فهرست مطالب

دانش شناسی - پیاپی 9 (تابستان 1389)

نشریه دانش شناسی
پیاپی 9 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی اکبر ارجمند نیا، زهره میرحسینی، کیوان کاکابرایی صفحه 1
    هدف
    هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی کتابهای غیر درسی از دیدگاه نوسوادان زن است.
    روش پژوهش: به منظور دست یابی به هدف مذکور120 نفر از نوسوادان از 4 منطقه شهر تهران(شمال، جنوب، شرق و غرب) به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار محقق ساخته که در برگیرنده 5 مقوله وضعیت شکلی، محتوایی و اجرایی کتابها و تاثیر آنها بر اطلاعات عمومی و اجتماعی و وضعیت خواندن و نوشتن بود با کمک آموزشیار توسط نوسوادان تکمیل گردید.
    یافته ها
    نتایج که با استفاده از ضریب خی دو و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شده بودند نشان داد که فراگیران، کتابهای غیردرسی را از منظر 5 مقوله فوق الذکر مطلوب می دانند.ضمنا رابطه بین سن با نگرش به اثربخشی کتابهای غیر درسی(29/0) و رابطه پایه تحصیلی با نگرش به اثربخشی کتابهای غیر درسی (35/0) مثبت و معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    توجه به کتاب های غیر درسی می تواند ضمانت بخش تداوم یادگیری در زنان نوسواد باشد.
    کلیدواژگان: اثربخشی، کتاب غیر درسی، نوسوادان، نهضت سوادآموزی، زنان نوسواد
  • ریحانه ایزدی صفحه 11
    هدف
    از جمله روش های علمی که می توان به بررسی مآخذ منابع گوناگون پرداخت و از راه شمارش تعداد استفاده از آن منبع به پرمراجعه ترین منابع دست یافت، روش تحلیل استنادی است زیرا در آن نوعی رابطه محتوایی بین سند و متن وجود دارد از سوی دیگر پایان نامه ها هم منابعی هستند که در نتیجه همکاری بین دانشجویان و اساتید و با پشتیبانی مؤسسات آموزش عالی پدید می آیند. لذا تحلیل استنادی پایان نامه ها می تواند در یافتن اهدافی از جمله تعیین میانگین میزان استنادها، تعییین پربسامدترین منابع، توزیع فراوانی استناد به زبانهای مختلف، میزان روزآمدی منابع، میزان اثرگذاری منابع، تعیین مجلات هسته و...مؤثر واقع شود.همچنین اهدافی از جمله شناسایی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان و اساتید، آگاهی مدیران و مسئوولان کتابخانه ها جهت تهیه منابع اطلاعاتی بهینه و به کارگیری اصولی بودجه در راستای تهیه مجموعه ای غنی را در بر گیرد.
    روش پژوهش: در این پژوهش با استفاده از فن تحلیل استنادی به بررسی الگوهای استنادی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان درفاصله سالهای 1379-1386پرداخته شده است وجامعه آماری شامل 302 عنوان پایان نامه با 8672 استناد است.
    یافته ها
    نشان می دهد که کتب فارسی با 1/47 % بالاترین استناد و نشریات لاتین با 7/3 % کمترین استناد را داشته اند و متوسط میزان استناد برای هر پایان نامه 7/28 استناد است. توزیع زبانی بالا بودن میزان استناد به زبان فارسی را با 2/87 % نشان می دهد. نیم عمر منابع به کتب لاتین با 62/11 سال و پایان نامه ها با 87/3 سال بیشترین و کمترین میانگین را نشان می دهد.همچنین پوشش زمانی منابع مربوط به سالهای 1371-1380 با 61/62 % از کل استنادها می باشد و کتب فارسی با 95/5 % و نشریات لاتین با 66/0 % به ترتیب بیشترین و کمترین میزان اثرگذاری را دارند. میزان استناد به منابع روزآمد در سال 1380، 5/2 منبع و در سال 1384، 92/0 منبع می باشد
    نتیجه گیری
    مجلات از قانون برادفورد تبعیت می کنند و مجلات هسته فارسی شامل نشریه معماری و شهرسازی و نشریه معمار و مجلات لاتین شامل Review و A+U است و نیز پربسامدترین کتاب فارسی، اقلیم و معماری و کتاب لاتین Types for building Saver Time می باشد و همچنین از بین کل استنادات صورت گرفته، 4/55 % به کتب فارسی و لاتین و 1/24% به نشریات و2/87 % به منابع فارسی و 8/12% به منابع لاتین و 5/84 % به منابع چاپی و 5/15% به منابع غیر چاپی تعلق گرفته است که فرضیات آزمون را مورد پذیرش قرار می دهد.
    کلیدواژگان: تحلیل استنادی، قانون برادفورد، معماری، نیم عمر منابع، پایان نامه های کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
  • نجلا حریری، شبنم شاهوار صفحه 25
    هدف
    هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت صنعتی از دیدگاه گروه های مختلف کاربران کتابخانه است.
    روش پژوهش: پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه لیب کوال است. جامعه پژوهش شامل912 نفر اعضای کتابخانه می باشد که از بین این افراد بعد از شناسایی دقیق گروه های کاربری، تعداد 274 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.
    یافته های پژوهش: نشان داد خدمات کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت صنعتی در سه مولفه «منابع الکترونیکی مورد نیاز من»، «دسترس پذیر کردن منابع الکترونیکی در منزل و یا محل کار من» و «فضای عمومی برای یادگیری و مطالعه گروهی» دارای بیشترین شکاف منفی است. خدمات در بعد کنترل اطلاعات، نسبت به ابعاد دیگر فاصله بیشتری با انتظارهای استفاده کنندگان دارد.
    نتیجه گیری
    در میان گروه های کاربران کتابخانه بیشترین شکاف های کفایت منفی به ترتیب مربوط به اعضای برون سازمانی با 9 شکاف منفی، اعضای هیات علمی با 4 شکاف منفی و دانشجویان کارشناسی ارشد، کارشناسان و دانشجویان دکترا با 3 شکاف منفی و بالاخره مدیران با یک شکاف منفی است. بر اساس یافته های پژوهش، پیشنهادهایی برای ارتقای کیفیت خدمات کتابخانه ارایه شده است.
    کلیدواژگان: تحلیل شکاف، لیب کوآل، خدمات کتابخانه ای، کتابخانه مرکزی سازمان مدیریت صنعتی
  • اعظم روزی طلب صفحه 37
    هدف
    هدف از این پژوهش تعیین وضعیت کمی تولیدات علمی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در طول سالهای 1382 لغایت 1386 است.جامعه مورد پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت این دانشگاه می باشند.
    روش پژوهش :روش استفاده شده در این تحقیق، پیمایشی بوده و داده های مورد نیاز از طریق پایگاه ملی اعضای هیات علمیOFIS، وب سایت دانشگاه و آمارهای مندرج در نشریه سالیانه «پژوهشنامه» بدست آمده است.
    یافته ها
    نشان می دهد که از مجموع کل تولیدات علمی 5 ساله واحد کرج که شامل 2758 مدرک می باشد، بیشترین میزان به مقالات ارائه شده در همایش هاو کمترین میزان به کارگاه آموزشی اختصاص دارد. از بین سالهای مورد پژوهش، سال84 بیشترین میزان تولید و سال 82 کمترین میزان را دارا می باشد.
    نتیجه گیری
    همچنین نتایج این بررسی، حاکی از آن است که از بین تمامی دانشکده ها،دانشکده علوم پایه و کشاورزی بیشترین تعداد مدرک تولید شده و دانشکده روانشناسی کمترین میزان را دارا می باشند.
    کلیدواژگان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، اعضای هیات علمی، OFIS، پایگاه ملی اعضای هیات علمی، تولیدات علمی
  • سعید غفاری، فرشته سپهر، مینا سیفی ایناللو صفحه 47
    هدف
    انجام فعالیتهای پژوهشی، علمی و تحقیقاتی یکی از عناصر مهم ارزیابی هر مرکز تحقیقاتی و پژوهشی است و یکی از ارکان مهم مربوط به ارتقاء کمیت و کیفیت تولیدات علمی هر مرکز، به عملکرد کتابخانه تخصصی آن در تامین نیازهای اطلاعاتی و پشتیبانی از فعالیتهای علمی مرکز بستگی دارد (رفیعی پور، 1383). کتابخانه ها همواره باید تلاش کنند با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی، عملکرد خود را به بهترین نحو به انجام رسانده و خدمات مطلوبی ارائه دهند. از این رو، برای تعیین کمیت و کیفیت خدمات و توانمندی های آنها لازم است عواملی از قبیل مجموعه، نیروی انسانی و... با معیارها و استانداردهایی سنجیده شوند. لذا، هدف از این پژوهش مقایسه کتابخانه های پارکهای علم و فناوری کشور با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران است.
    روش بررسی
    در این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی-تطبیقی، به مقایسه کتابخانه های پارکهای علم و فناوری کشور با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران پرداخته شده و داده های بدست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و تکنیکهای آمار توصیفی نظیر توزیع فراوانی، درصد توزیع فراوانی، رسم جداول فراوانی، نمودارهای ستونی و خوشه ایمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    -
    یافته ها
    از میان پارکهای مورد بررسی، کتابخانه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با میانگین کل 70.66% و کتابخانه پارک استان یزد با میانگین کل 30.41%، به ترتیب بیشترین و کمترین درصد رعایت استانداردها را به خود اختصاص داده اند. همچنین کتابخانه های مورد بررسی، در زمینه اهداف و وظایف 50.85%، سازمان و مدیریت 64.28%، نیروی انسانی 47.14%، مجموعه 59.76%، سازماندهی منابع 50%، خدمات 58.71%، ساختمان و تجهیزات 30.12% و بودجه 32.68% مطابق با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران هستند.
    نتیجه گیری
    کتابخانه های پارکهای علم و فناوری کشور 49.19% مطابق با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران هستند که نشانگر قرارداشتن آنها در سطح پایینی نسبت به استانداردهاست.
    کلیدواژگان: کتابخانه تخصصی، پارک علم و فناوری، ایران، استاندارد، استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران
  • معصومه لطیفی، فریده عصاره صفحه 63
    هدف
    این پژوهش به منظور بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دوره-های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینای همدان با تاکید بر پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی در دسترس در این دانشگاه (شامل کتابخانه دیجیتالی رزنت و پایگاه های دانشیار) انجام شد.
    روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بیش از 85/0 محاسبه شد.
    یافته ها
    مهمترین هدف دانشجویان از جستجوی اطلاعات، پیدا کردن پیش زمینه برای انجام کارهای پژوهشی و پروژه های درسی است. از بین پایگاه های الکترونیکی موجود، میزان اهمیت Science Direct/ Elsevier برای دانشجویان بیشتر است (2/89%) و پس از آن به ترتیب پایگاه های Springer، ISI، Scopus، Proquest، ACS، Oxford Journals، Emerald، ASME، Ebsco، ASCE، IOP و AMS رتبه های دوم تا سیزدهم را به خود اختصاص داده اند.
    نتیجه گیری
    عوامل اصلی عدم دسترسی آسان به اطلاعات مورد نیاز از دیگاه دانشجویان عبارتند از: عدم آشنایی کافی با زبان انگلیسی و قطع اشتراک دانشگاه در مورد برخی پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی.
    کلیدواژگان: نیازهای اطلاعاتی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پایگاه های اطلاعاتی الکترونیک، کتابخانه دیجیتال رزنت، پایگاه های اطلاعاتی دانشیار، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
  • موسی مجیدی، مژده دهقانی صفحه 77
    هدف
    هدف اصلی این پژوهش بررسی تطبیقی و تحلیل استنادی پروانه های ثبت اختراع مخترعان ایرانی و ترکیه ای برای تعیین تاثیر فناورانه اختراع مخترعان ایرانی و ترکیه ای در اداره ثبت اختراع امریکا و اروپا است.
    روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش تحلیل استنادی انجام شده است، ابتدا در دو پایگاه بین المللی US patent و EPO پروانه های ثبت اختراع مخترعان ایرانی و ترکیه ای بازیابی و سپس به بررسی پروانه مورد نظر پرداخته شد. یافته های این پژوهش پس از جمع آوری، توسط آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار اکسل مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که مخترعان ایرانی 63 و مخترعان ترکیه ای 619 پروانه ثبت اختراع در اداره ثبت اختراع امریکا و اروپا از سال 1988تا2008 با پسوند IR برای ایران و TR برای ترکیه ثبت کرده اند. که در مجموع 5/69 درصد استناد به منابع پیشین مخترعان ایرانی و4/87 درصد استناد به منابع پیشین مخترعان ترکیه ای به پروانه های ثبت اختراع و 5/30 درصد استناد به منابع پیشین مخترعان ایرانی و 60/12 درصد استناد به منابع پیشین مخترعان ترکیه ای به منابع غیر پروانه ثبت اختراع بوده است. بالاترین میزان استناد دریافتی مخترعان ترکیه ای با 257 استناد در رده موضوعی B (عملیات اجرایی) و بالاترین میزان استناد دریافتی مخترعان ایرانی با 119 استناد در رده موضوعی E (سازه های ثابت) بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین پروانه ثبت اختراع با مشارکت مخترعان ایرانی در رده موضوعی C یعنی گروه شیمی و متالوژی با 98/26 درصد و بیشترین اختراع های ثبت شده با مشارکت مخترعان ترکیه ای در رده موضوعی A یعنی کالاهای ضروری با 32/16 درصد است در حالی که پروانه های ثبت اختراع مخترعان ایرانی بیشترین استناد دریافتی را دررده موضوعی E (سازه های ثابت) با 119 استناد وپروانه های ثبت اختراع مخترعان ترکیه ای بیشترین استناد را در رده موضوعی B (عملیات اجرایی) با 257 استناد دریافت کرده اند.
    کلیدواژگان: پروانه ثبت اختراع، مخترعان ایرانی، مخترعان ترکیه ای، تحلیل استنادی، منابع پروانه ثبت اختراع
  • افشین موسوی چلک، عبدالرضا نوروزی چاکلی صفحه 89
    هدف
    مهم ترین هدف این پژوهش، ارزیابی تطبیقی تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در طی دوره ده ساله 1999 تا 2008، در پایگاه WoS، به لحاظ «تنوع مدارک»، «زبان»، «گروه های موضوعی»، «منابع منتشرکننده» و «نشریات تحت پوشش در ISI» است.
    روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش های اسنادی و تحلیل استنادی به انجام رسیده است. همچنین، به منظور تجزیه و تحلیل وضعیت هر یک از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، از روش تطبیقی استفاده به عمل آمده است.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین تعداد تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مربوط به دوره پنج ساله 2004 تا 2008 بوده است، به طوری که تولیدات علمی این دوره نسبت به دوره پنج ساله 1999 تا 2003، به میزان 34/905 درصد رشد نشان می دهد. به همین ترتیب، تنوع «انواع مدارک» و «زبان» تولیدات علمی نمایه سازی شده دانشگاه آزاد اسلامی در طی سال های 1999 تا 2008، همواره رو به افزایش بوده است. حوزه های موضوعی «شیمی چند رشته ای و سایر حوزه های شیمی»، «ریاضیات کاربردی»، «داروشناسی و داروسازی»، «علوم و فناوری غذایی»، «دامپزشکی»، «کشاورزی، علوم دامی و لبنی» و «علوم محیطی»، از جمله گروه های موضوعی هستند که بیشترین سهم از تولیدات علمی نمایه سازی شده دانشگاه آزاد اسلامی را در پایگاه WoS به خود اختصاص داده اند. گزارش استنادی نشریات ایرانی در پایگاه JCR نشان می دهد که در طی دوره ده ساله مورد مطالعه، هیچ یک از نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در آن پایگاه تحت پوشش قرار نداشتند. با وجود این، نشریهINTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL SCIENCE AND TECHNOLOGY مربوط به «دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران»، تنها نشریه دانشگاه آزاد اسلامی است که در پایگاه WoS تحت پوشش قرار گرفته و انتشار قریب 52/0 درصد از تولیدات علمی نمایه شده دانشگاه آزاد اسلامی در طی دوره ده ساله مورد مطالعه را در آن پایگاه برعهده داشته است.
    کلیدواژگان: آزاد اسلامی، تولیدات علمی، وب آو ساینس، آی اس آی، علم سنجی
|
  • A. Arjmandnia , Z. Mirhosseini , K. Kakabraei Page 1
    Purpose
    Providing non-textbooks for new literates is an effective strategy for continuing education and promoting literacy. For this purpose, it is necessary that these books must be compiled in accordance with literate’s demography and cultural traits. Hence, this research aims to study the effectiveness of non-textbooks from women literate's perspective.
    Methodology
    To do this, 120 female new literates were randomly selected. To collect desire data, a researcher-made questionnaire including 5 components formal, content, execution, their effect on general and social information and reading and writing was distributed and completed.
    Findings
    Results showed that new literates’ perspective is positive to the 5 components. So, the relationship between age and attitude to non-textbooks effectiveness was significant (0.29). Also, the relationship between educational grades with attitude to non-textbooks effectiveness was significant (0.35).
    Conclusion
    The non-textbooks can warranty continuing learning in women literates.
  • R. Izadi, Mlis Student Page 11
    Purpose
    This research attempts to study the citation behavior in M.S. theses of Architecture at Hamedan Islamic Azad University during years 2001-2008, and determine the core sources.
    Methodology
    Using bibliometric and citation analysis method, a statistical population f 302 thesis with 8672 citations was studied.
    Findings
    It was found that Persian books with 47.1% had the highest citations and Latin periodicals with 3.7% had the lowest citations. The average citation for each thesis was 28.7 citations. Linguistic distribution shows the high amount of citations to Persian with 87.2%. Half-life of information for Latin books is 11.63 years and for thesis is 3.88 years, showing the highest and lowest average, respectively. Also, time coverage of sources related to 1992-2001 includes 62.6% of all citations, while Persian books with 5.95% and Latin periodicals with 0.66% have the highest and lowest impact. The citation ratio to up-date sources in 2001 and 2005 are 2.5 and 0.42 sources, respectively.
    Conclusion
    The journals follow Bradford’s law and core ones are “Architecture”, “Urban Planning”, and “Memar Serial”. Core Latin journals are “Review” and “A+U”. The most frequently used Persian and Latin books are “Climate & Architecture” and “Time saver for building types”, respectively. Among all citations, 55.4% are to Persian and Latin books, 24.1% to periodicals, 87.2% to Persian resources, 12.8% to Latin resources, 84.5% to printed resources, and 15.5% to non-printed resources. Accordingly, research hypotheses were confirmed.
  • N. Hariri , S. Shahvar, Mlis Page 25
    Purpose
    The aim of the research is to assess the satisfaction level of Industrial Management Institute (IMI) library clients, to identify the satisfaction gaps.
    Methodology
    Assessment of satisfaction level is carried out based on a descriptive survey method. Statistical population consists of 912 clients of IMI library out of which 274 were selected as the statistical sample.
    Findings
    In general, findings of the research indicate three negative adequacy gaps in electronic resources available, accessibility of resources and library environment areas. Widest negative adequacy gap can be observed in electronic resources available. Also widest negative adequacy gaps can be observed in external client group and faculty members respectively. Superiority gap is negative for every element of LibQual model among all the groups.
    Conclusion
    Totally, it is evident that there is a difference between current level of service and the service level desired by the clients.
  • A. Roozi-Talab, Mlis Page 37
    Purpose
    This research aims to determine quantitative status of the scientific production by faculty members of Karaj Islamic Azad University (KIAU) in years 2003-2007.
    Methodology
    The community which is being studied is all full-time faculty members of the University. Method of research was survey and required data were acquired from Online Faculty Information System (OFIS), KIAU website and statistics contained in "Pajooheshnameh" the annual publication.
    Findings
    Findings indicate that the total of five-year scientific production of Karaj Branch includes 2758 documents; the highest rate is devoted to presented articles in conferences, and the lowest rate to workshops. Also among the years of research, year 2005 with 677 items has the highest and year 2003 with 417 items has the lowest production rate.
    Conclusion
    It can be concluded that the highest rate of scientific production belongs to Faculty of Basic Sciences and the lowest to Psychology Faculty.
  • Saeed Ghaffari , Fereshteh Sepehr , Mina Seifi Inallou Page 47
    Purpose
    This study aims to compare libraries of the country’s Science and Technology parks with the Standards for Iran’s Special Libraries.
    Methodology
    The method used is descriptive survey. The data resulted from questionnaires were analyzed using SPSS software (version 16). Descriptive statistics techniques were applied.
    Findings
    Library of Isfahan Science and Technology Town with total average of 70.66% and Library of Yazd Province Park with 30.41% are at the highest and lowest level of conformity with the standards. Also, the mentioned libraries are in accordance with Standards for Iran’s Special Libraries considering goals and tasks (50.85%), organization and management (64.28%), personnel (47.14%), collection (59.76%), resource organization (50%), services (58.71%), construction and equipment (30.12%) and budget (32.68%).
    Conclusion
    49.19% of libraries of the country's Science and Technology Parks are in accordance with Standards of Iran’s Special Libraries, indicating their low level with regard to the standards.
  • M. Latifi F. Osareh Page 63
    Purpose
    The present research aimed to determine the information needs of post-graduate students at Bu-Ali Sina University located in Hamedan, with emphasis on available electronic databases (including Rose net and Daneshyar).
    Methodology
    The methodology was descriptive survey using a questionnaire, reliability of which was measured 0.85 based on Cronbach's alpha.
    Findings
    The results revealed that the most important goal of students when searching for data is to find background information for their research tasks and projects. The Science direct/Elsevier database ranks first (89.2%) as the most used electronic database by the students, while Springer, ISI, Scoups, Proquest, ACS, Oxford Journals, Emerald, ASME, Ebsco, ASCE, IOP, and AMS rank 2nd to 13th respectively.
    Conclusions
    The main obstacles of easy access to information are mentioned as: not enough knowledge of English language and the interruption of universities subscription in the case of some electronic databases.
  • M. Majidi , M. Dehghani Page 77
    Purpose
    The objective of this research is to do a comparative citation analysis of Iranian and Turkish inventor's patents to determine the technological effectiveness of their registered inventions in US Patent and Trademark & European Patent Office.
    Methodology
    Using citation analysis method, firstly, Iranian and Turkish inventor's patents were retrieved from the US Patent and Trademark & European Patent Office, and then these patents were studied. The gathered data were analyzed using descriptive statistics via Excel.
    Findings
    Findings show that Iranian and Turkish inventors registered 63 and 619 patents in US Patent and Trademark & European Patent Office from 1988 to 2008 using IR and TR as a suffix represented Iran and Turkey. 69.5 percent of citations were to backward resources of Iranian inventors and 87.4 percent of citations to backward resources of Turkish inventors were patent resource, 30.50 percent of citations to backward resources of Iranian inventors and 12.60 percent of citations to backward resource of Turkish inventors were Non-Patent Resource (NPR), in general. The total number of Turkish inventor's forward citations was 1429 in the period of doing this research and the highest Forward citation of Turkish inventors were 257 citations in subject class B (operation process). In contrast, the total number of Iranian inventor's forward citation was 376 citations. The highest Forward citation of Iranian inventor's was 119 citations in subject class E (stable structures).
    Conclusion
    The most collaboration among Iranian and Turkish inventor's were 26.98 percent in subject class C (Chemistry) and 16.32 percent in subject class A (human necessities), respectively.
  • A. Mousavi Chelak , A. Noroozi Chakoli Page 89
    Purpose
    This study attempts to evaluate the scientific publications of Islamic Azad University of Iran in 1999 to 2008 in some dimensions such as “types of documents”, “languages”, “subject areas”, “sources” and “ISI Covered Journals”.
    Methodology
    To do this, ‘Documentary’ and ‘Citation Analysis’ methods were used. Also, “comparative” method was used to analyze the data.
    Findings
    The results show that scientific productions of Islamic Azad University in 2004 to 2008 were more than 1999 to 2003 and it has been 905/34 percent growth. Therefore, “types of documents” and “languages” of Islamic Azad University’ scientific productions permanently have been increasing in 1999 to 2008. The university’s share in some subject areas such as “Multidisciplinary Chemistry and other chemistry areas”, “Applied mathematics”, “Pharmacology and Pharmacy”, “Food Science & Technology”, “Veterinary”, “Agricultural Science, Plants and Animals” and “Environmental Sciences” were more than other subject areas in WoS. Also, JCR shows that the university hasn’t been any Journal in the Database. However, there is only one indexed journal from Islamic Azad University, Branch of Tehran Sciences and Research entitled: INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL SCIENCE AND TECHNOLOGY. The Journal published 0/52 percent of Indexed Scientific Productions of that university in WoS.