فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی اصفهان
پیاپی 117 (هفته اول بهمن ماه 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/05
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مقاله پژوهشی
  • مهسا سادات موسوی، طاهره کشاورز، هاشم منتصری، کیوان پاکشیر، مریم یزدانی، نجف زارع، هوشنگ افروزان صفحه 863
    مقدمه
    ولووواژینیت کاندیدایی دومین عفونت شایع واژن است و داروهای موضعی آزول متداول ترین روش درمان آن می باشد. به علت موارد مکرر عود بیماری، بسیاری از زنان تمایل به استفاده از درمان های گیاهی دارند. یکی از این درمان ها بره موم (Propolis) است که خاصیت ضد قارچی آن به اثبات رسیده است. این مطالعه با هدف مقایسه ی تاثیر کرم واژنی بره موم با کلوتریمازول بر نتایج درمان عفونت های کاندیدایی واژن در زنان سنین باروری انجام شد.
    روش ها
    این مطالعه، به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 100 خانم سنین باروری طی 8 ماه انجام شد. بیماران همگی از نظر شکایات بالینی و کشت آزمایشگاهی، مبتلا تشخیص داده شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 50 نفره کلوتریمازول و بره موم تحت درمان قرار گرفتند. پس از پایان درمان ده روزه و کشت مجدد، نتایج در دو گروه با هم مقایسه شد.
    یافته ها
    در 92 درصد بیماران گروه کلوتریمازول و در 68 درصد بیماران گروه بره موم خارش و ترشحات سفید پنیری بهبود یافته بود. این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود و بره موم در بهبود شکایات بیماران ضعیف تر از کلوتریمازول اثر کرده بود. از نظر درصد کاهش کلونی، اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه مشاهده نگردید؛ یعنی بره موم در کاهش درصد کلونی ها، مشابه کلوتریمازول اثر کرده بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به تاثیر مشابه دو دارو در کاهش درصد کلونی ها، بره موم می تواند به عنوان درمان جانبی در کنار درمان اصلی به کار برده شود.
    کلیدواژگان: بره موم، کلوتریمازول، ولوواژینیت کاندیدایی
  • سمیه کاظمی، صدیقه عسگری، جمال مشتاقیان، محمود رفیعیان، پروین محزونی صفحه 872
    مقدمه
    امروزه استفاده از گیاهان دارویی رویکرد جدیدی در کنترل بیماری دیابت است. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثر پیش گیری دوزهای مختلف پودر کدو بر روی سطوح گلوکز و انسولین خون و تغییرات بافتی پانکراس در موش های صحرایی مبتلا به دیابت بود.
    روش ها
    در این تحقیق، موش های صحرایی نر در محدوده ی وزنی 220-180 گرم به صورت تصادفی به 4 دسته ی 7 تایی تقسیم شدند؛ گروه 1: افراد سالم، گروه 2: مبتلایان به دیابت، گروه 3: پیش گیری + دوز پایین پودر کدو (g/kg 1) و گروه 4: پیش گیری + دوز بالای پودر کدو (g/kg 2) را شامل می شدند. در گروه 3 و 4، موش های صحرایی سالم پس از 2 هفته تیمار با پودر کدو با تزریق آلوکسان (mg/kg 120) مبتلا به دیابت شده، دوباره در طول 4 هفته پودر کدو را به صورت روزانه از طریق گاواژ دریافت نمودند. قبل از تزریق آلوکسان و در انتهای دوره از حیوانات خون گیری به عمل آمد. برش های پانکراس نیز تهیه شد و مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفت.
    یافته ها
    قبل از تزریق آلوکسان تفاوت معنی داری در میزان انسولین و گلوکز بین گروه ها دیده نشد، ولی داده ها نشان داد که تیمار موش های مبتلا به دیابت با پودر کدو موجب کاهش معنی دار میزان گلوکز و افزایش معنی دار میزان انسولین نسبت به گروه مبتلا به دیابت گردید. تفاوت معنی داری بین عملکرد دوز بالا و پایین پودر کدو دیده نشد (05/0 > P). بررسی بافت شناسی بر روی نمونه های بافتی پانکراس نیز این نتایج را تایید نمود که بر این اساس، مصرف پودر کدو تاثیر معنی داری در افزایش میانگین قطر جزایر لانگرهانس دارد.
    نتیجه گیری
    بر اساس این نتایج اثبات می شود که مصرف پودر کدو اثرات مطلوبی در پیش گیری از هایپرگلیسمی و تغییرات بافتی پانکراس در جریان بیماری دیابت دارد.
    کلیدواژگان: دیابت، کدو، پانکراس، هیستوپاتولوژی، آلوکسان منو هیدرات
  • سیدمحسن میرمحمدصادقی، علی اعتصام پور، فاطمه سادات میرمحمدصادقی، مژگان قاری پور، محمود سعیدی، پیمان نیلفروش، زینب شریعت صفحه 882
    مقدمه
    عمل جراحی بای پس عروق کرونر روش درمانی مهمی در مبتلایان به بیماری های عروق کرونر می باشد. امروزه در جراحی قلب تمایل فزاینده ای به تخمین مرگ و میر و پیش آگهی بیماران پس از عمل جراحی وجود دارد و مدل های مختلفی برای تعیین عوامل خطر مرتبط با عواقب وخیم پس از این روش درمانی طراحی شده است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اعتبار و کارآیی مدل EuroSCORE در بیماران جراحی شده در مرکز جراحی قلب سینای اصفهان بود.
    روش ها
    در این مطالعه ی مقطعی امتیاز مدل EuroSCORE برای 1511 بیماری که عمل جراحی بای پس عروق کرونر روی آن ها انجام گرفت، محاسبه شد؛ به منظور تعیین میزان مرگ و میر، این بیماران تا 30 روز پس از عمل جراحی مورد پی گیری قرار گرفتند. سپس درصد مرگ و میر بیماران، مهم ترین عوامل خطرساز مؤثر در مرگ و میر و اعتبار و پایایی مدل EuroSCORE مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    درصد وقوع مرگ و میر تا 30 روز پس از عمل جراحی در بیماران مورد مطالعه 6/3 درصد بود. سن (02/0 = P)، عملکرد ضعیف بطن چپ (03/0 = P) و اختلالات نورولوژیک (03/0 = P) مهم ترین عوامل خطرساز مؤثر در مرگ و میر بودند. در این مطالعه، سطح زیر منحنی ROC، که نشان دهنده ی توانایی پیش گویی کنندگی مدل EuroSCORE می باشد، حدود 66/0 بود.
    نتیجه گیری
    بر طبق نتایج حاصل از این مطالعه، مدل EuroSCORE قادر به پیش بینی صحیح وقوع مرگ و میر 30 روزه پس از عمل جراحی بای پس عروق کرونر در 66 درصد موارد می باشد؛ در مقایسه با نتایج سایر مطالعات، که قدرت پیش گویی مرگ و میر را در 75 درصد بیماران داشته است، به نظر می رسد این مدل ارزش پیش گویی کنندگی کمتری در بیماران مورد مطالعه ما دارد. طراحی معیاری دقیق تر با قدرت پیش گویی بالاتر برای بیماران کشورمان، به منظور تعیین مرگ و میر پس از عمل جراحی بای پس کرونر ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونر، عمل جراحی بای پس عروق کرونر، مدل EuroSCORE، مرگ و میر
  • امید یقینی، سمیه خامه، فرزانه دانش، محمدرضا مدرسی، حسین صانعیان صفحه 890
    مقدمه
    تاکنون مطالعات زیادی در مورد فواید شیر مادر هم برای شیرخوار و هم برای مادران شیرده صورت گرفته است. شکی وجود ندارد که استفاده از شیر مادر برای هر دو گروه فواید و مزایای فراوانی دارد. شیر مادر نسبت به شیر خشک فواید بی شماری دارد که امروزه کمتر کسی از آن ها بی اطلاع است. از طرف دیگر، تغذیه ی کودک با شیر مادر می تواند خطر خونریزی های بعد از زایمان، انواع بیماری های عفونی، سرطان های پستان و تخمدان، کم خونی فقر آهن و حتی مرگ را کاهش دهد. در عین حال، عوامل متعددی وجود دارند که بر تغذیه ی انحصاری کودک با شیر مادر در 6 ماهه ی اول تولد تاثیر دارند و لازم است که این عوامل مورد بررسی قرار گیرند و اقدامات مقتضی در مورد رفع آن توسط سیستم های ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی و کلینیک های سلامت مادران و کودکان به عمل آید. تحقیق حاضر با هدف بررسی این عوامل در شهر اصفهان طراحی و اجرا شده است.
    روش ها
    این پژوهش، یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی بود که در سال 1387 در سطح مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان به انجام رسید. حجم نمونه ی مورد نیاز این مطالعه با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونه، تعداد 656 کودک شیرخوار در نظر گرفته شد. شیوه ی نمونه گیری به روش تصادفی آسان بود. اطلاعات مطالعه پس از ورود به رایانه توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و بدین منظور از آزمون های آماری 2χ و t-student استفاده شد.
    یافته ها
    537 نفر (9/81 درصد) از این نوزادان با شیر مادر تغذیه شدند و 119 نفر (1/18 درصد) از شیر خشک استفاده نمودند. از طرف دیگر، 236 نفر از پسران و 301 نفر از دختران از شیر مادر استفاده می کردند (9/87 درصد در مقابل 3/84 درصد)؛ در عین حال آزمون 2χ نشان داد توزیع فراوانی استفاده از شیر خشک در دو جنس تفاوت معنی دار ندارد (08/0 = P).
    نتیجه گیری
    عوامل متعددی مانند عامل توصیه ی استفاده از شیر خشک، مدت زمان استفاده، میزان آگاهی مادر، شغل مادر، نوع زایمان، رتبه ی تولد، فاصله با تولد قبلی، درآمد خانواده و وزن هنگام تولد از عوامل مؤثر در تغذیه کودک با شیر خشک می باشند و بایستی تمهیدات لازم جهت اصلاح آن توسط سیستم بهداشتی کشور به عمل آید.
    کلیدواژگان: شیر مادر، شیر خشک
  • حسن توزنده جانی صفحه 1089
    مقدمه
    اختلال هراس اجتماعی از جمله اختلال های اضطرابی است که در آن اضطراب در برخی موقعیت های معین و یا در برابر اشیای خاصی (خارج از وجود بیمار) بروز می کند که اغلب خطرناک نیستند. در نتیجه، فرد از این موقعیت ها و اشیا به طور جدی اجتناب نموده، یا با اضطراب شدید آن ها را تحمل می کند.
    روش ها
    این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی بود که به منظور مقایسه ی اثربخشی تکنیک های حساسیت زدایی تدریجی، جرات آموزی و ترکیب آن ها (در مقایسه با گروه شاهد) در درمان اختلال هراس اجتماعی انجام شد. بدین منظور، نمونه ای به حجم 32 نفر از افراد مبتلا به اختلال هراس اجتماعی (18 تا 23 ساله، مجرد و متاهل) از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و فردوسی نیشابور انتخاب شده، به صورت تصادفی جایگزینی در سه گروه درمان قرار گرفتند. گروه شاهد از بین دانشجویانی انتخاب شد که هیچ یک از ملاک های مربوط به هراس اجتماعی را نداشتند و هیچ گونه مداخله ی درمانی را دریافت نکردند. به منظور جمع آوری اطلاعات لازم از مصاحبه ی بالینی و مقیاس اضطراب Zong، مقیاس ترس از ارزیابی منفی Watson و Frend، مقیاس فشار و اجتناب اجتماعی Watson و Frend و پرسش نامه ی جرات آموزی Gambril و Richiey برای بررسی میزان بروز رفتار و درجه ی ناراحتی استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از تحلیل واریانس لیندکوئیست، تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    درمان ترکیبی (حساسیت زدایی تدریجی و جرات آموزی) بیشتر از هر یک به تنهایی در کاهش سطح اضطراب، کاهش ترس از ارزیابی منفی مبتلایان به هراس اجتماعی مؤثرتر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که روش های درمان حساسیت زدایی تدریجی، جرات آموزی و ترکیب آن ها فقط در دوره ی درمان مؤثر بوده و بعد از درمان از اثر بخشی آن ها کاسته شده است. همچنین، روش ترکیبی نسبت به دو روش دیگر در متغیرهای پژوهش، اثر بخشی بیشتری داشته است.
    کلیدواژگان: اختلال هراس اجتماعی، حساسیت زدایی تدریجی، جرات آموزی، درمان ترکیبی (حساسیت زدایی تدریجی و جرات آموزی)
  • علیرضا امامی نایینی، الهه نظری، سحر امامی نایینی صفحه 1140
  • مریم مرادی، مهری سیروس، حبیب اسماعیلی، سید محمدحسین محسنی صفحه 1168
  • نسترن ایزدی مود، آزاده صفدری، احمد یراقی *، علی محمد سبزقبایی صفحه 1187
|
  • Mahsa Sadat Mousavi, Tahereh Keshavarz, Hashem Montaseri, Keyvan Pakshir, Maryam Yazdani, Najaf Zare, Hooshang Afrouzan Page 863
    Background
    Candidiasis vulvoginitis is the second prevalent infection of the vagina; azole topical drugs are the most common methods of treatment. Due to the frequent recurrence of the disease, many women desire to use herbal therapy. Propolis is among these therapies which it's anti-fungal property has been proved. This study was carried out to compare the effect of Propolis vaginal cream with clotrimazole on the treatment results of candidiasis vulvoginitis in reproductive aged women.
    Methods
    This clinical trial was conducted on 100 ladies at fertility age for a period of 8 months. From the viewpoint of clinical complaints and laboratory culture, all the patients were diagnosed to be afflicted and underwent treatment in two groups of 50 individuals each with clotrimazole and Propolis randomly. The results were compared after 10 days of therapy and reculturing.
    Finding
    The itching and cheesy leukorrhea was recovered in 92.0% and 68.0% of the patients treated with clotrimazole and Propolis, respectively with a significant statistically diference. Propolis had a weak effect on the improvement of the patient's complaints as compared to clotimazole. From the viewpoint of the reduction of colony, no significant statistical difference was observed. That is, in reducing the colony, Propolis had the same effect as that of clotrimazole.
    Conclusion
    Considering the same effect of both drugs in reducing the colony, Propolis can be used as a complimentary treatment besides the main therapy.
  • Somayeh Kazemi, Sedigheh Asgari, Seyed Jamal Moshtaghian, Mahmoud Rafieian, Parvin Mahzooni Page 872
    Introduction
    Nowadays, medicinal plants are novel therapeutic approaches in the treatment of diabetes. This study aimed at assessing preventive effect of different doses of Cucurbita pepo (Pumpkin) on blood glucose and insulin levels and pancreas tissue in rats with diabetes.
    Methods
    In this experience male white Wistar rats were randomly divided into four groups of seven each: 1, normal group, 2, diabetic group, 3. preventive + low dose of pumpkin powder (1 g/kg) and 4. preventive + pumpkin powder (2g/kg). Groups 3 and 4 received pumpkin powder with gavage injection for 6 weeks, daily and were injected with alloxan (120 mg/kg) at the end of the second week. Fasting blood samples were collected before of injection of alloxan and at the end of experimental period. Pancreas tissue samples in all groups were collected to be microscopic investigated.
    Finding
    There was no significant difference between the groups in level of fasting blood sugar and insulin before alloxan injection. The results indicated a significant decrease in fasting blood sugar and significant increase in insulin level in the treated groups with pumpkin powder compared to diabetic group. There was not any significant difference between function of the high and low dosages of pumpkin powder (P < 0.05). Histological studies of the pancreas tissue samples confirmed that on the base, the consumed pumpkin had significant effects on increasing the size of pancreatic islets.
    Conclusion
    Based on these results, it is suggested that pumpkin powder consume has favorable effects in pre-venting hyperglycemia and the histopathological changes of pancreas in diabetes.
  • Seyed Mohsen Mir Mohammad Sadeghi, Ali Etesampour, Fatemeh Sadat Mir Mohammad Sadeghi, Mojgan Gharipour, Mahmoud Saeedi, Peyman Nilforoush, Zeynab Shariat Page 882
    Background
    Coronary Artery Bypass Surgery (CABG) is an effective and important treatment for patients with coronary artery disease. Nowadays, there is more interest in prediction of mortality and patient's outcome after cardiac surgery. Several models have been designed to detect related risk factors to patient's outcome. This study evaluated one of the most valid models, EuroSCORE in patients who have had CABG in Sina cardiac surgery center in Isfahan.
    Method
    EuroSCORE's values were calculated for 1511 patients who had CABG. All of them were followed up after 30 days.
    Result
    30-days mortality was 3.6% in our patient. Age (P = 0.02), left ventricle dysfunction (P = 0.03) and neurological dysfunction (P = 0.03) were the most important risk factors in our patient. The area under the ROC curve was 0.66.
    Conclusion
    EuroSCORE model in our patient can predict 66% of 30-days mortality after CABG correctly. Thus, making a local model with more power to predict post CABG mortality is necessary in our country.
  • Omid Yaghini, Somayeh Khameh, Farzane Danesh, Mohammad Reza Modaresi, Hosein Saneian Page 890
    Background
    There are many studies shown the advantages of breastfeeding, not only for the infant, but also for the mother. There is no doubt that breastfeeding carries many advantages. Mother's milk is more benefit than formula. Breastfeeding reduce the risk of post natal bleeding infectious disease, breast and ovarian cancer, iron deficiency anemia and even death. There are several factors influence exclusive breastfeeding in the first six month after birth. It is necessary that hygienic systems and mothers baby clinics do suitable proceeding to increase the rate of breastfeeding.
    Methods
    This cross sectional study conducted in Isfahan urban health centers in 2008. The sample size was calculated by especial formula for prevalence study. In this study, we selected 656 children living in Isfahan by easy method. The data were analyzed by SPSS software using Student-t and chi-square test.
    Finding
    537 (819%) were fed by breastfeeding and 119 (18.1%) were fed by formula. In ad-dition, 235 of boys (78.9%) and 301 of girls (84.3%) were feed by breastfeeding and the dif-ference between two groups was not statistically significant (P = 0.08). Many factors have positive role for breastfeeding such as mothers’ awareness mothers job, rank of birth, birth weight and etc and this factors must be noticed by responsibility of public health.
    Conclusion
    This study showed the effect of some factors such as socioeconomic status of family, birth weight, type of delivery and etc in the breastfeeding.
  • Hasan Toozandehjani Page 1089
    Introduction
    Social phobia disorder is an example of anxiety disorders in which anxiety appears in some certain situatins or against special objects (out of his personality), while they are not dangerous. As a result, the person avoids these situations or objects seriously or endures them with intense anxiety.
    Methods
    This semi experimental research was done to compare the effectiveness of gradual systematic desensitization and assertive training techniques and also their combination (in comparison with the control group) in the treatment of social phobia disorder. In this research thirty two people suffered from social phobia (between 18 and 22 years, both single and married) were chosen and divided to three treatment and control groups randomly. The main purpose of this research was to analyze the results of different therapeutic methods (curing methos) in treating social phobia in the end of relief period and to observe them in a period of three months after the relief. To gather data heeded, clinical interview and self-report forms were used. Then the data were analyzed by means of vair-lind-anlalysis and tuky-t tests.
    Finding
    The curing methods of gradual systematic desensitization, assertive training and the combination of these two were effective only during the treatment period and their effectiveness reduces after treatment. Meanwhile, the combined therapy was more effective than each of them separately.
  • Alireza Emami Naeini , Elaheh Nazari , Sahar Emami Naeini Page 1140
  • Maryam Moradi , Mehri Sirous , Habib Esmaeili, Seyed Mohammad Hosseini Page 1168
  • Masoud Nazedm , Mehrdad Reisi Page 1180
  • Nastaran Eisadi, Azadeh Safdari, Ahmad Yaraghi, Ali Mohammad Sabzghabaee Pharmd Page 1187
  • Bypass In Elective Coronary Artery Bypass Graft Surgery, Mojtaba Mansouri , Sasan Habib Ekhiari Page 1194