فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ فلسفه
پیاپی 1 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/05/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سرمقاله
    صفحه 2
  • آغاز و فرجام سوفسطائیان
    عبدالله نیک سیرت صفحه 7
    در این مقاله تلاش می شود تا نگاهی منصفانه تر و امروزیتر به سوفسطائیان، آموزگاران بدنام تاریخ، شود. درباره اینان دست کم باید به چند نکته توجه کرد: نخست اینکه ما آنان را از طریق آثار و دیدگاه های دشمنان توانا و زبردستشان، یعنی سقراط، افلاطون و غیره میشناسیم. دوم، از آنجاییکه سوفسطائیان، وارثان لایقی برای تبلیغ راه و هدف خویش نداشتند، در زمره اموات درآمدند. سوم، برغم همه بدنامی هایی که در نتیجه تبلیغات گسترده مخالفان، نصیب سوفسطائیان شد، بنظر میرسد دست کم پاره یی از افکار و آراء آنها که معطوف به موفقیتهای اجتماعی بوده و منجر به تعمیم تعلیم و تربیت و تساوی مردم در کسب و احراز مقامات و مناصب شده، با جامعه دموکراتیک امروز سازگارتر است. چهارم، شاهکار سوفسطائیان، رواج مباحث انسان شناسی بجای مباحث تقریبا بیفایده جهانشناسی بوده که این رویکرد خود جای تامل و تقدیر فراوان دارد.
    کلیدواژگان: سوفسطائیان، سوفیست، سقراط، فلسفه
  • «کوگیتو»ی دکارت و جهات تاریخی آن در اندیشه آگوستین و «انسان معلق» ابن سینا
    سیمین اسفندیاری صفحه 35
    در مقاله حاضر ابتدا به تبیین «کوگیتو» یا «می اندیشم» دکارت بعنوان آغازگر فلسفه عصر جدید در تاریخ غرب و اینکه چگونه از نظر او فکر و نفس، مقدم بر هر شیئی است، پرداخته میشود. او میخواهد با شک دستوری خود و سفر به درون، نشان دهد که قوای عقلی انسان قادر به گذر از جهان محسوس و تجربه و رسیدن به جهان حقایق است و بدینسان انسان قادر به شناخت نفس خویش نه بنحو استنتاجی بلکه بنحو شهودی است. در واقع با «می اندیشم» دکارت بر اصالت و نقش قوام بخشی اندیشه انسان برای کل عالم تاکید میشود؛ زیرا انسان مقام تازه یی در هستی می یابد. او خود را موجودی میشناسد که وجودش یقینیتر از همه چیز است. در حقیقت دکارت در تاملات خود ضرورت یک نقطه آغاز مبتنی بر اصالت فاعل شناخت را احساس میکند؛ بدین معنا که فلسفه میبایست از تاملات یک «من» خودآگاه آغاز شود.
    سپس به منظور ریشه یابی تاریخی اندیشه دکارت به آگوستین پرداخته شده است، زیرا آگوستین ظاهرا نخستین کسی است که فکر انسان را دلیل بر وجود او میداند و از این لحاظ او را میتوان پیشرو دکارت دانست. در نهایت نیز بالاخره برهان «انسان معلق» ابن سینا و اینکه چگونه آدمی میتواند مجرد از هر چیزی باشد جز نفسش، مطرح میشود؛ اینکه آیا میتوان گفت که نسبت ابن سینا در فلسفه های عصر جدید بنحوی انعکاس یافته است؟ یعنی آیا در عصر جدید، تمثیل «انسان معلق» ابن سینا در «فکر میکنم، پس هستم» مورد استفاده نبوده است؟ در حقیقت میتوان «کوگیتو»ی دکارت را نوعی «انسان معلق» ابن سینا دانست که بنحو بیواسطه بخود شهود دارد. در «کوگیتو»ی دکارت گویی «انسان معلق» ابن سینا اتکای فکر و هستی خود را در همان نکته تلاقی فکر و هستی می یابد، زیرا هستی از طریق فکر بنحو مستقیم و بیواسطه نسبت بخود حضور دارد و فکر با آگاهی از «خود» هستی پیدا میکند.
    کلیدواژگان: کوگیتو، نفس، شهود، انسان معلق، فاعل شناسا
  • بررسی امکان تاثیرپذیری افلاطون از زرتشت؛ با تاکید بر آموز «مثل» افلاطون و «فروهر» زرتشتی
    حمید نساج صفحه 63
    هدف این مقاله بررسی تاثیراتی است که افلاطون از تفکر شرقی مخصوصا از شخص زرتشت پذیرفته است. هیچ انسانی را یارای آن نیست که بتواند نظامی فلسفی، بدون یاری جستن از اذهان دیگر بنیان نهد و افلاطون نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر این مسئله ثابت شود نه تنها از ارج و قرب او نمیکاهد بلکه برارزش و غنا و جامعیت آثار او نیز می افزاید. هدف نگارنده در نگارش این نوشته این است که بدور از تعصب ورزی کورکورانه نسبت به ایران باستان یا ارادت ورزی متعبدانه به یونان باستان، تاثیرپذیری افلاطون از تفکر شرقی ایرانی زرتشت را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد.
    کلیدواژگان: افلاطون، زرتشت، مثل، فروهر
  • شاخصه های جهان بینی ایرانی در فلسفه امپدوکلس
    رضا مهریزی صفحه 93
    در این مقاله، مطرح می شود که بین جهانبینی ایرانی و فلسفه امپدوکلس آکراگاسی رابطه هایی وجود دارد. نگارنده بر آنست که بین ستیزه مهر و کین در فلسفه امپدوکلس با نزاع خیر و شر در جهان بینی ایرانی شباهت زیادی وجود دارد. امپدوکلس در جهانشناسی خود برای جهان هستی قائل به چهار مرحله است که در واقع مراحل نزاع مهر و کین است، در باورهای ایرانی نیز اعتقاد به فرایند چهار مرحله یی جهان آفرینش که عرصه ستیزه خیر و شر است، از کهنترین زمانها وجود داشته است. در این مقاله نگارنده شواهدی از تاثیرگذاری جهان بینی ایرانی بر فلسفه امپدوکلس ارائه میدهد.
    کلیدواژگان: جهان بینی ایرانی، فلسفه امپدوکلس، مهر و کین، خیر و شر، چهار مرحله هستی
  • ارسطو در اسفار
    حسین فلسفی، حشمت قدمی صفحه 107
    افکار و اندیشه های ارسطو در طول تاریخ توجه اندیشمندان و فلاسفه را به خود جلب کرده است. گروهی آن اندیشه ها را پذیرفته و گروهی به نقد آن نشسته اند. یکی از بزرگترین اندیشمندان در جهان اسلام، صدرالمتالهین است که با شناخت همه اندیشه های مشائی، اشراقی، عرفانی و کلامی، طرحی نو در انداخته و فلسفه یی تازه بنا نهاده است. وی اندیشه های بسیاری از اساتید فلسفه را در حکمت متعالیه خود مورد بررسی قرار داده است. یکی از این بزرگان اندیشه، ارسطوست. در این مقاله همه آرایی که ملاصدرا در کتاب بزرگ اسفار از ارسطو نقل کرده و به او نسبت داده، شناسایی و مستندسازی شده اند و مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: فلسفه، اسفار، متافیزیک
  • خاستگاه تاریخی علم منطق (رویکردی تاریخی به فلسفه منطق)
    علی اصغر جعفری ولنی صفحه 117
    شناخت تطور تاریخی دانش منطق نیازمند مطالعات نظاممند و گسترده است تا توصیف مستند و تبیین مستدل از توسعه اندیشه های منطقی به دست آید. چنین جهت گیری، بدلیل دشواری هایی، در پژوهشهای معاصر کمتر بچشم میخورد.
    اندیشه نظری هر دوران و درنهایت اندیشه دوران ما، محصولی تاریخی بشمار می آید که در ازمنه گوناگون اشکال بسیار متفاوت دارد. بنابرین دانش تفکر مانند هر علم دیگری، دانشی تاریخی است که رشد تاریخی اندیشه بشری را شامل میشود. راهگشای اندیشه بسوی حقیقت مطلق را نمیتوان صرفا تراکم کمی معلومات تلقی کرد، بلکه این تلاش و حرکت همچنین، شامل تعدد و تکامل ابزارهای منطقی است که بکار شناخت جهان می آیند؛ بگونه یی منطق صوری، خود از زمان ارسطو تاکنون عرصه مناقشات جدی بوده است و میتوان گفت منطق جدید، پدیداری تاریخی است که زاده قرون متمادی تکامل است. ازاینرو دانش منطق ملازم با مجموعه شناختهای علمی به پیش میتازد.
    کلیدواژگان: رشد تاریخی منطق، منطق ارسطویی، فکر، حیطه منطق
  • تجدید نظر در تاریخ فلسفه با الهام از دیدگاه شیخ اشراق
    رضا امیری صفحه 141
    نظریه غالب در بین بیشتر متفکران و محققان تاریخ علم و فلسفه این است که آغاز فلسفه، هنر، فرهنگ و علم یونان و غایت آن تمدن جدید غرب و مدرنیته است و در این بین ارزش و اهمیتی برای شرق قائل نیستند. اما برخی از متفکران شرقی خاستگاه تفکر و فلسفه را شرق میدانند. یکی از این متفکران، فیلسوف اصیل ایرانی، شیخ شهاب الدین سهروردی است که آغاز تاریخ فلسفه را از هرمس، حکیم شرقی میداند نه از تالس، فیلسوف یونانی. نگارنده در این مقاله تلاش دارد که این ادعای سهروردی را مورد تحلیل قرار داده و شواهد آن را بررسی کند.
    کلیدواژگان: شیخ اشراق، هرمس، تالس، مدرنیته، تاریخ فلسفه
|
  • Rise and Fall of Sufists
    Abdullah Niksirat Page 7
    The writer of this paper has tried to cast a fairer and more modern look at sufists, the notorious teachers of history. We should pay attention to at least a few points concerning these people: first, we know them through the works and views of their powerful and capable enemeies, i.e., Socrates, Plato, etc. Second, since sufists had no deserving heirs to disseminate their ideas and purposes, they joined the dead in the course of history. Third, in spite of all the notoriety that gained as a result of the vast propaganda of their opponents, it appears that at least some of their ideas and thoughts, which brought them some social success and led to the spread of training and education among people and giving them an equal chance of attaining good social positions are more consistent with today’s democratic society. Fourth, the masterpiece of sufists was the dissemination of anthropological discussions instead of almost useless cosmological discussions, which deserves to be greatly appreciated.
    Keywords: Sufists, Socrates, philosophy
  • Descarte's Cogito and its Historical Aspects in Augustine's Philosophy and Ibn Sina's " Suspending Man"
    Simin Esfandiyari Page 35
    The present paper intitially explains “cogito” or “I think” motto of Descartes as the intiator of the philosophy of the modern era in the history of the West and discusses how, in his view, thought and the soul are prior to everything else. Based on his grammatical skepticism and internal journey, he wishes to reveal that man’s intellectual faculties are capable of going beyond the sensible world and experience and reaching the world of truth. In this way, man will be able to know his own soul in an intuitive rather than inferential manner. In fact, through his motto of “I think”, Descartes emphasizes the principiality of man’s thought and its consolidating role in the whole world. This is because, in this way, the human being attains a new status in the world of being. He knows himself as an existent whose existence is more certain than anything else. In fact, in his scrutinizes, Descartes feels the necessity of a starting point based on the principiality of the agent of knowledge. In other words, he believed that philosophy must begin from the deliberation of a self-conscious “I”. The writer later deals with St. Augustine in order to seek the historical roots of Descartes’ philosophy. This is because St. Augustine is apparently the first person who considers the human thought to be the proof of his existence. Accordingly, he can be viewed as a pioneer to Descartes. Finally, the writer poses the issue of Ibn Sina’s argument of “suspending man” and deals with the question of how the human being can be separate from everything but his soul. He also asks if it can be claimed that Ibn Sina’s “relation” has been reflected in the philosophies of the modern period or not. In other words, he wonders if in the modern era Ibn Sina’s allegory of the “suspending man” has been used in the philosophy of “I think; therefore, I am” or not. Descartes’ “cogito” can verily be considered to be a kind of Sinan “suspending man” who is realized directly and by itself. It seems as if in his “cogito” Ibn Sina’s “suspending man” finds its relying point of thought and being in their very conjunction point. This is because being is directly present in relation to itself through thought, and thought comes into being through becoming aware of itself.
    Keywords: cogito, soul, intuition, suspending man, recognizing agent
  • The Study of the Possibility of Zoroaster's Influence on Plato Based on Plato's " Ideas" and Zoroaster's " Farvahar"
    Hamid Nasaj Page 63
    The purpose of this paper is to examine the ways Plato was influenced by Eastern philosophy, particularly by Zoroaster. No human being is ever capable of establishing a philosophical system without seeking help from others’ ideas, and Plato is no exception to this rule. If this point is proved, it will not decrease his value; rather, it will add to the value, richness, and inclusiveness of his works. Here, the writer aims to explore the effects of Zoroaster’s Eastern-Iranian philosophy far from any kind of blind favoritism for ancient Iran or biased appreciation for ancient Greece.
    Keywords: Plato, Zoroaster, Ideas, Farvahar
  • Features of the Iranian Worldview in Empedocles's Philosophy
    Reza Mehrizi Page 93
    This paper argues that there are certain relationships between the Iranian worldview and the philosophy of Akragasian Empedolces. The writer believes that there is a great similarity between the opposition of love and hatred in Empedocles’s philosophy and the opposition of bad and good in the Iranian worldview. In his worldview, Empedocles maintains that there are four stages in the world of being which, in fact, represent the stages of the battle of love and hatred. In Iranian traditions, too, the belief in the four-stage process of the world of creation, which is the realm of the opposition between good and bad, has existed since antiquity. In this paper, the writer presents some pieces of evidence revealing the effects of the Iranian worldview on the philosophy of Empedocles.
    Keywords: Iranian worldview, Empedocles's philosophy, love, hatred, good, bad, four stages of being
  • Aristotle in al-Asfar
    Hossein Falsafi, Heshmat Qadami Page 107
    Aristotle’s thoughts have greatly attracted the attention of thinkers and philosophers in the course of history. Some of them have accepted them and some have criticized them. One of the greatest thinkers of the world of Islam is Mulla Sadra who, through knowing about Peripatetic, Illuminationist, gnostic, and theological thoughts, has created a new school of philosophy. He has explored the thoughts of several masters of philosophy in his Transcendent Philosophy. One of these prominent figures is Aristotle. In this paper, the writer has tried to locate, present, and review all the ideas that Mulla Sadra has quoted from Aristotle or attributed to him in his Magnum Opus, al-Asfar.
    Keywords: philosophy, al, Asfar, metaphysics
  • Historical Origin of the Science of Logic: A Historical Approach to the Philosophy of Logic
    Ali Asghar Jafari Valani Page 117
    Learning about the process of the historical development of logic requires a series of extensive and systematic studies so that a well-documented and well-grounded description of the expansion of logical thoughts is attained. Due to the difficulties involved, such a direction is rarely witnessed in contemporary studies.The theoretical philosophy of each period and, ultimately, the philosophy of our period is considered a historical product which appears in greatly different forms at different times. Therefore, the science of philosophy, like any other science, is a historical one including the historical growth of human thought. What opens the way of thought towards pure truth cannot be merely considered to be the quantitative density of knowledge; rather, this effort and movement also includes the multiplicity and development of logical tools used to know the world. Since the time of Aristotle, formal logic has been the domain of serious debates, and we can say that modern logic is a historical phenomenon born out of several centuries of development. Accordingly, the science of logic moves ahead in line with the collection of scientific knowledge.
    Keywords: historical growth of logic, thought, Aristotelian logic, domain of logic
  • A Revision of the History of Philosophy Inspired by Shaykh Ishraq's View
    Reza Amiri Page 141
    The dominant theory among most of the thinkers and researchers working in the field of science and philosophy is that philosophy, art, culture, and science began in Greece and ended in the new Western civilization and modernism. Here, they do not attach any value and importance to the East. However, some Eastern thinkers believe that the origin of thought and philosophy in the East. One of these thinkers is the distinguished Iranian philosopher, Shaykh Shahab al-Din Suhrawardi, who believes that the history of philosophy began with Hermes, the Eastern philosopher, rather than Thales, the Greek philosopher. In this paper, the writer has tried to analyze this claim of Suhrawardi and examine the related proofs.
    Keywords: Shaykh Ishraq, Hermes, Thales, modernism, history of philosophy