصول، یعنی مبداو معاد، نارسایی های فراوانی به چشم می خورد. معادانکاری، انحصار زندگی به عالم دنیا و نفی حیات دوباره انسان ها از جمله باورهای اعتقادی مردم پیش از بعثت پیامبر اسلام است. خداوند در آیات متعددی از قرآن مجید، این نگرش جعل مدارانه را رد کرده و پس از ارائه ادله گوناگون در راستای ابطال آن، به طرح و جایگزینی حقیقت معاد مبتنی بر اصول صحیح، مبرهن و موافق با فطرت و عقول سلیم بشری پرداخته است.
    از اینرو در این جستار ابتدا نگرش پیش گفته بررسی می شود و سپس جهت گیری های قرآن تجزیه و تحلیل می گردد. در پایان نیز ضرورت و انواع معادباوری مردم عصر حاضر در راستای تطبیق فرهنگ های پیش و پس از بعثت بررسی می شود.
    کلیدواژگان: عصر جاهلی، قرآن، وحی، اعتقاد، انکارمعاد
  • غلامرضا میناگر صفحه 135
    شکل گیری بنیادهای اساسی حکمت متعالیه مرهون عواملی است؛ از جمله حکمت مشایی، حکمت اشراقی، عرفان نظری بهویژه معارفی از محی الدین عربی و سرانجام علم کلام؛ اما گذشته از این عوامل که میزان تاثیر هریک، نیازمند بررسی و تحقیق کافی است، قرآن کریمو برهان به عنوان دو عنصر اصیل و اساسی، مهم ترین رکن ساختارحکمت متعالیه می باشد که نظام فلسفی صدرالمتالهین را پی ریزی نموده است.
    این نوشتار در پیتاکید هرچه بیشتر بر هماهنگی شریعت و عقل در حکمت متعالیه و تاکید بر جایگاه وحی در مبادی این حکمت است. در این مجال، سعی شده تا نظر صدرالمتالهین بر یکی از دو محملی که از فحوای کلمات و نگاشته های او پیداست، حمل گردد که البته بنابر فرضیه نگارنده، در گزاره های هستی شناسانه حکمت متعالیه در هنگام قضاوت و داوری، عقل به تنهایی به قضاوت نمی نشیند؛ بلکه آموزه های وحیانی نیز به طور بی واسطه یا باواسطه به او یاری می رسانند. از عمده ترین شواهد این مدعا، سترگ شدن محتوای کمی و متعالی تر شدن محتوای کیفی مسائل حکمت متعالیه نسبت به فلسفه مشایی و اشراقی است.
    کلیدواژگان: وحی، عقل، برهان، حکمت متعالیه
  • اکبر قربانی صفحه 161
    آیا می توان با زبانی محدود و بشری، از خدای نامحدود و متعالی سخن گفت؟ علامه طباطبایی با توجه به تلقی انسان وارانگارانه انسان از خدا، مفاهیم دینی را جامع میان نفی و اثبات دانسته و با تکیه بر روایات، دیدگاه اثبات بلاتشبیه را برگزیده است. آنگاه با توجه به اینکه خدا کامل مطلق و قائم بالذات است، اولا معنای اتصاف او به صفات کمال را این می داند که خداوند، تمامی کمالات وجودی را به کامل ترین نحو داراست و به تبع صدرالمتالهین، صفات سلبی را نیز چیزی جز سلب نقص یا همان اثبات کمال نمی داند؛ ثانیا این صفات کمالی را عین یکدیگر و عین ذات الاهی می داند. در نظریه علامه، نوعی تمایل به روش سلبی و کمتوجهی به معنای ایجابی مشترک میان صفات خدا و صفات انسان دیده می شود.
    کلیدواژگان: زبان دین، صفات خدا، تشبیه و تنزیه، کمال مطلق، اشتراک معنوی، تشکیک وجودی
|
  • Mohammad Baqer Saeedi Roushan Page 9
    Putting aside its realistic and epistemic aspects, motivational functionalism is considered as a view supported by many advocates among philosophers, sociologists and psychologists. Introducing functionalism when used in religious language and its component elements, the paper has studied it analytically and dealt with its consequences.
  • Hosein Mohammadi Page 27
    This paper has intended to compare religious experience with mystical intuition. Conceptual analysis of religious experience and mystical intuition are logically considered as a necessary ground for analyzing their nature. Experience may be considered both in usage and in essence; its usage is a change but its essence is 0f real orders, the deepest one being religious. Apocalypse, intuition and inspection are known of different meanings for mystics. Observation is mystically described as the falling of cover and Divine appearance in heart occurred when the curtains have been put away by leaving habits and modifications and performing hard efforts continuously. When analyzing different views on religious experience and mystical intuition, one knows them to be common in interiority, containing nothingness, unity, awareness, lack of negligence and presence. However they happen in different situations. Though Muslim mystics have viewed mystical observation in a nearly like manner, western scholars have taken different manners when explaining religious experience.
  • Fatemeh Qodrati, Saeed Rahimiyan Page 53
    Music is originated from mental states and, therefore, its rules can hardly be measured with sensible standards. It is why studying music and its qualities seem to be difficult. Such being the case, when studying the question on the extent to which music influence human life the answers would not be the same. Some have known it as an agent to distort human moral and progress while others have counted it as a necessary agent for human culture and life to be of duration. In this paper, the relation between music and philosophy along with an essential need for studying it philosophically has been discussed. For the subject to be clear, synthetic parts and the causes to make songs rhythmic and its mental perception have been examined. Further, studying the essence of music, various views on the origin of music, its ontological aspect have been critically focused on. The reason why it seems interesting and the way in which it affects man have been described.
  • Mohammad Akhavan Page 81
    This paper has intended to examine experience-based religious thought critically. As is understood by the study, on this manner of thought one may not follow Divine law by heart. Empiricism in the field of metaphysics would lead to a quantitative interpretation of revelation, miracle and prophetic states. Such a way may not lead to the discovery of the truth. The view of Bazargan, as an example for some contemporary scholars, has been discussed in the paper. Though he has known man obliged to Islamic law and emphasized it and has considered Divine unity and everlasting happiness as the final aim of Prophet, regarding some part of his view that challenges realism, Divine administration and religious leadership, one can never be a real religious man and attain Divine content.
  • Ali-Asqar Hemmatian Page 109
    There can be found many defects in believes of people in the age of ignorance, particularly in their most fundamental ones, i.e. God and hereafter. Denying man's life after death and knowing him of only earthly life has been a case of the defects. This belief has been opposed with in various verses of Quran and having faced it with different reasonable proofs, has explained the truth of man's life after earthly life. In the paper, therefore, the defective belief has been examined and Quranic considerations analyzed. And, finally, intending a comparative study on the cultures before and after the prophecy of Islam Prophet, has insisted on the hereafter life and examined various kinds of present eschatology.
  • Gholamreza Minagar Page 135
    Transcendental philosophy is fundamentally based upon the teachings of different fields including peripatetic philosophy, illuminative philosophy, theoretical mysticism, especially that of Mohyeddin Arabi and theology. The holy Qoran and logical demonstration, however, have been the most essential fundamental element in this philosophical school of thought. This paper has dealt with and emphasized on the compatibility of Divine law and reason in this school. An especial emphasis has been put on Divine revelation. As is understood in Sadra's philosophical teachings, when dealing with ontological propositions one cannot rely on reason alone but, in addition, the teachings of revelation nature are directly or indirectly needed. The most significant reason on the claim consists in quantitative and qualitative extension of the content in transcendental philosophy.
  • Akbar Qorbani Page 161
    Can human language, being of limitations, be used to speak on God, the exalted and unlimited? Answering the question positively and opposing any humanlike apprehension on God, Allameh Tabatabayi has taken religious meanings to comprehend negation and affirmation both and relying on traditions, has adopted Divine qualities to be affirmative and incomparable. Considering God's absoluteness and self-subsistence, he then knows God possessing all existential perfections completely and, following Sadra, considers negative qualities nothing other than negation of imperfection or affirmation of perfection, and considers affirmative qualities just the same, and the same as Essence. In addition, relying on the principles of the unity of the meaning of existence, analogicity of existence, and distinguishing the world of meaning from that of case and regarding the grades of meaning and usage of words, Allameh knows such qualities as knowledge, power and life the same when speaking of God and man. It seems that Allameh has preferred the negative method and paid less attention to affirmative meanings applicable to God and man both.