فهرست مطالب

مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی
سال بیست و نهم شماره 2 (پیاپی 45، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحه 1
  • محمدصالح زارع پور صفحه 3
    به نظر می رسد امروزه کمتر ریاضیدانی را می توان یافت که تصویری بنیادگرایانه از ریاضیات نداشته باشد. با این همه، فیلسوفانی هستند که تحقق ریاضیات بدون بنیادها را ممکن می دانند. یکی از ایسان هیلاری پاتنم است که معتقد است ریاضیات نه بنیادی دارد و نه نیازی به آن. در این مقاله سعی داریم تا به شرح دیدگاه های پاتنم در این زمینه بپردازیم و تاثیر این دیدگاه ها را بر دیگر فلاسفه ریاضیات شرح دهیم.
    کلیدواژگان: بنیادهای ریاضیات، وصف های هم ارز، معناشناسی، منطق نمادی، برهان و صدق
  • ملوین هنریکسن ترجمه: احسان ممتحن صفحه 21
    در این مقاله، نویسنده می کوشد تا خواننده را با عده ای از ریاضیدانان آشنا سازد که با رفتارهای متعصبانه خود به جای تلاش در جهت رشد، بالندگی و تقویت جامعه ریاضی، زیان آور و مانع پیشرفت دیگران می شوند.
    کلیدواژگان: پژوهش در ریاضیات، ریاضیدان متعصب، چاپ مقاله، مجله پژوهشی، ویراستار
  • علی آرمند نژاد صفحه 31
    در این مقاله مفهوم مهتری در گونه های مختلف برداری، ماتریسی، چندگانه و تعمیم یافته بررسی می شود. هر یک از انواع مهتری یک رابطه هم ارزی روی مجموعه ماتریس ها تعریف می کند. ساختارنگه دارنده های خطی بعضی از این رابطه های هم ارزی را مشخص می کنیم.
    کلیدواژگان: مهتری، ماتریس تصادفی، ماتریس تصادفی تعمیم یافته، مهتری تعمیم یافته، نگهدارنده خطی
  • ایوان گوتمن، علیرضا اشرفی، غلامحسین فتح تبار فیروزجایی صفحه 41
    فرض کنید یک گراف ساده داده شده است. هر مقدار ویژه ماتریس مجاورت این گراف یک مقدار ویژه آن نامیده می شود. انرژی یک گراف عبارت است از مجموع قدرمطلق های مقادیر ویژه آن. دو گراف با انرژی یکسان گرافهای هم انرژی نامیده می شوند. این مقاله به توصیف تاریخی و شرحی از نتایج جدید در این زمینه می پردازد.
    کلیدواژگان: گرافهای متناهی، مقادیر ویژه، انرژی گراف، گرافهای هم انرژی
  • احسان سیاوشی صفحه 51
    ریاضیات در طول تاریخ از نظر اکثر فلاسفه بهشتی برین برای متفکر به حساب می آمده است. نظام اصل موضوعی که اولین بار اقلیدس برای ارائه هندسه اش به کار برد، نمونه کامل خردورزی و اقناع کننده ترین روش عقلی بود چنان که اسپینوزا در کتاب «اخلاق» نظراتش را در قالب دستگاه اصل موضوعی بیان کرد. کانت معارف ریاضی را حقایق پیشینی می دانست و حتی راسل و کارنپ با او در این مورد هم عقیده بودند. در این مقاله خواهیم دید چنین برداشتی از معرفت ریاضی به انحائ مختلف مورد تردید قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: فلسفه لاکاتوش، منطق اکتشاف ریاضی، منطق گرایی، کلگرایی، رویکرد تجربی به ریاضیات
  • علی سرباز جانفدا، سجاد سلامی صفحه 61
    مطالعه نورورن به عنوان یکی از مهمترین انواع سلولهای بدن هر موجود زنده همواره مورد توجه دانشمندان بوده است. در بین همه رویکردهایی که در این راستا وجود دارد، برخی از ریاضیدانان، نورون را به عنوان یک سیستم دینامیک غیرخطی در نظر می گیرند و با استفاده از ابزار سیستم های دینامیکی مثل انشعاب و فرآیندهای تصادفی، تلاش می کنند رفتارهای متفاوت مشاهده شده از نورورن را در آزمایشگاه توجیه کنند. یکی از مقبول ترین الگوهای نورونی الگوی Hodgkin- Huxley است. در ایم مقاله ابتدا این الگو را معرفی می کنیم و سپس تعریف ریاضی دقیقی از تحریک پذیری ارائه می دهیم.
    کلیدواژگان: سلول عصبی، انشعاب، تحریک پذیری، شکفتن
  • ژان پابلو پیناسکو ترجمه: حمیدرضا وهابی صفحه 75
    در این نوشته برهانی جدید برای نامتناهی بودن اعداد اول ارائه می شود. این برهان بر اساس یک ایده شمارش ساده با استفاده از اصل شمول- طرد همراه با فرمولی صریح می باشد.
    کلیدواژگان: اعداد اول، برهان اقلیدس، اثبات اویلر، اصل شمول، طرد
  • احسان ممتحن صفحه 79
    در این مقاله به طور مختصر به بخشهایی از زندگی ملوین هنریکسن و برخوردهای شخصی او با نویسنده اشاره می شود.
    کلیدواژگان: ملوین هنریکسن، زندگینامه، حلقه توابع پیوسته
  • بامداد یاحقی صفحه 83