فهرست مطالب

نوآوری های آموزشی - پیاپی 34 (تابستان 1389)

فصلنامه نوآوری های آموزشی
پیاپی 34 (تابستان 1389)

  • 200 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/05/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حمیدرضا عریضی، احمد عابدی*، مریم تاجی صفحه 7

    هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه بین نیمرخ سبک های یادگیری جکسون(تکانش پذیری، استقلال هیجانی، مسئولیت پذیری، عمل گرایی) با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دروس ریاضی وعلوم دوره راهنمایی بوده است. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان دوره راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 88-87 بودند. بدین منظورتعداد 120 دانش آموز دختر و پسر سال سوم راهنمایی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. روش تحقیق همبستگی و نوع تحقیق کاربردی بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه نیمرخ سبک های یادگیری جکسون(LSP) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تاییدی، همبستگی پیرسون، و آزمون فیشر استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک یادگیری استقلال هیجانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر در درس ریاضی وبین سبک یادگیری عمل گرایی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر در درس علوم رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: سبک های یادگیری جکسون، عملکرد تحصیلی، دوره راهنمایی تحصیلی
  • ناهید شریفی آشتیانی* صفحه 25
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر آزمون سازی مشارکتی بر یادگیری دانش آموزان ایرانی دردرس زبان انکلیسی و چگونگی برداشت و دیدگاه آنان نسبت به این شیوه اطلاعاتی است.. شرکت کنندگان این تحقیق دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر ری بودند.. برای هم سطح سازی دانش آموزان آزمون بسندگی اجرا شد. از میان 90 دانش آموز، 60 دانش آموز هم سطح انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و شاهد قرار داده شدند. هر دو گروه از آموزش یکسانی در طول ترم برخوردار بودند به جز آنکه دانش آموزان در گروه آزمایشی بصورت همیاری به آزمون سازی و طرح نیمی از سوالاتی امتحانی خود می پرداختند. در پایان تحقیق، قبل از اجرای آزمون معلم ساخته جهت مقایسه ی دو گروه، برای اطمینان از پایایی و روایی محتوای آن، این آزمون برای گروه دیگری همسطح با دانش آموزان دو گروه آزمایشی و شاهد، اجراء شد. پس از حصول اطمینان از مناسب بودن سوالات، آزمون معلم ساخته برای دو گروه آزمایشی و شاهد اجرا شد و نتایج مورد بررسی آماری قرار گرفت. یافته های نشان داد که از نظر آماری تفاوت معناداری میان دانش گرامری(دستور زبانی) دانش آموزان در دو گروه وجود دارد. بعد از دو هفته از اجراء آزمون، برای بررسی دیدگاه دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به آزمون سازی مشارکتی، پرسشنامه ای معتبر که توسط محقق طرح شده بود، مورد استفاده قرار گرفت. واطلاعات بدست آمده با استفاده از مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج حاصله مبین واکنش مثبت دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به شیوه ی آزمون سازی مشارکتی بود. برای آشنایی هر چه بیشتر با نقطه نظرات دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به مشارکتشان در طرح سوالات امتحانی خود، مصاحبه ای با دوازده تن از دانش آموزان صورت گرفت که همگی از این شیوه ابراز رضایت کردند و خواستار ادامه ی این شیوه در مقاطع بالاتر بودند.
    لازم به ذکر است که این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی است که برای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال 1386 انجام گردیده است.
    کلیدواژگان: شیوه نوین ارزشیابی، آزمون سازی مشارکتی (همیاری)
  • سمیه سیفی *، صغری ابراهیمی قوام، نورعلی فرخی صفحه 45
    هدف

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش یادگیری مغز محور بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان پایه سوم ابتدایی بود.

    روش

    از روش نیمه آزمایشی و طرح کنترل گروه نابرابر استفاده شد. آزمودنی ها 40 دانش آموز پسر پایه سوم ابتدایی بودند که به وسیله پژوهشگر انتخاب و در قالب یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل نامگذاری شدند. به معلم گروه آزمایش طی5 جلسه و به اولیاء گروه آزمایش طی 1 جلسه آموزش های مغزمحور ارائه شد. محیط یادگیری بر اساس مولفه های تاثیر گذار بر مغز (نور، تغذیه، اکسیژن، رنگ، موسیقی و آب) تغییر یافت سپس معلم گروه آزمایش به مدت 3 ماه، آموزش های کلاسی خود را بر اساس اصول یادگیری مغز محور ارائه نمود. پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب و سرعت یادگیری در هر دو گروه به عمل آمد.

    یافته ها

    آموزش یادگیری مغز محور موجب افزایش میزان درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان گردید.

    نتیجه گیری

    آموزش یادگیری مغز محور در افزایش درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان و نیز افزایش کیفیت یادگیری آن ها تاثیر قابل توجهی دارد.

    کلیدواژگان: مغز، آموزش یادگیری مغزمحور، اصول یادگیری مغزمحور، درک مطلب، سرعت یادگیری
  • فرزانه میکائیلی منیع صفحه 61
    هدف پژوهش اخیر بررسی و مقایسه حس مسئولیت پذیری، رضایت از زندگی، روحیه همکاری، سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی و متوسطه مدارس شبانه روزی با دانش آموزان مدارس روزانه بود. برای دستیابی به این مهم 375 دانش آموز شبانه روزی از مقاطع راهنمایی و متوسطه از طریق نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. گروهی از دانش آموزان مدارس روزانه نیز به همین شیوه به عنوان گروه همتا برگزیده شدند. جهت سنجش متغیرهای مورد نظر از خرده مقیاس مسئولیت پذیری آزمون شخصیت کالیفرنیا، آزمون سلامت عمومی(GHQ-28)، مقیاس چندوجهی رضایت از زندگی دانش آموزان و آزمون روحیه همکاری مارتین استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها آمار توصیفی و آزمون t بکار رفت. نتایج حاصل نشان دادند دانش آموزان مدارس شبانه روزی در متغیرهای مسئولیت پذیری، روحیه همکاری و پیشرفت تحصیلی میانگین بیشتری نسبت به دانش آموزان مدارس روزانه داشتند و این تفاوت معنی دار بود. اما در متغیر مشکلات جسمانی سلامت عمومی و رضایت از دوستان، مدرسه و محل زندگی دانش آموزان مدارس روزانه وضعیت بهتری در قیاس با گروه دیگر داشتند.
    کلیدواژگان: دانش آموزان مدارس شبانه روزی، دانش آموزان مدارس روزانه، حس مسئولیت پذیری، رضایت از زندگی، روحیه همکاری، سلامت عمومی، پیشرفت تحصیلی
  • حسن رضا زین آبادی*، محمدرضا بهرنگی، عبدالرحیم نوه ابراهیم، ولی الله فرزاد صفحه 89
    چکیده:پژوهش حاضر به منظور ارائه الگویی ساختاری از اثر سبک رهبری تحولی مدیران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با میانجیگری عدالت رویه ای، اعتماد به مدیر، رضایت شغلی درونی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان انجام شده است. نمونه ای متشکل از 449 معلم پایه پنجم و 166 مدیر، از مدارس ابتدایی پسرانه دولتی در 10 منطقه از شهر تهران انتخاب شد. مریران به پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی و معلمان به پرسشنامه های دیگر پاسخ دادند. پیشرفت تحصیلی با توجه به معدل کتبی دانش آموزان در دروس ریاضیات و علوم در امتحانات نهایی مورد اندازه گیری قرار گرفت. با انجام تحلیل عاملی تاییدی الگوی اندازه گیری متغیرهای نهفته تایید شد. سپس اثر سبک رهبری تحولی و متغیرهای میانجیگر بر پیشرفت تحصیلی، در قالب الگوی مفروض و 5 الگوی بدیل، و همچنین شاخصهای نیکویی برازش تحلیل شد. نتایج نشان داد که الگوی مفروض و سه الگوی بدیل برازش خوبی با داده ها ندارند. پس از ارائه الگوی نهایی، تمام اثرات مستقیم، غیر مستقیم و کل در آن معنادار بود. این الگو برازش خوبی با داده های گرداوری شده نشان داد و 32/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین نمود. در مجموع نتایج پژوهش موید آنست که سبک رهبری تحولی اثر غیر مستقیم و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارد و همچنین توجه به نقش متغیرهای میانجیگر اهمیت دارد. نتایج و همچنین تلویحات کاربردی برای مدیران و پژوهشهای آتی بحث شده است.
    کلیدواژگان: رهبری تحولی، عدالت رویه ای، اعتماد به مدیر، رضایت شغلی درونی، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی، پیشرفت تحصیلی، مدیران، معلمان، الگو
  • مرتضی موسی خانی، ناصر حمیدی، زهرا نجفی صفحه 127
    سازمانها به منظور رسیدن به اهدافی ایجاد گردیده اند، که میزان موفقیت آنها در دستیابی به این اهداف ارتباط مستقیم با نحوه عملکرد کارکنان دارد. بنابراین ارزش کارکنان و عملکردشان، برای سازمان از جایگاه مهمی برخوردار است. ارزشیابی اگر عینی باشد دارای اعتبار بالایی خواهد بود، به همین دلیل و برای گریز از ارزشیابی ذهنی ضروری است در کنار توجه به معیارهای کاری، اخلاقی و ارزشیابی، عوامل موثر بر عملکرد نیز مورد مطالعه قرار گیرند. در این تحقیق 5 مهارت از مهارت های معرفی شده در تحقیقات پیشین و با در نظر داشتن این تعریف که مهارت یک ظرفیت آموخته شده است که منجر به انجام یک کار با حداقل زمان و انرژی می شود و به نظر خبرگان این مهارت ها قابلیت طرح به عنوان عوامل میانی موثربرعملکرد را دارند، استفاده گردید. این مهارت ها عبارتند از: مهارت امور سازماندهی، مهارت در رهبری، مهارت در برقراری روابط گروهی، مهارت در استفاده از روابط انسانی و مهارت در امور ارزشیابی. در ادامه عوامل موثر بر عملکرد بصورت 15 عامل منشعب از 5 مهارت شناسایی و درخت تصمیم بشکل سلسله مراتبی تشکیل گردید. ابتدا 15 عامل توسط تکنیک تجزیه وتحلیل سلسله مراتبی گروهی (GAHP) اولویت بندی شدند. سپس ترتیب اولویت 5 مهارت در تاثیر بر عملکرد با تکنیک تصمیم گیری گروهی تخصیص خطی که به روش بردا معرو ف است مشخص و با روش GAHP، وزن نهایی یا ضریب تاثیر هر کدام تعیین گردید. مهارت در رهبری به عنوان مهمترین بعد موثر بر عملکرد انتخاب گردید.
    کلیدواژگان: عملکرد، مهارت های مدیریت، تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی، فن تصمیم گیری گروهی بردا، آموزش و پرورش
  • اشرف سادات شکرباغانی، عابد بدریان، منصور وصالی صفحه 157
    در سال های اخیر دانش فیریک در بخش اخترفیزیک و نجوم دچار پیشرفتهای بسیار شگرفی شده است و به دنبال این پیشرفتها، تحولات اساسی و نوآوری های زیادی نیز در علوم هوا- فضا، صنایع نظامی، مهندسی مواد، انرژی، محیط زیست و غیره صورت گرفته است. ایران اسلامی از بنیان گذاران علم نجوم در جهان بوده و هم اینک نیز یکی از کشورهای مطرح در عرصه این علم محسوب می شود، روی این اصل پرداختن به آموزش نجوم می تواند سرعت رشد علمی کشور را تسریع نماید. در مقاله حاضر که بر گرفته از یک طرح پژوهشی است، استلزامات و امکانات لازم برای آموزش نجوم در حالت مطلوب مطالعه شد و سپس امکانات بخش های مختلف آموزش و پرورش از قبیل پژوهش سراهای دانش آموزی و کانون پرورش فکری کودکان برای آموزش نجوم مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه مطالعه حاضر، عوامل مربوط به زمینه های پیاده سازی، منابع و امکانات، عوامل تسهیل کننده و محدود کننده آموزش نجوم در برنامه درسی رسمی و غیر رسمی آموزش عمومی و متوسطه ایران را تبیین نموده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در بخش های مختلف آموزش و پرورش، استعدادها و توانمندی های خوبی برای آموزش نجوم وجود دارد.
    کلیدواژگان: آموزش نجوم، برنامه درسی رسمی، برنامه درسی غیر رسمی، پژوهشکده های دانش آموزان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
|
  • Hamidreza Oreyzi, Ahmad Abedi, Maryam Taji Page 7

    The aim of the current research was to investigate relationship between learning styles and academic performance of middle school students in science and mathematics, A sample of 120 third year students in middle schools were randomly selected through multi-stage cluster sampling. Data were collected using Jackson's Learning Styles Profiler (LSP). Confirmatory factor analysis (CFA), Pearson correlation and Fisher Z test were used for data analysis. Results showed a significant and positive relation between emotional independence and achievement of students in math. Also, relation between functional behaviour and achievement of students in science was found to be significant.

    Keywords: Learning style profiler of Jackson, Academic achievement, Middle school
  • Nahid Sharifiashtiani* Page 25
    The present study was aimed at investigating the impact of cooperative testconstruction on Iranian EFL students’ achievement as well as their attitudestowards such tests. The participants, were a sample of female high school studentsat Grade One in the city of Ray. First, the standardized Nelson test of English wasadministered to 90 students out of which 60 homogenous students were selectedand assigned to experimental and control groups. Both groups received the sameschedule of instruction during the term.Students in the experimental group experienced cooperative test constructionwhile the students in the control group didn’t have any role in construction of theirtests. Prior to the main study, the test was piloted on a sample of 30 students at thesame level of language proficiency to check the reliability and validity of the testdeveloped by both teachers and students. Results showed a significant differencebetween grammatical knowledge of those subjects who were cooperativelyinvolved in test construction and that of those who were traditionally tested. Then,after two weeks a validated and reliable questionnaire developed by the researcherwas administered to the sample in order to explore the students’ attitudes towardscooperative test construction, Results indicated that students’ reactions tocooperative test construction were overwhelmingly positive. At the end of thestudy twelve students from the experimental group were interviewed to get abetter understanding of their attitudes towards the method. Through the interviewthe students asserted that they were quite satisfied with the method concerned.
  • Somayeh Saifi, Dr. Soghra Ebrahimigavam, Dr. Norali Farokhi Page 45

    The aim of this study was to examine the effect of brain – based learning on comprehension and pace of learning of Grade 3 primary school students. The method of this study was semi – experimental, and the non – equivalent control group design was used. The subjects were 40 grade 3 boys selected from primary schools. Participants were assigned to one experimental and one control group. Teacher of experiment group received five training sessions on brain – based learning whereas parents of students in experiment group attended one session of such training. Learning environment was also changed accordingly. Students of experimental group was provided with a three month brain – based learning program. Then pretest and post-test results were analyzed. Results indicated that brain – based learning led to an increase in comprehension and pace of learning.

    Keywords: brain, instruction brain – based learning, principle brain based learning, comprehension, speed of learning
  • Farzaneh Michaeli Manee Page 61
    This study aimed to compare responsibility, cooperative attitudes, general health, life satisfaction and academic achievement of students at boarding and day schools. A sample of 375 boarding school students was randomly selected by multistage cluster sampling and matched with 375 day school students. All participants completed the responsibility subscale of California Personality Inventory (CPI), General Health Questionnaire (GHQ), Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale (MSLSS) and Martin Cooperative Attitudes Scale. Results indicated that boarding school students scored higher on responsibility, cooperative attitudes and academic achievement compared to other group. But boarding school students scored higher on somatic symptoms and satisfaction with friends, schools and living environment compared to their counterparts in day schools.
    Keywords: residential school students, ordinary school students, responsibility, life satisfaction, cooperative attitudes, general health, academic achievement
  • Hasan Reza Zeinabadi *, Mohammad Reza Behrangi, Abdolrahim Naveebrahim, Valiollah Farzad Page 89
    The presentCurrent study was conducted to introduce using a structural model for to examine the effect of transformational leadership style of principals on academic achievement through mediating role of procedural justice; trust in principal, intrinsic job satisfaction, organizational commitment and organizational citizenship behavior of teachers. A sample including of 449 teachers in grade 5 and 166 principals of boy’s primary schools in 10 educational school districts of Tehrancity was selected and participated in the study. D data were collected through by 6 questionnaires. Principals were respondents to completed the organizational citizenship behavior questionnaire and other questionnaires were completed administered to by teachers. Academic achievement was calculated measured by averaging the grade 5 student’s’ scores results on district level examination in science and math. Construct validity and measurement model of latent variables were confirmed, using exploratory and confirmatory factor analysis. Then the effect of transformational leadership and mediateing variables on academic achievement and also goodness of fit indexes of hypothesized and 5 alternative models were analyzed. Results demonstrated indicated that hypothesized and 3 alternative the initial models did not don’t have good fit with observed data. After developing the final model, all of direct, indirect and total effects were found to be significant. This model has showed good fit with observed data and explained 0.32 of variance of academic achievement. In general, the results indicated that academic achievementtransformational leadership of principal hads significant.
    Keywords: transformational leadership, procedural justic, trust in principal, intrinsic job satisfaction, organizational commitment, organizational citizenship behavior, academic achievement, principals, teachers, model
  • Morteza Mousakhani, Naser Hamidi, Zahra Najafi Page 127
    Organizations are basically established to accomplish their goals and the degree of their success is substantially related to the performance of their employees and the values they hold. To avoid subjective assessments, along with considering ethical measures, a precise objective performance appraisal is necessary. Considering skill as an acquired ability which results in performing a job in minimum time and energy, this research concentrates on five particular skills. Organizing, leading, inter-personal, human, and evaluation skills are the five skills in question. Then, the influencing elements identified as the fifteen factors derived from these skills. The fifteen factors then were prioritized by AHP technique. Therefore, sequence priority of the five skills and their impact on performance was specified by linear assignment technique – known as Barda method. Later, the final weight or impact rate of each is identified by AHP method. Finally, leading skills were identified as the main factor influencing performance of employees.
  • Ashrafoalsadat Shekarbaghani, Abed Badrian, Mansour Vesali Page 157
    Following recent developments in Astronomy and Astrophysics this paper aimed to investigate the possibility of offering astronomy programs in formal and informal education. It also explored implications and the facilities required for proper astronomy courses. To this end, various educational institutions and facilities such as schools, students’ research centers and institute for the intellectual development of children and young adults were reviewed. Finally, influential factors related to development and implementation of astronomy courses Inpublic education were examined. Findings indicated that there is an appropriate potential for offering such courses.
    Keywords: Astronomy Education, Formal Curriculum, Informal Curriculum, Students Research Centers, Institute for the Intellectual Development of Children, Young Adults