فهرست مطالب

علوم پزشکی پارس - سال هشتم شماره 4 (پیاپی 13، پاییز 1389)

مجله علوم پزشکی پارس
سال هشتم شماره 4 (پیاپی 13، پاییز 1389)

  • 54 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/08/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حجت الله کریمی جشنی، معصومه دخانچی، فرهنگ هوشمند صفحه 1
    مقدمه
    ناباروری یکی از مشکلات جامعه انسانی می باشد. در طب سنتی از گیاهان دارویی برای درمان ناباروری استفاده می شود. یکی از گیاهانی که از میوه و قسمت های مختلف آن استفاده می شود نخل یا خرما می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر عصاره پنیر نخل بر میزان غلظت سرمی هورمون های تستوسترون، استرادیول و گنادوتروپین ها در رت نر می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه حیوانات مورد استفاده 96 عدد رت نر بالغ سالم از نژاد ویستار در محدوده وزنی 300 280 گرم و با سن 5/2 تا 3 ماهگی بود. موش ها به طور تصادفی به هشت گروه 12 تایی تقسیم شدند. گروه کنترل آب و غذای استاندارد و گروه شاهد دو میلی لیتر آب مقطر و گروه های تجربی به ترتیب دوزهای 250،200،150،100،50،25 میلی گرم بر کیلوگرم پودر پنیر نخل به مدت 28 روز به صورت خوراکی دریافت کردند. از تمام گروه ها خونگیری انجام شد. هورمون ها به روش رادیوایمونواسی ( RIA ) اندازه گیری شدند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آنالیز واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که سطح سرمی هورمون تستوسترون در گروه های دریافت کننده عصاره هیدروالکلی پنیر نخل نسبت به گروه کنترل و شاهد کاهش معنی دار یافته است ( P
    کلیدواژگان: پنیر نخل، تستوسترون، استرادیول، گنادوتروپین
  • دهقان عزیزاله، فریبا قهرمانی، بشیر هاشمی صفحه 7
    مقدمه
    بیماری لیشمانیوز یکی از شش بیماری مهم مناطق گرمسیری می باشد که سازمان بهداشت جهانی مطالعه و انجام پژوهش درباره جنبه های مختلف آن را توصیه کرده است. مطالعه حاضر به منظور بررسی وضعیت لیشمانیوز جلدی شهری در لارستان انجام شده است.
    روش کار
    این مطالعه یک مطالعه مقطعی- توصیفی بود که اطلاعات بیماران شامل سن، جنس، تعداد زخم، محل ضایعه، محل سکونت و نوع ساختمان جمع آوری شده و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS 15‎ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از تعداد 776 نفر بیمار مورد مطالعه327 نفر مرد (1/42 درصد) و 449 نفر زن (9/57 درصد) بودند. بالاترین میزان بیماری در گروه سنی 9-0 سال با 9/43 درصد و کم ترین میزان ابتلا در گروه سنی بالای 60 سال با 3/4 درصد مشاهده شد. 1/74 درصد از بیماران روستایی و بقیه شهری بودند و 4/62 درصد از بیماران بیش از یک زخم در بدن داشتند. 3/52 درصد از بیماران در منازل نوساز و بقیه در منازل قدیمی زندگی می کردند. دست ها بیش ترین فراوانی درگیری در بیماری را داشتند، به طوری که 4/58 درصد از بیماران دارای زخم در دست های خود بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که الگوی جنسی بیماری با دیگر نقاط کشور متفاوت می باشد و گروه سنی زیر 10 سال بیش تر در معرض خطر هستند. به علاوه بیماری در مناطق روستایی بیش تر دیده می شود و باید در جهت پیشگیری تلاش های کنترلی توام با آموزش برای گروه های در معرض خطر مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، اپیدمیولوژی، لارستان
  • حامد مومنی مقدم، هادی استاد مقدم، حبیب نعمتی، فرشاد عسگری زاده، مرضیه احسانی، حسین انصاری صفحه 12
    مقدمه
    غالبا اپتومتریست ها با بیماران میگرنی مواجه اند که بیمار یا سایر متخصصین، اختلالات بینایی را عامل سردرد می‎ ‎دانند. با توجه به نتایج متناقضی که در مورد ارتباط بین سردردهای میگرنی و عیوب انکساری وجود دارد، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط عیوب انکساری با میگرن انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه مورد- شاهدی، 60 نفر از بیماران میگرنی دارای معیارهای ورود به مطالعه و با تایید میگرن توسط نورولوژیست، به همراه 60 نفر شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. عیوب انکساری به روش رتینوسکوپی اصلاح شد. گروه شاهد از بین افراد با سن و جنس همانند گروه مورد، انتخاب شدند. داده ها در نرم افزار SPSSنسخه 15 با آزمون های من- ویتنی و رگرسیون لجستیک چندگانه تحلیل شدند. ‎با توجه به همبستگی معادل اسفر راست و چپ، تنها نتایج چشم چپ ارائه شد.
    یافته ها
    میانگین مقدار اسفر در گروه مورد و شاهد به ترتیب 53/0± 12/0 و 58/1± 04/0 دیوپتر (05/0
    کلیدواژگان: میگرن، عیوب انکساری، آستیگمات
  • کاوس صلح جو، اکبر کاظمی، شهره جلوداری صفحه 18
    مقدمه
    متداول ترین شاخص سطح عفونت هیداتیدوز در جوامع انسانی، میزان وقوع سالیانه موارد تایید شده و یا تحت عمل جراحی قرار گرفته بیماری است، اما این موارد تنها بخش اندکی از مبتلایان به عفونت را نشان می دهد. مطالعات نشان داده است که آلودگی به کیست هیداتید در اکثر نقاط کشور به عنوان یکی از معضلات مهم بهداشتی مطرح است و لذا بررسی سرواپیدمیولوژی این بیماری از طریق تعیین درصد موارد مثبت آن در منطقه می تواند گامی اساسی در جهت ارتقای سلامت جامعه و برنامه ریزی به منظور پیشگیری از این بیماری باشد.
    روش کار
    در این تحقیق توصیفی- تحلیلی، نمونه خون 1096 نفر از افراد مراجعه کننده به آزمایشگاه های تشخیص طبی سطح شهر جهرم طی سال های 1385 تا 1386جمع آوری و به روش الیزا، از نظر وجود آنتی بادی IgG علیه کیست هیداتید مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های دموگرافیک افراد شرکت کننده در تحقیق به روش پرسشنامه ای جمع آوری شد و نتایج توسط نرم افزار SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از تعداد 1096 نمونه سرمی تهیه شده، تعداد 69 مورد مثبت (3/6 درصد) بود که از این تعداد، 45 مورد مرد (2/65 درصد) و 24 مورد زن (8/34 درصد) بودند. بیش ترین درصد موارد مثبت سرمی در گروه سنی 60-46 سال، با 21 مورد (5/7 درصد) مشاهده شد. تعداد موارد سرمی مثبت در افراد روستایی و شهری به ترتیب 38 مورد (54/7 درصد) و 31 مورد (24/5 درصد) بود و بین موارد مثبت سرمی از نظر وجود آنتی بادی علیه کیست هیداتید و متغیرهای مختلف مثل جنس، گروه های سنی و محل سکونت رابطه معنی داری آماری مشاهده نشد (05/0 P >‎ ).
    بحث و نتیجه گیری
    درصد موارد سرمی مثبت هیداتیدوز انسانی در شهرستان جهرم 3/6 درصد بدست آمد. درصد موارد سرمی مثبت در افراد روستایی بیش تر از افراد شهری بود ولی بین موارد مثبت سرمی و محل سکونت ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: کیست هیداتید، سرواپیدمیولوژی، الیزا، جهرم
  • ناهید زندگانی، سوسن ربیعی، زهرا تجرد صفحه 25
    مقدمه
    هدف از مطالعه حاضر مقایسه روش روتین اندازه گیری حرارت بدن (با استفاده از تب سنج جیوه ای) با تب سنج تیمپانیک و پوستی و انتخاب روش مناسب، دقیق و راحت درکودکان بوده است.
    روش کار
    در این پژوهش تعداد 274 کودک بستری در بخش کودکان بیمارستان استاد مطهری جهرم مورد مطالعه قرار گرفتند. ازتمام کودکان با استفاده از تب سنج جیوه ای و تیمپانیک و پوستی به صورت هم زمان درجه حرارت بدن اندازه گیری و ثبت شد. سپس نتایج اندازه گیری ها با یکدیگر مقایسه شدند.
    یافته ها
    274 بیمار نوزاد تا 12 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. میانگین حرارت ثبت شده 1/37 بودتوسط تب سنج جیوه ای و تیمپانیک و پوستی به ترتیب 9/36، 5/36 و 8/0 ارتباط معنی داری داشتند. بین سه روش اندازه گیری درجه حرارت بدن با سن کودک و یا نوع بیماری ارتباطی مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به سهولت و سرعت در اندازه گیری درجه حرارت بدن با تب سنج تیمپانیک، توصیه می شود از این روش در بخش های کودکان و اورژانس که زمان کم تری برای اندازه گیری درجه حرارت بدن فراهم است استفاده شود و از تب سنج پوستی توسط والدین درمنزل استفاده شود.
    کلیدواژگان: تب سنج، تیمپانیک، پوستی، کودکان
  • گیتی خوشه مهری، گیتی ابراهیم طاهری، هادی طهرانی، سعید فطین صفحه 29
    مقدمه
    یکی از انواع سوء مصرف ها، مربوط به مواد محرک به خصوص ترکیبات شبه آمفتامین و قرص های شادی بخش است. با توجه به آمار روز افزون مصرف این ماده در کشور مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی (دیداری و شنیداری) و نگرش دانشجویان مرکز عالی علمی- کاربردی جهاد انشگاهی شهر تهران نسبت به اکستازی انجام شد
    روش کار
    پژوهش حاضر از نوع مقطعی روی تعداد 247 نفر از دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی شهر تهران که به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند بود. اطلاعات از طریق پرسشنامه ای شامل 30 سوال گردآوری و با استفاده از آزمون کای دو و با سطح معنی داری کمتر از 05/0 تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان داد که اکثر دانشجویان6/85 درصد (160نفر) فاقد آگاهی دیداری بودند. میزان آگاهی شنیداری در بین دانشجویان 5/88 درصد (207نفر) و میزان نگرش نسبت به اکستازی 7/73 درصد (182نفر) بود. بین میزان آگاهی دیداری و شنیداری در خصوص مصرف اکستازی با وضعیت حضور والدین، سطح تحصیلات پدر و مادر، بعد خانوار و رتبه تولد ارتباط معنی داری وجود نداشت، اما بین آگاهی شنیداری با وضعیت تاهل و وضعیت اعتقادی ارتباط معنی دار بود ( P < 0.05‎ ).
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه و با توجه به آسیب پذیر بودن قشر جوان به ویژه دانشجویان باید در جهت آگاه کردن آن ها نسبت به خطرات مصرف قرص های اکستازی برنامه های آموزشی مد نظر قرار داده شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، اکستازی، اعتیاد
  • عزیز شهرکی واحد، مرجان محموله، جواد سنچولی، سودابه حامدی شهرکی صفحه 34
    مقدمه
    سلامت روان مطلوب به عنوان یکی از عوامل مهارکننده اثرات منفی استرس شغلی شناخته شده است. موقعیت های استرس زای زیادی در حرفه پرستاری وجود دارد که می توانند موجب مشکلاتی از قبیل نارضایتی، کاهش کارآیی، ترک خدمت یا تغییر شغل در پرستاران شوند. این مشکلات، صدمات جبران ناپذیری بر ارائه مراقبت بالینی به بیماران در پی دارد.این مطالعه با هدف تعیین رابطه سلامت روانی و استرس شغلی در پرستاران انجام شده است.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی و همبستگی است. جامعه مورد مطالعه را پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر زابل در سال 1388 تشکیل داده اند.150 نفر از کارکنان پرستاری به روش سرشماری به عنوان نمونه پژوهش،منطبق بر جامعه پژوهش،انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های روا و پایا شده سلامت روان گلدبرگ و استرس شغلی آلتمایر استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t، آنالیز واریانس و پس آزمون توکی) تحت نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد 3/57 درصد پرستاران دارای سلامت روان و 7/42 درصد در معرض اختلالات روان بوده اند و میزان استرس شغلی در آنها به ترتیب در7/50 درصد، 7/46 درصد و 7/1 درصد موارد شدید،‎ ‎متوسط و خفیف گزارش شد. ‎همچنین نتایج نشان دادند بین سلامت روان و استرس شغلی رابطه معنی دار وجود داشته است ( ‎0.05‎ > P ).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها،‎ ‎توجه به سطح سلامت روانی پرستاران جهت کاهش میزان استرس های شغلی در آنان و بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری از جانب آنان، ‎ضروری است.
    کلیدواژگان: سلامت روان، استرس شغلی، پرستار
  • مهناز صلحی، مریم صحراییان، حمید حقانی، شیوا بیگی زاده صفحه 41
    مقدمه
    برخورداری از مهارت های زندگی بر داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. در تمام نظام های آموزشی، زمان لازم برای تحقق تمامی نیازها وجود ندارد. یکی از اهداف اساسی اکثر فعالیت های نیازسنجی، مشخص کردن اهداف و نیازها و درجه اهمیت آن ها برای تهیه برنامه های عملی است. هدف اصلی این پژوهش تعیین اولویت مهارت های زندگی برای دختران پایه سوم دبیرستان، به منظور برنامه ریزی آموزشی مطلوب تر می باشد.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی از بین جامعه آماری که شامل دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه، دبیران و مشاوران و والدین دیپلم به بالا بودند، تعداد 200 نفر به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، سه پرسش نامه محقق ساخته با کسب اعتبار و روایی بود که طی آن ها از نمونه های آماری خواسته می شد ده مهارت زندگی را اولویت بندی کنند.
    کلیدواژگان: مهارت های زندگی، نیازسنجی، اولویت یابی، دانش آموز دوره متوسطه
|
  • H. Karimi Jashni, M. Dokhanchi, F. Hooshmand Page 1
    Introduction
    ‎ Infertility is one of the common problems in human societies. In traditional medicine, medicinal herbs ‎are used for infertility treatment. One of the herbs different parts of which are useable for clinical ‎purposes is palm. This study investigated the effect of the palm meristem extract on the serum level ‎testosterone, estradiol and gonadotropin hormones in the male rat.‎
    Material And Methods
    ‎ In this study, we used 96 adult male Westar rats, with a weight range of 280-300 g and age range of ‎‎2‎‏.‏‎5 to 3 months. The rats were randomly divided into eight groups. The control group received the ‎standard food and water and the experimental groups received 25,50,100,150,200,250 mg doses of ‎palm meristem orally for 28 days. Blood samples were obtained from all the groups. Hormones were ‎measured by RIA. The results were analyzed using SPSS software and one-way analysis test.‎
    Results
    The results showed that the serum level of testosterone in the experimental groups receiving the palm ‎meristem extract as compared to the control and sample groups decreased significantly.
  • A. Dehgan, F. Gahramani, B. Hashmi Page 7
    Leishmaniasis is one of the six important tropical diseases, different aspects of which are required to ‎be studied, as recommended by World Health Organization. This study investigated the status of ‎Antroponotic cutaneous leishmaniasis (ACL) in Larestan.‎
    Material And Methods
    ‎ This was a cross-sectional descriptive study. Data were gathered through the epidemiological survey ‎forms of the patients including questions on age, sex, the number of sores, location of the lesion, place ‎of residence, and the type of construction. The data were analyzed by SPSS, version 15.‎
    Results
    ‎ From776 patients, 327 (42.1%) were male and 449 (57.9%) female. The highest prevalence was in the ‎age group of 0-9 years (43.9%) and the lowest was in 60+, 33 (4.3%). The mean of age and its ‎standard deviation were 18.27 and 17.8, respectively with the range of 1-84. Of the patients, 575 ‎‎(74.1%) were villagers and 201(25.9%) of them were residents of the urban areas. More than 484 ‎‎(62.4%) patients had more than one sore. 406 (52.3%) of them were living in newly-built houses and ‎‎47.7 were living in old house. The high risk parts of the body were the hands; 301(58.4%) patients had ‎sores on their hands.
    Conclusion
    ‎ This study showed that the sex pattern of the disease differs from that in other areas and children under ‎‎10 years of age are mostly at risk. Also, leishmaniasis was mostly seen in rural areas; therefore, ‎prevention measures must be taken together with education for groups at risk.‎ ‎
  • H. Momeni Moghaddam, H. Ostadi Moghaddam, H. Nemati, F. Asgarizadeh, M. Ehsani, H. Ansaei Page 12
    Introudction: Optometrists frequently encounter patients with migraine headache, suspecting that visual anomalies ‎might trigger such headaches. Due to controversial results on the relationship between migraine ‎headaches and refractive errors, this study aimed to investigate the relationship between refractive ‎errors and migraine.‎
    Material And Methods
    ‎ In this case-control study, 60 patients with neurologically diagnosed migraine in the study group and ‎‎60 in the control group were studied. At first, the patients were screened by standard headache ‎questionnaire and the diagnosis was approved by a neurologist. The refractive errors were determined ‎by retinoscopy and corrected if necessary. The control group was selected from the individuals ‎matched based on sex and age. The data were analyzed in SPSS 13, using Mann-Whitney U test and ‎multiple logistic regression. Due to the high correlation between the spherical equivalent of the right ‎and left eyes, only the results of the left eye were presented.‎
    Results
    ‎ In this study, the means of the sphere in the case and control groups were 0.12‎‏ ± ‏‎0.53 D and 0.04‎‏±‏‎1.58 ‎D (P>0.05) while the mean of the spherical equivalent in the study and control group was –0.38‎‏±‏‎1.75 ‎and –0.14‎‏±‏‎1.74 D (P>0.05). The mean of astigmatism in the study and control group was –0.85‎‏±‏‎0.88 ‎and –0.5‎‏±‏‎1.0 D.
  • K. Solhjoo, A. Kazemi, S. Jelodari Page 18
    Introduction
    The most common determinant for hydatidosis in human population is the confirmed cases per year or ‎those undergoing surgery, but these are only a few cases of infection. Hydatidosis is one of the ‎important health problems in Iran; therefore, seroepidemiological studies of hydatidosis can be an ‎essential step to promote the social health and prevent this disease by determination of positive cases.
    Material And Methods
    In this descriptive cross-sectional study, 1096 sera were randomly collected from the patients referred ‎to a clinical laboratory in Jahrom from 2006 to 2007. They were tested by ELISA for IgG against ‎Ecchinococcus granulosus. During sampling, demographical features of these patients were recorded ‎and the results were analyzed in SPSS.‎
    Results
    Anti‏-‏Ecchinococcus granulosus IgG was detected in 69 (6.3%) out of 1096 sera including 45 (65.2%) ‎males and 24 (34.8%) females. In 46-60 year old cases, the prevalence rate was higher than the others ‎‎(21 cases, 5.7%). The rates of seropositivity in rural and urban areas were 7.54% and 5.24%, ‎respectively. There was no significant difference between seropositivity of hydatid cyst and variables ‎such as gender, age groups and the area of living (P0.05).
    Conclusion
    The results showed that the seroprevalence of hydatidosis was 6.3% in Jahrom. There was a higher ‎seropositivity in rural areas as compared to urban areas but there was no significant difference ‎between seropositivity of hydatid cyst and area of living.‎
  • N. Zendegani, S. Rabeaeo, Z. Tajarod Page 25
    Introduction
    Introduction
    ‎ The aim of the present study was to compare the body temperature measurement by three methods, ‎glass-mercury thermometry, tympanic and cutaneous.
    Material And Methods
    ‎ ‎274 pediatric patients participated in the study. Body temperature was measured by three methods, ‎glass-mercury thermometry, tympanic and cutaneous by three individuals separately. The results were ‎compared with each other.
    Results
    ‎ ‎274 children aged 1 month to 12 years were studied. The mean temperatures by glass-mercury ‎thermometry, tympanic and cutaneous were 36.9, 36.5, and 37.1  0.8. There was a significant ‎correlation between two methods (P
  • G. Khoshemehry, G. Ebrahim Taheri, H. Tehrani, S. Fatin Page 29
    One of the types of drug abuse is the use of euphoriantssuch asamphetamines and amphetamine ‎compounds. As the use of these compounds is on the increase, this study was an attempt to determine ‎the level of knowledge (audio and visual) and attitude of students of Elmi-Karbordhigher education ‎center at Tehran Jahad-e-Daneshgahi about ecstasy. ‎
    Material And Methods
    ‎In this cross-sectional study, 247 students were randomly selected. Data were collected through ‎a questionnaire containing 30 questions and analyzed by Chi-square test The significance level ‎was considered to be less than 0.05.
    Results
    The results showed that the majority of students (85.6%) had little visual knowledge. Audio ‎knowledge among the students was 88.5% and their attitude about ecstasy was73.7% percent. There ‎was no relationship between the student's visual and aural knowledge about the use of ecstasy with ‎parent's present status, parent's education, family size and birth rank, but there was a significant ‎relationship between audio knowledge and marital status and belief status (P < 0.05).
    Conclusion
    According to the results of this study, the youth, especially young students, are vulnerable to the use of ‎these pills. So, training programs are required for the young people to prevent the use of these pills. ‎
  • A. Shahrakivahed, M. Mardani Hamuleh, J. Sanchuli, S. Hamei Sharakei Page 34
    Introduction
    ‎ One of the inhibitory factors in job stress is known to be mental health. There are several stressful ‎situations in nursing profession that could bring about problems such as dissatisfaction, low efficiency, ‎and retirement. These situations cause physical and mental problems that lead to irreversible damages ‎in nursing care. The aim of this study was to determine the relationship between mental health and job ‎stress among nurses.‎
    Material And Methods
    ‎ This is a descriptive study and the subjects consist of 150 nurses working in the educational hospitals ‎of Zabol University of Medical Sciences in 2009. The data were collected through anonymous ‎questionnaires, Goldberg mental health tool and Altmeyer job stress tool. The data were analyzed by ‎SPSS and descriptive (mean and standard deviation) and analytical statistics (Pearson correlation, t ‎test, analysis of variance and Tukey's test).‎
    Results
    ‎ The findings showed that 57‎‏.‏‎3% of the nurses were acceptable as to the level of health and 42‎‏.‏‎7% of ‎them were exposed to impaired mental health. Job stress in nurses in 50‎‏.‏‎7%, 46‎‏.‏‎7% and 1‎‏.‏‎7% of them ‎was severe, moderate and mild. Also, the findings showed that there was a relationship between ‎mental health and job stress among nurses (P‏>‏‎0.05).‎
    Conclusion
    ‎ According to the findings of this study, to reduce the job stress, it seems necessary to pay attention to ‎the mental health of the nurses so that the quality of nursing care increases. ‎