فهرست مطالب

پژوهش های زراعی در حاشیه کویر - سال ششم شماره 1 (بهار 1388)

فصلنامه پژوهشهای زراعی در حاشیه کویر
سال ششم شماره 1 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید قلی بیگیان، رضا ضرغامی، محمد نصری، کاوه زرگری، محمدرضا حاج سیدهادی صفحه 1
    ماریتیغال Silybum marianum L.))گیاهی است یک یا دو ساله از تیره کاسنی که اهمیت زیادی در صنایع داروسازی به منظور درمان ناراحتی های کبدی مانند هپاتیت، سیروزهای کبدی، صدمات کبدی ناشی از مصرف الکل، ناراحتی های معده و درمان مسمومیت ناشی از برخی قارچ های سمی دارد.به منظور مطالعه تاثیر تراکم و کود نیتروژنه بر روی ضریب استهلاک و کارایی مصرف نور در گیاه مذکور، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار دربهار سال 1384 درمرکزتحقیقات منابع طبیعی همند آبسرد دماوند به اجرادرآمد. تیمارهای مورد استفاده شامل تراکم در سه سطح (50×40و50×30و50×20 سانتی متر، به ترتیب معادل 50000، 66666 و100000 بوته در هکتار) وکود نیتروژنه در چهار سطح (صف،5،-100 و 150 کیلوگرم در هکتار) در نظر گرفته شد. صفات مورد بررسی شامل شاخص سطح برگ، ماده خشک اندام هوایی گیاه و نور نفوذ یافته به درون کانوپی به منظور محاسبه ضریب استهلاک و کارایی مصرف نور بود. نتایج با کمک نرم افزار SAS تجزیه واریانس گردید و مقایسه میانگین ها با کمک آزمون دانکن صورت گرفت. همچنین به منظور رسم نمودارها از نرم افزار Excel استفاده شد. انجام عملیات نورسنجی در مزرعه در 5 نوبت صورت گرفت ونتایج نشان داد که افزایش تراکم و کود نیترزژنه، موجب افرایش بیوماس تولیدی توسط گیاهان می گردد. همچنین با افزایش تراکم، میزان ضریب استهلاک نور، کاهش وکارایی مصرف نور، افزایش می یابد، ولی سطوح مختلف کود نیتروژنه، هیچ تاثیر معنی داری بر ضریب استهلاک و کارایی مصرف نور ایجاد ننمود.
    کلیدواژگان: ماریتیغال، تراکم، کود نیتروژنه، ضریب استهلاک نور، کارایی مصرف نور
  • امیرعباس موسوی، میرکلایی، مرتضی سام دلیری، مرتضی نصیری، حسین باقری صفحه 13
    به منظور تعیین بهترین مقدار مصرف کود نیتروژنه و فاصله کاشت کلزا(هیبرید هایولای 401) و بررسی اجزای عملکرد در مرحله رسیدگی، آزمایشی به صورت کرت های یک بار خرد شده (Split plot) در قالب بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار اجرا شدکه در آن، مصرف مقادیر مختلف کود اوره در چهار سطح 100، 200، 300و400 کیلوگرم در هکتار، به عنوان عامل اصلی و فاصله کاشت در سه سطح 20، 30 و 40 سانتی متر، به عنوان عامل فرعی در سال زراعی 85-1384 در مزرعه معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور – آمل اجرا شد. نتایج حاصل از تجزیه آماری صفات مورد مطالعه نشان داد که تاثیر تیمار های کود نیتروژنه و فاصله ردیف کاشت در سطح احتمال 1 درصد بر عملکرد دانه، تعداد شاخه فرعی در بوته و همچنین اثرات متقابل تیمارها بر عملکرد دانه در سطح احتمال 1 و 5 درصد معنی دار گردید، بیشترین ارتفاع گیاه، طول خورجین، تعداد دانه در خورجین و تعداد خورجین در هر طبقه، با مصرف کود نیتروژن 400 کیلوگرم درهکتار به دست آمد و همچنین بیشترین عملکرد دانه با4410 کیلوگرم در فاصله کاشت 30 سانتی متر و مصرف 400 کیلوگرم درهکتار کود نیتروژن و کمترین این مقدار در فاصله کاشت 20 سانتی متر و مصرف 100 کیلو گرم در هکتار کود نیتروژن به دست آمد.
    کلیدواژگان: کلزا، هیبرید هایولای 401، عملکرد دانه
  • مجید رفیعی، محمدرضا اصغری پور صفحه 23
    به منظور بررسی اثر تاریخ های مختلف کاشت و تراکم بر عملکرد و اجزای عملکرد و خصوصیات رشدی گیاه ذرت (Zea mays L.) آزمایشی در سال زراعی 1384 در منطقه شیروان اجرا شد. این آزمایش با استفاده از طرح کرت های خرد شده با سه تکرار به اجرا در آمد که در آن تاریخ کاشت در سه سطح، شامل 15 اردیبهشت،30 اردیبهشت و 15خرداد به عنوان عامل اصلی در قالب بلوک های کامل تصادفی و تراکم در سه سطح، شامل 75 هزار، 95 هزار و 115 هزار بوته درهکتار به عنوان عامل فرعی که در ردیف های 60 سانتی متری کشت شده بودند، قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که با تاخیر در کاشت از 15 اردیبهشت به 15 خرداد، طول مراحل رشد کاهش یافت. اما درجه روزهای تجمعی در تاریخ های مختلف تا اندازه زیادی مشابه بود. بین تراکم های مختلف از نظر طول مراحل مختلف رشد اختلافی مشاهده نشد. تاریخ کاشت، اثر معنی داری درسطح 1 درصد بر خصوصیات مورفولوژیک گیاه شامل ارتفاع گیاه، طول بلال، قطر قاعده ساقه، تعداد برگ و قطر بلال، تعداد ردیف دانه روی بلال، طول دانه، طول چوب بلال، وزن خشک محور بلال و فاصله محل بلال از سطح زمین در گیاه داشت. تاریخ کاشت، اثر معنی داری درسطح 1 درصد بر خصوصیات مورفولوژیک گیاه، شامل ارتفاع گیاه، طول بلال، قطر قاعده ساقه، تعداد برگ و قطر بلال، تعداد ردیف دانه روی بلال، طول دانه، طول چوب بلال، وزن خشک محور بلال و فاصله محل بلال از سطح زمین در گیاه داشت، به طوری که با تاخیر در کاشت، این خصوصیات از یک روند کاهشی برخوردار بودند. تاثیر تراکم های مختلف نیز بر خصوصیات مورفولوژیک معنی دار بود. تیمارهای تاریخ کاشت و تراکم، اثر معنی داری در سطح 1 درصد بر اجزای عملکرد گیاه، شامل تعداد بلال در بوته، تعداد دانه در ردیف بلال، وزن بلال و وزن صد دانه داشت. همچنین اثر تاریخ کاشت و نیز تراکم گیاهی بر عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت در سطح 1 درصد معنی دار بود. بالاترین عملکرد دانه و عملکرد بیولوژیک مربوط به تاریخ کاشت 15 اردیبهشت و تراکم 115 هزار بوته در هکتار بود. در این بررسی همچنین تاریخ کاشت بر جذب نور، تاثیر معنی داری داشت.
    کلیدواژگان: ذرت (Zea mays L، )، تاریخ کاشت، تراکم، اجزای عملکرد
  • بهرام میرشکاری صفحه 35
    به منظور اندازه گیری واکنش سه رقم آفتابگردان از نظر جذب نور و کلروفیل برگ نسبت به زمان سبز شدن و تراکم تاج خروس، آزمایشی دوساله در طی سال های 1385-1384 در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با استفاده از طرح افزایشی اجرا شد. طرح آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با سه رقم آفتابگردان، شامل آذرگل، هایسان و آلستار، تراکم تاج خروس شامل 3/8، 25 و 7/41 بوته در مترمربع و زمان سبز شدن تاج خروس، شامل همزمان، 15 و 30 روز بعد از سبز شدن آفتابگردان بود. نتایج نشان داد که در دو رقم آذرگل و هایسان، بسته شدن کانوپی مخلوط با افزایش تراکم و کاهش زمان سبز شدن تاج خروس زودتر اتفاق می افتد. رقم آلستار به دلیل پا کوتاهی و سطح برگ کمتر توانست در مرحله 60 روز پس از سبز شدن آفتابگردان، حدود 8 درصد نور را از خود عبور دهد. در تیمار تداخل تمام فصل 7/41 بوته تاج خروس در مترمربع، درصد جذب نور توسط کانوپی تاج خروس در سه رقم آذرگل، هایسان و آلستار تا 23درصد، 31درصد و 37درصد افزایش یافت. با افزایش تراکم و زودتر سبز شدن تاج خروس نسبت به آفتابگردان، شاخص کلروفیل برگ به جز در سه تیمار تراکم های مختلف تاج خروس در سطح سوم زمان سبز شدن آن، روند کاهشی پیدا کرد و بیشترین تاثیر منفی را از تراکم تاج خروس رقم آلستار متحمل شد. از نظر عملکرد دانه، شدت رقابت تاج خروس با رقم پاکوتاه آلستار بیشتر از دو رقم آذرگل و هایسان بود. در رقم پاکوتاه آلستار به دلیل قدرت رقابت کمتر با علف های هرز، کنترل تاج خروس در اولین زمان ممکن توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آفتابگردان، تداخل، شاخص کلروفیل برگ، کنترل تاج خروس، عملکرد دانه
  • محمدمیرزا خانی، امیرحسین شیرانی راد، محمد مهدی معماریان صفحه 49
    به منظور بررسی اثرات تاریخ کاشت برعملکرد و اجزای عملکرد دانه ژنوتیپ های گلرنگ، این تحقیق در پاییز سال زراعی86-1385در مزرعه آموزشی – تحقیقاتی دانشگاه آزاد واحد فراهان اجرا گردید. آزمایش به صورت کرت های یکبارخرد شده در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. تاریخ های کاشت به عنوان عامل اصلی در شش سطح، به ترتیب شامل اول مهر، 15مهر،30 مهر، 15آبان، 30 آبان و 15آذر ماه بودند. عامل فرعی شامل ژنوتیپ های گلرنگ پاییزه در سه سطح، به نام های LRV-51-51، زرقان-279 و IL-111 در نظر گرفته شدند. صفاتی از قبیل ارتفاع گیاه، تعداد شاخه های فرعی در هرگیاه، تعداد غوزه در گیاه، تعداد دانه در غوزه، و وزن هزار دانه، درصد خسارت سرما و عملکرد دانه اندازه گیری شدند. بر اساس نتایج جدول تجزیه واریانس، صفات تعداد شاخه فرعی، تعداد غوزه در بوته، تعداد دانه در غوزه، درصد خسارت سرما و عملکرد دانه، تحت تاثیر تاریخ های مختلف کاشت، معنی دار شدند. همچنین اثر ژنوتیپ و اثر متقابل ژنوتیپ و تاریخ کاشت بر صفات تعداد شاخه فرعی، تعداد غوزه در بوته، تعداد دانه در غوزه، درصد خسارت سرما، درصد روغن دانه و عملکرد دانه، معنی دار شدند. بر اساس جدول مقایسه میانگین ها بیشترین مقدار عملکرد دانه در تاریخ کاشت دوم (15 مهر) با متوسط 1893 کیلوگرم در هکتار و کمترین مقدار عملکرد دانه در تاریخ کاشت ششم (15 آذر ماه) با متوسط1231 کیلوگرم در هکتار تولید گردید. ژنوتیپ LRV-51-51 با میانگین 1898 کیلوگرم در هکتار، بیشترین و ژنوتیپ IL-111 با میانگین 1263 کیلوگرم در هکتار، کمترین عملکرد دانه را به خود اختصاص دادند. همچنین در بین اثرات متقابل بین تاریخ کاشت و ژنوتیپ بیشترین عملکرد دانه با متوسط 2476 کیلوگرم در هکتار و کمترین عملکرد دانه با متوسط 1120 کیلوگرم در هکتار به ترتیب مربوط به ژنوتیپ LRV-51-51 در تاریخ کاشت دوم و ژنوتیپ زرقان-279 در تاریخ کاشت پنجم بود. بیشترین مقدار عملکرد روغن در تاریخ کاشت دوم (15 مهر) با 5/477 کیلوگرم در هکتار و کمترین مقدار عملکرد روغن در تاریخ کاشت ششم (15 آذر ماه) با 6/305 کیلوگرم در هکتار تولید گردید. رقم LRV-51-51 با میانگین 4/530 کیلوگرم در هکتار، بیشترین و رقم IL-111 با میانگین 8/259 کیلوگرم در هکتار،کمترین عملکرد روغن را به خود اختصاص دادند. هدف از تاریخ های کاشت پنجم و ششم، بررسی وضیعت کشت انتظاری این گیاه با شرایط اقلیمی منطقه است.
    کلیدواژگان: تاریخ کاشت، عملکرد دانه، کشت انتظار، گلرنگ پاییزه
  • حمیدرضا مبصر، مرتضی محسنی دلارستاقی، علی خورگامی، رضا ضرغامی صفحه 65
    به منظور بررسی اثرات تراکم کاشت بر صفات زراعی ژنوتیپ های مختلف برنج، آزمایشی در سال 1385 به صورت کرت های یک بار خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد به طوری که ژنوتیپ های برنج در سه سطح (زودرس طارم هاشمی، متوسط رس فجر و دیررس ندا) به عنوان عامل اصلی و شش سطح تراکم کاشت (120، 100، 80، 60، 40 و20 بوته در متر مربع) عامل فرعی را تشکیل دادند. نتایج نشان داد که تعداد روز از نشاکاری تا 50درصد گل دهی و طول دوره رشد رویشی در ژنوتیپ دیررس ندا بیشترین بود، ولی این صفات از نظر آماری، تحت تاثیر تراکم کاشت قرار نگرفتند. بلندترین ارتفاع بوته و طول خوشه، برای ژنوتیپ زودرس طارم هاشمی و کوتاه ترین آن ها برای ژنوتیپ دیررس ندا به دست آمد. ارتفاع بوته با افزایش تراکم کاشت، کاهش معنی داری داشت. حداکثر تعداد خوشه چه در خوشه، درصد خوشه چه های پر شده و بالاترین وزن هزار دانه به ترتیب برای ژنوتیپ های زودرس هاشمی، متوسط رس فجر و دیررس ندا به دست آمد. با افزایش تراکم کاشت، از تعداد پنجه و پنجه های موثر در بوته، کاسته شد، ولی تعداد خوشه در متر مربع و به تبع آن عملکرد دانه، افزایش معنی داری داشت. بیشترین عملکرد دانه برای ژنوتیپ دیررس ندا حاصل شد. اثرات متقابل ژنوتیپ تراکم کاشت بر هیچ یک از صفات مورد مطالعه، اثر معنی داری نداشت.
    کلیدواژگان: برنج، ژنوتیپ، تراکم کاشت، عملکرد دانه
  • محمد شریف مقدسی صفحه 75
    به منظور بررسی ارقام کلزای پاییزه، تحقیقی در قالب طرح آزمایشی بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار و طی دو سال زراعی 83-82 و 84 – 83 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه واقع در شهرک دانشگاهی اجرا شد.تیمارهای آزمایشی شامل 5 رقم کلزا به اسامی اوکاپی، اورینت، لیکورد، اپرا و سین 4 است. نتایج تجزیه واریانس مرکب دو ساله نشان داد که صفات عملکرد دانه، میزان(درصد) روغن دانه و عملکرد روغن، تعداد غلاف در بوته معنی دار شد، به طوری که بالاترین میزان عملکرد دانه و روغن، از رقم اپرا به ترتیب با متوسط 3919 و 1587 کیلوگرم درهکتار حاصل شد. بیشترین تعداد غلاف در بوته (105)، تعداد دانه در غلاف (75/29)، درصد روغن (5/40)، وزن هزاردانه (125/4) به عنوان مهم ترین جزء عملکرد دانه از رقم اوکاپی به دست آمد. با توجه به نتایج به دست آمده رقم اوپرا با عملکرد دانه 3919و 40درصد روغن، 1587 کیلوگرم در هکتار عملکرد روغن در شرایط آب و هوایی منطقه ساوه، به نظر می رسد که کشت رقم اوپرا در این منطقه مناسب باشد.
    کلیدواژگان: کلزا، عملکرد روغن، عملکرد دانه، درصد روغن، تعداد غلاف، وزن هزار دانه
  • محمد نصری، منصوره خلعتبری صفحه 81
    به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف آبیاری بر اساس صفر، 25، 50، 75 درصد ظرفیت مزرعه((F.C بر میزان تغییرات عناصر غذایی کم مصرف(S، ZN، B) در5 رقم و لاین کلزا (Mohican Symbol، PF7045 -01، Syn-1، Hyola-42)، آزمایشی به صورت کرت های خرد شده با کمک طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در سال زراعی 83-1381 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ورامین اجرا شد. بر اساس نتایج تجزیه واریانس، اختلاف عناصر در سطوح مختلف آبیاری و اثر متقابل این دو عامل، در سطح 1 درصد معنی دار بود، در بین ارقام. تنها عنصر گوگرد، اختلاف معنی دار داشت. رقم Hyola-42 وMohican به ترتیب با متوسط 194/0 و 103/0 درصد در ماده خشک برگ، اولین و آخرین کلاس آماری را به خود اختصاص دادند. ارقام از نظر مقدار درصد B، Zn در ماده خشک برگ، دارای اختلاف معنی داری نبودند. ولی سطوح مختلف آبیاری، اثرات معنی داری بر مقدار درصد دو عنصر در ماده خشک برگ داشت. با افزایش شدت تنش خشکی از 75 درصد به صفر درصد، ظرفیت مزرعه میزان عناصر کاهش یافتند. گوگرد از متوسط 198/0 به 101/0 درصد در ماده خشک برگ و روی از متوسط 6/29 به 2/15 میلی گرم بر کیلو گرم در ماده خشک برگ رسید. هر چند میزان بور نیز کاهش یافت، اما این کاهش از نظر آماری معنی دار نبود. عملکرد نیز تحت تاثیر ژنوتیپ و سطوح تنش خشکی قرار گرفت. با افزایش شدت تنش از 75 به صفر درصد، ظرفیت مزرعه از متوسط 3340 کیلوگرم در هکتار به 1788 کیلوگرم در هکتار کاهش یافت. در میان ژنوتیپ ها، Hyola-42 و Symbol به ترتیب با متوسط 5/3377 کیلوگرم در هکتار و1947 کیلوگرم در هکتار، بالاترین و کم ترین عملکرد را به خود اختصاص دادند. درصد روغن دانه، تحت تاثیر ژنوتیپ ها قرار نگرفت، ولی با افزایش شدت تنش خشکی، میزان آن کاهش نشان داد و از متوسط 1/43درصد، در تیمار آبیاری 75 درصد ظرفیت مزرعه، به 2/40 درصد در تیمار آبیاری صفر و25 درصد ظرفیت مزرعه رسید. عملکرد روغن نیز تحت تاثیر اثرات ساده و متقابل ژنوتیپ و سطوح آبیاری قرا ر گرفت و با افزایش تنش خشکی، میزان آن درتیمار 75در صد ظرفیت مزرعه، از متوسط1343 کیلوگرم در هکتار به 753 کیلوگرم در هکتار در تیمار آبیاری صفر درصد ظرفیت مزرعه کاهش یافت.در نهایت، رقم Hyola-42 تیمار آبیاری75در صد ظرفیت مزرعه بهترین تیمار شناخته شد.
    کلیدواژگان: کلزا، تنش خشکی، رقم، عناصرکم مصرف، عملکرد دانه، درصد روغن
|
  • M.Ghlibeigian, R.Zarghami, M.Nasri, K.Zargari, M.R.Haj-Seid-Hadi Page 1
    Milk thistle (Silybum marianum) is an important annual/biennial herbaceous plant whichbelongs to the Asteraceae family. The effective substance of this plant (Silymarin) is used for chronic hepatits، liver toxic damages caused by alcohol and mushroom poisoning andstomachs problems treatments. To study the effect of plant density and N-fertilizer onextinction coefficient and radiation use efficiency (RVE)، an experiment in factorialexperiment with the base randomized complete blocks design with three replication wasconducted in spring 2005 at Research Station of Hammand Absard Damavand. Thetreatments were plant density in 3 levels (50×20 - 50×30 - 50×40 cm2) and N-fertilizer in 4 levels (0 – 50 – 100 – 150 kg/ha). During ontogenesis، the growth and development in each treatment were observed and leaf area index (LAI) and plant biomass were calculated to determine the extinction cofficient (K) and radiation use efficiency (RUE) in each treats ment. The results were analyzed with SAS program and the means were assessed by Duncan test at α=0. 05% and the curves were drawn with Excel program. The light measure operation in field was done 5 times and the results showed، that by an increase in plant density، the extinction coefficient would decreas، although the radiation use efficiency was increased but the difference levels of N-fertilizer hadn’t shown any effects on extinction coefficient and radiation use efficiency.
  • A. Mosavi Mircalaei, M.Sam Daliri, M. Nasiri, H. Bagheri Page 13
    To determine the best amount of nitrogen fertilizer and plant distance of canola (hyola401) and studying their parts of yield in primary level، an experiment was conducted the from of spilt plot in basic blocks randomly in 3 repelications in which، the consumption of urea fertilizer in 4 levels 100،200،300، 400kg in hectare as a main factor and plant distance in 3 levels: 20، 30، 40، cm as a sub- factor in agricultural year 2005-6 in the field of country rice research institute in Amol. the results obtained from the statistical analysis of qualities showed that the effect of nitrogen fertilizer and plant order distance is possiblysignificantat1% level on seed yield، number of plants (m) and the number of sub- branches. Also reciprocal effects of treatment on seed yield and plant number (m)، is significant، possibly at both 1% and 5% levels. Also the most plant height، silk length، Numbero of grain in silk، number of fructify in the layers of plant the use nitrogen about 400 kg in hectare obtained، also the highest yield of seed with 4410 kg in hectare with conditions of plant distance 30 cm، and the use nitrogen about 400 kg، and the least of this amount with conditions of plant distance 20 cm and the use of nitrogen 100 kg in hectare obtained.
  • M. Rafiei, M. Asgharipour Page 23
    A field experiment was conducted in Shirvan، Khorasan-e-Shomali province، Iran، during2005 growing season to study the effect of sowing date and plant density on growth،phenology، yield and yield components of corn (Zea mays L.). Treatments were arranged in a randomized split-plot design with three replications. Main plot consisted of three sowing dates (4 and 19 May، and 5 June)، and sub- plot consisted of three plant densities (75000، 95000 and 115000 plants/ha). The results showed that the duration of phenological stages decreased with delay in planting from 4 May to 5 June. However، cumulative degree days were largely similar at different planting dates. The effect of sowing date on morphological characteristics including plant height، ear length، stem base diameter، number of leaves، ear diameter، number of grain rows on the ear، grain length، wood ear length، ear axle weight and distance of ear from the ground was significant at 1% level. These properties had a decreasing trend with the delay in planting. Effects of different densities on morphological characteristics were significant. Different planting date and planting density had significant effect at 1% level on yield components، including number of ear per plant، number of seeds per ear row، ear weight and one hundred seed weight. The effect of planting date and also plant density on grain yield، biological yield and harvest index was significant at 1% level. The highest grain yield and biological yield were obtained at 19 may and 115000 plants per hectare. Lightinterception was effected significantly by sowing date and decreased with delay in planting.
  • B. Mirshekari Page 35
    In order to measure the effects of redroot pigweed emergence time and density to lightabsorption and leaf chlorophyll content at interference with three sunflower hybrids، a two years experiment was conducted during 2005-2006 based on additive design at islamic azad university of Tabriz. Treatments were combination of three different weed densities (8. 3، 25 and 41. 7 plants m-2) at three relative times of weed emergence (coincident with sunflower; and 15 and 30 days after sunflower emergence) using three different sunflower cultivars (Azarghol، Hysun and Allstar). Results revealed that in Azarghol and Hysun mixed canopy closure with increasing of density and early emergence times was happened. Because of short stem height and lower leaf area، Allstar could transmit 8% of total PAR at 60 days after sunflower emergence. In full-season interference of 41. 7 weeds m-2، light absorption by redroot pigweed in three sunflower cultivars increased 23%، 31% and 37%، respectively. With increasing of density and earlier interference times of redroot pigweed، leaf chlorophyll content index decreased in all studied treatments except in treatments of different weed densities at 30 days after sunflower emergence، and the Allstar was tolerated higher negative effect from weed density than other cultivars. With a view to grain yield in sunflower، compatibility of redroot pigweed with Allstar was higher than Azarghol and Hysun cultivars. In Allstar because of lower competitive power with weeds، redroot pigweed control is recommended at early interference times.
  • M.Mirzakhani, A. H. Shirani Rad, M. M. Memarian Page 49
    In order to evaluate the effects of planting date on yield and yield components of wintersafflower genotypes، this study was carried out in the Research Field of Farahan University in Markazi province in 2006. A split-plot arranged of treatment in a randomized complete block design with three replications was used. Planting dates (23/9/2006، 7/10/2006، 22/10/2006، 6/11/2006، 21/11/2006، 6/12/2006) were assigned in the main plots and cultivars (L. R. V. 51- 51، zarghan-279، IL-111) in sub- plots. In this study characteristics such as plant height، number of branches per plant، number of boll per plant، number of grain per boll، 1000 grain weight، cold damage percent، oil percent and grain yield were assessed. The effects of planting date and the interaction effects of planting date and varieties were significant on traits such as number of boll per plant، number of grain per boll، cold damage percent and grain yield at the 1% level of probability (DMRT). Results indicated that second planting date with grain yield equal to 1893 (kg. ha-1) and L. R. V. 51-51 variety with grain yield of 1898 (kg. ha-1) were significantly superior to other treatments. Study of interaction effects between planting date and varieties، showed that the highest grain yield with average 2476 (kg. ha-1) and the lowest one with average 1120 (kg. ha-1) were obtained by L. R. V. 51-51 genotype at second planting date and by Zarghan-279 genotype at fifth planting date، respectively. The highest oil yield with average 477. 5 (kg. ha-1) and the lowest with one average 305. 6 (kg. ha-1) were obtained at second and sixth planting date، respectively. The purpose of fifth and sixth planting date، was to study thesafflower dormant seeding and climate of Farahan zone.
  • Mobasser, H.R. Mohseni, Delarestaghi, M. Khorgamia, R. Zarghamei Page 65
    In order to examination of effects of cultivation density on agronomic traits in different rice Genotype، the experiment was carried out as split plot in Randomized complete Block design (RCB) with 3 replications at 2006. The rice jenotype has been chosen as main plot at 3 Leveles which are Tarom Hashemi (early maturity)، Fajr (middle maturity) and Neda (late maturity). Cultivation density has been also chosen as sub plot at 6 leveles which are 20، 40، 60، 80، 100 and 120 plant per square meter. The results showed that، the number of days transplanting to %50 flowering and the period of duration of vegetative growth were the maximum values in neda variety، but thes، characteristics were not influenced by cultivation density. The maximum and minimum plant height and panicle length were attained for Tarom Hashemi and Neda varieties، respectively. The plant height decreased significantly، with in`creasing cultivation density. The maximum number of spikelets per panicle، the percentage of filled spikelets and 1000-grain weght were attained by Tarom hashemi، Fajr and neda Varieties، respectively. With increasing cultivation density، the total number of tillers and effective tillers per plant decreased but، the number of panicle per square meter and grain yield in creased significantly. The maximum grain yield was attained by neda late maturity jenotype. The intraction effects between jeno type and cultivation density did not affect on the studied characteristics، signi ficantly.
  • M. Sharrif Moghaddasi Page 75
    Due to fall rapeseed this research was done in experimental form of complete random blocks in four replication during two farming years 82-83 and 83-84 in the research farm in the faculty of agriculture of Azad University of Saveh located in the university campus. Experimental samples consist of five varieties of rapeseed Ocapy، Orient، Licord، Opera andSeen4. This compounded analysis results of two year showed that the characteristicperformance of seed and the oil of seed، performance of oil، number of capsules in plant were meaningful where as the rate of performance seed and oil of Opera variety were 3919 and 1587 kg/hec. respectively. The most capsules in plant (105) as the most important component performance of seed was received from Licord variety. Due to ecological climate condition in Saveh region it seem، Opera variety is the most suitable of all.
  • M.Nasri, M.Khalatbari Page 81
    In order to study the effect of water stress and Micro elements (B. Zn. S) on physiologicalaspects of Rapeseed varieties،5 varieties، Hyola - 42، Syn1، Pf 7045. 01،Symbol and Mohican، as a subplot have been studied under water stress and non stress condition (0،25 and 75 percent of Fc) as main plot in split plot design with four replication on varamin. Results showed significant between irrigation treatment and varieties in pods per plant، grains in pod and yield. Between varieties most yield and yield component had been seen for Hyola 42 and lowest yield was for Symbol. 1000 grain weight and another characteristics was effected by water stress،. there were no significant difference between varieties in response to Boron and Zinc in leaf dry matter. so there were in water deficit (O percent of Fc) treatment reduced than normal treatment reduced and showed significant difference between varieties in level %1 In split plot design، water stress Increased micro element concentration In leaved. Sulfur reduced from. 0198 to. 0101 and Zinc from 29. 6 to 15. 2 mg/kg of dry matter.